Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta12111.05.20233

957-2023 (10 03 00)

Lausunnon antaminen Turun hallinto-oikeudelle / Purkamislupa (2022-1789), Patriankatu 5

Tiivistelmä:

Rakennus- ja lupalautakunta on tehnyt kielteisen päätöksen purkamislupahakemukseen koskien kiinteistöllä 853-11-104-2, osoitteessa Patriankatu 5, sijaitsevaa paritaloa. Hakija on valittanut pää-töksestä Turun hallinto-oikeuteen, joka pyytää rakennus- ja lupalautakunnalta lausuntoa asiassa. Turun hallinto-oikeudelle esitetään annettavaksi lausunto, jonka mukaan valitus tulee hylätä.

Rlupalk § 121

Rakennusvalvonta, lakimiesharjoittelija Joona Keski-Luoma/ valvontalakimies Esa Mettälä 9.5.2023:

Rakennus- ja lupalautakunta on 2.3.2023 § 47 tekemällään päätöksellä hylännyt kiinteistöllä 853-11-104-2, osoitteessa Patriankatu 5, sijaitsevaa paritaloa koskevan purkamislupahakemuksen.

Purkamisluvan hakija on valittanut lautakunnan päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen, joka on pyytänyt rakennus- ja lupalautakunnalta lausuntoa asiassa 19.5.2023 mennessä.

Rakennusvalvonta esittää, että Turun hallinto-oikeudelle annettaisiin seuraavanlainen lausunto.

Lausuntoehdotus

Rakennus- ja lupalautakunta palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa lausuntonaan asiaan kunnioittavasti seuraavaa:

Rakennus- ja lupalautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 139.1 §:n mukaan purkamisluvan myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista.

Purkamislupahakemuksen kohteena oleva rakennus sijaitsee alueella, jossa on vireillä asemakaavan muuttaminen (kaavatunnus 11/2018). Kaavoitus on lausunnossaan (29.12.2022) todennut, että suojelun tutkiminen on vireillä asemakaavan muuttamisen yhteydessä. Museokeskus on lausuntonsa (7.9.2022) perusteella katsonut, että kyseisen päätöksen kohteena olevalla rakennuksella on kulttuurihistoriallista arvoa osana alueen kokonaisuutta. Rakennus- ja lupalautakunta katsoo, että asemakaavan muuttamista koskeva asia on ratkaistava ennen purkamisluvan myöntämistä.

Pelkästään sillä, että kaava-alueelle ei ole asetettu MRL 53 §:n mukaista varsinaista rakennuskieltoa ei ole ratkaisevaa merkitystä sen kannalta, että alueella oleville rakennuksille tulisi myöntää purkamislupa. Koska asemakaava on vireillä ja näin ollen suojelutarpeen selvittäminen kyseisen alueen osalta on kesken, niin on epäselvää, mitkä alueella olevat rakennukset ovat suojelun piirissä ja mitä vaatimuksia suojelusta seuraa. Museokeskuksen lausunnossa todetaan, että Patriankatu 5:n asuinrakennuksella on kulttuurihistoriallista merkitystä, minkä vuoksi se ei puolla kyseisen rakennuksen purkamista. Museokeskuksen lausunnoilla on yleisesti ottaen ollut suuri merkitys ratkaistaessa sitä, onko rakennuksilla kulttuurihistoriallista arvoa ja suojelutarvetta.

Valittajan esille tuomissa oikeustapauksissa KHO 73/2002 ja KHO 74/2002 mainittu kohtuullisen ajan periaate ei anna selkeää oikeusohjetta, että tässä tapauksessa rakennukselle tulisi myöntää purkamislupa. Kuten kyseisten oikeustapausten perusteluissa mainitaan, purkamislupajärjestelmä liittyy läheisesti rakennussuojeluun. Tarkoituksena on varmistaa, ettei suojelun arvoisia rakennuksia pureta, ennen kuin suojelukysymys saadaan ratkaistuksi joko ajanmukaisella kaavalla tai rakennussuojelulain mukaisella suojelulla.

MRL 166§:n mukaisen rakennuksen kunnossapitovelvollisuuden ja MRL 139.1§:n mukaisen suojelutarpeen tarkoitukset huomioon ottaen se, että kiinteistön omistaja on laiminlyönyt rakennuksen kunnossapitovelvollisuuden Raksystemsin (24.9.2021) tekemän kuntotutkimuksen mukaisesti ei voi olla perusteena sille, että purkamislupa tulisi myöntää.

Rakennus- ja lupalautakunta katsoo, että ottaen huomioon museokeskuksen kielteinen lausunto ja se, että asemakaavoitus on vireillä sen vuoksi, että kyseisen alueen kulttuurihistorialliset arvot ja suojelutarve tulee selvittää, purkaminen johtaisi MRL 139.1 §:n vastaiseen lopputulokseen. Näin ollen purkamisluvan myöntämiselle asetetut edellytykset eivät täyty.

Edellä esitetyn perusteella rakennuslautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä.

Lisätietoja antaa tarvittaessa valvontalakimies Esa Mettälä,

puh. 050-5050909, s-posti esa.mettala@turku.fi, osoite PL 355, 20101 Turku.

Oheismateriaali 1​Valituskirjelmä

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

Ehdotus​Rakennus- ja lupalautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus