Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd 18.1.2018
Anvisning för handläggningen av ansökningar gällande avfallsavgifter
Avfallshanteringsombuden följer i sina tjänsteinnehavarbeslut riktlinjen i den här anvisningen. Avfallshanteringsnämnden granskar och uppdaterar anvisningen vid behov.
Tömningsavgifter som tas ut för avfallskärl inom områden för fastighetsvis avfallstransportjämkas eller avlägsnas inte i efterskott, om tömningarna har genomförts i enlighet med faktureringen. Andelen av tömningsavgifter för en fastighet som har gemensamt kärl jämkas eller avlägsnas inte i efterskott, om tömningarna har genomförts i enlighet med faktureringen och faktureringen har skett utgående från uppgifter som meddelats avfallsregistret. (Felaktiga debiteringar kan korrigeras även utan myndighetsbeslut, AL 86 §)
Bostadsfastigheters områdesinsamlings- eller avfallsstationsavgifter kan jämkas eller avlägsnas i följande fall:
- Bostaden är inte duglig för boende och det har lagts fram ett myndighetsutlåtande eller en annan tillförlitlig utredning om odugligheten som bostad.
- En fast bostad är tillfälligt helt obebodd under faktureringsåret (invånaren befinner sig på vårdinrättning, arbetskommendering utomlands eller till sjöss eller liknande). Då kan avgiften jämkas till betalningsklassen för fritidsbostad.
- Användningen av bostaden är utgående från en anmärkning de facto omöjlig (allvarlig sjukdom, anstaltsvård, utomlandskommendering eller liknande).
- Färden från bostaden till områdesinsamlingsplatsen eller avfallsstationen är med beaktande av förhållandena oskäligt lång och särskilt svår. Även en lång färd till den regionala mottagningsplatsen anses inte särskilt svår, om anlitande av mottagningsplatsen inte förutsätter betydande avvikelse från färdrutten.
- Bostadsbyggnaden ligger på gränsen av nämndens verksamhetsområde och fastighetens avfall lämnas i ett avfallskärl längs rutten utanför verksamhetsområdet eller på ett avstånd som är kortare än en kilometer från fastigheten och närmare fastigheten än den närmsta kommunala regionala mottagningsplatsen.
- Bostadsbyggnader som är i fastighetsinnehavarens eget bruk bildar en bostadshelhet eller en gård. Då är det möjligt att områdesinsamlings- eller avfallsstationsavgifter tas ut endast för en bostad.
Grundavgiften för avfallshanteringkan jämkas eller avlägsnas i följande fall:
- Bostaden är obebodd och inte duglig för boende och det har lagts fram ett myndighetsutlåtande eller en annan tillförlitlig utredning om odugligheten som bostad.
- Bostadsbyggnader som är i fastighetsinnehavarens eget bruk bildar en bostadshelhet eller en gård. Då är det möjligt att grundavgiften tas ut endast för en bostad.
Beslut om jämkning tas i regel för ett år åt gången, men om jämkning för längre tid är ändamålsenligt kan jämkningen gälla i högst tre år åt gången.
Andra avgifter i enlighet med taxanjämkas enligt prövning från fall till fall.
Orsaker som inte utgör grunder för ändring av avgifter
Enligt grunderna i 81 § i avfallslagen (RP 199/2010) är medellöshet eller motsvarande social grund inte en i lagen avsedd grund för jämkning. Betalningsgrunderna bör i alla fall vara jämlika och skäliga. För att garantera att avgifterna är jämlika och skäliga kan följande förhållanden inte betraktas som grund för ändring av områdesinsamlings-, avfallsstations- och grundavgifter enligt taxan:
- Avfallshanteringstjänsten eller bostaden på fastigheten utnyttjas inte eller endast i liten utsträckning: Avgifterna baserar sig till stor del på kostnader till följd av ordnande och upprätthållande av tjänster och de ska finnas till fastighetsinnehavarens förfogande under alla förhållanden oberoende av hur mycket tjänsterna eller bostaden anlitas. Dessutom vore det i praktiken omöjligt att ta ut en avgift baserande på tjänsteomfattningen för områdesinsamlingstjänsterna och tjänsterna som täcks med grundavgifter eftersom det inte är möjligt att fastställa i vilken utsträckning enskilda invånare anlitar tjänsten och inriktningen på enskilda invånare.
- Fastigheten är till försäljning: Det är omöjligt att verifiera att en fastighet är till försäljning och det är möjligt att använda en fastighet som är till försäljning. Det kan dröja flera år att sälja en fastighet.
- Färdmedel som den betalningsskyldige använder (fordon eller fartygstyp eller liknande) eller andra motsvarande personliga förhållanden eller naturförhållanden).
- Överlämnande av avfall på andra ställen än den av kommunen ordnande mottagningsplatsen: Enligt 41 § i avfallslagen är fastighetsinnehavaren eller någon annan avfallsinnehavare skyldig att överlämna avfall till den fastighetsvisa avfallstransport som ordnats i området eller till en områdesvis mottagningsplats som kommunen har ordnat.
- Egenhändig hantering av avfall: I enlighet med avfallshanteringsbestämmelserna är i praktiken det endast tillåtet att egenhändigt hantera bioavfall genom kompostering, vilket har beaktats i graderingen av områdesinsamlingsavgifter enligt taxan. Förstörelse av avfall till exempel genom bränning eller nedgrävning i marken är förbjudet.
- Sortering och överlämning av förpackningsavfall för återvinning: Förpackningsavfall ska sorteras särskilt från brännbart avfall och man ska själv överlämna det på regionala mottagningsplatser som ordnats för ändamålet. Områdesinsamlings- och avfallsstationsavgifter gäller enbart transport- och hanteringstjänster av avfall som överlämnats till kommunen som brännbart avfall.
- Den betalningsskyldiges ålder
- Ägande eller innehav av flera bostads- eller fritidsfastigheter inom verksamhetsområdet eller läget för sökandes fasta bostad.
(Enligt 6 § i grundlagen får ingen utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av kön, ålder, ursprung, språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd eller handikapp eller av någon annan orsak som gäller hans eller hennes person.)