Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö10530.11.2022 

13398-2022 (11 02 00)

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukainen määräys koskien elintarvikehuoneistoa Deli Market osoitteessa Itäkaari 30, 20750 Turku toimittaa asiakirjat sekä lähetteet päätöksessä yksilöityjen Bagdad Export & Import Oy:n omistamien tuotteiden osalta

Toimija

Bagdad Export & Import Oy

Itäkaari 30

20750 Turku

y-tunnus 1701951-7

Toimipaikan nimi ja osoite

Deli Market

Itäkaari 30

20750 Turku

Päätöksen kohde

Elintarvikkeiden jäljitettävyys, pilaantuneet elintarvikkeet, sisämarkkinavalvonnan ilmoitukset, kuljetusasiakirjat

Asian selostus

Bagdad Export & Import Oy:n elintarvikehuoneistossa Deli Market osoitteessa Itäkaari 30, 20750 on tehty tarkastus 9.11.2022.

Tarkastuksella 9.11.2022 liitteessä 1 mainitut tuotteet asetettiin 56§:n mukaisesti väliaikaiseen kieltoon. Tuotteita ei saa myydä, muulla tavoin luovuttaa tai hävittää ilman viranomaisen lupaa.

Tarkastuksella todettiin, ettei palvelumyynnin lihoilla ole riittäviä merkintöjä, merkintänä ainoastaan tuotteen nimi ja hinta. Palvelutuskin takana käsittelytilassa ja kylmiössä oli osa elintarvikkeista merkitty etiketillä, osa merkitsemättömiä.

Palvelumyynnissä myytävillä tuotteilla ei ole esittää eräseurantaa, naudanlihan merkintäjärjestelmän edellyttämää kirjanpitoa eikä jäljitettävyysdokumentteja. Toimijan edustaja esitti lähetyslistat naudan ja lampaan lihan viimeisimmistä toimituksista. Lampaasta saadut lähetteet eivät sisältäneet eränumeroa. Yhdistettävyys lampaan ruhon ja dokumentin välillä perustuu lähetyspäivämäärään ja ruholapussa olevaan samaan päivämäärään. Naudanlihan lähetteissä oli asianmukaiset merkinnät. Lihoissa ei merkintöjä ollut eikä lihat olleet yhdistettävissä, koska naudan merkintäjärjestelmän kirjanpitoa ei ollut käytössä.

Lihakylmiössä todettiin lampaan ruhoja, joissa oli leimat sekä viimeinen käyttöpäivä. Lihakylmiössä naudanlihaa säilytettiin roikkumassa koukuissa, lihoissa ei ollut merkintöjä. Osassa lihoissa oli havaittavissa näkyvää muutosta kuten lihan haramaantumista, mahdollisesti myös hometta. Lisäksi naudan lihaa ja naudan elimiä oli lihalaatikoissa, osassa oli joitakin merkintöjä, osassa ei. Lampaan pää oli hyllyllä pussissa ja lampaan sisäelimiä laatikossa ilman merkintöjä. Naudan niskaa oli pussillinen ilman merkintöjä. Pakattua naudanlihaa oli pahvilaatikoissa osittaisin tiedoin. Käsittelytilassa oli laatikossa pakattuja siipikarjan maksoja ja sydämiä, jotka ovat pakasteita. Ne olivat osittain sulaneita ja saatujen tietojen mukaan menossa palvelumyyntiin tuoreena. Maksan parasta ennen päiväys oli ylitetty. 

Myymälässä myytiin itse pakattuja, merkitsemättömiä eläinperäisiä elintarvikkeita. Lisäksi myymälässä todettiin myynnissä vanhentuneita elintarvikkeita; liha- ja kalapakasteita, sekä kuivatuotteita. Pakkasvarastossa oli myös parasta ennen päiväykseltään vanhoja elintarvikkeita.

Toimija on rekisteröitynyt elintarvikkeiden maahantuoja. Turun ympäristöterveys ei kuitenkaan ole saanut ilmoituksia sisämarkkinakaupasta lainsäädännön edellyttämällä tavalla vuoden 2022 aikana. Toimija, joka itse maahantuo eläinperäisiä elintarvikkeita kuten raakaa nautaa, siipikarjanlihaa sekä lihaan rinnastettavat tuotteita kuten suoli, aivot, veri tulee toimittaa sisämarkkinakaupasta ilmoitukset kerran kuussa tai kolmen kuukauden välein.

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia. Naudanlihan merkintäjärjestelmän kirjanpito on laiminlyöty, kuluttajille esitettävät tiedot pakattujen ja pakkaamattomien elintarvikkeiden osalta ovat puutteelliset, jäljitettävyysvelvoitetta ei ole noudatettu eikä riittävää eräseurantaa ole toteutettu myynnissä tai varastoissa oleville tuotteille.

Liitteenä luetelluissa elintarvikkeita koskevissa asioissa on havaittu epäkohtia tai niitä ei kyetä osoittamaan.

a) jäljitettävyys (elintarvikkeiden yhdistäminen asiakirjoihin), pakkausmerkinnät

b) Ko. tuotteet ovat siten elintarvikelainsäädännön vastaisia, eikä niitä voi jälkikäteen/saatujen asiakirjojen selvityksen perusteella muuttaa enää määräysten mukaiseksi. Koska tuotteet voivat päätyä kulutukseen elintarvikkeena, ne tulee hävittää sivutuotesäännökset huomioiden.

Tarkastusten yhteydessä havaitut tuotelistauksessa esitetyt tuoreet lihat ja sisäelimet hävitettiin toimijan toimesta ympäristöterveyden läsnäollessa 14.11.2022.

Toimijalle on annettu hallintolain mukaisesti mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija ei ole toimittanut vastinetta annetussa määräajassa.

Tarkastuksissa havaitut puutteet Deli Market Turku elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.

PäätösMäärään elintarvikelain 56 §:n perusteella, että päätöksen liitteenä olevassa tuotelistauksessa elintarvikehuoneistossa Deli Market (Itäkaari 30) olevat elintarvikkeet ovat kiellossa toistaiseksi. Tuotteita ei saa myydä, muulla tavoin luovuttaa tai hävittää ilman viranomaisen lupaa. Aiemmin asetetusta kiellosta vapautetaan tuoreet lampaat ja lampaan sisäelimet.

Määrään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että toimija Bagdad Export & Import Oy tulee tehdä elintarvikehuoneistossa Deli Market (Itäkaari 30) seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 1 viikon kuluessa päätöksen tiedoksiannosta:

  1. Toimijan tulee varmistaa ostaessaan elintarvikkeita riittävät lähetysasiakirjat sekä läheteasiakirjojen riittävistä tiedoista. Elintarvikepakkaukset tulee olla yhdistettävissä asiakirjaan eränumeron avulla. Myymälällä tulee olla oma järjestelmä elintarvikkeiden jäljittämiseen.
  2. Toimijan tulee toimittaa liitteenä 1 olevan tuotelistauksen elintarvikkeiden jäljitettävyysasiakirjat ympäristöterveyteen.
  3. Viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä eikä pilaantuneita elintarvikkeita ei saa myydä.
  4. Eläinperäisillä elintarvikkeilla, jotka kuuluvat EU:n sisämarkkinavalvonnan piiriin ja/tai salmonellatakuun piiriin (kuten raaka nauta, siipikarja sekä lihaan rinnastettavat tuotteet kuten suoli, aivot, veri) tulee olla kaupalliset asiakirjat sekä salmonellatutkimukset tehtynä lähtömaassa ja tarkastettavissa toimijalla. Toimijan tulee toimittaa sisämarkkinakaupasta tuonti-ilmoitukset valvovalle viranomaiselle vuoden 2022 ajalta.
  5. Toimijan tulee toimittaa Liha Hietasen ja Lallin lampaan sekä muiden tuoreiden ruhojen ja ruhonosien toimittamisesta kuljetusasiakirjat, joista käy ilmi riittävät tiedot. Tiedot tulee toimittaa ajalta 1.9 -9.11.2022.
  6. Toimijan tulee toimittaa valvontaviranomaiselle varastosaldo pakastevaraston osalta seuraavilla tiedoilla:

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia.

Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

Elintarviketoiminnan tulee olla sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikelainsäädännön mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 6§)

Elintarvikkeista, elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä ja elintarvikekontaktimateriaaleista on ilmoitettava vastaanottajalle elintarvikesäännöksissä edellytetyt jäljitettävyystiedot. (Elintarvikelaki 14§)

Elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 15§)

Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II artikla 3)

Elintarvikealan toimijoiden on:

a) osoitettava noudattavansa 1 kohtaa toimivaltaiselle viranomaiselle tavalla, jota kyseinen viranomainen edellyttää ottaen huomioon elintarvikeyrityksen luonne ja koko;

b) varmistettava, että kaikki asiakirjat, joissa kuvataan tämän artiklan mukaisesti kehitettyjä menettelyjä, ovat aina ajan tasalla;

c) säilytettävä muita asiakirjoja ja merkintöjä tarkoituksenmukainen aika.

(EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 5 artikla, luku VI kohta 4)

Elintarvikejätteet, syötäväksi kelpaamattomat sivutuotteet ja muut jätteet on poistettava mahdollisimman pian tiloista, joissa on elintarvikkeita, jotta vältetään niiden kerääntyminen.

Elintarvikejätteiden, syötäväksi kelpaamattomien sivutuotteiden ja muiden jätteiden säilyttämisestä ja hävittämisestä on huolehdittava asianmukaisesti. Jätteiden säilytysalueet on suunniteltava ja hoidettava siten, että ne voidaan pitää jatkuvasti puhtaina ja tarvittaessa suojata ne eläimiltä ja tuhoeläimiltä. (EPNAs 852/2004 luku VI liite II kohta 1, 3)

Kaikki jätteet on poistettava hygieenisellä ja ympäristöä säästävällä tavalla asiaa koskevan yhteisön lainsäädännön mukaisesti, eivätkä ne saa saastuttaa suoraan tai epäsuorasti. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku VI kohta 4)

Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

4. Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. (EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18)

Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.

Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.

Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Mmm asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 § 22 mom 1)

1 artikla Näytteenotto naudan lihasta

Näytteenotto naudan lihasta, mukaan luettuna jauheliha ja lukuun ottamatta raakalihavalmisteita ja mekaanisesti erotettua lihaa, joka on tarkoitettu Suomeen ja Ruotsiin ja jolle on suoritettava mikrobiologinen testaus, on tehtävä liitteen I mukaisesti.

2 artikla Näytteenotto sian lihasta

Näytteenotto sian lihasta, mukaan luettuna jauheliha ja lukuun ottamatta raakalihavalmisteita ja mekaanisesti erotettua lihaa, joka on tarkoitettu Suomeen ja Ruotsiin ja jolle on suoritettava mikrobiologinen testaus, on tehtävä liitteen I mukaisesti.

3 artikla Näytteenotto siipikarjan lihasta

Näytteenotto kotieläiminä pidetyistä kanalinnuista, kalkkunoista, helmikanoista, ankoista ja hanhista saatavasta lihasta, mukaan luettuna jauheliha ja lukuun ottamatta raakalihavalmisteita ja mekaanisesti erotettua lihaa, joka on tarkoitettu Suomeen ja Ruotsiin ja jolle on suoritettava mikrobiologinen testaus, on tehtävä liitteen II mukaisesti.

5 artikla (1223/2011) Näytteiden tutkimiseen tarkoitetut mikrobiologiset menetelmät

1. Edellä olevan 1–4 artiklan mukaan otettujen näytteiden mikrobiologinen testaaminen salmonellan varalta on suoritettava noudattaen seuraavissa asiakirjoissa kuvattuja menetelmiä:

a) edellä 1, 2 ja 3 artiklassa tarkoitettujen lihasta otettujen näytteiden osalta:

i) EN ISO 6579: ”Microbiology of food and animal fee­ ding stuffs – Horizontal method for the detection of Salmonella spp”;

ii) Pohjoismaisen elintarvikkeiden metodiikkakomitean (NMKL) menetelmä n:o 71: ”Salmonella. Detection in food”; tai

iii) menetelmät, jotka on lihan osalta validoitu i ja ii kohdassa tarkoitettujen menetelmien avulla, tai muut kansainvälisesti hyväksytyt protokollat edellyttäen, että

— niitä sovelletaan naudan ja sian lihaan sekä siipikarjan lihaan, ja

— kolmas osapuoli on sertifioinut ne standardissa EN/ISO 16140 ”Microbiology of food and animal feeding stuffs – Protocol for the validation of alternative methods” (’EN/ISO 16140’) vahvistetun protokollan mukaisesti;

b) edellä 4 artiklassa tarkoitettujen parvista otettujen näytteiden osalta: EN/ISO 6579-2002/Amd1:2007 Annex D: ”Detection of Salmonella spp. in animal faeces and in environmental samples from the primary production stage”.

2. Jos 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetun mikrobiologisen testauksen tuloksista ei ole yksimielisyyttä jäsenvaltioiden välillä, vertailumenetelmänä on käytettävä standardin EN/ISO 6579 viimeisintä painosta.

6 artikla Asiakirjat

1. Edellä olevassa 1, 2 ja 3 artiklassa tarkoitettujen lihaerien mukana on oltava liitteessä IV vahvistetun mallin mukainen kaupallinen asiakirja.

Liite IV

Huomautukset

a) Kaupalliset asiakirjat on laadittava tässä liitteessä olevan mallin ulkoasun mukaan. Kaupallisen asiakirjan on sisällettävä mallissa esitetyssä numerojärjestyksessä ne todistukset, jotka vaaditaan naudan tai sian lihan tai siipikarjan lihan, myös jauhelihan, kuljettamiseen.

b) Se laaditaan yhdellä määräjäsenvaltion virallisista kielistä. Se voidaan laatia myös muilla EU:n kielillä, jos sen mukana on virallinen käännös tai jos määräjäsenvaltion toimivaltainen viranomainen on antanut siihen etukäteen suostumuksen.

c) Kaupallinen asiakirja on laadittava vähintään kolmena kappaleena (alkuperäiskappale ja kaksi jäljennöstä). Alkuperäiskappaleen on oltava lähetyksen mukana lopulliseen määräpaikkaan asti. Vastaanottajan on säilytettävä se itsellään. Tuottajan ja kuljetuksesta vastaavan on kummankin säilytettävä itsellään yksi jäljennös.

d) Kunkin kaupallisen asiakirjan alkuperäiskappaleen on koostuttava yhdestä kaksipuolisesta paperiarkista, tai jos tarvitaan enemmän tilaa, todistuksen on oltava sellainen, että kaikista sivuista muodostuu yhtenäinen kokonaisuus, jonka sivuja ei voi erottaa toisistaan.

e) Jos asiakirjaan liitetään lisäsivuja lähetyksen sisällön tunnistamista varten, tällaiset sivut katsotaan myös asiakirjan alkuperäiskappaleen osaksi, ja vastuuhenkilön on allekirjoitettava jokainen sivu.

f) Jos asiakirja e kohdassa tarkoitettuine lisäsivuineen käsittää enemmän kuin yhden sivun, kunkin sivun alareunassa on oltava sivunumero – (sivunumero)/(sivujen kokonaismäärä) – ja kunkin sivun yläreunassa on oltava vastuuhenkilön antama asiakirjan koodinumero.

g) Vastuuhenkilön on täytettävä ja allekirjoitettava asiakirjan alkuperäiskappale.

h) Vastuuhenkilön allekirjoituksen on oltava erivärinen kuin painoväri.

(Komission asetus (EU) N:o 1688/2005 art 1, 2, 3, 5, 6, liite IV)

Valvontaviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada virallisen valvonnan ja muiden virallisten toimien suorittamiseksi välttämättömät tiedot valtion ja kunnan viranomaisilta sekä elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijoilta ja muilta, joita tämän lain velvoitteet koskevat.

Valvontaviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitavalta tietoja toimijan veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- ja työttömyysvakuutusmaksuihin sekä Tullin perimiin maksuihin liittyvien rekisteröitymis-, ilmoitus- ja maksuvelvollisuuksien hoitamisesta ja toiminnasta, taloudesta ja kytkennöistä, jotka ovat välttämättömiä 7 §:ssä tarkoitetun luotettavuuden selvittämiseksi tai 60 §:ssä tarkoitettua alkutuotantopaikan tai elintarvikehuoneiston hyväksymisen peruuttamista taikka 61 §:ssä tarkoitettua rekisteröidyn toiminnan keskeyttämistä tai lopettamista varten.

Valvontaviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada 67 §:ssä säädetyn seuraamusmaksun määräämiseksi sakon täytäntöönpanosta annetun lain (672/2002) 46 §:ssä tarkoitetusta sakkorekisteristä välttämättömät tiedot sen varmistamiseksi, ettei henkilöä ole samasta rikoksesta tuomittu sakkorangaistukseen tuomioistuimessa.

Valvontaviranomaisella on oikeus saada tässä pykälässä tarkoitetut tiedot maksutta ja myös teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin sähköisesti. (Elintarvikelaki 43§)

Valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa (Elintarvikelaki 55 §).

Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.

Valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikekontaktimateriaalin valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, jos elintarvikekontaktimateriaali tai siitä annettavat tiedot tai kontaktimateriaalitoiminta ovat sellaiset, että ne aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.

Kielto voidaan määrätä väliaikaiseksi asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa. Valvontaviranomaisen tulee omalta osaltaan huolehtia siitä, että asiassa tarvittavat selvitykset tehdään viivytyksettä. (Elintarvikelaki 56§)

Valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoitukseen elintarvikesäännösten vastaista elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia voidaan käyttää tai mihin tarkoitukseen se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta tai elintarvikekontaktimateriaalia ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi. Valvontaviranomaisen on määrättävä elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali hävitettäväksi, jos sen käyttö ei ole mahdollista tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikesäännökset sitä edellyttävät. Valvontaviranomaisen on tehtävä 1 ja 2 momentissa tarkoitettu päätös viivytyksettä. Päätöstä tehtäessä on pyrittävä siihen, että elintarvikealan tai kontaktimateriaalialan toimijan taloudellinen menetys jää mahdollisimman pieneksi. Valvontaviranomaisen on asetettava kohtuullinen määräaika, jonka kuluessa toimijan on noudatettava 1 tai 2 momentin mukaista päätöstä (Elintarvikelaki 59 §).

Entiset eläinperäiset elintarvikkeet, jotka on käsitelty elintarvikehygieniasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 2 artiklan 1 kohdan m alakohdan mukaisesti, käytöstä poistetut käsitellyt rehut sekä luokkaan 1 ja 3 kuuluvan muista kuin jäsenmaista tuodun tai tuodusta aineksesta valmistetun käsitellyn lemmikkieläinten ruuan saa hävittää toimittamalla hyväksytylle kaatopaikalle täytäntöönpanoasetuksen 7 artiklan mukaisesti. (Sivutuotelaki 25§)

Täytäntöönpanoasetuksen liitteessä VI olevan IV luvun ensimmäisen kohdan mukaisesti elintarvikealan laitoksesta tai vähittäismyymälästä saa toimittaa mainitussa kohdassa säädetyn viikoittaisen enimmäismäärän entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita hyväksytylle kaatopaikalle hävitettäväksi. (Sivutuotelaki 26§)

Valvontaviranomainen voi määrätä sen, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, välittömästi tai asian laatuun nähden riittävässä määräajassa täyttämään velvollisuutensa. (Sivutuotelaki 63 §)

Valvontaviranomainen voi kieltää sivutuotteen ja siitä johdetun tuotteen keräämisen, kuljetuksen, käsittelyn, jatkokäsittelyn, muuntamisen, jalostamisen, varastoimisen, markkinoille saattamisen, jakelun ja käytön, jos sivutuote tai siitä johdettu tuote ei täytä tässä laissa tai sen nojalla taikka sivutuoteasetuksessa tai täytäntöönpanoasetuksessa säädettyjä vaatimuksia.

Valvontaviranomainen voi myös kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai toimintaa.

Valvontaviranomainen voi asettaa 1 momentissa tarkoitetun kiellon väliaikaisena asian selvittämisen ajaksi, jos se on eläinten tai ihmisten terveyden tai ympäristön kannalta välttämätöntä. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa (Sivutuotelaki 64§)

Jos valvontaviranomainen on 64 §:n nojalla määrännyt kiellon, se voi määrätä tuotteet hyväksymällään tavalla toimijan kustannuksella käsiteltäväksi uudelleen, käytettäväksi muuhun tarkoitukseen, hävitettäväksi, poistettavaksi markkinoilta tai palautettavaksi lähettäjämaahan. Päätökseen voidaan liittää määräyksiä sen täytäntöönpanossa noudatettavasta menettelystä. (Sivutuotelaki 67§)

1.   Toimijoiden on varmistettava, että kaikki eläimistä saatavat sivutuotteet ovat seuraavien edellytysten mukaisia:

a) ne täyttävät liitteessä VIII olevassa I ja II luvussa esitetyt keräämistä, kuljetusta ja tunnistusmerkintöjä koskevat vaatimukset;

 b) niiden kuljetuksessa on mukana kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa III luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

 2.   Eläimistä saatavia sivutuotteita ja niistä johdettuja tuotteita lähettävien, kuljettavien tai vastaanottavien toimijoiden on pidettävä kirjaa lähetyksistä ja säilytettävä niihin liittyvät kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa IV luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

3.   Toimijoiden on noudatettava liitteessä VIII olevassa V luvussa esitettyjä eräiden johdettujen tuotteiden merkitsemistä koskevia vaatimuksia. (Komission asetus (EU) N:o 142/2011 art 17, kohdat 1-3)

Kuljetuksen ja varastoinnin aikana pakkaukseen, säiliöön tai ajoneuvoon kiinnitetyssä etiketissä on

a)   mainittava selkeästi eläimistä saatavien sivutuotteiden tai niistä johdettujen tuotteiden luokka; ja

b)   oltava selkeästi ja helppolukuisesti pakkauksessa, säiliössä tai ajoneuvossa ilmaisu tapauksen mukaan seuraavasti:

i) luokkaan 3 kuuluvan aineksen osalta ilmaisu ”Ei ihmisravinnoksi”

(Komission asetus (EU) N:o 142/2011 luku II kohta 2)

 Toimijoiden on kerättävä, tunnistemerkittävä ja kuljetettava eläimistä saatavat sivutuotteet ilman turhia viivytyksiä olosuhteissa, joilla ehkäistään ihmisten ja eläinten terveydelle aiheutuvat riskit. (EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 21 kohta

1)

Eräät jäsenvaltiot sallivat entisten elintarvikkeiden pienten määrien, enintään 20 kilogrammaa viikossa, keräämisen, kuljetuksen ja hävittämisen asetuksen (EU) N:o 142/2011 liitteessä VI olevassa IV luvussa vahvistetuilla muilla tavoilla. (Komission asetus 2015/9 (EU) kohta 3)

Ilmoitettavat tiedot ovat:

Ilmoituksen tekemisestä vastaa maahantuoja. Ilmoitus tehdään neljästi vuodessa

takautuvasti edeltävien kolmen kuukauden osalta, 15.1., 15.4., 15.7. ja 15.10.

mennessä. Ilmoitukset voi tehdä myös kuukausittain seuraavan kuukauden 15. päivään mennessä (Ruokaviraston määräys 8/2021)

Sovellettavat säännökset

Elintarvikelaki 297/2021 6§, 43§, 55 §, 56§, 59§, 68§, 78 §

Mmm asetus 318/2021 § 22

Hallintolaki (434/2003) 34 §

EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 3 artikla, 5 artikla kohta, liite II luku VI, liite II

EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18

Sivutuotelaki 517/2015 § 25, §26, §63, § 64 §67

Komission asetus (EU) 142/2011 art. 17, luku II

EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art  9, 13, 19, 21

Komission asetus (EU) 2015/9 kohta 3, liite II

Komission asetus (EU) N:o 1688/2005 art 1, 2, 3, 5, 6, liite IV

Ruokaviraston määräys 8/2021 27.19.2921

Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat

Tuotelistaus

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.

Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.

Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikön varahenkilö Päivi Nurmi puh. 050 552 9239

e-mail. paivi.nurmi@turku.fi

Allekirjoitukset

 

Päivi Nurmi

ympäristöterveyspäällikön varahenkilö

Jakelu

aoBagdad Export & Import Oy
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta