Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö219.01.2024 

1395-2021 (11 02 00)

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukainen määräys koskien elintarvikehuoneistoa Bazaar4all Oy osoitteessa Viilarinkatu 3, 20320 Turku, hävittää päätöksessä yksilöidyt ja Bazaar4all Oy:n omistamat tuotteet

Toimija

Bazaar4all Oy

Viilarinkatu 3

20320 Turku

y-tunnus 3112365-2

Toimipaikan nimi ja osoite

Bazaar4all Oy

Viilarinkatu 3

20320 Turku

Päätöksen kohde

Erityistakuutuotteiden hävitys

Asian selostus

Bazaar4all Oy:n elintarvikehuoneistossa Bazaar4all osoitteessa Viilarinkatu 3, 20320 on tehty tarkastus 14.8.2023 ja 23.8.2023.

Tarkastuksella 14.8.2023 todettiin, että toimija on aloittanut lihojen sisämarkkinatuonnin siitä ympäristöterveyteen ilmoittamatta. Toimija on tuonut mm. pakasteita. Kuukausi-ilmoituksia lihojen tuonnista ei ole tehty valvontaviranomaiselle. Toimijaa pyydettiin toimittamaan myymälässä olevien pakasteiden lähetteet sekä lisäksi siipikarjanlihan kaupalliset asiakirjat ja salmonellatodistukset. Asiakirjat pyydettiin toimittamaan 22.8.2023 mennessä. Pyydettyjä asiakirjoja ei toimitettu, toimija toimitti ainoastaan kahden tuotteen tuotekortit sekä kahdet asiakirjat pakasteiden ostoista.

Tarkastuksella 23.8.2023 saatiin suullisesti lisätietoa pakasteiden kuljetustavasta ja kuljetustoimijasta sekä mahdollisista ostopaikoista. Tarkastuksen aikana ei saatu lisätietona tarvittavia dokumentteja. Pyydettyjä asiakirjoja ei ole toimitettu tarkastuksen jälkeenkään. Toimitetut asiakirjat olivat eri mitä oli pyydetty.

Tarkastuksella tehtiin elintarvikelain 56§:n mukainen kielto vs. ympäristöterveyspäällikön päätöksellä. Päätös kohdistui erityistakuutuotteisiin. Päätöksessä määrättiin, että tuotteita ei saa myydä, muulla tavoin luovuttaa tai hävittää ilman viranomaisen lupaa.

Lisäksi vs. ympäristöterveyspäällikkö antoi määräyksen 27.9.2023 §11 elintarvikelain 55§:n nojalla, että toimija Bazaar4all Oy tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 2 viikon kuluessa päätöksen tiedoksiannosta:

1.​ Toimijan tulee varmistaa ostaessaan elintarvikkeita riittävät lähetysasiakirjat sekä läheteasiakirjojen riittävistä tiedoista. Elintarvikepakkaukset tulee olla yhdistettävissä asiakirjoihin esim. eränumeron avulla.

2.​ Toimijan tulee toimittaa liitteenä 1 olevien elintarvikkeiden jäljitettävyysasiakirjat sekä maahantuomansa siipikarjan lihan osalta lisäksi kaupalliset asiakirjat sekä salmonellatodistukset ympäristöterveyteen. Eläinperäisillä elintarvikkeilla, jotka kuuluvat EU:n sisämarkkina-valvonnan piiriin ja/tai salmonellatakuun piiriin (kuten raaka nauta, siipikarja sekä lihaan rinnastettavat tuotteet kuten suoli, aivot, veri) tulee olla kaupalliset asiakirjat sekä salmonellatutkimukset tehtynä lähtömaassa ja tarkastettavissa toimijalla.

3.​ Toimijan tulee toimittaa sisämarkkinakaupasta tuonti-ilmoitukset Turun ympäristöterveyteen ja Ruokavirastoon vuoden 2023 ajalta takautuvasti. Tuonti-ilmoitukset tulee jatkossa tehdä kerran kuukaudessa tai vähintään kolmen kuukauden välein. Ilmoitus tulee tehdä, vaikka sisämarkkinatuontia ei olisi ollutkaan ilmoitusjaksolla.

4.​ Toimijan tulee ilmoittaa ympäristöterveyteen sisämarkkinatuonnin aloittamisesta. Ilmoituksen tulee sisältää tiedot aloittamisajankohdasta, maahantuotavat tuoteryhmät, kuvaus sisämarkkinatuonnista erityistakuumaista ja/tai sen ulkopuolelta, maahantuonnin laajuus, tuontikerrat/vuosi sekä käytössä oleva ulkopuolinen varastolaitos.

Päätöksen jälkeen toimija toimitti seuraavista tuotteista asianmukaiset jäljitettävyysasiakirjat sekä kaupalliset asiakirjat sekä salmonellatodistukset:

Näiden tuotteiden osalta myynti vapautettiin.

Seuraavien tuotteiden osalta ei ole esitetty riittäviä jäljitettävyysasiakirjoja eikä erityistakuutuotteiden osalta kaupallisia asiakirjoja ja salmonellatodistuksia:

1) kokonainen kana, 1100 g, 1.6.2024, pakaste WMD/NL 25 kpl (27,5 kg)

2) kokonainen kana, 1300 g, 08.2024, pakaste Geko/NL 14 kpl (18,2 kg)

3) kalkonunderlår 845g, 09.11.2024, pakaste Kalino Food ab, FI 1 kpl

4) lamm huvud 05.09.2024, pakaste Qibla halal kött ab, FI 8 kpl

Kokonaisten kanojen osalta toimija on kertonut, ettei hollantilaisella myyjällä ole vaadittavia erityistakuutuotteille vaadittavia asiakirjoja. Kalkkunan ja lampaan kallojen osalta toimija on kertonut, että haluaa ko tuotteet hävittää eikä aio toimittaa jäljitettävyysasiakirjoja.

Toimija Bazaar4all varastoi Turun Kylmäsäilössä elintarvikkeitaan. Raision valvoja on tehnyt elintarvikelain 56§:n mukaisen kiellon 1.9.2023 varastossa säilytettävien, Bazaar4all omistamien pakastetuotteiden osalta. Varastosta saadun kirjanpidon mukaan näitä elintarvikkeita on varastossa seuraavasti:

1)​​ kokonainen kana WMD 55 kg

2)​​ kokonainen kana Geko 117kg

​Turun Kylmäsäilössä tehtiin tarkastus yhdessä Raision valvojan kanssa 5.10.2023 ja todettiin, että erityistakuutuotteita, joiden vaatimukset eivät täyty ovat varastossa. Toimija on toimittanut myymälässään myynnissä olleet tuotteet myös varastolle säilytykseen.

​Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia eikä ole riittävän nopeasti ryhtynyt vaadittuihin toimiin.

​Liitteenä luetelluissa elintarvikkeita koskevissa asioissa on havaittu epäkohtia tai niitä ei kyetä osoittamaan.

a)​​ jäljitettävyys (elintarvikkeiden yhdistäminen asiakirjoihin)

b)​​ lihalle annetut erityistakuuvaatimukset eivät täyty (kaupallisia asiakirjoja eikä salmonellatodistuksia ole esitetty)

​Tarkastuksissa havaitut puutteet Bazaar4all elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.

​Toimijalle on annettu hallintolain mukaisesti mahdollisuus antaa kirjallinen vas-tine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija ei ole toimittanut vastinetta annetussa määräajassa.​

Päätös​Määrään toimija Bazaar4all Oy:n elintarvikehuoneistossa Bazaar4all omistamat ja alla luetellut elintarvikkeet, joille ei ole osoitettu jäljitettävyyttä, ja erityistakuutuotteet, joille ei ole esittää kaupallisia asiakirjoja ja salmonellatodistusta

​1.​ ​ Hävitettäväksi elintarvikelain 59 §:n nojalla välittömästi tai viimeistään kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, mikäli toimia ei voi palauttaa tuotteita lähtömaahan tai osoittaa tuotteiden käytön soveltuvuus muuhun tarkoitukseen kuin elintarvikkeena. Mikäli lähtömaa voi ottaa vastaan tuotteet, tulee toimijan ryhtyä toimenpiteisiin tuotteiden takaisinvedon suorittamiseksi. Mikäli taas toimija esittää muuta käyttöä tuotteelle kuin elintarvikkeena, tulee tämä menettely hyväksyttää Turun ympäristöterveydessä ennen toteuttamista.

​Määräys koskee seuraavia elintarvikkeita (yhteenlaskettu määrä Raision varastossa säilytetyistä ja myymälästä tuoduista tuotteista)

1) kokonainen kana, 1100 g, 1.6.2024, pakaste WMD/NL 85,5 kg

2) kokonainen kana 1300 g, 08.2024, pakaste Geko/NL 137,2 kg

3) kalkonunderlår 845g 09.11.2024, pakaste Kalino Food ab 1 kpl

4) lamm huvud 05.09.2024, pakaste Qibla halal kött ab, FI 8 kpl

​2.​ ​ Määrään lisäksi elintarvikelain 55§:n nojalla, että toimijan tulee esittää Turun ympäristöterveydelle asiakirja, jolla voidaan todentaa, onko luetellut elintarvikkeet palautettu lähtömaahan, hävitetty tai käytetty muuten kuin elintarvikkeena. Asiakirjasta tulee käydä ilmi vastaanottopaikka, -tapa ja aika sekä määrät. Toimija vastaa itse toimenpiteistä syntyvistä kustannuksista.

​Määrään lisäksi tapauksessa, että tuotteet hävitetään, sivutuotelain 63 §:n nojalla, että toimija Bazaar4all Oy tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

​3.​ Isot määrät sivutuotteita tulee hävittää hyväksyttävällä tavalla. Entiset eläinperäiset elintarvikkeet ja eläinperäiset elintarvikkeet tulee hävittää kuten sivutuotteet. Keräyksen, kuljetuksen ja hävityksen tulee olla hyväksytty sivutuotteille ja erillinen.

​4.​ Toimijan tulee varmistaa, että sivutuotteina hävitettyjen elintarvikkeiden hävityspaikka on hyväksytty 2 lk:n sivutuotteiden hävityspaikkana. Luokkaan 2 kuuluva aines on hävitettävä jätteenä polttamalla esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä.

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia.

​Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

​Elintarviketoiminnan tulee olla sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikelainsäädännön mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 6§)

​Elintarvikkeista, elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä ja elintarvikekontaktimateriaaleista on ilmoitettava vastaanottajalle elintarvikesäännöksissä edellytetyt jäljitettävyystiedot. (Elintarvikelaki 14§)

​Elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 15§)

​Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II artikla 3)

​Elintarvikealan toimijoiden on:

a)​ osoitettava noudattavansa 1 kohtaa toimivaltaiselle viranomaiselle tavalla, jota kyseinen viranomainen edellyttää ottaen huomioon elintarvikeyrityksen luonne ja koko;

b)​ varmistettava, että kaikki asiakirjat, joissa kuvataan tämän artiklan mukaisesti kehitettyjä menettelyjä, ovat aina ajan tasalla;

c)​ säilytettävä muita asiakirjoja ja merkintöjä tarkoituksenmukainen aika.

(EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 5 artikla, luku VI kohta 4)

​Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

​4.​ Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. (EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18)

​Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.

​Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.

​Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Mmm asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 § 22 mom 1)

​1 artikla Näytteenotto naudan lihasta

Näytteenotto naudan lihasta, mukaan luettuna jauheliha ja lukuun ottamatta raakalihavalmisteita ja mekaanisesti erotettua lihaa, joka on tarkoitettu Suomeen ja Ruotsiin ja jolle on suoritettava mikrobiologinen testaus, on tehtävä liitteen I mukaisesti.

​2 artikla Näytteenotto sian lihasta

Näytteenotto sian lihasta, mukaan luettuna jauheliha ja lukuun ottamatta raakalihavalmisteita ja mekaanisesti erotettua lihaa, joka on tarkoitettu Suomeen ja Ruotsiin ja jolle on suoritettava mikrobiologinen testaus, on tehtävä liitteen I mukaisesti.

3 artikla Näytteenotto siipikarjan lihasta

Näytteenotto kotieläiminä pidetyistä kanalinnuista, kalkkunoista, helmikanoista, ankoista ja hanhista saatavasta lihasta, mukaan luettuna jauheliha ja lukuun ottamatta raakalihavalmisteita ja mekaanisesti erotettua lihaa, joka on tarkoitettu Suomeen ja Ruotsiin ja jolle on suoritettava mikrobiologinen testaus, on tehtävä liitteen II mukaisesti.

5 artikla (1223/2011) Näytteiden tutkimiseen tarkoitetut mikrobiologiset menetelmät

1. Edellä olevan 1–4 artiklan mukaan otettujen näytteiden mikrobiologinen testaaminen salmonellan varalta on suoritettava noudattaen seuraavissa asiakirjoissa kuvattuja menetelmiä:

a) edellä 1, 2 ja 3 artiklassa tarkoitettujen lihasta otettujen näytteiden osalta:

i) EN ISO 6579: ”Microbiology of food and animal fee­ ding stuffs – Horizontal method for the detection of Salmonella spp”;

ii) Pohjoismaisen elintarvikkeiden metodiikkakomitean (NMKL) menetelmä n:o 71: ”Salmonella. Detection in food”; tai

iii) menetelmät, jotka on lihan osalta validoitu i ja ii kohdassa tarkoitettujen menetelmien avulla, tai muut kansainvälisesti hyväksytyt protokollat edellyttäen, että

— niitä sovelletaan naudan ja sian lihaan sekä siipikarjan lihaan, ja

— kolmas osapuoli on sertifioinut ne standardissa EN/ISO 16140 ”Microbiology of food and animal feeding stuffs – Protocol for the validation of alternative methods” (’EN/ISO 16140’) vahvistetun protokollan mukaisesti;

b) edellä 4 artiklassa tarkoitettujen parvista otettujen näytteiden osalta: EN/ISO 6579-2002/Amd1:2007 Annex D: ”Detection of Salmonella spp. in animal faeces and in environmental samples from the primary production stage”.

2.​ Jos 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetun mikrobiologisen testauksen tuloksista ei ole yksimielisyyttä jäsenvaltioiden välillä, vertailumenetelmänä on käytettävä standardin EN/ISO 6579 viimeisintä painosta.

6 artikla Asiakirjat

1.​ Edellä olevassa 1, 2 ja 3 artiklassa tarkoitettujen lihaerien mukana on oltava liitteessä IV vahvistetun mallin mukainen kaupallinen asiakirja.

​Liite IV

Huomautukset

a) Kaupalliset asiakirjat on laadittava tässä liitteessä olevan mallin ulkoasun mukaan. Kaupallisen asiakirjan on sisällettävä mallissa esitetyssä numerojärjestyksessä ne todistukset, jotka vaaditaan naudan tai sian lihan tai siipikarjan lihan, myös jauhelihan, kuljettamiseen.

b) Se laaditaan yhdellä määräjäsenvaltion virallisista kielistä. Se voidaan laatia myös muilla EU:n kielillä, jos sen mukana on virallinen käännös tai jos määräjäsenvaltion toimivaltainen viranomainen on antanut siihen etukäteen suostumuksen.

c) Kaupallinen asiakirja on laadittava vähintään kolmena kappaleena (alkuperäiskappale ja kaksi jäljennöstä). Alkuperäiskappaleen on oltava lähetyksen mukana lopulliseen määräpaikkaan asti. Vastaanottajan on säilytettävä se itsellään. Tuottajan ja kuljetuksesta vastaavan on kummankin säilytettävä itsellään yksi jäljennös.

d) Kunkin kaupallisen asiakirjan alkuperäiskappaleen on koostuttava yhdestä kaksipuolisesta paperiarkista, tai jos tarvitaan enemmän tilaa, todistuksen on oltava sellainen, että kaikista sivuista muodostuu yhtenäinen kokonaisuus, jonka sivuja ei voi erottaa toisistaan.

e) Jos asiakirjaan liitetään lisäsivuja lähetyksen sisällön tunnistamista varten, tällaiset sivut katsotaan myös asiakirjan alkuperäiskappaleen osaksi, ja vastuuhenkilön on allekirjoitettava jokainen sivu.

f) Jos asiakirja e kohdassa tarkoitettuine lisäsivuineen käsittää enemmän kuin yhden sivun, kunkin sivun alareunassa on oltava sivunumero – (sivunumero)/(sivujen kokonaismäärä) – ja kunkin sivun yläreunassa on oltava vastuuhenkilön antama asiakirjan koodinumero.

g) Vastuuhenkilön on täytettävä ja allekirjoitettava asiakirjan alkuperäiskappale.

h) Vastuuhenkilön allekirjoituksen on oltava erivärinen kuin painoväri.

(Komission asetus (EU) N:o 1688/2005 art 1, 2, 3, 5, 6, liite IV)

​Valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa (Elintarvikelaki 55 §).

Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.

Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikekontaktimateriaalin valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, jos elintarvikekontaktimateriaali tai siitä annettavat tiedot tai kontaktimateriaalitoiminta ovat sellaiset, että ne aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.

Kielto voidaan määrätä väliaikaiseksi asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa. Valvontaviranomaisen tulee omalta osaltaan huolehtia siitä, että asiassa tarvittavat selvitykset tehdään viivytyksettä. (Elintarvikelaki 56§)

Valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoitukseen elintarvikesäännösten vastaista elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia voidaan käyttää tai mihin tarkoitukseen se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi. Valvontaviranomaisen on määrättävä elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali hävitettäväksi, jos sen käyttö ei ole mahdollista tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikesäännökset sitä edellyttävät. Valvontaviranomaisen on tehtävä 1 ja 2 momentissa tarkoitettu päätös viivytyksettä. Päätöstä tehtäessä on pyrittävä siihen, että elintarvikealan tai kontaktimateriaalialan toimijan taloudellinen menetys jää mahdollisimman pieneksi. Valvontaviranomaisen on asetettava kohtuullinen määräaika, jonka kuluessa toimijan on noudatettava 1 tai 2 momentin mukaista päätöstä (Elintarvikelaki 59 §).

Entiset eläinperäiset elintarvikkeet, jotka on käsitelty elintarvikehygieniasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 2 artiklan 1 kohdan m alakohdan mukaisesti, käytöstä poistetut käsitellyt rehut sekä luokkaan 1 ja 3 kuuluvan muista kuin jäsenmaista tuodun tai tuodusta ai-neksesta valmistetun käsitellyn lemmikkieläinten ruuan saa hävittää toimitta-malla hyväksytylle kaatopaikalle täytäntöönpanoasetuksen 7 artiklan mukaisesti. (Sivutuotelaki 25§)

​Täytäntöönpanoasetuksen liitteessä VI olevan IV luvun ensimmäisen kohdan mukaisesti elintarvikealan laitoksesta tai vähittäismyymälästä saa toimittaa mainitussa kohdassa säädetyn viikoittaisen enimmäismäärän entisiä eläinpe-räisiä elintarvikkeita hyväksytylle kaatopaikalle hävitettäväksi. (Sivutuotelaki 26§)

​Valvontaviranomainen voi määrätä sen, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla an-nettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpa-noasetusta, välittömästi tai asian laatuun nähden riittävässä määräajassa täyt-tämään velvollisuutensa. (Sivutuotelaki 63§)

​Valvontaviranomainen voi kieltää sivutuotteen ja siitä johdetun tuotteen keräämisen, kuljetuksen, käsittelyn, jatkokäsittelyn, muuntamisen, jalostamisen, varastoimisen, markkinoille saattamisen, jakelun ja käytön, jos sivutuote tai siitä johdettu tuote ei täytä tässä laissa tai sen nojalla taikka sivutuoteasetuksessa tai täytäntöönpanoasetuksessa säädettyjä vaatimuksia.

​Valvontaviranomainen voi myös kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöön-panoasetusta, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai toimintaa.

​Valvontaviranomainen voi asettaa 1 momentissa tarkoitetun kiellon väliaikai-sena asian selvittämisen ajaksi, jos se on eläinten tai ihmisten terveyden tai ympäristön kannalta välttämätöntä. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa (Sivutuotelaki 64§)

​Jos valvontaviranomainen on 64 §:n nojalla määrännyt kiellon, se voi määrätä tuotteet hyväksymällään tavalla toimijan kustannuksella käsiteltäväksi uudel-leen,käytettäväksi muuhun tarkoitukseen, hävitettäväksi, poistettavaksi markkinoilta tai palautettavaksi lähettäjämaahan. Päätökseen voidaan liittää määräyksiä sen täytäntöönpanossa noudatettavasta menettelystä. (Sivutuotelaki 67§)

​1.​ Toimijoiden on varmistettava, että kaikki eläimistä saatavat sivutuotteet ovat seuraavien edellytysten mukaisia:

a) ne täyttävät liitteessä VIII olevassa I ja II luvussa esitetyt keräämistä, kulje-tusta ja tunnistusmerkintöjä koskevat vaatimukset;

​ b) niiden kuljetuksessa on mukana kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa III luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

2.​ ​ Eläimistä saatavia sivutuotteita ja niistä johdettuja tuotteita lähettävien, kul-jettavien tai vastaanottavien toimijoiden on pidettävä kirjaa lähetyksistä ja säi-lytettävä niihin liittyvät kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa IV luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

3.​ Toimijoiden on noudatettava liitteessä VIII olevassa V luvussa esitettyjä eräiden johdettujen tuotteiden merkitsemistä koskevia vaatimuksia. (Komissi-on asetus (EU) N:o 142/2011 art 17, kohdat 1-3)

​Luokkaan 2 kuuluva aines sisältää seuraavat eläimistä saatavat sivutuotteet:

​a)​​ lanta, mineralisoimaton guano ja ruuansulatuskanavan sisältö;

​b)​ ​ eläimistä saatavat sivutuotteet, jotka on kerätty 27 artiklan ensimmäisen kohdan c alakohdan nojalla hyväksytyissä täytäntöönpanosäännöissä edellytetyn jäteveden käsittelyn aikana

i)​ luokkaan 2 kuuluvaa ainesta käsittelevistä laitoksista; tai

​ii)​ ​muista kuin 8 artiklan e alakohdassa tarkoitetuista teurastamoista;

​c)​ ​ eläimistä saatavat sivutuotteet, jotka sisältävät sallittujen aineiden tai vierasaineiden jäämiä sellaisia määriä, jotka ylittävät direktiivin 96/23/EY 15 artiklan 3 kohdassa tarkoitetut sallitut arvot;

​d)​ ​ eläinperäiset tuotteet, jotka on ilmoitettu ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, koska niissä esiintyy epäpuhtauksia;

​e)​ ​ muut kuin luokkaan 1 kuuluvat eläinperäiset tuotteet:

​i)​ ​ jotka on tuotu kolmannesta maasta ja jotka eivät täytä yhteisöön tuontia koskevia yhteisön eläinlääkintälainsäädännön vaatimuksia, paitsi jos yhteisön lainsäädäntö sallii niiden tuonnin tai käyttöönoton tietyin rajoituksin tai niiden palauttamisen kyseiseen kolmanteen maahan; tai

​ii)​ ​ jotka on lähetetty toiseen jäsenvaltioon ja jotka eivät täytä yhteisön lainsäädännössä asetettuja tai sallittuja vaatimuksia, paitsi jos ne palautetaan alkuperäjäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen luvalla;

​f)​ ​ muut kuin 8 tai 10 artiklassa tarkoitetut eläimet ja ruhonosat, kun kyse on eläimistä,

​i)​ ​ jotka ovat kuolleet muutoin kuin ihmisravinnoksi teurastamisen tai kaatamisen vuoksi, mukaan lukien taudintorjuntatarkoituksessa lopetetut eläimet,

ii)​ ​ sikiöt;

iii)​ ​muuhun kuin siitostarkoitukseen käytettävät munasolut, alkiot ja siemenneste; sekä kuoriutumattomana kuollut siipikarja;

​g)​​ luokkaan 2 kuuluvan ja luokkaan 3 kuuluvan aineksen seokset;

​h)​ ​ muut eläimistä saatavat sivutuotteet kuin luokkaan 1 kuuluva aines tai luokkaan 3 kuuluva aines. (EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 9)

Luokkaan 2 kuuluva aines on

a)​​ hävitettävä jätteenä polttamalla

i)​ ​​ suoraan ilman esikäsittelyä; tai

iii)​​ sen jälkeen, kun se on käsitelty painesteriloimalla, jos toimivaltainen viranomainen näin vaatii, ja syntyvä aines on merkitty pysyvästi;

​b)​ hävitettävä tai hyödynnettävä rinnakkaispolttolaitoksessa, jos luokkaan 2 kuuluva aines on jätettä,

j)​ ​ ​ ​suoraan ilman esikäsittelyä; tai

iii)​ ​sen jälkeen, kun se on käsitelty painesteriloimalla, jos toimivaltainen viranomainen näin vaatii, ja syntyvä aines on merkitty pysyvästi;

​c)​ toimitettava hyväksytylle kaatopaikalle sen jälkeen, kun se on käsitelty painesteriloimalla ja syntyvä aines on merkitty pysyvästi;

​d) käytettävä orgaanisten lannoitteiden ja maanparannusaineiden valmistuksessa, jotka saatetaan markkinoille 32 artiklan mukaisesti sen jälkeen, kun se on tarvittaessa käsitelty painesteriloimalla ja syntyvä aines on merkitty pysyvästi;

​e)​ ​ kompostoitava tai muunnettava biokaasuksi

​i)​ ​ sen jälkeen, kun se on käsitelty painesteriloimalla ja syntyvä aines on merkitty pysyvästi; tai

​ii)​ esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä, jos kyseessä on lanta, ruoansulatuskanava ja sen sisältö, maito, maitoperäinen tuote, ternimaito sekä munat ja munatuotteet, joihin toimivaltainen viranomainen ei katso sisältyvän minkään vakavan tartuntataudin leviämisriskiä;

​f)​ ​ levitettävä käsittelemättömänä maahan, jos kyseessä on lanta, ruoansulatuskanavasta erotettu ruoansulatuskanavan sisältö, maito, maitoperäinen tuote tai ternimaito, joihin toimivaltainen viranomainen ei katso sisältyvän minkään vakavan tartuntataudin leviämisriskiä;

​g)​ ​ jos kyseessä on vesieläinperäinen aines, muunnettava säilörehuksi tai kompostoitava tai muunnettava biokaasuksi;

​h)​ ​ käytettävä polttoaineena esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä; tai

​i)​ ​ käytettävä 33, 34 ja 36 artiklassa tarkoitettujen johdettujen tuotteiden valmistuksessa, jotka saatetaan markkinoille kyseisten artikloiden mukaisesti.

(EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 13)

​Toimijoiden on kerättävä, tunnistemerkittävä ja kuljetettava eläimistä saatavat sivutuotteet ilman turhia viivytyksiä olosuhteissa, joilla ehkäistään ihmisten ja eläinten terveydelle aiheutuvat riskit. (EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 21 kohta

1)

​Eräät jäsenvaltiot sallivat entisten elintarvikkeiden pienten määrien, enintään 20 kilogrammaa viikossa, keräämisen, kuljetuksen ja hävittämisen asetuksen (EU) N:o 142/2011 liitteessä VI olevassa IV luvussa vahvistetuilla muilla tavoil-la. (Komission asetus 2015/9 (EU) kohta 3)

Sovellettavat säännökset

Elintarvikelaki 297/2021 6§, 14§, 15§, 55 §, 56§, 59§, 68§, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 3 artikla, 5 artikla kohta, liite II luku VI, liite II

EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18

Mmm asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 § 22 mom 1F

Komission asetus (EU) N:o 1688/2005 art 1, 2, 3, 5, 6, liite IV

Komission asetus (EU) N:o 142/2011 art 17, kohdat 1-3

Komission asetus (EU) 2015/9 kohta 3, liite II

Laki eläimistä saatavista sivutuotteista (517/2015) §25, §26, §63, §64, §67

EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 21 kohta 1

Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat

Raision valvonnan elintarvikelain 56§:n mukainen kielto

Turun Kylmäsäilön varastokirjanpito Bazaar4all omistamille tuotteille

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.

Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.

Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi puh. 050​ 552 9239

e-mail. paivi.nurmi@turku.fi

Allekirjoitukset

Päivi Nurmi

vs. ympäristöterveyspäällikkö

Jakelu

aoBazaar 4 all Oy
tiedRaision kaupunki
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta