Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, ympäristöterveys 
Johtava terveystarkastaja (vakanssi 958)303.05.2024 

3287-2024 (11 02 00)

Elintarvikelain (297/2021) 59 §:n mukainen päätös Nazir Pasha Oy:n elintarvikkeiden hävittämisestä

Ympäristöterveys, terveystarkastajat Jari-Pekka Tulonen, Kari Valkola 26.4.2024

Toimija

Nazir Pasha Oy, Nasser Ahmadi

Vuotitie 47 C 193

00990 Helsinki

Yritystunnus 3235650-3

Päätöksen kohde

Pakastetut katkaravut, Räkor skalade kokta djupfrysta 8 laatikkoa (4*2,0 kg), 64,00 kg

Kanan rintapalat, Salad Chicken 16 laatikkoa 10 kg (5*2,0 kg), 160 kg

Asian selostus

Tulli pysäytti Turun satamassa aamulla 26.4.2023 VW Caddy -merkkisen pakettiauton, jonka rekisterinumero on ELG-558. Ko. ajoneuvo oli tullut Viking autolautalla Tukholmasta. Ajoneuvossa oli Nazir Pasha Oy:n omistamia elintarvikkeita. Tullin tarkastajien lisäksi Turun ympäristöterveyden terveystarkastajat tarkastivat kyydissä olevan kuorman. Pakettiauton tavaratilassa oli erilaisia virvoitusjuomia, salaatinkastikkeita, Salad Chicken kanan rintapaloja, sekä Räkor skalade kokta djupfrysta, keitettyjä katkarapuja. Merimatkan kesto oli ollut noin 12 tuntia. Laivaan lastaus alkaa n. klo 20 Ruotsin aikaan illalla. Kuljetuksen mukana olleet ostolistat olivat yhdistettävissä kuorman elintarvikkeisiin. Tuotteet oli ostettu asiakirjojen mukaisesti Snabbgross Club elintarviketoimijalta.

Elintarvikkeita kuljettaneen pakettiauton tavaratilassa ei ollut jäähdytyslaitteistoa. Näin ollen helposti pilaantuvia pakastetuotteita ei ollut kuljetettu asianmukaisesti vaatimustenmukaisessa lämpötilassa. ​ Pakasteiden oikean kuljetuslämpötilan olisi tullut olla vähintään -18 °C astetta ja salaatinkastikkeiden lämpötilan olisi tullut olla kuljetuksen aikana korkeintaan + 8 °C astetta. Kuormatilassa ei ollut myöskään lämpötilan mittaamiseen eikä tallentamiseen tarvittavaa laitteistoa.

Helposti pilaantuvia elintarvikkeita oli seuraavasti:

1)​ ​ ​ ​ Katkarapuja pakastettuja, 2000 g pakkauksia yhteensä 32 kappaletta.

2)​ ​ ​ ​ Pakastettua salaatti kananrintaa 68 pakkausta, a 1250 g

3)​ ​ ​ ​ Salaatinkastikkeita oli useita laatua 2,5 kg:n kannellisissa astioissa. Salaatinkastikkeille oli annettu valmistajan ohjeen mukaan säilytyslämpötilaksi +3 - 8 °C -astetta. Mittauksessa todettiin astioiden pinnasta mitattuna lämpötiloja +8 - 10 °C -astetta. Salaatinkastikkeiden laadun ei todettu heikentyneen kuljetuksen aikana.

Virvoitusjuomia oli tölkkeinä. Virvoitusjuomien laadun ei todettu heikentyneen kuljetuksen aikana.

Kaikki pakastetuotteet olivat lämmenneet kuljetuksen aikana ja ne olivat alkaneet sulaa. Pakkauksien pinnasta mitatut lämpötilat laatikon päällä olivat -2 - -3 °C -astetta ja keskeltä laatikkoa mitattaessa -6 - -8 °C -astetta.

Kuljettajan mukaan tuotteet olivat menossa Helsinkiin ravintolakäyttöön. Toiminnanharjoittajan kanssa sovittiin alustavasti puhelimen välityksellä, että pakastetuotteet tullaan hävittämään. Toiminnanharjoittajalta, elintarvikkeiden omistajalta saadun suullisen suostumuksen mukaisesti pakastetuotteet hävitettiin. Hävitettävät elintarvikkeet toimitettiin 26.4.2024 Topinojan jätekeskukseen, missä hävitettävät elintarvikkeet hävitettiin viranomaisen valvonnassa.

Toiminnanharjoittajalle annettiin elintarvikelain 59 § mukainen hävityspäätös suullisesti. Hallintolain 43 §:n mukaisesti annettu suullinen päätös annetaan nyt kirjallisesti oikaisuvaatimusohjeineen.

Vs. johtava terveystarkastaja Jari Jokinen​:

Päätös koskien elintarvikkeen käyttöä ja hävittämistä

Päätös​Määrään edellä mainitut Nazir Pasha Oy:n omistamat, kuljetuksessa 26.4.2024 olleet, helposti pilaantuvat pakastetut elintarvikkeet hävitettäväksi:

Pakastetut katkaravut, Räkor skalade kokta djupfrysta 8 laatikkoa (4*2,0 kg), 64,00 kg

Kanan rintapalat, Salad Chicken 16 laatikkoa 10 kg (5*2,0 kg), 160 kg

Päätöksen perustelut

​ Elintarvikealan toimijoiden on huolehdittava elintarvikkeiden kylmäketjun jatkumisesta.

1.​ ​ ​ ​ Elintarvikkeiden kuljetukseen käytettävissä kuljetusvälineissä ja/tai säiliöissä elintarvikkeet on tarvittaessa voitava pitää sopivassa lämpötilassa ja tätä lämpötilaa on voitava tarkkailla. (EPNa 852/2004, art. 4 kohdat 2-3)

2.​ ​ ​ ​ Mitä tahansa elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihetta 1 kohdassa tarkoitettujen vaiheiden jälkeen toteuttavien elintarvikealan toimijoiden on noudatettava liitteessä II säädettyjä yleisiä hygieniavaatimuksia ja asetuksessa (EY) N:o 853/2004 asetettuja erityisvaatimuksia.

3.​ ​ ​ ​ Elintarvikealan toimijoiden on tarvittaessa toteutettava seuraavat erityiset hygieniatoimenpiteet: a) elintarvikkeita koskevien mikrobiologisten vaatimusten noudattaminen; b) tarvittavien menettelyjen käyttöön ottaminen niiden tavoitteiden saavuttamiseksi, jotka on asetettu tämän asetuksen tavoitteisiin pääsemiseksi; c) elintarvikkeiden lämpötilan valvontaa koskevien vaatimusten noudattaminen; d) kylmäketjun jatkuminen; e) näytteiden ottaminen ja analysointi (EPNa 852/2004, liite II, IV luku kohta 7)

Toimijan on noudatettava seuraavia elintarvikkeiden kuljetuksen lämpötilavaatimuksia:

1. kuljetettaessa elintarvikkeita toimijalta toimijalle sovelletaan MMM asetuksen (318/2021) 23 §:n 1 momentissa säädettyjä elintarvikkeiden säilytyslämpötilavaatimuksia, jollei tämän momentin 2–3 kohdissa toisin säädetä;

2. kuljetettaessa toimijalta toimijalle samassa kuljetuksessa helposti pilaantuvia jäähdytettyjä elintarvikkeita, joilla on erilaiset lämpötilavaatimukset, elintarvikkeen lämpötilan on oltava korkeintaan +6 °C; (MMM asetus (318/2021) 23 § 2 mom, kohta 1 ja 2)

Kuljetuksessa ei ollut helposti pilaantuville elintarvikkeille jäähdytystä eikä kuormatilan lämpötilaa voinut seurata. Myöskään tallentavaa lämpötilanseurantajärjestelmää ei ollut.

Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. (Elintarvikelaki 297/2021 6 § 1 mom.)

Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa. (Elintarvikelaki 297/2021 56 §)

Valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoitukseen elintarvikesäännösten vastaista elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia voidaan käyttää tai mihin tarkoitukseen ne voidaan luovuttaa, jos elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia ei voida muuttaa määräysten mukaiseksi.

Valvontaviranomaisen on määrättävä elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali hävitettäväksi, jos sen käyttö ei ole mahdollista tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikesäännökset sitä edellyttävät.

Valvontaviranomaisen on tehtävä 1 ja 2 momentissa tarkoitettu päätös viivytyksettä. Päätöstä tehtäessä on pyrittävä siihen, että elintarvikealan tai kontaktimateriaalialan toimijan taloudellinen menetys jää mahdollisimman pieneksi. Valvontaviranomaisen on asetettava kohtuullinen määräaika, jonka kuluessa toimijan on noudatettava 1 tai 2 momentin mukaista päätöstä. (Elintarvikelaki 297/2021 59 §)

Kiireellisissä tapauksissa elintarvikevalvontatehtäviä suorittava kunnan viranhaltija, jolle ei ole siirretty toimivaltaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön 27 §:n 3 momentin mukaisesti, on oikeutettu ryhtymään 55, 56, 58 ja 59 §:ssä tarkoitettuihin hallinnollisiin pakkokeinoihin. Viranhaltijan tämän pykälän nojalla tekemä päätös on viipymättä saatettava kunnan valvontaviranomaisen käsiteltäväksi. (Elintarvikelaki 297/2021 64 §)

Asianomaisen kuuleminen

Asianomaisen kuuleminen on tässä tapauksessa tarpeetonta, koska helposti pilaantuvia, lämpötilasäätelyä vaativia elintarvikkeita ei voida muuttaa enää määräysten mukaisiksi ja niiden käyttö ei lämpenemisen ja pakasteiden sulamisen jälkeen ole enää turvallista.

Sovelletut säännökset​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Elintarvikelaki nro 297/2021 § 6, § 7, § 56, § 59, § 64, § 75, § 78

MMM asetus 318/2021 23 §

EU parlamentin ja neuvoston asetus 852/2004, artikla 4, liite II, IV luku

Hallintolaki 434/2003, § 34 kohta 4, § 4, § 43

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.​

Tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimus on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.

Oikaisuvaatimusohje on tämän päätöksen liitteenä.

Täytäntöönpano

Päätöksen täytäntöönpano on suoritettu 26.4.2024

Lisätietoja

Lisätietoja antaa vs. johtava terveystarkastaja Jari Jokinen p. 040 5583 446,

s-posti jari.jokinen@turku.fi

Allekirjoitukset

Jari Jokinen

vs. johtava terveystarkastaja

Jakelu

aoNazir Pasha Oy
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedJokinen Jari
tiedTulonen Jari
tiedValkola Kari