Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta3215.02.20247

3780-2022 (00 01 02)

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman 2023 toteutuminen

Tiivistelmä:

Kuntien tulee arvioida vuosittain ympäristöterveyden valvonnan toteutuminen. Valvontasuunnitelmassa on mukana elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta sekä eläinlääkintähuolto. Tarkastusten kokonaismäärä nousi 4,7 % vuonna 2023 ja suunnitelmallisten tarkastusten osuus saatiin nousuun tavoitteiden mukaisesti. Suunnitelmallisten tarkastusten määrä nousi 35% vuodesta 2022. Valvontahenkilöstöä on yksikössä vielä liian vähän suhteessa valvontavelvoitteeseen. Valvontavelvoitetta kasvattaa vuosia kestäneen resurssivajeen vuoksi kertynyt tarkastusvelka. Ympäristöterveyden nettotappio kasvoi 60 % vuodesta 2022 johtuen mm. eläinlääkintähuollon nousseista kustannuksista sekä terveysvalvonnan henkilöstömenojen kasvusta. Valvonnasta, perusmaksuista ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 63 % toimintamenoista. Rakennus- ja lupalautakunnalle esitetään ympäristöterveyden 2023 valvontasuunnitelman raportti valvonnan toteutumisesta.

Rlupalk § 32

Ympäristöterveys, vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi, johtava terveystarkastaja Jaana Annunen ja vs. johtava terveystarkastaja Jari Jokinen:

Ympäristöterveyden laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty rakennus- ja lupalautakunnassa 30.3.2023 § 75. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

​Ympäristöterveys ylläpitää, seuraa ja kehittää palveluiden laatua Laatunetin laatujärjestelmällä. Laatupoikkeamia käsitellään säännöllisesti vastuualueen sisäisissä laatupalavereissa sekä yksikön tiimeissä. Vastuualueen sisäinen auditointi kohdistettiin vuonna 2023 maksujen kirjaamiseen sekä johdon katselmukseen. Lisäksi valvontayksikkö osallistui Laatunetin järjestämään asunnontarkastusten interkalibrointiin, joka käsitteli palvelun laatua. Valvonnan yhtenäisyyttä kehitettiin tiimin palavereissa mm. kuvien avulla tapahtuneen arviointiharjoitteen avulla. Vastuualueen asiakastyytyväisyyttä seurattiin myös erilaisilla kyselyillä vuoden aikana.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Ruokavirasto (elintarvikevalvonta ja eläinten hyvinvoinnin valvonta) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta). Valvontatiedot kirjataan suoraan valtakunnalliseen Ruokaviraston ylläpitämän VATI-kohdetietojärjestelmään, jossa tiedot ovat keskusviranomaisten ja aluehallintovirastojen käytössä. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydestä vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveys​

​20212022​2023​
Tulot €

​560 278

​963 283

​1​ 041 767

​Toimintamenot €

​1​ 222 570

​336 831

​1​ 660 775

​Netto €

​-​ 662 292

​-​ 373 547​

​- 619 008

1.​ Terveysvalvonnan perusyksikkö (19 henkilöä):

202120222023
Tulot €

321 012​

696 499​

791 162​

Toimintamenot €

946 888​

1​ 036 429​

1​ 263 616​

Netto €

- 625 876​

- 339 929​

- 472 454​ ​​

​Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2023 päätoimisesti yhdeksän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri sekä johtava terveystarkastaja. Terveydensuojelu- ja tupakkavalvontaa suoritti kuusi terveystarkastajaa sekä johtava terveystarkastaja. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveyspäällikkö.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on edelleen käyttöongelmia ja se hidastaa käytännön valvontatyötä arviolta –5 - 15 %. Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen ylimääräistä työtä.

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (4 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri sekä kolme eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja kaupungin eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

202120222023
Tulot €

98 952​

102 136​

103 062​

Toimintamenot €

114 020​

-97 160​

-221 488​

Netto €

- 15 068​

4 976​​

-118 426​

2.2. Eläinhoitola:​

202120222023
Tulot €

140 313​

164 647​ ​​

147 542​

Toimintamenot €

161 661​

203 242​​

-175 669​

Netto €

-21 348​

- 38 594​​

-28 127​

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli valvontasuunnitelmassa Turun kaupungin alueella 1​ 964 kpl, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 829 kpl. Tämän lisäksi aiempi resurssivajeesta johtuva tarkastusvaje aiheuttaa lisätarkastuksen tarvetta yhteensä noin 400 tarkastusta. Uusintatarkastuksia jouduttiin tekemään noin 100 tarkastusta. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 903 kpl (v. 2022 749 kpl), joista suunnitelman mukaisia oli 735 (81%) Vuonna 2022 suunnitelmallisia tehtiin 475 kpl (63 %). Valvontasuunnitelma ulkopuolisia tarkastuksia tehtiin vuonna 2023 168 kpl (19%) ja vuonna 2022 vastaava luku oli 274 kpl (37 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 52,5%. Vastaavat luvut v. 2022 32%, v. 2021 24% ja v. 2020 oli 19 %. Elintarvikevalvonnan tarkastukset tehtiin n. 31 % (610 kpl) valvontakohteissa.

Tarkastukset suunnattiin kohteiden riskiluokittelun perusteella sekä uusiin elintarvikehuoneistoihin. Oivatarkastuksilla pyrittiin panostamaan valtakunnallisten painopistealueiden valvontaan: painopisteinä vuodelle 2023 oli lämpötilahallinta ja elintarvikkeiden jäljitettävyys. Vuonna 2023 kehitettiin myös KUTI-tietojen hyödyntämistä valvontatyön seuraamisessa. Valvonta-tietojen käyttöä päivittäisjohtamisessa harjoiteltiin ja kehitetään edelleen. Elintarvikevalvonnan yhdenmukaisuutta valvontayksikössä edistettiin keskusteluilla kuukausittaisissa elintarviketiimin palavereissa, lisäksi toteutettiin arviointiharjoite kuvien avulla. Elintarvikevalvonnan kohdekattavuuden varmistamiseksi on osallistuttu Ruokaviraston selvityspyyntöihin sekä valvontayksikössä selvitetty aktiivisesti kohderekisterin ajantasaisuutta. Petoksellisen toiminnan torjuntaan osallistuttiin aktiivisesti yhteistyössä Ruokaviraston kanssa. Valmiuden ja kriisinhallinnan kehittämistä on tehty koko ympäristöterveyden yksikön osalta.

OIVA-tarkastukset tehdään Ruokavirasto mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. Valvontavälin ohjeen mukaiseen toteuttamiseen vaikuttaa myös toimijan vaihdoksien ja uusien kohteiden määrät. Uusi virka vuonna 2023 elintarvikevalvonnassa on helpottanut tilannetta ja suunnitelmallisten tarkastusten määrä on saatu jatkamaan kasvua.

Elintarvikevalvonnan kohteista osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän tarkastustiheyteen ei ole mahdollista päästä käytössä olevilla resursseilla. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Ruokavirasto on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 110 tarkastusta vuodessa. Tavoite käsittää sekä suunnitelman mukaiset tarkastukset että muut tarkastukset.

Turun kaupungin Oiva-tarkastusten arvosanat vuonna 2023 jakautuivat seuraavasti:

​Korjattavaa arvosanojen kasvua selittävä tekijä on valvontaresurssien parantumisen myötä tehdyt tarkastukset kohteisiin, joissa valvonta oli jäänyt tekemättä aiempina vuosina. Suurin osa korjattavaa tai huono -arvioon johtaneista syistä liittyi puutteisiin omavalvonnassa, elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä tai elintarvikkeiden lämpötilan hallinnassa sekä puutteisiin tilojen soveltuvuudessa ja siisteydessä. Oiva-arvioiden osalta valvonnassa varmistettiin, että arvio C johtaa aina uusintatarkastukseen ja D hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön.

​Elintarvikevalvonnan kohteiden toimijoiden suuri vaihtuvuus työllistää valvontaa. Asiakkaiden neuvonnan ja ohjauksen merkitys on lisääntynyt merkittävästi ja toiveita neuvonnan lisäämiselle esitetään jatkuvasti. Toimia edellyttävät yhteydenotot ja valvontapyynnöt ovat myös lisääntyneet. Lisäksi valvonnan harvat käyntikerrat ovat johtaneet pitkäkestoisiin ja moniongelmaisiin tarkastustapahtumiin sekä useimmin sanktiotoimenpiteisiin. Koska valvonnan kattavuus on parantunut, on myös hallinnollisten pakkokeinojen käyttö lisääntynyt elintarvikevalvonnassa (19 kpl). Edellä kuvatut tehtävät edellyttävät resursseja.

Elintarvikevalvonnan näytteitä otettiin 266 kpl (v. 2022 76 kpl). Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat omista selvityksiin liittyvistä näytteistä, projektinäytteistä sekä Ruokaviraston projektinäytteistä. Näytemäärän kasvu edelliseen johtuu pääasiassa pintahygieniaprojektista, jossa pintapuhtausnäytteitä otettiin useampi näyte joka kohteesta. Pintahygieniaprojektiin osallistuminen oli toimijalle maksutonta. Näytteenottoprojekteja toteutettiin valvontasuunnitelmasta 2 kpl sekä lisäksi luonnontuotteiden cesiumnäytteet.

Ruokamyrkytysepäilyjä ja elintarvikkeisiin liittyviä haittailmoituksia vastaanotettiin ja käsiteltiin 121 kappaletta. Ruokamyrkytysepidemiaselvityksiin johtavia tapauksia oli 4 kpl (v. 2022 3 kpl).

Ruokavirasto suoritti ohjaavan tarkastuskäynnin toukokuussa 2023. Tarkastuksella havainnoitiin seuraavia teemoja: lihakauppojen valvonnan käytännöt, toiminnan havainnointi ja ohjaustarpeiden tunnistaminen sekä valvonnan tukeminen sekä toistuvat C/D-arvosanat Oiva-arvioinnissa ja pakkokeinojen käyttö. Ohjaavasta tarkastuskäynnistä saatu palaute otettiin huomioon yksikön sisäisessä ohjeistuksessa.

EU:n valvonta-asetus (EPNAs 882/2004) asettaa viralliselle valvonnalle vaatimuksen säännöllisyydestä. Säännöllisenä valvontana voidaan pitää enintään kolmen vuoden välein tapahtuvaa kohdekäyntiä elintarvikealan kohteessa. Nykyisillä henkilöstöresursseilla tämän lainsäädännön vaatimuksen toteutumisessa on edelleen puutteita vaikkakin tilannetta on saatu parannettua huomattavasti. Tavoitteen saavuttamista haittaa edelleen vuosien aikana kertynyt tekemätön työ.

Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla n. 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä. Vastaavasti kohteisiin tehtävien tarkastusten lukumäärän perusteella tarkastajia olisi tarvittu 13 henkilöä ottaen huomioon Ruokaviraston antama tarkastajakohtainen tarkastustavoitemäärän. Kokonaisarvio vajauksesta on n. 3 htv. Elintarvikevalvontaa teki vuonna 2023 yhdeksän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Lisäksi valvontaa teki johtava terveystarkastaja, joka toimi myös varahenkilönä ympäristöterveyspäällikölle.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, majoitustoimintaan tarkoitetut tilat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, lastenkodit, tehostetun palveluasumisen yksiköt ja liikuntatilat. Valvontakohteita oli 1 196 kpl. On huomioitava, että riskinarviointiin perustuvaa suunnitelman mukaista säännöllistä valvontaa ei voida korvata tai lopettaa terveyshaittaepäilyn käsittelyn ajaksi, joka joissain kohdetyypeissä (kuten oppilaitoksissa ja päiväkodeissa) voi olla pitkäkestoinen ja ketjuuntuva. Sen sijaan epäillyn terveyshaitan johdosta valvontakohteen valvonnan riskinarviointia tulee uudelleen arvioida ja tarkastustiheyttä mahdollisesti lisätä. Terveydensuojelun resurssitarve on kasvanut oppilaitosten, lastensuojeluyksiköiden ja päiväkotien sisäilmatyöryhmien työmäärän lisääntymisen vuoksi.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa suunnitelmallista valvontaa on kevennetty 2015 alkaen sellaisista kohteista, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Näiden sekä asumisterveyteen liittyvien kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily.

​Kunnan terveydensuojeluviranomainen valvoo talousveden radioaktiivisuuden sekä asuntojen ja muiden oleskelutilojen sisäilman radonpitoisuuden viitearvojen noudattamista. Säteilylaki (156 §) velvoittaa selvittämään suunnitelmallisen valvonnan mukaisten oleskelutilojen radonpitoisuudet. Tällaisissa oleskelutiloissa henkilömäärä on yleensä tilojen kokoon nähden asuntoja suurempi ja niissä oleskelee muitakin kuin työntekijöitä. Erityisesti lasten osalta altistumisen rajoittaminen on tärkeää, koska säteilyannos kertyy elimistöön koko eliniän ajan. Terveydensuojelulain mukaisia suunnitelmallisen valvonnan piirissä olevia muita oleskelutiloja ovat mm. koulut, päiväkodit, tehostetun palveluasumisen yksiköt ja vastaanottokeskukset.

Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia tehtiin v. 2023 yhteensä 476 kpl (v. 2022 557 kpl, v. 2021 414 kpl). Valvontasuunnitelmaan suunniteltujen tarkastuksia määrä vuodelle 2023 oli 406 kpl (v. 2022 433 kpl), josta toteutui 258 kpl eli 63 %. Vastaavat luvut olivat v. 2022 253 kpl ja 58% ja v. 2021 433 kpl ja 30 %. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. kouluja, päiväkoteja, palvelutaloja, liikuntatiloja, allastiloja ja majoitustiloja.

Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen.​ Asunnontarkastuksia tai muita ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli yhteensä n. 218 kpl, joka on 46% kaikista tarkastuksista (v. 2022 304 kpl / 55 % ja v. 2021 284 kpl / 67 %).

Näytteenottosuunnitelma toteutui suunnitelman mukaisesti. Viranomaisnäytteitä talous-, allas- ja uimarantavesistä otettiin yhteensä 1033 kpl (v. 2022 984 kpl ja v. 2021 758 kpl). Osa näytteenotosta toteutettiin ulkoistettuna. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi- ja allasvesinäytteet. Talous- ja uimavesien kohdalla toiminnanharjoittajan on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Suunnitelmallisiin valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet. Terveydensuojelun pintahygieniaprojektin mukaisia pintapuhtausnäytteitä otettiin noin 20 näytettä seitsemästä eri kohteesta yhteensä 144 kpl. Pintapuhtausnäytteitä otettiin allastiloista ja allastilojen siivousvälineistä.

Keväällä 2023 talousveden säännöllisen seurannan näytteessä todettiin Enterokokki löydös, jonka vuoksi kutsuttiin koolle epidemiatyöryhmä ja annettiin rajatulle alueelle keittokehotus sekä sovittiin jatkotoimenpiteistä. Talousvesiepidemiaepäilyyn liittyen talousvedestä otettiin noin 40 talousvesinäytettä. Talousveden laatuepäilyn selvittämiseen käytettiin ympäristöterveydessä noin 30 htp. Talousvedessä ei todettu patogeenimikrobeja eikä henkilöitä sairastunut tapauksen vuoksi. Lisäksi valvontayksikköön tuli selvityspyyntö koskien talousveden Legionellaa. Tapaus tuli selvitettäväksi kahden sairastuneen henkilön vuoksi. Tapauksen johdosta talousvesinäytteitä otettiin 8 kpl kahdesta eri kiinteistöstä. Talousvedessä ei todettu Legionella-bakteeria.

Aluehallintovirasto on todennut aiemmin suorittamassaan arviointikäynnin loppuraportissa, mm. että asunnontarkastuksiin käytettävissä olevat henkilövoimavarat eivät ole riittävät. Asunnontarkastukset jonoutuvat, sisäilma-asiat työllistävät enenemissä määrin ja valvontakohteiden tarkastustiheydet venyvät. Mahdollisesti terveyshaittaa kärsivät asiakkaat joutuvat odottamaan tarkastusta. ​

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Vuonna 2023 terveydensuojeluvalvontaa teki 6 terveystarkastajaa ja johtava terveystarkastaja. Johtavan terveystarkastajan työpanos kohdistui osittain ympäristöterveyspäällikön varahenkilönä toimimiseen. Yhden uuden viran saaminen terveydensuojeluun vuonna 2023 helpotti tilannetta. Terveydensuojelun suunnitelman mukaiseen valvontaan tarvitaan vähintään 5,8 htv. Lisäksi terveydensuojelu toteuttaa Tupakkalain mukaista valvontaa, johon tarvitaan 0,5 htv. Lisähenkilöstötarve terveydensuojelussa ja tupakkavalvonnassa perustuu tekemättömien töiden ja suunnittelemattoman valvonnan suorittamiseen ja on arviolta n. 1,5 htv:ta.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita oli 205 kpl.

Tupakkalain suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Edellä mainittuja kohteita valvotaan yhteydenottojen perusteella. Tämä on vähentänyt suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta. Vastaavasti tupakkalain 79§:n mukaisten tupakointikieltohakemusten käsittely on lisännyt resurssitarvetta.

Valvontasuunnitelman mukaan tupakkavalvontatarkastusten tavoitemäärä oli 111 kpl, josta toteutui 6 kpl 5 % (v. 2022 9 % ja v. 2021 3 %). Yhteydenottojen perusteella tehtiin 9 tarkastusta. Laskennallinen tarvittava resurssi suunnitelmalliseen valvontaan oli 0,2 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,3 - 0,4 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn sekä tupakointikieltopäätösten käsittelyyn. Tupakka- ja nikotiinilupia myönnettiin 66 kpl (v. 2022 91 kpl ja v. 2021 27 kpl). Parveketupakointikielto hakemuksia asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille käsiteltiin vuonna 2023 22 kpl (v. 2022 26 kpl ja v. 2021 14 kpl).

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin raportissa, että resurssivaje on vakava. Valvonnan resurssia on syytä lisätä.

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 91 kpl (v. 2022 107 kpl), joista eläinsuojelulain mukaisia tarkastuksia 90 kpl ja eläintautilain mukaisia 1 kpl. Näytteitä otettiin seuraavasti: vierasainenäytteet 2 kpl, muut näytteet 11 kpl sekä erilaisia eläinlääkintähuollon todistuksia 14 kpl. Turussa todettiin kesällä 2023 yksi lintuinfluenssatapaus ja varotoimenpiteenä Kupittaan lintupuisto suljettiin syksyllä 2023.

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 4​ 419 (v. 2022 4​ 979 ja v. 2021 5 886). Hoidettavia eläimiä oli yhteensä 697 kpl (v. 2022 709 kpl ja v. 2021 742 kpl). Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 17 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 30 kpl (v. 2022 51 kpl) ja päivystysaikana 57 kpl (v. 2022 35 kpl).

Turun kaupungin kilpailuttamassa maakunnallisessa pieneläinpäivystyksessä, Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy, kävi turkulaisia asiakkaita 4 935 kpl. Vastaavat luvut vuonna 2022 5 322 kpl, vuonna 2021 5180 kpl ja vuonna 2020 4765 kpl.

Johtopäätökset

Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnan sekä eläinlääkintähuollon kaikkia tarkastuksia tehtiin yhteensä 1470 kpl (v. 2022 1 407 kpl), jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (15 terveystarkastajaa, kaksi johtavaa terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on n. 77 tarkastusta vuodessa (v. 2022 78 kpl, v. 2021 v. 83 kpl). Ympäristöterveydenhuollon tavoitetasoksi valvontasuunnitelmassa oli asetettu 70-80 tarkastusta/viranhaltija. Tarkastusten kokonaismäärä nousi vuodesta 2022 4,7 % ja suunnitelmallisessa valvonnassa kattavuutta saatiin parannettua selvästi.

Suunnitelmallisesta valvonnasta toteutui elintarvikevalvonnassa 52,5%, terveydensuojelussa 63% ja tupakkavalvonnassa 5 %. Lisäresursseja on saatu valvontaan myös vuonna 2023, mutta olemassa oleva resurssivaje sekä tekemättä jääneet tarkastukset kuormittavat edelleen vastuualuetta tavoitteiden saavuttamisessa. Terveydensuojelussa valvontaa kohdistui lisäksi 46 % äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio kasvoi 60 % vuodesta 2022 johtuen pääosin eläinlääkintähuollon nousseista kustannuksista sekä henkilöstöresurssien lisääntymisestä terveysvalvonnassa. Valvonnasta, perusmaksuista ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 63 % toimintamenoista. Lupia ja todistuksia myönnettiin yhteensä 611 kpl, joiden käsittely vie resursseja suunnitelmalliselta tarkastustoiminnalta.

Elintarvikevalvonnassa toimijan vaihdosten määrät ovat kasvaneet ja myös ohjeistuksen tarve on merkittävästi lisääntynyt. Elintarvikevalvonnassa suunnitelmallisten tarkastusten osuus kaikista tarkastuksista on saatu nousuun. Terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja muiden asumisterveysongelmien myötä. Myös näiden suunnittelemattomien äkillisten terveydensuojelutarkastusten määrä vaikuttaa mahdollisuuteen toteuttaa suunnitelmallista valvontaa.

Sekä elintarvikevalvonnassa että terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Henkilöstövaje aiheuttaa esim. terveydensuojelun tarkastuksiin huomattavaa viivettä.

Eläinlääkintähuollossa korostui v. 2023 eläintautivalvonnan tärkeys osana ympäristöterveydenhuoltoa. Toimivaltainen viranomainen eläintautien vastustamisessa on kunnan eläinlääkäri. Esim. lintuinfluenssan esiintymistä voidaan pitää riskinä läpi vuoden, joten valmius reagoida tautitapauksiin on oltava jatkuva. Toisen valvontaeläinlääkärin viran perustaminen helpottaisi tätä tilannetta sekä vaikuttaisi myönteisesti myös muiden vastuualueen työntekijöiden työkuormaan.

Ympäristöterveyden nykyiset resurssit ovat osittain vielä riittämättömät ja niitä tulee vahvistaa valtakunnallisten valvontatavoitteiden saavuttamiseksi. Elintarvikevalvonnan osalta vajaus resursseissa oli vuonna 2023 arviolta 3 ja terveydensuojelussa 1 ja tupakkavalvonnassa 0,5. Nykyisillä henkilöstöresursseilla vielä saavuteta valvonnan valtakunnallisia tavoitteita. Kokonaisresurssivaje on n. 4,5 htv:ta.

Vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi:

Ehdotus​Rakennus- ja lupalautakuntalautakunta päättää merkitä tiedoksi valvontasuunnitelman toteutumista koskevan ympäristöterveyden 2023 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Päätös toimitetaan tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto