833-2018

 

 

Avtal om vissa uppgifter i enlighet med avfallslagen

 

Avtalsparter

 

Parter i det här avtalet är Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd (senare ”Nämnden”) och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab (senare ”Bolaget”).

 

1.Avtalets bakgrund och syfte

 

Avfallsservice Ab och Rouskis Oy fusionerades 1.9.2015 till Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab som ägs av kommunerna (delägarkommuner):

 

 

Aura kommun

Kimitoöns kommun

S:t Mårtens kommun

Virmo kommun

Nousis kommun

Pargas stad

Reso stad

Salo stad

Åbo stad

S:t Karins stad

Lundo kommun

Masku kommun

Nådendals stad

Pemar kommun

Pöytis kommun

Rusko kommun

Sagu kommun

 

 

Det har avtalats om en överföring av den kommunala avfallsservicen mellan delägarkommunerna och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab i delägaravtalet (21.8.2015) för Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab. Det har avtalats om den kommunala avfallsservicemyndigheten mellan kommunerna i avtalet om gemensam avfallshanteringsnämnd (21.8.2015) och i instruktionen för Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd. Avtalet har preciserats på grund av stadgeändringar som Åbo stads omorganisering, som trädde i kraft 1.1.2018, och den nya kommunallagen, som trädde i kraft 1.6.2017, förutsätter. Samtidigt har instruktionen för avfallshanteringsnämnden upphävts. Om det här avtalet står i konflikt med delägaravtalet eller avtalet om avfallshanteringsnämnden, iakttas i första hand det senare.

 

Kommunerna har genom delägaravtalet överfört ordnandet av den kommunala avfallshanteringens tjänster till att skötas av bolaget som ägs av kommunerna. Till följd av detta är ett för alla kommuner gemensamt organ (Avfallslagen 43 §, Överföring av kommunens serviceuppgifter inom avfallshanteringen till ett kommunägt bolag) avfallshanteringsmyndighet inom alla kommuners område. Kommunerna har med stöd av avtalet om avfallshanteringsnämnd grundat Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd som ingår i Åbo stads (så kallad ansvarskommun) organisation (Avfallslagen 23 §, Kommunal avfallshanteringsmyndighet).

 

Syftet med det här avtalet är att avtala om en noggrannare arbetsfördelning i enlighet med avfallslagen mellan parterna. Eftersom avtalet om avfallshanteringsnämnden har uppdaterats är en uppdatering av detta avtal också nödvändig. Avtalet mellan Nämnden och Bolaget undertecknades ursprungligen 22.3.2016.

 

Kostnaderna till följd av de lagstadgade avfallshanteringstjänsterna i enlighet med det här avtalet täcks med avgiftsavgifter i enlighet med avfallstaxan. Övriga eventuella kostnader som Bolaget har täcker Bolaget med andra inkomster.

 

2.Uppgifter som med stöd av detta avtal hör till Bolaget

 

 

2.1.Insamling av informationsmaterial som behövs i beredningen av fastställande av avfallshanteringens servicenivå (avfallslagen 34 §, Kvalitetskrav för kommunala avfallshanteringstjänster)

 

 

2.2. Produktion av material för avfallstaxan som utgör grunden för avfallsavgifterna till Nämnden (avfallslagen 79 §, Grunderna för kommunal avfallsavgift)

 

2.3. Faktureringen av avfallsavgifter på grundval av nämndens betalningsbeslut (avfallslagen 78 §, Kommunal avfallsavgift och 80 §, Skyldighet att betala kommunal avfallsavgift)

2.4. Återbetalning avfallsavgifters överskjutande belopp enligt myndighetens beslut (avfallslagen 83 §, Betalning och återbetalning av kommunal avfallsavgift)

 

2.5. Produktion av material för beredningen av avfallshanteringsbestämmelser och utlåtande till Nämnden (avfallslagen 91 §, Kommunala avfallshanteringsföreskrifter och 92 §, Förfarande vid utfärdandet av kommunala avfallshanteringsföreskrifter)

 

2.6.Information i datanätet om influtna avgifter i enlighet med avfallstaxan och användningen av dem (avfallslagen 79 §)

 

2.7. Nämnden för ett register över avfallstransporter och ansvarar för att skyldigheterna i anslutning till registret iakttas (avfallslagen 143 §, Register över avfallstransporter). I syfte att förvalta registret assisterar Bolaget Nämnden med att samla in, överföra och ordna datamaterialet som behövs i ett elektroniskt registreringsprogram. Tillsynsdirektören för Åbo stads stadsmiljösektor och Bolaget kan utgående från detta avtal särskilt avtala om detaljer i anslutning till assisteringen.

 

I upphandlingar i enlighet med detta avtal följs De allmänna avtalsvillkoren för offentlig upphandling (JYSE 2014 PALVELUT).

 

3.Avtalets ikraftträdande

 

Detta avtal träder i kraft när parterna har godkänt det och avtalet har undertecknats. Avtalet gäller tills vidare.

 

4.Uppsägning av avtalet

 

Detta avtal kan sägas upp genom skriftligt meddelande till den andra parten. Meddelandet om uppsägning ska delges senast 30.6, för att uppsägningen ska träda i kraft från och med början av följande år. Om meddelandet om uppsägning delges först efter 30.6 träder uppsägningen i kraft först i slutet av årets om följer på uppsägningen.

 

5.Avgörande av meningsskiljaktigheter

 

Meningsskiljaktigheter till följd av detta avtal ska i första hand avgöras i ömsesidiga förhandlingar mellan Bolaget och Nämnden. Vid behov inhämtas ett expertutlåtande av Finlands Kommunförbund till grund för förhandlingarna. Om förhandlingarna inte ger resultat, avgörs meningsskiljaktigheten som förvaltningsrättslig tvist i Åbo förvaltningsrätt som första instans.

 

Åbo xx.xx.2018

 

 

 

 

Leena Salmelainen          Jaana Turpeinen

tillsynsdirektör         servicedirektör

Åbo stad          Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab

Stadsmiljösektorn