Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Rakennus- ja lupalautakunta | 151 | 04.07.2024 | 8 |
13398-2022 (11 02 00)
Määräys ja uhkasakon asettaminen koskien elintarvikehuoneistoa Deli Market Turku
Tiivistelmä: -
Rlupalk § 151
vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi ja ympäristöjuristi Nina Mattila 22.5.2024:
Toimija
Bagdad Export & Import Oy (1701951-7)
Itäkaari 30, 20750 Turku
Toimipaikan nimi ja osoite
Deli Market Turku
Eerikinkatu 5, 20100 Turku
Asian tausta
Bagdad Export & Import Oy:n elintarvikehuoneistossa Deli Market Turku osoitteessa Eerikinkatu 5, 20100 TURKU on tehty tarkastukset 5.9.2023 ja 24.1.2024.
Tarkastuksella 5.9.2023 todettiin, että astianpesukone ei lämmittänyt pesu- ja huuhteluvettä riittävästi, eikä pesuveden- ja huuhteluveden lämpötilaa ollut valvottu omavalvonnalla. Lisäksi todettiin, että sivutuotteiden kirjanpitoa ei ole esittää, elintarvikkeiden lämpötilaseurantaa ei ollut esittää, palvelumyynnistä puuttui naudanlihan osalta teurastettu merkintä sekä eränumero (tarkastuksella ei tosin ollut naudanlihaa myynnissä, mutta vakiotaulut palvelumyynnissä olivat esillä). Karitsan lihan osalta eränumeroa ei ollut esittää, myöskään viittausta tiedon saamiseksi ei ollut laitettu esille. Elintarvikehuoneistolla ei ollut erätietoja lihoista käytettävissään eikä myöskään jäljitettävyyden osoittavia dokumentteja ollut toimitettu myymälään. Naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvausta ei myöskään esitetty valvonnalle. Lisäksi tarkastuksella todettiin, ettei oiva-raportti ollut myymälässä esillä.
Lisätietojen saamiseksi toimijalle soitettiin 13.9.2023. Toimija kertoi, että omavalvontasuunnitelma on Netfood labissa päivityksessä ja samassa yhteydessä valmistellaan myös naudanlihan merkintäjärjestelmä. Lisäksi toimija kertoi, että alakerran lihakylmiön ruosteiset hyllyt tullaan kunnostamaan. Korjaavien toimien suorittamisesta pyydettiin ilmoittamaan valvontaan. Toimijalta pyydettiin lisäksi lämpötilavalvonnan tulokset sekä sivutuotekirjanpito. Mitään ilmoitusta tehdyistä korjauksista ei ole kuitenkaan tullut eikä asiakirjoja ole saatu.
Tarkastuksella 24.1.2024 todettiin, että astianpesukone oli korjattu toimivaksi. Lisäksi todettiin, että alakerran ruosteiset hyllyrakenteet lihajäähdyttämössä on edelleen korjaamatta ja astiakori on rikki. Lihan käsittelytilan käsipaperit ja -teline puuttuivat. Tarkastuksella todettiin, että sivutuotteiden kirjanpitoa ei ole esittää, elintarvikkeiden lämpötilaseurantaa ei ollut esittää. Palvelumyynnistä puuttui naudanlihan osalta pakolliset tiedot kokonaan tai osittain (teurastettu merkintä sekä eränumero) Karitsan lihan osalta eränumeroa ei ollut esittää eikä myöskään viittausta tiedon saamiseksi ollut laitettu esille. Elintarvikehuoneistolla ei ollut mistään lihoista erätietoja käytettävissään, eikä myöskään jäljitettävyyden osoittavia dokumentteja oltu toimitettu myymälään. Lisäksi tarkastuksella todettiin, ettei oiva -raportti ollut myymälässä esillä. Tarkastuksen jälkeen toimijalle soitettiin ja pyydettiin toimittamaan: lämpötilaseurannan tulokset, sivutuotekirjanpito sekä jäljitettävyysasiakirjat. Myös muut puutteet tarkastuksella kerrottiin toimijalle. Toimija kertoi tuovansa uuden astiakorin jo saman päivän aikana myymälälle. Tiedot pyydettiin toimittamaan kuluvan viikon aikana. Omavalvontasuunnitelma tarkastettiin tarkastuksen jälkeen ja todettiin, ettei naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus omavalvontasuunnitelmassa ole riittävä, koska kuvauksessa eräseurantaa ei ole huomioitu.
Johtava terveystarkastaja on antanut elintarvikelain 55§:n mukaisen määräyksen 3.7.2023 § 6 toimijalle Bagdad Export & Import Oy elintarvikehuoneistossa Eerikinkatu 5 tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 2 viikon kuluessa päätöksen tiedoksiannosta:
1.Astianpesukone tulee kunnostaa toimivaksi tai uusia. Pesuveden lämpötila tulee olla yli +60 asteista ja huuhteluveden yli +80 asteista.
2.Kuljetuslaatikoita ei saa huuhdella lihan käsittelytilassa yhtäaikaisesti tilan käytön kanssa. Mikäli lihankäsittelytilassa huuhdellaan kuljetuslaatikoita, tulee sen tapahtua eriaikaisesti lihan käsittelytoiminnasta ja tila tulee pestä huolellisesti tämän jälkeen.
3.Kädet tulee pestä aina siirryttäessä lihan käsittelyhuoneeseen töihin. Lihan käsittelyhuoneen varusteisiin tulee kuulua aina nestemäistä saippuaa sekä kertakäyttöiset paperit. Roskat tulee kerätä hygieenisesti. Kertakäyttöiset käsineet on hävitettävä jätteenä aina käytön jälkeen. Käsineiden uudelleen käyttö on kiellettyä.
Lisäksi samalla on määrätty elintarvikelain 55 §:n nojalla, että toimija Bagdad Export & Import Oy tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään neljän viikon kuluessa päätöksen tiedoksiannosta:
4.Palvelumyynnissä tulee esittää lisäksi naudanlihan eränumero sekä teurastettu -merkintä.
5.Karitsan osalta eränumero tulee esittää myynnin yhteydessä kirjallisesti tai asiakkaalle voi ilmoittaa tiedon saatavuudesta palvelutiskillä (esim. erillisellä taululla).
6.Toimijan tulee varmistaa ostaessaan elintarvikkeita riittävät lähetysasiakirjat sekä läheteasiakirjojen riittävistä tiedoista. Lähetteet tulee tallentaa ja säilyttää vähintään vuosi elintarvikkeen käyttöajankohdasta (parasta ennen tai viimeinen käyttöpäivä/käyttöajankohta). Riittävät tiedot lähetteistä tulee toimittaa myös myymälään, jotta kohdan 4 ja 5 merkintävaatimuksia voidaan toteuttaa.
7.Toimijan tulee toimittaa seuraavien elintarvikkeiden jäljitettävyysasiakirjat ympäristöterveyteen osoittaakseen elintarvikkeiden jäljitettävyysjärjestelmän riittävyys
A) Asbal surup with honey 750g
B) Trancetto Gragola con crèma alla fregola strawberry cream filling, Balcony 280g
C) Chatar Le regal Abdelilah 280g eränro 020124
8.Naudanlihan merkintäjärjestelmä tulee laatia ja toimittaa ympäristöterveyteen.
9.Säännöllinen lämpötilavalvonta tulee aloittaa kaikista kylmä- ja pakastelaitteista. Valvonnasta tulee pitää kirjaa säännöllisesti.
10.Lihan käsittelyssä syntyvät pienet määrät sivutuotteita tulee kirjata ja kirjanpito esittää ympäristöterveydelle.
Tarkastuksella 21.5.2024 saatiin riittävät tiedot aiemmin määrättyjen elintarvikkeiden jäljitettävyyden tarkastamiseksi: Asbal surup with honey, Trancetto Gragola con crèma alla fregola strawberry cream filling, Balcony ja Chatar Le regal Abdelilah.
Kuuleminen
Hallintolain ja uhkasakkolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Vastinetta ei saapunut määräajassa.
Perustelut
Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia. Tarkastuksessa havaitut puutteet Deli Market Turku elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.
Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.
Elintarviketoiminnan tulee olla sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikelainsäädännön mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 6§)
Elintarvikkeista, elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä ja elintarvikekontaktimateriaaleista on ilmoitettava vastaanottajalle elintarvikesäännöksissä edellytetyt jäljitettävyystiedot. (Elintarvikelaki 14§)
Elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 15§)
Suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piirissä olevan elintarvikealan toimijan on julkistettava valvontaviranomaisen antama elintarviketoiminnan tarkastuksesta kertova raportti. Ruokavirasto antaa tarkemmat määräykset valvontatietojen julkistamisesta.
Velvollisuus julkistaa valvontatietoja ei koske:
1) alkutuotannon toimijoita;
2) alkoholijuomien valmistus- ja varastointitiloja eikä toimijoita, jotka harjoittavat ensisijaisesti alkoholijuomien vähittäismyyntiä.
Elintarviketoiminnan tarkastuksesta annetun viimeisimmän raportin on oltava helposti saatavilla elintarvikealan toimijan internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla. Lisäksi elintarvikehuoneistossa, jossa kuluttajat asioivat, raportin on oltava esillä sisäänkäynnin yhteydessä tai muussa kuluttajalle helposti havaittavassa paikassa. (Elintarvikelaki 16§)
Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II artikla 3)
3. Elintarvikealan toimijoiden on tarvittaessa toteutettava seuraavat erityiset hygieniatoimenpiteet:
a) elintarvikkeita koskevien mikrobiologisten vaatimusten noudattaminen;
b) tarvittavien menettelyjen käyttöön ottaminen niiden tavoitteiden saavuttamiseksi, jotka on asetettu tämän asetuksen tavoitteisiin pääsemiseksi;
c) elintarvikkeiden lämpötilan valvontaa koskevien vaatimusten noudattaminen;
d) kylmäketjun jatkuminen;
e) näytteiden ottaminen ja analysointi (EPNAs (EY) N:o 852/2004 artikla 4)
1. Elintarvikealan toimijoiden on laadittava ja toteutettava HACCP-periaatteisiin perustuva pysyvä menettely tai niihin perustuvat pysyvät menettelyt sekä pidettävä yllä sitä tai niitä.
2. 1 kohdassa tarkoitetut HACCP-periaatteet ovat seuraavat:
a) tunnistetaan vaarat, jotka on torjuttava, poistettava tai saatettava hyväksyttävälle tasolle;
b) määritetään kriittiset valvontapisteet vaiheessa tai vaiheissa, jossa tai joissa valvonta on tärkeää vaaran torjumiseksi, poistamiseksi tai saattamiseksi hyväksyttävälle tasolle;
c) määritellään tunnistettujen vaarojen torjumista, poistamista tai vähentämistä varten kriittisten valvontapisteiden kriittiset rajat hyväksyttävän tason erottamiseksi tasosta, jota ei voida hyväksyä;
d) laaditaan tehokkaat kriittisten valvontapisteiden seurantamenettelyt ja pannaan ne täytäntöön;
e) toteutetaan korjaavia toimia, jos seuranta osoittaa, että kriittinen valvontapiste ei ole hallinnassa;
f) laaditaan menettelyjä, joita on toteutettava säännöllisin väliajoin, a–e alakohdassa tarkoitettujen toimenpiteiden tehokkuuden tarkistamiseksi; ja
g) laaditaan elintarvikeyrityksen koon ja luonteen mukaisesti asiakirjoja ja pidetään kirjaa sen osoittamiseksi, että a–f alakohdassa tarkoitettuja toimenpiteitä sovelletaan tehokkaasti. (EPNAs 852/2004 (EY) artikla 5)
Elintarvikealan toimijoiden on:
a) osoitettava noudattavansa 1 kohtaa toimivaltaiselle viranomaiselle tavalla, jota kyseinen viranomainen edellyttää ottaen huomioon elintarvikeyrityksen luonne ja koko;
b) varmistettava, että kaikki asiakirjat, joissa kuvataan tämän artiklan mukaisesti kehitettyjä menettelyjä, ovat aina ajan tasalla;
c) säilytettävä muita asiakirjoja ja merkintöjä tarkoituksenmukainen aika.
(EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 5 artikla, luku VI kohta 4)
d) elintarvikehuoneistoissa on tarvittaessa asianmukaiset kapasiteetiltaan riittävät lämpötilavalvotut käsittely- ja varastointiolosuhteet elintarvikkeiden pitämiseksi sopivassa lämpötilassa, ja huoneistot on suunniteltu siten, että lämpötilaa voidaan valvoa ja että se voidaan tarvittaessa kirjata muistiin. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 iite II luku I kohta 1)
1. Elintarvikkeiden valmistuksessa, käsittelyssä tai jalostuksessa käytettävät tilat (ruokailutiloja ja III luvussa määriteltyjä tiloja lukuun ottamatta mutta kuljetusvälineissä olevat tilat mukaan lukien) on suunniteltava ja sijoiteltava niin, että niissä voidaan noudattaa hyvää elintarvikehygieniakäytäntöä ja ehkäistä saastuminen eri toimien välillä ja niiden aikana. (EPNAs (EY) 852/2004 liite II luku II)
2. Työvälineiden ja laitteiden puhdistamiseen, desinfiointiin ja säilyttämiseen on oltava tarvittaessa asianmukaiset tilat. Nämä tilat on rakennettava ruostumattomasta materiaalista, ne on voitava puhdistaa helposti ja niissä on oltava riittävä kuuman ja kylmän veden saanti.
c) on oltava asianmukaiset keinot työkalujen ja laitteiden puhdistamiseen ja tarvittaessa desinfiointiin;
g) on oltava asianmukaiset tilat ja/tai välineet elintarvikkeiden pitämiseksi sopivassa lämpötilassa ja lämpötilan valvomiseksi;
f) elintarvikkeiden käsittelyalueiden pinnat (mukaan lukien laitteiden pinnat) ja erityisesti elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat pinnat on pidettävä hyvässä kunnossa, ja niiden on oltava helposti puhdistettavia ja tarvittaessa desinfioitavia. Tämä edellyttää sileiden, pestävien, ruostumattomien ja myrkyttömien materiaalien käyttöä, ellei elintarvikealan toimija pysty osoittamaan toimivaltaisille viranomaisille, että muut käytetyt materiaalit ovat soveltuvia.
(EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku III kohta 2)
1. Kaikki elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat esineet, välineet ja laitteet on:
a) puhdistettava tehokkaasti ja tarvittaessa desinfioitava. Puhdistus ja desinfiointi on suoritettava riittävän usein saastumisriskin välttämiseksi;
b) ne on rakennettava siten, valmistettava sellaisista materiaaleista, pidettävä sellaisessa järjestyksessä ja huollettava siten, että saastumisriski jää mahdollisimman pieneksi;
c) lukuun ottamatta sellaisia säiliöitä ja pakkauksia, joita ei palauteta, ne on rakennettava siten, valmistettava sellaisista materiaaleista, pidettävä sellaisessa järjestyksessä ja kunnossa sekä huollettava siten, että ne voidaan pitää puhtaina ja tarvittaessa desinfioida; ja
d) ne on asennettava siten, että laitteisto ja niitä ympäröivä alue voidaan puhdistaa asianmukaisella tavalla.
2. Laitteissa on tarvittaessa oltava asianmukaiset valvontalaitteistot tämän asetuksen tavoitteiden saavuttamisen takaamiseksi. (EPNAs (EY) 852/2004 liite II luku V)
Elintarvikejätteet, syötäväksi kelpaamattomat sivutuotteet ja muut jätteet on poistettava mahdollisimman pian tiloista, joissa on elintarvikkeita, jotta vältetään niiden kerääntyminen. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku I)
2. Elintarvikejätteet, syötäväksi kelpaamattomat sivutuotteet ja muut jätteet on kerättävä suljettaviin astioihin, jollei elintarvikealan toimija pysty osoittamaan toimivaltaisille viranomaisille, että muut käytössä olevat astiat tai poistojärjestelmät ovat soveliaita. Astioiden on oltava rakenteeltaan tarkoituksenmukaisia, ne on pidettävä hyvässä kunnossa ja niiden on oltava helposti puhdistettavia ja tarvittaessa desinfioitavia. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku VI)
Elintarvikejätteiden, syötäväksi kelpaamattomien sivutuotteiden ja muiden jätteiden säilyttämisestä ja hävittämisestä on huolehdittava asianmukaisesti. Jätteiden säilytysalueet on suunniteltava ja hoidettava siten, että ne voidaan pitää jatkuvasti puhtaina ja tarvittaessa suojata ne eläimiltä ja tuhoeläimiltä. (EPNAs 852/2004 luku VI liite II kohta 1, 3)
Kaikki jätteet on poistettava hygieenisellä ja ympäristöä säästävällä tavalla asiaa koskevan yhteisön lainsäädännön mukaisesti, eivätkä ne saa saastuttaa suoraan tai epäsuorasti. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku VI kohta 4)
3. Elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku IX)
Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.
4. Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. (EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18)
Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.
Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.
Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Mmm asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 § 22 mom 1)
Valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:
1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai
2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa (Elintarvikelaki 55 §).
Valvontaviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakosta sekä teettämis- ja keskeyttämisuhasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990).
Se, joka rikkoo tämän lain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, voidaan jättää tuomitsematta rangaistukseen samasta teosta, jos uhkasakko on tuomittu maksettavaksi. (Elintarvikelaki 68§).
Uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakko asetetaan määrältään kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko). Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat. (Uhkasakkolaki 6 §) Juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa (uhkasakkojakso) varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu. (Uhkasakkolaki 9 §)
Entiset eläinperäiset elintarvikkeet, jotka on käsitelty elintarvikehygieniasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 2 artiklan 1 kohdan m alakohdan mukaisesti, käytöstä poistetut käsitellyt rehut sekä luokkaan 1 ja 3 kuuluvan muista kuin jäsenmaista tuodun tai tuodusta aineksesta valmistetun käsitellyn lemmikkieläinten ruuan saa hävittää toimittamalla hyväksytylle kaatopaikalle täytäntöönpanoasetuksen 7 artiklan mukaisesti. (Sivutuotelaki 25§)
Täytäntöönpanoasetuksen liitteessä VI olevan IV luvun ensimmäisen kohdan mukaisesti elintarvikealan laitoksesta tai vähittäismyymälästä saa toimittaa mainitussa kohdassa säädetyn viikoittaisen enimmäismäärän entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita hyväksytylle kaatopaikalle hävitettäväksi. (Sivutuotelaki 26§)
Valvontaviranomainen voi määrätä sen, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, välittömästi tai asian laatuun nähden riittävässä määräajassa täyttämään velvollisuutensa. (Sivutuotelaki 63 §)
1. Toimijoiden on varmistettava, että kaikki eläimistä saatavat sivutuotteet ovat seuraavien edellytysten mukaisia:
a) ne täyttävät liitteessä VIII olevassa I ja II luvussa esitetyt keräämistä, kuljetusta ja tunnistusmerkintöjä koskevat vaatimukset;
b) niiden kuljetuksessa on mukana kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa III luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
2. Eläimistä saatavia sivutuotteita ja niistä johdettuja tuotteita lähettävien, kuljettavien tai vastaanottavien toimijoiden on pidettävä kirjaa lähetyksistä ja säilytettävä niihin liittyvät kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa IV luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
3. Toimijoiden on noudatettava liitteessä VIII olevassa V luvussa esitettyjä eräiden johdettujen tuotteiden merkitsemistä koskevia vaatimuksia. (Komission asetus (EU) N:o 142/2011 art 17, kohdat 1-3)
Kuljetuksen ja varastoinnin aikana pakkaukseen, säiliöön tai ajoneuvoon kiinnitetyssä etiketissä on
a) mainittava selkeästi eläimistä saatavien sivutuotteiden tai niistä johdettujen tuotteiden luokka; ja
b) oltava selkeästi ja helppolukuisesti pakkauksessa, säiliössä tai ajoneuvossa ilmaisu tapauksen mukaan seuraavasti:
i) luokkaan 3 kuuluvan aineksen osalta ilmaisu ”Ei ihmisravinnoksi”
(Komission asetus (EU) N:o 142/2011 luku II kohta 2)
Toimijoiden on kerättävä, tunnistemerkittävä ja kuljetettava eläimistä saatavat sivutuotteet ilman turhia viivytyksiä olosuhteissa, joilla ehkäistään ihmisten ja eläinten terveydelle aiheutuvat riskit. (EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 21 kohta 1)
Eräät jäsenvaltiot sallivat entisten elintarvikkeiden pienten määrien, enintään 20 kilogrammaa viikossa, keräämisen, kuljetuksen ja hävittämisen asetuksen (EU) N:o 142/2011 liitteessä VI olevassa IV luvussa vahvistetuilla muilla tavoilla. (Komission asetus 2015/9 (EU) kohta 3)
Pakollisen naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus on liitettävä toimijan elintarvikelain 20 §:n mukaiseen omavalvontasuunnitelmaan. Järjestelmä on pidettävä ajan tasalla. Järjestelmää koskeva kirjanpito on säilytettävä vähintään kaksi vuotta lukuun ottamatta vähittäismyymälöitä, joiden osalta kirjanpidon säilytysaika on vähintään yksi vuosi.
Merkintäjärjestelmän tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:
1. kuvaus naudanlihan kulusta ja siitä, miten eri naudanlihaerät pidetään erillään sekä tähän liittyvistä työvaiheista;
2. kuvaus naudanlihan jäljittämisestä ja merkitsemisestä;
3. selostus erätunnuksen määrittelystä ja naudanlihan merkitsemiseen käytetyistä merkinnöistä;
4. kirjanpito vastaanotetusta sekä lähetetystä ja/tai myydystä naudanlihasta sisältäen sen määrän ja merkinnät;
5. teurastamon ja pienteurastamon osalta kirjanpito teurastettavaksi tuoduista naudoista;
6. suunnitelma virheellisesti merkittyjen tuotteiden vetämisestä pois markkinoilta sekä siihen liittyvä tiedotussuunnitelma;
7. suunnitelma henkilökunnan perehdyttämisestä merkintäjärjestelmään; sekä
8. merkintäjärjestelmästä vastaavan henkilön nimi. (Naudanlihan merkintäasetus 434/2008 § 3)
1. Kun elintarviketta myydään loppukuluttajalle tai suurtalouksille pakkaamattomana tai kun elintarvike pakataan myyntipaikalla ostajan pyynnöstä taikka pakataan valmiiksi välitöntä
myyntiä varten,
a) 9 artiklan 1 kohdan c alakohdassa tarkoitettujen tietojen
antaminen on pakollista (EPNAs (EU) N:o 1169/2011 artikla 44)
Pakkaamattomasta elintarvikkeesta on tarjoilupaikassa annettava loppukuluttajalle 6 §:ssä tarkoitettujen tietojen lisäksi seuraavat tiedot:
1) elintarvikkeen nimi;
2) elintarvikkeen ainesosana käytetyn lihan alkuperämaa.
Elintarvikkeen ainesosana käytetyn lihan alkuperä ilmoitetaan ilmaisulla: ”alkuperämaa: (EU-maan tai muun kuin EU-maan nimi)”. Alkuperämaalla tarkoitetaan sen eläimen, josta liha on saatu, kasvatusmaata. Naudanlihan kasvatusmaa määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 artiklassa säädetyllä tavalla. Sianlihan, lampaan- ja vuohenlihan sekä siipikarjan lihan kasvatusmaa määritellään komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) N:o 1337/2013 5 artiklassa säädetyllä tavalla.
Jos elintarvikkeen ainesosana käytetyn lihan alkuperämaata koskeva tieto ei ole käytettävissä, 2 momentissa tarkoitettu ilmoitus alkuperämaasta voidaan korvata ilmaisulla ”useat EU-maat”, ”useat muut kuin EU-maat” tai ”useat EU- ja muut kuin EU-maat”. 7a§
Edellä 6, 7 ja 7 a §:ssä tarkoitetut tiedot on ilmoitettava loppukuluttajalle kirjallisesti elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla.
Edellä 6 ja 7 §:ssä tarkoitetut tiedot voidaan 1 momentissa säädetystä poiketen antaa suullisesti edellyttäen, että
– elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta tai että tiedot ovat kuluttajan saatavissa kirjallisessa tai elektronisessa muodossa ennen ostopäätöksen tekoa ilman ylimääräisiä kustannuksia; ja
– tiedot ovat kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisten helposti saatavilla.
Edellä 6 ja 7 §:ssä tarkoitetut tiedot on ilmoitettava loppukuluttajalle kirjallisesti elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla.
Tiedot voidaan 1 momentissa säädetystä poiketen antaa suullisesti edellyttäen, että
- elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta tai että tiedot ovat kuluttajan saatavissa kirjallisessa tai elektronisessa muodossa ennen ostopäätöksen tekoa ilman ylimääräisiä kustannuksia; ja
- tiedot ovat kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisten helposti saatavilla. 8§
Liha*, jonka alkuperämaa on ilmoitettava tarjoilupaikassa 7 a §:n mukaisesti**
– naudanliha
– sianliha
– lampaan- ja vuohenliha
– siipikarjan liha
* lihalla tarkoitetaan lihaa siten kuin se on määritelty elintarviketietoasetuksen liitteen VII B osan 17. kohdassa
** myös elintarvikkeen ainesosana käytetyn jauhelihan alkuperämaa on ilmoitettava 7a §:n mukaisesti (Mmm asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille 834/2014)
Sovellettavat säännökset
Elintarvikelaki 297/2021 6§, 55 §, 68§, 78 §
MMM asetus 318/2021 § 22 mom 1
Hallintolaki (434/2003) 34 §
EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 3 artikla, 5 artikla kohta, liite II
EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18
Sivutuotelaki 517/2015 § 25, §26, §63, § 64 §67
Komission asetus (EU) 142/2011 art. 17, luku II
EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 9, 13, 19, 21
Komission asetus (EU) 2015/9 kohta 3, liite II
Naudanlihan merkintäasetus (434/2008)
EPNAs (EU) N:o 1169/2011 artikla 44
Mmm asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille 834/2014
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 § ja 22 §
Valvontajohtaja Leena Salmelainen:
EhdotusRakennus- ja lupalautakunta määrää elintarvikelain 55 §:n nojalla Bagdad Export & Import Oy:n juoksevan uhkasakon uhalla suorittamaan toimipaikassa Deli Market Turku (Eerikinkatu 5) seuraavat toimenpiteet välittömästi ja viimeistään kahden viikon kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:
1. Riittävä naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus tulee laatia ja esittää valvontaviranomaiselle.
2. Säännöllinen lämpötilavalvonta tulee aloittaa kaikista kylmä- ja pakastelaitteista. Valvonnasta tulee pitää kirjaa säännöllisesti.
3. Viimeisin Oiva-raportti tulee laittaa elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteyteen asiakkaan helposti havaitsemaan paikkaan.
4. Palvelumyynnissä tulee esittää naudanlihalle kaikki pakolliset elintarviketiedot kuten alkuperä, naudanlihan eränumero sekä leikattu- ja teurastettu -merkintä.
5. Karitsan osalta eränumero tulee esittää myynnin yhteydessä kirjallisesti tai asiakkaalle voi ilmoittaa tiedon saatavuudesta palvelutiskillä (esim. erillisellä taululla).
6. Toimijan tulee varmistaa ostaessaan elintarvikkeita riittävät lähetysasiakirjat sekä läheteasiakirjojen riittävistä tiedoista. Lähetteet tulee tallentaa ja säilyttää vähintään vuosi elintarvikkeen käyttöajankohdasta (parasta ennen tai viimeinen käyttöpäivä/käyttöajankohta). Riittävät tiedot lähetteistä tulee toimittaa myös myymälään, jotta kohdan 1 ja 2 merkintävaatimuksia voidaan toteuttaa. Toimijan tulee toimittaa tarkastuksella 24.1.2024 myynnissä olevien naudan- ja karitsan lihojen jäljitettävyysasiakirjat.
7. Lihan käsittelyssä syntyvät pienet määrät sivutuotteita tulee kirjata ja kirjanpito esittää ympäristöterveydelle.
8. Rikkoutunut astianpesukori tulee uusia helposti puhtaana pidettäväksi.
9. Alakerran lihakylmiön ruosteiset hyllyrakenteet tulee uusia tai korjata kauttaaltaan helposti puhtaana pidettäviksi.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 1. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 2. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 3. osalta: kiinteänä peruseränä tuhat (1000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä viisisataa (500) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 4. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 5. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 6. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 7. osalta: kiinteänä peruseränä tuhat (1000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä viisisataa (500) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 8. osalta: kiinteänä peruseränä tuhat (1000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä viisisataa (500) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 9. osalta: kiinteänä peruseränä tuhat (1000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä viisisataa (500) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Samalla lautakunta päättää, että tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoBagdad Export & Import Oy
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys