Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Rakennus- ja lupalautakunta | 150 | 04.07.2024 | 7 |
13398-2022 (11 02 00)
Määräys ja uhkasakon asettaminen koskien elintarvikehuoneistoa Deli Market Deli Cash & Carry
Tiivistelmä: -
Rlupalk § 150
Terveystarkastaja Jenni Aalto, vs. johtava terveystarkastaja Jari Jokinen ja ympäristölakimies Nina Mattila 22.5.2024:
Toimija
Bagdad Export & Import Oy (1701951-7)
Itäkaari 30, 20750 Turku
Toimipaikan nimi ja osoite
Deli Market Deli Cash & Carry
Itäkaari 30, 20750 Turku
Asian tausta
Bagdad Export & Import Oy:n elintarvikehuoneistossa Deli Market Deli Cash & Carry osoitteessa Itäkaari 30, 20750 TURKU on tehty tarkastus 24.3.2023, 8.9.2023, 15.12.2023 ja 21.5.2024.
Bagdad Export & Import Oy tuo maahan eläinperäisiä elintarvikkeita. Toimijalle on annettu ympäristöterveyspäällikön päätöksellä 30.11.2022 § 105 määräys toimittaa elintarvikkeiden sisämarkkinatuonnin ilmoitukset säännöllisesti Ruokaviraston määräyksen mukaisesti.
Tarkastuksilla 24.3.2023, 8.9.2023, 15.12.2023 on todettu, että sisämarkkinatuonnin ilmoituksia ei ole toimitettu. Toimijalle on annettu runsaasti ohjeistusta ja neuvontaa asiaan liittyen.
Bagdad Export & Import Oy:lle on annettu vs. johtavan terveystarkastajan päätöksellä 25.7.2023 § 7 määräys tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 3 kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksiannosta:
1.Kirjallinen naudanlihan merkintäjärjestelmä tulee laatia ja toimittaa ympäristöterveyteen. Naudanlihan merkintäjärjestelmää on noudatettava toiminnassa.
2.Naudanlihan eränumero on ilmoitettava palvelutiskillä.
3.Kaikissa myynnissä olevissa elintarvikepakkauksissa on oltava pakolliset pakkausmerkinnät sekä suomen että ruotsin kielellä.
4.Mikrobikriteeriasetuksen mukainen, koko toiminnan kattava vuosittainen näytteenottosuunnitelma tulee laatia ja näytteenotto tulee aloittaa. Näytteenottoon on sisällyttävä sekä pintapuhtausnäytteet että elintarvikenäytteet (myös eläinperäisten elintarvikkeiden sisämarkkinatuontiin liittyvä näytteenotto ja säilyvyystutkimukset).
8.9.2023 suoritetussa tarkastuksessa todettiin 25.7.2023 § 7 annetun määräyksen osalta seuraavaa:
Vastaanotetuilla naudanlihoilla oli vaatimusten mukaiset lähetysasiakirjat. Lihaerien tiedot oli kirjattu vastaanottotarkastuksen kirjanpitoon, käytännössä siirretty lähetyslistan tiedot. Mistään kirjauksista ei kuitenkaan selvinnyt mitä naudanlihaerää milloinkin oli otettu palvelumyyntiin ja milloin myyty asiakkaalle. Toimijan kertoman mukaan ainakin yleensä kerrallaan on vain yhtä erää.
Palvelumyynnissä ei ollut ilmoitettu naudanlihan tai naudanlihasta valmistetun jauhelihan eränumeroa. Muut naudanlihan vaaditut tiedot oli ilmoitettu.
Myymälässä suuresta osasta pakkauksia puuttui pakolliset pakkausmerkinnät suomen ja ruotsin kielellä. Osassa elintarvikkeista pakkausmerkinnät olivat ainoastaan ruotsin kielellä.
Omavalvontasuunnitelman mukaista näytteenottosuunnitelmaa ei ollut esittää.
Lisäksi tarkastuksella todettiin, että elintarvikkeiden sisämarkkinatuonnin ilmoituksia ei ollut toimitettu ympäristöterveyteen.
Todettiin myös, että toimija ei ole toimittanut Ruokavirastoon täydennettyjen elintarvikkeiden ilmoituksia. Ilmoitusvelvollisuus koskee toimijaa, joka tuo maahantuo, sisämarkkinoilta tai kolmansista maista, elintarvikkeita, joita on täydennetty Täydentämisasetuksen EY N:o 1925/2006 tarkoittamalla tavalla. Bagdad Export & import tuo mm. erilaisia juomia.
