Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta12412.05.20225

7702-2021 (10 03 00)

Toimenpidepyyntö koskien autopaikkojen sijoittamista / Linnankatu 3, 6-3-8 (valvonta-asia 853-2021-53)

Tiivistelmä:

Rakennusvalvontaan on jätetty toimenpidepyyntö, jonka mukaan yhtiö on sijoittanut kolme autopaikkaa laissa ja asemakaavassa suojellun rakennuksen julkisivun eteen. Toimenpidepyynnössä on pyydetty rakennusvalvontaa puuttumaan asiaan ja velvoittamaan yhtiö siirtämään autopaikat. Lisäksi on pyydetty, että lautakunta asettaa uhkasakon päätöksen tehosteeksi.

Rlupalk § 124

Kiinteistö:      853-6-3-8

Osoite:          Linnankatu 3, 20100 Turku

Omistajat:      Oy Baloo Ab

                      Kiinteistö Oy Casagrandentalo                    

Oikeudellinen asiantuntija Jenna Härkönen 30.3.2022:

Kuvaus asiasta

Rakennusvalvonnalle on 14.6.2021 (lisäselvitys 17.2.2022) tehty toimenpidepyyntö, jonka mukaan Oy Baloo Ab on luvattomasti merkinnyt kolme autopaikkaa kiinni Casagrandentalon julkisivuun kiinteistöllä 853-6-3-8. Rakennus on kulttuurihistoriallisesti huomattavista rakennuksista annetun lain nojalla sekä asemakaavassa suojeltu. Lisäksi autopaikat on sijoitettu välittömästi rakennuksen ikkunoiden ja ilmastointilaitteiden eteen. Toimenpidepyynnössä on esitetty, että Turun kaupungin rakennus- ja lupalautakunta puuttuisi asiaan ja velvoittaisi Oy Baloo Ab:n oikaisemaan toimintaansa siten, että autopaikat siirretään pois suojellun rakennuksen seinustalta ja räystään alta riittävän kauas ikkunoista, ilmastointilaitteista ja seinustasta. Lisäksi on pyydetty, että lautakunta asettaa riittävän suuren uhkasakon päätöksen tehosteeksi.

Oy Baloo Ab:lle on varattu tilaisuus antaa selvitys toimenpidepyynnön johdosta. Yhtiö ei ole toimittanut vastinetta asiassa.

Sovelletut lainkohdat

Rakennussuojelun tavoitteena on turvata rakennetun kulttuuriympäristön ajallinen ja alueellinen monimuotoisuus, vaalia sen ominaisluonnetta ja erityispiirteitä sekä edistää sen kulttuurisesti kestävää hoitoa ja käyttöä. (Laki rakennusperinnön suojelemisesta 1 §)

Rakennusperinnön säilyttämiseksi voidaan suojella rakennuksia, rakennelmia, rakennusryhmiä tai rakennettuja alueita, joilla on merkitystä rakennushistorian, rakennustaiteen, rakennustekniikan, erityisten ympäristöarvojen tai rakennuksen käytön tai siihen liittyvien tapahtumien kannalta. Suojelu voi koskea myös rakennuksen osaa, rakennuksen kiinteää sisustusta taikka muuta rakentamalla tai istuttamalla muodostettua aluetta. (Laki rakennusperinnön suojelemisesta 3 §)

Asemakaava-alueelle ei saa sijoittaa toimintoja, jotka aiheuttavat haittaa kaavassa osoitetulle muiden alueiden käytölle. Asemakaava-alueelle ei saa myöskään sijoittaa toimintoja, jotka ovat haitallisten tai häiriöitä aiheuttavien ympäristövaikutusten estämistä tai rajoittamista koskevien asemakaavamääräysten vastaisia. (Maankäyttö- ja rakennuslaki, MRL 58 §)

Toimenpidelupa tarvitaan sellaisen rakennelman tai laitoksen, jota ei ole pidettävä rakennuksena, pystyttämiseen tai sijoittamiseen taikka rakennuksen ulkoasun tai tilajärjestelyn muuttamiseen. (MRL 126 a §)

Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. (MRL 166 §)

Autopaikat on järjestettävä siten, että asuminen ja piha-alueen käyttö häiriintyvät mahdollisimman vähän. (Turun kaupungin rakennusjärjestys, RJ 26 §)

Ympäristöministeriön asetus koskien asuin- majoitus- ja työtiloja koskee uuteen rakennukseen tai rakennuksen laajennukseen sijoitettavia tai rakennuksen tai sen osan käyttötarkoitusta olennaisesti muutettaessa muodostettavia asuin-, majoitus- ja työtiloja. (Ympäristöministeriön asetus asuin- majoitus ja työtiloista 1 §)

Asuinhuoneen ja majoitustilan ikkunan tai sen osan on oltava avattavissa. Jos työtilassa on oltava ikkuna, valoaukon on oltava vähintään 1/10 työtilan huonealasta. (Ympäristöministeriön asetus 5 §)

Päätöksen perustelut

Oy Baloo Ab:n ja Kiinteistö Oy Casagrandentalon yhteisesti omistamalla kiinteistöllä 853-6-3-8 sijaitsee rakennus, Casagrandentalo, jota koskee 12.09.1987 voimaan tullessa asemakaavassa merkintä sk: kulttuurihistoriallisesti huomattavien rakennusten suojelusta annetun lain nojalla suojeltu rakennus (VN 877/55/76). Valtioneuvosto on vahvistanut 7.2.1985 suojelupäätöksen nykyisen Casagrandentalon suojelusta kulttuurihistoriallisesti huomattavista rakennuksista annetun lain nojalla (nykyinen laki rakennusperinnön suojelemisesta).

Suojellun rakennuksen seinustalle on sijoitettu kolme autopaikkaa Oy Baloo Ab:n toimesta. Autot sijaitsevat maan tasalla eivätkä koske suojellun rakennuksen julkisivuun. Autopaikkojen sijoittamista suojellun Casagrandentalon seinän viereen ei voida pitää suojelutarkoituksen vastaisena käyttämisenä jo silläkään perusteella, että autopaikat ovat irti rakennuksesta. Itse rakennukseen ei ole kohdistunut minkäänlaisia toimenpiteitä. Autopaikkojen sijoittamisen ei voida katsoa vaarantavan rakennussuojelun tavoitteen toteutumista. Toimenpidepyynnön mukaan autopaikat on merkitty keskiaikaisen kadun päälle ja katu on merkittävä osa rakennussuojelua. Sillä seikalla, että kyseessä on keskiaikainen katu ei ole asian kannalta merkitystä, koska katua ei ole asemakaavassa määrätty suojeltavaksi. On huomattava, että kadulla on muutakin kulkua. Rakennuksen seinustalla sijaitsevien autojen ei voida katsoa aiheuttavan sen enempää haittaa kuin muunkaan kadulla kulkevan liikenteen eikä näin ollen rakennussuojelun tavoitteen toteutuminen vaarannu tältäkään osin.

Toimenpidepyynnössä on esitetty, että autojen sijoittaminen on MRL 166 §:n vastaista. Varsinais-Suomen Pelastuslaitoksen 6.9.2021 antaman lausunnon mukaan pelastuslaki tai paloturvallisuuslainsäädäntö ei määrittele ulkotilassa olevan ajoneuvon turvallista etäisyyttä rakennuksiin ja ilmeisesti riski katsotaan vähäiseksi ja hyväksyttäväksi. Toimenpidepyynnön mukaan ikkuna toimii hätäuloskäyntinä. On kuitenkin huomattava, ettei ikkuna ole ensisijainen uloskäynti hätätilanteen sattuessa. Pelastusjärjestelyjen osalta pelastuslaitos on 10.2.2.22 pöytäkirjassaan todennut, ettei ole varmuutta siitä, ovatko varatiet rakennusluvan mukaisia suunniteltuja uloskäytäväreittejä. Lisäksi on huomattava, että varatiellä (hätäpoistumistiellä) tarkoitetaan uloskäytävää vaikeakulkuisempi reittiä, jota pitkin on mahdollisuus päästä turvaan palolta. Auto ei tuki ikkunaa siten, etteikö sen kautta olisi mahdollista päästä ulos rakennuksesta. Siten autojen sijoittamista ei voida pitää MRL 166 §:n turvallisuuden vaatimuksen vastaisena.

Turun Vähätorin suunnasta joelta päin aukeaa näkymä sisäpihalle ja Casagrandentalon seinustalle, jolle kyseiset autot on sijoitettu. Aurajoen rannasta ja joen varressa kulkevalta kävelykadulta katsottuna autot ovat melko kaukana sisäpihalla ja portin takana, eivätkä näin ollen rumenna ympäristöä huomattavasti. Lisäksi on huomattava, että autot ovat hyvin yleinen elementti kaupunkikuvassa eikä niitä voi tälläkään perusteella pitää ympäristöä rumentavana. Myös säännöksen vaatimus rakennuksen ympäristön käyttökelpoisuudesta täyttyy, kun autot on sijoitettu kulkuväylän sijaan rakennuksen seinustalle.

Toimenpidepyynnössä esitettyä rakennusjärjestyksen 26 §:n vastaisuutta arvioitaessa on todettava, että autot on sijoitettu rakennuksen seinustalle, eikä rakennuksessa ole asutusta. Niiden sijainti rakennuksen seinustalla ei aiheuta huomattavaa haittaa piha-alueen käytölle. Siten ravintolalle aiheutuva haitta on pelkästään visuaalinen. Säännöksen tarkoituksena on turvata piha-alueen käytön toimivuus eikä visuaalinen haitta tule tässä kohtaa arvioitavaksi. Näin ollen autojen sijoittamista ei voida pitää RJ 26 §:n vastaisena.

Autot on sijoitettu rakennuksen ikkunoiden eteen, jossa sijaitsee ravintola. Ravintola ei ole ympäristöministeriön asetuksen tarkoittama asuinhuone tai majoitustila, joiden ikkunan tulee olla avattavissa. Lisäksi on huomattava, että asetuksen soveltamisala koskee uutta rakennusta, jollaisesta ei tässä tapauksessa ole kyse. Autopaikkojen sijoittamisen ravintolan ikkunan eteen ei näin ollen voida katsoa olevan ympäristöministeriön asetuksen määräysten vastaista.

Toimenpidepyynnön mukaan autojen pysäköintipaikat on sijoitettava vähintään 8 metrin etäisyydelle ilmastointilaitteista, mikä perustuu D2 Suomen rakentamismääräyskokoelmaan. Tältä osin on todettava, että kyseinen rakentamismääräys on kumottu 1.1.2018 voimaan tulleella ympäristöministeriön asetuksella uuden rakennuksen sisäilmastosta ja ilmanvaihdosta.

Kolmen auton sijoittaminen ilman minkäänlaista rakennelmaa ei ole toimenpideluvanvarainen toimenpide. Autojen sijoittaminen ei ole myöskään voimassa olevan asemakaavan vastaista, koska asemakaavassa ei ole määräystä, jonka mukaan rakennuksen edusta tulisi jättää vapaaksi. Myöskään rakennusluvassa ei ole määrätty alueen käytöstä, jolla autopaikat sijaitsevat.

Kuten Pelastuslaitoksen lausunnosta ja raportista käy ilmi, pihaan ei ole laadittu pihasuunnitelmaa eivätkä yhtiöt ole sopineet sen käytöstä keskenään. Edelleen kiinteistöjen välinen sopiminen piha-alueen käytöstä on ensisijainen tapa edetä asiassa. Taloyhtiöillä on huolellisuusvaatimus ja pelastussuunnitelman laadintavelvollisuus, missä asia tulee tunnistaa ja käsitellä. Asia on siten sovittava yhtiöiden välillä.

Päätelmä

Toimenpidepyynnön kohteena oleva autojen sijoittaminen ja niiden poistaminen ei edellä olevilla perusteilla vaadi toimenpidelupaa. Autojen sijoittaminen ei ole myöskään asemakaavan määräysten, rakennusluvan tai lain vastaista. Asiassa ei ole muutoinkaan ilmennyt mitään, minkä perusteella rakennusvalvontaviranomaisen tulisi ryhtyä toimenpiteisiin.

Oheismateriaali 1Toimenpidepyyntö 14.6.2021

Oheismateriaali 2Lisäselvitys toimenpidepyyntöön 17.2.2022

Oheismateriaali 3Pelastuslaitoksen lausunto 6.9.2021

Oheismateriaali 4Pelastuslaitoksen pöytäkirja 10.2.2022

Rakennusvalvontapäällikkö Annika Alppi:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää edellä esitetyin perustein, että rakennusvalvonnalle tehty toimenpidepyyntö ei anna aihetta toimenpiteisiin rakennusvalvontaviranomaisen osalta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoKiinteistö Oy Casagrandentalo
aoOy Baloo Ab