Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Rakennus- ja lupalautakunta 05.06.2025 3

615-2025 (10 03 00)

Toimenpidepyyntö, Linnankatu 3A, 20100 Turku (2025-3)

Tiivistelmä:

Koy Casagarandentalo on pyytänyt pysäköintikiellon asettamista lain nojalla suojeltujen rakennuksen kantavien rakenteiden maanpäälliselle alueelle ja jätehuollon järjestämistä kiinteistöllä siten, että jätehuollon raskas liikennöinti kielletään kiinteistön piha-alueella toistaiseksi. Lautakunnalle esitetään, että asia käsitellään ensi vaiheessa ainoastaan jätehuollon järjestämisen osalta, koska tältä osin vaikutus suojellun rakennuksen rakenteille on ilmeinen ja asian korjaaminen on mahdollista hyvin nopeasti toteutettavilla toimenpiteillä.

Rlupalk §

Kaupunkiympäristö, luvat ja valvonta, rakennusvalvonta, juristiharjoittelija Roosa Repo ja valvontajuristi Esa Mettälä, 28.5.2025:​​

Kuvaus asiasta​​

Koy Casagrandentalo on 20.1.2025 tehnyt toimenpidepyynnön koskien kiinteistöllä 853-6-3-8 tapahtuvaa liikennöintiä ja pysäköintiä. Koy Casagrandentalon mukaan Oy Baloo Ab on sijoittanut autopaikkoja suojelukohteen seinustalle ja kantavien rakenteiden päälle sekä järjestänyt jätehuollon niin, että painava jäteauto liikennöi viikoittain rakenteiden ylitse. Kiinteistöllä tapahtuva pysäköinti ja jätehuollon liikennöinti kuormittavat rakennuksen 103277363U kantavia rakenteita edistäen rakennuksen epätasaista painumista, aiheuttaen rakenteellisia vaurioita ja altistaen suojelukohdetta uusille vahingoille. Koy Casagrandentalon mukaan ainoa selvä ja kustannustehokas ratkaisu kantavien rakenteiden turvaamiseksi on ylimääräisen kuormituksen vähentäminen, koska kantavat rakenteet sijaitsevat maan alla.​ Rakennus 103277363U on suojeltu valtioneuvoston päätöksellä. Suojelupäätös kattaa rakennuksen julkisivun sekä kantavat rakenteet. Koy Casagrandentalon mukaan nykyinen tilanne kiinteistöllä ja asemakaavan mahdollistama liikennöinti ovat rakennukseen kohdistuvien vaikutusten takia ristiriidassa suojelupäätöksen kanssa.​

Aiempi toimenpidepyyntö

Koy Casagrandentalo on 14.6.2021 tehnyt toimenpidepyynnön, joka on koskenut suojellun rakennuksen seinustalle Oy Baloo Ab:n luvattomasti sijoittamia autopaikkoja. Rakennus- ja lupalautakunta on 12.5.2022 § 124 päättänyt, että autojen sijoittaminen ja niiden poistaminen ei esitetyillä perusteilla vaadi toimenpidelupaa eikä asiassa ole muutoinkaan ilmennyt mitään, minkä perusteella rakennusvalvontaviranomaisen tulisi ryhtyä toimenpiteisiin. Koy Casagrandentalo valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka hylkäsi valituksen, ja edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka hylkäsi valituslupahakemuksen.​ Aikaisemmassa toimenpidepyynnössä ja sen johdosta tehdyissä päätöksissä ei ole otettu kantaa nyt käsiteltävään asiaan liittyen pihan käytön vaikutuksiin Casagrandentalon perustuksille.​

Kiinteistön 853-6-3-8 omistavat määräosin Koy Casagrandentalo (61745/100000) ja Oy Baloo Ab (38255/100000). Kiinteistön maan yläpuolisten alueiden hallinta on jaettu hallinnanjakosopimuksella.​ ​

Kiinteistöllä 853-6-3-8 on voimassa asemakaava 27/1986 joka on tullut voimaan 12.9.1987. Kiinteistöä koskevat seuraavat kaavamääräykset:​

sk: kulttuurihistoriallisesti huomattavien rakennusten suojelusta annetun lain nojalla suojeltu rakennus. (VN 877/55/76)​

sr4: rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten rakennusala. Tässä rakennusalassa olevaa rakennusta tai sen osaa ei saa purkaa eikä siinä saa suorittaa sellaisia lisärakentamis- tai muutostöitä, jotka tärvelevät julkisivujen tai vesikaton rakennustaiteellista tai kulttuurihistoriallista arvoa tai tyyliä. Mikäli rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu tällaisia tärveleviä toimenpiteitä, on rakennus lisärakentamis- tai muutostöiden yhteydessä pyrittävä saattamaan ennalleen​

Koy Casagrandentalo ja Oy Baloo Ab ovat jakaneet kiinteistön hallinnan hallinnanjakosopimuksella. Hallinnanjakosopimuksella on jaettu vain maan yläpuoliset alueet. Koy Casagrandentalon hallinta-alueen länsipuolinen raja mukailee rakennuksen 103277363U:n ulkoseinän rajaa. Casagrandentalon kantavat rakenteet sijaitsevat osittain Oy Baloo Ab:n hallinta-alueen puolella maan alla. Casagrandentalon kantavat rakenteet ovat noin 1500-luvulta peräisin olevia kellaritiloja, jotka sijoittuvat kahteen tasoon.​ ​

Rakennusvalvontaviranomaisella on toimivalta puuttua rakentamislain ja alueidenkäyttölain alaan lukeutuviin asioihin, kuten asemakaavamääräysten noudattamista koskeviin asioihin. Suojelupäätöksen noudattamisen valvomiseen kulttuurihistoriallisesti huomattavien rakennusten suojelusta annetun lain nojalla rakennusvalvonnalla ei ole toimivaltaa, koska kyseisen lain toteutumista valvoo ELY-keskus. Myöskään muinaismuistolain nojalla rakennusvalvonta ei voi puuttua tilanteeseen, koska muinaismuistolain toteumista valvoo Museovirasto. Rakennuspaikkaa koskee kuitenkin kaavamääräys sk, jonka sisältö tulee suojelupäätöksestä VN 877/55/76.​ ​

Tilanteen akuutin luonteen vuoksi toimenpidepyynnöstä käsitellään vain kiinteistön jätehuollon järjestämiseen liittyvä asia. Muut toimenpidepyynnössä esitetyt vaatimukset käsitellään erikseen myöhemmässä päätöksessä.​ ​

Kuuleminen

Oy Baloo Ab on 21.2.2025 antanut vastineensa Koy Casagrandentalon toimenpidepyyntöön. Oy Baloo Ab lausuu kannanottonaan, että toimenpidepyyntö pysäköinnistä ja liikennöinnistä tulee hylätä perusteettomana. Turun kaupungin, hallinto-oikeuden, Museoviraston ja ELY-keskuksen mukaan autopaikkojen poistoon seinän vierestä tai liikennöinnin rajoittamiseen ei ole perusteita. Rakennuksen painumiseen ja olemassa oleviin kuormitukseen liittyvät seikat osoittavat kiistatta, että autopaikkojen poistaminen tai liikenteen rajoittaminen ovat marginaalinen tekijä rakennuksen painumisessa. Tilanne kiinteistöllä ei ole Oy Baloo Ab:n mukaan muuttunut aiemman toimenpidepyynnön jälkeen. Oy Baloo Ab toteaa ehdotetun pysäköinnin tai muun liikenteen kieltämisen Baloon omistamalla kiinteistön osalla loukkaavan oleellisesti yhtiön perustuslaillista oikeutta omistuksen suojaan. Koy Casagrandentalon ehdottamia toimenpiteitä ei voida pitää oikeasuhtaisina.​

