Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta30721.12.20235

7474-2020 (10 03 00)

Toimenpidepyyntö, Leipäläntie 45 (2020-20)

Tiivistelmä:

Leipäläntie 45:ssä sijaitsevasta kiinteistöstä on tehty toimenpidepyyntö, jossa vaaditaan muuan muassa kiinteistön alueen pysäköinnin suunnittelua, autoilun kieltämistä kevyenliikenteen väylällä sekä hulevesihaitan poistamista. Lisäksi toimenpidepyynnössä vaaditaan tutkimaan tonttiliittymän lainmukaisuus. Lautakunnalle esitetään, että kiinteistön omistajalle annetaan määräys poistaa kiinteistölle asemakaavassa istutettavaksi tontinosaksi osoitetulle alueelle tehty asfaltointi. Muilta osin toimenpidepyyntö ei anna aihetta viranomaisen toimenpiteisiin.

Rlupalk § 307

Rakennusvalvonta, valvontajuristi Esa Mettälä 24.11.2023:

Kohde:

Kiinteistö: 853-82-30-9

Osoite: Leipäläntie 45, 20300 Turku

Omistaja: As Oy Turun Pulina Pub

Kuvaus asiasta

Yllä mainitusta kiinteistöstä 82-30-9 (Leipäläntie 45) on 23.6.2020 tehty rakennusvalvonnalle toimenpidepyyntö, jolla pyydetään tutkimaan kyseiselle kiinteistölle rakennetun tonttiliittymän lainmukaisuus. Toimenpidepyynnössä vaaditaan kyseisen kiinteistön alueen pysäköinnin suunnittelua, kiinteistöliittymien käytön selkiyttämistä ja tarpeettoman autoilun kieltämistä kevyen liikenteen väylällä.

Toimenpidepyynnössä on tuotu esille myös kyseisestä liittymästä syntynyt hulevesistä johtuva ongelma, jonka mukaan autojen mukana kulkeutuu hulevesiä kevyenliikenteen väylälle jääden siihen lätäköksi. Tämän perusteella toimenpidepyynnön tekijä vaatii asfaltoinnin poistamista ja hulevesien asianmukaista johtamista viemäriin.

Rakennusvalvonta on 11.7.2022 tehnyt asiaa koskevan päätöksen, 853-2020-20, jonka mukaan asiassa ei ole aihetta toimenpiteisiin.

Toimenpidepyynnön tekijä on ilmoittanut olevansa tyytymätön päätökseen ja asia on näin ollen saatettava rakennus- ja lupalautakunnan käsittelyyn.

Vastine

Kiinteistön omistajalle on varattu tilaisuus antaa vastine ennen asian käsittelyä. Kiinteistön omistaja on lähettänyt 10.8.2023 sähköpostitse vastineen. Vastineen mukaan yritystoiminnan kannalta on tärkeää, että asiakkaat pääsevät autolla parkkipaikalle, joka sijaitsee kiinteistön edessä.

Vastineen mukaan myös asfaltointi on tehty kiinteistölle ammattilaisen toimesta, joten esimerkiksi kallistukset on tehty asianmukaisesti. Veden seisonta kevyen liikenteen väylällä ei liity kiinteistön omistajan kiinteistöön. Asfaltti Alfa Turku Oy:n toimitusjohtaja on käynyt paikalla arvioimassa, ettei asfaltin poistolla ole merkitystä naapurin esittämään ongelmaan.

Perustelut

Vaatimus kiinteistön pysäköinnin suunnittelusta, liittymien käytön selkiyttämisestä ja autoilun kieltämisestä kevyenliikenteen väylällä

Kyseessä olevan kiinteistön kohdalla Raunistulan puistotien katualueella olevat liikennemerkit ja pysäköintipaikat ovat kaupungin hyväksymän liikennesuunnitelman mukaiset. Katu on rakennettu kaupungin vahvistaman katusuunnitelman mukaisesti.

Kadun pysäköintipaikat ja liikennejärjestelyt eivät ole kiinteistön 82-30-9 omistajan rakentamia tai suunnittelemia. Kiinteistön omistaja ei saa muuttaa katualueen liikennejärjestelyjä, vaan muutokset voivat tapahtua vain kaupungin toimivaltaisen viranomaisen suunnittelemina ja rakennuttamina.

Rakennusvalvontaviranomaisella ei ole toimivaltaa muuttaa katualueen liikennesuunnitelmia eikä muullakaan tapaa puuttua kadun rakentamiseen asemakaavan mukaisella katualueella.

Toimenpidepyynnössä esitetyt vaatimukset koskien kiinteistön pysäköinnin suunnittelua, liittymien käytön selkiyttämistä ja autoilun kieltämistä katualueella kevyenliikenteen väylällä ovat sellaisia, joihin rakennusvalvontaviranomaisella ei ole toimivaltaa puuttua, eikä toimenpidepyyntö tältä osin anna aihetta rakennusvalvontaviranomaisen toimenpiteille.

Vaatimus hulevesihaitan poistamisesta

Maankäyttö- ja rakennuslain 103 k §:n mukaan kunnan määräämä monijäseninen toimielin voi antaa kiinteistön omistajalle tai haltijalle määräyksen hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi.

Turun hallintosäännön 51 § perusteella rakennus- ja lupalautakunta toimii maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettuna hulevesiasioista vastaavana monijäsenisenä toimielimenä.

Muutoksena aikaisempaan tilanteeseen on tontilla 82-30-9 suoritettu piha-alueen asfaltointia, minkä on toimenpidepyynnössä kerrottu lisänneen hallitsemattomia hulevesiä.

Hulevesien osalta asiassa ei ole esitetty tontin 82-30-9 asfaltoinnista johtuvaa naapurikiinteistöille aiheutuvaa merkittävää haittaa verrattuna tilanteeseen ennen asfaltointia. Katualueelle kertyy hulevesiä, mutta tämä johtuu suuressa määrin siitä, että kadun kevyenliikenteen väylällä ei ole hulevesikaivoja. Kadun hulevedet valuvat katualueella olevalle viheralueelle. Tämän kadulla olevan viheralueen läpi kulkee myös naapurikiinteistölle jalankulkuväylä, jolla ajoittain on vesilammikoita. Veden kertymisen kyseiselle viheralueelle ei ole osoitettu johtuvan pääasiassa kiinteistöllä 82-30-9 tehdystä asfaltoinnista.

Edelle kerrotulla perusteella asiassa ei ole osoitettu olevan sellaista kiinteistön 82-30-9 aiheuttamaa hulevesihaittaa, jonka poistamiseksi valvovan viranomaisen tulisi antaa määräys.

Vaatimus asfaltoinnin poistamisesta

Toimenpidepyynnössä mainitaan, että kiinteistölle 82-30-9 on kesällä 2018 rakennettu uusi tonttiliittymä Raunistulan puistotien puolelle. Vanhojen ilmakuvien perusteella voidaan kuitenkin todeta, että rakennuksen pohjoispuolella oleva tonttiliittymä Raunistulan puistotieltä on ollut olemassa jo ainakin vuonna 1986. Myös rakennuksen eteläpäädyssä on ollut jonkinlainen liittymä pidempään, selkeä autolla ajettava liittymä on kuitenkin tehty vasta myöhemmin, arviolta 2010-luvulla. Sen sijaan molemmat tonttiliittymät on asfaltoitu vasta kesällä 2018.

Kiinteistö 82-30-9 sijaitsee 18.11.1946 voimaan tulleen asemakaavan alueella. Tontilla olevan rakennuksen eteläpäädyssä on kadun reunasta noin yhdeksän metrin päähän ulottuva alue, joka on asemakaavamääräyksen mukaan istutettava tontinosa. Rakennuksen eteläpäädyssä on vastaavasti kadun reunasta noin kuuden metrin päähän ulottuva istutettava tontinosa. Nämä asemakaavan mukaiset istutettavat tontinosat ulottuvat naapurikiinteistöille asti, joten kiinteistön 82-30-9 koko rakentamaton kadunpuoleinen reuna on asemakaavan mukaista istutettavaa tontinosaa.

Nämä kaavan mukaiset istutettavat tontinosat rakennuksen päädyissä on kokonaan asfaltoitu, pois lukien naapurikiinteistöjen rajalla olevat pensasaita alueet.

Siltä osin kuin asfaltointi on tehty istutettavalle tontinosalle, tehty toimenpide on voimassa olevan asemakaavan vastainen. Koska piha-alueen asfaltointi on voimassa olevan asemakaavamääräyksen vastaista eikä toimenpide perustu myönnettyyn lupaan, on viranomaisen syytä määrätä maankäyttö- ja rakennuslain 182.1 §:n mukaisesti kiinteistön omistaja poistamaan asfaltointi kyseisiltä alueilta.

Sen sijaan alueiden käyttöä tonttiliittymänä ei ole syytä määrätä lopetettavaksi, koska tonttiliittymät ovat sorapintaisina olleet olemassa hyvin pitkään.

Asfaltointia on tehty myös katualueella. Katualueen asemakaava on tullut voimaan 3.4.2004. Toisin kuin kiinteistöllä 82-30-9, katualueen asemakaavassa ei ole osoitettu istutettavaa aluetta sille osalle katua, jossa kiinteistön omistaja on asfaltointia suorittanut. Ainoastaan pienellä osalla tonttiliittymän kohdalla on asfaltoitu asemakaavassa katualueelle osoitettua suojaviheraluetta arviolta noin 20 m2 alalta.

Kuten edellä on todettu, tämä rakennuksen pohjoispuolella oleva tonttiliittymä Raunistulan puistotieltä on ollut olemassa jo ainakin vuonna 1986. Nykyinen voimassa oleva kadun asemakaava on tullut voimaan siis huomattavasti sen jälkeen, kun tonttiliittymä on rakennettu.

Katualueen asfaltoinnin poistaminen hulevesien imeytymisen parantamiseksi ei ole tässä tapauksessa oikeasuhtainen toimenpide, koska katualueen asfaltoinnista aiheutuva hulevesihaitta naapurin tontille on kokonaisuudessa vähäistä. Ei ole myöskään perustetta määrätä tonttiliittymän käyttöä lopetettavaksi kokonaan, koska tonttiliittymä on ollut olemassa hyvin pitkään. Mikäli asfaltoinnin poistaminen katualueelta olisi tarpeen, mahdolliset kehotukset asiassa osoitettaisiin katualueen omistajalle eli Turun kaupungille, ei kiinteistön 82-30-9 omistajalle.

Myöskään katualueen hulevesistä huolehtiminen ei ole kiinteistön 82-30-9 omistajan vastuussa, eikä kiinteistön omistajaan voida kohdistaa tähän liittyviä kehotuksia ja määräyksiä.

Toimenpiteet

Edellä kerrotuin perustein rakennus- ja lupalautakunnalle esitetään, että lautakunta määrää kiinteistön 82-30-9 omistajan Turun Pulina Pub asunto-osakeyhtiön (0142510-7) poistamaan kiinteistölle 82-30-9 asemakaavassa istutettavaksi tontinosaksi osoitetulle alueelle tehdyn asfaltoinnin. Muilta osin toimenpidepyyntö ei anna aihetta viranomaisen toimenpiteisiin.

Oheismateriaali 1​Toimenpidepyyntö 23.6.2020

Oheismateriaali 2​Sähköpostiviesti 14.4.2023 pyynnöstä saattaa asia rakennus- ja lupalautakunnan käsiteltäväksi

Oheismateriaali 3​Vastine 9.8.2023

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

Ehdotus​Rakennus- ja lupalautakunta päättää yllä esitetyin perustein, että kiinteistön 82-30-9 omistaja Turun Pulina Pub asunto-osakeyhtiö (0142510-7) määrätään maankäyttö- ja rakennuslain 182.1 §:n mukaisesti poistamaan kiinteistölle 82-30-9 asemakaavassa istutettavaksi tontinosaksi osoitetulle alueelle tehdyn asfaltoinnin viimeistään kuuden kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista, ellei myöhemmin myönnettävistä luvista muuta johdu.

Samalla lautakunta päättää, että muilta osin toimenpidepyyntö ei anna aihetta viranomaisen toimenpiteisiin.

Tästä päätöksestä peritään Turun Pulina Pub asunto-osakeyhtiöltä rakennusvalvontataksan 22.2 §:n mukainen maksu 530 €.

Päätös​Ehdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän tarkistetusta päätösehdotuksesta.

Esittelijän lisäys päätösehdotukseen:

Lisäksi lautakunta päättää, että siltä osin kuin asia koskee katualueen liikennejärjestelyjä, asia siirretään kaupunkiympäristön liikennesuunnittelun vastuualueelle.

Jakelu

aoTurun Pulina Pub asunto-osakeyhtiö
aoXXXXX
aoXXXXX
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu