Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta25815.09.20228

9780-2021 (11 01 00)

Vastine valituksesta koskien Topinojan biokaasulaitoksen ympäristöluvan muuttamista, Silakatu 16, Turku, ESAVI/4449/2021, VHO dnro 490/2022

Tiivistelmä:

Useat yksityishenkilöt ja Hamaron pientalot ry ovat valittaneet Vaasan hallinto-oikeuteen Etelä-Suomen aluehallintoviraston antamasta päätöksestä koskien Topinojan biokaasulaitoksen ympäristöluvan muuttamista. Vaasan hallinto-oikeus on pyytänyt Turun kaupungin terveydensuojeluviranomaisen ja ympäristönsuojeluviranomaisen vastinetta valitukseen.

Rlupalk § 258

Kaupunkiympäristö, Ympäristönsuojelu, Renja Rasimus, Ympäristöterveys Jaana Annunen 2.9.2022:

Asia

Vaasan hallinto-oikeus on pyytänyt 6.9.2022 mennessä Turun kaupungin ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisen lausuntoa Etelä-Suomen aluehallintoviraston ympäristölupavastuualueen 3.3.2022 nro 67/2022 antamaa Topinojan biokaasulaitoksen aloitteen johdosta annettua ympäristöluvan muutospäätöstä koskevasta valituksesta. Lisäaikaa vastineen toimittamiseksi on saatu 22.9.2022 asti. Muutoksenhakijoita ovat 29 Räntämäessä, Halisissa ja Itäharjulla asuvaa yksityishenkilöä sekä Hamaron pientalot ry.

Luvat

Gasum Oy:n biokaasulaitoksen toiminnalla on Etelä-Suomen aluehallintovirasto 17.9.2015 Biovakka Oy:lle myöntämä ympäristölupa (Nro 222/2015/1, dnro ESAVI/282/04.08/2013) biokaasulaitoksen toiminnalle. Ympäristöluvan jätevesiä koskevia lupamääräyksiä 16 ja 24 on muutettu Etelä-Suomen aluehallintovirasto päätöksellä 3.5.2016 (Nro 115/2016/1, dnro ESAVI/10727/2015).

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 15.5.2019 antanut lausuntonsa luvan muuttamisen tarpeesta jätteenkäsittelyä koskevien 17.8.2018 julkaistujen parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) päätelmien johdosta. Tällöin ELY-keskus katsoi, että lupa vastasi keskeisiltä osin jätteenkäsittelyn BAT-päätelmiä, eikä lupaa ollut tarpeen tarkistaa.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 3.3.2022 (Nro 67/2022, dnro ESAVI/4449/2021) antanut päätöksensä Topinojan biokaasulaitoksen ympäristöluvan muuttamista koskevan aloitteen perusteella. Aloitteessa on vaadittu toiminnan kieltämistä sekä toissijaisesti lupaehtojen tiukentamista ja selkeyttämistä siten, että niiden noudattaminen on täysin yksiselitteistä. Aluehallintoviraston antamassa päätöksessä täydennettiin lupamääräyksen 8 vaatimusta siitä, että ulkoilmaan johdettavien hajujen hajupitoisuus tulee 1.7.2022 alkaen olla alle 1500 HY/m3 aiemman 2000 HY/m3 sijaan. Samaan määräykseen lisättiin velvoite piippujen korottamisesta rakennusten ylimpien korkeusasemien yli. Lupamääräyksessä 8 määrättiin, että riittävän piipun korkeuden laskemisessa tulee käyttää apuna hajun leviämismallinnusta ja uuden lupamääräyksen 8a vaatimuksia. Uudessa lupamääräyksessä 8a on määritetty, että laitosta ja prosesseja on käytettävä ja hoidettava siten, että toiminnasta, tavanomaiset toimintahäiriöt mukaan lukien, aiheutuva hajun tuntikeskiarvo on 1.1.2023 alkaen mallinnuksen perusteella alle 2,0 HY/m3 ympäristön asuinkiinteistöjen piha-alueilla vähintään 98 % kokonaisajasta. Mallinnus on tehtävä viipymättä lupamääräyksessä 8 edellytettyjen parannustoimien jälkeen, kuitenkin 30.6.2023 mennessä. Mallinnuksen tulee perustua laitoksella tehtyihin hajupäästömittauksiin merkittävimmät hajapäästölähteet mukaan lukien. Mallinnus on toimitettava elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle tiedoksi 31.12.2022 mennessä. Mallinnuksessa tiedot on esitettävä karttapohjalla tuntikeskiarvona ilmaistuna 98 % kokonaisajalla hajuvyöhykkeittäin (esim. 1, 2, 3, 5 HY/m3) sekä ympäristön asuinkiinteistöillä varustettuina.

Kaupungin ympäristönsuojelu on lausunut aloitteesta, että piipun päästä tehtävän tarkkailun lisäksi laitoksen velvollisuuksiin tulisi lisätä myös tarkempi ilmanlaadun mittaus (esim. TRS-mittaus). Tähän on päätöksessä todettu, että lupamääräys 31 mahdollistaa jo sellaisenaan edellä mainitun vaikutustarkkailun.

Laitos ja laitosalue

Toiminta-alue sijaitsee Topinojan jätteenkäsittelyalueella kiinteistöillä 853–447–4–5, 853–447–4–6 ja 853–507–4–18, 853–507–4–19, 853-411-5-1, 853-412-1-104, 853-412-1-89,853-411-3-53, 853-411-5-2 ja 853-480-3-16 osoitteessa Silakatu 16. Kiinteistöt omistaa Turun kaupunki.

Toiminta-alue sijaitsee Topinojan kiertotalouspuisto kaava-alueella (853–8/2018) kiertotalouden korttelialueeksi merkityllä alueella (E-1). Alueelle saa sijoittaa jätehuoltoa, energiantuotantoa ja kiertotaloutta palvelevia rakennuksia, laitoksia ja rakennelmia sekä niihin liittyvää toimintaa. Toiminnot voivat käsittää jätteen, maanrakennusaineen ja erilaisten materiaalien vastaanottoa, kierrätystä ja jatkojalostusta tai muuta näihin rinnastettavaa toimintaa sekä energiantuotantoa ja jätteen turvallista loppusijoitusta. Rakennukset ja laitokset tulee sijoittaa vähintään viiden metrin päähän tontin rajoista. Rakennuksen, laitoksen tai rakennelman ylin korkeusasema on +90,00 m. Alueella tulee sallia sähkönjakeluun liittyvien muuntamoiden, ilmajohtojen ja maakaapeleiden sijoitus.

Lähimmät häiriintyvät asuinkiinteistöt sijaitsevat noin 400 m alueen pohjois-, 330 metriä alueen luoteis- ja noin 800 metriä alueen itäpuolella. Alueen itäpuolella sijaitsee Topinojan jätetäyttöalue.

Valitus

Valituksessa on todettu, että ensisijainen vaatimus on laitoksen ympäristöluvan hylkääminen ja laitoksen siirtäminen kauemmas tiiviistä asutuksesta. Valituksessa on todettu, että lupamääräysten 8 ja 8a noudattaminen vähentää hajuhaittoja asuinalueilla ja ympäristössä, mutta että toiminnanharjoittajan kohdalla on ilmennyt piittaamattomuutta ja osaamattomuutta hajuhaittojen hallinnassa. Toimija ei ole noudattanut aiemmankaan luvan ehtoja eikä reagoinut toistuviin valituksiin ja yhteydenottoihin korjaamalla toimintaansa. Vasta hallintopakon asettaminen tuottaa jonkinlaisia tuloksia hajujen vähenemisen muodossa.

Valituksessa vaaditaan, että valvontaviranomainen tekee aloitteen laitoksen alasajosta välittömästi, jos laitos aiheuttaa toistuvia tai pitkäkestoisia hajuhaittoja asuin- ja virkistysalueille minkä tahansa syyn vuoksi esimerkiksi riittämättömien hajunhallintamenetelmien, rakenteissa ilmenevien vikojen kuten ilmavuotojen, prosessissa ilmenevien poikkeustilanteiden ja laitoksen käyttäjistä aiheutuvien tilanteiden vuoksi.

Lupamääräyksen 8 mukaan poistoilmapiippujen korkeutta pitää nostaa yli ylimpien rakenteiden harjan. Valituksessa vaaditaan poistoilmapiippujen korottamista vähintään 5 metriä rakenteiden ylimmän harjakorkeuden yli, jotta poistoilma sekoittuisi ja hajut laimenisivat.

Uuden lupamääräyksen 8a mukaan hajun esiintymiselle annetaan aiempaa tiukemmat raja-arvot. Valituksessa todetaan, että hajuhaittojen vähenemisen voi todeta ainoastaan havainnoimalla hajujen esiintymistä ympäristössä. Valituksessa katsotaan, että jos hajuhaittoja uuden päätöksen mukaisia rajoja noudattamallakin esiintyy tai jos yhtiö ei noudata lupamääräyksiä, tulee valvonnan viranomaisen ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin laitoksen toiminnan ajamiseksi alas.

Ennalleen jätettyjen lupamääräysten 6-8 osalta valituksessa korostettiin edelleen, että kaikkien hajua aiheuttavien yhdisteiden ja käsiteltävän materiaalin säilyttämistä ja käsittelyä alipaineistuksella varustetuista, tiivisrakenteisissa sisätiloissa ja ehdotonta vaatimusta oviautomatiikasta kaikissa kulkuaukoissa siten, että ovi sulkeutuu välittömästi haisevan aineen käsittely- yksiköissä. Kaikista haisevaa materiaalia käsittelevistä tiloista tulee kaikki ilma johtaa kaksivaiheisesti hajupesureihin ennen ilman johtamista piippuihin. Valituksessa vaaditaan tilojen tiiviyden ja koko hallialan alipaineistuksen tarkistamista vähintään kerran vuodessa ulkopuolisen asiantuntijatahon toimesta ja aina hajuhaittojen ilmaantuessa.

Lisäksi vaaditaan lupaehtojen noudattamista ympäristöluvan määräaikojen mukaan toiminnanharjoittajan valituksesta huolimatta.

Ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisen lausunto valitukseen liittyen

Kaupungin viranomaisille tulee ajoittain edelleenkin Gasum Oy:n toimintaa koskevia hajuvalituksia. Valitukset on välitetty tiedoksi laitosta valvovalle Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

Valvontaviranomaisen valvonnallisten toimenpiteiden sekä uuden lupapäätöksen johdosta laitoksella on tehty ja tehdään runsaasti tilanteen parantamiseksi tähtääviä toimenpiteitä. Valituksenalaisessa päätöksessä on annettu uudet tiukemmat hajupäästörajat, jotka ovat olleet voimassa 1.7.2022 alkaen (aiemman 2000 HY/m3 sijaan 1500 HY/m3) sekä mallinnuksen perusteella arvioitavat raja-arvot hajulle asuinkiinteistöjen pihoilla 1.1.2023 alkaen (alle 2,0 HY/m3 vähintään 98 % kokonaisajasta). Samalla lisättiin määräys piippujen korottamisesta vähintään tasoon, joiden korkeus ylittää laitosalueen rakennusten ylimmät korkeuspisteet rakennusten korkeimpaan tasoon. Lisäksi piipun korkeuksia määritettäessä tulee käyttää apuna muun muassa hajun leviämismallinnusta.

Gasumin ensimmäisen vuosineljänneksen päästömittauksissa on sekä uuden että vanhan hajunkäsittely-yksikön osalta päästy alle uuden luvan ehtojen. Toisen vuosineljänneksen päästömittauksen tulokset eivät ole vielä kaupungin käytettävissä. Kolmannen vuosineljänneksen päästömittaukset toteutetaan syyskuussa.

Muutostarpeita voidaan tarkemmin arvioida, kun kaikki toimenpiteet on toteutettu ja mittaustuloksia on verrattu uusiin raja-arvoihin ja tarvittavat mallinnukset tehty. Tässä vaiheessa ympäristönsuojeluviranomaisella ei ole kommentoitavaa asiaan.

Laitoksen hajujen käsittelytaso tulee pitää sellaisena, että luvan edellyttämälle tasolle päästään. Hajuhaittojen vähentämisen kannalta kohteen asianmukainen valvonta on tärkeää.

Terveydensuojeluviranomainen on tiedottanut heihin yhteyttä ottaneita asukkaita siitä, että terveydensuojeluviranomaiselta voi pyytää asunnontarkastusta sen arvioimiseksi, aiheutuuko hajusta terveyshaittaa asunnon sisätiloissa. Terveydensuojeluviranomaiselle on tehty yksi tarkastuspyyntö. Asukkaalle on tarjottu mahdollisuutta tarkastukseen, mutta tarkastusajankohtaa ei ole vielä saatu sovittua.

Oheismateriaali 1Valituskirjelmä

Oheismateriaali 2Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 3.3.2022 ESAVI/4449/2021

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää antaa ehdotuksen mukaisen vastineen Vaasan hallinto-oikeudelle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

vstnVaasan hallinto-oikeus