Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta8713.04.20235

14061-2022 (10 03 00)

Toimenpidepyyntö / Inkilänkatu 2 (2022-62)

Tiivistelmä:

Inkilänkadun perusparannusurakan valmistelun yhteydessä on havaittu, että Inkilänkatu 2:n kohdalla on hyvin leveä tonttiliittymä sekä tontilla pysäköintipaikkoja, jotka eivät ole voimassa olevan asemakaavan mukaisia. Tonttiliittymä ja pysäköintipaikat sijaitsevat suurelta osin voimassa olevassa asemakaavassa istutettavaksi osoitetulla alueella. Lisäksi asemakaavan vastainen piha-alueen käyttö on asemakaavan mukaisesti laaditun lainvoimaisen katusuunnitelman vastainen. Lautakunnalle esitetään, että kiinteistön omistajalle annetaan määräys lopettaa asemakaavan vastainen piha-alueen käyttö.

Rlupalk § 87

Rakennusvalvonta, valvontalakimies Esa Mettälä, 5.4.2023:

Kohde:

Kiinteistö: 853-74-74-4

Osoite: Vakka-Suomentie 30 / Inkilänkatu 2

Omistaja: Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinne

Kuvaus asiasta

Inkilänkatua ollaan peruskorjaamassa. Korjausurakan valmistelun yhteydessä on havaittu, että Inkilänkatu 2:n kohdalla on noin 30 metriä leveä tonttiliittymä. Liittymä käsittää varsinaisen ajoliittymän lisäksi 11 autopaikkaa, joihin ajetaan suoraan Inkilänkadulta ja lähtiessä peruutetaan Inkilänkadulle. Ajo pysäköintipaikoille ja niiltä pois tapahtuu tontin vieressä katualueella olevan jalkakäytävän ylitse.

Olemassa olevaa tilannetta ei ole hyväksytty voimassa olevassa rakennusluvassa, ja pihajärjestely on voimassa olevan asemakaavan vastainen sekä nykyisen rakennusjärjestyksen vastainen. Lisäksi pysäköintipaikkojen osalta tilanne on liikenteellisesti vaarallinen, koska jokaiseen pysäköintipaikkaan ajetaan jalkakäytävän ylitse ja lisäksi jompaankumpaan suuntaan vielä autoa peruuttaen.

Pukkilan asemakaava ja Inkilänkadun katusuunnitelma

Pukkilan katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset periaateratkaisut on määritelty alueen uudessa asemakaavassa, joka on kuulutettu voimaan 17.10.2020. Tähän asemakaavaan perustuen on kaupunkiympäristölautakunnassa 8.3.2022 § 109 hyväksytty Pukkilan asemakaava-alueen katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat. Inkilänkadun katusuunnitelma on yksi hyväksytyistä katusuunnitelmista. Tähän hyväksyttyyn katusuunnitelmaan perustuu Inkilänkadun peruskorjaus. Edellä mainitun kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen esittelytekstissä mainitaan Inkilänkadun osalta mm. seuraavaa: Inkilänkadun kadunvarsipysäköinti kielletään. Nykyiset Vakka-Suomentien puoleisessa päässä olevat pysäköintiruudut poistuvat. Inkilänkatu 2 tonttiliittymän sijainti muuttuu.

Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteelle on tiedotettu kirjeitse katusuunnitelman nähtäville asettamisesta ja mahdollisuudesta tehdä muistutus. Yhtiö ei ole muistutusta tehnyt eikä muullakaan tavalla reagoinut katusuunnitelmaan.

Kaupunkiympäristölautakunnan päätös ja Inkilänkadun katusuunnitelma ovat lainvoimaisia.

Hyväksytyssä katusuunnitelmassa on Inkiläntie 2 :n tonttiliittymä huomioitu ja se on suunniteltu kohtaan, johon asemakaava sallii ja mahdollistaa tonttiliittymän rakentamisen. Muu osa Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteen omistaman tontin Inkilänkatuun rajoittuvasta rajasta on asemakaavassa osoitettu istutettavaksi alueeksi, joten lähtökohtaisesti tonttiliittymän rakentaminen tällaiseen kohtaan ei ole kaavan vastaisena mahdollista.

Ilmoitus asuntoyhtiölle ja yhtiön vastine

Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteelle on ilmoitettu, että hyväksytyn ja lainvoimaisen katusuunnitelman mukainen kadun rakentaminen katkaiseen kulun tontilla oleville luvattomille pysäköintipaikoille eikä hyväksytyn katusuunnitelman mukainen kadun rakentaminen enää mahdollista ajoa pysäköintipaikoille. Ajoradan ja tontilla olevien pysäköintipaikkojen väliin tulee 8 cm reunatuki, maatiili, asfaltoitu pyörätie, betonilaattainen jalkakäytävä ja pieni nurmialue. Ajo pysäköintipaikoille ei voi tapahtua näiden alueiden ylitse nykyisen järjestelyn tapaan. Inkilänrinteen tontille ajo voi jatkossa tapahtua ainoastaan asemakaavan ja katusuunnitelman mukaisen tonttiliittymän kohdalta, jossa on madallettu reunatuki. Kuten jo katusuunnitelman esittelyvaiheessa on kerrottu, tonttiliittymän sijainti tulee muuttumaan nykyisestä.

Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteen kanssa on käyty keskusteluja tonttiliittymän ja pysäköintipaikkojen siirtämisestä ja uudelleen rakentamisesta. Yhtiö on kiistänyt kaupungin väitteen siitä, että kyseessä olisi luvaton rakentaminen. Yhtiö on esittänyt vanhoja yhtiökokouksen pöytäkirjoja vuodelta 1980, joissa on päätetty autopaikkojen suunnittelun aloittamisesta sekä laadittujen suunnitelmien hyväksymisestä. Pöytäkirjoista näkyy myös, että suunnitelma on yhtiökokouksessa hyväksytty ja on päätetty jättää hakemus rakennusluvan saamiseksi. Lisäksi yhtiö on toimittanut selvityksenä asiaan näiden suunnitelmien mukaisia asemapiirustuksia vuodelta 1980.

Antamassaan vastineessaan yhtiö katsoo, että pihan päällystykset eivät ole luvanvaraisia asioita. Yhtiö myös toteaa, että rakennusvalvonta ei ole mahdollisesti vaatinut tällaisesta asiassa rakennuslupaa vuonna 1980, vaan ilmoitus asiasta on riittänyt. Yhtiö katsoo, että yhtiökokouksen pöytäkirjan perusteella asia on ainakin saatettu kaupungin tietoon ja mikäli toimenpiteelle ei löydy kaupungin myöntämää lupaa, sellaista ei ole vaadittu. Joka tapauksessa yhtiön mielestä pysäköintipaikat ja tonttiliittymä ovat olleet olemassa noin 50 vuotta, eikä asiaan ole puututtu, joten siihen ei ole enää mahdollista tai kohtuullista puuttua.

Päätöksen perustelut ja kadun rakentaminen

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 182.1 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti tai lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen (1999/895) 4.1 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on valvoa kaavojen noudattamista, huolehtia rakentamista ja muita toimenpiteitä koskevien lupien käsittelemisestä sekä osaltaan valvoa rakennetun ympäristön ja rakennusten kunnossapitoa ja hoitoa siten kuin siitä säädetään.

Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteen piha-alueen asemakaavan vastainen käyttö ei ole ollut viranomaisen käsiteltävä aikaisemmin. Alueen muuttunut maankäyttö, uusi asemakaava ja siihen perustuvat alueen uudet katusuunnitelmat ovat merkittävästi muuttaneet tilannetta aikaisemmasta. Pelkästään se, että asemakaavan vastainen käyttö on jatkunut hyvin pitkään, ei tee käytöstä hyväksyttävää. Kaavan vastainen käyttö on nyt alueen muuttuneen maankäytön, uuden asemakaavan sekä uuden katusuunnitelman takia tullut esille ja viranomaisen tietoon ja asiaan puuttuminen on tarpeellista.

Viereinen Pukkilan uusi asuinalue on luonut tarpeen Inkilänkadun perusparannukselle, koska auto-, polkupyörä- ja kävelyliikenne kadulla tulee lisääntymään. Samoista syistä myös kadun turvallisuutta on parannettava, eikä liikenneturvallisuutta vaarantavaa ajamista pysäköintipaikkoihin suoraan pyörätien ja jalkakäytävän yli voida enää sallia. Selvyyden vuoksi todetaan, että yhtiön vastineessa viitattu vastapäisen kiinteistön samanlainen pysäköintijärjestely on perustunut määräaikaiseen lupaan, joka on voimassa vuoden 2023 loppuun. Inkilänkadun peruskorjauksen yhteydessä myös nämä pysäköintipaikat poistuvat, niitä ei lainvoimaisessa katusuunnitelmassa ole.

Nykyinen asekaava Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteen tontilla on tullut voimaan 24.9.1977. Katualueen asemakaava on tullut voimaan 17.10.2020, katu on osa laajempaa Pukkilan alueen asemakaavaa. Inkilänrinteen tontin osalta asemakaava ei siis ole muuttunut Pukkilan uuden asemakaavan yhteydessä, vaikka Inkilänkadun asemakaava on muuttunut.

Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteen selvityksen mukaan, nyt olemassa olevat pysäköintipaikat ja tonttiliittymä on rakennettu vuonna 1980, jolloin nykyinen tontin asemakaava on ollut voimassa. Piha-alueen rakentaminen on yksiselitteisesti ollut voimassa olevan asemakaavan vastaista. Tällainen rakentaminen on myös vuonna 1980 vaatinut hyvin todennäköisesti rakennusluvan. Vaikka olisi ollut niin kuin yhtiö vastineessaan väittää, että toimenpide sellaisenaan ei vuonna 1980 olisi vaatinut minkäänlaista viranomaisen lupaa, asemakaavan määräyksiä on siitä huolimatta noudatettava.

Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinne on vedonnut myös siihen, että vuonna 1980 tehty suunnitelma nykyisistä pihajärjestelyistä on esitetty rakennusvalvonnalle ja viranomainen on suunnitelman sen aikaisten käytäntöjen mukaisesti hyväksynyt. Suunnitelman toimittamisesta viranomaiselle tai sen hyväksymisestä ei kuitenkaan ole mitään asiakirjaa rakennusvalvontaviranomaisella eikä mitään muutakaan merkintää kyseisen kiinteistön tiedoissa tai muualla. Pelkästään Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteen yhtiökokouksen pöytäkirjamerkintä siitä, että yhtiö on suunnitelman hyväksynyt ja on päätetty jättää suunnitelma kaupungin rakennuslautakunnalle rakennusluvan saamiseksi, ei osoita, että suunnitelma on viranomaiselle annettu ja viranomainen olisi sen hyväksynyt. Saadun ja saatavilla olevan selvityksen perusteella ei näin ollen voida todeta, että rakennusvalvontaviranomainen olisi asemakaavan vastaisen suunnitelman vuonna 1980 tai myöhemmin hyväksynyt.

Sillä seikalla, että asemakaavan vastaiseen ja ilman viranomaislupia tehtyyn toimenpiteeseen ei ole vuosikymmeniin puututtu, ei myöskään ole oikeudellista merkitystä asiassa. Se, että valvova viranomainen ei ole asiaa havainnut tai muusta syystä siihen puuttunut aikaisemmin, ei tee asemakaavan vastaisesta toimenpiteestä viranomaisen hyväksymää. Järjestely on edelleen voimassa olevan asemakaavan vastainen.

Lisäksi viranomaisella on perusteltu syy puuttua asiaan nyt, kun alueen ja kadun asemakaavallinen tilanne on muuttunut ja odotettavissa oleva asemakaavan mukainen alueen rakentaminen edellyttää sekä Inikänkadun peruskorjausta ja että lisää kadun liikennettä. Liikenneturvallisuuden parantaminen on ensiarvoisen tärkeää, minkä vuoksi vaarallista kadulle peruuttamista ei voida jatkossa sallia. Inkilänkadun rakenteellisen kestävyyden parantamisen lisäksi kadun peruskorjauksen tarkoitus on nimenomaan parantaa kaikkien kadulla liikkuvien turvallisuutta.

Riippumatta siitä, noudattaako yhtiö viranomaisen tällä päätöksellä antamaa määräystä tai valittaako yhtiö päätöksestä, kadun rakentaminen lainvoimaisen katusuunnitelman mukaisesti alkaa kesäkuussa 2023 ja tosiasiassa tontille ajo nykyiseen tapaan estyy rakennustyön ajaksi. Kadun rakentaminen perustuu hyväksyttyyn ja lainvoimaiseen katusuunnitelmaan, eikä käsillä olevan hallintopakkoasian käsittely vaikuta eikä estä aikaisempien lainvoimaisten päätösten täytäntöönpanoa.

Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinne on käydyissä keskusteluissa selkeästi kaupungille ilmoittanut, että se ei tule muuttamaan olemassa olevia pihajärjestelyjä. Yhtiö on näin ollen selkeästi ilmoittanut, että ei tule ilman viranomaisen antamaa määräystä lopettamaan asemakaavan vastaista toimintaa. Yhtiölle kiinteistön omistajana tulee siksi antaa MRL 182.1 §:n mukainen velvoittava päätös ja määräys asiasta, jolloin yhtiöllä on myös mahdollisuus saattaa asia valituksen tekemällä hallinto-oikeuden ratkaistavaksi.

Mikäli Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinne ei noudata tällä päätöksellä annettavaa määräystä, voidaan määräystä tehostaa asettamalla yhtiölle uhkasakko erillisellä myöhemmin tehtävällä päätöksellä.

Kadun valmistumisen jälkeen saattaa olla mahdollista edelleen ajaa kadulta tontille tässä päätöksessä tarkoitetuille asemakaavan vastaisille pysäköintipaikoille, vaikka kadulla on korkeampi reunakivi ja ajaminen on vaikeampaa ja vaarallisempaa. Tällainen autolla pyörätiellä ja jalkakäytävällä ajaminen on tieliikennelain vastaista ja todennäköisesti liikenneturvallisuutta vaarantavaa, mutta tällaiseen ajamiseen puuttuminen on poliisin toimivaltaan kuuluva asia.

Asuntoyhtiön vastine päätösehdotukseen

Yhtiölle on hallintolain mukaisesti varattu tilaisuus antaa vastine tästä päätösehdotuksesta ennen päätöksentekoa. Yhtiö on antanut päätösehdotuksesta 15.3.2023 päivätyn vastineen.

Vastineessa toistetaan edellä mainittu viittaus yhtiökokouksen pöytäkirjaan, jossa suunnitelma uusista autopaikoista on hyväksytty ja on päätetty jättää hakemus rakennusluvan saamiseksi. Vastineessa kyseenalaistetaan myös se mahdollisuus, että vastoin yhtiökokouksen päätöstä suunnitelmaa ei olisi Turun kaupungille toimitettu. Tältä osin asiaa on käsitelty jo edellä.

Lisäksi vastineessa todetaan, että yhtiön talousarviosta vuodelle 1980 on varattu rahaa kadun rakentamiskorvauksen maksamiseksi kaupungille ja tähän liittyen kysytään, miten kadun autopaikat on esitetty vuonna 1980 voimassa olleessa katusuunnitelmassa. Tältä osin voidaan todeta, että kadun rakentamiskorvaus perustuu jo kumotun rakentamislain säännökseen, jonka mukaan kadun rakentamisesta kaupungilla on oikeus saada tontinomistajalta korvausta tontin suuruuden ja tontin kerrosalan perusteella, rakentamislaki (370/1958) 86 §. Maksu liittyy kadun rakentamiseen yleisesti, ei kadulle rakennettaviin pysäköintipaikkoihin eikä tontille rakennettaviin pysäköintipaikkoihin.

Vastineessa on todettu, että kaavamerkintä ”istutettava korttelialueen osa” ei estä tonttiliittymän rakentamista. Siltä osin kuin tonttiliittymän rakentaminen ei ole mahdollista muuten kuin istutettavan alueen läpi, voidaan tonttiliittymän rakentaminen näin sallia. Tällä tontilla on kuitenkin asemakaavassa osoitettu kohta, jossa ei ole istutettavaa aluetta ja tonttiliittymä tulee ensisijaisesti rakentaa kyseiseen kohtaan tontille. Tämän asemakaavan mukaisen tonttiliittymän sijainnin mukaisesti on myös laadittu Inkilänkadun lainvoimainen katusuunnitelma.

Tonttiliittymällä tarkoitetaan lähtökohtaisesti kapeahkoa ajotietä tontille, nykymääräysten mukaan tonttiliittymä saa olla enintään 5 metriä leveä.

Vastineessa vedotaan edelleen siihen, että yhtiötä ei ole kuultu Inkilänkadun katusuunnitelmasta. Kuten edellä on jo todettu, Asunto Oy inkilänrinteelle on tiedotettu kirjeitse katusuunnitelman nähtäville asettamisesta ja mahdollisuudesta tehdä muistutus. Nähtäville asettamisesta on tiedotettu myös kuulutuksella.

Yhtiön vastineessa esittämän väitteen vuoksi yhtiön isännöitsijälle on kuitenkin toimitettu edellä viitattu kuulemiskirje sähköpostitse.

Katusuunnitelman hyväksymisessä ja kadun rakentamisessa ei ole kyse maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesta rakennusluvasta ja siihen liittyvästä käsittelyprosessista. Katusuunnitelma hyväksytään erillisellä maankäyttö- ja rakennusluvassa määrätyllä tavalla. Tähän prosessiin liittyy myös kuuleminen eli mahdollisuus tehdä muistutus suunnitelmasta. Tätä laissa määriteltyä prosessia noudattaen on Inkilänkadun katusuunnitelma hyväksytty eikä päätöksestä ole määräajassa valitettu. Katusuunnitelman käsittelyyn ja hyväksymiseen liittyvillä väitteillä ei ole merkitystä nyt käsittelyssä olevassa asiassa, jossa on kyse tontille asemakaavan vastaisesti rakennetuista pysäköintipaikoista.

Yhtiön kiinteistölle, tontille tai sen rajoihin ei ole tullut muutoksia suoraan uuden asemakaavan eikä uuden katusuunnitelman johdosta. Uusi Pukkilan alueen asemaan ei ulotu yhtiön tontille, kuten ei myöskään uusi Inkilänkadun katusuunnitelma. Katusuunnitelmaan ei edes voida merkitä yhtiön tontilla olevia autopaikkoja poistettavaksi, koska katusuunnitelma koskee vain katualuetta. Inkilänkatu 2:n kiinteistöä vastapäätä olevat pysäköintipaikat on katusuunnitelmassa poistettu, koska nämä paikat sijaitsevat osittain kadulla.

Velvollisuus saattaa tontin rakentaminen voimassa olevan asemakaavan mukaiseksi on tontin omistajalla, ei Turun kaupungilla.

Vastineessa ei ole esitetty uusia sellaisia seikkoja, joilla olisi oikeudellista merkitystä ratkaistaessa sitä, ovatko olemassa olevat pysäköintipaikat yhtiön tontilla voimassa olevan asemakaavan vastaisia.

Oheismateriaali 1​As Oy Inkilänrinne pöytäkirjanote 14.5.1980

Oheismateriaali 2​Asemapiirustus 02101980 2

Oheismateriaali 3​Haltijan vastine

Oheismateriaali 4​Katusuunnitelma

Oheismateriaali 5​Yhtiön vastine 15.3.2023

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää edellä esitetyin perustein, että kiinteistön 853-74-74-4 omistaja Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinne määrätään välittömästi ja viimeistään kahden kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista lopettamaan voimassa olevan asemakaavan sekä katusuunnitelman vastainen piha-alueen käyttö.

Tästä päätöksestä peritään Asunto-osakeyhtiö Inkilänrinteeltä rakennusvalvontataksan 22.2 §:n mukainen maksu 530 €.

Päätös​Ehdotus hyväksyttiin.​

Jakelu

aoAsunto-osakeyhtiö Inkilänrinne