Oy Baloo Ab on 22.5.2025 antanut kirjallisen vastineen päätösehdotukseen. Oy Baloo Ab:n mukaan päätösehdotus on vastoin muiden viranomaisten ja tuomioistuinten kantaa. Baloo vaatii ensisijaisesti päätösehdotuksen hylkäämistä kokonaan. Toissijaisesti Baloo vaatii, että päätösehdotusta muutetaan siten, että ainoastaan jätehuollon raskas liikennöinti rakennusten välisen porttikäytävän läpi kielletään toistaiseksi. Baloota ei ole kutsuttu paikalle katselmukseen, mikä on virheellinen ja epätasa-arvoinen toimintatapa. Porttikäytävä on pelastustie ja ainoa kulkureitti useaan asuntoon ja liikehuoneistoon. Baloon suojellut rakennukset edellyttävät korjaamistoimenpiteiden takia joskus raskasta liikennettä. Päätös vaarantaa suojellun rakennuksen kunnossapidon ja estää yritysten liiketoimintaa ja asukkaiden elämää. Koy Casagrandentalo ei ole vahvistanut oman rakennuksensa perustuksia kestävällä tavalla. Casagrandentalon perustusten vahvistaminen on ensisijainen keino ongelman ratkaisemiseksi. Casagrandentalo pyrkii säästää omia kustannuksiaan Baloon kustannuksella, mikä ei ole oikeudenmukaista. Casagrandentalo tulee painumaan jatkossakin ilman liikennöintiä porttikäytävän välillä. Baloo ja Casagrandentalo ovat sopineet jätteiden kuljetuksesta jo niin, että jäteastiat vedetään omien pihojen kautta Linnankadulle, jossa jäteauto odottaa. Casagrandetalon jätteiden tyhjennys on tehty porttikäytävän läpi ja jätteet tyhjennetty Baloon pihan kautta.​

Vastineen johdosta on päätösehdotusta tarkistettu siten, että jätehuollon järjestämisvelvoite koskee molempia tontin yhteisomistajia. Vastineessa viitatun kaikenlaisen huoltoliikenteen ja muun toiminnan estämisen osalta todetaan, että huoltoliikenne ja muu liikenne voidaan toteuttaa myös niin, että määrättävää painorajoitusta noudatetaan. Liiketoimintojen vaatimaa huoltoliikennettä ei olla estämässä kokonaan, ei myöskään rakennusten huoltotöitä eikä muuttoihin liittyvää toimintaa. Päätöksellä ainoastaan rajoitetaan ajoneuvon kokonaispainoa, mutta huoltoliikenne on mahdollista toteuttaa myös kokonaispainoltaan rajoituksen mukaisia ajoneuvoja käyttäen.​

Katselmuksen osalta kyse on ollut enemmänkin viranhaltijoiden paikalla käynnistä, jossa on todettu Casagrandentalon kellarissa tapahtuva laastin ja kivimateriaalin irtoaminen kattorakenteista. Asian valmistelussa ja selvittelyssä on kuultu Oy Baloon Ab:tä sekä toimenpidepyynnön johdosta että valmistellun päätösehdotuksen johdosta. Oy Baloon Ab:n oikeusturvan kannalta kuuleminen on tapahtunut oleellisista seikoista ja riittävästi. Oy Baloon Ab:n edustajan läsnäolo viranhaltijoiden paikalla käynnin yhteydessä toteamassa asia, joka on tuotu muissa yhteyksissä useasti heidän tietoonsa sekä viranomaisen että Casagrandentalon edustajien toimesta, ei ole ollut välttämätöntä Oy Baloon Ab:n oikeusturvan kannalta.​

Vastineessa esiin tuodut asiat perustusten painumisesta eivät suoraan liity nyt tehtävään päätökseen, koska tällä päätöksellä käsitellään ainoastaan jätehuoltoon ja raskaiden ajoneuvojen ajamiseen liittyvä kysymys ja varsinaiseen rakennuksen painumiseen liittyvät asiat käsitellään erikseen myöhemmin tehtävällä päätöksellä.​

Casagrandentalo on antanut vastineensa asiassa 26.5.2025 ja täydentänyt vastinetta 27.5.2025.​

Vastineessa on tuotu esiin, että asetettava painorajoitus tulisi asettaa 2500 kg, koska painorajoitusta tulkitaan kuitenkin käytännössä ylöspäin. Lisäksi vastineessa on vaadittu, että myös kaikenlainen pysäköinti suojellun Casagrandentalon seinustalla ja rakennuksen suojeltujen perustusten päällä kielletään. Lisäksi vastineessa perustellaan, miksi asiassa aikaisemmin tehdyillä päätöksillä ei ole vaikutusta nyt ratkaistavana olevassa asiassa.​

Painorajoituksen osalta ensisijainen tarve asiassa on ollut saada jätehuoltoon liittyvä jatkuva raskaan ajoneuvon liikennöinti lopetettua. Tämän lisäksi päätöksellä kielletään myös muu raskaiden ajoneuvojen liikennöinti. Painorajoitus on asetettu käyttäen ajoneuvoluokituksen mukaista kuorma-auton kokonaismassaa, joka on suurempi kuin 3500 kg. Tämän painorajoituksen on arvioitu toteuttavan tällä päätöksellä asetettavan määräyksen tavoite. Vastineessa ei ole esitetty sellaista tutkittua perustetta alemmalle painorajoitukselle, että olisi perusteltua tässä vaiheessa määrätä painorajaksi muu kuin esitetty 3500 kg.​

Rakennuksen seinän vieressä tapahtuvan pysäköinnin kieltämisen osalta asia liittyy enemmän pysäköinnin vaikutukseen rakennuksen painumiseen, eikä tällä päätöksellä ratkaista asiaa tältä osin. Pysäköinnin kieltämistä koskevilta osin asiaa ei ratkaista tällä päätöksellä vaan erikseen myöhemmin tehtävällä päätöksellä.​

Vastineen johdosta koskien aikaisempia päätöksiä asian esittelytekstiin on tehty tarkennus siitä, mitä aikaisemmat päätökset eivät ole koskeneet.​

Selvitys

Kiinteistöllä on pidetty 12.3.2025 katselmus, jossa ovat olleet läsnä Koy Casagrandentalon edustajat ja rakennuksessa liiketoimintaa harjoittava ravintoloitsija, rakennusvalvonnan tarkastuspäällikkö, valvontajuristi ja juristiharjoittelija, ympäristöjuristi ja kaavoitusarkkitehti. Edustajat ovat katselmuksella avanneet rakennuksen historiaa ja valtioneuvoston suojelupäätöksen sisältöä sekä nykytilannetta. Ravintoloitsija kertoi tilanteen vaikutuksesta liiketoimintaansa.​

Katselmuksella on ilmennyt, että jäteauton ajaessa rakennusten 103277367Y ja 103277363U (nk. Casagrandentalo) välissä, Vähätorin puoleisen porttikäytävän kautta kiinteistölle, Casagrandentalon alemman kellarikerroksen katosta irtoaa huomattavia määriä laastia, kivimateriaalia ja pölyä. Kyseinen tila toimii ravintolasalina, mutta usein toistuvan likaantumisen ja mahdollisten vaaratilanteiden takia tila on otettu pois käytöstä. Ylemmän tason kellaritila on toistaiseksi käytössä.​

Johtopäätökset ja perustelut

Alueidenkäyttölain 58 §:n mukaan asemakaava-alueelle ei saa sijoittaa toimintoja, jotka aiheuttavat haittaa kaavassa osoitetulle muiden alueiden käytölle. Asemakaava-alueelle ei saa myöskään sijoittaa toimintoja, jotka ovat haitallisten tai häiriöitä aiheuttavien ympäristövaikutusten estämistä tai rajoittamista koskevien asemakaavamääräysten vastaisia.​

Casagrandentalon suojelua koskevan valtioneuvoston päätöksen VN 877/55/76 mukaan suojelu koskee rakennuksen julkisivuja, kantavia rakenteita ja rakennushistoriallisesti oleellisia yksityiskohtia. Suojeltua rakennusta tulee hoitaa siten, että sen arvo pysyvästi säilyy. Suojelupäätöksen sisältö määrittää asemakaavan 27/1986 sk-kaavamerkinnän sisällön. Suojelupäätös ulottuu rakennuksen kantaviin rakenteisiin, joita rakennuksen perustukset kiistatta ovat. Rakennuksen ja ympäristön historiasta johtuen rakennuksen perustukset ulottuvat sen ajotien alle, jota jätehuollon raskas ajoneuvo käyttää. Pihan käytöllä on tältä osin suora yhteys ja vaikutus suojellun rakennuksen perustusten säilymiseen. Pihan käyttö siten, että ajoneuvolla ajaminen aiheuttaa vahinkoa suojellun rakennuksen perustuksille tosiasiallisesti rikkoo suojelupäätöstä ja päätöksen suojelutavoitteita. Jätehuollon raskaan ajoneuvon liikennöinnin vaikutuksessa ei ole kyse vaikutuksesta rakennuksen painumiseen, vaan ajoneuvon painosta ja liikennöin tärinästä perustuksille aiheutuvasta välittömästä vahingoittumisesta.​

Jätehuollon toteuttaminen ei nykyisellään ole asemakaavan määräyksen mukaista, koska se rikkoo asemakaavan sk-merkintää. Raskas liikennöinti aiheuttaa vahinkoa suojelluille kantaville rakenteille. Katselmuksen ja saadun selvityksen perusteella rakennusten 03277367Y ja 103277363U välisen porttikäytävän läpi tapahtuvan jätehuollon raskaan liikennöinnin ja Casagrandentalon kantavien rakenteiden vaurioituminen yhteys on ilmeinen.​

Se, että jätehuolto, joka toistuu säännöllisesti, järjestetään muulla tavalla, on oikeasuhtainen keino tilanteen parantamiseksi ja Casagrandentalon suojeltujen rakenteiden vaurioiden sekä vaurioista aiheutuvien mahdollisten vaaratilanteiden ehkäisemiseksi. Jätehuollon raskaan liikennöinnin seuraukset ovat välittömästi nähtävissä Casagrandentalon kellaritiloissa sen jälkeen, kun jäteauto on ajanut niiden yläpuolelta. Jätehuolto kiinteistöllä on mahdollista järjestää muulla tavalla kuin ajamalla raskas jäteauto sisäpihalle. Jäteastiat on mahdollista kuljettaa kadunvarteen tyhjennystä varten. Jätehuolto on järjestetty tällä tavalla tiiviisti rakennetulla keskusta-alueella useilla kiinteistöillä. Selvyyden vuoksi, jätehuoltoa koskeva määräys annetaan siten, että se koskee molempia tontin omistajia, vaikka toinen osaomistajista on itse tehnyt toimenpidepyynnön.​

Kaikella raskaalla liikenteellä on vastaava haitallinen vaikutus suojellun Casagrandentalon perustuksille, joten kaikki raskas ajoneuvoliikenne rikkoo suojelumääräystä eikä tällaista liikennettä tule sallia. Kiinteistön omistajien tulee tiedottaa määräyksestä vuokralaisia ja muita tontin käyttäjiä ja valvoa, että he​ noudattavat määräystä.​

Tämän päätöksen tarkoitus on saada suojellun rakennuksen perustuksille välitöntä vahinkoa aiheuttava toiminta lakkaamaan. Päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön välittömästi odottamatta päätöksen lainvoimaisuutta, jotta päätöksen tarkoitus toteutuu. Valtioneuvoston päätöksellä suojellulle rakennukselle vahinkoa aiheuttavan toiminnan välittömällä lakkaamisella voidaan katsoa olevan merkitystä myös yleisen edun kannalta.​

Alueidenkäyttölain 20 §:n mukaan rakentamislain 99 §:ssä tarkoitetun kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on valvoa tämän lain noudattamista. Rakentamislain 99 §:n mukaan rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä huolehtii kunnan määräämä lautakunta tai muu monijäseninen toimielin, jona ei kuitenkaan voi toimia kunnanhallitus. ​

Alueidenkäyttölaki 176 a §: Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamisen valvonnassa noudatetaan, mitä rakentamislain 146 §:ssä säädetään rakennustyön keskeyttämisestä, 147 §:ssä uhkasakosta ja teettämisuhasta, 148 §:ssä tarkastusoikeudesta, 149 §:ssä avustajan käyttämisestä ja 150 §:ssä virka-avusta.​

Hallintolain 49 f §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos laissa niin säädetään tai jos päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön heti, tai jos päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä.​

Oheismateriaali 1​Toimenpidepyyntö 20.01.2025

Oheismateriaali 2​Vastine Oy Baloo Ab 21.02.2025

Oheismateriaali 3​Vastine Oy Baloo Ab 22.05.2025

Oheismateriaali 4​Vastine Kiinteistö Oy Casagrandentalo 23.5.2025 ja 28.5.2025

Oheismateriaali 5​Muistio 04.12.2024

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:​

Ehdotus​Rakennus- ja lupalautakunta päättää, että jätehuollon raskas liikennöinti rakennusten 03277367Y ja 103277363U välisen porttikäytävän läpi kiinteistöllä 853-6-3-8 kielletään toistaiseksi.​

Kiinteistön yhteisomistajat Oy Baloo Ab ja Kiinteistö Oy Casagrandentalo velvoitetaan järjestämään viimeistään 20.6.2025 mennessä jätehuoltonsa kiinteistöllä siten, että jätehuollon raskas liikennöinti ei kulje rakennusten 03277367Y ja 103277363U välisen porttikäytävän läpi.​ ​

Lisäksi lautakunta päättää, että kaikki yli 3500 kg kokonaispainon ylittävien ajoneuvojen liikenne (raskas liikenne) pois lukien pelastusajoneuvojen hälytysajo rakennusten 03277367Y ja 103277363U välisen porttikäytävän läpi kiinteistöllä 853-6-3-8 kielletään toistaiseksi. Kielto astuu voimaan 20.6.2025.​

Samalla lautakunta päättää, että tämä päätös pannaan täytäntöön välittömästi lainvoimaa vailla oleva, koska päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön heti eikä päätöksen täytäntöönpanoa voida yleisen edun vuoksi lykätä.

LAINKOHDAT

​Alueidenkäyttölaki 20 §, 58 §, 176 a §​

Rakentamislaki 99 §​

Hallintolaki 49 f §​

TiedoteEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Rlupalk § 3
Oheismateriaali 1:Toimenpidepyyntö: Toimenpidepyyntö, Linnankatu 3A, 20100 Turku (2025-3)
Oheismateriaali 2:Vastine Oy Baloo Ab 21.02.2025: Toimenpidepyyntö, Linnankatu 3A, 20100 Turku (2025-3)
Oheismateriaali 3:Vastine Oy Baloo Ab 22.05.2025: Toimenpidepyyntö, Linnankatu 3A, 20100 Turku (2025-3)
Oheismateriaali 4:Vastine Kiinteistö Oy Casagrandentalo 23.5.2025 ja 28.5.2025
Oheismateriaali 5:Muistio 04.12.2024: Toimenpidepyyntö, Linnankatu 3A, 20100 Turku (2025-3)