Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu | |||
Ympäristönsuojelupäällikkö | 104 | 25.10.2023 |
8957-2022 (11 01 00)
Päätös ympäristönsuojelulain 115 a §:n mukaisesta ilmoituksesta, Oy Monihuolinta-Multisped Ab, Telikatu 7 ja 9, Turku
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Renja Rasimus ja ympäristötarkastaja Katariina Riipinen 17.10.2023:
Asia
Päätös ympäristösuojelulain 115 d §:n mukaisesta ilmoituksesta, joka koskee terveydelle tai ympäristölle vaarallisen nestemäisen kemikaalin vähintään 100 m3, mutta alle 1000 m3 varastoa.
Ilmoituksen tekijä
Oy Monihuolinta-Multisped Ab (0409146-4)
Telikatu 9
20200 TURKU
Toiminta ja sen sijainti
Vaarallisen nestemäisen kemikaalin varasto
Oy Monihuolinta Ab
Telikatu 7 ja 9
20200 Turku
Kiinteistö 853-427-2-14, Omistaja: Turun kaupunki
Kiinteistö 853-514-3-0, Omistaja: Turun kaupunki
Ilmoituksen tekemisen peruste
Toiminta on ilmoituksenvaraista ympäristönsuojelulain (527/2014) 115 a §:n sekä lain liitteen 4 kohdan 2 alakohdan a mukaan (terveydelle tai ympäristölle vaarallisen nestemäisen kemikaalin vähintään 100 m3 mutta alle 1000 m3 varasto).
Viranomaisen toimivalta
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on asiassa toimivaltainen viranomainen ympäristönsuojelulain 115 a §:3 ja 4 momentin mukaan muissa kuin lain liitteen 4 kohdan 2 alakohdan b ja kohdassa 3 tarkoitetuissa toiminnoissa sekä liitteen 4 toiminnoissa, jos niissä on kyse sotilaskäyttöön tarkoitetusta toiminnasta.
Turun kaupungin rakennus- ja lupalautakunta on delegoinut ympäristönsuojelupäällikölle päätösoikeuden ympäristönsuojelulain 115 §:n mukaisessa yleisessä ilmoitusasiassa.
Asian vireilletulo
Ilmoitus on jätetty ja tullut näin ollen vireille Turun kaupungin ympäristönsuojelussa 7.7.2022. Ilmoitusta on täydennetty 23.11.2022.
Toiminnan sijaintipaikka ja sen ympäristö
Kemikaalivarasto sijaitsee Turun kaupungissa Kantasatamassa osoitteissa Telikatu 7 (liitteen 1 varastorakennus vr 103) ja Telikatu 9 (liitteen 1 varastorakennus vr 105) kiinteistöillä 853-427-2-14 ja 853-514-3-0. Kyseessä on olemassa oleva kemikaalivarasto, jonka toiminta on laajentunut kahteen rakennukseen ja niiden välittömässä läheisyydessä sijaitseviin varastokontteihin. Varsinainen ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien säiliövarastointi tapahtuu osoitteen Telikatu 9 varastorakennuksessa 105. Varastorakennuksessa 105 sekä varastorakennuksessa 103 on molemmissa kemikaalien kappaletavaravarastointa.
Varaston etäisyys satama-altaasta on noin 100 metriä ja lyhimmillään etäisyys Juhana Herttuan Puistokatuun on saman verran. Lähimmät toimistotilat sijaitsevat yli 60 metrin päässä ilmoituksen kohteena olevasta kemikaalivarastosta.
Kiinteistö ei sijaitse pohjavesialueella.
Kaavoitustilanne ja toimintaa koskevat muut luvat
Ilmoituksen mukainen alue on 23.10.1953 hyväksytyssä kaavassa 853 68/1952 merkitty liikennealueeksi, jota saadaan käyttää ainoastaan satamaliikenteeseen ja siihen liittyviin tarkoituksiin (LS). Kaavamääräys ei suoraan salli kemikaalien varastoimista, mutta osoitteiden Telikatu 7 ja 9 kemikaalivarastot ovat kuitenkin nykyisellään jo käytössä ja ne voidaan tulkita nykyisen asemakaavan mukaisiksi.
Osa ilmoitettavasta kemikaalien varastointitoiminnasta sijaitsee alueen itäreunassa vireillä olevan yhteisterminaalin asemakaavan Ferry Terminal Turku 853 8/2019 alueella. Tällaisia toimintoja ovat kolmessa kontissa olevat kappaletavaravarastot sekä kemikaalien lastauspaikka. Turun kaupunginvaltuusto on 19.6.2023 § 142 (dnro 5661-2019) hyväksynyt kyseisen kaavan, mutta päätöksestä on valitettu ja asian käsittely on kesken.
Valituksenalaisessa Ferry Terminal Turku -kaavassa on pyritty parantamaan Turun sataman matkustaja- ja rahtiliikenteen toimintaedellytyksiä sekä kehitetty liikennejärjestelyjä. Kemikaalien varastoinnin Telikatu 7 ja 9 rakennusten itäpuolella ei katsota olevan kaavaehdotuksen mukaista. Kaavaehdotuksessa kyseinen alue on merkitty kaavamerkinnällä ”satama-alue, jolle saa sijoittaa henkilöliikenneterminaalin sekä muita satamatoimintaan liittyviä rakennuksia ja rakenteita” (LS-1). Lähes koko LS-1 alue pitää varata terminaalin liikennekentäksi ja sinne johtavaksi tieyhteydeksi, jotka tarvitaan muun muassa rahtiliikenteelle sekä laivaan meneville ja sieltä poistuville henkilöautoille. Kaavamääräys ei salli kemikaalien varastoimista LS-1 alueella, sillä terminaalin liikennealueiden ja kemikaalivaraston välillä on oltava riittävän suuri suojaetäisyys.
Nykyinen toiminta sijaitsee Länsi-Suomen ympäristölupaviraston 22.5.2006 (Nro 8/2006/2, dnro LSY-2003-Y-427) Turun Satamalle myöntämän ympäristöluvan alueella. Kyseistä lupaa valvoo Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Toiminnanharjoittajaa on edellisen määräaikaistarkastuksen jälkeen kehotettu toimittamaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelulain (527/2014) 115 a §:n mukainen ilmoitus kemikaalien varastointitoiminnasta.
Pelastusviranomaiselta saadun tiedon mukaan toiminnalla on 4.10.2011 annetun päätöksen mukaisesti oikeus harjoittaa kohteessa vaarallisten kemikaalien vähäistä teollista käsittelyä ja varastointia. Lisäksi pelastusviranomainen on 5.1.2021 antanut kahdelle eri samassa kohteessa toimivalle toimijalle tilapäiset päätökset vaarallisten kemikaalien vähäisestä käsittelystä ja varastoinnista konteissa. Tilapäiset päätökset ovat olleet voimassa 30.6.2021 asti, ja nyt siis päättyneet. Annetut pelastusviranomaisen päätökset eivät kata koko toimintaa.
Toiminnanharjoittajalla on Turvallisuus- ja kemikaalivirastossa vireillä lupahakemus koskien vaarallisten kemikaalien laajamittaista teollista käsittelyä ja varastointia.
