Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta24101.09.20225

7103-2022 (10 03 00)

Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen hallintopakkoasia / Rauhankatu 32, uhkasakon asettaminen (2021-15)

Tiivistelmä:

Rakennusvalvonta on kehottanut Rauhankatu 32:ssa sijaitsevan talousrakennuksen omistajaa kunnostamaan tai purkamaan rakennuksen ja lisäksi suojaamaan rakennuksen välittömän ympäristön siten, ettei se aiheuta vaaraa henkilöturvallisuudelle. Samalla on ilmoitettu, että rakennus on asetettu käyttökieltoon. Talousrakennuksen omistaja ei ole kehotuksesta huolimatta ryhtynyt kehotuksen mukaisiin toimenpiteisiin. Lautakunnalle ehdotetaan, että rakennuksen omistaja velvoitetaan toimenpiteisiin uhkasakon uhalla.

Rlupalk § 241

Lakimies Jenna Härkönen 2.8.2022:

Kiinteistö:

Kaupunginosa (8), korttelin 22 tontti 7.

Osoite:

Rauhankatu 32, 20100 Turku.

Omistajat:

Asunto Oy Turun Portsan Paritalo 1

TVT Asunnot Oy

Asunto Oy Turun Annankatu 7

XXXXX

XXXXX

Asunto Oy Turun Annanpuisto

As Oy Sava

Kuvaus asiasta

Kiinteistöllä 853-8-22-7 osoitteessa Rauhankatu 32 sijaitsee erittäin huonossa kunnossa oleva talousrakennus (103329776K). Rakennusvalvonnassa on ollut vuodesta 2012 lähtien vireillä erinäisiä valvonta-asioita koskien kyseistä talousrakennusta.

Tarkastusinsinööri on 11.12.2012 lähettänyt kehotuksen kiinteistön omistajalle. Kehotuksen mukaan kiinteistön omistajan tulee kunnostaa talousrakennus siten, että rakennus jatkuvasti täyttää turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä rumenna ympäristöä. Toimenpiteiden suorittamiselle on asetettu määräajaksi 1.6.2013. Rakennusvalvonta on 27.8.2013 todennut, että talousrakennuksen kunnostamiseksi ei ole tehty mitään toimenpiteitä (valvonta-asia 2012-112).

Seuraava kehotus kiinteistön omistajalle on annettu 25.6.2015. Kehotuksen mukaan talousrakennuksen vesikatto on korjattava määräaikaan 31.12.2015 mennessä. Kehotusta ei ole noudatettu määräajassa (valvonta-asia 2015-37).

Rakennusvalvontaan on 21.11.2019 saapunut toimenpidepyyntö, jossa on todettu Rauhankatu 32:ssa sijaitsevan talousrakennuksen olevan erittäin huonossa kunnossa. Rakennuksen katon on todettu olevan huonokuntoinen ja siitä on tippunut osia maahan. Edelleen toimenpidepyynnön mukaan rakennuksesta tippuvat tiilet ja muut osat ovat vaarallisia muille pihan sekä naapuritontin käyttäjille. Tarkastusinsinööri on 18.2.2020 kehottanut talousrakennuksen omistajaa XXXXX korjaamaan vesikatto määräaikaan 31.8.2020 mennessä (valvonta-asia 2015-37).

Rakennusvalvontaan on saapunut 19.5.2022 toimenpidepyyntö, jossa on pyydetty tarkastamaan Rauhankatu 32:n pihalla sijaitsevan tiilisen talousrakennuksen kunto. Toimenpidepyynnön mukaan rakennuksesta koituu hengenvaaraa niin Rauhankatu 32:n kuin naapurikiinteistön asukkaille putoavien tiilien takia. Myöskään rakennuksen sortumisriskiä ei voi poissulkea (valvonta-asia 2021-15).

Valvonta-asiaan liittyen palotarkastaja on käynyt kohteessa suorittamassa katselmuksen. Tarkastusinsinööri on 7.6.2022 antanut talousrakennuksen omistajalle XXXXX kehotuksen rakennuksen kunnostamiseksi tai purkamiseksi sekä rakennuksen välittömän ympäristön suojaamiseksi siten, ettei se aiheuta vaaraa henkilöturvallisuudelle. Kehotuksessa on samalla ilmoitettu, että rakennus on asetettu käyttökieltoon. Kehotuksessa esitettyjen toimenpiteiden suorittamiselle on asetettu määräajaksi 7 päivää kehotuksen tiedoksisaannista. Lisäksi kehotuksessa on ilmoitettu, että mikäli kehotusta ei noudateta määräaikaan mennessä, voidaan velvoitteen tehostamiseksi asettaa uhkasakko.

Rakennusvalvontaan on 16.6.2022 jätetty ilmoitus, jonka mukaan naapurin puolen uloskäytävälle on talousrakennuksesta pudonnut räystäspelti. Tämän johdosta rakennusvalvonta on suorittanut kohteessa samana päivänä katselmuksen, jossa on todettu, että rakennuksen kunto on heikko ja näin ollen se aiheuttaa turvallisuusriskin. Rakennuksen omistaja on tavoitettu 28.6.2022 puhelimitse, jolloin omistaja on kertonut ryhtyvänsä välittömästi toimenpiteisiin.

Rakennusvalvonnan tarkastusinsinööri on suorittanut 13.7.2022 kiinteistöllä katselmuksen, jossa on todettu, että velvoitteita ei ole edelleenkään noudatettu. Tarkastuksessa havaittiin talousrakennuksessa jo pitkälle edennyttä rapautumista. Suuressa osassa rakenteita ja tiiliä havaittiin kohtalaisen paljon vaurioitumista. Perustusten painumisen sekä rakenteiden ja materiaalien heikon kunnon takia rakennuksen kunnostamista ei nähdä enää todennäköisenä tai mahdollisena. Rakennuksen nykykunnon aiheuttamat välittömät turvallisuusriskit ovat merkittäviä. Havaintojen johtopäätöksenä talousrakennus arvioitiin purkukuntoiseksi.

Päätöksen perustelut

Kiinteistöllä 13.7.2022 tehdyssä tarkastuksessa on todettu, että talousrakennuksen nykykunto aiheuttaa välittömän turvallisuusriskin. Rakennus on arvioitu purkukuntoiseksi. Rakennusvalvonta on pyytänyt museokeskuksen lausuntoa asiassa. Museokeskuksen lausunnon mukaan talousrakennusta ei ole asemakaavassa merkitty suojeltavaksi, toisin kuin ympäröivät asuinrakennukset, joiden asukkaiden turvallisuudelle se nykytilassa muodostaa riskin. Rakennuksen vauriot ovat niin pitkälle edenneitä, että museokeskus katsoo, ettei sen kunnostaminen historialliset arvot säilyttäen ole enää realistista.

Katselmuksissa tehtyjen havaintojen johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaaraa ei voida poistaa kuin kunnostamalla tai purkamalla koko rakennus, sillä pitkälle edenneitä vaurioita on kaikissa rakenteissa ja rakenneosissa. Ottaen huomioon rakennuksen huono kunto, kunnostaminen edellyttää rakennuslupaa. Museon lausunto huomioon ottaen purkaminen edellyttää purkamisilmoitusta.

Kiinteistöllä 13.7.2022 tehdyssä tarkastuksessa on todettu, että talousrakennuksen omistaja ei ole noudattanut tarkastusinsinöörin 7.6.2022 antamaa kehotusta eikä vaadittuja toimenpiteitä ole tehty. Talousrakennus on erittäin huonossa kunnossa ja se aiheuttaa välitöntä vaaraa henkilöturvallisuudelle. Uhkasakon asettaminen velvoitteiden noudattamisen tehostamiseksi on perusteltua.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset. Kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.

MRL 182 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

MRL 186 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten. Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.

Uhkasakkolain 4 §:n mukaan viranomainen voi asettaa uhkasakon, teettämisuhan tai keskeyttämisuhan, jos niin on laissa säädetty. Lain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 7 §:n mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Lain 9 §:n mukaan juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu.

Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa.

Asianosaisen kuuleminen

Ennen asian ratkaisemista talousrakennuksen omistajalle on varattu mahdollisuus antaa vastineensa uhkasakon asettamista koskevan päätösehdotuksen takia.

Lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §, 182 § ja 186 §

Uhkasakkolaki 4 §, 6 §, 7 §, 9 §, 18 §, 19 § ja 22 §

Oheismateriaali 1Kehotus 7.6.2022

Oheismateriaali 2Valokuvat katselmukselta 16.6.2022

Oheismateriaali 3Katselmuspöytäkirja 19.7.2022

Oheismateriaali 4Museokeskuksen lausunto 8.8.2022

Oheismateriaali 5Vastine 29.8.2022

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää velvoittaa kiinteistöllä 853-8-22-7 sijaitsevan talousrakennuksen (103329776K) omistajan XXXXX uoksevan uhkasakon uhalla:

  1. Välittömästi ja kuitenkin viimeistään kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista poistamaan rakennuksesta ja siitä irtoavista osista henkilöturvallisuudelle aiheutuvan vaaran poistamalla irtonaiset räystäspellit ja tiilet. Rakennuksen kunnostaminen edellyttää rakennuslupaa ja rakennuksen purkaminen edellyttää purkamisilmoituksen tekemistä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti.
  2. Viimeistään neljän kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista joko purkamaan tai kunnostamaan rakennuksen siten, että rakennus täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Mikäli rakennusta ei pureta, sen kaikki rakenteet on kunnostettava.

XXXXX asetettavan uhkasakon määrä:

Kiinteänä peruseränä viisituhatta (5.000) euroa, mikäli velvoitetta 1. ei ole täytetty kuukauden kuluttua päätöksen tiedoksiannosta, sekä lisäeränä viisisataa (500) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Kiinteänä peruseränä viisituhatta (5.000) euroa, mikäli velvoitetta 2. ei ole täytetty neljän kuukauden kuluttua päätöksen tiedoksiannosta, sekä lisäeränä viisisataa (500) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Mikäli rakennuksen haltija luovuttaa rakennuksen tai sen osan käyttöoikeuden, tulee velvoitetun ilmoittaa luovutuksensaajalle tällä päätöksellä asetetusta velvoitteesta ja uhkasakosta luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti.

Päätöksestä ei ilmoiteta poliisille esitutkintaa varten, koska tekoa on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä vähäisenä eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.

Tästä päätöksestä ilmoitetaan uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Tästä päätöksestä peritään talousrakennuksen omistajalta rakennusvalvontataksan 22.5 §:n mukainen maksu 630 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAs Oy Sava, Turku
tiedAsunto Oy Turun Annankatu 7
tiedAsunto Oy Turun Annanpuisto
tiedAsunto Oy Turun Portsan Paritalo 1
tiedMaanmittauslaitos
tiedTVT Asunnot Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
aoXXXXX