Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta5312.03.20245

957-2023 (10 03 00)

Turun hallinto-oikeuden päätös purkamislupa-asiaa koskevaan valitukseen, Patriankatu 5 (2022-1789)

Tiivistelmä:

Asunto-osakeyhtiö Patriankatu 5 on valittanut rakennus- ja lupalautakunnan päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen. Turun hallinto-oikeus on antanut asiassa päätöksen.

Rlupalk § 53

Rakennusvalvonta, juristiharjoittelija Roosa Repo ja valvontajuristi Esa Mettälä 7.3.2024:

Kuvaus asiasta

Asunto-osakeyhtiö Turun Patriankatu 5 (y-tunnus 3251472-7) on 23.9.2022 hakenut purkamislupaa kiinteistölle 853-11-104-2 vanhan paritalon (PRT 103380487D) purkamiseksi.​

Purkamislupahakemuksen johdosta on kuultu naapureita sekä pyydetty lausunnot Museokeskukselta ja kaavoitukselta.

Naapureista kaksi (Patriankatu 3 ja Patriankatu 4) ovat jättäneet huomautuksen purkamisluvan johdosta.​

Patriankatu 3 (853-11-104-1) on huomautuksessaan ensisijaisesti vastustanut purkamisluvan myöntämistä. Toissijaisesti he ovat esittäneet vaatimuksia liittyen töiden suorittamiseen, mikäli purkamislupa myönnetään.

Patriankatu 4 (853-11-103-9) on huomautuksessaan vaatinut huolellisuutta purkutöiden suorittamisessa ja tuonut esille huolenaiheita liittyen purkutöiden aiheuttamiin mahdollisiin vaikutuksiin kiinteistön rakennuksiin.

Museokeskus on antanut purkamislupahakemuksen johdosta kielteisen lausunnon. Kielteisen lausunnon perusteena on, että Patriankadun ja Parkinkadun varsille sijoittuvat rakennukset muodostavat tiiviin, yhtenäisen ja omaleimaisen kokonaisuuden, jossa Patriankatu 5:n asuinrakennuksella on kulttuurihistoriallista merkitystä osana tätä aluetta.

Kaavoitus on antanut purkamislupahakemuksen johdosta ehdollisen lausunnon. Purkamisluvan myöntämisen edellytykseksi kaavoitus asettaa, että purkaminen ei merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista (MRL 139 §).

Lautakunnan päätös

Rakennus- ja lupalautakunta on 2.3.2023 § 47 päättänyt hylätä purkamislupahakemuksen.

Suojelun tutkiminen on vireillä asemakaavan muuttamisen yhteydessä (kaavatunnus 11/2018). Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt 15.1.2019 § 18 asemakaavan tavoitteet ja edellyttänyt, että rakennusten kulttuurihistorialliset arvot ja suojelutarve selvitetään kaavoituksen yhteydessä. Rakennuksen purkaminen haittaa kaavoituksen toteuttamista, minkä takia päätösehdotus on ollut kieltävä.

Valitus

Asunto-osakeyhtiö Patriankatu 5 on valittanut rakennus- ja lupalautakunnan päätöksestä § 47 Turun hallinto-oikeuteen.

As Oy vaatii lautakunnan päätöksen kumoamista ja purkamisluvan myöntämistä.

As Oy toteaa, että rakennuksen purkaminen ei vaikuttaisi merkittävästi alueen yleisilmeeseen eikä muuttaisi alueen kokonaisuutta. Rakennus ei täytä rakennusperintölain mukaisia suojelun perusteita.

Kaavaprosessi on kestänyt yli neljä vuotta, eikä suojeluasiaa ole ratkaistu kohtuullisessa ajassa.

Rakennus on sellaisessa kunnossa, että korjaaminen ei olisi kannattavaa ja rakennuksen kiinteät kulut ovat nykyisellään kohtuuttomat.

Hallinto-oikeus on pyytänyt rakennus- ja lupalautakunnan lausuntoa valituksen johdosta ja lautakunta on 11.5.2023 § 121 päättänyt esittää lausuntonaan päätöksessä esitetyin perustein, että valitus tulee hylätä.

Hallinto-oikeuden päätös

Turun hallinto-oikeus on antanut asiassa päätöksensä 28.2.2024.

Hallinto-oikeus kumoaa rakennus- ja lupalautakunnan päätöksen ja palauttaa asian lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi.

Hallinto-oikeus on todennut, että maankäyttö- ja rakennuslain purkamislupajärjestelmän tarkoituksena ei ollut rakennusten purkamista rajoittavan uuden lupajärjestelmän luominen. Lupaprosessin tarkoituksena on varmistaa, että rakennuksen suojelua koskeva asia voidaan ratkaista kohtuullisessa ajassa maankäyttö- ja rakennuslain vaatimukset täyttävällä kaavaratkaisulla tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain mukaisella suojelupäätöksellä.

Koska purettavaksi esitetty rakennus sijoittuu asemakaavoitetulle alueelle, kysymys rakennuksen suojelemisesta tulisi ratkaista ensisijaisesti asemakaavoituksella.

Alueelle on ollut valmisteilla Patrianpuiston asemakaavan muutos, jonka tavoitteena on selvittää alueen rakennusten kulttuurihistorialliset arvot ja suojelutarve. Tavoitteet on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa alkuvuodesta 2019, minkä jälkeen kaavamuutoksen valmistelu ei ole edennyt. Kaavamuutos ei sisälly yleisessä tietoverkossa saatavilla olevaan kaupungin vuosien 2024 - 2027 kaavoitusohjelmaan, jonka kaupunginhallitus on hyväksynyt joulukuussa 2023. Alueelle ei ole määrätty rakennuskieltoa vireillä olevan asemakaavan muutoksen vuoksi, eikä rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain mukaista suojeluasiaa ole saadun selvityksen mukaan vireillä.

Hallinto-oikeus on katsonut, että kaupunki ei edellä esitetyn selvityksen perusteella ole tosiasiallisesti ryhtynyt toimenpiteisiin alueen asemakaavan muuttamiseksi. Pelkästään alueen asemakaavan vireille tuloa ei voida pitää osoituksena kaupungin pyrkimyksestä ratkaista rakennuksen suojelua koskeva asia kohtuullisessa ajassa maankäyttö- ja rakennuslain säännösten vaatimukset täyttävällä kaavaratkaisulla.

Koska rakennuksen purkamiselle ei näin ollen ole maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n 1 momentissa säädettyjä esteitä, ei purkamislupahakemusta ole voitu esitetyillä perusteilla hylätä.

Oheismateriaali 1​Turun hallinto-oikeuden päätös 28.2.2024

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

Ehdotus​Rakennus- ja lupalautakunta päättää merkitä Turun hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksi.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.