Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta5814.03.20233

6976-2019 (11 03 01, 03.04)

Asumisterveysasia; Kristiinankatu, Turku

Tiivistelmä:

Asunto-osakeyhtiö Wilenia on tehnyt ympäristönsuojeluun toimenpidepyynnön öiseen aikaan kuuluvasta melusta ja pyytänyt terveydensuojeluviranomaiselta selvitystä toimenpiteistä asumista häiritsevän melun poistamiseksi. Kirjeessä esitetään toimivaltaisia viranomaisia toimimaan lain vastaisen melun torjumiseksi. Päätösehdotuksena on, että Aurajokirannan nimetyt ravintolatoimijat toimittavat ulkopuolisen asiantuntijan laatiman selvityksen toimenpiteistä, joilla meluhaitta poistetaan sekä suunnitelman toimenpiteiden vaikutuksen tarkkailusta.

Rlupalk § 58

Johtava terveystarkastaja Jaana Annunen, ympäristöinsinööri Renja Rasimus, ympäristölakimies Nina Mattila ja lakimies Jenna Härkönen 6.3.2023:

Kohteen nimi ja osoite

Asunto Oy Wilenia

Kristiinankatu 2

20100 Turku

Asianosaiset, joihin päätös kohdistuu

Asunto Oy Wilenia

Ravintola Samppalinna

Ravintolalaiva Donna

Ravintolalaiva PapaJoe

Ravintolalaiva Cindy

Ravintolalaiva Boat

Vireille tulo

Asunto Oy Wilenia on tehnyt Turun kaupungin ympäristösuojelulle 30.6.2017 vastaanotetun toimenpidepyynnön öiseen aikaan kuuluvasta melusta, jonka häiriöitä aiheuttavaksi on nimetty kolme eri toimijaa. Asunto Oy Wilenia on pyytänyt 22.10.2017 kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnalta ja 28.3.2018 terveydensuojeluviranomaiselta selvitystä toimenpiteistä asumista häiritsevän melun poistamiseksi.

Asian käsittely

Asunto Oy Wilenia on teettänyt äänitasomittauksen asuinkerrostalon asunnossa 5, osoitteessa Kristiinankatu 2. Mittauksen suorittaneen Promethor Oy:n raportin 21.9.2017 mukaan asunnossa on koettu ravintoloista peräisin olevaa meluhaittaa. Mittaus tehtiin perjantain 1.9. ja lauantain 2.9.2017 välisenä yönä klo 23-04. Mittauksessa pyrittiin selvittämään mistä ravintoloista ääni kuuluu ja ravintolamusiikin tuottama äänitaso rakennuksen julkisivulla ja asunnossa. Asunnossa mitattu keskiäänitaso LAeq,1h vaihteli klo 23.30-2.30 välillä 32-30 dB äänilähteenä ollen ravintolat ja liikenne sekä välillä klo 2.30-3.30 24-22 dB äänilähteen ollessa liikenne. Kaupungin muun toiminnan aiheuttama taustaäänitason mitattiin olevan noin 5 dB pienempi kuin ravintoloista kantautuvan äänen aiheuttaman keskiäänitason.

Promethorin raportin mukaan mittaustulosten perusteella voidaan päätellä, että jokivarren ravintoloista viikonloppuöisin kantautuvan ja asunnossa erottuvan musiikkimelun äänitaso sisällä asunnossa saattaa yleensä ylittää asumisterveysasetuksen toimenpideraja ‐arvo LAeq,1h ≤ 25 dB. Raportissa on arvioitu, että rakennuksen julkisivun rakenteiden ääneneristävyys on tavanomainen. Asunnossa mitattu keskiäänitaso ylittyi siten mittausaikana öiseen aikaan, kun äänilähteenä olivat ravintolat ja liikenne. Ravintolasta peräisin olevan musiikin pääasiallisiksi lähteiksi raportissa mainittiin ravintola Samppalinna ja ravintolalaiva Donna sekä satunnaisesti ravintolalaiva Aussie Bar (nykyinen ravintolalaiva Boat).

Ympäristöterveys laati keväällä 2018 terveydensuojelulain (763/1994) 51 §:n 3 momentin nojalla Turun kaupungin terveydensuojelujärjestyksen, jonka tavoitteena on paikalliset olosuhteet huomioon ottaen ylläpitää ja edistää väestön terveyttä sekä ennaltaehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa. Terveydensuojelujärjestyksen 5 § sisältää säännökset koskien yleisöä ja asukkaita altistavaa melua, joka voi aiheuttaa terveyshaittaa. Terveydensuojelujärjestys hyväksyttiin rakennus- ja lupalautakunnassa 17.5.2018 § 219 ja se on tullut voimaan 1.7.2018. Ympäristöterveydellä ei ole tiedossa suoraan asukkailta tulleita asunnontarkastuspyyntöjä koskien jokivarren musiikkimelua.

Promethor Oy toteutti vuonna 2019 Asunto Oy Wilenian toimeksiantona jatkuvatoimisen melumittauksen kesä-elokuun aikana. Käytössä oli kaksi mittaria, joista toinen oli asunnossa 10 ja toinen rakennuksen katolla. Asunnossa mitatut yöaikaiset keskiäänitasot LAeq,22-7 olivat arkiöinä 25-32 dB ja viikonloppuöinä 29-35 dB ylittäen siten yöaikaisen toimenpiderajan. Pienitaajuisen sisämelun tunnin keskiäänitasot eivät yleisesti ylittäneet arkiöinä toimenpiderajoja, mutta viikonloppuöinä ne ylittyivät tietyillä taajuuskaistoilla. Kesän 2019 mittauksissa ei selvitetty äänilähteitä.

As Oy Wilenia on ehdottanut 26.4.2019 ja 2.6.2019 päivätyissä kirjeissä, että Turun kaupunki kustantaa kokoaikaisen mittauksen 3 kk:n ajan kahdesta mittauspisteestä.

Turun kaupungin ympäristöterveys tilasi Promethor Oy:ltä selvityksen jokirannan alueen äänitasojen tarkkailu- ja meluntorjuntatoimenpiteitä varten, josta valmistui raportti 17.10.2019. Promethor Oy:n selvityksessä oli mitattu toiminnanharjoittajien äänitasoja klo 20–22. Mittaukset tehtiin 28.6., 19.7. ja 9.8.2019. Äänitasoja mitattiin Itäisellä Rantakadulla ravintolalaivojen edustalla ja Läntisellä Rantakadulla vallitsevan käsityksen ja aiempien mittaustulosten varmistamiseksi. Äänitasot vaihtelivat ajankohdasta ja paikasta riippuen välillä LpA = 50-80 dB. Toiset äänentoistolaitteet tuottivat enemmän matalampia ääniä kuin toiset, mikä saattaa aiheuttaa melun kantautumisen sisätiloihin selkeämmin kuin kohteen vieressä hetkellisesti mitattu A-painotettu äänitasotulos kertoo. Selvityksessä on kartalle rajattu jokivarren alue, jossa on pääasiallisesti havaittavissa ilta- ja yötoiminnan tuottamaa meluhaitta.

Promethor Oy:n selvityksessä on esitetty mahdollisia toimenpiteitä meluhaitan vähentämiseksi. Asuntoihin kantautuvaa musiikki ym. melua on vaikea torjua asuintiloissa rakennusteknisesti. Käytännössä ainoastaan ikkunoiden ääneneristävyyttä kasvattamalla voidaan sisään kantautuvaa melua torjua. Tehokkain tapa torjua melua on rajoittaa äänilähteen tuottamaa äänitasoa. Selvityksessä ehdotetaan laadittavaksi laskennallinen äänen leviämismalli ja sen avulla määritetään jokivarren toimijoille suurimmat sallitut toimijan välittömässä läheisyydessä vallitsevat äänitasot. Toiminnanharjoittajien tuottamien äänitasojen kontrolloiminen edellyttää taltioivan äänitasomittarin asentamista toiminnanharjoittajan välittömään läheisyyteen. Toteutukseen on olemassa kaupallisia laitevalmistajia ja alan palveluita. Lisäksi selvityksessä ehdotetaan alueella vallitsevan äänitason seuraamiseksi pitkäaikaiset mittauspisteet, joista tiedot voidaan siirtää taltiointipalveluihin automaattisesti tarkasteltavaksi.

Ympäristöterveys tilasi Promethor Oy:ltä toimenpide-ehdotuksen äänitasojen tarkkailujärjestelmäksi Aurajoen ympäristön meluhaittojen tarkkailuun ja toimijoiden ohjaamiseksi. Laadittu 10.3.2020 päivätty suunnitelma sisältää ehdotuksen teknisen toteutuksen periaatteista.

Kesällä 2020 oli sovittu, että kaupungilla on mahdollisuus suorittaa As Oy Wileniassa Aurajokimeluun liittyvää melumittausta yhdessä asunnossa. Ennakkotietojen perusteella asunnon piti olla käytettävissä kesä-elokuun ajan, mutta asunto oli käytettävissä ainoastaan kesäkuun ajan. Suunnitelmista poiketen mittauksia asunnossa ei suoritettu kesäkuun 2020 aikana, koska ravintoloissa ei koronatilanteen vuoksi ollut toimintaa.

Ravintoloiden aukioloaikojen vapauduttua koronarajoituksista 13.7.2020 Promethor Oy suoritti mittauksia jokirannassa kolmena viikonloppuna klo 22 jälkeen. Mittaukset tehtiin heinäkuun lopussa ja elokuun aikana ja niiden tarkoituksena oli selvittää yöaikaisia äänitasoja klo 22 jälkeen.

Yleisesti voitiin todeta, että eri toimijoiden aiheuttamissa äänitasoissa oli vaihtelua eri mittauspäivinä. Joidenkin kohteiden rakenteet, kuten ravintolalaivojen kansirakenteet, suuntasivat äänen kulkeutumista ja äänitaso saattoi olla suurempi kauempana äänilähteestä kuin äänilähteen läheisyydessä. Tulokset on esitetty Promethor Oy:n 29.10.2020 esitetyssä raportissa. Täydentävät mittausten tulokset vuonna 2020 olivat samanlaisia kuin aiempina vuosina, esimerkiksi vuosina 2017 ja 2019. Promethor Oy:n asiantuntija-arvion mukaan kesällä 2020 ulkona mitattujen äänitasojen voidaan katsoa aiheuttaneen jokirannan välittömässä läheisyydessä sijaitsevissa asuinhuoneistoissa äänitasoista annettujen toimenpidearvojen ylityksiä. Ulkopuolisen asiantuntijan arvio perustui kesällä 2020 tehtyjen mittauksen lisäksi kesällä 2019 mitattuihin ulkona vallinneisiin äänitasoihin sekä jokirannassa sijaitsevan asunto-osakeyhtiön toimittamassa raportissa esitettyihin ulko- ja sisä-äänitasoihin.

Maanvuokraaja, ympäristönsuojelu ja ympäristöterveys on vuosittain lähettänyt toimijoille muistutuskirjeen siitä, että häiritsevää melua ei saa kuulua ympäristön asuntoihin ja että melutasoja tarkkaillaan. Toimintaan ei ole puututtu esimerkiksi hallinnollisia pakkokeinoja käyttämällä. Melua aiheuttavat myös mm. liikenne, yksityishenkilöt ja jokilautat, joten melun kulloisenkin aiheuttajan todentaminen on ollut haastavaa.

Jokivarren meluhaitan rajoittamiseen ja ehkäisyyn perustettiin työryhmä 2020, johon kuuluu edustajia ympäristösuojelusta, ympäristöterveydestä ja tonttipalveluista. Työryhmä kartoittaa ne keinot, miten jokilaivojen häiritsevään meluun voidaan puuttua (maanomistajan, ympäristönsuojeluviranomaisen, ympäristöterveysviranomaisen, alkoholivalvonnan ja poliisin keinot). Työryhmä suunnittelee toimenpiteitä ja toteuttaa niitä meluhaitan vähentämiseksi.

Kaupunkiympäristö järjesti 22.4.2021 valvontaviranomaisten ja tonttipalveluiden kanssa kaikille jokivarren toimijoille Teams-tiedotus- ja keskustelutilaisuuden. Tiedotustilaisuuteen kutsuttiin osallistumaan jokivarren toiminnanharjoittajia Tuomiokirkkosillan ja sataman väliseltä alueelta. Tiedotustilaisuudessa aiheena oli mm. vuokrasopimusten noudattaminen, melun vähentäminen ja valvonnan tehostaminen. Lisäksi korostettiin toimijoiden sisäistä tiedonkulkua meluvelvoitteista. Tavoitteena oli välttyä laajasta teknisestä melumittausseurannasta.

Keskustelutilaisuudessa annettiin ohjeita melun suhteen kunkin tahon kannalta. Paikalla oli useita alueen toiminnanharjoittajia.

Heinäkuussa 2021 suoritettiin viranomaisyhteistyönä valvontakäyntikierroksia Aurajokirannassa 7.7-13.8.2021 välisenä aikana yhtenä arki-iltana ja kahtena perjantai-iltana. Valvonta kohdistettiin klo 22 jälkeiseen yöaikaan, jolloin suurimmat meluhaitat on koettu. Valvontaa tehtiin pääosin Aurasilta-Föri välisellä alueella. Valvonnassa huomioitiin muun muassa mahdollisten vuokrasopimusten ehdot, asumisterveysasetuksen vaateet sekä meluilmoitusten tarve. Arviointia tehtiin pääosin aistinvaraisesti. Toimijoita huomautettiin liian voimakkaasta musiikkimelusta ja tarvittaessa pyydettiin säätämään musiikin tasoa pienemmäksi. Jokirannan alueella toimii parisen kymmentä toimijaa ja lähes puolella lähtömelutaso on ollut liian suuri, koska musiikkimelu välittyi häiritsevästi terassin tai jokilaivan ulkopuolelle. Valvontakierroksesta ei laadittu muistiota eikä annettu kirjallisia kehotuksia.

Turun kaupungin luvat ja valvonta lähetti 14.6.2022 ravintolalaivoille ja terasseille sähköpostin tai vaihtoehtoisesti kirjeen, joissa muistutettiin ravintolalaivojen ulkotiloissa ja terasseilla soitettavasta musiikista ja sieltä kantautuvasta musiikista aiheutuvasta meluhaitasta ja sen torjunnasta.

Kesällä 2022 melua tarkkailtiin valvontakierroksilla kahtena arki-iltana ja kahtena viikonloppuiltana 13.-28.7.2022 välisenä aikana. Tarkastuksilla keskityttiin erityisesti kohteisiin, joista on tehty meluhaittailmoituksia.

Tehdyillä tarkastuskierroksilla vuosina 2021 ja 2022 oli havaittavissa aistinvaraisesti sekä suuntaa antavin mittauksin häiritsevää musiikkimelua. Osalla toimijoista toiminnan todettiin toistuvasti aiheuttavan häiritsevää melua kesinä 2021 ja 2022. Näitä olivat ravintola Samppalinna, Donna, PapaJoe ja Cindy. Tarkastuskierroksilla todettiin, ettei ravintoloissa ja jokilaivoissa ole noudatettu Turun kaupungin terveydensuojelujärjestystä.

Jokirannan laivojen ja ravintoloiden, joissa on ulkoterassi, musiikin tulisi pysyä taustamusiikkina tai/ja päättyä klo 22. Jokilaivojen ja ravintolaterassien toiminnan ei ole tarkoitus olla yökerhomaista. Vuokrasopimusten mukaan äänentoistolaitteita on käytettävä ravintolalaivoilla siten, ettei ääni häiritsevästi välity vuokra-alueen ulkopuolelle kuultavaksi. Mikäli yöaikana klo 22.00 - 07.00 käytetään äänentoistolaitteita, tulee ne säätää siten, että ääni rajoittuu pelkästään ravintolalaivan kannelle ja sisätiloihin.

Terveydensuojeluviranomainen ei arvioi sitä, onko toiminta vuokrasopimuksen mukaista vai ei. Terveydensuojelujärjestystä ja asumisterveysasetusta on noudatettava vuokrasopimuksista huolimatta.

Turun kaupungin terveydensuojelujärjestyksen 5 §:n mukaan äänentoistolaitteiden jatkuva käyttö ulkotiloissa yöaikaan klo 22.00–7.00 sekä päiväaikaan sairaalan, vanhainkodin, päiväkodin tai muun vastaavan hoitolaitoksen läheisyydessä on kielletty. Mikäli ravintoloiden, liikkeiden tai vastaavien tilojen äänentoistolaitteita käytetään klo 22.00-7.00 välisenä aikana, ne on säädettävä siten, ettei toistettava ääni ole selvästi kuultavissa asuinhuoneistoissa ikkunoiden kiinni ollessa, ja ettei ääni häiritse kohtuuttomasti muuta naapurustoa.

Aluehallintoviraston päätös

Asunto Oy Wilenia on Lounais-Suomen aluehallintovirastoon (jäljempänä ”AVI”) 26.1.2021 saapuneella kantelulla vaatinut, että AVI ryhtyy toimenpiteisiin, jotta Turun kaupunki hoitaisi velvoitteensa kaupungin keskustan alueella Aurajoen varressa tapahtuvan ravintolatoiminnan aiheuttaman lainvastaisen melun torjumiseksi.

AVI on 12.10.2022 antanut kantelua koskevassa asiassa päätöksen. Päätöksen mukaan terveydensuojeluviranomainen on jättänyt valvomatta sen, että terveydensuojelujärjestystä noudatetaan äänentoistolaitteiden käytölle asetettujen rajoitusten osalta. AVI:n näkemyksen mukaan Turun kaupunki ei ole myöskään tehokkaalla tavalla puuttunut vuokrasopimuksen ja terveydensuojelujärjestyksen vastaisesta toiminnasta aiheutuvaan meluhaittaan. Näin toimiessaan kaupunki ei ole käyttänyt toimivaltaansa ja päätöksentekovaltaansa hyväksyttävien tarkoitusperien toteuttamiseksi. AVI on todennut, että kyseessä olevassa asiassa olisi terveydensuojeluviranomaisen tullut tarkastuksin, mittauksin ja aistihavainnoin selvittää se, aiheutuuko melusta mahdollisesti terveyshaittaa. Selvittämisen perusteella viranomaisen olisi tullut kokonaisarviointiin perustuen tehdä johtopäätökset siitä mihin toimenpiteisiin asia antaa aihetta. AVI on todennut, että Turun kaupunki on ollut asiassa osallisena sekä vuokranantajana, ympäristönsuojeluviranomaisena että terveydensuojeluviranomaisena. AVI:n näkemyksen mukaan asiassa on saatettu todennäköiseksi, että melua koskevat toimenpiderajat saattavat ylittyä asunnon sisätiloissa etenkin viikonloppuisin yöaikaan.

AVI:n on päätöksellään antanut Turun kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle huomautuksen siitä, ettei se ole hallintolain 23 §:n ja 31 §:n edellyttämällä tavalla huolehtinut asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä eikä terveydensuojelulain 27 §:n edellyttämällä tavalla viipymättä ryhtynyt terveyshaittaepäilyä koskevassa asiassa toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi. Lisäksi AVI on antanut Turun kaupungille huomautukset siitä, ettei se ole edellä mainittujen säännösten edellyttämällä tavalla huolehtinut melua koskevan terveyshaittaepäilyn selvittämisessä ja poistamisessa, ja että se on menetellyt hallintolain 6 §:n tarkoitussidonnaisuusperiaatteen vastaisesti, kun se ei ole käyttänyt lainsäädäntöön perustuvaa toimivaltaansa tai muuta päätösvaltaansa vuokrasopimuksen vastaisen melun vähentämiseksi tai poistamiseksi.

Kuuleminen

Ennen lopullisen päätöksen tekemistä asianomaisilla on ollut mahdollisuus antaa kirjallinen vastineensa valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista.

Ravintolalaiva Boat jätti kuulemisen yhteydessä vastineen, jossa tuodaan esille, että melua alueella aiheuttavat myös alueella liikkuvat ihmiset, jotka soittavat teatterisillalla ja jokirannassa musiikkia stereoista. Toimija kertoo poliisin todenneen, että heidän yrityksestään ei kuulu melua klo 22 jälkeen. Toimija on saanut valituksia melusta myös silloin, kun heidän laivansa on ollut suljettuna.

Ravintola Samppalinna toimitti vastineen, jossa kerrotaan toimenpiteistä, joita on tehty melun vähentämiseksi. Ravintola Samppalinnan tulee toimittaa ympäristöterveyteen selvitys vastineen antaneen asiantuntijan pätevyydestä.

Osa toimijoista pyysi ympäristöterveyttä järjestämään palaverin. Palaverissa keskusteltiin yleisellä tasolla ravintoloiden toimintamahdollisuuksista, musiikin soittamisen eri muodoista ja asumisen sopeuttamisesta keskusta-alueelle. Todettiin, että Turun kaupungilla tai terveysviranomaisella ei ole tarkoituksena vaikeuttaa ravintoloiden toimintaa Aurajokirannassa. Alueella kuitenkin sijaitsee myös pysyvää asutusta, jonka asumisterveydestä on huolehdittava lain edellyttämällä tavalla. Palaverin lopputuloksena sovittiin, että akustiikka-alan erikoisasiantuntijan laatima selvitys toimenpiteistä, joilla estetään ravintolaterassien ulkopuolelle kantautuva musiikkimelu klo 22 jälkeen toimitetaan ympäristöterveyteen 1.5.2023 mennessä. Suunnitelma seurantatoimenpiteistä toimitetaan ympäristöterveyteen 1.6.2023 mennessä. Päätösehdotusta on muokattu kuulemisen takia.

Päätöksen perustelut

Terveydensuojelulain (763/1994) 1.2 §:n mukaan terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveydenhäiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä.

Terveydensuojelulain 2.2 §:n mukaan elinympäristöön vaikuttavan toiminnan harjoittajan on tunnistettava toimintansa terveyshaittaa aiheuttavat riskit ja seurattava niihin vaikuttavia tekijöitä (omavalvonta). Toimintaa on harjoitettava siten, että terveyshaittojen syntyminen mahdollisuuksien mukaan estyy.

Terveydensuojelulain 6 §:n mukaan kunnan tehtävänä on alueellaan edistää ja valvoa terveydensuojelua siten, että asukkaille turvataan terveellinen elinympäristö. Kunnan on tiedotettava terveydensuojelusta ja järjestettävä terveydensuojelua koskevaa ohjausta ja neuvontaa.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan jos asunnossa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä. Edelleen lainsäännöksen mukaan määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin. Terveyshaitan selvittämiseksi voidaan lisäksi antaa määräys rakenteen kuntotutkimuksen suorittamisesta.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin.

Terveydensuojelulain 51 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelulain 51 §:ää koskevan hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen (HE 42/1994 vp) mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voisi antaa yksittäisiä, asianomaiselle tarkoitettuja kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan syntymisen ehkäisemiseksi. Mainittua pykälää sovellettaisiin tapauksiin, joissa olemassa oleva terveyshaitta on todennettu lääkärin lausunnon perusteella tai ympäristöstä on tehty mittauksia, tutkimuksia tai selvityksiä, jotka osoittavat ympäristön pilaantuneen tai pilaantuvan siinä määrin, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 53 §:n mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten mukaisen velvollisuutensa, valvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa asianomaisen määräajassa oikaisemaan sen, mitä on oikeudettomasti tehty tai lyöty laimin. Kunnan terveydensuojeluviranomainen

voi tehostaa antamaansa määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai että toiminta keskeytetään tai kielletään.

Asumisterveysasetuksen (545/2015) 1 §:n mukaan asetusta sovelletaan terveydensuojelulain nojalla tehtävään asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisten olosuhteiden valvontaan. Tämän asetuksen fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia altistumistekijöitä koskevia vaatimuksia ja niiden toimenpiderajoja sovelletaan tehtäessä terveydensuojelulain 27 tai 51 §:ssä tarkoitettuja päätöksiä ja määräyksiä.

Asumisterveysasetuksen 2 §:n mukaan altisteen toimenpiderajalla tarkoitetaan pitoisuutta, mittaustulosta tai ominaisuutta, jolloin sen, kenen vastuulla haitta on, tulee ryhtyä terveydensuojelulain 27 §:n tai 51 §:n mukaisiin toimenpiteisiin terveyshaitan selvittämiseksi ja tarvittaessa sen poistamiseksi tai rajoittamiseksi.

Asumisterveysasetuksessa säädetyn toimenpiderajan ylittymistä pidetään pääsääntöisesti terveyshaittaa aiheuttavan olosuhteen esiintymisenä. Asumisterveysasetuksen 3 §:n mukaan terveyshaitta on arvioitava kokonaisuutena siten, että altisteen toimenpiderajaa sovellettaessa otetaan huomioon altistumisen todennäköisyys, toistuvuus ja kesto, mahdollisuudet välttyä altistumiselta tai poistaa haitta sekä poistamisesta aiheutuvat olosuhteet ja muut vastaavat tekijät.

Asumisterveysasetuksen 12 §:n mukaan asunnon tai muun oleskelutilan terveydellisten olosuhteiden todentamiseen sisämelun päivä- ja yöajan keskiäänitasoon sovelletaan liitteen 2 taulukon 1 toimenpiderajoja. Kun melu on pienitaajuista, sovelletaan yöaikaiseen meluun liitteen 2 taulukon 2 toimenpiderajoja. Pienitaajuisen melun toimenpiderajat koskevat tiloja, jotka on tarkoitettu nukkumiseen. Yöaikainen (klo 22—7) musiikkimelu tai muu vastaava mahdollisesti unihäiriötä aiheuttava melu, joka erottuu selvästi taustamelusta, ei saa ylittää 25 dB yhden tunnin keskiäänitasona LAeq,1h (klo 22—7) mitattuna niissä tiloissa, jotka on tarkoitettu nukkumiseen.

Turun kaupungin terveydensuojelujärjestyksen 5 §:n mukaan äänentoistolaitteiden jatkuva käyttö ulkotiloissa yöaikaan klo 22.00–7.00 sekä päiväaikaan sairaalan, vanhainkodin, päiväkodin tai muun vastaavan hoitolaitoksen läheisyydessä on kielletty. Mikäli ravintoloiden, liikkeiden tai vastaavien tilojen äänentoistolaitteita käytetään klo 22.00-7.00 välisenä aikana, ne on säädettävä siten, ettei toistettava ääni ole selvästi kuultavissa asuinhuoneistoissa ikkunoiden kiinni ollessa, ja ettei ääni häiritse kohtuuttomasti muuta naapurustoa. Liikkeiden ja ravintoloiden ulossuunnattujen äänentoistolaitteiden käyttö on aukioloaikojen ulkopuolella kielletty. Äänentoistolaitteista tai vastaavasta aiheutuva yöaikainen (klo 22—7) musiikkimelu tai muu vastaava mahdollisesti unihäiriötä aiheuttava melu, joka erottuu selvästi taustamelusta, ei saa ylittää 25 dB yhden tunnin keskiäänitasona LAeq,1h (klo 22—7) mitattuna niissä tiloissa, jotka on tarkoitettu nukkumiseen. Asunnon tai muun oleskelutilan terveydellisten olosuhteiden todentamiseen sisämelun päivä- ja yöajan keskiäänitasoon sovelletaan Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) liitteen 2 taulukon 1 toimenpiderajoja. Kun melu on pienitaajuista, sovelletaan yöaikaiseen meluun liitteen 2 taulukon 2 toimenpiderajoja. Pienitaajuisen melun toimenpiderajat koskevat tiloja, jotka on tarkoitettu nukkumiseen.

Terveydensuojelujärjestyksen 7 §:n mukaan terveydensuojelujärjestyksen valvontaan ja hallintopakkoon sovelletaan terveydensuojelulain 13 luvun säännöksiä. Rangaistuksesta vastoin terveydensuojelulakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tehdystä toiminnasta säädetään rikoslain (39/1889) 44 luvun 1 §:ssä.

Asunto Oy Wilenia on toimittanut ympäristöterveyteen selvityksiä mahdollisista melulähteistä ja asunnossa mitatuista äänitasoista. Asunto Oy Wilenian tilaamissa äänitasomittauksissa äänitasoa ei ole mitattu nukkumiseen tarkoitetuissa tiloissa. Tehtyjen selvitysten perusteella As Oy Wilenian huoneistoissa 5 ja 10 on todettu olosuhteita, joista voi aiheutua melun aiheuttamaa terveyshaittaa tiloissa oleskeleville asukkaille viikonloppuisin klo 22 - 07 ravintolaterassien auki ollessa.

Edellä esitetyn mukaisesti Asunto Oy Wilenian asunnoissa esiintyvää melun aiheuttamaa mahdollista terveyshaittaa on selvitetty vuosina 2017-2022 Promethor Oy:n mittauksin sekä jokirannassa tehdyin valvontakierroksin. Asunnoissa tehtyjen äänitasomittausten perusteella on mahdollista, että asetuksen mukaiset toimenpiderajat ylittyvät viikonloppuisin klo 22 - 07. Lisäksi vuosien 2021 ja 2022 valvontakierroksilla oli havaittavissa aistinvaraisesti sekä suuntaa antavissa mittauksissa häiritsevää musiikkimelua Aurajokiympäristön ravintoloiden (Samppalinna, Donna, Cindy, Boat ja PapaJoe) välittömässä läheisyydessä. Asunnoissa tehtyjen äänitasomittausten, valvontakierroksilla tehtyjen havaintojen ja aiempien asukasvalitusten perusteella on syytä olettaa, että musiikkimelu on naapurustoa häiritsevää ja voi aiheuttaa terveyshaittaa. On huomattava, että osalla toimijoista toiminnan on toistuvasti todettu aiheuttavan häiritsevää melua kesinä 2021 ja 2022. Lisäksi on huomattava, että ravintolatoimijat eivät ole noudattaneet musiikkimelusta annettuja suullisia ja kirjallisia huomautuksia vuosien 2021 ja 2022 Aurajokiympäristön meluvalvontakierroksilla.

Edellä esitetyn perusteella voidaan todeta, että melulle altistuminen on todennäköisintä kesäkaudella terassien ollessa auki viikonloppuisin. Melua voidaan pitää toistuvana ja se on kestoltaan useita tunteja. Mahdollisuutta välttyä altistumiselta ei ole ja haitta poistuu, mikäli musiikkia soitetaan ravintoloissa taustamusiikkina tai vaihtoehtoisesti musiikkia ei soiteta lainkaan klo 22 jälkeen. Aurajokivarren asunnoista ei ole tullut ympäristöterveyteen asunnontarkastuspyyntöjä musiikkimelun vuoksi.

AVI on päätöksessään todennut, että asiassa on saatettu todennäköiseksi, että melua koskevat toimenpiderajat saattavat ylittyä asunnon sisätiloissa. Promethor Oy:n raportin mukaan asuinrakennuksen julkisivun rakenteiden ääneneristävyys on tavanomainen ja asuntoihin kantautuvaa musiikkimelua on vaikea torjua asuintiloissa rakennusteknisesti.

Kun otetaan huomioon asunnoissa ja jokirannassa suoritetuissa äänimittauksissa melusta ja sen häiritsevyydestä aistinvaraisesti tehdyt havainnot sekä musiikin laatu ja melun toistuvuus, voidaan todeta, että jokirannan ravintoloista kantautuvasta musiikkimelusta voi aiheutua yöaikaan terveydensuojelulain 1 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa asunto-osakeyhtiön asunnossa oleskelevalle. Näin ollen on perusteltua, että mahdollisen terveyshaitan aiheuttaja eli ravintoloiden toimijat velvoitetaan terveydensuojelulain 51 §:n mukaisesti toimenpiteisiin, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan selvittämiseksi ja poistamiseksi.

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus -palvelualueelta saadun tiedon mukaan kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus ryhtyy toimenpiteisiin, jotta kaupungin vuokralaisina toimivat jokilaivat ja ravintolat toimivat vuokrasopimusten mukaisesti.

Aurajokivarren ravintoloiden toiminnanharjoittajat määrätään tilaamaan ulkopuoliselta asiantuntijalta selvitys toimenpiteistä, joilla estetään ravintolaterassien ulkopuolelle kantautuva musiikkimelu klo 22 jälkeen. Selvitykset toimenpiteineen on toimitettava 1.5.2023 mennessä. Ravintola Samppalinnan, joka on vastineessaan jo kuvannut toimenpiteitä, joita on tehty melun vähentämiseksi, tulee toimittaa selvitys sen käyttämän asiantuntijan pätevyydestä 11.4.2023 mennessä. Suunnitelmat seurantatoimenpiteistä on toimitettava ympäristöterveysviranomaiselle 1.6.2023 mennessä. Selvitysten perusteella terveydensuojeluviranomainen arvioi, mihin jatkotoimenpiteisiin toiminnanharjoittajien tulee mahdollisesti ryhtyä.

Sovelletut säännökset

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1 §, 2 §, 6 §, 26 §, 27 §, 49 §, 51 § ja 53 §

STM:n asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 1 §, 2 §, 3 § ja 12 §

Hallintolaki (434/2003) 33 §, 34 § ja 36 §

Terveydensuojelujärjestys 5 § ja 7 §

Oheismateriaali 1​Promethorin raportti PR4188-R02 21.9.2017

Oheismateriaali 2​Promethorin raportti PR4188-R04 26.9.2019

Oheismateriaali 3​Jokirannan alueen äänitasojen tarkkailu ja meluntorjuntatoimenpiteet PR5132-401 17.10.2019

Oheismateriaali 4​Toimenpide-ehdotus äänitasojen tarkkailujärjestelmäksi/Promethor 10.3.2020

Oheismateriaali 5​Jokirannan alueen äänitasojen tarkkailu ja meluntorjuntatoimenpiteet Aurajoki (täydentävät mittaukset kesällä 2020)/Promethor 29.10.2020

Oheismateriaali 6​Luvat ja valvonta/Aurajokimelun valvontaraportti 2022

Oheismateriaali 7​LSAVI/922/2021 päätös 12.10.2022

Oheismateriaali 8​Toimijan vastine 24.12.2022

Oheismateriaali 9​Muistio tapaamisesta toimijoiden kanssa 30.1.2023

Oheismateriaali 10​Toimijan vastine 31.1.2023

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

Ehdotus​Turun kaupungin rakennus- ja lupalautakunta päättää velvoittaa Ravintola Samppalinnan, Ravintolalaiva Donnan, Ravintolalaiva Cindyn, Ravintolalaiva PapaJoen ja Ravintolalaiva Boatin ryhtymään toimenpiteisiin terveydellistä haittaa aiheuttavien olosuhteiden poistamiseksi seuraavalla tavalla:

Muutoksenhaku

Terveydensuojelulain 56 §:n mukaan kunnan toimielimen päätökseen haetaan muutosta valittamalla siten kuin hallintoprosessilaissa säädetään eli tekemällä valitus hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista.

Voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAsunto Oy Wilenia
aoAura Ravintolat Oy
aoDonk Oy
aoJokilaiva Cindy Oy
tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
aoMinikai Oy
aoOy The Boat Company Finland Ltd
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus
tiedKaupunkiympäristö, rakennusvalvonta
tiedKaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys