Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Rakennus- ja lupalautakunta | 298 | 07.12.2023 | 9 |
1395-2021 (11 02 00)
Elintarvikelain mukainen hallintopakkoasia Bazaar4all Oy:n elintarvikehuoneisto Bazaar4all/ uhkasakon tuomitseminen
Tiivistelmä:
Elintarvikehuoneistossa on havaittu puutteita suomen- ja ruotsinkielisissä pakkaus-merkinnöissä. Lautakunnalle ehdotetaan aiemmin asetetun uhkasakon tuomitsemista.
Rlupalk § 298
Ympäristöterveys, vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi ja ympäristölakimies Nina Mattila 27.11.2023:
Toimija
Bazaar4all Oy, y-tunnus 3112365-2
Viilarinkatu 3
20320 Turku
Toimipaikan nimi ja osoite
Bazaar4all
Viilarinkatu 3
20320 Turku
Asian aiemmat vaiheet
Bazaar4all Oy:n elintarvikehuoneistossa Bazaar4all osoitteessa Viilarinkatu 3, 20320 on tehty tarkastukset 10.5.2021, 6.10.2021 sekä 20.4.2021. Toiminnassa on todettu puutteita elintarvikehuoneiston tilojen soveltuvuudessa, riskityöntekijöiden terveydentilan seurannassa, elintarvikkeiden käsittely- ja säilytysolosuhteissa, elintarvikkeiden merkinnöissä, jäljitettävyydessä, naudanlihan merkintäjärjestelmässä, näytteenoton riittävyydessä sekä Oiva-raportin esilläpidossa.
Johtava terveystarkastaja antoi toimijalle määräyksen (17.2.2022 § 1) korjata havaitut epäkohdat. Tarkastuksella 20.4.2022 todettiin, että kaikkia puutteita ei oltu korjattu.
Rakennus- ja lupalautakunta päätti 29.9.2022 § 275 määrätä Bazaar4all Oy:n juoksevan uhkasakon uhalla suorittamaan muun muassa seuraavat toimenpiteet viimeistään kuuden kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:
11) Kaikkiin pakattuihin elintarvikkeisiin tulee laittaa elintarviketietoasetuksen edellyttämät pakolliset pakkausmerkinnät suomeksi ja ruotsiksi.
Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 11. osalta: kiinteänä peruseränä tuhat (1 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kuuden kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä kaksisataa (200) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Päätöksen perustelut
Tarkastuksella 17.4.2023 on havaittu, että pakkausmerkinnät puuttuivat noin 20%:sta tuotteista. Merkintöjä oli saatu pyytämällä niitä elintarvikkeiden toimittajilta sekä valitsemalla tuotteita,
joissa suomen- ja ruotsinkielellä tuotetietoja oli ollut valmiiksi saatavilla. Tarkastuksella 21.8.2023 arvioitiin, että pakkausmerkinnät puuttuivat kokonaan tai osittain noin 60%:sta tuotteista. Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole toistuvista huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetuissa määräajoissa.
Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan. Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 297/2021 § 6 mom 1, 3)
Valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai 2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa. (Elintarvikelaki 55 § 1 mom ja 4 mom).
Valvontaviranomainen voi tehostaa elintarvikelain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakosta sekä teettämis- ja keskeyttämisuhasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990). Se, joka rikkoo elintarvikelain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, voidaan jättää tuomitsematta rangaistukseen samasta teosta, jos uhkasakko on tuomittu maksettavaksi. (Elintarvikelaki 68 §)
1. Seuraavien tietojen ilmoittaminen on pakollista
10–35 artiklan mukaisesti, jollei tähän lukuun sisältyvistä poikkeuksista muuta johdu:
a) elintarvikkeen nimi;
b) ainesosaluettelo;
c) elintarvikkeen tuotannossa tai valmistuksessa käytetyt ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka on lueteltu liitteessä II,
tai liitteessä II luetelluista allergioita tai intoleransseja aiheuttavista aineista tai tuotteista johdetut ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka ovat mukana valmiissa tuotteessa sellaisenaan tai jossakin muussa muodossa;
d) tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät;
e) elintarvikkeen sisällön määrä;
f) vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta;
g) erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet;
h) 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu elintarvikealan toimijan
nimi tai toiminimi ja osoite;
i) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin siitä on säädetty
26 artiklassa;
j) käyttöohje, jos elintarvikkeen tarkoituksenmukainen käyttö
ilman sitä on vaikeaa;
k) juomien todellinen alkoholipitoisuus tilavuusprosentteina, jos
alkoholipitoisuus on suurempi kuin 1,2 tilavuusprosenttia;
l) ravintoarvoilmoitus.
2. Edellä 1 kohdassa tarkoitetut tiedot on ilmoitettava sanoin
ja numeroin. Ne voidaan lisäksi ilmaista kuvin tai tunnuksin,
sanotun kuitenkaan rajoittamatta 35 artiklan soveltamista.
3. Kun komissio hyväksyy tässä artiklassa tarkoitetut delegoidut säädökset ja täytäntöönpanosäädökset, 1 kohdassa tarkoitettuja tietoja voidaan ilmaista vaihtoehtoisesti kuvin tai tunnuksin
sanojen tai numeroiden sijasta.
Sen varmistamiseksi, että kuluttajat voivat saada muilla keinoilla
kuin sanoin ja numeroin pakolliset elintarviketiedot, ja edellyttäen, että varmistetaan sama tietojen taso kuin sanoin ja numeroin, komissio voi vahvistaa delegoiduilla säädöksillä 51 artiklan
mukaisesti perusteet, joiden mukaan 1 kohdassa tarkoitettu tieto
tai tiedot voidaan ilmaista kuvin tai tunnuksin sanojen tai numeroiden sijasta, kun voidaan osoittaa, että kuluttajat ymmärtävät ne yhdenmukaisesti.
4. Tämän artiklan 3 kohdan yhdenmukaisen täytäntöönpanon varmistamiseksi komissio voi hyväksyä täytäntöönpanosäädöksiä, jotka koskevat 3 artiklan mukaisesti määriteltyjen perusteiden soveltamistapoja yhden tai useamman tiedon ilmaisemiseksi kuvin tai tunnuksin sanojen tai numeroiden sijasta. Nämä
täytäntöönpanosäädökset hyväksytään 48 artiklan 2 kohdassa
tarkoitettua tarkastelumenettelyä noudattaen (EPNAs 1169/2011 artikla 9)
Valmiiksi pakatun elintarvikkeen pakolliset pakkausmerkinnät on kaksikielisessä kunnassa myytäviin tai muuten luovutettaviin elintarvikkeisiin tehtävä ainakin suomen ja ruotsin kielellä.
Valmiiksi pakattujen elintarvikkeiden, joita myydään tai muuten luovutetaan vain yksikielisessä kunnassa, pakolliset pakkausmerkinnät on tehtävä ainakin kyseisen kunnan kielellä. (MMM 834/2014 § 4)
Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uh-kasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa. Tämän ylittävältä osalta lisäerät raukeavat niiltä uhkasakkojaksoilta, jotka ovat alkaneet ennen kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.
Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, jos päävelvoitetta on olennaiselta osalta noudatettu tai velvoitetun maksukyky on merkittävästi alentunut taikka uhkasakon määrän alentamiseen on muu perusteltu syy.
Toimija ei ole esittänyt pätevää syytä, miksi velvoitetta ei ole noudatettu. Näin ollen lautakunnalle esitetään, että peruserä velvoitteen 11 osalta tuomitaan maksettavaksi. Koska toimija on noudattanut velvoitetta osittain, ehdotetaan kiinteää peruserää tuomittavaksi osittain. Mikäli velvoitetta ei noudateta jatkossakaan, voidaan uhkasakkojen lisäeriä tuomita erillisellä päätöksellä maksettavaksi.
Kuuleminen
Hallintolain ja uhkasakkolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija ei antanut vastinetta.
Oheismateriaali 1Tarkastuspöytäkirja 14.8.2023
Valvontajohtaja Leena Salmelainen:
EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää tuomita Bazaar4all Oy:n maksamaan lautakunnan päätöksellä 29.9.2022 § 275 asetetun uhkasakon kiinteän peruserän osittain seuraavasti:
Velvoitteen 11. (suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät elintarvikepakkauksiin) osalta kuusisataa (600) euroa.
Samalla lautakunta päättää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Sovellettavat säännökset
Elintarvikelaki 297/2021 6 §, 55 §, 59§, 68§, 78 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus 834/2014 § 4
EPNAs (EU) N:o 1169/2011 elintarviketietojen antamisesta kuluttajille art 9
EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 10 § ja 22 §
PäätösEhdotus hyväksyttiin
Kokouksessa asian esitteli vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi.
Jakelu
aoBazaar 4 all Oy
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys