Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland | 19 | 01.03.2018 | 4 |
11158-2017 (032)
Beredning av avfallstaxan som gäller mottagnings- och hanteringsavgifter för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar
Sammandrag:
Avfallshanteringsnämnden i sydvästra Finland ska besluta om avgifter för mottag-ning och hantering av slam i områden där slamtransporterna ordnas av fastighetsinnehavaren utgående från avtal. Mottagningsavgifterna som bestäms av mottagningsplatserna avviker från varandra från mottagningsplats till mottagningsplats och i fråga om slamkvaliteten. För att underlätta beredningen av en avfallstaxa om slamtransporter ombeds nämnden ge ett ställningstagande och riktlinjer angående principen som bör tillämpas i beredningen. Det föreslås för nämnden att avfallstaxan bereds med samma mottagnings- och hanteringsavgifter på alla mottagningsplatser
Sfan § 19
Avfallshanteringsombud Satu Ojala, vikarierande avfallshanteringsombud Pirjo Rinne 16.2.2018:
Miljöskyddslagen 527/2014, statsrådets förordning om behandling av hushållsavloppsvatten i områden utanför avloppsnätet (157/2017) samt miljöskyddsbestämmelserna i kommunerna och städerna inom samarbetsområdet innehåller krav på hanteringen av avloppsvatten som uppstår utanför avloppsnätet. Avloppsvattenhantering eller insamling på fastigheten i enlighet med lagen, förordningen och bestämmelserna producerar avloppsvattenslam i fastigheternas slambrunnar och kärl som enligt avfallslagen (32 § ) är avfall kommunen ansvarar för.
Kommunerna och städerna i sydvästra Finland har delegerat ordnandet av avfallshanteringen som hör till deras ansvar i enlighet med 41 § i avfallslagen till Sydvästra Finlands Avfallsservice, varvid även ansvaret för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar har delegerats till Sydvästra Finlands Avfallsservice.
Lagstiftning och andra anvisningar om påförande av avfallsavgifter
I avfallslagen 646/2011 ingår bestämmelser om allmänna principer som ska följas vid ordnande av avfallshantering (35 §) och påförande av avfallsavgifter (78 §, 79 §).
De allmänna grunderna för avfallsavgiften är avfallets typ, beskaffenhet och mängd samt antalet avhämtningar.
Avfallsavgiften ska motsvara den servicenivå som kommunen erbjuder och i den utsträckning som det är möjligt uppmuntra till en minskning av avfallsmängderna och avfallets skadlighet och avfallshantering i enlighet med prioritetsordningen. Dessutom ska avfallsavgifterna vara skäliga och inte diskriminera oberoende av hur avfallstransporterna har ordnats.
Avfallsavgifterna ska i sin helhet täcka kostnaderna för avfallshanteringsuppgifterna eftersom kostnaderna inte kan täckas av andra avgifter eller skatteintäkter. Enskilda avgifter som baserar sig på taxan måste emellertid inte direkt motsvara kostnaderna för produktionen av tjänsten, utan avgifterna kan vara subventionerade och då täcker de enbart en del av kostnaderna för produktion av tjänsten. Avgifterna kan också vara uppmuntrande i den motsatta riktningen, det vill säga som övertäckningar. (Kommunförbundet 2006: (Ordnande av avfallshantering ur kommunens perspektiv, omständigheter i anslutning till ägarstyrningen)
Avfallsservicepolitiskt program i sydvästra Finland
Kommunerna och städerna i sydvästra Finland har tillsammans berett och godkänt ett avfallspolitiskt program för området för 2017–2022. Programmet är Avfallshanteringsnämnden i sydvästra Finlands och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s samt dess aktiekunders gemensamma uppfattning om på vilka principer avfallshanteringen ska utvecklas. I kringmaterialet till agendan finns en tabell med en komprimerad version av programmets mål. Särskilt målen som numrerats som punkterna 8–10 innehåller åtgärder som riktar sig till slamhanteringen och avgifterna.
Syftet med utvecklingen av slamhanteringen är att främja skyddet av områdets vattendrag. Avfallshanteringsnämndens möjligheter att påverka slamhanteringen ligger i första hand i avgiftspolitiken och i bestämmelserna om avfallshantering samt i avfallstransportsystemet. I programmet bestäms att avfallsavgifternas syfte är att styra enligt principen om att den som orsakar också betalar, men det är ändå möjligt att jämna ut avgifterna så att de förblir skäliga för alla. Genom skäliga avgifter strävar man efter att förebygga risken för nedsmutsning av miljön.
Grunderna för slamavgifter och fakturering
Avfallshanteringsnämnden i sydvästra Finland beslutade på sitt möte 30.11.2017 om avfallstaxan som hör till kommunernas avfallshanteringsansvar. Med hjälp av avgifterna i taxan genomför Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab de kommunala avfallshanteringstjänsterna. Utanför taxan blev då mottagningsavgifterna för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar på områden där slamtransporterna ordnas av fastighetsinnehavaren på basis av avtal. Detta berodde på att förhandlingarna mellan mottagnings- och hanteringsplatserna och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab pågick. Avsikten är att avtalen mellan aktörerna är klara under februari.
Kostnaderna för mottagnings- och hanteringsplatserna för slam och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab bildar utgångspunkten för avgifterna i avfallstaxan. Mottagnings- och hanteringsavgifterna som förbereds för den kommunala avfallstaxan skulle förutom kostnaderna som mottagningen och hanteringen orsakar dessutom innehålla förvaltningskostnaderna. Kostnader uppstår ur samarbetet i anslutning till insamlingen, transporten och hanteringen mellan företagarna och Sydvästra Finlands Avfallsservice, faktureringen, kundbetjäningen och utvecklingen av slamhanteringen.
Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab kommer att fakturera mottagnings- och hanteringsavgifter i enlighet med taxan inom områdena för s.k. avtalsbaserad avfallstransport av slamtransportföretagare som transporterar slam till mottagningsplatserna. Samma princip tillämpas i samband med sedvanliga avfallstransporter där förarna transporterar hushållsavfall till Sydvästra Finlands Avfallsservices avfallscentraler. Den nya slamtaxan förutsätter inga åtgärder av kunderna. Företagarna fakturerar sina kunder en transportavgift och en mottagnings- och hanteringsavgift, liksom tidigare. Företagare ska enligt 85 § 3 mom. i avfallslagen specificera hanteringens respektive transportens andel i sitt anbud till fastighetsinnehavaren och i fakturan.
Slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar samlas för tillfället på mottagnings- och hanteringsplatserna från fyra olika områden. Områdena är Salo, Pargas, Åboregionen och Kimitoön. I följande tabell har mottagnings- och hanteringsavgifterna på mottagningsplatserna, utan mervärdesskatt, för år 2017 samlats:
Priser €/m3 | Salo | Pargas | Åboregionen | Kimitoön |
slam ur slambrunnar | 4,24 | 6,00 | 13,74 | 12,00 |
slam ur slamavskiljare | 8,82 | 26,00 | 13,74 | 15,00 |
Avfallshanteringsnämnden har möjlighet att enligt prövning jämna ut de olika avgifterna i sin avfallstaxa. Utjämningen av avgifterna kan ske mellan mottagningsplatsernas avgifter av olika storlek, mellan hanteringsavgifterna av olika slamarter eller mellan dessa två.
Enligt uppgifter från renhållningsverken i Pargas och Salo var ca 30 % av slammet som anlände under de senaste åren slam ur slambrunnar och ca 70 % var slam ur slamavskiljare.
De olika priserna i fråga om mottagningen och hanteringen av olika slamarter har motiverats med den svagare halten i avloppsvattenslam ur slambrunnar och de vanligen frekventare behovet av tömning av slambrunnar i jämförelse med slamavskiljare i vilka fastare slam samlas för tömning. Arten och halten av avloppsvattenslam i enskilda fastigheter spelar ingen stor roll för stora mottagningsplatsers del. Vanligtvis består lasterna som anländer till rengöringsverket av landat slam från olika fastigheter och olika slag av cisterner och avskiljare. På mindre mottagningsplatser kan arten av slam i en enskild last vara av större betydelse för mottagningsställets processer. Olika avgifter för slam ur slamavskiljare och slambrunnar skulle eventuellt kräva nya arrangemang på de mottagningsplatser där arten av slam inte tidigare har beaktats. Samma pris för olika slamarter skulle givetvis vara enklare med tanke på mottagning och fakturering.
Betydelsen av olika avgifter för olika slamarter har närmast riktats mot privata hushåll där avloppsvattnet samlas upp i slambrunnar. Privata hushåll kan på grund av att de styrs av avfallstaxan inte alltid välja behandlingsmetod för avloppsvattnet, eftersom nivån på behandlingen av avloppsvatten bestäms i lagstiftningen och i kommunernas miljöskyddsbestämmelser. På grundvattenområden eller i närheten av vattendrag till exempel kan man i miljöskyddsbestämmelserna förpliktas att samla fastighetens wc-avloppsvatten i en slambrunn. Ett alternativ är torrklosett som inte ger upphov till avloppsvatten.
På Kimitoön har kommunen ordnat transporten och mottagningen av slam sedan 1.1.2013. Transport- och hanteringsavgifterna för slam har sålunda ingått i avfallstaxan redan i flera år på Kimitoön. Avfallshanteringsnämnden kan i beredningen av taxan också ta ställning till om transportsystemet bör beaktas i mottagnings- och hanteringsavgifterna av slam på Kimitoön.
I beredningen av avfallstaxan 2018 ombads kommunerna särskilt ge utlåtanden om påförandet av mottagningsavgifter för slam. En sammanfattning av kommunernas utlåtanden, till den del som utlåtandena gäller mottagningsavgifterna för slam, finns som bilaga till agendan.
Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s representant redogör på mötet för avfallshanteringsnämnden om avtalen och rutinerna samt nivån på avgifterna 2018 mellan Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab och mottagningsplatserna.
I förslaget om beslut som beretts för avfallshanteringsnämnden i sydvästra Finland föreslås att mottagnings- och hanteringsavgifterna för slam i avfallstaxan är identiska i hela området oberoende av mottagningsplats. Motiveringen till förslaget är att avfallsavgifterna inte ska diskriminera och att de ska vara skäliga. Var det privata hushållet ligger bör inte vara avgörande för hushållets mottagnings- och hanteringsavgift för avfall inom avfallshanteringsnämndens verksamhetsområde. För hela området gemensamma mottagnings- och hanteringsavgifter för slam skulle också träda i kraft på Kimitoön.
Man kan emellertid införa olika betalningsklasser för mottagnings- och hanteringsavgifterna för slam ur slamavskiljare och slambrunnar, om nämnden anser att det är nödvändigt att beakta de olika tömningsbehoven och miljöeffekterna som slam i slamavskiljare och slam i slambrunnar har. Olika uppskattningar på vilken nivå avgifterna skulle ligga om slamarten beaktas i avgifterna inhämtas till mötet.
Tilläggsmaterial 1Sammanfattning av kommunernas utlåtanden om slamtaxan
Tilläggsmaterial 2Måltabell i det avfallshanteringspolitiska programmet
Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:
FörslagAvfallshanteringsnämnden i sydvästra Finland beslutar att mottagnings- och hanteringsavgifterna för slam ur slamavskiljare och slambrunnar kan förenhetligas i avfallstaxan så att de är lika i alla kommuner i området oberoende av mottagningsplats.
BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Havia understödd av Rautanen.