Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Rakennus- ja lupalautakunta | 16.01.2025 | 6 |
9176-2013 (244)
Teettämisuhan määrääminen täytäntöönpantavaksi, Nuppulantie 44
Tiivistelmä:
Kaupungille on tullut useita ilmoituksia ympäristöä rumentavasta varastoinnista kiinteistöllä 853-75-17-4 ja katselmuksilla on havaittu piha-alueen olevan epäsiisti. Ulkovarastointia ei ole lopetettu eikä rakennuksen ympäristöä ole siistitty määräajassa. Lautakunnalle esitetään, että kiinteistön omistajille asetetut teettämisuhat määrätään täytäntöönpantavaksi.
Rlupalk §
Kiinteistö: 853-75-17-4
Osoite: Nuppulantie 44, 20320 Turku
Omistajat ja velvoitetut: Raitanen Hannu ja Terttu
Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 12.12.2024:
Asian aikaisemmat vaiheet
Turun rakennuslautakunta on 29.4.2015 § 180 velvoittanut kiinteistön 853-75-17-4 omistajat Hannu ja Terttu Raitasen yhteisvastuullisesti lopettamaan tontilla sijaitsevien pakettiautojen ja asuntovaunujen varastoimisen kummallekin erikseen asetettavan uhkasakon uhalla 31.8.2015 mennessä. Hallinto-oikeus on 10.3.2016 hylännyt lautakunnan päätöksestä tehdyt valitukset, mutta pidentänyt velvoitteen suorittamiseksi asetettua määräaikaa 31.5.2016 asti.
Rakennuslautakunta on 28.7.2016 § 356 tuominnut asianosaisille asetetun uhkasakon maksettavaksi. Koska hallinto-oikeuden 10.3.2016 antamaa päätöstä ei saatu annettua Hannu Raitaselle tiedoksi, päätös ei ollut 28.7.2016 tullut hänen osaltaan lainvoimaiseksi. Tämän vuoksi rakennuslautakunta kumosi päätöksen Hannu Raitasen osalta ja käsitteli asian uudelleen. Hannu Raitanen velvoitettiin 15.12.2016 annetulla päätöksellä maksamaan 29.4.2015 § 180 asetetun uhkasakon.
Molemmat asianosaiset valittivat päätöksistä Turun hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on 30.11.2017 antamillaan päätöksillä kumonnut lautakunnan päätökset uhkasakon tuomitsemisesta. Hannu Raitasen osalta perusteena oli se, että päätöstä oli korjattu Hannu Raitasen vahingoksi häntä kuulematta. Terttu Raitasen osalta perusteluissa todetaan, että ottaen huomioon velvoitteen laatu sekä laissa hallintotoimilta edellytetty suhteellisuuden vaatimus, ei Terttu Raitaselle asetettua uhkasakkoa ole voitu tuomita maksettavaksi. Hänellä ei ole ollut oikeudellista eikä tosiasiallista mahdollisuutta noudattaa päävelvoitetta, koska ajoneuvot ovat Hannu Raitasen omistuksessa. Hallinto-oikeus on myös todennut, että päätös on muuttunut Terttu Raitasen osalta epäedullisemmaksi, kun päätös on Hannu Raitasen osalta myöhemmin kokonaan poistettu.
Rakennus- ja lupalautakunta on 12.12.2019 § 350 velvoittanut kiinteistön omistajat uhkasakon uhalla lopettamaan kiinteistöllä maankäyttö- ja rakennuslain vastaisen toiminnan. Lautakunta on velvoittanut Hannu Raitasen uhkasakon uhalla lopettamaan kiinteistöllä tapahtuvan ajoneuvojen varastoinnin. Lisäksi lautakunta on velvoittanut Hannu ja Terttu Raitasen uhkasakon uhalla yhteisvastuullisesti lopettamaan ympäristöä rumentava ulkovarastointi sekä huolehtimaan, että rakennuksen ympäristö on sellaisessa kunnossa, että siitä ei aiheudu ympäristöhaittaa eikä se rumenna ympäristöä. Päätös on määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta lainvoimaa vailla olevana. Toimenpiteiden suorittamiseen on annettu määräajaksi kolme kuukautta päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on annettu tiedoksi Terttu Raitaselle 2.1.2020 ja Hannu Raitaselle sijaistiedoksiantona 16.6.2020.
Rakennusvalvonta on 24.11.2020 suorittanut kiinteistöllä katselmuksen, jossa on todettu, että velvoitteita ei ole noudatettu määräaikaan mennessä. Ympäristöä rumentavaa ulkovarastointia ei ole lopetettu eikä kiinteistön piha-aluetta siistitty. Katselmuksella mukana olleen johtavan palotarkastajan lausunnon mukaan tilanne kiinteistöllä on huonontunut aikaisemmasta.
Molemmat asianosaiset valittivat rakennus- ja lupalautakunnan päätöksestä 12.12.2019 § 350 Turun hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on 4.3.2021 hylännyt valitukset ja todennut, että lautakunnan päätös on määrättyjen velvoitteiden ja uhkasakkojen osalta lainmukainen. Asian käsittelyyn kuluneen ajan vuoksi hallinto-oikeus on pidentänyt velvoitteiden suorittamiseksi asetetun määräajan päättymään 30.6.2021. Hallinto-oikeus on kumonnut lautakunnan päätöksen siltä osin kuin päätös on määrätty täytäntöönpantavaksi lainvoimaa vailla olevana.
Teettämisuhan asettamista koskeva päätös
Rakennusvalvonnan 26.1.2022 tekemän tarkastuksen perusteella kiinteistöllä tapahtuvaa ajoneuvojen, tavaroiden ja jätteiden ulkovarastointia ei ole lopetettu eikä rakennuksen ympäristöä siistitty. Kiinteistö on siten edelleen maankäyttö- ja rakennuslain 166 ja 169 §:ien vastaisessa kunnossa, eivätkä asianosaiset ole noudattaneet rakennus- ja lupalautakunnan 12.12.2019 § 350 asettamaa velvoitetta.
Rakennus- ja lupalautakunta on 22.6.2022 § 183 velvoittanut Hannu Raitasen lopettamaan ympäristöä rumentavan ajoneuvojen ulkovarastoinnin tontilla. Päätöksen mukaan Hannu Raitasen tulee poistaa tontille varastoidut viisi autoa, kaksi asuntovaunua ja kahdet peräkärryt kolmen kuukauden kuluttua päätöksen tiedoksisaannista. Velvoite on asetettu uhalla, että laiminlyödyt toimenpiteet teetetään Hannu Raitasen kustannuksella.
Rakennus- ja lupalautakunta on 22.6.2022 § 183 velvoittanut Hannu ja Terttu Raitasen yhteisvastuullisesti huolehtimaan, että rakennuksen ympäristö on sellaisessa kunnossa, että siitä ei aiheudu ympäristöhaittaa eikä se rumenna ympäristöä ja lopettamaan ympäristöä rumentavan ulkovarastoinnin. Päätöksen mukaan Hannu ja Terttu Raitasen tulee poistaa tontilta työmaakoppi, auto- ja rakennustarvikkeet, autonrenkaat, kuormalavat, tynnyrit, kemikaalisäiliö, erilaista tavaraa sisältävät pressulla suojatut kasat sekä muut tontille varastoidut tavarat ja jätteet kolmen kuukauden kuluttua päätöksen tiedoksiannosta. Velvoite on asetettu uhalla, että laiminlyödyt toimenpiteet teetetään Hannu ja Terttu Raitasen kustannuksella.
Terttu Raitanen on valittanut lautakunnan päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on 15.4.2024 hylännyt lautakunnan päätöksestä tehdyn valituksen, mutta pidentänyt lautakunnan päätöksessä asetettua määräaikaa niin, että se päättyy 30.6.2024. Hallinto-oikeuden päätös on annettu todisteellisesti tiedoksi Terttu Raitaselle kirjeitse 25.4.2024.
Korkeimman hallinto-oikeuden kirjaamosta 25.11.2024 saadun tiedon mukaan hallinto-oikeuden päätökseen ei ole haettu valituslupaa, joten päätös on lainvoimainen.
Asianosaisen kuuleminen
Kummallekin asianosaiselle on uhkasakkolain 22 §:n mukaisesti varattu tilaisuus antaa kirjallinen vastineensa tästä päätösehdotuksesta. Vastinetta ei toimitettu.
Perustelut
Maankäyttö- ja rakennuslain 166.1 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Saman pykälän 3 momentin mukaan, jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi.
Maankäyttö- ja rakennuslain 169 §:n mukaan varastointi ulkosalla on järjestettävä niin, ettei se turmele tieltä tai muulta yleiseltä kulkuväylältä tai alueelta näkyvää maisemaa taikka häiritse ympäröivää asutusta. Asemakaava-alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen, jollei asemakaavasta muuta johdu.
Maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Turun hallinto-oikeus on 4.3.2021 antamassaan ja sittemmin lainvoiman saaneessa päätöksessään arvioinut, että tontilla tapahtuva ajoneuvojen ja muiden tavaroiden pitkäaikainen ulkovarastointi aiheuttaa ympäristöhaittaa, rumentaa ympäristöä ja turmelee kadulta ja ympäröiviltä asuinkiinteistöiltä näkyvää maisemaa ja siten häiritsee ympäröivää asutusta. Päätöksessä on todettu, että kiinteistön omistajat ovat vastuussa siitä, että rakennuspaikka on maankäyttö- ja rakennuslaissa edellytetyllä tavalla sellaisessa kunnossa, ettei se aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Turun hallinto-oikeus on 15.4.2024 antamassaan ja sittemmin lainvoiman saaneessa päätöksessään viitannut hallinto-oikeuden 4.3.2021 antamaan päätökseen ja todennut, että asiassa ei ole esitetty mitään uutta selvitystä, jonka perusteella asiaa tulisi nyt arvioida toisin.
Rakennusvalvonta on 13.11.2024 suorittanut kiinteistöllä 853-75-17-4 katselmuksen. Katselmuksen tarkoituksena oli selvittää, onko rakennus- ja lupalautakunnan päätöstä 22.6.2022 § 183 noudatettu. Kiinteistön omistajille on 23.10.2024 lähetetty postitse tieto katselmuspäivästä ja -ajankohdasta. Toinen kiinteistön omistajista, Hannu Raitanen, oli paikalla katselmuksella. Katselmuksella todettiin, että tontilla varastoitiin edelleen autoja, peräkärryjä, asuntovaunua, parakkikärryä ja työmaakoppia. Etu- ja takapihalla oli kasoittain tavaraa, rakennusmateriaaleja ja autonrenkaita. Osa kasoista oli peitetty pressuilla.
Katselmuksen perusteella voidaan todeta, että lautakunnan 22.6.2022 antamaa päätöstä ei ole noudatettu. Tonttia käytetään edelleen ympäristöä rumentavaan ulkovarastointiin ja tontin piha-alue on edelleen maankäyttö- ja rakennuslain vastaisesti epäsiisti. Ulkovarastointia koskeva asia on ollut vireillä rakennusvalvonnassa vuodesta 2012 lähtien ja rakennusvalvontaviranomainen on toistuvasti kehottanut kiinteistön omistajia siistimään piha-alue ja lopettamaan ympäristöä rumentava ulkovarastointi. Useamman vuoden ajan kestänyt uhkasakkomenettely ei ole johtanut rakennuksen ympäristön siistimiseen eikä ulkovarastoinnin lopettamiseen. Myöskään lautakunnan 22.6.2022 asettama teettämisuhka ei ole johtanut velvoitteiden mukaisiin siistimistoimenpiteisiin, vaikka hallinto-oikeus on 15.4.2024 antamallaan päätöksellä pidentänyt velvoitteiden suorittamiselle asetettua määräaikaa. Katselmuksen perusteella tontilta ei ole poistettu mitään lautakunnan päätöksessä 22.6.2022 yksilöityjä asioita, vaan tilanne tontilla on edelleen sama.
Lisäksi on huomattava, että kyseessä ei ole vain yksi tontti perinteisellä omakotitaloalueella, vaan laajalle näkyvä kohde Teräsrautelan koulun pääkulkuväylällä, vilkkaasti liikennöidyn risteyksen ja kevyen liikenteen väylien läheisyydessä. Tontin vastapäisinä naapureina on sekä polttonesteiden kylmäjakeluasema, lasiliike että taksiasema. Tonttiin rajoittuu lisäksi Nuppulantien samalla puolen ja taustalla olevan Korkkisvuorenkadun kautta yhteensä viisi eri pientalotonttia, joten tontin epäsiisteys vaikuttaa huomattavasti laajemmin ympäristön viihtyisyyteen sitä rumentavasti. Myös yhdestä Turun Länsikeskuksen isoimmasta risteyksestä, Satakunnantien, Nuijamaantien ja Vakka-Suomentien yhtymäkohdasta on näköyhteys tälle ympäristöä rumentavalle tontille.
Uhkasakkolain 14.1 §:n mukaan teettämisuhka asetetaan määräämällä päävelvoite noudatettavaksi uhalla, että tekemättä jätetty työ tehdään laiminlyöjän kustannuksella. Pykälän 3 momentin mukaan teettämisuhkaa asetettaessa noudatetaan muutoin soveltuvin osin, mitä uhkasakosta 6, 7 ja 12 §:ssä säädetään.
Uhkasakkolain 15.1 §:n mukaan teettämisuhan määrää täytäntöön pantavaksi uhan asettanut viranomainen noudattaen, mitä uhkasakosta 10 §:n 1 momentissa ja 13 §:ssä säädetään. Uhkasakkolain 15.2. §:n mukaan tekemättä jätetty työ saadaan tehdä siitä huolimatta, että 1 momentissa tarkoitettuun päätökseen haetaan muutosta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
Uhkasakkolain 10.1 §:n mukaan, jota noudattaen myös teettämisuhka määrätään täytäntöönpantavaksi, uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.
Uhkasakkolain 17 §:n mukaan teettämiskustannukset maksetaan etukäteen valtion tai, jos teettämisestä päättää kunnallinen viranomainen, kunnan tai kuntainliiton varoista, ja peritään velvoitetulta tai 20 §:ssä tarkoitetulta luovutuksensaajalta siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin on säädetty.
Lautakunnan päätöksessä asetettuja velvoitteita ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole esitetty pätevää syytä. Hannu Raitasella on ajoneuvojen omistajana sekä Hannu Raitasella ja Terttu Raitasella kiinteistön omistajina oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa heille asetettuja päävelvoitteita, mikä on jo hallinto-oikeuden aiemmissa päätöksissä todettu. Korkeimmalta hallinto-oikeudelta saadun tiedon mukaan Turun hallinto-oikeuden 15.4.2024 antamaan päätökseen ei ole haettu valituslupaa. Teettämisuhan asettamista koskeva päätös on lainvoimainen ja näin ollen teettämisuhka voidaan määrätä täytäntöönpantavaksi.
Oheismateriaali 1Katselmuspöytäkirja 13.11.2024
Valvontajohtaja Leena Salmelainen:
EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää yllä mainituin perustein määrätä täytäntöönpantavaksi lautakunnan päätöksellä 22.6.2022 § 183 asettaman teettämisuhan ja päättää, että seuraavat toimenpiteet teetetään kiinteistön osaomistajan ja ajoneuvojen omistajan Hannu Raitasen kustannuksella:
Lisäksi rakennus- ja lupalautakunta päättää yllä mainituin perustein määrätä täytäntöönpantavaksi lautakunnan päätöksellä 22.6.2022 § 183 yhteisvastuullisesti asettaman teettämisuhan ja päättää, että seuraavat toimenpiteet teetetään kiinteistön omistajien Hannu ja Terttu Raitasen kustannuksella:
Samalla lautakunta päättää, että edellä mainitut toimenpiteet voi teettää kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus.
Teettämiskustannukset maksetaan uhkasakkolain 17 §:n mukaisesti kunnan varoista ja peritään Hannu ja Terttu Raitaselta siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin on säädetty.
Koska teettämisuhka on asetettu kiinteää omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on uhkasakkolain 18 §:n mukaisesti omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.
Uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti Maanmittauslaitokselle lähetetään ilmoitus kiinteistöä koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta sekä asiaa koskevista myöhemmistä päätöksistä merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Lisäksi lautakunta päättää, että kiinteistön omistajilta peritään teettämisuhan täytäntöönpanopäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 22.6 §:n mukainen maksu 630 euroa.
Sovellettavat lainkohdat:
Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §, 169 §, 182 §
Hallintolaki 34 §
Uhkasakkolaki 4 §, 6 §, 7 §, 10 §, 12 §, 14–19 §, 22 §
Liitteet ja oheismateriaalit:
Rlupalk § 6
Oheismateriaali 1:Katselmuspöytäkirja 13.11.2024