Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Rakennus- ja lupalautakunta | 143 | 19.06.2024 | 1 |
2724-2024 (10 03 00)
Yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittaminen / Satava, Luppola
Tiivistelmä:
Luppolan kiinteistön ja Suopohjan ja Uutelan kiinteistöjen omistajien välillä on sovittu tonttivesijohdon sijoittamisesta Luppolan kiinteistöä palvelevasti kulkien Suopohjan ja Uutelan kiinteistöjen kautta. Alkuperäisen sopimuksen mukaisen reitin toteuttamisen kustannukset ovat nousseet huomattavasti odotettua korkeammiksi. Luppolan kiinteistön omistaja on hakenut rakennusvalvontaviranomaiselta tonttivesijohdon sijoittamista kustannuksiltaan vähäisemmän suunnitelman mukaisesti.
Rlupalk § 143
Rakennusvalvonta, juristiharjoittelija Roosa Repo ja valvontajuristi Esa Mettälä 18.6.2024:
Kuvaus asiasta
Kiinteistön 853-517-1-199 (myöh. Luppola) omistaja on toimittanut rakennusvalvontaan hakemuksen yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittamista varten. Hakemus koskee Satavaan Uusikylän alueelle Luppolan kiinteistöä palvelevan tonttivesijohdon sijoittamista, joka kulkee kiinteistöjen 853-517-1-171 (Suopohja) ja 853-517-1-195 (Uutela) kautta. Alueella on voimassa yleiskaava 853 10/2013. Kiinteistöt sijaitsevat vesijohdon sijoittamista koskevilta osin kaavassa AT-1 (Luppola) ja M-1 (Suopohja ja Uutela) merkityillä alueilla.
Luppolan ja Suopohjan ja Uutelan kiinteistöjen omistajat ovat 29.11.2023 päivätyllä sopimuksella sopineet tonttivesijohdon sijoittamisesta. Sovittu johdon reitti (myöh. reitti nro 2) ilmenee sopimuksen karttapiirroksesta.
Hakemusasia on tullut rakennusvalvontaan vireille, koska Luppolan kiinteistön omistajan selvityksessään esittämän maanrakennusliikkeen arvion mukaan tonttivesijohdon vetäminen sovittua reittiä nro 2 pitkin nostaisi hankkeen kustannuksia arviolta 12.000 – 15.000 euroa. Luppolan kiinteistön omistaja on hakemuksensa mukaan pyrkinyt sopimaan uudesta ja kustannuksiltaan vähäisemmästä vaihtoehdosta (myöh. reitti nro 1), mutta sopimusta Suopohjan ja Uutelan kiinteistöjen omistajan kanssa uudesta reitistä ei ole syntynyt.
Turun Vesihuolto on hyväksynyt reitti nro 2:n liitoskohdat. Reitti nro 1 tulisi Hakijan ehdotuksen mukaan liittymään samoihin liitoskohtiin.
Asianosaisten kuuleminen
Suopohja ja Uutela
Suopohjan ja Uutelan kiinteistön omistaja on 7.5.2024 päivätyssä valtuutusasiakirjassa valtuuttanut poikansa (myöh. Valtuutettu) hoitamaan puolestaan tonttivesijohtoa koskevaa asiaa.
Valtuutettu on 8.5.2024 antanut kiinteistön omistajan puolesta vastineen Hakijan hakemukseen. Vastineessa tuodaan ilmi, että hän ei yleisesti vastusta vesiliittymää. Valtuutettu toivoo, että voisi vaikuttaa vesiliittymän reittiin ja kaivuun ajankohtaan. Valtuutettu haluaa kaivuutöiden tapahtuvan teiden läheisyydessä, koska näin hänen mukaansa salaojat säilyisivät ehjinä eikä vesijohto pilko Suopohjan ja Uutelan kiinteistöjä.
Valtuutettu toivoo, että tonttivesijohdon sijoittamiseen käytettäisiin ensisijaisesti Hakijan omaa kiinteistöä. Valtuutettu kertoo esittäneensä, että tonttivesijohto sijoitettaisiin Uudenkyläntien reunaan linjatun Satava-Kakskerran vesiosuuskunnan johtoon. Tämä järjestely sopisi Valtuutetun mukaan vesiosuuskunnalle.
Valtuutettu tuo ilmi, että hänellä on Suopohjan ja Uutelan kiinteistön omistajan kanssa suullinen kaksivuotiskausittain uusittava vuokrasopimus koskien kiinteistöjen peltoaluetta. Valtuutetulla on Uutelan kiinteistöllä viisivuotinen ympäristösopimus, ja viljeltävänä kolmemetrinen monimuotoisuuskaista.
