Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, ympäristöterveys | |||
Ympäristöterveyspäällikkö | 4 | 21.03.2023 |
13398-2022 (11 02 00)
Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukainen määräys koskien elintarvikehuoneistoa Deli Market osoitteessa Itäkaari 30, 20750 Turku hävittää päätöksessä yksilöidyt Bagdad Export & Import Oy:n omistamat tuotteet
Toimija
Bagdad Export & Import Oy
Itäkaari 30
20750 Turku
y-tunnus 1701951-7
Toimipaikan nimi ja osoite
Deli Market
Itäkaari 30
20750 Turku
Päätöksen kohde
Elintarvikkeiden jäljitettävyys Itäkaaren ja Eerikinkadun myymälän listatuilla tuotteilla
Asian selostus
Bagdad Export & Import Oy:n elintarvikehuoneistoissa Deli Market osoitteessa Itäkaari 30, 20750 ja Eerikinkatu 5, 20100 Turku on tehty tarkastukset 9.11.2022.
Tarkastuksella Itäkaaren myymälässä 9.11.2022 liitteessä 1 mainitut tuotteet asetettiin 56§:n mukaisesti väliaikaiseen kieltoon. Tuotteita ei saa myydä, muulla tavoin luovuttaa tai hävittää ilman viranomaisen lupaa.
Tarkastuksella todettiin, ettei palvelumyynnin lihoilla ole riittäviä merkintöjä, merkintänä ainoastaan tuotteen nimi ja hinta. Palvelutuskin takana käsittelytilassa ja kylmiössä oli osa elintarvikkeista merkitty etiketillä, osa merkitsemättömiä.
Palvelumyynnissä myytävillä tuotteilla ei ole esittää eräseurantaa, naudanlihan merkintäjärjestelmän edellyttämää kirjanpitoa eikä jäljitettävyysdokumentteja. Toimijan edustaja esitti lähetyslistat naudan ja lampaan lihan viimeisimmistä toimituksista. Lampaasta saadut lähetteet eivät sisältäneet eränumeroa. Yhdistettävyys lampaan ruhon ja dokumentin välillä perustuu lähetyspäivämäärään ja ruholapussa olevaan samaan päivämäärään. Naudanlihan lähetteissä oli asianmukaiset merkinnät. Lihoissa ei merkintöjä ollut eikä lihat olleet yhdistettävissä, koska naudan merkintäjärjestelmän kirjanpitoa ei ollut käytössä.
Lihakylmiössä todettiin lampaan ruhoja, joissa oli leimat sekä viimeinen käyttöpäivä. Lihakylmiössä naudanlihaa säilytettiin roikkumassa koukuissa, lihoissa ei ollut merkintöjä. Osassa lihoissa oli havaittavissa näkyvää muutosta kuten lihan haramaantumista, mahdollisesti myös hometta. Lisäksi naudan lihaa ja naudan elimiä oli lihalaatikoissa, osassa oli joitakin merkintöjä, osassa ei. Lampaan pää oli hyllyllä pussissa ja lampaan sisäelimiä laatikossa ilman merkintöjä. Naudan niskaa oli pussillinen ilman merkintöjä. Pakattua naudanlihaa oli pahvilaatikoissa osittaisin tiedoin. Käsittelytilassa oli laatikossa pakattuja siipikarjan maksoja ja sydämiä, jotka ovat pakasteita. Ne olivat osittain sulaneita ja saatujen tietojen mukaan menossa palvelumyyntiin tuoreena. Maksan parasta ennen päiväys oli ylitetty.
Myymälässä myytiin itse pakattuja, merkitsemättömiä eläinperäisiä elintarvikkeita. Lisäksi myymälässä todettiin myynnissä vanhentuneita elintarvikkeita; liha- ja kalapakasteita, sekä kuivatuotteita. Pakkasvarastossa oli myös parasta ennen päiväykseltään vanhoja elintarvikkeita.
Toimija on rekisteröitynyt elintarvikkeiden maahantuoja. Turun ympäristöterveys ei kuitenkaan ole saanut ilmoituksia sisämarkkinakaupasta lainsäädännön edellyttämällä tavalla vuoden 2022 aikana. Toimija, joka itse maahantuo eläinperäisiä elintarvikkeita kuten raakaa nautaa, siipikarjanlihaa sekä lihaan rinnastettavat tuotteita kuten suoli, aivot, veri tulee toimittaa sisämarkkinakaupasta ilmoitukset kerran kuussa tai kolmen kuukauden välein.
Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia. Naudanlihan merkintäjärjestelmän kirjanpito on laiminlyöty, kuluttajille esitettävät tiedot pakattujen ja pakkaamattomien elintarvikkeiden osalta ovat puutteelliset, jäljitettävyysvelvoitetta ei ole noudatettu eikä riittävää eräseurantaa ole toteutettu myynnissä tai varastoissa oleville tuotteille.
Liitteenä luetelluissa elintarvikkeita koskevissa asioissa on havaittu epäkohtia tai niitä ei kyetä osoittamaan.
a) jäljitettävyys (elintarvikkeiden yhdistäminen asiakirjoihin), pakkausmerkinnät
b) Ko. tuotteet ovat siten elintarvikelainsäädännön vastaisia, eikä niitä voi jälkikäteen/saatujen asiakirjojen selvityksen perusteella muuttaa enää määräysten mukaiseksi. Koska tuotteet voivat päätyä kulutukseen elintarvikkeena, ne tulee hävittää sivutuotesäännökset huomioiden.
Tarkastuksella Eerikinkadun myymälässä 9.11.2022 liitteessä 2 mainitut tuotteet asetettiin 56§:n mukaisesti väliaikaiseen kieltoon. Tuotteita ei saa myydä, muulla tavoin luovuttaa tai hävittää ilman viranomaisen lupaa.
Tarkastuksella todettiin, ettei palvelumyynnin lihoilla ole riittäviä merkintöjä. merkintänä ainoastaan tuotteen nimi ja hinta. Lihan käsittelytilassa oli kaikki muut merkitsemättömiä tuotteita, paitsi pakattu naudanliha.
Palvelumyynnissä myytävillä tuotteilla ei ole esittää eräseurantaa, naudanlihan merkintäjärjestelmän edellyttämää kirjanpitoa eikä jäljitettävyysdokumentteja. Toimija kertoi, että kaikki dokumentit ovat Itäkaaren myymälässä.
Alakerran lihakylmiössä todettiin karitsan ruhoja, joissa oli leimat sekä joissain myös tarralapulla viimeinen käyttöpäivä. Lihakylmiön naudanlihaa säilytettiin kahdessa lihalaatikossa, laatikossa ei ollut merkintöjä. Jäljitettävyysdokumentteja ei ollut esittää. Samaista pakattua naudanlihaa kuin oli käsittelytiloissa, oli myös lihakylmiössä kaksi pahvilaatikkoa.
Myymälässä myytiin itse pakattuja, merkitsemättömiä eläinperäisiä elintarvikkeita. Näitä merkitsemättömiä lihoja löytyi myös alakerran pakastehuoneesta.
Lisäksi myymälässä todettiin myynnissä vanhentuneita elintarvikkeita; lihapakasteita, joitakin kylmätuotteita sekä kuivatuotteita. Alakerran pakastehuoneesta oli myös parasta ennen päiväykseltään vanhoja elintarvikkeita.
Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia. Naudanlihan merkintäjärjestelmän kirjanpito on laiminlyöty, kuluttajille esitettävät tiedot pakattujen ja pakkaamattomien elintarvikkeiden osalta ovat puutteelliset, jäljitettävyysvelvoitetta ei ole noudatettu eikä riittävää eräseurantaa ole toteutettu myynnissä tai varastoissa oleville tuotteille.
Liitteenä luetelluissa elintarvikkeita koskevissa asioissa on havaittu epäkohtia tai niitä ei kyetä osoittamaan.
a) jäljitettävyys (elintarvikkeiden yhdistäminen asiakirjoihin), pakkausmerkinnät
b) Ko. tuotteet ovat siten elintarvikelainsäädännön vastaisia, eikä niitä voi jälkikäteen/saatujen asiakirjojen selvityksen perusteella muuttaa enää määräysten mukaiseksi. Koska tuotteet voivat päätyä kulutukseen elintarvikkeena, ne tulee hävittää sivutuotesäännökset huomioiden.
Tarkastusten yhteydessä havaitut tuotelistauksessa 1 ja 2 esitetyt tuoreet lihat ja sisäelimet hävitettiin toimijan toimesta ympäristöterveyden läsnäollessa 14.11.2022.
Tarkastuksissa havaitut puutteet Deli Market Turku Itäkaaren elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille asiassa annettiin määräys kuulemisen jälkeen 30.11.2022:
Elintarvikelain 56 §:n perusteella annetun määräyksen mukaan päätöksen liitteenä olevassa tuotelistauksessa elintarvikehuoneistossa Deli Market (Itäkaari 30) olevat elintarvikkeet ovat kiellossa toistaiseksi. Tuotteita ei saa myydä, muulla tavoin luovuttaa tai hävittää ilman viranomaisen lupaa. Aiemmin asetetusta kiellosta vapautetaan tuoreet lampaat ja lampaan sisäelimet.
Lisäksi elintarvikelain 55 §:n nojalla annetun määräyksen mukaan toimija Bagdad Export & Import Oy tuli tehdä elintarvikehuoneistossa Deli Market (Itäkaari 30) seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 1 viikon kuluessa päätöksen tiedoksiannosta:
1. Toimijan tulee varmistaa ostaessaan elintarvikkeita riittävät lähetysasiakirjat sekä läheteasiakirjojen riittävistä tiedoista. Elintarvikepakkaukset tulee olla yhdistettävissä asiakirjaan eränumeron avulla. Myymälällä tulee olla oma järjestelmä elintarvikkeiden jäljittämiseen.
2. Toimijan tulee toimittaa liitteenä 1 olevan tuotelistauksen elintarvikkeiden jäljitettävyysasiakirjat ympäristöterveyteen.
3. Viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä eikä pilaantuneita elintarvikkeita ei saa myydä.
4. Eläinperäisillä elintarvikkeilla, jotka kuuluvat EU:n sisämarkkina-valvonnan piiriin ja/tai salmonellatakuun piiriin (kuten raaka nauta, siipikarja sekä lihaan rinnastettavat tuotteet kuten suoli, aivot, veri) tulee olla kaupalliset asiakirjat sekä salmonellatutkimukset tehtynä lähtömaassa ja tarkastettavissa toimijalla. Toimijan tulee toimittaa sisämarkkinakaupasta tuontiilmoitukset valvovalle viranomaiselle vuoden 2022 ajalta.
5. Toimijan tulee toimittaa Liha Hietasen ja Lallin lampaan sekä muiden tuoreiden ruhojen ja ruhonosien toimittamisesta kuljetusasiakirjat, joista käy ilmi riittävät tiedot. Tiedot tulee toimittaa ajalta 1.9 -9.11.2022.
6. Toimijan tulee toimittaa valvontaviranomaiselle varastosaldo pakastevaraston osalta seuraavilla tiedoilla:
Toimijalta saatiin kuljetusasiakirjat ja lähetteet Liha Hietasen osalta sekä muiden tuoreiden ruhojen ja ruhonosien toimittamisesta (maahantuonti, toimitus 21.11.2022). Kävi ilmi, että Liha Hietasen toimitukset on itse suoritettu. Liha Hietasen toimituksista tiedot on toimitettu ajalta 4.8 -9.12.2022. Lallin Lampaan lähetteet toimitettiin ajalta 3.8-8.12.2022. Kuljetusasiakirjoja ei ollut esittää kuin lähetyksistä 29.11. ja 8.12.2022. Toimija on lisäksi todennut, että sisämarkkinatuonti-ilmoitusten täyttäminen jälkikäteen on liian työstä tehdä.
Toimija ei ole toimittanut edellä kuvatun määräyksen mukaisesti seuraavia dokumentteja listattujen elintarvikkeiden osalta:
1. Liitteenä 1 olevat tuotelistaukset elintarvikkeiden jäljitettävyysasiakirjat.
2. Sisämarkkinakaupasta tuonti-ilmoitukset vuoden 2022 ajalta.
3. Varastosaldo pakastevaraston osalta seuraavilla tiedoilla:
Toimija on tuoreiden lihojen hävityksen jälkeen siirtänyt kaikki Eerikinkadun myymälän väliaikaiseen myyntikieltoon asetetut elintarvikkeet Itäkaaren myymäläänsä säilytykseen. Koska toimija on siirtänyt Eerikinkadun tuotelistauksen elintarvikkeet Itäkaaren myymälään, käsitellään Eerikinkadun päätösehdotus samassa yhteydessä kuin Itäkaaren asian käsittely.
Eerikinkadun myymälään annettiin seuraavanlainen päätös 30.11.2022 (dnro 13398-2022):
Elintarvikelain 56 §:n perusteella annetun määräyksen mukaan päätöksen liitteenä olevassa tuotelistauksessa elintarvikehuoneistossa Deli Market Turku (Eerikinkatu 5) olevat elintarvikkeet ovat kiellossa toistaiseksi. Tuotteita ei saa myydä, muulla tavoin luovuttaa tai hävittää ilman viranomaisen lupaa.
Lisäksi elintarvikelain 55 §:n nojalla annetun määräyksen mukaan toimija Bagdad Export & Import Oy elintarvikehuoneistossa Deli Market Turku (Eerikinkatu 5) tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 1 viikon kuluessa päätöksen tiedoksiannosta:
Toimija ei ole toimittanut ympäristöterveyteen tuotelistauksen (liite 1 ja 2) elintarvikkeiden jäljitettävyysasiakirjoja. Listatut tuotteet ovat vanhentuneita tai muuten todettu elintarvikkeeksi kelpaamattomiksi (esim. likaantunut, mahdollisesti uudelleen jäätynyt). Koska toimija ei ole toimittanut ympäristöterveyteen asiakirjoja tai muita selvityksiä elintarvikkeiden jäljitettävyyden osoittamiseksi voidaan katsoa, että listattujen tuotteiden (1 ja 2) jäljitettävyys on riittämätön ja siten tuotteiden ei katsota olevan elintarvikkeeksi kelpaavia ja ne tulee hävittää.
Toimijalle on annettu hallintolain mukaisesti mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija ei ole toimittanut vastinetta annetussa määräajassa. Toimija ei ole esittänyt mitään perusteluja, että listatut elintarvikkeet ovat edelleen elintarvikekelpoisia, joten päätösesityksestä ei voida poiketa.
Asian käsittelyssä havaitut puutteet Deli Market Turku elintarvikehuoneistoissa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.
PäätösMäärään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että toimija Bagdad Export & Import Oy tulee tehdä elintarvikehuoneistossa Deli Market (Itäkaari 30) seuraavat toimenpiteet:
Toimijan tulee tehdä tuonti-ilmoitukset maahantuomastaan lihasta ympäristöterveyteen seuraavasti:
Määrään elintarvikelain 59 §:n perusteella, että toimija Bagdad Export & Im-port Oy:n tulee tehdä elintarvikehuoneistossa Deli Market (Itäkaari 30) seuraavat toimenpiteet välittömästi tai 2 viikon kuluessa päätöksen tiedoksiannosta:
Isot määrät sivutuotteita tulee hävittää hyväksyttävällä tavalla. Entiset eläinperäiset elintarvikkeet ja eläinperäiset elintarvikkeet tulee hävittää kuten sivutuotteet. Keräyksen, kuljetuksen ja hävityksen tulee olla hyväksytty sivutuotteille ja erillinen. Kun elintarvikkeet määrätään hävitettäviksi, ne muuttuvat sivutuotteiksi ja hävitetään sivutuotteina. Toimijan tulee varmistaa, että sivutuotteina hävitettyjen elintarvikkeiden hävityspaikka on hyväksytty 3 lk:n sivutuotteiden hävityspaikkana.
Päätöksen perustelut
Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia eikä noudattanut annettua määräystä.
Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.
Elintarvikkeista, elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä ja elintarvikekontaktimateriaaleista on ilmoitettava vastaanottajalle elintarvikesäännöksissä edellytetyt jäljitettävyystiedot. (Elintarvikelaki 14§)
Elintarvikealan toimijoiden on:
a) osoitettava noudattavansa 1 kohtaa toimivaltaiselle viranomaiselle tavalla, jota kyseinen viranomainen edellyttää ottaen huomioon elintarvikeyrityksen luonne ja koko;
b) varmistettava, että kaikki asiakirjat, joissa kuvataan tämän artiklan mukaisesti kehitettyjä menettelyjä, ovat aina ajan tasalla;
c) säilytettävä muita asiakirjoja ja merkintöjä tarkoituksenmukainen aika.
(EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 5 artikla, luku VI kohta 4)
Elintarvikejätteet, syötäväksi kelpaamattomat sivutuotteet ja muut jätteet on poistettava mahdollisimman pian tiloista, joissa on elintarvikkeita, jotta vältetään niiden kerääntyminen.
Elintarvikejätteiden, syötäväksi kelpaamattomien sivutuotteiden ja muiden jätteiden säilyttämisestä ja hävittämisestä on huolehdittava asianmukaisesti. Jätteiden säilytysalueet on suunniteltava ja hoidettava siten, että ne voidaan pitää jatkuvasti puhtaina ja tarvittaessa suojata ne eläimiltä ja tuhoeläimiltä. (EPNAs 852/2004 luku VI liite II kohta 1, 3)
Kaikki jätteet on poistettava hygieenisellä ja ympäristöä säästävällä tavalla asiaa koskevan yhteisön lainsäädännön mukaisesti, eivätkä ne saa saastuttaa suoraan tai epäsuorasti. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku VI kohta 4)
Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.
4. Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. (EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18)
Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.
Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.
Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Mmm asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 § 22 mom 1)
Liite IV
Huomautukset
a) Kaupalliset asiakirjat on laadittava tässä liitteessä olevan mallin ulkoasun mukaan. Kaupallisen asiakirjan on sisällettävä mallissa esitetyssä numerojärjestyksessä ne todistukset, jotka vaaditaan naudan tai sian lihan tai siipikarjan lihan, myös jauhelihan, kuljettamiseen.
b) Se laaditaan yhdellä määräjäsenvaltion virallisista kielistä. Se voidaan laatia myös muilla EU:n kielillä, jos sen mukana on virallinen käännös tai jos määräjäsenvaltion toimivaltainen viranomainen on antanut siihen etukäteen suostumuksen.
c) Kaupallinen asiakirja on laadittava vähintään kolmena kappaleena (alkuperäiskappale ja kaksi jäljennöstä). Alkuperäiskappaleen on oltava lähetyksen mukana lopulliseen määräpaikkaan asti. Vastaanottajan on säilytettävä se itsellään. Tuottajan ja kuljetuksesta vastaavan on kummankin säilytettävä itsellään yksi jäljennös.
d) Kunkin kaupallisen asiakirjan alkuperäiskappaleen on koostuttava yhdestä kaksipuolisesta paperiarkista, tai jos tarvitaan enemmän tilaa, todistuksen on oltava sellainen, että kaikista sivuista muodostuu yhtenäinen kokonaisuus, jonka sivuja ei voi erottaa toisistaan.
e) Jos asiakirjaan liitetään lisäsivuja lähetyksen sisällön tunnistamista varten, tällaiset sivut katsotaan myös asiakirjan alkuperäiskappaleen osaksi, ja vastuuhenkilön on allekirjoitettava jokainen sivu.
f) Jos asiakirja e kohdassa tarkoitettuine lisäsivuineen käsittää enemmän kuin yhden sivun, kunkin sivun alareunassa on oltava sivunumero – (sivunumero)/(sivujen kokonaismäärä) – ja kunkin sivun yläreunassa on oltava vastuuhenkilön antama asiakirjan koodinumero.
g) Vastuuhenkilön on täytettävä ja allekirjoitettava asiakirjan alkuperäiskappale.
h) Vastuuhenkilön allekirjoituksen on oltava erivärinen kuin painoväri. (Komission asetus (EU) N:o 1688/2005 art 1, 2, 3, 5, 6, liite IV)
Valvontaviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada virallisen valvonnan ja muiden virallisten toimien suorittamiseksi välttämättömät tiedot valtion ja kunnan viranomaisilta sekä elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijoilta ja muilta, joita tämän lain velvoitteet koskevat.
Valvontaviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitavalta tietoja toimijan veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- ja työttömyysvakuutusmaksuihin sekä Tullin perimiin maksuihin liittyvien rekisteröitymis-, ilmoitus- ja maksuvelvollisuuksien hoitamisesta ja toiminnasta, taloudesta ja kytkennöistä, jotka ovat välttämättömiä 7 §:ssä tarkoitetun luotettavuuden selvittämiseksi tai 60 §:ssä tarkoitettua alkutuotantopaikan tai elintarvikehuoneiston hyväksymisen peruuttamista taikka 61 §:ssä tarkoitettua rekisteröidyn toiminnan keskeyttämistä tai lopettamista varten.
Valvontaviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada 67 §:ssä säädetyn seuraamusmaksun määräämiseksi sakon täytäntöönpanosta annetun lain (672/2002) 46 §:ssä tarkoitetusta sakkorekisteristä välttämättömät tiedot sen varmistamiseksi, ettei henkilöä ole samasta rikoksesta tuomittu sakkorangaistukseen tuomioistuimessa.
Valvontaviranomaisella on oikeus saada tässä pykälässä tarkoitetut tiedot maksutta ja myös teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin sähköisesti. (Elintarvikelaki 43§)
Valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:
1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai
2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa (Elintarvikelaki 55 §).
Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.
Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikekontaktimateriaalin valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, jos elintarvikekontaktimateriaali tai siitä annettavat tiedot tai kontaktimateriaalitoiminta ovat sellaiset, että ne aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.
Kielto voidaan määrätä väliaikaiseksi asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa. Valvontaviranomaisen tulee omalta osaltaan huolehtia siitä, että asiassa tarvittavat selvitykset tehdään viivytyksettä. (Elintarvikelaki 56§)
Valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoitukseen elintarvikesäännösten vastaista elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia voidaan käyttää tai mihin tarkoitukseen se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi. Valvontaviranomaisen on määrättävä elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali hävitettäväksi, jos sen käyttö ei ole mahdollista tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikesäännökset sitä edellyttävät. Valvontaviranomaisen on tehtävä 1 ja 2 momentissa tarkoitettu päätös viivytyksettä. Päätöstä tehtäessä on pyrittävä siihen, että elintarvikealan tai kontaktimateriaalialan toimijan taloudellinen menetys jää mahdollisimman pieneksi. Valvontaviranomaisen on asetettava kohtuullinen määräaika, jonka kuluessa toimijan on noudatettava 1 tai 2 momentin mukaista päätöstä (Elintarvikelaki 59 §).
Entiset eläinperäiset elintarvikkeet, jotka on käsitelty elintarvikehygieniasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 2 artiklan 1 kohdan m alakohdan mukaisesti, käytöstä poistetut käsitellyt rehut sekä luokkaan 1 ja 3 kuuluvan muista kuin jäsenmaista tuodun tai tuodusta aineksesta valmistetun käsitellyn lemmikkieläinten ruuan saa hävittää toimittamalla hyväksytylle kaatopaikalle täytäntöönpanoasetuksen 7 artiklan mukaisesti. (Sivutuotelaki 25§)
Täytäntöönpanoasetuksen liitteessä VI olevan IV luvun ensimmäisen kohdan mukaisesti elintarvikealan laitoksesta tai vähittäismyymälästä saa toimittaa mainitussa kohdassa säädetyn viikoittaisen enimmäismäärän entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita hyväksytylle kaatopaikalle hävitettäväksi. (Sivutuotelaki 26§)
Valvontaviranomainen voi määrätä sen, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, välittömästi tai asian laatuun nähden riittävässä määräajassa täyttämään velvollisuutensa. (Sivutuotelaki 63 §)
Valvontaviranomainen voi kieltää sivutuotteen ja siitä johdetun tuotteen keräämisen, kuljetuksen, käsittelyn, jatkokäsittelyn, muuntamisen, jalostamisen, varastoimisen, markkinoille saattamisen, jakelun ja käytön, jos sivutuote tai siitä johdettu tuote ei täytä tässä laissa tai sen nojalla taikka sivutuoteasetuksessa tai täytäntöönpanoasetuksessa säädettyjä vaatimuksia.
Valvontaviranomainen voi myös kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai toimintaa.
Valvontaviranomainen voi asettaa 1 momentissa tarkoitetun kiellon väliaikaisena asian selvittämisen ajaksi, jos se on eläinten tai ihmisten terveyden tai ympäristön kannalta välttämätöntä. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa (Sivutuotelaki 64§)
Jos valvontaviranomainen on 64 §:n nojalla määrännyt kiellon, se voi määrätä tuotteet hyväksymällään tavalla toimijan kustannuksella käsiteltäväksi uudelleen, käytettäväksi muuhun tarkoitukseen, hävitettäväksi, poistettavaksi markkinoilta tai palautettavaksi lähettäjämaahan. Päätökseen voidaan liittää määräyksiä sen täytäntöönpanossa noudatettavasta menettelystä. (Sivutuotelaki 67§)
1. Toimijoiden on varmistettava, että kaikki eläimistä saatavat sivutuotteet ovat seuraavien edellytysten mukaisia:
a) ne täyttävät liitteessä VIII olevassa I ja II luvussa esitetyt keräämistä, kuljetusta ja tunnistusmerkintöjä koskevat vaatimukset;
b) niiden kuljetuksessa on mukana kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa III luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
2. Eläimistä saatavia sivutuotteita ja niistä johdettuja tuotteita lähettävien, kuljettavien tai vastaanottavien toimijoiden on pidettävä kirjaa lähetyksistä ja säilytettävä niihin liittyvät kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa IV luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
3. Toimijoiden on noudatettava liitteessä VIII olevassa V luvussa esitettyjä eräiden johdettujen tuotteiden merkitsemistä koskevia vaatimuksia. (Komission asetus (EU) N:o 142/2011 art 17, kohdat 1-3)
Kuljetuksen ja varastoinnin aikana pakkaukseen, säiliöön tai ajoneuvoon kiinnitetyssä etiketissä on
a) mainittava selkeästi eläimistä saatavien sivutuotteiden tai niistä johdettujen tuotteiden luokka; ja
b) oltava selkeästi ja helppolukuisesti pakkauksessa, säiliössä tai ajoneuvossa ilmaisu tapauksen mukaan seuraavasti:
i) luokkaan 3 kuuluvan aineksen osalta ilmaisu ”Ei ihmisravinnoksi” (Komission asetus (EU) N:o 142/2011 luku II kohta 2)
Luokan 3 sivutuotteet
Luokkaan 3 kuuluva aines on
a) hävitettävä jätteenä polttamalla esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä;
b) hävitettävä tai hyödynnettävä rinnakkaispolttolaitoksessa esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä, jos luokkaan 3 kuuluva aines on jätettä;
c) toimitettava hyväksytylle kaatopaikalle sen jälkeen, kun se on käsitelty että kyseinen tuote aiheuttaisi kohtuuttoman riskin ihmisten tai eläinten terveydelle, ja käytettävä
i) muiden tuotantoeläinten kuin turkiseläinten rehun valmistukseen ja saatettava markkinoille 31 artiklan mukaisesti, lukuun ottamatta 10 artiklan 1 kohdan n, o ja p alakohdassa tarkoitettua ainesta;
ii) turkiseläinten rehun valmistukseen ja saatettava markkinoille 36 artiklan mukaisesti;
iii) lemmikkieläinten ruoan valmistukseen ja saatettava markkinoille 35 artiklan mukaisesti; tai
iv) orgaanisten lannoitteiden ja maanparannusaineiden valmistukseen, jotka on saatettava markkinoille 32 artiklan
mukaisesti;
e) käytettävä raa’an lemmikkieläinten ruoan valmistukseen ja saatettava markkinoille 35 artiklan mukaisesti;
f) kompostoitava tai muunnettava biokaasuksi;
g) jos kyseessä on vesieläinperäinen aines, muunnettava säilörehuksi, kompostoitava tai muunnettava biokaasuksi;
h) jos kyseessä ovat muut kuin 2 artiklan 2 kohdan f alakohdassa tarkoitetut simpukoiden kuoret ja munankuoret, käytettävä toimivaltaisten viranomaisten määrittämissä oloissa, joilla ehkäistään ihmisten ja eläinten terveydelle aiheutuvat riskit;
i) käytettävä polttoaineena esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä;
j) käytettävä 33, 34 ja 36 artiklassa tarkoitettujen johdettujen tuotteiden valmistukseen, jotka saatetaan markkinoille kyseisten artikloiden mukaisesti;
k) jos kyseessä on 10 artiklan p alakohdan mukainen ruokajäte, käsiteltävä painesteriloimalla tai 15 artiklan 1 kohdan ensimmäisen alakohdan b alakohdassa tarkoitettuja menetelmiä käyttäen tai kompostoitava tai muunnettava biokaasuksi;
l) levitettävä käsittelemättömänä maahan, jos kyseessä on raakamaito, ternimaito tai niistä johdetut tuotteet, joihin toimivaltainen viranomainen ei katso sisältyvän minkään vakavan ihmisiin tai eläimiin tarttuvan taudin leviämisriskiä. (EPNAs EY) N:o 1069/2009 art 14)
Toimijoiden on kerättävä, tunnistemerkittävä ja kuljetettava eläimistä saatavat sivutuotteet ilman turhia viivytyksiä olosuhteissa, joilla ehkäistään ihmisten ja eläinten terveydelle aiheutuvat riskit. (EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 21 kohta 1)
Eräät jäsenvaltiot sallivat entisten elintarvikkeiden pienten määrien, enintään 20 kilogrammaa viikossa, keräämisen, kuljetuksen ja hävittämisen asetuksen (EU) N:o 142/2011 liitteessä VI olevassa IV luvussa vahvistetuilla muilla tavoilla. (Komission asetus 2015/9 (EU) kohta 3)
Ilmoitettavat tiedot ovat:
Ilmoituksen tekemisestä vastaa maahantuoja. Ilmoitus tehdään neljästi vuodessa takautuvasti edeltävien kolmen kuukauden osalta, 15.1., 15.4., 15.7. ja 15.10. mennessä. Ilmoitukset voi tehdä myös kuukausittain seuraavan kuukauden 15. päivään mennessä (Ruokaviraston määräys 8/2021)
Sovellettavat säännökset
Elintarvikelaki 297/2021 6§, 43§, 55 §, 56§, 59§, 68§, 78 §
Mmm asetus 318/2021 § 22
Hallintolaki (434/2003) 34 §
EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 3 artikla, 5 artikla kohta, liite II luku VI, liite II
EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18
Sivutuotelaki 517/2015 § 25, §26, §63, § 64 §67
Komission asetus (EU) 142/2011 art. 17, luku II
EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 9, 13, 19, 21
Komission asetus (EU) 2015/9 kohta 3, liite II
Komission asetus (EU) N:o 1688/2005 art 1, 2, 3, 5, 6, liite IV
Ruokaviraston määräys 8/2021 27.19.2921
Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat
Liite 1Tuotelistaus 1 (Itäkaari)
Liite 2Tuotelistaus 2 (Eerikinkatu)
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.
Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.
Voimassaoloaika
Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.
Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §)
Lisätietoja
Lisätietoja antaa vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi puh. 050 552 9239
e-mail. paivi.nurmi@turku.fi
Allekirjoitukset
Päivi Nurmi
vs. ympäristöterveyspäällikkö
Jakelu
aoBagdad Export & Import Oy
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta
Liitteet:
Kypayter § 4
Liite 1:Tuotelistaus 1 (Itäkaari)
Liite 2:Tuotelistaus 2 (Eerikinkatu)