Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Rakennus- ja lupalautakunta | 232 | 21.11.2024 | 4 |
4844-2020 (10 03 00)
Teettämisuhan määrääminen täytäntöönpantavaksi, Linnankatu 73
Tiivistelmä:
Osoitteessa Linnankatu 73 sijaitseva rakennus on tuhoutunut osittain tulipalossa. Kiinteistön omistaja on määrätty toimittamaan kuntotutkimus rakennuksen palamattomasta osasta uhalla, että laiminlyödyt toimenpiteet teetetään Asunto Oy Turun Linnankatu 73:n kustannuksella. Kuntotutkimusta ei ole toimitettu määräajassa. Lautakunnalle esitetään, että kiinteistön omistajalle asetettu teettämisuhka määrätään täytäntöönpantavaksi.
Rlupalk § 232
Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 25.9.2024:
Kiinteistö:
853-9-56-2
Osoite:
Linnankatu 73
Omistaja:
Asunto Oy Turun Linnankatu 73 (2362181-1), käyntiosoite: Linnankatu 73, 20100 TURKU
Kuvaus asiasta
Kiinteistöllä 853-9-56-2 sijaitsevien rakennusten kunnossapito on laiminlyöty. Tontilla sijaitsee kaksi asemakaavassa (tullut voimaan 15.2.2014) merkinnällä sr-2 suojeltua kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokasta rakennusta. Rakennus- ja lupalautakunta on 28.5.2020 § 102 velvoittanut kiinteistön omistajan kunnostamaan asemakaavalla suojellut rakennukset juoksevan uhkasakon uhalla. Kiinteistön omistaja ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin määräaikaan mennessä. Lautakunta on 15.9.2021 § 260 tuominnut uhkasakon maksettavaksi ja asettanut uuden uhkasakon. Hallinto-oikeus on 13.4.2023 hylännyt kiinteistön omistajan uhkasakon tuomitsemispäätöksestä tehdyn valituksen, mutta pidentänyt määräaikaa velvoitteiden noudattamiseksi 16.10.2023 saakka.
Rakennusvalvonta on 27.4.2023 saanut tietoonsa, että tontilla on ollut tulipalo, joka on vaurioittanut tontin suojeltua rakennusta 103337922B. Rakennusvalvonta teki 4.5.2023 tontilla tarkastuksen, johon osallistui myös kiinteistön omistajan edustaja. Rakennus- ja lupalautakunta on 11.5.2023 § 120 antanut kiinteistön omistajalle määräyksen, jonka mukaan kiinteistön omistajan tulee saattaa rakennuspaikka sellaiseen kuntoon, ettei se vaaranna turvallisuutta tai rumenna ympäristöä. Lisäksi kiinteistön omistaja velvoitettiin suojaamaan palanut rakennus riittävästi säältä ja mahdolliselta vahingonteolta sekä toimittamaan kuntotutkimus terveellisyyden tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi. Selvityksen yhteydessä rakennusvalvontaan oli toimitettava suunnitelma suojellun rakennuksen kunnostustoimenpiteistä.
Rakennusvalvonta havaitsi 25.5.2023 tontilla tehdyssä tarkastuksessa, että rakennuksen ja sen ympäristön siivoamis- ja suojaamistoimenpiteitä oli tuolloin aloitettu ja irtonaista hiiltynyttä materiaalia kerättiin pois. Rakennusvalvonta teki 8.6.2023 yhdessä museon edustajan kanssa tontilla uuden tarkastuksen, jossa havaittiin, että suojaamistoimenpiteitä oli aloitettu, mutta niitä ei ollut miltään osin saatettu lautakunnan päätöksessä 11.5.2023 § 120 edellytetylle tasolle. Koska annettua määräystä ei ollut noudatettu, rakennus- ja lupalautakunta on 8.6.2023 § 147 asettanut teettämisuhan tontin aitaamiseksi, rakennuksen suojaamiseksi ja rakennuksen rakenteiden tukemiseksi. Rakennusvalvonnan 29.6.2023 suorittamassa tarkastuksessa havaittiin, ettei määrättyjä toimenpiteitä ollut edelleenkään miltään osin saatettu loppuun asti. Lautakunta määräsi 6.7.2023 § 170 aiemmin asettamansa teettämisuhan täytäntöönpantavaksi. Samassa yhteydessä lautakunta määräsi kiinteistön haltijan toimittamaan kuntotutkimuksen terveellisyyden tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi ja suunnitelman suojellun rakennuksen kunnostustoimenpiteistä lautakunnan aiemman päätöksen mukaisesti. Kuntotutkimuksen toimittamiselle ei kuitenkaan tässä vaiheessa asetettu teettämisuhkaa. Kiinteistön omistaja valitti edellä olevasta lautakunnan teettämisuhan täytäntöönpanoa koskevasta päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hylkäsi 24.1.2024 lautakunnan päätöksestä tehdyn valituksen. Hallinto-oikeuden päätös on lainvoimainen.
Teettämisuhan asettamista koskeva päätös
Rakennus- ja lupalautakunta on 4.7.2024 § 149 velvoittanut kiinteistön haltijan toimittamaan tontillaan olevaa rakennusta PRT 103337922B koskien kuuden viikon sisällä lautakunnan päätöksen tiedoksisaannista kuntotutkimuksen rakennuksen palamattomasta osasta. Kuntotutkimuksella tuli arvioida rakennuksen palamattoman osan vaurioaste sekä suojeluarvojen olemassa olo. Lisäksi kuntotutkimuksella oli arvioitava, mitä toimenpiteitä rakennuksessa tai sen osassa tulee tehdä, jotta rakennus olisi käyttäjilleen turvallinen ja terveellinen. Edelleen tutkimuksen tekijä tuli hyväksyttää rakennusvalvonnassa ennen kuntotutkimuksen tekemistä. Lautakunnan päätöksessä yksilöidyt velvoitteet on asetettu uhalla, että laiminlyödyt toimenpiteet teetetään kiinteistön omistajan, Asunto Oy Turun Linnankatu 73:n kustannuksella.
Lautakunnan päätös on annettu haastemiehen välityksellä 13.8.2024 tiedoksi Asunto Oy Turun Linnankatu 73:n hallituksen puheenjohtajalle. Määräyksen mukaiset velvoitteet on siten tullut tehdä viimeistään 24.9.2024. Lautakunnan päätöksen mukaisia velvoitteita ei ole tehty määräajassa. Rakennusvalvontaan ei ole toimitettu kuntotutkimusta eikä rakennusvalvontaan ole myöskään oltu yhteydessä tutkimuksen tekijän hyväksyttämisen osalta.
Kuuleminen
Kiinteistön omistajalle on uhkasakkolain 22 §:n mukaisesti varattu tilaisuus antaa vastineensa tästä päätösehdotuksesta. Vastinetta ei toimitettu.
Perustelut
Maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset. Kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen. Ennen korjauskehotuksen antamista rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen omistajan esittämään rakennusta koskevan kuntotutkimuksen terveellisyyden tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi. Rakennuksen omistajan on seurattava rakennuksen kantavuuden kannalta keskeisten rakenteiden kuntoa.
Maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin maankäyttö- ja rakennuslain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Uhkasakkolain 14.1 §:n mukaan teettämisuhka asetetaan määräämällä päävelvoite noudatettavaksi uhalla, että tekemättä jätetty työ tehdään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkolain 14.3 §:n mukaan teettämisuhkaa asetettaessa noudatetaan muutoin soveltuvin osin, mitä uhkasakosta 6, 7 ja 12 §:ssä säädetään.
Uhkasakkolain 15.1 §:n mukaan teettämisuhan määrää täytäntöön pantavaksi uhan asettanut viranomainen noudattaen, mitä uhkasakosta 10 §:n 1 momentissa ja 13 §:ssä säädetään. Uhkasakkolain 15.2. §:n mukaan tekemättä jätetty työ saadaan tehdä siitä huolimatta, että 1 momentissa tarkoitettuun päätökseen haetaan muutosta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
Uhkasakkolain 10.1 §:n mukaan, jota noudattaen myös teettämisuhka määrätään täytäntöönpantavaksi, uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.
Uhkasakkolain 17 §:n mukaan teettämiskustannukset maksetaan etukäteen valtion tai, jos teettämisestä päättää kunnallinen viranomainen, kunnan tai kuntainliiton varoista, ja peritään velvoitetulta tai 20 §:ssä tarkoitetulta luovutuksensaajalta siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin on säädetty.
Tontilla sijaitseva rakennus 103337922B on vaurioitunut tulipalon seurauksena ja sen katto on suurilta osin tuhoutunut, joten alkuperäistä juoksevan uhkasakon perusteena olleita velvoittavia toimenpiteitä ei voida sille suorittaa. Kyseinen rakennus on asemakaavassa suojeltu, joten ensisijaisesti rakennus tulisi kunnostaa, mikäli rakennuksella on vielä suojeluarvoja. Lautakunta on 6.7.2023 § 170 määrännyt kiinteistön haltijan toimittamaan kuntotutkimuksen, jonka osalta ei tuolloin asetettu teettämisuhkaa. Lautakunta on viimeksi 4.7.2024 § 149 määrännyt kiinteistön haltijan toimittamaan kuntotutkimuksen rakennuksen palamattomasta osasta ja samalla asettanut velvoitteen tehosteeksi teettämisuhan. Määräyksen mukaista kuntotutkimusta ei ole edelleenkään toimitettu eikä velvoitteen noudattamatta jättämiseen ole esitetty pätevää syytä. Näin ollen teettämisuhka voidaan määrätä täytäntöönpantavaksi.
Palanut rakennus on ollut suojattuna ja huputettuna lokakuusta 2023 saakka eikä ole tiedossa, miten kosteus on vaikuttanut rakennuksen kuntoon. Kuntotutkimuksen toimittaminen on asian käsittelyn kannalta oleellinen, jotta voidaan arvioida rakennuksen palamattoman osan kunto sekä suojeluarvojen olemassa olo. Lisäksi kuntotutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitä toimenpiteitä rakennuksessa tai sen osassa tulee tehdä, jotta rakennus olisi käyttäjilleen turvallinen ja terveellinen. Kuntotutkimuksen perusteella voidaan arvioida, onko rakennus korjattavissa suojeluarvot säilyttävällä tavalla vai onko rakennus vaurioitunut niin pahasti, että suojeluarvot on käytännössä menetetty ja rakennuksen purkamisen arvioidaan olevan mahdollista. Mikäli purkaminen arvioidaan mahdolliseksi, kaavoituksen näkemys on, että rakennus tulisi korvata sitä vastaavalla rakennuksella eli ikään kuin rakentaa uudestaan. Tämä edellyttää poikkeamispäätöstä tai asemakaavanmuutosta.
Hallintolain 49 f §:n 2 momentin mukaan päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos laissa niin säädetään tai jos päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön heti, tai jos päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä. Lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §:n 3 momentin mukaan päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana myös, jos: 1) laissa niin säädetään; 2) päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön heti; 3) päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä. Lain 123 §:n 1 momentin mukaan hallintotuomioistuin voi valituksen ollessa vireillä kieltää päätöksen täytäntöönpanon, määrätä täytäntöönpanon keskeytettäväksi tai antaa päätöksen täytäntöönpanoa koskevan muun määräyksen. Täytäntöönpanomääräys voidaan kohdistaa myös osaan päätöksestä.
Kyseessä on asemakaavalla suojeltu rakennus, jonka kunto heikkenee edelleen. Lautakunnan aiempaa määräystä ei ole noudatettu. Yleinen etu edellyttää, että kyseistä asemakaavalla suojeltua rakennusta koskeva asia ratkaistaan mahdollisimman pian, minkä vuoksi päätös on pantava täytäntöön välittömästi.
Lainkohdat:
Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §, 182 §
Hallintolaki 34 §, 49 f §
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §, 123 §
Uhkasakkolaki 4 §, 6 §, 7 §, 10 §, 12 §, 14 – 19 §, 22 §
Valvontajohtaja Leena Salmelainen:
EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää yllä mainituin perustein määrätä täytäntöönpantavaksi lautakunnan päätöksellä 4.7.2024 § 149 asettaman teettämisuhan ja päättää, että seuraavat toimenpiteet teetetään Asunto Oy Turun Linnankatu 73:n kustannuksella:
Kiinteistöllä 853-9-56-2 sijaitsevaa rakennusta PRT 103337922B koskien teetetään kuntotutkimus rakennuksen palamattomasta osasta. Kuntotutkimuksella arvioidaan rakennuksen palamattoman osan vaurioaste sekä suojeluarvojen olemassa olo. Lisäksi kuntotutkimuksella arvioidaan, mitä toimenpiteitä rakennuksessa tai sen osassa tulisi tehdä, jotta rakennus olisi käyttäjilleen turvallinen ja terveellinen. Tutkimuksen tekijän tulee olla rakennusvalvonnan hyväksymä.
Samalla lautakunta päättää, että edellä mainitut toimenpiteet voi teettää Turun kaupungin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus.
Teettämiskustannukset maksetaan uhkasakkolain 17 §:n mukaisesti kunnan varoista ja peritään Asunto Oy Turun Linnankatu 73:lta siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin on säädetty.
Koska teettämisuhka on asetettu kiinteää omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on uhkasakkolain 18 §:n mukaisesti omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.
Uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti Maanmittauslaitokselle lähetetään ilmoitus kiinteistöä koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta sekä asiaa koskevista myöhemmistä päätöksistä merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Samalla päätetään, että tämä päätös pannaan täytäntöön lainvoimaa vailla olevana ja päätöstä on noudatettava uhkasakkolain 15.2 §:n mukaisesti mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jolle valitusviranomainen toisin määrää.
Lisäksi lautakunta päättää, että kiinteistön omistajalta peritään teettämisuhan täytäntöönpanopäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 22.6 §:n mukainen 630 euron maksu.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli valvontajohtajan sijaisena rakennusvalvontapäällikkö Annika Alppi.
Jakelu
todiAsunto Oy Turun Linnankatu 73