Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, ympäristöterveys 
Johtava terveystarkastaja (vakanssi 958)220.04.2023 

3043-2023 (11 02 00)

Elintarvikelain (297/2021) 59 §:n mukainen päätös Vihannes Partihandel AB:n elintarvikkeiden hävittämisestä

Ympäristöterveys, terveystarkastaja Sanna Stark 19.4.2023:

Toimija

Vihannes Partihandel AB

Hillmanskroken 23

80282 Gävle SE

Yritystunnus 559397-5682

Päätöksen kohde

Aryan turkkilainen jogurttijuoma 40 kpl a’ 200 g yhteensä 8 kg,

Rapsis Selina majoneesi, 16 kpl a’ 10 kg yhteensä 160 kg

Asian selostus

Tulli pysäytti Turun satamassa illalla 18.4.2023 Mahmut Tak:n kuljettaman Renault-merkkisen pakettiauton, Ruotsin rekisterissä rek.nro WKK-601. Ko. ajoneuvo oli tullut autolautalla, Viking Gracella, Tukholmasta. Ajoneuvossa tuodut elintarvikkeet tarkastivat Tullin lisäksi Turun ympäristöterveyden terveystarkastajat. Pakettiauton tavaratilassa oli erilaisia vihanneksia, jäävuorisalaattia, ruokaöljyä, Aryan jogurttijuomia ja majoneesiämpäreitä. Merimatkan kesto oli ollut noin 12 tuntia. Laivaan lastaus alkaa n. klo 7 Ruotsin aikaan aamulla. Mukana olleita lähetteitä ja kuitteja ei ollut kaikkia mahdollista yhdistää mukana olleisiin elintarvikkeisiin. Tak kertoi tuotteita ostetun Tukholmasta tukusta. Osan tuotteista Tak kertoi ostetun jo aiemmin ennen matkaa Suomeen. Majoneesien osalta Takilla oli esittää lasku, jossa tilauspäivä oli 13.3. ja noutopäivä 2.4.

Elintarvikkeita kuljettaneen pakettiauton tavaratilassa ei ollut jäähdytyslaitteistoa. Helposti pilaantuvia elintarvikkeita ei myöskään ollut pakattu termolaatikoihin. Näin ollen helposti pilaantuvia Aryan jogurttijuomia ja majoneeseja ei ollut kuljetettu niiden vaatimassa lämpötilassa. Kuormatilassa ei myöskään ollut lämpötilan mittaamiseen eikä tallentamiseen tarvittavaa laitteistoa. Tak kertoi myös luulleensa majoneesien oikean säilytyslämpötilan olevan +18 °C.

Helposti pilaantuvia elintarvikkeita oli seuraavasti:

Aryan turkkilainen jogurttijuoma, 200 g purkkeja yhteensä 40 kpl, eli yhteensä 8 kg. Pakkauksessa oli säilytysohje +2 -8 °C. Tuotteen pintalämpötila oli 14,8 °C.

Rapsis Selina majoneesi, 16 kpl 10 kg ämpäreitä eli yhteensä 160 kg majoneesia. Pakkauksessa oli merkintä Förvaring: i kyl +2 °C - +8 °C. Tuotteen pintalämpötila oli 12,5 °C.

​Kaikki helposti pilaantuvat elintarvikkeet olivat lämmenneet kuljetuksen aikana. Elintarvikkeiden aikaisemmasta säilytyslämmöstä ei ollut luotettavaa tietoa. Kuljettajan mukaan tuotteet olivat menossa turkulaisiin ravintoloihin. Mahmut Takille annettiin elintarvikelain 59 § mukainen hävityspäätös suullisesti. Kyseiset elintarvikkeet hävitettiin 19.4.2023 Topinojan jätekeskuksessa toimijan toimesta viranomaisen valvonnassa. Hallintolain 43 §:n mukaisesti annettu suullinen päätös annetaan nyt kirjallisesti oikaisuvaatimusohjeineen.

Päätös koskien elintarvikkeen käyttöä ja hävittämistä​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Päätös​Määrään Mahmut Tak:n kuljettamat helposti pilaantuvat elintarvikkeet

Aryan turkkilainen jogurttijuoma 40 kpl a’ 200 g yhteensä 8 kg,

Rapsis Selina majoneesi, 16 kpl a’ 10 kg yhteensä 160 kg, elintarvikelain § 59 mukaisesti hävitettäväksi. Hävitys tapahtuu toimijan kustannuksella.

Päätöksen perustelut

Elintarvikealan toimijoiden on huolehdittava elintarvikkeiden kylmäketjun jatkumisesta.

Elintarvikkeiden kuljetukseen käytettävissä kuljetusvälineissä ja/tai säiliöissä elintarvikkeet on tarvittaessa voitava pitää sopivassa lämpötilassa ja tätä lämpötilaa on voitava tarkkailla. (EPNa 852/2004, art. 4 kohdat 2-3)

2.​ Mitä tahansa elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihetta 1 kohdassa tarkoitettujen vaiheiden jälkeen toteuttavien elintarvikealan toimijoiden on noudatettava liitteessä II säädettyjä yleisiä hygieniavaatimuksia ja asetuksessa (EY) N:o 853/2004 asetettuja erityisvaatimuksia.

3.​ Elintarvikealan toimijoiden on tarvittaessa toteutettava seuraavat erityiset hygieniatoimenpiteet: a) elintarvikkeita koskevien mikrobiologisten vaatimusten noudattaminen; b) tarvittavien menettelyjen käyttöön ottaminen niiden tavoitteiden saavuttamiseksi, jotka on asetettu tämän asetuksen tavoitteisiin pääsemiseksi; c) elintarvikkeiden lämpötilan valvontaa koskevien vaatimusten noudattaminen; d) kylmäketjun jatkuminen; e) näytteiden ottaminen ja analysointi (EPNa 852/2004, liite II, IV luku kohta 7)

Toimijan on noudatettava seuraavia elintarvikkeiden kuljetuslämpötilavaatimuksia:

1) kuljetettaessa toimijalta toimijalle elintarvikkeita sovelletaan tämän pykälän 1 momentissa säädettyjä elintarvikkeiden säilytyslämpötilavaatimuksia, jollei tämän momentin 2–3 kohdissa toisin säädetä;

2) kuljetettaessa toimijalta toimijalle samassa kuljetuksessa helposti pilaantuvia jäähdytettyjä elintarvikkeita, joilla on erilaiset lämpötilavaatimukset, elintarvikkeen lämpötilan on oltava korkeintaan 6 °C; (MMMa 318/2021 23 § 2. mom kohta 1 ja 2)

Kuljetuksessa ei ollut helposti pilaantuville elintarvikkeille jäähdytystä eikä kuormatilan lämpötilaa voinut seurata lainkaan, myöskään tallentavaa lämpötilanseurantajärjestelmää ei ollut.

Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. (Elintarvikelaki 297/2021 6 § 1 mom.)

Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.

Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikekontaktimateriaalin valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, jos elintarvikekontaktimateriaali tai siitä annettavat tiedot tai kontaktimateriaalitoiminta ovat sellaiset, että ne aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa. (Elintarvikelaki 297/2021 56 §)

Valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoitukseen elintarvikesäännösten vastaista elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia voidaan käyttää tai mihin tarkoitukseen se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi.

Valvontaviranomaisen on määrättävä elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali hävitettäväksi, jos sen käyttö ei ole mahdollista tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikesäännökset sitä edellyttävät.

Valvontaviranomaisen on tehtävä 1 ja 2 momentissa tarkoitettu päätös viivytyksettä. Päätöstä tehtäessä on pyrittävä siihen, että elintarvikealan tai kontaktimateriaalialan toimijan taloudellinen menetys jää mahdollisimman pieneksi. Valvontaviranomaisen on asetettava kohtuullinen määräaika, jonka kuluessa toimijan on noudatettava 1 tai 2 momentin mukaista päätöstä. (Elintarvikelaki 297/2021 59 §)

Kiireellisissä tapauksissa elintarvikevalvontatehtäviä suorittava kunnan viranhaltija, jolle ei ole siirretty toimivaltaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön 27 §:n 3 momentin mukaisesti, on oikeutettu ryhtymään 55, 56, 58 ja 59 §:ssä tarkoitettuihin hallinnollisiin pakkokeinoihin. Viranhaltijan tämän pykälän nojalla tekemä päätös on viipymättä saatettava kunnan valvontaviranomaisen käsiteltäväksi. (Elintarvikelaki 297/2021 64 §)

Asianomaisen kuuleminen

Asianomaisen kuuleminen on tässä tapauksessa tarpeetonta, koska helposti pilaantuvia, lämpötilasäätelyä vaativia elintarvikkeita ei voida muuttaa enää määräysten mukaisiksi ja niiden käyttö ei lämpenemisen ja pakasteiden sulamisen jälkeen ole enää turvallista.

Elintarvikkeita kuljettaneen ajoneuvon kuljettajan mukaan pakastetut lihatuotteet olivat menossa omaan käyttöön. Suoritetun tarkastuksen, havaintojen ja keskustelujen perusteella tämä selitys ei ollut uskottava vaan elintarvikkeet oli tarkoitettu käytettäväksi toimijan ravintolassa.

Sovelletut säännökset

Elintarvikelaki nro 297/2021 § 6, § 7, § 56, § 59, § 64, § 75, § 78

MMM asetus 318/2021 23 §

EU parlamentin ja neuvoston asetus 852/2004, artikla 4, liite II, IV luku

Hallintolaki 434/2003, § 34 kohta 4, § 4, § 43

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.​

Tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimus on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.

Oikaisuvaatimusohje on tämän päätöksen liitteenä.

Täytäntöönpano

Päätöksen täytäntöönpano on suoritettu 19.4.2023

Lisätietoja

Lisätietoja antaa vs. johtava terveystarkastaja Jari Jokinen p. 040 5583 446,

s-posti jari.jokinen@turku.fi

Allekirjoitukset

Jari Jokinen

vs. johtava terveystarkastaja

Jakelu

aoVihannes Partihandel AB
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX