Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland2001.03.20185

11158-2017 (032)

Utlåtande om besvär gällande Lundo kommuns avfallstaxa 2018

Sammandrag:

Lundo kommun har överklagat sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnds beslut av 30.11.2017 § 71 om avfallstaxan från och med 1.1.2018 till Åbo förvaltningsdomstol. Förvaltningsdomstolen begär ett utlåtande av avfallshanteringsnämnden om besvären före 6.3.2018.

Sfan § 20

Avfallshanteringsombud Satu Ojala 16.2.2018:

Lundo kommun har överklagat sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnds beslut av 30.11.2017 § 71 om avfallstaxan från och med 1.1.2018 till Åbo förvaltningsdomstol och yrkar på att avfallstaxan ändras så att

  1. grundavgiften för avfallshantering avlägsnas ur avfallsavgiftstaxan
  2. om grundavgiften förblir i kraft, ska grundavgiften för avfallshantering inte riktas mot obebodda fastigheter.

Motiveringarna till besvären framgår ur besvärsskrifterna som utgör kringmaterial till agendan.

Lundo kommun hänvisar i motiveringarna till sina besvär bland annat till att man inte behöver producera avfallshanteringstjänster för obebodda boendefastigheter utöver vad som gäller uppgifterna i anslutning till registret och att obeboddheten inte är användning av fastigheten, varvid det inte är fråga om påförande av avfallsavgifter som baserar sig på användningsändamålet i enlighet med avfallslagen. Lundo kommun anser att ändringarna av betalningsgrunderna för grundavgiften bereder fastighetsägare som befinner sig i anstaltsvård problem. Dessutom framför Lundo kommun sin oro över en kostnadseffektiv användning av avfallshanteringsmyndighetens resurser, vilket enligt besvären kan äventyras av kontakterna med ägare till obebodda fastigheter, ändringar av avgifterna och andra enskilda åtgärder i anslutning till faktureringen. Enligt Lundo kommun är registret som avfallshanteringsnämnden skapat oavslutat. Lundo kommun anser också att registerfelen som avfallshanteringens fakturering har lyft fram medför kostnader för kommunerna och statsförvaltningen som är tvungna att rätta till registren för faktureringen av avfallsavgifterna. Lundo kommun nämner också att intäkterna av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s marknadsmässiga affärsverksamhet är ett hinder för användningen av en grundavgift.

Åbo förvaltningsdomstoldomstol begär ett utlåtande om besvären och att handlingar som samlats in i behandlingen av ärendet eller som anknyter till ärendet bifogas till utlåtandet samt att en förteckning över handlingarna som bifogas utlåtandet ingår i utlåtandet samt att en kontaktperson anges som vid behov kan ge ytterligare uppgifter.

Utlåtandet ska ges senast 6.3.2018.

Följande utlåtande om Lundo kommuns besvär har beretts till Åbo förvaltningsdomstol:

Sydvästra Finlands kommuner och städer har avtalat om samarbete inom avfallshanteringen och om att de lagstadgade avfallshanteringsuppgifterna delegeras till att handhas av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab som de äger tillsammans. Samtidigt har kommunerna och städerna avtalat om att inrätta en för området gemensam avfallshanteringsmyndighet i enlighet med 23 § i avfallslagen. Till sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd hör sålunda avfallsmyndigheternas uppgifter för 17 samarbetskommuners del. En av uppgifterna är godkännandet av avfallstaxan.

Yrkan på att avlägsna grundavgiften ur taxan

Avfallshanteringens grundavgift togs i bruk genom sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnds beslut 1.12.2016 § 82. Åbo förvaltningsdomstol har redan behandlat Lundo kommuns och St:Karins stads besvär om ibruktagandet av grundavgiften i sitt avgörande 12.12.2017 17/0378/1. Förvaltningsdomstolen konstaterade att avfallshanteringsnämnden i sitt beslut har följt kommunlagen och att avfallshanteringsnämnden med beaktande av 78 § 3 mom. i avfallslagen och motiveringar som framförts särskilt i ärendet har kunnat fatta beslut om att ta i bruk en grundavgift. Det finns inte anledning att avlägsna grundavgiften ur taxan på grund av Lundo kommuns nya yrkande.

Lundo kommun framlägger att intäkterna av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s marknadsmässiga verksamhet skulle vara ett hinder för en grundavgift. Så är emellertid inte fallet. Avfallshanteringens grundavgift är en del av den offentligrättsliga avfallstaxan som enligt avfallslagen ska täcka kostnaderna som avfallshanteringen orsakar kommunerna. Med avgifterna i avfallstaxan får man högst samla in en skälig vinst på kapitalet. Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s marknadsmässiga verksamhet som Lundo kommun nämner i sina besvär ingår inte avfallstaxan. Med den marknadsmässiga verksamheten kan man subventionera kommuninvånarnas avfallshanteringstjänster som ska täckas med intäkterna av avfallstaxan, om företagets ägare beslutar så. Avfallshanteringsnämnden har inte beslutanderätt i sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s ägarstyrning och sålunda inte heller på hur vinsten av den marknadsmässiga verksamheten används.

Yrkan på att avlägsna grundavgiften för obebodda fastigheter

Avfallstaxan ändrades för grundavgiftens del 2018 så att avfallshanteringens grundavgift påförs fastighetsinnehavare eller ägare även för egnahems- och småhus del som finns i fastigheten. Ändringen i taxan gjordes för att det fortgående uppstår verkliga kostnader för ordnande av tjänster och driften oberoende av vilket användningsändamål bostaden har och kostnaderna ska täckas med intäkterna av avfallsavgiften.

Grundavgiften för obebodda egnahems- och småhus (15,00 €/år/bostad) är euromässigt lika stor som avgiften för fritidsbostäder, det vill säga den är lägre än avgiften för bebodda egnahems- och småhus (23,85 €/år/bostad). Med den lägre avgiften beaktas att bostaden inte är bebodd och inte används regelbundet. Avfallshanteringstjänsterna ska emellertid upprätthållas fortgående även för dessa fastighetsinnehavare, så att de genast finns tillgängliga när fastigheten igen är bebodd eller det annars uppstår avfall på fastigheten. Fritidsbostäderna är i samma situation. Användningen av dem kan vara mycket oregelbundet eller obetydlig, men det upprätthålls avfallshanteringstjänster för dessa året om.

Grundavgiften för avfallshantering är på årsnivå inte en oskälig kostnad för upprätthållandet av en tjänst som omfattas av infrastrukturen för en funktionsduglig bostadsbyggnad. Om emellertid förhållandena för en enskild bostadsbyggnad är sådana att en avfallsavgift i enlighet med taxan är oskälig, kan avfallshanteringsmyndigheten efter ansökan eller på eget initiativ påföra en avgift som avviker från taxan eller lämna avgiften opåförd. Den betalningsskyldige har dessutom möjlighet att söka ändring i avgiften hos avfallshanteringsmyndigheten när han eller hon har fått avfallshanteringsavgiften. Anvisningarna för ändringssökande bifogas alltid fakturan.

Kontakter, betalningspåminnelser och utredning av faktureringsärenden hör till avfallshanteringsmyndighetens rutinuppgifter och arbetet kan utföras med avfallshanteringsmyndighetens nuvarande resurser. Man kan anta att antalet kontakter och påminnelser minskar när avfallshanteringens grundavgift har varit i bruk i några år. Avfallshanteringsmyndighetens bottenregister över dem som är skyldiga att betala avfallsavgifter för fastigheter inom området är redan nu på en god nivå. Registret förutsätter naturligtvis fortgående upprätthållande bl.a. till följd av att kunder flyttar, föds, dör och till följd av att nya bostäder uppförs. Avfallshanteringsnämnden anser att det är positivt att olika aktörers register tack vare avfallsavgifterna uppdateras bättre och även betjänar bland annat kommunernas fastighetsbeskattning, byggnadstillsyn och miljötillsynen.

Beredning av taxan 2018 och beslutsfattande

Avfallshanteringsnämnden hör samarbetskommunerna genom begäran om utlåtande i beslut av större betydelse, som t.ex. när det gäller ändringar av grunderna för avfallstaxan. Så gjordes även när man beslutade om avfallstaxan för 2018, eftersom beslutet omfattade en ändring av betalningsgrunderna för avfallsavgiftens del. Kommunernas åsikter om motiveringen för påförandet av grundavgift på obebodda egnahems- och småhus varierade, en del av kommunerna biföll åtgärden, andra motsatte sig den och en del tog inte ställning.

Beredningen av taxan kungjordes på officiella anslagstavlor och utkastet av avfallstaxan hölls framlagd för påseende i kommunernas och städernas ämbetsverk och webbplatser 13.– 27.11.2017, och då bestod en allmän möjlighet att påverka. Utlåtanden lämnades förutom av samarbetskommunerna även av Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry och av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab.

Utgångspunkten för beredningen av taxan var att kostnaderna som avfallshanteringstjänsterna orsakar ska täckas så rättvist som möjligt av fastighetsinnehavarna. Grunden för beredningen av ändringen av taxan var strävan att avlägsna ojämlikheter mellan fastighetsinnehavare som hade framkommit i det praktiska arbetet med avfallsavgifterna och fastighetsregistret. Uppskattningen av effekterna av ändringen av taxan på avfallsavgiftstabellen gjordes innan förslaget på taxan lades fram för avfallshanteringsnämnden för avgörande. Ändringsförslaget hade sålunda beretts omsorgsfullt och övervägt och det antogs efter röstning (9 – 5, 1 frånvarande) som avfallshanteringsnämndens beslut till taxa för 2018. Avfallshanteringsnämnden anser att Lundo kommun i sina besvär inte för fram omständigheter som skulle föranleda en ändring av beslutet.

Mer information i ärendet ger avfallsombudsman Satu Ojala 0447276827, satu.ma.ojala@turku.fi

Tilläggsmaterial 1Åbo förvaltningsdomstols begäran om utlåtande om Lundo kommuns besvär gällande godkännande av avfallsavgiftstaxan 30.11.2017 § 71

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen

FörslagSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att lämna det ovan presenterade utlåtandet till Åbo förvaltningsdomstol.

BeslutBeslutsförslaget godkändes.

Sändlista

utlÅbo förvaltningsdomstol