Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta13714.08.20253

3430-2025 (10 03 00)

Lausunnon antaminen Turun hallinto-oikeudelle / Purkamislupapäätös, Käsityöläiskatu 20 (2025-112)

Tiivistelmä:

Rakennus- ja lupalautakunnan purkamislupapäätöksestä on valitettu Turun hallinto-oikeuteen. Turun hallinto-oikeudelle ehdotetaan annettavaksi lausunto, jonka mukaan valitus tulee hylätä.

Rlupalk § 137

Rakennusvalvonta, valvontajuristi Esa Mettälä 7.8.2025:​

Kuvaus asiasta

Rakennus- ja lupalautakunta on päätöksellään 22.5.2025 § 80 myöntänyt purkamisluvan (2025-112) kahdelle päiväkotirakennukselle (103313225N ja 103313222K) sekä talousrakennukselle (103313223L).​

Naapuri on valittanut lupapäätöksestä Turun hallinto-oikeuteen ja hallinto-oikeus pyytää lautakunnan lausuntoa asiassa.​

Valitus​

Valituksessa on vaadittu, että hallinto-oikeus kumoaa lautakunnan päätöksen lain vastaisena.​

Valituksessa tarkemmin esitetyin perusteluin valituksessa katsotaan, että purkamisluvan myöntämisen edellytykset eivät täyty, koska asemakaava ei ole ajantasainen ja päätöksessä ei huomioida rakennusten arvoa kulttuuriympäristössä. Valittaja katsoo, että kysymys rakennusten säilymisestä tai purkamisesta tulee ratkaista asemakaavoituksessa eikä purkumenettelyssä. Lisäksi valituksessa katsotaan, että lautakunnalle ei ole kerrottu oleellisia tietoja asiasta.​

Lausunnot​

Museo​

Turun kaupunginmuseo toteaa purkamislupahakemusta varten antamassa lausunnossaan, että asemakaavan suojelumerkintä on muotoilultaan vanhentunut. Nykyisin ei lähtökohtaisesti laadita kaavoja, joissa suojelutavoitteellisen rakennuksen säilyttäminen ja purkaminen esitettäisiin tasa-arvoisina vaihtoehtoina. Laajennusosan rakentamisen yhteydessä tehdyt, rakennusteknisesti tai -fysikaalisesti kestämättömät ratkaisut tai muut iäkkäille rakennuksille tyypilliset ongelmat eivät sinällään vähennä 1900-luvun alussa valmistuneiden rakennusten suojeluarvoja. Museo katsoo, että perusteet 1900-luvun alussa valmistuneiden rakennusten purkamiselle eivät ole riittävän painavat. Museo puoltaa rakennukset yhdistävän laajennusosan purkamista mutta vastustaa suojelutavoitteellisten vanhojen rakennusten purkamista. Museo pitää parhaana vaihtoehtona perusteellista korjausta, jossa vanhat rakennukset yhdistetään uudella laajennusosalla.​

Museo ei puolla myöskään talousrakennuksen purkamista. Talousrakennus edustaa harvinaistunutta rakennustyyppiä ja on perinteinen osa pihapiiriä. Talousrakennus ei sisälly asemakaavassa osoitettuun suojelutavoitteelliseen aluerajaukseen, mutta museo on arvottanut sen rakennusteknisesti ja ympäristöllisesti paikallisesti arvokkaaksi.​

Kaavoitus​

Turun kaupungin kaavoitus puoltaa hanketta lausunnollaan ja katsoo, että rakennusten suojelutarpeita on arvioitu voimassa olevissa kaavoissa, eikä nykyinen kaavamääräys sellaisenaan estä rakennusten purkamista. Kaavoituksen arvion mukaan kaava on ajanmukainen ja voimassa olevan kaavan suojelumerkintöjen hierarkia on edelleen perusteltu. Pihalla sijaitsevien rakennusten osalta säilyttämisvelvoite ei ole ehdoton. Kaavoitus katsoo, että päiväkotirakennusten purkamisen vaikutus tontin ja lähiympäristön kaupunkikuvaan ei ole merkittävä, kun kadun varressa sijaitsevat sr-3-merkityt rakennukset säilytetään.​

Kaavamääräykset​

Purkamislupa on myönnetty kahdelle päiväkotirakennukselle sekä talousrakennukselle.​

Päiväkotirakennuksia koskee seuraava sr-1 asemakaavamääräys:​

Kaupunkikuvallisesti merkittävien rakennusten rakennusala. On toivottavaa, että tällä rakennusalalla olevat rakennukset säilytetään. Mahdollisessa uudisrakentamisessa on säilytettävä mittakaavallinen kokonaisuus ympäröivän ja aikaisemman rakennustavan mukaisena. Mikäli rakennusalalla sr-1 säilytetään vanhat rakennukset, saa ullakolle sisustaa päiväkotiin liittyviä tiloja kerrosluvun estämättä.​

Talousrakennus ei sisälly asemakaavassa osoitettuun suojelutavoitteelliseen aluerajaukseen, mutta museo on arvottanut sen rakennusteknisesti ja ympäristöllisesti paikallisesti arvokkaaksi.​

Voimassa oleva asemakaava ei näin ollen kiellä niiden rakennusten purkamista, joille valituksenalaisella lautakunnan päätöksellä on myönnetty purkamislupa.​

Yleiskaava 2029:n kartan 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet mukaan päiväkotirakennukset sisältyvät valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön (RKY) aluerajaukseen 1/116 Port Arthurin puutalokorttelit ja Mikaelinkirkko.​

Talousrakennus on RKY aluerajauksen ulkopuolella.​

Säädökset​

Rakentamislain 56 § 2 momentin mukaan rakennuksen saa purkaa, jos asema-, yleis- tai maakuntakaavassa, joka on alle 13 vuotta vanha, sallitaan purkaminen eikä rakennusta ole suojeltu lain nojalla. Alueella, jolla ei ole asema-, yleis- tai maakuntakaavaa tai kaava on vanhempi kuin 13 vuotta, rakennuksen purkaminen ei saa aiheuttaa haittaa tulevalle kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.​

Kyseessä oleva asemakaava on tullut voimaan 14.7.1990. Asemakaava on näin ollen yli 13 vuotta vanha, jolloin purkamisluvan edellytyksenä on, että rakennuksen purkaminen ei saa aiheuttaa haittaa tulevalle kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.​

Säännöksen tarkoituksena on varmistaa, että vanhempi asemakaava on ajan tasalla rakennusten suojelutavoitteiden osalta ja kaavoituksessa selvitetään rakennusten mahdollinen suojelutarve ennen purkamisluvan myöntämistä. Tarkoitus on varmistaa, että rakennusten suojelua koskeva asia saadaan ratkaistua. Asemakaava-alueella suojelukysymyksen ratkaiseminen tarkoittaa käytännössä sitä, että rakennus joko suojellaan uudella asemakaavalla tai voimassa olevaa asemakaavaa ei muuteta. Mikäli kaavoituksessa päädytään siihen, että rakennusta ei uudella asemakaavalla suojella, rakennuksen saa purkaa. Purkamislupamenettely ei ole rakennusten suojelukeino, vaan suojelukysymys ratkaistaan asemakaava-alueella kaavoituksen keinoin.​

Perustelut päätökselle​

Turun kaupunkimuseon lausunnon perusteella rakennuksilla on rakennushistoriallista arvoa. Päiväkotirakennukset sijaitsevat valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön (RKY) alueella (1/116 Port Arthurin puutalokorttelit ja Mikaelinkirkko). Talousrakennus ei sijaitse tällä alueella, mutta museo on arvottanut kohteen rakennusteknisesti ja ympäristöllisesti paikallisesti arvokkaaksi.​

Yleiskaava 2029 on tullut voimaan 10.8.2024 ja on 14.7.1990 voimaan tullutta asemakaavaa uudempi. Turun kaupungin kaavoitus on lausunnossaan maininnut sekä yleiskaavan 2029 että RKY alueen rajauksen, joten molemmat on lausunnossa huomioitu. Yleiskaava 2029 sekä RKY aluerajauksen vaikutus asiaan on tullut arvioiduksi kaavoituksen lausunnossa. Kaavoituksella on myös ollut museon lausunto käytettävissään, museon lausunto on päivätty 11.3.2025 ja kaavoituksen lausunto 17.4.2025.​

Kaavoitus on kaikki edellä huomioiden arvioinut, että rakennusten suojelutarpeita on arvioitu voimassa olevissa kaavoissa ja asemakaava on ajanmukainen ja voimassa olevan kaavan suojelumerkintöjen hierarkia on edelleen perusteltu. Pihalla sijaitsevien rakennusten osalta säilyttämisvelvoite ei ole ehdoton. Kaavoitus katsoo, että päiväkotirakennusten purkamisen vaikutus tontin ja lähiympäristön kaupunkikuvaan ei ole merkittävä, kun kadun varressa sijaitsevat sr-3-merkityt rakennukset säilytetään.​

Asemakaavan ajanmukaisuus ja rakennusten suojelutarve on selvitetty kaavoituksessa, kuten rakentamislain 56 § 2 momentin säännös yli 13 vuotta vanhan asemakaavan osalta edellyttää. Huolimatta siitä, että asemakaavan voimaantulon jälkeen on tullut voimaan RKY aluerajaus sekä yleiskaava 2029, kaavoitus ei ole käynnistämässä asemakaavoitusta sisäpihalla olevien päiväkotirakennusten ja talousrakennuksen suojelemiseksi.​

Voimassa olevan asemakaavan ajanmukaisuus on arvioitu kaavoituksessa, eikä asemakaava kiellä purkamisluvan saaneiden rakennusten purkamista. Purkamisluvan myöntämiselle ei ole estettä ja rakennus- ja lupalautakunnan päätös on lainmukainen.​

Valituksessa viitattu uudisrakentamiseen liittyvä kysymys asemakaavan vaatimien autopaikkojen määrästä ja sijoittamisesta ei ole purkamisluvan edellytyksien arvioimisessa huomioon otettava seikka, eikä sillä ole merkitystä purkamislupapäätöksen laillisuutta arvioitaessa.​

Edellä esitetyin perustein rakennus- ja lupalautakunta katsoo, että valitus tulisi hylätä.​

Lisätietoja asiassa antaa tarvittaessa valvontajuristi Esa Mettälä, puh. 050-5050909, esa.mettala@turku.fi, PL 355, 20101 Turku

Oheismateriaali 1​Valitus hallinto-oikeudelle​

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:​

Ehdotus​Rakennus- ja lupalautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus