Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland | 43 | 24.05.2018 | 6 |
5021-2017 (041, 011)
Stadsmiljösektorns strategiska avtal 2019-2022
Sammandrag:
Det föreslås för Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd att den för sin del godkänner Åbo stadsmiljösektors verksamhetsplan, det vill säga det strategiska avtalet samt budgeten och ekonomiplanen i anknytning till avtalet för 2019-2022.
Sfan § 43
Stadsmiljösektorn, Serviceområdet för tillstånd och tillsyn, tillsynsdirektör Leena Salmelainen 16.5.2018:
I Åbo utarbetas en budget och budgetplan i enlighet med kommunallagen för sektorerna och i koncernförvaltningen som en del av avtalsstyrningsprocessen. Avtalsstyrning innebär att de mångsidiga målen uppställs på två nivåer, mellan stadsstyrelsen och sektorn (strategiskt avtal) och mellan nämnden och sektorn (operativt avtal). Det strategiska avtalet innehåller sektorns betydande mål för ekonomi och verksamhet. De operativa avtalen utarbetas enligt nämnd och de preciserar målen i det strategiska avtalet på tjänsteområdes- och resultatenhetsnivå.
Beredningen och uppställningen av målen baserar sig på stadens strategishelhet som består av huvudstrategin på stadsnivå (stadsstrategi) och de två strategiska programmen som hör till den. De strategiska programmen är Kilpailukyky ja kestävä kasvu(Konkurrenskraft och hållbar tillväxt)och Hyvinvointi ja aktiivisuus (Välfärd och aktivitet). I strategihelheten ingår dessutom personalprogrammet Henkilöstö voimavarana (Personalen som kraftresurs). Stadsfullmäktige godkände 16.4.2018 uppdateringarna av stadsstrategin och de strategiska programmen. (http://www.turku.fi/strategia)
De ovan nämnda dokumenten återger vilka centrala mål staden ställer på sin verksamhet och vilka principer förtroendepersonerna och stadens personal lovar att engagera sig för.
Beredningen inleddes med att utkastet till verksamhetsplan presenterades 24.4.2018 i stadsmiljönämndens budgetsseminarium.
Stadsstyrelsen behandlar de strategiska avtalen och planeringssiffrorna 4.6.2018 och stadsfullmäktige beslutar om planeringssiffrorna 11.6.2018.
Behandlingen fortsätter efter sommarsäsongen så att nämndernas förslag för strategiska och operativa avtal ska vara behandlade före 21.9.2018.
Stadsmiljösektorns strategiska avtal
Strukturen för det strategiska avtalet 2019 är nästan likadan som i avtalet för innevarande år.
Beskrivningen av verksamheten (avsnitt 1.1) innehåller sektorns uppgifter, sektorns serviceområden och nämnderna som styr verksamheten.
I omvärlden (avsnitt 1.2) sker hela tiden förändringar. Den mest betydande är den positiva strukturomvandling som pågår i Egentliga Finland och genom vilken antalet arbetsplatser växer kraftigt. Detta innebär utmaningar för hel regionen, bl.a. med tanke på bosättning, utbildning, service och trafik. Stadens tillväxt som inleddes i början av 2010-talet fortsätter. Tillväxten påverkar planeringen av markanvändning, servicenätverket, rörelse, byggnad, underhåll och tillsyn. Trender som påverkar kraftigt i omvärlden är bl.a. urbanisering, befolkningens åldrande, ökat ensamboende, invandring, isolering av områden, beredskap inför klimatförändringen, cirkulär ekonomi, digitalisering och finansiering av välfärdssamhället. Staden eftersträvar kolneutralitet före 2029. Syftet är att landskaps- och vårdreformen ska träda i kraft 2020. Stadsmiljösektorns verksamhet baserar sig på ett flertal olika lagar och lagförslag bereds hela tiden. Lönsamheten ökar genom att handlingsrutiner förnyas och genom att man utnyttjar teknologisk innovation. Digitaliseringen gör det möjligt att producera tjänster oberoende av tid och plats och att förbättra produktiviteten för stadens egen verksamhet.
Ur de strategiska dokumenten har utvecklingsplanen för verksamheten härletts (avsnitt 1.3).
Stadsmiljösektorn förverkligar särskilt punkterna Åbo växer hållbart och Åbo höjer konkurrenskraften i stadsstrategin Åbo 2029. Bland de strategiska programmen förverkligar stadsmiljösektorn särskilt huvudtemana 3.3 Rakentuva Turku ja ympäristö och 3.2 Vaikuttava ja uudistuva Turku.
Anslagen och investeringarna presenteras i avsnitt 2.1. Verksamhetsbidraget som binder hela sektorn (netto) för 2019 uppgår till 33,078 miljoner euro (driftbudget). Som verksamhetsintäkter för 2019 har antecknats 75,880 miljoner euro och som verksamhetskostnader 110,068 miljoner euro tillverkningen för eget bruk 1,110 miljoner euro. Nettoinvesteringsnivån 2019 är 1,824 miljoner euro. Av investeringarna är kollektivtrafiknämndens nettoinvesteringar 0,324 miljoner euro.
Som infrastrukturinvesteringar (avsnitt 2.4) har för 2019 angetts sammanlagt 43,046 miljoner euro. Av investeringarna har ca 48 procent inriktats på strategiska projekt i anslutning till markanvändning, ca 31 procent på investeringar som minskar reparationsskulden och kvarstående 21 procent på investeringar som producerar, stöder funktioner, förbättrar trafikens funktionsduglighet samt säkerheten och invånarnas trivsel.
För investeringarna i samband med verksamhetslokaler (avsnitt 2.5) 2019 har antecknats 33,255 miljoner euro. Av investeringarna inriktas cirka 54 procent på reparationer av byggnader. I investeringsprogrammet presenteras också objekt utanför balansräkningen som koncernbolagen har utfört.
För de övriga investeringarna (avsnitt 2.6) har för 2019 antecknats 2,0 miljoner euro. Av dessa inriktas 1 miljon euro på informationssystem, 0,5 miljoner på parkeringsverksamhet och 0,5 miljoner på den regionala kollektivtrafiken.
För 2019–2022 har 338 årsverken föreslagits (avsnitt 3.1), vilket innebär en ökning på 18 årsverken till stadsmiljösektorns presentation över årsverken för innevarande år. Hela personalen förbinder sig att verka under stadsmiljönämndens ledning som är Stadsmiljösektorns huvudnämnd. Av personalen är andelen med extern finansiering 2019 sammanlagt 15 årsverken.
I eget bruk finns 20.408 m2 lokaler och 13,1 ha områden (avsnitt 3.2).
Målen som är bindande för stadsfullmäktige presenteras i avsnitt 4.1. För att trygga en mångsidig och tillräcklig tomtreserv strävar man efter att öka den genomförbara tomreserven till att motsvara behovet för tre år. En hållbar samhällsstruktur eftersträvas med Generalplanen 2029 och genom planläggning av boendet inom zonerna för hållbar mobilitet. Man vill öka andelen hållbara färdsätt genom att gång och cykling ökar med 3 procent och kollektivtrafiken med 2 procent per år. Biltrafikens andel växer inte från fjolåret. Staden eftersträvar kolneutralitet före 2029. Minskningen av växthusgasutsläppen följs upp årligen. Målnivån för mätaren av energiledning fastställs under innevarande år. Trafiksäkerheten vill man förbättra så att antalet personer som skadas i trafikolyckor sjunker med 3 procent jämfört med föregående femårsperiod. I syfte att höja dragningskraften i stadskärnan eftersträvas en förbättring av siffrorna för Åbos livskraft och ett minskat antal tomma affärslokaler. Egendomens värde ses till med hjälp av investeringsprogram.
Målen som är bindande för stadsfullmäktige presenteras i avsnitt 4.2. För att trygga en mångsidig och tillräcklig tomtreserv har de kvantitativa målen för en ökning av våningsytan (småhus, våningshus, näringslivstomter) fastställda utifrån befolknings- och arbetsplatsmålen som preciseras i generalplanen 2029 som är under beredning. Minst 20 procent av bostadsvåningsytan ska placeras på stadens mark så att stadens egen tomtproduktion möjliggörs och en av staten (ARA) stödd bostadsproduktion till skäliga priser. Målet är att det årligen överlåts tomter för 16.000 k-m2 till stadens egna bolag. Anlitande av utomstående experter utökas i planläggningen. Målet är att 25 % av detaljplanerna utarbetas som konsultarbete 2019.
Konkurrensen om serviceavtalen pågår. Målet är att det efter 2018 inte längre beställs tjänster av produktionsbolag som ägs av staden utan upphandling. I byggprojekten tar man också i bruk andra former för genomförande n dem tradiionella delad entreprenad och helhetsentreprenad. Målet för säkerställande av en sund och trygg livsmiljö är att andelen systematiska inspektioner av miljöhälsan av alla inspektioner ska öka. Graden för genomförande av den riksomfattande planen för livsmedelstillsyn har fastslagits till 45 procent för 2019 och för den riksomfattande planen för hälsoskydd till 85 procent. Åbos och Helsingfors gemensamma Östersjöutmaning till skydd av Östersjön uppdaterades 2018 och då fastställdes också nya mål. Syftet med materialåteranvändningen och nyttoanvändningen av avfall är att minst 98 % av samhällsavfallet utnyttjas 2019 och att andelen material som utnyttjas ökar.
I målen har också invånarperspektivet beaktats. En bra stadsmiljö innehåller flera mål när det gäller invånarnas tillfredsställelse med stadsmiljön. De digitala tjänsterna ökar. Syftet med byggverksamheten är att andelen elektroniska tillståndsansökningar av alla tillståndsansökningar uppgår till 75 procent 2019. Genom korta handläggningstider vill man betjäna kunderna så väl som möjligt. Målet är att 80 procent av alla bygglov beviljas inom 30 dygn.
De strategiska projekt som är bindande för stadsstyrelsen presenteras i det nya avsnittet 4.3. Generalplanen och trafiksystemprojektet genomförs med hjälp av ett flertal delgeneralplaner och olika allmänna planer. Digitaliseringen av funktionerna genomförs med hjälp av tre projekt, liksom utvecklingen av parkeringen. Projekten beskrivs i de operativa avtalen.
De strategiska projekten gällande markanvändning presenteras i avsnitt 4.4. Liksom tidigare år visas projekten som förverkligar utvecklingen av centrum, Slottsstaden, Bangården, Aura ås stränder, Skanssi, Logicity, Blue Industry Park, Halistenväylä, spetsprojektet Turun Tiedepuisto, Stomlinjerna och spetsprojektet Smart and Wise samt åtgärder och budgeter. Nya projekt är belysningen i centrum, miljön kring Aurigo, tullmiljön, Skanssitriangeln och Blue Industry Park. Projekt som avlägsnats: Österblad, Herrekanten, Harpunkvarteret, Slottsmagasinerna, Varvsstranden och Korois kolonialträdgård.
Planläggningsprogrammet (avsnitt 4.5) har uppdaterats. Antalet anhängiggjorda planer som ska godkännas under budget och ekonimiplaneringsperioden 2019–2022 och som programmerats för godkännandebehandling i fullmäktige uppgår till sammanlagt 130 st. Av objekten stöder 38 procent utvecklingen av centrum.
Målnivåerna för bevaringen av infrastrukturerna presenteras i avsnitt 4.6. Underhållsarbete beställs 2019 för 23,5 miljoner euro. Underhållsarbetena beställs i enlighet med den riksomfattande klassificeringen för skötsel och underhåll.
Målen som beskriver personalens välmående (avsnitt 5.1) har beretts av den stratgiska HR och är gemensamma för alla sektorer. Den sista kolumnen är sektorspecifik. Målet beskrivs i samband med preciseringarna av budgeten i höst.
Saken har blivit behandlat i stadsmiljönämnden och där gjorde man ännu följande förändringar:
”Före beslutsfattandet preciserade föredragande punkt 7.1. i bilaga 1. (Övriga styrdokument) i enlighet med stadsfullmäktiges beslut 14.5.2018 91 och 92 § för Åbo campus och vetenskapspark samt spetsprojektet Utveckling av centrum.
Ytterligare beslöt nämnden att föreslå till stadsstyrelsen att till punkten 4.7. infrastrukturens uppehälle tillsätts 500.000 euro för året 2019 och för året 2020 och framåt, 1.000.000 euro per år.
Under punkt 6.1 presenteras nyckeltal som beskriver sektorns verksamhet.
Under punkt 7.1 räknas dokumenten som styr sektorns verksamhet upp.
Tilläggsmaterial 1Stadsmiljösektorns strategiska avtal 2019–2022
Tilläggsmaterial 2Stadsmiljösektorns insatsområden 2018 och strategi
Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:
FörslagSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar för sin del godkänna stadsmiljösektorns stratgiska avtal 2019-2022 som utgör tilläggsmaterial 1 och skicka den vidare till Åbo stadsfullmäktige.
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
förStadsstyrelsen