Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Rakennus- ja lupalautakunta | 24.04.2025 | 6 |
8800-2023 (10 03 00)
Uhkasakon asettaminen, Eerikinkatu 33a, 20100 Turku (2023-81)
Tiivistelmä:
Rakennus- ja lupalautakunta on päättänyt velvoittaa As Oy Turun Blankan kiinteistön osaomistajana lopettamaan rakennusluvan vastainen huoneistojen käyttö määräaikaan mennessä, ellei myöhemmin myönnettävistä luvista muuta johdu. Lisäksi rakennus- ja lupalautakunta on päättänyt velvoittaa As Oy Turun Blankan asuinhuoneistojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajat lopettamaan osakeomistuksensa perusteella hallitsemansa asuinhuoneiston rakennusluvan vastaisen käytön määräaikaan mennessä€, ellei myöhemmin myönnettävistä luvista muuta johdu. Taloyhtiön uuden toimenpidepyynnön mukaan toiminta on jatkunut kiellosta huolimatta määräajan jälkeen. Lautakunnalle esitetään, että huoneistojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajat velvoitetaan lopettamaan majoitustoiminta ja velvoitteen tehosteeksi asetetaan uhkasakko.
Rlupalk §
Juristiharjoittelija Roosa Repo, valvontajuristi Esa Mettälä 20.2.2025:
Kuvaus asiasta
Rakennus- ja lupalautakunta on 11.4.2024 § 82 päättänyt velvoittaa As Oy Turun Blankan kiinteistön 853-7-14-5 ½ -osuuden osaomistajana lopettamaan rakennusluvan vastainen huoneistojen käyttö kiinteistöllä 853-7-14-5 rakennuksessa 1036755043, huoneistoissa A3, A6, A11, A14, A22, A29, A36 ja A43 määräaikaan 31.5.2024 mennessä ellei myöhemmin myönnettävistä luvista muuta johdu. Kiinteistön toisen ½ -osuuden omistaa As Oy Turun Herman.
Lisäksi rakennus- ja lupalautakunta päätti velvoittaa As Oy Turun Blankan asuinhuoneiston A3 hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajan Adversio Oy:n, A6 hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajan Jevgeni Riehakaisen, A11 hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajan Kinnas Capital Oy:n, A36 hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajan Tukevin Rantein Oy:n sekä A14, A22, A29 ja A43 hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajan Dimitri Riehakaisen lopettamaan osakeomistuksensa perusteella hallitsemansa asuinhuoneiston rakennusluvan vastaisen käytön 31.5.2024 mennessä ellei myöhemmin myönnettävistä luvista muuta johdu.
Päätös on mennyt tiedoksi osalle asianosaisista haastetiedoksiantona, ja päätös on annettu tiedoksi kaikille asianosaisille 12.6.2024. Päätöksessä asetettua alkuperäistä määräaikaa 31.5.2024 ei näin ollen ole voinut noudattaa. Viimeisestä päätöksen tiedoksiantopäivästä (12.6.2024) laskien päätöksessä asetettua vajaan kahden kuukauden määräaikaa määräyksen noudattamiselle on tullut noudattaa viimeistään 31.7.2024 mennessä.
Muutoksenhakuaika on alkanut kulua päätöksen tiedoksisaannista, ja päätöksen viimeinen tiedoksiantopäivä on ollut 12.6.2024. Tästä on alkanut kulua 30 päivän muutoksenhakuaika hallinto-oikeuteen. Koska päätökseen ei ole haettu muutosta hallinto-oikeudesta, rakennus- ja lupalautakunnan päätös 11.4.2024 § 82 on tullut lainvoimaiseksi 13.7.2024.
Asunto Oy Turun Blankan isännöitsijän allekirjoittamassa ja 28.10.2024 päivätyssä uudessa toimenpidepyynnössä todetaan, että ammattimaista majoitustoimintaa on jatkettu kiellosta huolimatta seuraavissa huoneistoissa: A3, A6, A11, A14, A22, A29, A30, A31, A36, A43 ja A45. Majoituskohteita markkinoidaan aiempaa epätarkemmilla osoitteilla. Asuntoa A31 markkinoidaan eri kokoisina yksiöinä (35 m2 ja 30 m2) vaikka asunto on todellisuudessa kaksio (51,5 m2). Talon asukkaat ja kiinteistöhuolto ovat tehneet päivittäisiä havaintoja majoittujien saapumisesta ja poistumisesta. Lisäksi kyseessä olevista huoneistoista neljän huoneiston irtaimistovarastoja käytetään liinavaatteiden ja muiden majoitustoimintaan liittyvien tarvikkeiden säilyttämiseen. Kirjeessä todetaan, että As Oy Turun Blanka on tehnyt kaiken voitavan rakennusluvan vastaisen majoitustoiminnan lopettamiseksi. As Oy Turun Blanka on yhtiökokouksessa 8.5.2024 hyväksynyt uudet järjestyssäännöt, joiden mukaan taloyhtiön asuntoja voidaan käyttää ainoastaan rakennusluvan ja kaavoituksen mukaisesti. Järjestyssäännöt kieltävät myös irtaimistovarastojen käytön muuhun kuin henkilökohtaisten tavaroiden säilyttämiseen.
Alueella voimassa olevan asemakaavan 853 4/2000 mukaan alue on merkitty asuin-, liike- ja toimistorakennusten kortteliksi (AL-1).
Kiinteistöä koskee rakennuslupa 2017-1753. Rakennusluvan mukainen toimenpide on kahdeksankerroksinen asuinkerrostalon rakentaminen. Rakennus on valmistunut 20.3.2020 ja sen käyttötarkoitus on rakennusluvan mukaan asuinkerrostalo. Kaikkien huoneistojen käyttötarkoitus on asuminen.
Viimeisin kiinteistöä koskeva rakennuslupa on 2018-1084. Tässä rakennusluvassa rakennuksen käyttötarkoitukseksi on merkitty asuinkerrostalo ja huoneistojen käyttötarkoitus on asuminen.
Kuuleminen
Asianosaisille on varattu mahdollisuus antaa kirjallinen selvityksensä toimenpidepyynnön johdosta.
Jevgeni Riehakainen on 31.1.2025 antanut asiassa vastineen asuntojen A6, A11 ja A45 osalta.
Asunnon A11 hallintaan oikeuttavat osakkeet omistaa Kinnas Capital Oy.
Asunto A6 on vastineen mukaan vuokrattu toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella. Vastineen mukaan tieto löytyy Väestörekisteristä.
Asunto A11 on vastineen mukaan vuokrasopimuksella yrityksellä käytössä. Vastineen mukaan tieto ei vielä löydy Väestörekisteristä, ja yritystä on informoitu asiasta. Se, mille yritykselle ja mihin käyttöön asunto on yritykselle vuokrattu, ei ilmene vastineesta.
Asunto A45 on vastineen mukaan asutettu ja tilanne vastaa kuulemisen yhteydessä toimitetussa päätösehdotuksessa esitettyä.
Vastineen liitteenä on toimitettu kuva vuokrasopimuksen osasta. Vuokravakuuden saajaksi on merkitty Kristian Riehakainen (= Jevgeni Riehakainen). Otteessa ilmenevät vuokraa, vakuutta ja sopimuksen muita ehtoja koskevat tiedot. Vuokrasopimuksen otteen perusteella ei voida todeta vuokraustarkoitusta taikka sitä, että se koskee nyt käsiteltäviä huoneistoja. Vastineen liitteenä toimitetun vuokrasopimuksen otteesta ei ilmene, mitä kohdetta vuokrasopimus koskee, mikä on vuokra-aika, kuka on kohteen vuokrannut eikä kenelle se on vuokrattu.
Vastineessa selvennetään taloyhtiön tilannetta myös yleisellä tasolla. Booking.com -varaussivuston kautta Eerikinkatu 33 kohdalla on varattavissa 12 asuntoa. Nyt käsiteltävässä asiassa kohteita on 11, joista 6 on Väestörekisterin mukaan asumattomana. Vastineen mukaan taloyhtiössä on ilmeisesti jokin muu toimija, joka markkinoi asuntoja Booking.com -sivuston kautta. Puheenjohtaja yleistää ja yhdistää markkinoitavat asunnot heidän vastaaviin asuntoihinsa ilman tarkempaa selvitystä.
Taloyhtiössä on paljon opiskelijoita ja liikennettä, minkä takia yhtiössä on vilkasta. Vastineen antaja ja tämän isä asuvat myös talossa, jonka kokevat rauhalliseksi ja häiriöttömäksi. Talossa on paljon markkinoitavien asuntojen ja asianosaisten omistamien asuntojen kanssa samankokoisia ja tyyppisiä yksiöitä ja kaksioita. Puheenjohtaja yleistää ja yhdistää markkinoitavat asunnot heidän vastaaviin asuntoihinsa ilman tarkempaa selvitystä.
Varastossa oleville liinavaatteille etsitään uutta paikkaa. Toistaiseksi niitä säilytetään varastossa.
Dmitri Riehakainen ei antanut asiassa vastinetta.
Kinnas Capital Oy ei antanut asiassa vastinetta.
Asianosaisille on varattu mahdollisuus antaa kirjallinen vastineensa päätösehdotuksen johdosta.
Kinnas Capital Oy on 26.3.2025 antanut vastineen, jossa todetaan seuraavaa: asunto A11 on ollut vuodesta 2021 lähtien ollut vuokrattuna Jevgeni (= Kristian) Riehakaiselle. Yhtiö toteaa, että vuokralainen on kertonut majoitustoiminnan loppuneen vuoden 2024 puolella. Yhtiö on uudestaan 21.3.2025 käskenyt vuokralaista lopettamaan majoitustoiminnan asunnossa. Yhtiö toteaa, että sillä ei ole keinoja todentaa vuokralaisen väitettä toiminnan lopettamisesta, vaan se on rakennusvalvonnan tietojen varassa. Yhtiö toivoo, että mikäli asunnossa harjoitettu majoitustoiminta jatkuu, sille annettaisiin mahdollisuus irtisanoa vuokrasopimus uhkasakon sijaan.
Dmitri Riehakainen ei ole antanut vastinetta päätösehdotukseen.
Jevgeni Riehakaiselta ei ole pyydetty vastinetta päätösehdotukseen, sillä ennen päätösehdotuksesta kuulemista on selvinnyt, että J.R. on siirtänyt kirjansa asuntoon A6 31.1.2025, mutta muutos ei ole näkynyt rekisterissä vielä 10.2.2025. Asunto A 6 on siis asutettu 31.1.2025 alkaen.
Selvitys
Toimenpidepyynnössä esitetyn ja toimitetussa vastineessa esitetyn lisäksi rakennusvalvontaviranomainen on selvittänyt asiaa mainittujen asuntojen osalta Digi- ja väestötietovirastosta (DVV) viranomaiselle näkyvien tietojen, huoneistovuokrauspalvelujen internetsivujen ja rakennuslupien perusteella.
Väestötietojärjestelmä
Rakennusvalvonta on väestötietojärjestelmästä selvittänyt kunkin huoneiston hallintaan oikeuttavan osakkuuden omistajatahon, käyttötarkoituksen, asutustilanteen, hallintaperusteen sekä hallinnan alkamisajankohdan.
Asuintalossa on 10.2.2025 DVV:n tietojen mukaan tyhjillään 11 asuntoa: A1, A6, A11, A14, A22, A25, A29, A40, A43, A51 ja A 55. Näistä kuuden asunnon, A6, A11, A14, A22, A29 ja A43, osalta on annettu lautakunnan päätöksellä 11.4.2024 määräys lopettaa majoitustoiminta.
Asunnot A6, A11, A14, A22, A29, ja A43 ovat DVV:n tietojen mukaan tyhjillään ja asuttamattomia. Näiden asuntojen käyttötarkoitus on DVV:n mukaan vakituinen asuminen. Vastineen saapumisen jälkeen asuntojen A6 ja A11 tilanne on tarkistettu DVV:ltä 10.2.2025 ja ne ovat DVV:n tietojen mukaan tyhjillään. Näiden asuntojen tiedot on tarkistettu DDV:ltä vielä uudestaan 13.3.2025. Tällöin on selvinnyt, että J.R. on siirtänyt kirjansa asuntoon A6 31.1.2025, mutta muutos ei ole näkynyt rekisterissä vielä 10.2.2025. Asunto A 6 on siis asutettu 31.1.2025 alkaen.
Asunto A3 on asutettu. Asukas on DVV:n tietojen mukaan A.T. Hallinta on alkanut 6.5.2024. Asunnon käyttötarkoitus on vakituinen asuminen.
Asunto A30 on asutettu. Asukas on DVV:n tietojen mukaan osakas D.R., joka myös omistaa kyseisen osakkeen. Hallinta omistusoikeuden perusteella on alkanut 14.5.2023. Asunnon käyttötarkoitus on vakituinen asuminen.
Asunto A36 on asutettu. Asukas on DVV:n tietojen mukaan A.H. Hallinta on alkanut 1.9.2024. Asunnon käyttötarkoitus on vakituinen asuminen.
Asunto A45 on asutettu. Tässä asunnossa asuvat DVV:n tietojen mukaan K.R ja tämän kaksi lasta. Hallinta on alkanut 6.10.2020. Osakkeen omistaa J.R. Asunnon käyttötarkoitus on vakituinen asuminen.
Alustapalvelun internet-sivut
Ennen asianosaisten kuulemista 7.1.2025 Booking.com -sivuston kautta osoitteesta Eerikinkatu 33a löytyy 12 majoituskohdetta, jotka ovat kooltaan 30 m2- 43 m2.
Toimenpidepyynnössä 28.10.2024 on ilmoitettu 1 kpl 30 m2, 2 kpl 31 m2 ja 3 kpl 34,5 m2 kokoista huoneistoa, joissa DVV:n tietojen mukaan ei ole asukkaita.
Booking.com -sivuston kautta on 7.1.2025 varattavissa 1 kpl 30 m2, 2 kpl 31 m2, 8 kpl 35 m2 ja 1 kpl 43 m2 kokoista huoneistoa osoitteessa Eerikinkatu 33a. Arvosteluja on jätetty huoneistoista aikavälillä 2.12.2024 – 7.1.2025. Useassa ilmoituksessa on kuva Asunto Oy Turun Blankan rakennuksesta. Huoneistoja markkinoidaan eri nimityksillä kuin hankittaessa selvitystä päätökseen 11.4.2024 § 82.
Asianosaisten kuulemisen jälkeen 10.2.2025 Booking.com -sivuston kautta osoitteesta Eerikinkatu 33a löytyy 12 majoituskohdetta, jotka ovat kooltaan 30 m2- 43 m2.
Sivuston kautta varattavissa on 1 kpl 30 m2, 2 kpl 31 m2, 1 kpl 33 m2 7 kpl 35 m2 ja 1 kpl 43 m2 kokoisia huoneistoja.
Kaksi markkinointikohdetta, B104 (33 m2) ja B112 (31 m2), sijaitsevat huoneiston numeron perusteella B-rapussa
A-rappuun sijoittuu näistä kohteista todennäköisesti yhteensä kymmenen markkinointikohdetta:
1 kpl 43 m2, 7 kpl 35 m2, 1 kpl 31 m2 ja 1 kpl 30 m2.
Useassa ilmoituksessa on kuva Asunto Oy Turun Blankan rakennuksesta.
Huoneistoja A22 (35 m2) ja A43 (31 m2) markkinoidaan suoraan huoneiston numerolla.
Myös huoneistoa A31 (31 m2:n ja 30 m2) markkinoidaan suoraan huoneiston numerolla kahtena eri kokoisena huoneistona, mutta se on asutettu 10.3.2024 lähtien eikä siihen ole kohdistunut toimenpidepyyntöjä eikä määräystä lopettaa majoitustoiminta.
Vertailtaessa DVV tietojen perusteella tyhjillään olevia asuntoja ja markkinoitavia asuntoja huoneistojen suuruuden perusteella täsmäät tiedot seuraavien toimenpidepyynnön kohteena olevien asuntojen osalta:
Näistä asunnoista markkinoidaan majoitustilana suoraan huoneiston numerolla asuntoja A22 ja A43.
Toimenpidepyynnön kohteena olevaa huoneistoa A11 ei voida rekisterissä olevan huoneistokokonsa 31 m2 puolesta suoraan yhdistää markkinoitavien kohteiden huoneistokokoon. Markkinoitavissa asuinnossa on kuitenkin useita lähes 35 m2 suuruisia huoneistoja, joita ei voi suoraan yhdistää tiettyyn huoneistonumeroon. On täysin mahdollista, että jokin näistä asuinnoista on tosiasiassa asunto A11. Lisäksi asunto A11 on tyhjillään, siinä ei ole kirjoilla asukasta. Omistajalta saadun vastineen mukaan asunto olisi vuokrattu yrityksen käyttöön, mutta vastineen liitteenä ei ole toimitettu mitään asiakirjoja, jotka tukisivat väitettä. Vastineessa ei ole myöskään mainittu kyseisen yrityksen nimeä.
Vaikka markkinointikohteita ja tyhjillään olevia asuntoja ei voida täydellisellä tarkkuudella yhdistää toisiinsa, on erittäin todennäköistä, että tyhjät asunnot lukeutuvat niihin, joita markkinoidaan sivustolla. Tällä perusteella on erittäin todennäköistä, että suoraan huoneiston numerolla markkinoitavien asuntojen A22 ja A43 lisäksi myös asuntoja A11, A14 ja A29 markkinoidaan Booking.com -sivustolla kohteessa Eerikinkatu 33a.
Myös markkinointisivustojen kuvat huoneistoista vastaavat päätöstä 11.4.2024 § 82 varten hankittuun selvitykseen sisältyviä kuvakaappauksia varaussivustolta.
Majoitustoimintaan viittaavat myös seuraavat seikat:
Huoneistoille on asetettu sisään- ja uloskirjautumisajat. Huoneistoihin kuuluu palveluina 24h-vastaanottopalvelu ja ilmainen langaton nettiyhteys. Huoneistoihin on lisämaksusta saatavilla vauvansänky. Juhlien ja tapahtumien järjestäminen huoneistoissa on kielletty.
Kuvien, osoitteiden, asuntojen koon, DVV tietojen, kohteista annettujen arvostelujen, kohteiden mukavuuksien, sivustolla ilmoitettujen kohteiden sääntöjen ja hankitun selvityksen perusteella kokonaisuutena ei jää varteenotettavaa epäilyä, etteivätkö tällä hetkellä markkinoitavat kohteet olisivat osittain samoja, joista oli kyse päätöksessä 11.4.2024 § 82.
Rakennuslupa ja käyttötarkoitus
Rakennusvalvonta on tarkastellut kahta viimeisintä kiinteistöä ja rakennusta koskevaa rakennuslupaa. Niissä rakennuksen pääasialliseksi käyttötarkoitukseksi on merkitty asuinkerrostalo.
Päätöksen perustelut
Huoneistot, joista annettu määräys ja määräystä noudatettu
A3, A6 ja A36
Asuntojen A3, A6 ja A36 osalta rakennusvalvontaviranomainen katsoo hankitun selvityksen perusteella, että huoneistojen käyttötarkoitus on asuminen.
Rakennusluvassa rakennuksen käyttötarkoitukseksi on merkitty asuinkerrostalo ja huoneistojen käyttötarkoitus on asuminen. DVV:n tietojen mukaan huoneistojen A3, A6 ja A36 käyttötarkoitus on asuminen ja niissä on kirjoilla asukas. Jevgeni Riehakainen on muuttanut asuntoon A6 31.1.2025.
Kun asiaa tarkastellaan kokonaisuutena, huoneistot A3, A6 ja A36 ovat rakennusluvan mukaisessa käytössä eikä niiden osalta tarvetta ryhtyä enempiin toimenpiteisiin ole.
Huoneistot, joista on tehty toimenpidepyyntö, joista ei ole annettu määräystä ja jotka eivät ole majoituskäytössä
Huoneistojen A30 ja A45 osalta on tehty toimenpidepyyntö vasta 28.10.2024, eivätkä nämä huoneistot ole olleet selvityksen kohteena lainkaan tehtäessä päätöstä majoitustoiminnan kieltämisestä 11.4.2024. Näiden huoneistojen osalta on selvityksessä kuitenkin nyt todettu, että huoneistot ovat asuttuja, rakennusluvan mukaisessa käytössä eikä niiden osalta ole muutoinkaan osoitettu, että huoneistojen pääkäyttötarkoitus olisi majoitustoiminta. Tästä syystä rakennusvalvontaviranomaisen jatkotoimenpiteille ei ole tarvetta.
Huoneistot, joista ei annettu määräystä, mutta joita markkinoidaan alustapalvelussa tai käytetään muuten todennäköisesti majoitustoimintaan
Huoneistoista A31 ja A55 on tehty toimenpidepyyntö vasta 28.10.2024, eivätkä nämä huoneistot ole olleet määräyksen kohteena tehtäessä päätöstä majoitustoiminnan kieltämisestä 11.4.2024. Huoneistoihin B104 ja B112 ei ole kohdistunut edes toimenpidepyyntöä, eivätkä näin ollen myöskään nämä huoneistot ole olleet määräyksen kohteena 11.4.2024.
Nyt käsiteltävänä on uhkasakon asettamispäätös huoneistoihin, joihin on aiemmin kohdistettu määräys, joten huoneistojen A31, A55, B104 ja B112 osalta jatkotoimenpiteisiin ryhtyminen vaatii lisäselvittelyä ja mm. mahdollisten uusien asianosaisten kuulemista. Koska toiminta näidenkin huoneistojen osalta vaikutta majoitustoiminnalta, rakennusvalvontaviranomainen jatkaa asian selvittämistä ja kyseisten huoneistojen osalta tehdään erillinen päätös siitä, mihin toimenpiteisiin viranomainen ryhtyy.
Huoneistot, joista annettu määräys ja määräystä ei ole noudatettu
Asiassa saadun selvityksen perusteella rakennusvalvontaviranomainen katsoo, että seuraavien, jo aikaisemmin määräyksen saaneiden, asuntojen osalta kyse on lyhytaikaisesta majoitustoiminnasta eikä asumisesta:
A11, A14, A22, A29 ja A43
Rakentamislaki on tullut voimaan 1.1.2025 ja sen 194 §:n siirtymäsäännöksen mukaan lain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Käsillä oleva asia on tullut vireille maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) voimassa ollessa, joten asia käsitellään MRL:n säännösten mukaisesti.
MRL 58.1 §:n mukaan rakennuskohdetta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa (rakentamisrajoitus).
MRL 125.5 §:n mukaan rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista varten tarvitaan rakennuslupa. Luvanvaraisuutta harkittaessa otetaan huomioon käyttötarkoituksen muutoksen vaikutus kaavan toteuttamiseen ja muuhun maankäyttöön sekä rakennukselta vaadittaviin ominaisuuksiin.
Rakennuspaikkaa koskevan voimassa olevan asemakaavan mukaan alue on merkitty asuin-, liike- ja toimistorakennusten kortteliksi (AL-1).
Viimeisimmän kiinteistöä koskevan rakennusluvan mukaan rakennuksen käyttötarkoitukseksi on merkitty asuinkerrostalo ja huoneistojen käyttötarkoitus on asuminen.
Kun huomioidaan toistuvat, pääsääntöisesti lyhyet vuokrausajat, vuokraan sisällytetyt palvelut, lisämaksulliset palvelut, asuntojen vuokraaminen kalustettuina, internetsivuilla ilmoitetut varausehdot ja kohdearvostelut, huoneistojen tarjoaminen välityspalvelun kautta, majoittumisen hinnan ilmoittaminen vuorokausi- tai viikkokohtaisesti sekä se, ettei huoneistossa ole kukaan kirjoilla, voidaan perustellusti katsoa, että kyseisten huoneistojen tosiasiallinen pääkäyttötarkoitus ei ole asuminen vaan majoitustoiminta.
Kuten maankäyttö- ja rakennuslakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 101/1998) on todettu, rakennuslupaa edellyttävä olennainen käyttötarkoituksen muutos on sellainen muutos, jolla vaikutetaan maankäyttöön tai lisätään rakennuksen käytön riskillisyyttä.
Alueella voimassa olevan asemakaavan mukaan alueelle on mahdollista sijoittaa asuin-, liike- ja toimistotoimintoja. On huomattava, että riskillisyyden lisääminen ei tarkoita, että riskit konkretisoituisivat. Riittää, että objektiivisesti arvioiden rakennuksen käytön riskillisyys lisääntyy toiminnan myötä. Majoitustoiminnasta tai toimistokäytöstä ei tarvitse, eikä siitä saisikaan aiheutua suoranaisia häiriöitä naapureille tai muulle ympäristölle melun tai konkreettisten vahinkojen muodossa. Oleellista on se, että toiminnasta aiheutuu vaikutuksia, jotka eivät ole asuinrakennuksessa tyypillisiä.
Majoitustoiminta on kohdetta koskevan rakennusluvan vastaista. Käyttötarkoituksen muuttaminen asumisesta majoitustoimintaan on MRL 125 §:n tarkoittama olennainen käyttötarkoituksen muutos, joka edellyttää rakennuslupaa.
MRL:n 182 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla. Uhkasakkoa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.
Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko.
Uhkasakko asetetaan euromäärältään kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko).
Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.
Asianosaisille on ilman tehostetta asetettu päävelvoite, jonka noudattamisen määräaika on ollut 31.7.2024. Koska päävelvoitetta ei ole määräaikaan mennessä eikä edelleenkään noudatettu, on perusteltua uusia päävelvoite siltä osin, kuin sitä ei ole aiemman päätöksen mukaan noudatettu, ja asettaa päävelvoitteen tehosteeksi uhkasakon MRL 182 §:n ja uhkasakkolain 6 §:n mukaan.
Uhkasakkolain 7 §:n mukaan voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Jos uhkasakko kohdistetaan useisiin asianosaisiin, kullekin on asetettava eri uhkasakko.
Käyttötarkoituksen muuttaminen edellyttää rakentamisluvan hakemista. Rakentamislupaa hakee kiinteistön omistaja. Huoneiston pääkäyttötarkoituksen toteuttamiseen oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus on huoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajilla, joilla on osakeomistuksensa perusteella oikeus huoneiston käyttöön. Kiinteistön omistajalla ei kiinteistön omistuksen perusteella ole tällaista oikeudellista tai tosiasiallista mahdollisuutta.
Kinnas Capital Oy:n ja Jevgeni Riehakaisen välisen vuokrasopimuksen osalta rakennusvalvontaviranomaisella ei ole toimivaltaa. Rakennusvalvontaviranomainen ei voi asettaa velvoitetta, jolla puututaan yksityisten väliseen sopimusvapauteen. Yhtiöllä on asianosaisista huoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajana oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus selvittää parhaiten, miten yhtiön omaisuutta käytetään. Vastineessaan Kinnas Capital Oy:llä on toivonut, että sille annetaan mahdollisuus irtisanoa vuokrasopimus uhkasakon sijaan. Vuokranantajalla on perusteiden täyttyessä aina mahdollisuus irtisanoa tai purkaa vuokrasopimus ja yhtiö on viimeistään viranomaisen lausuntopyyntöjen kautta saanut tiedon majoitustoiminnan jatkumisesta.
Koska viranomainen ei voi velvoittaa asianosaista hakemaan lupaa, rakennusvalvontaviranomainen katsoo, että oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus päävelvoitteen noudattamiseksi on huoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajilla.
Oheismateriaali 1Lisäselvitys 4.11.2024
Oheismateriaali 2Vastine 31.1.2025
Valvontajohtaja Leena Salmelainen:
EhdotusEdellä esitetyillä perusteilla rakennus- ja lupalautakunta päättää
Velvoitteen tehosteeksi rakennus- ja lupalautakunta päättää asettaa uhkasakkolain 9 §:n mukaisen juoksevan uhkasakon, jonka kiinteä peruserä on määrältään 5000 euroa ja jonka lisäerä on määrältään 500 euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Velvoitteen tehosteeksi rakennus- ja lupalautakunta päättää asettaa uhkasakkolain 9 §:n mukaisen juoksevan uhkasakon, jonka kiinteä peruserä on määrältään 5000 euroa asuntoa kohti ja jonka lisäerä on määrältään 500 euroa asuntoa kohti jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Uhkasakko asetetaan erikseen huoneistoille A14, A22, A29 ja A43 siten, että jokaisen huoneiston osalta, jolle tässä päätöksessä asetettua velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä, uhkasakon perusosa ja lisäerä voidaan tuomita erikseen maksettavasti.
Mikäli huoneiston omistaja luovuttaa huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet, tulee velvoitetun ilmoittaa luovutuksensaajalle tällä päätöksellä asetetusta velvoitteesta ja uhkasakosta luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti.
LAINKOHDAT
MRL 58 §, 125 §, 182 §
Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §
Rakentamislaki 194 §
Liitteet ja oheismateriaalit:
Rlupalk § 6
Oheismateriaali 1:Lisäselvitys 4.11.2024
Oheismateriaali 2:Vastine 31.1.2025