Valtuutettu katsoo, että Hakijan ehdottama 35 senttimetrin syvyyteen asennettava vesijohto, joka kulkisi pellon läpi, estäisi pellon viljelyn.
Valtuutettu on vastineensa mukaan ehdottanut Hakijalle eristettyä lämpöelementtiä Hakijan omalle tontille ja tien alitukseen. Tähän Hakija ei ole Valtuutetun mukaan suostunut.
Hakijan vastine asianosaisen vastineeseen
Hakija on 19.5.2024 antanut vastineen Valtuutetun hakemukseen.
Hakijan mukaan maanpintaa pitkin kulkeva putki pitäisi eristää ja suojata, mikä kasvattaa kustannuksia entisestään. Maanpinnalla kulkevan putken käyttöikä huomattavasti lyhyempi kuin Hakijan ehdotuksessa esittämän, syvemmälle maahan kaivettavan putken käyttöikä. Hakija huomauttaa, että lähellä maanpintaa kulkeva, tien alittava putki on todennäköisesti altis vahingoittumiselle tien välttämättömien huoltotoimenpiteiden yhteydessä.
Hakija tuo vastineessaan ilmi Valtuutetun ehdottaman reitti nro 3:n lähellä olevan siirtolohkareen, jonka osalta on vireillä suojeluhakemus. Reitti nro 3 toteuttaminen edellyttäisi suurin piirtein saman verran louhintatöitä kuin reitti nro 2:n toteuttaminen. Reitti nro 3 edellyttäisi kiertotien rakentamista louhintatyön ajaksi. Reitin 3 varrella kulkee jo vesijohto, jonka varominen olisi vaikeaa. Reitti 1 kartoitettu huolella kulkemaan kallioiden välissä, jotta louhinta voidaan välttää. Reitti 1 kulkee lähes peltojen reunoilla ja johto sijoitettaisiin syvyyteen, joka ei aiheuttaisi häiriötä viljelijälle. Hakijan kertoo vastineessaan, että Turun vesihuollon mukaan alueella on huono vedenpaine, ja johdon kiertely lisäten putken pituutta vaikuttaa vedenpaineeseen laskevasti.
Päätöksen perustelut
Maankäyttö- ja rakennuslain 1999/132 (MRL) 161 §:n mukaan kiinteistön omistaja ja haltija on velvollinen sallimaan yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon sijoittamisen omistamalleen tai hallitsemalleen alueelle, jollei sijoittamista muutoin voida järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sama koskee johtoihin liittyviä vähäisiä laitteita, rakennelmia ja laitoksia. Johtoa tai muuta laitetta ei saa rakentaa niin, että vaikeutetaan alueen kaavoitusta tai kaavan toteuttamista. Jollei sijoittamisesta ole sovittu kiinteistön omistajan ja haltijan kanssa, sijoittamisesta päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle aiheuteta tarpeetonta haittaa.
Pakottavuus
Luppolan kiinteistö ei ole tällä hetkellä yhteydessä vesijakeluverkkoon. Kiinteistöllä on porakaivo, jonka vettä ei kuitenkaan ole yrityksistä huolimatta saatu kelvolliseksi talousvedeksi. Kiinteistölle ei näin tule tällä hetkellä lainkaan vettä kotitalouskäyttöön. Tonttivesijohdon rakentaminen on välttämätöntä kohtuullisten asuinolosuhteiden turvaamiseksi Luppolan kiinteistöllä. Luppolan kiinteistöä on 22.1.2024 laskutettu vesijakeluverkostoon liittymisestä, perustuen aikaisemmin 29.11.2023 allekirjoitettuun edellä mainittuun kiinteistöjen omistajien väliseen sopimukseen.
Yleiskaava
Alueella on voimassa 12.2023 hyväksytty Satava-Kakskerran osayleiskaava 10/2013. Tonttivesijohdon toteuttaminen reitin nro 1 mukaisesti ei vaikeuta alueen kaavoitusta tai kaavan toteuttamista.
Satava-Kakskerran osayleiskaavan kaavaselostuksessa on alueen vesihuollon osalta tutkittu normaaliratkaisujen aiheuttamia kynnysinvestointeja, kun alueena olisi tuleva asemakaavoitettava alue Satavan itäosassa ja Höyttistensalmen ympäristössä. Kynnysinvestoinnit käsittävät viemäröinnin runkolinjat ja pumppaamot sekä käyttöveden runkolinjat ja paineenkorotuksen. Selvityksessä tutkittiin vesihuollon kustannuksia myös siinä tapauksessa, että normaali kunnallistekniikka johdetaan koko taajamaksi määritellylle alueelle. Nykyisten tavoitteiden mukaisten asukasmäärien perusteella normaalin kunnallistekniikan rakentaminen ei ole kustannustehokasta.
Reitit nro 1 ja 2
Hakijan hakemuksessaan esittämä reitti nro 1 poikkeaa Luppolan ja Suopohjan ja Uutelan välillä sovitusta reitistä nro 2 vain vähäisesti.
Reitti nro 1 kustannukset ovat Hakijalle huomattavasti vähäisemmät eikä reitti nro 1 pilko Uutelan tai Suopohjan kiinteistöä enempää kuin reitti nro 2. Reitti nro 1:n myötä Uutelan ja Suopohjan kiinteistöille jää suuremmat yhtenäiset alueet. Hakijan ehdottama reitti nro 1 kulkee pienemmän matkan Uutelan ja Suopohjan kiinteistöjen alueella kuin jo sovittu reitti nro 2.
Reitti nro 2:n suunnitelmapiirros tonttivesijohdon reitistä liitoskohtineen on saanut Turun vesihuollon hyväksynnän. Suunnitelmapiirroksessa on liitteenä läpileikkauskuva toteutettavasta tonttivesijohdosta mittoineen ja arvioituine kaivuusyvyyksineen. Tähän tekniseen ratkaisuun ei ole ehdotettu muutosta Hakijan hakemuksessa.
Vaihtoehto Satava-Kakskerta vesiosuuskuntaan liittymisestä
Valtuutettu on esittänyt vastineessaan vaihtoehdon, jonka mukaan tonttivesijohto voitaisiin vetää Uudenkyläntien reunassa kulkevan Satava-Kakskerran vesiosuukunnan vesilinjaan.
Tällaista Valtuutetun vastineessaan kuvailemaa vesiosuuskunnan vesilinjaa ei kulje Uudenkyläntien reunassa. Kyseinen vesijohto on Turun Vesihuollon linja, viemärilinja kyseisessä paikassa on vesiosuuskunnan. Turun Vesihuolto on hyväksynyt jo aikaisemmin liittymäkohdaksi vesilinjaansa vaihtoehto 2:n mukaisen paikan, joka on vastaava kuin vaihtoehdossa 1.
Reitti nro 3
Reitin nro 3 toteuttaminen tarkoittaisi reitti nro 2:n tavoin louhintatöitä sekä edellyttäisi todennäköisesti kiertotien rakentamista louhintatöiden ajaksi. Reitti nro 3 ei olisi reittiä nro 2 tai nro 1 kustannuksiltaan kohtuullisempi vaihtoehto. Kiertotien myötä reitti nro 3:n toteuttaminen aiheuttaisi haittaa suuremmalle joukolle, kuin pellolla tehtävät kaivuutyöt.
Ehdotetun reitin nro 3 läheisyydessä kiinteistöllä 853-517-1-125 sijaitsee kalliolle perustettu täystiilitalo. Louhintatöiden suorittaminen tällaisen talon läheisyydessä edellyttäisi erityistä varovaisuutta ja tarkkoja selvityksiä ennen töiden aloittamista.
Valtuutetun esittämä reitti nro 3 edellyttäisi pidemmän putken rakentamista. Hakijan vastineessa ilmenneen alueen heikompaa vedenpainetta koskevan seikan takia pidemmän putken rakentaminen olisi vähemmän tyydyttävä vaihtoehto, kuin reitti nro 1:n tai 2:n mukaisesti kulkeva putki, joka olisi lyhyempi.
Hallintolain 2003/434 (HL) 25 §:n mukaan, jos viranomaisessa tehtävä päätös saattaa merkittävästi vaikuttaa muun samassa viranomaisessa samanaikaisesti vireillä olevan asian ratkaisemiseen, viranomaisen on valmisteltava asiat yhdessä ja ratkaistava samalla kertaa, jollei yhdessä käsittelemisestä aiheudu haitallista viivytystä tai jollei se ole asian laadun taikka luonteen vuoksi tarpeetonta.
Ehdotetulla reitillä nro 3 sijaitsee siirtolohkare Luppolan kiinteistöllä. Siirtolohkaretta koskee rauhoitushakemus (6187-2023), jonka käsittely on kesken.
Nyt käsiteltävä tonttivesijohdon sijoittamista koskeva asia on pyrittävä ratkaisemaan viivytyksettä asian pakottavuuden takia.
Asioiden yhdessä käsitteleminen aiheuttaisi viivytystä, joka pitkittäisi kotitalousveden saamista Luppolan kiinteistölle. Koska ehdotettu reitti nro 3 ei ole ainoa vaihtoehto, siirtolohkareen rauhoittamishakemuksen ja tonttivesijohdon sijoittamista koskevan asian yhdessä käsitteleminen ei ole tarpeellista.
Sopimus
Tonttivesijohdon sijoittamisesta on alun perin sovittu, mutta maanrakennustöiden kustannusarvioiden valmistuttua sopimuksen noudattaminen tonttivesijohdon reittiä koskevan ehdon osalta johtaisi Hakijan puolella kohtuuttomuuteen. Kuten edellä on esitetty ja liitteenä olevista piirroksista ilmenee, Hakijan ehdottama reitti nro 1 ei poikkea alun perin sovitusta reitistä nro 2 olennaisesti. Sopimuksen tarkoitus säilyy ennallaan reitti nro 1 mukaisessa ratkaisussa.
Johtopäätös ja ratkaisu
Reitit nro 2 ja nro 3 ovat toteutuskustannuksiltaan merkittävästi kalliimmat kuin reitti nro 1. Lisäksi reitit nro 2 ja 3 edellyttävät louhimista ja sitä kautta suurempaa ympäristön muokkaamista. Louhintatyöt aiheuttavat myös riskejä ympäristön muille rakennuksille. Nämä riskit ja ympäristön muokkaaminen ovat tarpeettomia, koska louhinta voidaan reittiä nro 1 käyttäen välttää.
Reitit nro 2 ja nro 3 eivät ole tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin toteutettavia sijoitusvaihtoehtoja vesijohdolle.
MRL:n 161 §:n mukaisesti ja edellä esitetyin perustein, koska reitille nro 1 ei ole olemassa muutoin tyydyttävää ja kohtuullisin kustannuksin järjestettävää sijoitusratkaisua, on kiinteistöjen Suopohja ja Uutela omistajan sallittava vesijohdon sijoittaminen omistamalleen alueelle.
Sijoittaminen on välttämätöntä talousveden saamiseksi kiinteistölle Luppola. Sijoittaminen ei vaikeuta alueen kaavoitusta tai kaavan toteuttamista. Sijoittamisesta ei aiheudu kiinteistöille Suopohja ja Uutela tarpeetonta haittaa.
Liite 1Hakemus ja reittiehdotukset (ei julkinen)
Liite 2Vesihuollon leimattu piirros (ei julkinen)
Oheismateriaali 1Vastine hakemukseen (ei julkinen)
Oheismateriaali 2Hakijan vastine vastineeseen (ei julkinen)
Rakennusvalvontapäällikkö Annika Alppi:
EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää, että kiinteistöllä 853-517-1-199 (Luppola) on oikeus sijoittaa tonttivesijohto 5.4.2024 päivätyssä hakemuksessa esitetyn reitin nro 1 mukaisesti kiinteistöjen 853-517-1-171 (Suopohja) ja 853-517-1-195 (Uutela) alueille.
Tonttivesijohdon liitoskohdat ja muut yksityiskohdat on olennaisilta osin toteutettava alkuperäisen 9.11.2023 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti.
Tonttivesijohto on asennettava routasyvyyden alapuolelle reitin osilla, joissa tonttivesijohto kulkee kiinteistöjen 853-517-1-171 (Suopohja) ja 853-517-1-195 (Uutela) alueilla.
Tonttivesijohdon rakentamis- ja kaivuutyöt on tehtävä niin, että kiinteistöjen 853-517-1-171 (Suopohja) ja 853-517-1-195 (Uutela) peltojen viljelylle aiheutuu mahdollisimman vähäistä haittaa.
Tästä päätöksestä peritään Hakijalta rakennusvalvontataksan 16 §:n mukaisesti 580 euroa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun Vesihuolto Oy
aoKääriä Maila
aoKääriä Tapio
aoVoutilainen Ari
aoVoutilainen Päivi
Liitteet:
Rlupalk § 143
Liite 1:Hakemus ja reittiehdotukset: Yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittaminen / Satava, Luppola
Liite 2:Vesihuollon leimattu piirros: Yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittaminen / Satava, Luppola