Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta29707.12.20238

3780-2022 (00 01 02)

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman päivityksen 2024 tiedoksi saattaminen

Tiivistelmä:

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman päivitys vuodelle 2024 sisältää elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinlääkintähuoltolain edellyttämän suunnitelmallisen valvonnan. Suunnitelma on laadittu ympäristöterveydenhuollon yhteisen valtakunnallisen valvontaohjelman 2020-2024 ohjeiden mukaisesti.

Rlupalk § 297

Ympäristöterveys, vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi 29.11.2023:

Virallista valvontaa koskevassa asetuksessa (EU) 2017/625 säädetään virallisen valvonnan periaatteista maatalous-elintarvikeketjussa. Asetus määrittelee käsitteen virallinen valvonta sekä valvonnan vaatimukset mm. käytettävistä henkilöstöresursseista, riskiperusteisuudesta ja valvontasuunnitelman sisällöstä sekä valvonnan tuloksien julkistamisesta.

Toimivaltaisten viranomaisten on suoritettava virallista valvontaa säännöllisesti, riskien mukaan ja sopivalla tiheydellä kaikilla elintarvikeketjua osa-alueilla. Toimivaltaisten viranomaisten olisi vahvistettava virallisen valvonnan tiheys ottaen huomioon tarve mukauttaa valvontatoimet riskiin ja odotettavaan säännösten noudattamisen tasoon eri tilanteissa, mukaan lukien mahdolliset elintarvikeketjua koskevan unionin lainsäädännön

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston laatii terveydensuojelulain 763/1994 mukaisesti valvonnan toimeenpanon ohjaamiseksi ja yhteensovittamiseksi valtakunnallinen terveydensuojelun valvontaohjelma, joka kunnassa tulee huomioida omassa valvontasuunnitelmassaan. Kunnan tulee laatia ja hyväksyä säännöllistä valvontaa koskeva terveydensuojelun valvontasuunnitelma. Valvonnan tulee olla laadukasta, riskiperusteista ja terveyshaittoja ehkäisevää.

Ruokavirasto ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ovat laatineet yhteistyössä ympäristöterveydenhuollon yhteisen valtakunnallisen valvontaohjelman vuosille 2020-2024. Siinä määritellään ympäristöterveydenhuollon valvonnan yleiset ja yhteiset periaatteet, jotta eri puolilla maata valvonta olisi yhdenmukaista. Se sisältää myös ympäristöterveydenhuollon toimialakohtaiset valtakunnalliset valvontaohjelmat ja kyseisen toimialan erityispiirteet vuosittaisine painopistealueineen. Kuntien tulee laatia vuosittain vastaavat omat suunnitelmansa, käsitellä ja hyväksyä ne ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä ja lähettää tiedoksi aluehallintovirastoon (AVI).

Turun ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma sisältää valtakunnallisten valvontaohjelmien pohjalta laaditut elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinlääkintähuoltolainsäädännön edellyttämät valvonnan suunnitelmat. Suunnitelma sisältää mm. arvion käytettävissä olevista voimavaroista, valvonnan painopisteet, valtakunnallisen valvontaohjelman ohjeiden mukaan laaditun toimialakohtaisen kohteiden tarkastustiheyden, ja näytteenottosuunnitelman käytettävine laboratorioineen. Suunnitelma laitetaan näkyviin julkiseen tietoverkkoon ympäristöterveydenhuollon sivuille.

Elintarvikevalvonnassa valtakunnallisen valvontasuunnitelman mukaan elintarvikevalvonnassa on valvottavia kohteita (tilanne 29.11.23) 1793 ja niihin tulee tehdä 1300 tarkastusta (valvontasuunnitelman 2023 luvut 1835 kohdetta ja 1400 tarkastusta). Suunnitelluissa tarkastusmäärissä on huomioitu tarkastukset, jotka ovat aiemmilta vuosilta tekemättä sekä uusintatarkastusten tarve. Lisäksi kohteista otetaan suunnitelman mukaan elintarvikevalvontanäytteitä projektikohtaisesti. Vuoden 2024 toteutettavat projektit ovat sushin hygieeninen laatu sekä tarjoilupaikkojen pintapuhtaus työvälineistä. Näytteenottona toteutetaan myös uppopaistorasvan laadun arviointi, mansikan alkuperän määrittäminen sekä luonnontuotteiden cesiumtutkimukset.

Vuoden 2022 toukokuussa on tullut käyttöön Ruokaviraston riskiarviointiohje ” ”Elintarvikehuoneiston ja kontaktimateriaalitoiminnan riskiluokitus ja elintarvikelainsäädännön mukaisen valvontatarpeen määrittäminen (10503/4)”, jonka perusteella määritellään ohjeelliset kohteiden tarkastustiheydet valvontakohteille. Valvontakohteiden tarkastustiheys kasvaa toiminnan riskin kasvaessa. Joissakin valvontakohteissa edellytetään useita kertoja vuodessa tapahtuvaa valvontaa (esim. laitokset). Ruokavirasto määrittelee, että harvemmin kuin kerran kolmessa vuodessa tehtävä suunnitelman mukainen valvonta ei ole säännöllistä valvontaa.

Terveydensuojelun valtakunnallisen valvontasuunnitelman mukaan valvottavia kohteita (tilanne 29.11.2023) on 963 ja niihin tulee tehdä 687 tarkastusta (valvontasuunnitelman 2023 luvut 1196 kohdetta ja 760 tarkastusta). Suunnitelluissa tarkastusmäärissä on huomioitu tarkastukset, jotka ovat aiemmilta vuosilta tekemättä. Valvira on laatinut valtakunnallisen terveydensuojelun valvontaohjelman 2020- 2024, jonka mukaan suunnitelmallisen valvonnan kohdetyypit, niiden riskiluokka ja tarkastustiheys on ohjeistettu. Terveydensuojeluvalvontanäytteitä otetaan yhteensä 1000 kappaletta (valvontasuunnitelmassa 2023 näytemäärä 750). Osa näytteidenotosta on ulkoistettu. Terveydensuojeluvalvonnan tarkastuksista suuri osa on epäilyyn perustuvaa valvontaa.

Tupakkavalvonnassa tupakanmyyntiluvat vuonna 2024 on 223 valvontakohteella. Valvontasuunnitelman mukaisesti kohteissa tulee käydä joka toinen vuosi. Nykyisellä valvontaresursseilla ei pystytä toteuttamaan suunnitelmallista valvontaa ja lisäksi muutokset tupakkalainsäädännössä koskien tupakan markkinointia ja esillepanoa vaativat valvonnalta työpanosta.

Lisäksi tupakointitilojen valvonta edellyttää valtakunnallisen ohjelman mukaan kolmen vuoden välein suoritettavaa valvontaa. Asuntoyhteisöjen tupakointikieltohakemuksia on tullut vuonna 2023 25 kpl, ja määrän odotetaan olevan vuonna 2024 samaa luokkaa. Tupakointikieltojen valvonta sekä hakemusten käsittely vaatii oman työpanoksena vuodelle 2024.

Valvontaeläinlääkäri tekee kaikki ilmoituksen varaisten toimijoiden (eläinkaupat, laajamittainen seura- ja harrastuseläintenpito) tarkastukset ja epäilyyn perustuvat eläinsuojelutarkastukset sekä eläintautilain mukaiset tarkastukset. Suunnitelmallisia valvontakohteita on noin 60 kpl. Valvontakohteet tarkastetaan vuosittain muiden kuin tallien osalta (nämä tarkastetaan kerran kolmessa vuodessa). Eläintautien vastustaminen sekä tulevat lainsääntöuudistukset tuovat muutoksia eläinlääkintähuollon toimintaan.

Elintarvike- ja terveydensuojeluvalvonnan suunnitelmallinen valvonta on toimijalle maksullista. Muista valvontatoimenpiteistä voidaan laskuttaa vain, jos lainsäädännössä näin erikseen mainitaan. Maksut on määritelty ympäristöterveyden maksutaksassa. Maksut ovat pääsääntöisesti kiinteähintaisia ja perustuvat toiminnan riskiin ja/tai valvontakohteessa tehtävään työmääräarvioon.

Valvontasuunnitelmassa on arvioitu myös henkilöstöresurssien riittävyyttä ottaen huomioon valtakunnalliset keskusvirastojen ohjeet ja paikalliset kohdevaatimukset. Elintarvikevalvonnan vajaus resursseissa on arviolta laskentatavasta riippuen n. 2-6 htv ja terveydensuojelussa/tupakkavalvonnassa yhteensä 3 htv. Vaikka ympäristöterveyden henkilöresursseja on kasvatettu viimeisten vuosien aikana, ei nykyisillä henkilöresursseilla kyetä vielä saavuttamaan valtakunnallisia tavoitteita ja lisävirkoja tarvitaan edelleen mm. suunnitelman mukaisen valvonnan suorittamiseen. Esitetyllä terveystarkastajan viralla on tarkoitus parantaa suunnitelmallisen valvonnan kattavuutta elintarvikevalvonnassa sekä tupakkalain valvonnassa. Resurssitehokkaan toiminnan saavuttamiseksi kehitetään yhteistyömuotoja vastuualueella. Toiminnan sujuvoittamiseksi tarvitaan lisäksi toinen valvontaeläinlääkäri. Valvontaeläinlääkärin palkkakustannukset maksetaan valtion varoista (AVI).

Liite 1​Ympäristöterveyden valvontasuunnitelma vuodelle 2024 liitteineen

Vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi:

Ehdotus​Rakennus- ja lupalautakunta päättää merkitä tiedoksi ja hyväksyä liitteenä olevan vuodeksi 2024 päivitetyn ympäristöterveyden valvontasuunnitelman käyttöön otettavaksi ja toimittaa sen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastolle.

Lisäksi lautakunta päättää todeta, että ympäristöterveyden resurssit ovat riittämättömät ja niitä tulee vahvistaa uusilla vakansseilla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys


Liitteet:

Rlupalk § 297
Liite 1:Ympäristöterveyden valvontasuunnitelma vuodelle 2024 liitteineen