Ilmoituksen mukainen toiminta
Oy Monihuolinta Ab:n toimintaa on harjoitettu Turun sataman alueella jo 70-luvulta lähtien. Nykyinen kiinteistö on valmistunut vuonna 1990. Yrityksellä on suljetulla satama-alueella noin 2000 m2 lämmitettyä varastotilaa ja noin 800 m3 tankkivarastotilaa. Tilat sijaitsevat satamalaitureiden välittömässä läheisyydessä.
Ilmoituksen mukainen toiminta koskee ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien varastointia säiliöissä. Lisäksi toiminnassa varastoidaan ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja kappaletavarana sekä ympäristölle ja terveydelle vaarattomia kemikaaleja.
Säiliöissä varastoitavat ympäristölle ja terveydelle vaaralliset kemikaalit ovat pääosin myös syttyviä ja palavia. Syttyviä ja palavia ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja varastoidaan varastorakennuksen 105 pohjoispäässä sijaitsevassa palavien tuotteiden varastossa (liitteen 2 varasto 1) enintään kuudessa 25 m3:n makaavassa kuljetussäiliöissä. Parhaillaan neljässä näistä säiliöistä varastoidaan terveydelle ja ympäristölle vaarallisia kemikaaleja. Lisäksi yhdessä 25 m3:n säiliössä varastoidaan monopropyleeniglykolia ja toisessa 25 m3:n säiliössä metoksipropanoliasetaattia. Nämä kemikaalit eivät ole ympäristölle tai terveydelle vaarallisia. Taulukossa 1 on esitetty ilmoituksen mukaiset palavien tuotteiden varastossa säiliöissä varastoitavat ympäristölle ja terveydelle vaaralliset kemikaalit.
Taulukko 1. Laitoksella palavien tuotteiden varastossa säiliössä varastoivat ympäristölle ja terveydelle vaaralliset kemikaalit
Ilmoituksen mukaiset | Säiliö-tilavuus | CAS-koodi
| Luokitukset | Merkinnät |
etanoli 99 % | 25 | 64-17-5 | H319 Eye Irrit. 2 | GHS02 |
metoksipropanoli | 25 | 107-98-2 | H336 STOT SE 3 | GHS02 |
ksyleeni | 25 | 905-588-0 | H226 Flam. Liq. 3 | GHS02 |
ksyleeni | 25 | 905-588-0 |
Palavien tuotteiden varastossa varastoidaan lisäksi palavia sekä ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja (Solvesso 100, tolueeni, Brennsol D40, Nappar jne.) kappaletavarana, IBC-konteissa ja tynnyreissä. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien maksimivarastointimäärä palavien tuotteiden varastossa ei ole ilmoitettu ilmoituksessa.
Ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja varastoidaan säiliössä myös varastorakennuksen 105 eteläpäässä sijaitsevassa tuotevarastossa 2 (liitteen 2 varasto 2). Tuotevarastossa voidaan varastoida enintään yhdessä 30 m3:n säiliössä ympäristölle tai terveydelle vaarallisia kemikaaleja. Taulukossa 2 on esitetty ilmoituksen mukainen tuotevarastossa 2 säiliössä varastoitava ympäristölle ja terveydelle vaarallinen kemikaali.
Taulukko 2. Laitoksella tuotevarastossa 2 säiliössä varastoitavat ympäristölle ja terveydelle vaaralliset kemikaalit
Ilmoituksen mukaiset | Säiliö- tilavuus | CAS-koodi | Luokitukset | Merkinnät |
monoetyleeni-glykoli | 30 | 107-21-2 | H373 STOT RE 2 | GHS07 |
Taulukon 2 mukaisen 30 m3 monoetyleeniglykolisäiliön lisäksi tuotevarastossa 2 varastoidaan 26 m3:nsäiliössä ympäristölle ja terveydelle vaaratonta fennosiliä. Lisäksi tilassa on parin kuution sekoitussäiliö, jossa voidaan tehdä liuoksia sekä laaja kappaletavaravarasto (säkit/kanisterit, tynnyrit, IBC-kontit).
Laitoksella varastoidaan säiliöissä myös ympäristölle ja terveydelle vaarattomia kemikaaleja. Varastorakennuksen 105 keskiosassa sijaitsevassa tankkivarastossa (liitteen 2 varasto 4) varastoidaan yhdeksässä 50–100 m3:nkiinteässä pystysäiliössä ympäristölle ja terveydelle vaarattomia Kemiran kemikaaleja kuten fennosiliä.
Varastorakennuksen 103 tuotevarastossa 3 (liitteen 2 varasto 3) varastoidaan 30 m3:n säiliössä ympäristölle ja terveydelle vaaratonta monopropyleeniglykolia. Lisäksi tilassa on laaja kappaletavaravarasto (säkit/kanisterit, tynnyrit, IBC-kontit).
Tuotevarastoissa 2 ja 3 varastoidaan ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja kappaletavarana pääosin terästynnyreissä ja muovisissa IBC-konteissa. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien maksimivarastointimäärää tuotevarastoissa ei ole ilmoitettu ilmoituksessa.
Laitoksen alueella on lisäksi yhteensä 8 merikonttia (liitteen 1 erilliset kontit), joissa varastoidaan kemikaaleja terästynnyreissä (200 litraa) tai muovisissa IBC-konteissa (1 m3). Tällä hetkellä konteista on käytössä neljä, joista kahdessa varastoidaan ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja kuten butyyliasetaattia tai asetonia. Nämä kaksi konttia sijaitsevat varastorakennuksen 103 kummallakin puolella. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien maksimivarastointimäärää konteissa ei ole ilmoitettu ilmoituksessa.
Toimintaan liittyy pakkausten liikuttelu sekä kemikaalien uudelleen pakkaaminen bulkkituotteista pienempiin astioihin. Uudelleen pakkaaminen tapahtuu sekä sisä- että ulkotiloissa. Ulkotiloissa pakkaaminen tapahtuu pääosin varastorakennuksen 105 tuotevarastossa 2 ja tuotevaraston 2 edustalla rakennuksen itäpuolella.
Tuotteiden purku ja lastaus tapahtuu ulkotiloissa.
Ympäristökuormitus ja sen rajoittaminen
Ilmoituksen mukaan laitoksen toiminnalla ei katsota olevan vaikutuksia ympäristöön.
Kemikaalit
Laitoksella ei varsinaisesti kuluteta kemikaaleja. Kaikki alueelle tuotavat kemikaalit pyritään toimittamaan käyttöön.
Vedenkulutus ja jätevedet
Laitoksen toiminnassa ei muodostu jätevesiä. Säiliöiden pesu tilataan ulkopuoliselta taholta. Pesu tapahtuu lähinnä pesupalvelutuottajan toimitiloissa toisaalla. Mikäli pesu tapahtuu toiminnanharjoittajan tiloissa, pesuvedet kuljetetaan toisaalle.
Toimintaan ei liity nestemäisten polttoaineiden käsittelyä tai öljyjen varastointia säiliöissä, joten öljyisiä hulevesiä ei synny.
Ilmoituksen mukaan sammutusjätevedet kerätään vallitilaan tai erilliseen altaaseen tai säiliöön, josta ne kuljetetaan ympäristöluvanvaraiselle käsittelijälle. Palavien tuotteiden varastojen vallitilavuuden on täydennyksessä arvioitu olevan 75 m3. Lattian materiaali on betonia. Vahinkotilanteissa palavan nesteen varaston vuoto voidaan ilmoituksen täydennyksen mukaan johtaa ylivuotoputkella seinän läpi säiliövaraston vallitilaan. Palavan nesteen varaston lattiat ovat betoniset, seinät vaneria ja kahteen oviaukkoon on tehty vesivanerista noin 35 cm korkeat siirrettävät porttiratkaisut (ei tiiviit). Varastoa ei ole viemäröity.
Kemikaalien käsittelyalueiden hulevedet johdetaan vesihuoltolaitoksen sade-/hulevesiviemäriin. Piha-alueen hulevedet johdetaan käytännössä hulevesiviemärien kautta suoraan satama-altaaseen. Piha-alueella on useita ritiläkaivoja. Laitoksella on niiden päälle asetettavia muovimattoja sekä ympärille metallirenkaita
Jätteet
Laitoksella muodostuu tavanomaista sekajätettä sekä säiliöiden pesuvesiä, jonka pesupalvelun tuottaja toimittaa asianmukaiseen vastaanottopaikkaan.
Varastossa olevat vanhentuneet tuotteet toimitetaan kaksi kertaa vuodessa asianmukaiseen vastaanottopaikkaan.
Liikenne
Toiminta sijoittuu Turun Sataman suljetulle ja suojatulle ISPS-alueelle, jonne asiattomilta on pääsy kielletty. Liikennejärjestelyt on hoidettu Turun Sataman toimesta.
Päästöt
Laitokselta ei synny ilmapäästöjä eikä hajupäästöjä. Toiminnasta ei katsota syntyvän myöskään maaperäpäästöjä. Myöskään melu tai tärinähaittoja ei synny.
Paras käytäntö ja paras käyttökelpoinen tekniikka
Ilmoituksen mukaan toiminnalle ei ole parasta käyttökelpoista tekniikkaa toiminnan ollessa varastointia, purkausta, lastausta ja uudelleenpakkaamista.
Piha-alueilla varastoidaan ainoastaan tyhjiä ja pesuun menossa olevia IBC-kontteja ja säiliöitä.
Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen
Kohteen merkittävin riski on ilmoituksen mukaan omaisuutta ja terveyttä uhkaava tulipalo tai palavien nesteiden höyrystymisestä aiheutuva räjähdys. Muut riskit liittyvät ilkivaltaan, kemikaalien siirtelyyn, varastointiin ja lastaamis-/purkamistilanteeseen.
Laitoksen toiminnasta aiheutuvia ympäristöriskejä on tunnistettu, ja esimerkiksi yhteensopimattomia aineita varastoidaan toisistaan erillään. Onnettomuuksien ehkäisemiseksi on laadittu suunnitelma, jonka arvioidaan kattavan kaikenlaiset poikkeustilanteet.
ASIAN KÄSITTELY
Ilmoituksesta tiedottaminen
Kemikaalivaraston ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus liitteineen on ollut nähtävillä 13.1.-20.2.2023 välisen ajan Turun kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla. Ilmoitus vireilläolosta toimitettiin lisäksi postitse maanomistajille ja tiedossa oleville vuokralaisille noin 300 m etäisyydellä rakennuksesta. Lisäksi lausuntoa asiasta pyydettiin pelastusviranomaiselta, terveydensuojeluviranomaiselta, kaavoitukselta, TUKES:ltä sekä Turun Satama Oy:ltä.
Tarkastukset
Kohteessa käytiin tutustumassa 27.9.2023. Kohteessa ei ole suoritettu varsinaista tarkastusta kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen toimesta.
Lausunnot
Ilmoituksen johdosta saatiin 4 lausuntoa.
Pelastusviranomaisen 15.2.2023 päivätyn lausunnon mukaan pelastusviranomainen toimii kemikaaliturvallisuuslaissa (390/2005) säädettynä valvontaviranomaisena mm. vaarallisten kemikaalien vähäisessä teollisessa käsittelyssä ja varastoinnissa.
Valvontatietojen mukaan (Oy Monihuolinta Ab) on vuonna 8.2.2011 tehdyn ilmoituksen ja pelastusviranomaisen asiassa antaman päätöksen mukaisesti harjoittanut kohteessa (Telikatu 9) vaarallisten kemikaalien teollista käsittelyä ja varastointia. Toiminnanharjoittaja on vuonna 2014 tehnyt pelastusviranomaiselle päivitetyn ilmoituksen kemikaalien määristä ja vaaraominaisuuksista. Kemikaalien vaaraominaisuudet ovat koostuneet pääosin syttyvyydestä ja syövyttävyydestä sekä muista terveysvaaroista.
Pelastusviranomainen on 5.1.2021 antanut päätökset samalla toimipaikalla (Telikatu 7, suoja 105 piha-alue) kahdelle eri toiminnanharjoittajalle tilapäisestä vaarallisten kemikaalien vähäisestä käsittelystä ja varastoinnista. Päätökset ovat olleet voimassa 30.6.2021 saakka. Päätökset ovat koskeneet tilapäistä vaarallisten kemikaalien varastointia varastokonteissa.
Toiminnanharjoittaja on 9.11.2021 ilmoittanut pelastusviranomaiselle jättäneensä Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon (TUKES) vireille lupahakemuksen vaarallisten kemikaalien laajamittaisesta teollisesta käsittelystä ja varastoinnista.
Ympäristönsuojeluviranomaiselle toimitetun ilmoituksen kemikaalien vaaraominaisuudet ja määrätiedot poikkeavat merkittävästi pelastusviranomaisen tiedossa olevista kemikaaleista. Ilmoituksesta ei myöskään käy ilmi tuotevarastoissa ja säiliövarastossa (liitepiirustuksen varasto 4) varastoitavien kemikaalien määrät ja vaaraominaisuudet. Dokumenteista ei myöskään käy ilmi kemikaalien vuotojenhallintaan esitettyjen vallitilojen ja suoja-altaiden rakenteet mm. tiiviyden osalta. Ilmoituksessa ei myöskään ole esitetty muodostuvan sammutusveden (arvio 450 m3) määrän arviointi- ja laskentaperusteita eikä sammutusjätevesien hallitsemiseksi suunniteltuja toimenpiteitä.
Toiminnanharjoittajalla on Turvallisuus- ja kemikaalivirastossa vireillä lupahakemus vaarallisten kemikaalien laajamittaista teollista käsittelyä ja varastointia koskien. Kemikaaliturvallisuuslainsäädännön mukaiset, turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi tarvittavat velvoitteet asetetaan toiminnanharjoittajalle kyseisestä hakemuksesta annettavassa päätöksessä
Tukesin20.2.2023 antamassa lausunnossa todetaan, ettei Tukesilla ole huomautettavaa ympäristönsuojelulain mukaisesta ilmoituksesta. Tukes tulee ottamaan kantaa varaston vuodonhallintaan ja sammutusvesien käsittelyratkaisuihin vireillä olevan kemikaaliturvallisuusluvan päätöksessä.
Turun Satama Oy:n 6.2.2023 antamassa lausunnossa todetaan, että hakijan oman pelastussuunnitelman tulee olla kunnossa ja ajan tasalla ja muuttuneet kemikaalien käsittelymäärät huomioituna. Satama-alueen muu toiminta ei saa häiriintyä yhtiön toiminnasta ja toiminnassa tulee huomioida sataman turvallisuusopas sekä sataman ympäristölupa. Toiminnan tulee lisäksi perustua ISPS (International Ship and Port Facility Security Code)- ja IMDG (International Maritime Dangerous Goods) -koodin mukaisiin toimiin. Ajan tasalla oleva hälytyskaavio tulee toimittaa satamalle.
Lisäksi tulee ottaa huomioon, että Monihuolinta Oy Ab:n toiminta-alueen välittömässä läheisyydessä on vireillä asemakaavamuutos (Ferry Terminal Turku). Asemakaavan avulla on tarkoitus parantaa Turun sataman matkustaja- ja rahtiliikenteen toimintaedellytysten parantamista sekä liikennejärjestelyjen kehittämistä. Ajoyhteydet satamaan ja Linnanaukon alueelle tulevat luultavasti muuttumaan.
Turun kaupungin kaupunkisuunnittelun kaavoituksen 16.3.2023 lausunnon mukaan ilmoitusmenettelyssä tulee huomioida vireillä oleva Ferry Terminal Turku -asemakaavamuutos, jonka tavoitteena on mahdollistaa uuden laivaterminaalin rakentaminen sekä kehittää liikennejärjestelyjä ja satama-alueen toimintaa. Osa Telikatu 7 ja 9 pihoista on mukana kaavamuutosalueessa. Telikatu 9 kohdalle suunnitellaan katua, joka johtaisi Tuontikadulta terminaalin liikennekentälle. Kadun varteen on suunnitteilla myös kävely- ja pyöräilyreitti. Telikatu 7 katosalue on alustavassa maankäyttösuunnitelmassa osa terminaalin satamakenttää, jonka kautta ollaan muun muassa järjestämässä henkilöautoliikenne laivaan ja sieltä pois.
Kaavan valmistelun aikana tullaan tarkastelemaan, voiko kemikaalivarasto aiheuttaa vaaraa matkustajasatamalle tai uuden katualueen käyttäjille. Lausunnon mukaan kemikaalivaraston on mahdollisesti siirryttävä muualle, jos riittäviä suojaetäisyyksiä ei voida järjestää.
Muistutukset ja mielipiteet
Asiassa ei jätetty muistutuksia eikä mielipiteitä.
Ilmoituksen tekijän vastine
Ilmoituksen tekijä ei jättänyt vastinetta asiassa.
PäätösTurun kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen hyväksyy Oy Monihuolinta Ab:n ympäristönsuojelulain 115 a §:n mukaisen ilmoituksen kemikaalivaraston toiminnasta kiinteistöillä 853-427-2-14 ja 853-514-3-0, osoitteissa Telikatu 9 ja Telikatu 7.
Ilmoituspäätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Toimintaa on harjoitettava ilmoituksessa esitetyllä tavalla, ellei seuraavissa määräyksissä toisin määrätä.
MÄÄRÄYKSET
Toiminta ja varastoitavat kemikaalit
1. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien varastointitoimintaa saa harjoittaa:
Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien säiliövarastointia saa harjoittaa vain ilmoituksen mukaisesti varastorakennuksen 105 palavien tuotteiden varastossa sekä varastorakennuksen 105 tuotevarastossa 2.
2. Laitoksessa saa varastoida ilmoituksessa esitettyjä ympäristölle ja terveydelle vaarallisia nestemäisiä kemikaaleja säiliöissä enintään 130 m3. Lisäksi kemikaaleja voi varastoida kappaletavarana.
Varastoitavien kemikaalit ja niiden maksimivarastointitilavuudet säiliöissä ovat:
Kemikaali | CAS-koodi | Säiliötilavuus (m3) |
etanoli 99%+etyyliasetaatti | 64-17-5 | 25 |
metoksipropanoli | 107-98-2 | 25 |
ksyleeni | 905-588-0 | 25 |
ksyleeni | 905-588-0 | 25 |
monoetyleeniglykoli | 107-21-2 | 30 |
Varastorakennuksen 105 palavien tuotteiden varastossa ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja saa varastoida enintään neljässä 25 m3 säiliössä (100 m3) sekä kappaletavarana. Palavien tuotteiden varastossa varastoitavien ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien määrä saa olla yhteensä enintään 130 m3. Lisäksi varastossa saa varastoida säiliöissä enintään 50 m3 palavia, mutta ympäristölle ja terveydelle vaarattomia kemikaaleja.
Varastorakennuksen 105 tuotevarastossa 2 saa varastoida ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja enintään yhdessä 30 m3 säiliössä sekä kappaletavarana. Tuotevarastossa 2 varastoitavien ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien määrä saa olla yhteensä enintään 150 m3.
Varastorakennuksen 103 tuotevarastossa 3 saa varastoida ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaaleja (kappaletavara) yhteensä enintään 120 m3.
Laitoksen ulkotiloissa olevissa enintään neljässä kontissa saa varastoida kappaletavarana ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja kussakin kontissa enintään 10 m3. Mikäli konttien sijoituspaikat muuttuvat liitekartassa esitetystä, tulee sijoituspaikkojen muutoksesta ilmoittaa ympäristönsuojeluun hyvissä ajoin ennen siirtoa.
Kokonaisuudessaan laitoksella saa varastoida ympäristölle ja terveydelle vaarallisia kemikaaleja säiliöissä enintään 130 m3 ja kappaletavarana yhteensä enintään 310 m3.
3. Toiminnanharjoittajan tulee ylläpitää ajantasaista kemikaaliluetteloa viranomaisen osoittamassa järjestelmässä (KemiDigi). Järjestelmässä tulee esittää ajantasainen kemikaaliluettelo maksimivarastointimäärineen, luokitteluineen sekä käyttöturvallisuustiedotteineen.
Toiminnanharjoittaja saa varastoida laitoksella ainoastaan ilmoituksessa esitettyjä kemikaaleja tai ympäristö- ja terveysvaikutuksiltaan niiden kaltaisia kemikaaleja.
Kaikista uusista varastoitavista kemikaaleista, joiden ominaisuudet tai määrät poikkeavat merkittävästi ilmoituksen mukaisista ympäristölle ja terveydelle vaarallisista kemikaaleista, tulee toimittaa käyttöturvallisuustiedotteet, luokittelut ja varastointimäärät ympäristönsuojeluviranomaiselle hyvissä ajoin ennen varastoinnin aloittamista.
4. Toiminnanharjoittajan on nimettävä toiminnan vastuuhenkilö, jonka yhteystiedot on ilmoitettava Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle ja pidettävä ajan tasalla sähköisessä asiointijärjestelmässä (YLVA).
Varastointi
5. Kemikaalien varastointi- ja käsittelytoiminta tulee järjestää siten, ettei siitä aiheudu maaperän tai vesien pilaantumista, meluhaittaa, roskaantumista eikä muutakaan haittaa ympäristölle tai terveydelle.
6. Kemikaalien varastoinnissa, käsittelyssä ja käytössä tulee noudattaa kunkin valmisteen käyttöturvallisuustiedotteissa annettuja ohjeita.
7. Kemikaalien varastoastiat on merkittävä varastoitavan kemikaalin tiedoilla, kuten astian sisällöllä ja vaaraominaisuuksilla.
8. Keskenään vaarallisesti reagoivat kemikaalit on varastoitava siten, että ne eivät vuototilanteessakaan pääse kosketuksiin toistensa kanssa.
Palavien nesteiden kanssa samassa tilassa ei saa varastoida muita vaarallisia nesteitä.
9. Varastoitavat kemikaalit on varastoitava kullekin kemikaalityypille tarkoitetussa ja asianmukaisesti merkityssä tiiviissä, lujassa ja kestävässä säiliössä tai astiassa.
Säiliöiden tulee kestää kemikaalien ominaisuudet siten, ettei kemikaalia edes häiriötilanteissa pääse valumaan hallitsemattomasti säiliön ulkopuolelle.
Säiliön tulee olla tarkastuslaitoksen kyseiseen käyttöön hyväksymä.
Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten nestemäisten kemikaalien säiliöt tulee varustaa ylitäytön estävällä hälytys- ja estojärjestelmällä. Hälytys- ja estojärjestelmän tulee olla käytössä 31.12.2023 mennessä.
Päästöt vesiin ja maaperään
10. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien sekä näiden likaamien vesien pääsy viemäriin (hule- tai jätevesi-), maaperään ja ojiin tulee olla estetty.
Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien varastointi- ja käsittelyalueiden, mukaan lukien alueet, joilla kemikaaleja siirretään, kuormataan, puretaan tai lastataan tulee olla kyseisiä kemikaaleja kestävällä materiaalilla päällystettyjä, ehjiä sekä valumahallittuja.
Vuotojen tulee olla sekä ulko- että sisätiloissa välittömästi havaittavissa ja hallitusti kerättävissä.
Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien varastointi- tai käsittelyalueiden tulee olla viemäröimättömiä. Mikäli kemikaalien varastointi- ja käsittelyalueet eivät ole viemäröimättömiä, kaivojen peittämistä varten tulee olla saatavilla tiiviitä sulkumattoja tai kaivojen tulee olla suljettavissa sulkuventtiilein. Mattojen tulee olla asennettuna ja sulkuventtiilien suljettuna kemikaalien varastoinnin ja käsittelyn ajan.
Mikäli alueella käsitellään öljytuotteita, tulee viemäröinnin yhteydessä olla I-luokan öljynerotuskaivo. Sulkuventtiilin jälkeen on oltava mahdollisuus ottaa näytteitä poistuvasta vedestä.
11. Tiloissa, joissa kemikaaleja varastoidaan ja käsitellään, tulee olla saatavilla riittävä määrä imeytysmateriaalia, lastoja ja muita tarvittavia välineitä nestemäisten vuotojen kuivaamiseksi ja leviämisen estämiseksi.
12. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien säiliöillä tulee kullakin olla nestetiivis 100 % suoja-allas, tai useammalla samassa tilassa olevalla säiliöllä voi olla yhteinen suoja-allas. Yhteisen suoja-altaan nestetiiviin tilavuuden tulee olla vähintään 110 % siihen sijoitetun suurimman säiliön nestetilavuudesta. Suoja-allas voidaan muodostaa myös varastotilan lattian ja seinien avulla. Tällöin suoja-altaan tilavuuden tulee myös olla vähintään 110 % siihen sijoitetun suurimman säiliön nestetilavuudesta.
Eri tilojen suoja-altaat eivät saa olla yhteydessä toisiinsa.
Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien suoja-altaiden tulee olla viemäröimättömiä tai suoja-altaissa tulee olla sulkuventtiili, joka pidetään suljettuna ja avataan vain tarpeen mukaan. Varojärjestelmät on rakennettava sellaisiksi, että kemikaalien pääsy viemäriin, maaperään tai ojiin on estetty vahinkotilanteissakin.
Mikäli suoja-altaaseen sijoitetussa säiliössä varastoidaan öljytuotteita, tulee mahdollisen viemäröinnin yhteydessä olla I-luokan öljynerotuskaivo. Sulkuventtiilin jälkeen on oltava mahdollisuus ottaa näytteitä poistuvasta vedestä.
13. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisten kemikaalien ulko- ja sisätiloissa olevien varastointi- ja käsittelyalueiden (mukaan lukien purku ja -lastauspaikat) vuodonhallinnan, säiliöiden suoja-allastusten sekä mahdollisten viemäröintien tulee 31.12.2024 mennessä täyttää lupamääräykset 10–11.
Toiminnanharjoittajan tulee 31.3.2024 mennessä toimittaa Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle selvitys ja suunnitelmat aikatauluineen vuodonhallinnan, allastusten sekä mahdollisten viemäröintien toteuttamisesta.
14. Säiliöiden ja vuodonhallintarakenteiden ja -laitteiden kunto, toiminta, tiiviys ja siisteys on tarkastettava säännöllisesti. Tarkastukset on dokumentoitava ja todetut vauriot on korjattava viipymättä.
15. Vesistöön johdettava laitosalueen hulevesi ei saa sisältää valtioneuvoston asetuksen vesiympäristölle vaarallisista ja haitallisista aineista annetun asetuksen (1022/2006) liitteen 1 kohdassa A tarkoitettuja vaarallisia aineita pintaveden pilaantumiseen vaaraa aiheuttavina määrinä eikä asetuksen liitteen 1 kohdassa B tarkoitettuja aineita pitoisuuksina, jotka ylittävät asetuksessa tarkoitetut raja-arvot. Lisäksi liitteen 1 kohdassa E tarkoitettujen aineiden pitoisuuksien on oltava hulevedessä niin alhaisia, ettei toiminnasta aiheudu asetuksen 4 §:ssä tarkoitettua pohjaveden laadun heikkenemistä tai sen vaaraa nyt tai tulevaisuudessa.
Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen voi tarvittaessa velvoittaa toiminnanharjoittajan tarkkailemaan hulevesien laatua tai antaa sitä koskien lisämääräyksiä.
Melu
16. Toiminnasta aiheutuva melu ei saa missään toiminnan vaiheessa ylittää lähimmissä häiriintyvissä kohteissa asumiseen käytettävien alueiden oleskelupihoilla A-painotetun ekvivalenttitaso (LAeq) päiväajan ohjearvoa (klo 7–22) 55 dB) eikä yöajan ohjearvoa (klo 22–7) 50 dB (LAeq).
Jätehuolto
17. Toiminnassa syntyvät jätteet on käsiteltävä siten, ettei niiden käsittelystä tai varastoinnista aiheudu haittaa ympäristölle. Hyödyntämiskelpoiset jätteet on kerättävä erilleen muista jätteistä ja toimitettava hyödynnettäväksi asianmukaiseen käsittelyyn.
18. Toiminnassa syntyvät vaaralliset jätteet, mukaan lukien varastosta poistettavat vanhentuneet kemikaalit ja muut kemikaalijätteet tulee toimittaa vähintään kerran vuodessa hyödynnettäväksi tai käsiteltäväksi laitokseen, jonka ympäristöluvassa kyseisen jätteen vastaanotto ja käsittely on hyväksytty.
Vaaralliset jätteet on varastoitava asianmukaisesti merkityissä astioissa ja säilytettävä lukittavassa, viemäröimättömässä tai valumahallitussa tilassa. Keskenään reagoivat vaaralliset jätteet ja kemikaalijätteet on säilytettävä siten, etteivät ne vuototilanteessakaan pääse kosketuksiin toistensa kanssa.
Nestemäisten vaarallisten jätteiden, mukaan lukien kemikaalijätteiden astioiden ja säiliöiden tulee olla kyseistä kemikaalia kestäviä ja tiiviitä.
19. Vaarallisen jätteen kuljetuksista on laadittava kuormakohtaiset sähköiset siirtoasiakirjat, jossa on oltava valvonnan ja seurannan kannalta tarpeelliset tiedot jätteen lajista, laadusta, määrästä, alkuperästä, toimituspaikasta ja –päivämäärästä sekä kuljettajasta.
Jätteen haltijan on huolehdittava siitä, että siirtoasiakirja on luettavissa siirron aikana ja siinä olevien tietojen on oltava saatavilla kaikille siirtoon osallistuville. Jätteen haltijan on vahvistettava siirtoasiakirjassa annettujen tietojen oikeellisuus, jätteen kuljettajan jätteen kuljetettavaksi ottaminen ja vastaanottajan jätteen vastaanotto sähköisellä allekirjoituksella, sähköisellä leimalla tai muulla luotettavalla sähköisellä todentamismenetelmällä. Jätteen haltijan ja vastaanottajan on säilytettävä siirtoasiakirjan tiedot kolmen vuoden ajan sen allekirjoittamisesta. Tiedot siirroista on pyydettäessä esitettävä Turun kaupungin ympäristönsuojelulle.
20. Jätteen saa luovuttaa kuljetettavaksi vain sille, jolla on jätelain (646/2011) 142 §:n mukaisen jätehuoltorekisterin mukaan oikeus kuljettaa ammattimaisesti kyseisiä jätteitä.
Toiminnan tarkkailu- ja raportointimääräykset
21. Toiminnanharjoittajan on pidettävä kirjaa laitoksen toiminnasta. Seuraavat asiat on vuosittain viimeistään maaliskuun loppuun mennessä esitettävä Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle:
Raportointiin käytetään ympäristönsuojelun sähköistä raportointijärjestelmää (YLVA).
Poikkeukselliset tilanteet
22. Mahdollisista häiriöistä -ja poikkeuksellisista tilanteista, jotka ovat aiheuttaneet tai saattavat aiheuttaa merkittävää ympäristöhaittaa, on viipymättä ilmoitettava Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Kemikaalivahingoista tulee aina ilmoittaa Varsinais-Suomen pelastuslaitokselle (hätäkeskukseen) varsinaisten torjuntatoimien suorittamiseksi.
Toiminnanharjoittajan on viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin haitallisten vaikutusten poistamiseksi sekä vähentämiseksi sekä poikkeuksellisen tilanteen uusiutumisen ehkäisemiseksi.
23. Toiminnan olennaisesta muuttamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta on viipymättä ilmoitettava Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.
24. Poikkeuksellisia tilanteita ja ennalta varautumista varten toiminnanharjoittajan on laadittava vahinkotilanteiden terveydelle ja ympäristölle haitallisten seurausten rajoittamiseksi ennaltavarautumissuunnitelma, joka on toimitettava Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle hyväksyttäväksi viimeistään 31.12.2023. Suunnitelma tulee pitää ajan tasalla. Varautumissuunnitelmasta on muun muassa käytävä ilmi vuototilannevesien sekä sammutusjätevesien kerääminen, viemärien sulkeminen, sammutusvesien määrä ja koostumus sekä sammutusvesien käsittely.
Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT)
25. Toiminnanharjoittajan tulee olla riittävästi selvillä toimialansa erityisesti ympäristön kannalta parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisestä ja varautua soveltuvan uuden tekniikan ja uusien käytäntöjen käyttöönottoon.
Toiminnan lopettaminen
26. Toiminnanharjoittajan tulee ilmoittaa ilmoituksenvaraisen toiminnan päättymisestä.
Toiminnan päättyessä toiminnanharjoittajan tulee huolehtia toiminta-alueen siivoamisesta toiminnassa käytetyistä kemikaaleista, laitteista sekä materiaaleista. Siivoamisesta tulee ilmoittaa ympäristönsuojelulle, joka voi tarkistaa laitosalueen siisteyden ja tarvittaessa antaa määräyksiä alueen siivoamiseksi ja ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.
Asetusten ja muiden säännösten noudattaminen
Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla jo myönnetyn luvan määräystä ankarampia säännöksiä tai päätöksestä poikkeavia määräyksiä, on asetusta päätöksen estämättä noudatettava.
PÄÄTÖKSEN PERUSTELUT
Ilmoituksen hyväksymisen edellytykset
Ilmoitusasiakirjojen ja tämän päätöksen mukaisesti harjoitettu toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla on säädetty.
Toimittaessa ilmoituksen ja sen liitteiden sekä tämän ilmoituspäätöksen mukaisesti toiminnasta ei, annettavat määräykset ja toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaen aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän, pohjaveden tai meren pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Päätöstä annettaessa on huomioitu voimassa oleva kaava sekä aluetta koskevat kaavamääräykset. Määräyksiä annettaessa on otettu huomioon toiminnan aiheuttama pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski.
Määräysten perustelut
Säiliöissä ja kappaletavarana varastoitavien kemikaalien määrää ja laatua sekä varastointipaikkoja on rajoitettu mahdollisen ympäristön pilaantumisen vaaran rajoittamiseksi sekä toiminnan valvonnan mahdollistamiseksi. Ilmoituksenvaraisessa toiminnassa kemikaalia ei saa käyttää siten, että siitä aiheutuu ympäristönsuojelulaissa tarkoitettua merkittävää ympäristön pilaantumisen vaaraa.
Varastoitavien kemikaalien laadun ja määrän tulee olla viranomaisen tiedossa. Mikäli laitoksella aiotaan säiliöissä varastoida muita kuin ilmoituksessa mainittuja ympäristölle tai terveydelle vaarallisia kemikaaleja, joista voi aiheutua ilmoituksesta poikkeavia päästöjä tai haitallisia vaikutuksia ympäristölle, tulee niistä ilmoittaa valvontaviranomaiselle, jolloin voidaan arvioida ympäristönsuojelulain 89 §:n mukainen ilmoituspäätöksen muutostarve.
Kemikaalien varastointitoiminnalle tulee lisäksi olla osoitettu vastuuhenkilö, joka vastaa koko toiminnasta, muun muassa kemikaalien käsittelystä ja kemikaaliluetteloiden ylläpitämisestä. (Määräykset 1–4)
Toiminnanharjoittajan on ympäristönsuojelulain 6 §:n mukaisesti oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista (selvilläolovelvollisuus) ja ympäristönsuojelulain 7 §:n mukaisesti järjestettävä toimintansa niin, että ympäristön pilaantuminen voidaan ehkäistä ennakolta. Ympäristön pilaantumisen vaaran rajoittamiseksi kemikaalien varastointi ja käsittely tulee järjestää siten, että kemikaalien pääsy jätevesiviemäriin, vesistöön, maaperään tai ympäristöön on estetty, eivätkä kemikaalit pääse reagoimaan vaarallisesti keskenään. Kemikaalien asianmukaisen varastoinnin ja käsittelyn varmistamiseksi kemikaalisäiliöiden ja -astioiden tulee olla asianmukaisesti merkityt ja käyttöturvallisuustiedotteiden saatavilla. Vuotojen ehkäisemiseksi on tärkeää, että kemikaalien varastointisäiliöt ja -astiat ovat kullekin kemikaalille soveltuvat ja hyväksytyt sekä varustettu ylitäytön estävällä järjestelmällä. (Määräykset 5–9)
Toiminnassa varastoitavat ja käsiteltävät kemikaalit voivat hallitsemattomissa tilanteissa jätevedenpuhdistamolle tai hulevesiviemärin kautta vesistöön päästessään aiheuttaa haittaa jätevedenpuhdistamolla tai ympäristön pilaantumista. Haittojen ehkäisemiseksi on keskeistä, että vuotoina piha-alueelle, lattioille ja suoja-altaisiin päässeet aineet jäävät nestetiiviille pinnoille ja suoja-altaisiin ja ne saadaan nopeasti kerättyä talteen ennen kuin ne kulkeutuvat viemäriin (hule- tai jätevesi-) tai maaperään. Tästä syystä on tarpeen huolehtia mm. suoja-allastuksista, suluista ja imeytysmateriaaleista sekä tarkastaa säiliöiden, putkistojen, laitteistojen, allastusten ja päällystysten kunto säännöllisesti.
Kemikaalien varastointi- ja käsittelypaikkojen sekä suoja-altaiden vuodonhallinnan asianmukaiseksi saattamiselle on asetettu määräajat. Suunnitelmien toimittamista ympäristönsuojeluun on edellytetty toteutumisen edistämiseksi ja valvonnan mahdollistamiseksi.
Laitokselta vesiin päästettävien hulevesien haitallisista aineista on määrätty valtioneuvoston asetuksen mukaisesti pinta- ja pohjavesien sekä meriveden suojelemiseksi sekä niiden laadun parantamiseksi ehkäisemällä vaarallisista ja haitallisista aineista aiheutuvaa pilaantumista sekä sen vaaraa. Määräys hulevesien laadun tarkkailuun velvoittamisesta on annettu valvonnan mahdollistamiseksi. (Määräykset 10–15).
Melutasoa koskeva määräys on annettu valtioneuvoston päätöksen melutason ohjearvoista (993/1992) mukaisesti. (Määräys 16)
Jätelain etusijajärjestyksen mukaan on ensisijaisesti vähennettävä syntyvän jätteen määrää ja haitallisuutta. Jos jätettä kuitenkin syntyy, se on pyrittävä uudelleenkäyttämään tai kierrättämään. Mikäli tämä ei ole mahdollista, jäte on hyödynnettävä ensisijaisesti aineena, toissijaisesti energiana, ja sen toimittaminen loppukäsittelyyn on vasta viimeisenä vaihtoehtona. Kun lajiltaan ja laadultaan erilaiset jätteet pidetään jätehuollossa erillään ja ne kootaan, pakataan ja merkitään asianmukaisesti, niille voidaan järjestää niiden laadun mukainen jätehuolto. (Määräys 17)
Vaarallisesta jätteestä ei saa aiheutua haittaa terveydelle tai ympäristölle. Jätelain mukaan vaarallinen jäte on pakattava ja merkittävä ja siitä on annettava tarpeelliset tiedot jätehuollon kaikissa vaiheissa siten, että jätteen siirtoja ja ominaisuuksia voidaan seurata sen syntypaikalta hyödyntämiseen tai loppukäsittelyyn. Vaarallisen jätteen siirto edellyttää jätelain mukaan sähköistä siirtoasiakirjaa sekä kuljettajalta oikeutta kuljettaa kyseistä jätettä. Edellä mainituilla velvoitteilla pyritään varmistamaan jätteen asianmukainen kuljetus ja käsittely sekä riittävän tiedon siirtyminen viranomaiselle. (Määräykset 18–20)
Raportointimääräys on annettu viranomaisten tiedonsaannin turvaamiseksi ja valvonnan järjestämiseksi. Viranomaisen saamien tietojen avulla voidaan seurata laitoksen toiminnan lainmukaisuutta ja annettujen määräysten noudattamista. (Määräys 21)
Häiriö- ja poikkeustilanteista sekä toiminnan olennaisesta muuttamisesta, laajentamisesta tai keskeyttämisestä tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta määrätään ilmoittamaan valvonnan mahdollistamiseksi. (Määräykset 22–23)
Toiminnanharjoittajaa on edellytetty ympäristönsuojelulain 6 ja 15 §:n perusteella varautumaan ennalta mahdollisiin haastaviin tilanteisiin kuten esimerkiksi sammutusjätevesien keräämiseen siten, etteivät ne pääse ympäristöön, viemäriin tai hulevesiverkostoon. Määräys on annettu, jotta voidaan estää poikkeuksellisista tilanteista kuten sammutusvesistä aiheutuva ympäristön pilaantuminen. (Määräys 24)
Ympäristönsuojelulaki velvoittaa ennaltaehkäisemään ja minimoimaan haitat, käyttämään parasta käyttökelpoista tekniikkaa sekä noudattamaan ympäristön kannalta parhaimpia työmenetelmiä. (Määräys 25)
Toiminnan päättymisestä määrätään ilmoittamaan valvonnan mahdollistamiseksi. (Määräys 26)
Yksilöidyt vaatimukset
Muistutuksia ei jätetty. Lausunnoissa esitetyt vaatimukset on otettu huomioon määräyksissä.
Toiminnalla on Turvallisuus- ja kemikaalivirastossa (TUKES) vireillä oleva lupahakemus vaarallisten kemikaalien laajamittaiselle teolliselle käsittelylle ja varastoinnille. TUKES:in lausunnossa todetaan, että kemikaaliturvallisuuslainsäädännön mukaiset turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi tarvittavat velvoitteet toiminnanharjoittajalle asetetaan Turvallisuus- ja kemikaalivirastossa vireillä olevasta hakemuksesta annettavassa päätöksessä. Samalla todetaan, että TUKES tulee kemikaaliturvallisuutta koskevassa päätöksessään ottamaan kantaa myös varaston vuodon hallintaan ja sammutusvesien käsittelyratkaisuihin.
Pelastusviranomaisen lausunnossa todetaan, että ympäristönsuojeluviranomaiselle toimitetun ilmoituksen mukaiset kemikaalien vaaraominaisuudet ja määrätiedot poikkeavat merkittävästi pelastusviranomaisen tiedossa olevista kemikaaleista. Lausunnon mukaan ilmoituksesta ei myöskään käy ilmi kaikkien tuotevarastoissa ja säiliövarastossa (liitepiirustuksen varasto 4) varastoitavien kemikaalien määrät ja vaaraominaisuudet. Ympäristönsuojeluviranomaiselle toimitetussa ilmoituksessa on esitetty ainoastaan laitoksen säiliöissä varastoitavat ympäristölle ja terveydelle vaaralliset kemikaalit. Ympäristönsuojeluviranomaiselle toimitetun ilmoituksen täydennyksessä on esitetty myös laitoksella säiliöissä varastoitavat luokittelemattomat kemikaalit sekä laitoksella varastoitavat kappaletavaratuotteet. Täydennyksessä ei kuitenkaan esitetä kaikkien tuotteiden maksimivarastointimääriä. Ilmoituspäätöksessä on siten lausuntojen perusteella annettu määräyksiä myös sekä kemikaalien maksimivarastointimääristä että varastoitavien kemikaalien laadusta/vaaraominaisuuksista.
Pelastuslaitoksen lausunnossa todetaan, myös että ilmoituksesta eivät käy ilmi kemikaalien vuotojenhallintaan esitettyjen vallitilojen ja suoja-altaiden rakenteet mm. tiiviyden osalta. Ilmoituksessa ei ole esitetty ilmoitetun muodostuvan sammutusveden (450 m3) määrän arviointi- ja laskentaperusteita eikä sammutusjätevesien hallitsemiseksi suunniteltuja toimenpiteitä. Näiden osalta on siten esitetty lisämääräyksiä.
Turun Sataman lausunnossa tuotiin esille turvallisuusasioita sekä pelastussuunnitelman tarve. Toiminnanharjoittaja on päätöksessä ympäristönsuojelulain 15 §:n mukaisesti velvoitettu ennalta varautumiseen. Samaan suunnitelmaan voidaan yhdistää muiden lakien mukaisia suunnitelmia.
Sekä sataman että kaavoituksen lausunnoissa tuotiin esiin, että Monihuolinta Oy Ab:n toiminta-alueen välittömässä läheisyydessä on vireillä asemakaavamuutos (Ferry Terminal Turku). Asemakaavan avulla on tarkoitus parantaa Turun sataman matkustaja- ja rahtiliikenteen toimintaedellytysten parantamista sekä liikennejärjestelyjen kehittämistä. Ajoyhteydet satamaan ja Linnanaukon alueelle tulevat luultavasti muuttumaan. Osa Telikatu 7 ja 9 pihoista on mukana kaavamuutosalueessa. Telikatu 9 kohdalle suunnitellaan katua, joka johtaisi Tuontikadulta terminaalin liikennekentälle. Kadun varteen on suunnitteilla myös kävely- ja pyöräilyreitti. Telikatu 7 katosalue on alustavassa maankäyttösuunnitelmassa osa terminaalin satamakenttää, jonka kautta ollaan muun muassa järjestämässä henkilöautoliikenne laivaan ja sieltä pois. Valituksenalaista kaavaa ei kuitenkaan voida tässä vaiheessa ottaa huomioon ilmoituksen käsittelyssä. Alueella voimassa olevan asemakaavan voidaan katsoa sallivan kemikaalien varastointitoiminnan.
Ympäristönsuojelulain mukaisen ilmoituksen johdosta annetussa päätöksessä on annettu määräykset ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien toimintojen osalta. Määräysten avulla varmistetaan, että toiminnanharjoittaja huolehtii riittävästi ympäristöhaittojen ehkäisemisestä sekä torjumisesta kemikaalien käytössä ja varastoinnissa.
Päätöksen voimassaolo
Tämä päätös on voimassa toistaiseksi. Toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia ja ympäristöön kohdistuvia riskejä lisäävä tai muu olennainen muutos toiminnassa aiheuttaa velvollisuuden uuden ilmoituksen tekemiseen.
Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla tämän ilmoituspäätöksen määräyksiä ankarampia säännöksiä tai päätöksestä poikkeavia säännöksiä ilmoituspäätöksen voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta päätöksen estämättä noudatettava.
Ilmoituspäätös raukeaa, jos toimintaa tai sen aloittamisen kannalta olennaisia toimia ei ole aloitettu viiden vuoden kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta, toiminta on ollut keskeytyneenä yhtäjaksoisesti vähintään viisi vuotta tai toiminnanharjoittaja ilmoittaa, ettei toimintaa aloiteta tai toiminta on lopetettu.
Kumotut päätökset ja päätöksen täytäntöönpano
Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta (YSL 115d§).
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014)
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014)
Jätelaki (646/2011)
Valtioneuvoston asetus jätteistä (978/2021)
Lounais-Suomen jätehuoltomääräykset
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)
Kemikaalilaki (599/2013)
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 1272/2008 aineiden ja seosten luokituksesta, merkinnöistä ja pakkaamisesta sekä direktiivien 67/548/ETY ja 1999/45/EY muuttamisesta ja kumoamisesta ja asetuksen 1907/2006 muuttamisesta (CLP-asetus)
Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 390/2005
Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös palavista nesteistä 313/1985
Kemikaalivuotojen ja sammutusvesien hallinta -opas, Tukes 2019
Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Ilmoituspäätöksen käsittelystä peritään Turun kaupungin Kaupunkiympäristölautakunnan 14.12.2021 499 § hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukainen maksu 2300 euroa (YSL 115 §:n mukainen ilmoitusmenettely, b terveydelle ja ympäristölle vaarallisen kemikaalin varasto).
Päätöksen tiedoksianto
Päätöksen antamisesta tiedotetaan julkaisemalla kuulutus ja päätös Turun kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla.
Lisäksi päätöksen antamisesta ilmoitetaan niille, joille hakemuksesta on annettu erikseen tieto, sekä niille, jotka ovat tehneet muistutuksen tai ilmaisseet mielipiteensä asiassa.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Liite 1Kemikaalivarastojen sijainti alueella
Liite 2Säiliöissä varastoitavat kemikaalit laitoksella
Olli-Pekka Mäki
ympäristönsuojelupäällikkö
Jakelu
aoOy Monihuolinta - Multisped Ab
tiedTurun Satama Oy
tiedTurvallisuus- ja kemikaalivirasto
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedVarsinais-Suomen pelastuslaitos
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta
Liitteet:
Kypays § 104
Liite 1:Kemikaalivarastojen sijainti alueella
Liite 2:Säiliöissä varastoitavat kemikaalit laitoksella