15.12.2023 suoritetussa tarkastuksessa todettiin, että naudanlihan eränumero on nyt esitetty palvelutiskillä.
Omavalvontasuunnitelman mukainen näytteenottosuunnitelma oli laadittu. Näytteenotoista ei kuitenkaan esitetty tutkimustodistuksia, joten ei ole varmuutta onko suunnitelman mukaista näytteenottoa tehty.
Elintarvikepakkausten pakkausmerkintöjä tarkastettiin satunnaisesti valiten pakkauksia eri tuoteryhmistä, yhteensä 55 pakkausta (liite). Tarkastetuissa pakkauksissa 31 %:ssa oli pakkausmerkinnät suomen kielellä ja 69 %:ssa ruotsin kielellä. Suuresta osasta elintarvikepakkauksia puuttui suomen ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät, tai pakkausmerkinnät olivat vain osittain. Todettiin, että pakkausmerkintöjen osalta tilanne oli jonkin verran parantunut. Toimija on tehnyt joitakin toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi. Pakkausmerkinnät olivat kuitenkin edelleen puutteelliset, eivätkä täyttäneet lainsäädännön vaatimuksia.
Kirjallista naudanlihan merkintäjärjestelmää ei ole esitetty. Toimijan toisessa toimipaikassa, Eerikinkadun myymälässä, on havaittu, ettei lihojen jäljitettävyyttä ole. Itäkaaren toimipaikasta lähtevien lihojen mukana ei kulje lähetyslistoja eikä toimijalla ei ole esittää lihaerien muodostumista. Saadun tiedon mukaan kaikki lihojen käsittely tapahtuu Itäkaaren myymälässä.
Tarkastuksilla 15.12.2023 ja 21.5.2024 on lisäksi todettu, että eläinperäisten elintarvikkeiden sisämarkkinatuonnin ilmoituksia ei ole edelleenkään tehty ympäristöterveyteen, täydennettyjen elintarvikkeiden ilmoituksia ei ole tehty Ruokavirastoon eikä oiva -raportti ole myymälässä esillä.
Kuuleminen
Hallintolain ja uhkasakkolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Vastinetta ei saapunut määräajassa.
Perustelut
Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetuissa määräajoissa. Toimija ei ole ryhtynyt riittävän nopeasti ja riittäviin toimenpiteisiin Deli Market Deli Cash & Carry elintarvikehuoneistossa yllä mainittujen epäkohtien korjaamiseksi.
Tarkastuksissa havaitut puutteet Bagdad Export & Import Oy:n Deli Market Deli Cash & Carry elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.
Elintarviketietojen antaminen pakatuista elintarvikkeista
Elintarviketietojen antamisella on pyrittävä kuluttajien terveyden ja etujen suojelun korkeaan tasoon antamalla loppukuluttajille perusta tietoon perustuvien valintojen tekemistä ja elintarvikkeiden turvallista käyttöä varten, kiinnittäen erityistä huomiota terveydellisiin, taloudellisiin, ympäristöön liittyviin, sosiaalisiin ja eettisiin näkökohtiin. (Elintarviketietoasetus (EU) N:o 1169/2011 artikla 3)
Elintarviketiedoista vastuussa oleva elintarvikealan toimija on toimija, jonka nimellä tai toiminimellä elintarviketta pidetään kaupan tai jos tämä toimija ei ole sijoittautunut unioniin, tuontia unionin markkinoille harjoittava toimija. Elintarviketiedoista vastuussa olevan elintarvikealan toimijan on varmistettava elintarviketietojen mukanaolo ja oikeellisuus sovellettavan elintarviketietoja koskevan lainsäädännön ja asiaan liittyvien kansallisten säännösten vaatimusten mukaisesti. (Elintarviketietoasetus (EU) N:o 1169/2011 artikla 8)
Kun on kyse valmiiksi pakatuista elintarvikkeista, pakolliset elintarviketiedot on esitettävä suoraan pakkauksessa tai siihen kiinnitetyssä etiketissä. (Elintarvike-tietoasetus (EU) N:o 1169/2011 artikla 12)
Rajoittamatta 9 artiklan 3 kohdan soveltamista, pakolliset elintarviketiedot on annettava kielellä, jota kuluttajat niissä jäsenvaltioissa, joissa elintarviketta pidetään kaupan, ymmärtävät helposti. Jäsenvaltiot, joissa elintarviketta pidetään kaupan, voivat omalla alueellaan määrätä, että tiedot on annettava yhdellä tai useammalla unionin virallisista kielistä. (EU) N:o 1169/2011 artikla 15)
Elintarvikkeen pakkauksessa tulee ilmoittaa seuraavat tiedot (Elintarviketieto-asetus (EU) N:o1169/2011 artikla 9):
· elintarvikkeen nimi
· ainesosaluettelo
· allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet ja tuotteet korostettuna ainesosaluettelossa (elintarviketietoasetus, liite II)
· tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät (tarvittaessa)
· sisällön määrä (paino- tai tilavuusyksikkö)
· vähimmäissäilyvyysaika (parasta ennen -päivämäärä) tai viimeinen käyttöajankohta sekä pakastuspäivämäärä (joka koskee yksinomaan pakastettua li-haa, pakastettuja raakalihavalmisteita ja pakastettuja jalostamattomia kalastustuotteita)
· vastuussa olevan elintarvikealan toimijan nimi, toiminimi tai aputoiminimi ja osoite
· alkuperämaa tai lähtöpaikka (siten kuin elintarviketietoasetuksessa tai sen nojalla säädetään tai siten kuin muussa lainsäädännössä säädetään)
· säilytysohje (tarvittaessa)
· käyttöohje (tarvittaessa, muun muassa varoitusmerkintä tarvittaessa)
· juomien todellinen alkoholipitoisuus tilavuusprosentteina, jos alkoholipitoisuus on suurempi kuin 1,2 tilavuusprosenttia (Ruokaviraston suositus: kiinteässä elintarvikkeessa, jos alkoholipitoisuus enemmän kuin 1,8 painoprosenttia)
· ravintoarvo (eli ravintoarvoilmoitus) (poikkeukset huomioiden).
Lisäksi tulee ilmoittaa tarvittaessa muun muassa seuraavat tiedot:
· elintarvike-erän tunnus (MMMa 834/2014, 5 §)
· voimakassuolaisuusmerkintä (MMMa 1010/2014, 4 §)
Elintarvikkeen pakkauksessa tulee olla aina elintarviketietoasetuksen 1169/2011 esittämät merkinnät suomen ja ruotsin kielellä. Allergeenit on merkittävä korostetusti. Merkintöjen tulee olla selkeitä ja helposti luettavia (riittävän suuri kirjasinkoko) sekä pysyvällä tavalla merkittyjä.
Omavalvontasuunnitelman mukainen näytteenotto
Elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella.
Elintarvikealan toimijan tuodessa eläinperäisiä elintarvikkeita koskevista erityisistä hygieniasäännöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 853/2004 8 artiklassa tarkoitettujen salmonellaa koskevien erityistakuiden piiriin kuuluvia elintarvikkeita Euroopan unionin toisesta jäsenvaltiosta Suomeen, omavalvontaan on sisällyttävä kyseisiä elintarvikkeita koskeva näytteenotto- ja tutkimussuunnitelma salmonellan varalta. (Elintarvikelaki 15§)
Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. (Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 22.1 §)
Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla. (Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 22.2 §)
Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 22.3 §)
Naudanlihan merkintäjärjestelmä
Pakollisen naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus on liitettävä toimijan elintarvikelain mukaiseen omavalvontasuunnitelmaan. Järjestelmä on pidettävä ajan tasalla. Merkintäjärjestelmää koskeva kirjanpito on säilytettävä vähintään kaksi vuotta lukuun ottamatta vähittäismyymälöitä, joiden osalta kirjanpidon säilytysaika on vähintään yksi vuosi.
Merkintäjärjestelmän tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:
1. kuvaus naudanlihan kulusta ja siitä, miten eri naudanlihaerät pidetään erillään sekä tähän liittyvistä työvaiheista;
2. kuvaus naudanlihan jäljittämisestä ja merkitsemisestä;
3. selostus erätunnuksen määrittelystä ja naudanlihan merkitsemiseen käytetyistä merkinnöistä;
4. kirjanpito vastaanotetusta sekä lähetetystä ja/tai myydystä naudanlihasta sisältäen sen määrän ja merkinnät;
5. teurastamon ja pienteurastamon osalta kirjanpito teurastettavaksi tuoduista naudoista;
6. suunnitelma virheellisesti merkittyjen tuotteiden vetämisestä pois markkinoilta sekä siihen liittyvä tiedotussuunnitelma;
7. suunnitelma henkilökunnan perehdyttämisestä merkintäjärjestelmään; sekä
8. merkintäjärjestelmästä vastaavan henkilön nimi.
(Naudanlihan merkintäasetus 434/2008 § 3)
Eläinperäisten elintarvikkeiden sisämarkkinatuonti
Eläinperäisiä elintarvikkeita EU:n sisämarkkinoilta Suomeen tuovien toimijoiden tulee tehdä tuonti-ilmoitus tietyistä saapuneista lähetyksistä.
Ilmoitusvelvollisuus koskee seuraavia elintarvikkeita:
· eläinperäisten elintarvikkeiden hygienia-asetuksen 8 artiklassa luetellut salmonellaerityistakuutuotteet: raaka naudan ja sian liha, mukaan lukien jauheliha, kotieläiminä pidettyjen kanojen, kalkkunoiden, helmikanojen, ankkojen ja hanhien liha, mukaan lukien jauheliha sekä raa´at kananmunat
· muu eläimistä saatu raaka liha
· kaikista eläinlajeista peräisin olevat raakalihavalmisteet
· lämpökäsittelemätön maito
· lämpökäsittelemättömästä maidosta valmistetut juusto
Ilmoitettavat tiedot ovat:
· elintarvikelajin koodi liitteen 1 mukaisesti
· alkuperälaitoksen tiedot (maatunnus ja laitoksen hyväksymisnumero)
· lähettävän laitoksen (maatunnus, laitoksen hyväksymisnumero) tiedot
· määrä (kg/l)
· vastaanottopaikka
Ilmoituksen tekemisestä vastaa maahantuoja. Ilmoitus tehdään neljästi vuodessa takautuvasti edeltävien kolmen kuukauden osalta, 15.1., 15.4., 15.7. ja 15.10.mennessä. Ilmoitukset voi tehdä myös kuukausittain seuraavan kuukauden 15. 3/4 päivään mennessä. Toimija voi tehdä ilmoituksen myös yksittäisistä vastaanotetuista lähetyksistä niin halutessaan. Ilmoitus tulee tehdä myös niiltä kuukausilta, joiden aikana tuontia sisämarkkinoilta ei ole ollut. Ilmoitus 3 §:ssä mainituista elintarvikkeista tehdään käyttäen Ruokaviraston tätä tarkoitusta varten ylläpitämää sähköistä järjestelmää. Toimija voi kirjautua järjestelmään Ruokaviraston internetsivuilla olevan linkin kautta. Vaihtoehtoisesti toimija voi ilmoittaa tiedot käyttäen Ruokaviraston internetsivuilla olevaa lomaketta tai muuta Ruokaviraston hyväksymää tapaa. Toimijan tulee lähettää tämä ilmoitus kunnan valvontaviranomaiselle ja Ruokavirastolle. (Ruokaviraston määräys 8/2021 27.10.2021)
Täydennettyjen elintarvikkeiden ilmoitukset
Elintarvikkeiden täydentämisellä tarkoitetaan ravintoaineiden eli tavallisimmin yhden tai useamman vitamiinin ja/tai kivennäisaineen lisäämistä elintarvikkeeseen valmistuksen yhteydessä.
Elintarvikealan toimijan on ilmoitettava Ruokavirastolle vitamiineilla ja/tai kivennäisaineilla täydennetyn elintarvikkeen markkinoille saattamisesta, koostumuksen muuttumisesta tai tuotteen poistumisesta markkinoilta (ilmoitus täydennetyn elintarvikkeen markkinoille saattamisesta). (Täydentämisasetus (EY) N:o 1925/2006)
Oiva-raportin esilläpito
Suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piirissä olevan elintarvikealan toimijan on julkistettava valvontaviranomaisen antama elintarviketoiminnan tarkastuksesta kertova raportti. Ruokavirasto antaa tarkemmat määräykset valvontatietojen julkistamisesta.
Velvollisuus julkistaa valvontatietoja ei koske:
1) alkutuotannon toimijoita;
2) alkoholijuomien valmistus- ja varastointitiloja eikä toimijoita, jotka harjoittavat ensisijaisesti alkoholijuomien vähittäismyyntiä.
Elintarviketoiminnan tarkastuksesta annetun viimeisimmän raportin on oltava helposti saatavilla elintarvikealan toimijan internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla. Lisäksi elintarvikehuoneistossa, jossa kuluttajat asioivat, raportin on oltava esillä sisäänkäynnin yhteydessä tai muussa kuluttajalle helposti havaittavassa paikassa. (Elintarvikelaki 16§)
Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan. (Elintarvikelaki 297/2021 §6)
Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikelain 55 §:n mukaan elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.
Valvontaviranomainen voi tehostaa elintarvikelain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakosta sekä teettämis- ja keskeyttämisuhasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990). Se, joka rikkoo elintarvikelain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, voidaan jättää tuomitsematta rangaistukseen samasta teosta, jos uhkasakko on tuomittu maksettavaksi. (Elintarvikelaki 68 §)
Uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakko asetetaan määrältään kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko). Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat. (Uhkasakkolaki 6 §)
Uhkasakon määrässä on huomioitu, että toimija on noudattanut aiemmin annettua määräystä osittain.
Elintarvikelain 78 §:n mukaan päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman, jollei valitusviranomainen toisin määrää. Valitus on käsiteltävä viivytyksettä.
Lautakunnalle ehdotetaan, että toimija määrätään uhkasakon uhalla tekemään seuraavat toimenpiteet:
1. Toimijan tulee tehdä kaikkiin pakattuihin elintarvikkeisiin elintarviketietoasetuksen edellyttämät pakolliset pakkausmerkinnät suomeksi ja ruotsiksi.
2. Omavalvontasuunnitelman mukaista näytteenottosuunnitelmaa tulee noudattaa.
3. Pakollinen naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus tulee laatia ja esittää valvontaviranomaiselle.
4. Toimijan tulee tehdä tuonti-ilmoitukset EU:n sisämarkkinoilta saapuneista eläinperäisistä elintarvikkeista.
5. Toimijan on ilmoitettava Ruokavirastolle vitamiineilla ja/tai kivennäisaineilla täydennetyn elintarvikkeen markkinoille saattamisesta, koostumuksen muuttumisesta tai tuotteen poistumisesta markkinoilta.
6. Viimeisin Oiva-raportti tulee laittaa elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteyteen asiakkaan helposti havaitsemaan paikkaan.
Sovellettavat säännökset
Elintarvikelaki 297/2021 6§, 15§, 35§, 55 §, 68 §, 78 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus 318/2021 § 22
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, ja 22 §
Elintarviketietoasetus (EU) N:o 1169/2011
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (834/2014)
Naudanlihan merkintäasetus 434/2008 3§
Ruokaviraston määräys 8/2021 27.10.2021
Täydentämisasetus (EY) N:o 1925/2006
Virallista valvontaa koskeva asetus (EU) 2017/625 138 art.
Valvontajohtaja Leena Salmelainen:
EhdotusRakennus- ja lupalautakunta määrää Bagdad Export & Import Oy:n kiinteän uhkasakon uhalla suorittamaan toimipaikassa Deli Market Deli Cash & Carry (Itäkaari 30) seuraavat toimenpiteet välittömästi ja viimeistään kuuden kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:
1.Toimijan tulee tehdä kaikkiin pakattuihin elintarvikkeisiin elintarviketietoasetuksen edellyttämät pakolliset pakkausmerkinnät suomeksi ja ruotsiksi.
Rakennus- ja lupalautakunta määrää Bagdad Export & Import Oy:n juoksevan uhkasakon uhalla suorittamaan toimipaikassa Deli Market Deli Cash & Carry seuraavat toimenpiteet välittömästi ja viimeistään kahden viikon kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:
2.Omavalvontasuunnitelman mukaista näytteenottosuunnitelmaa tulee noudattaa.
3. Pakollinen naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus tulee laatia ja esittää valvontaviranomaiselle.
4.Toimijan tulee tehdä tuonti-ilmoitukset EU:n sisämarkkinoilta saapuneista eläinperäisistä elintarvikkeista.
5.Toimijan on ilmoitettava Ruokavirastolle vitamiineilla ja/tai kivennäisaineilla täydennetyn elintarvikkeen markkinoille saattamisesta, koostumuksen muuttumisesta tai tuotteen poistumisesta markkinoilta.
6.Toimijan tulee asettaa viimeisin Oiva-raportti elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteyteen asiakkaan helposti havaitsemaan paikkaan.
Kiinteän uhkasakon määrä velvoitteen 1. osalta: kiinteänä peruseränä kaksikymmentätuhatta (20 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kuuden kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 2. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 3. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 4. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 5. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä tuhat (1000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 6. osalta: kiinteänä peruseränä tuhat (1000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä viisisataa (500) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Samalla lautakunta päättää, että tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoBagdad Export & Import Oy
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys