Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta25715.09.20227

1192-2022 (11 03 01)

Lausunnon antaminen Vaasan hallinto-oikeudelle / DBTL-festivaalin meluilmoitukseen annettu päätös

Tiivistelmä:

Piispankadulla ja Agricolankadulla asuvat yksityishenkilöt ovat valittaneet Vaasan hallinto-oikeuteen ja vaatineet DBTL-festivaalin meluilmoitukseen annetun päätöksen muuttamista ja oikeudenkäyntikulujensa korvaamista. Vaasan hallinto-oikeudelle ehdotetaan annettavaksi lausunto, jonka mukaan valitus ja oikeudenkäyntikuluvaatimus tulee hylätä.

Rlupalk § 257

Ympäristöinsinööri Helena Pakkala, ympäristöinsinööri Renja Rasimus, ympäristönsuojelupäällikkö Olli-Pekka Mäki, ympäristölakimies Nina Mattila 7.9.2022:

Asia

Vaasan hallinto-oikeus on pyytänyt lausuntoa Turun kaupungin rakennus- ja lupalautakunnalta koskien DBTL-tapahtuman meluilmoitukseen annetusta päätöksestä tehtyä valitusta. Lautakunta antoi kokouksessaan 8.6.2022 157 § ympäristönsuojelulain 122 § mukaisen päätöksen tilapäistä melua ja tärinää koskevasta ilmoituksesta. Lausunnon toimittamiseksi on myönnetty lisäaikaa 22.9.2022 asti.

VHO:n diaari 910/2022

Haetut muutokset

Muutoksenhakijat asuvat Down By The Laituri -tapahtumapaikan läheisyydessä Piispankadulla ja Agricolankadulla ja katsovat olevansa päätöksessä asianosaisia. Muutoksenhakijat ilmoittavat tiedostavansa, että jätetyllä muutoksenhaulla ei ole vaikutusta vuoden 2022 tapahtumaan, mutta näkevät muutoksen haun tarpeellisena tulevien tapahtumien järjestämisen näkökulmasta.

Päätökseen haetaan seuraavia muutoksia:

1.  Lupaehtoa 1 on korjattava niin, että tapahtuma on enintään kaksipäiväinen ja konserttien tulee molempina tapahtumapäivinä päättyä viimeistään klo 24.00.

2.  Lupaehtoon 3 kirjattuja melurajoja on madallettava klo 11.30–22.00 välisenä aikana tasoon 65 dB ja klo 22–24 välisenä aikana tasoon 55 dB.

Lupaehdossa 3 on äänentoistolaitteiden suuntaamista koskevaa määräystä tarkennettava siten, että lupaehtoon kirjataan tarkasti se, mihin päälava tulee sijoittaa. Lava on sijoitettava liitteessä 2 esitetyn kartan mukaiseen paikkaan (kirkon eteläpuolelle, Akatemian talon ja Åbo Akademin väliin), jolloin ympäröivät rakennukset muodostavat äänelle kulkuestettä asutuksen suuntaan.

Lisäksi lupaehdossa 3 maininta bassoäänten pitämisestä ”kohtuullisella tasolla” ei ole riittävä. Lupaehdossa 3 tulee tarkentaa bassoäänistä annettavaa määräystä määrittämällä bassoäänentoistolaitteiden sallittu määrä ja teho. Käytettävän määrän ja tehon on oltava merkittävästi vähäisempi kuin vuoden 2021 DBTL-festivaalissa. Festivaalin ohjelma on suunniteltava niin, että kymmenen jälkeen esiintyvien muusikoiden musiikki ei edellytä merkittävää bassoäänten vahvistamista.

3.  Lupaehdossa 5 on kirjattu tapahtuman aikaisesta valvonnasta. Lupaehdosta on käytävä ilmi, että kaupungin ympäristöviranomainen on koko tapahtuma-ajan tavoitettavissa ja puuttuu tapahtuman toteutukseen, mikäli päätöksessä asetettuja melurajoja ei noudateta.

Muutoksenhakua on ensisijaisesti perusteltu sillä, että alueella on runsaasti tapahtumia ja terasseja, joista aiheutuu meluhaittaa saman alueen asukkaille ns. vanhaan kaupunkiin Piispankadun suuntaan useina peräkkäisinä viikonloppuina. Muut melua aiheuttavat tapahtumat sijoittuvat Tuomiokirkkotorille, Tuomiokirkkopuistoon, Brahenpuistoon, Suurtorille sekä Rettigin ja Brinkkalan sisäpihoille.

Ympäristönsuojelun lausunto

Yleistä

Turussa Vanhan Suurtorin ja Tuomiokirkon ympäristössä oli kesän aikana useita tapahtumia ja ulkoterasseja, joilla esitetään musiikkia. Osa tapahtumista ja tilaisuuksista oli kuitenkin luonteeltaan pienimuotoisempia eivätkä ne aiheuta meluhaittaa Piispankadun suuntaan. Tuomiokirkkotorilla sekä Brahenpuistossa järjestetty DBTL oli suurin alueella järjestetty festivaali niin käytössä olleen pinta-alan, keston kuin kävijämäärän suhteen. Toinen suurempi alueella järjestettävä tapahtuma oli viranomaisen alun perin vaikutuksiltaan pienemmäksi katsoma tapahtuma, Indie-Iltamat. Tapahtuma järjestettiin Vanhalla Suurtorilla ja Rettigin sisäpihalla.

Tapahtumapaikan osalta todetaan, että tapahtumapaikkojen valinnasta ja organisoinnista vastaa kaupungin vetovoima- ja tapahtumavastuualue. Luvan tapahtuman järjestämiselle kaupungin omistamalla maalla myöntää kaupungin kansliapäällikkö. Myös poliisille tehdään ilmoitus yleisötilaisuudesta.

Kaupungin vetovoima- ja tapahtumavastuualue pyrkii sijoittamaan suuret tapahtumat eri puolille kaupunkia siten, että mahdollinen haitta ei kohdistu samalle asuinalueelle useita kertoja saman kesän aikana. Ympäristönsuojelulla ei välttämättä ole yksittäisen tapahtuman melupäätöstä valmistellessaan etukäteistietoa muista samalle tai lähialueelle tulevista pienemmistä tapahtumista.

Ympäristönsuojelulain (YSL) 122 §:n mukaisella päätöksellä annetaan meluntorjuntaa koskevia määräyksiä YSL:n 118 §:n mukaisen tilapäistä melua ja tärinää koskevan ilmoituksen johdosta. Määräykset eivät ole lupaehtoja kuten ympäristölupapäätöksissä. YSL 118.1 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on tehtävä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sähköisesti ilmoitus rakentamisesta, yleisötilaisuudesta tai muusta tilapäistä melua tai tärinää aiheuttavasta toimenpiteestä tai tapahtumasta, jos melun tai tärinän on syytä olettaa olevan erityisen häiritsevää. YSL 122.1 §:n mukaan meluilmoituksen johdosta annettavassa päätöksessä on annettava tarpeelliset määräykset toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Päätöksessä voidaan lisäksi antaa määräyksiä toiminnan tarkkailusta ja tiedottamisesta asukkaille. YSL 122.2 §:n mukaan viranomainen voi kieltää tai keskeyttää toiminnan, jos yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvia huomattavia haittoja ei voida määräyksillä riittävästi vähentää.

Ympäristönsuojelulain erityisen häiritsevää melua aiheuttavasta yleisötilaisuudesta tehtävää ilmoitusta koskevan sääntelyn yhtenä tarkoituksena on asukkaille melusta aiheutuvan häiriön ehkäiseminen. Ympäristönsuojelulain 122 §:n mukaisessa päätöksessä annettavat määräykset ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä perustuvat tapauskohtaiseen harkintaan. Määräyksiä annettaessa on otettava huomioon hallintolain 6 §:n mukaisesti, että määräykset on mitoitettu ankaruudeltaan oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään.

Nyt käsiteltävänä olevassa valitusasiassa on arvioitavana, onko meluilmoituksen johdosta annetussa päätöksessä annettu tarpeelliset määräykset toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.

Vaatimus 1.

DBTL on perinteisesti useampipäiväinen tapahtuma. Tapahtumien kestot on sovittu alueiden vuokrauspäätösten yhteydessä. Meluilmoitusvaiheessa tapahtuman järjestelyt ovat usein jo hyvin pitkällä. Meluilmoituksesta annettavassa päätöksessä tapahtuman supistaminen esimerkiksi kaksipäiväiseksi olisi kohtuutonta tapahtumajärjestäjille.

Päättymisaikavaatimuksissa viitataan mm. Helsingin ja Tampereen käytäntöihin, joissa meluavat tapahtumat on pääsääntöisesti linjattu päättymään klo 24.00 mennessä. Turussa vastaavaa linjausta ei toistaiseksi ole tehty. Aloite siitä, että Turussa järjestettävät suuret musiikkifestivaalit päättyisivät klo 23.00 mennessä, ei saanut kaupunginhallituksen kokouksessa 3.2.2020 kannatusta. Kaupunginhallitus ei halunnut kannanotollaan rajoittaa tapahtumien päättymisaikaa .

Rakennus- ja lupalautakunta ei ympäristönsuojeluviranomaisena ole tehnyt tarkempia linjauksia tapahtumille asetettavista rajoista. Rakennus- ja lupalautakunnan käsiteltäväksi ollaan valmistelemassa suuntaa antavaa ympäristönsuojeluviranomaisen linjausta kullakin tiedossa olevalla tapahtuma-alueella järjestettävien tapahtumien päättymisajoista sekä järjestettävien tapahtumien määrästä. Esitys on tarkoitus tuoda ympäristönsuojeluviranomaisena toimivan rakennus- ja lupalautakunnan käsiteltäväksi kuluvan vuoden aikana.

Vaatimus 2.

Vaatimuksessa on esitetty lähimpien asuntojen kohdalle annettujen melutasojen merkittävää laskemista. Valituksen alaisessa päätöksessä on huomioitu, että DBTL:n yleisö on sijoittunut laajalle tapahtuma-alueelle. Päätöksessä annetut desibelirajat lähimmissä häiriintyvissä kohteissa noudattelevat yleistä suurien tapahtumien yhteydessä Turussa käytettyä linjaa (klo 22 asti 70 dB, klo 22-24 65 dB, klo 24 jälkeen 60 dB). Esimerkiksi Tampereen ja Helsingin festivaaleissa melutasoksi lähimmän asunnon kohdalle on määrätty klo 24 asti 70 tai 75 dB(A), kun se DBTL:n päätöksessä on klo 22–24 välillä 65 dB(A). Ympäristönsuojelu ei näe tarpeelliseksi alentaa DBTL:n päätöksessä määrättyjä asuntojen kohdalle annettuja desibelirajoja.

Vaatimuksen perusteluissa viitataan joihinkin Turun muihin isoja tapahtumia koskeviin melupäätöksiin, joissa viimeisille tunneille on asetettu alhaisempia desibelirajoja kuin DBTL:lle. Näissä tapauksissa yön viimeiset esitykset ovat olleet joko teltassa (Ruisrock) tai Linnan sisäpihalla (Kesärauha), jolloin rakenteet ovat estäneet melun leviämistä ja asutuksen kohdalle kantautuvat desibelirajat on voitu määrätä alhaisemmiksi. Lisäksi valituksen perusteluissa viitataan huomattavasti pienemmille tapahtumille annettuihin desibelirajoihin. Esimerkiksi Beachfest-tapahtuma Uittamolla on luonteeltaan erilainen eikä siellä esitetä livemusiikkia lainkaan. Beachfest ei ole pienen käytössä olevan tapahtuma-alueensa ja vähäisen asiakasmääränsä takia verrattavissa DBTL-festivaaliin.

Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan asuntojen kohdalle päätöksessä määrätyt desibelirajat ovat kohtuullisia suurelle ulkoilmatapahtumalle. Lähimmät asuinrakennukset ovat Aninkaistenkadun ja Vähätorin kulmassa noin 150 metrin päässä viistosti esiintymislavan takana lännessä. Päälavan esiintymissuunnassa lähimmät asuinkerrostalot ovat Hämeenkadulla noin 200 metrin päässä, kuten myös Tuomiokirkkokatu 8:ssa oleva talo, joka jää osittain Akatemian talon katveeseen. Piispankadun lähimmät asuintalot sen sijaan ovat esiintymislavalta yli 250 metrin päässä takaviistosti itään.

Järjestelyistä kuten kulkuväylistä ja aitauksista ei päätetä YSL:n mukaisessa meluilmoitusta koskevassa päätöksessä. Tapahtuma-alueen järjestelyihin vaikuttavat myös pelastuslaitoksen, liikennesuunnittelun ja poliisin asettamat vaatimukset.

Ympäristönsuojelu edellyttää, että tapahtuman järjestäjä teettää asiantuntijalla melumallinnuksen, jossa tarkastellaan äänen leviämistä esiintymislavalta ympäristöön. DBTL-festivaalista mallinnuksia on teetetty kahdesta vaihtoehdosta. Lavan sijoittaminen Turun Akatemiatalon ja Åbo Akademin väliseen tilaan olisi etenkin Piispankadun suuntaan tapahtuvan melun leviämisen suhteen ollut parempi vaihtoehto, jolloin Tuomiokirkko olisi tehokkaasti estänyt äänen kulkeutumisen koilliseen. Koska lavan sijoittaminen tähän paikkaan ei järjestelyistä johtuen kuitenkaan onnistunut, lavan paikka oli meluilmoituksen liitteessä merkitty nykyiseen paikkaan Tuomiokirkon lounaispuolelle. Melumallinnuksen mukaan Akatemiatalon ja Åbo Akademin välinen paikka olisi ollut parempi. Ympäristön asuntojen kohdalle annettavat desibelirajat ovat kuitenkin samat riippumatta lavan paikasta, ja tapahtuman järjestäjä joutuu muilla keinoin huolehtimaan äänen leviämisen estämisestä.

Määräyksen maininnan bassoäänien kohtuullisuudesta etenkin klo 22.00 jälkeisissä esityksissä on nimenomaan tarkoitus ohjata ohjelmiston suunnittelua. Asia on ollut esillä myös järjestäjän kanssa käydyissä keskusteluissa. Viranomainen ei voi kuitenkaan yksityiskohtaisesti määrätä ohjelmiston sisältöä, vaan ainoastaan antaa desibelirajat asuntojen kohdalle.

Ympäristönsuojelu ei määrää yksityiskohtaisesti esityksissä käytettävistä äänentoistolaitteiden määristä eikä niiden ominaisuuksista ja tehosta.

Vaatimus 3.

Annetussa melupäätöksessä on annettu riittävät määräykset tapahtuman aiheuttaman meluhaitan rajoittamiseksi ja määräysten toteutumisen valvomiseksi. Tapahtuman järjestäjä on vastuussa siitä, että tapahtuman järjestämisessä noudatetaan sille annettuja viranomaislupia ja määräyksiä.

Melupäätöksessä on yksityiskohtaisesti määrätty, että ulkopuolisen melumittauksia suorittavan asiantuntijan tulee viivytyksettä ilmoittaa havaituista äänitason ylityksistä tapahtuman meluasioista vastaavalle henkilölle. Äänitaso on välittömästi laskettava sallitulle tasolle ja tämä on todennettava tarkastusmittauksella.

Ympäristönsuojelulle toimitetun äänentason mittausraportin mukaan ulkopuolinen mittaaja on ilmoittanut mittaamistaan ylityksistä tapahtumajärjestäjän antamiin yhteystietoihin, joten tapahtuman järjestäjällä on ollut mahdollisuus noudattaa annettuja äänitasoja.

Määräyksen maininnan bassoäänien kohtuullisuudesta etenkin klo 22.00 jälkeisissä esityksissä on nimenomaan tarkoitus ohjata ohjelmiston suunnittelua. Asia on ollut esillä myös järjestäjän kanssa käydyissä keskusteluissa. Viranomainen ei voi kuitenkaan yksityiskohtaisesti määrätä ohjelmiston sisältöä, vaan ainoastaan antaa desibelirajat asuntojen kohdalle.

Ympäristönsuojelulla ei ole mahdollisuutta määrätä yksityiskohtaisesti esityksissä käytettävistä äänentoistolaitteiden määristä eikä niiden ominaisuuksista ja tehosta. Bassoäänille on mahdollista antaa miksauspisteeseen korkeimmat sallitut raja-arvot. Oikeiden arvojen määritteleminen vaatisi kuitenkin tapauskohtaista selvittämistä, koska ympäristöllä on suuri vaikutus äänen leviämiseen eikä samoja arvoja voida soveltaa eri tapahtumissa. Tällaista määräystä ei tietääksemme ole käytössä missään kaupunkien antamissa melupäätöksissä eikä sen katsota olevan järkevää.

Poliisi voi tarvittaessa keskeyttää tapahtuman ja puuttua meluhaittaan, mikäli se katsoo tapahtuman merkittävällä tavalla rikkovan kotirauhaa tai tapahtumassa muilla tavoin rikotaan annettuja määräyksiä. 

Mikäli määräyksiä on laiminlyöty, ympäristönsuojeluviranomainen on YSL:n 188 §:n perusteella velvoitettu tekemään tutkintapyynnön poliisille.

Vuoden 2022 DBTL:n toteutuminen ja jatkotoimet

Vuoden 2022 meluilmoituspäätöksessä Piispankadulle määrättiin sijoitettavaksi kontrollimittauspiste. Meluraportin mukaan mittauksia tehtiin päätöksen edellyttämällä tavalla Piispankadun ja Porthaninkadun risteyksen tuntumassa, joka on muutamia kymmeniä metrejä lähempänä festivaalialuetta kuin lähin asuinrakennus tällä suunnalla. Mittaukset suoritettiin melupäätöksessä annetun määräyksen mukaisesti 5 minuutin ekvivalenttitasona (LAeq,5min). Mittauspisteessä melutasot olivat torstaina 54 dB ennen klo 22 ja klo 22-24 välillä 56 dB. Perjantaina em. aikaväleinä mitattiin 50 dB ja 47-50 dB sekä klo 24 jälkeen 48 dB. Lauantaina äänitasot olivat vastaavina aikoina 50-53 dB, 53-54 dB ja 52-54 dB. Mittausraportista selviää tarkemmat kellonajat. Festivaalien aiheuttamia melutasoja Piispankadun alueella voidaan näin ollen pitää varsin kohtuullisina ja ne ovat täyttäneet päätöksen määräykset desibelien osalta. Vuoden 2021 tapahtuman yhteydessä Piispankadulla tehtiin yksi valitukseen perustuva melumittaus, jossa tulos 57 dB yhden äänekkäimmän esiintyjän aikana.

Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan alueella Tuomiokirkkotori – Tuomiokirkkopuisto – Brahenpuisto – Suurtori - Rettigin ja Brinkkalan sisäpihat on kesäaikana runsaasti tapahtumia, joista aiheutuu alueelle melua niin musiikista kuin ihmisäänistä. Suurten ihmismäärien liikkumisesta aiheutuu häiriöäänien lisäksi muita haittoja, kuten roskaantumista, ja huolta esimerkiksi omaisuusvahingoista. Isoille tapahtumille, kuten DBTL-festivaalille, annettavat desibelirajat eivät kuitenkaan voi olla nykyistä tiukempia. Tapahtumista aiheutuvaa mahdollista haittaa on järkevää rajoittaa lähinnä tapahtumien määrää, kestoa ja päättymisaikaa rajaamalla. Tämä edellyttää kaikkien tahojen yhteistoimintaa. Rakennus- ja lupalautakunnan tiedoksi valmistellaan ympäristönsuojelun yhteenvetoa kesän 2022 tapahtumien toteutumisesta. Samalla ympäristönsuojeluviranomaisen käsiteltäväksi ollaan valmistelemassa viranomaisen linjausta kullakin tiedossa olevalla tapahtuma-alueella järjestettävien tapahtumien päättymisajoista ja järjestettävien tapahtumien määrästä saman kesän aikana.

Edellä esitetyn perusteella ympäristönsuojelu katsoo, että DBTL-festivaalin meluilmoitukseen annetussa päätöksessä on annettu tarpeelliset määräykset eikä lautakunnan päätöstä ole syytä muuttaa.

Hallintoprosessilain 95 §:n mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle. Valitus ja oikeudenkäyntikuluvaatimus tulee perusteettomana hylätä.

Liite 1Mittausraportti, äänitaso festivaalialueen ulkopuolella, Down By The Laituri -festivaali 28.-30.7.2022

Oheismateriaali 1Valituskirjelmä täydennyksineen

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää antaa ympäristönsuojelun ehdotuksen mukaisen lausunnon Vaasan hallinto-oikeudelle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVaasan hallinto-oikeus


Liitteet:

Rlupalk § 257
Liite 1:Mittausraportti, äänitaso festivaalialueen ulkopuolella, Down By The Laituri -festivaali 28.-30.7.2022