Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta10228.04.20224

13302-2021 (10 00 02, 00 01 02)

Seikkailupuiston grillin savuhaitta

Tiivistelmä:

Seikkailupuiston vieressä sijaitsevien asunto-osakeyhtiöiden asukkaat (47 allekirjoittajaa) ovat tehneet toimenpidepyynnön koskien Seikkailupuiston grillistä aiheutuvaa savuhaittaa. Toimenpidepyynnössä vaaditaan grillin siirtämistä tai sen käytön lopettamista, koska siitä aiheutuu asumisviihtyvyyden vähentymistä ja terveyshaittaa. Lautakunnalle ehdotetaan, että asia ei anna tässä vaiheessa esitettyjen selvitysten perusteella aihetta terveydensuojeluviranomaisen toimenpiteisiin.

Rlupalk § 102

Johtava terveystarkastaja Jaana Annunen, ympäristölakimies Nina Mattila 11.4.2022

Asian aiemmat vaiheet

Seikkailupuiston vieressä sijaitsevien asunto-osakeyhtiöiden asukkaat ovat tehneet kaupunkiympäristölautakunnalle osoitetun toimenpidepyynnön koskien Seikkailupuiston grillistä aiheutuvaa savuhaittaa. Toimenpidepyynnön mukaan grillistä aiheutuu savunhajusta johtuvaa asumismukavuuden alentumista. Toimenpidepyynnössä todetaan, että pitkäaikaisesti puunpoltosta aiheutuville pienhiukkasilla altistuminen on terveyshaitta. Toimenpidepyynnön tekijät vaativat grillin siirtämistä tai sen käytön kieltämistä.

Rakennus- ja lupalautakunta toimii Turun kaupungin hallintosäännön 49 §:n mukaan terveydensuojelulain mukaisena terveydensuojeluviranomaisena. Koska toimenpidepyynnön perustelut liittyvät olennaisesti grillin savusta mahdollisesti aiheutuvaan terveyshaittaan, asian käsittelyn katsotaan kuuluvan rakennus- ja lupalautakunnan toimivaltaan.

Terveystarkastajat ovat tehneet paikalle tarkastuksen 6.6.2014. Tarkastuspöytäkirjassa on todettu, että grillipaikasta aiheutuvien haittojen poistamiseksi tai pienentämiseksi tulee tehdä seuraavat toimenpiteet:

Grillin savusta mahdollisesti aiheutuvaa terveyshaitta-asiaa on käsitelty aiemmin terveydensuojeluviranomaisena toimineessa kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa 16.5.2017 § 167. Tuolloin lautakunta päätti, että toimenpidepyyntö ei anna esitettyjen selvitysten perusteella aihetta terveydensuojeluviranomaisen toimenpiteisiin. Lisäksi lautakunta päätti lähettää asian vapaa-aikatoimialalle sen selvittämiseksi, löytyykö grillille vaihtoehtoista sijoituspaikkaa Seikkailupuiston alueelta.

Asianosaisten kuuleminen

Tilapalveluille ja vapaa-ajan palvelukokonaisuudelle on annettu mahdollisuus antaa selvityksensä toimenpidepyynnön johdosta.  

Tilapalveluiden selvityksen mukaan grilli on osa Seikkailupuiston toimintaa ja se on sijoitettu nykyisen huoltorakennuksen päähän, jotta Seikkailupuistossa työskentelevä henkilökunta voi valvoa grillin käyttöä. Lisäksi grillauspaikkaa valvotaan valvontakameralla. Grillissä poltettavat puut ovat kuivia klappeja ja grillissä on ohjeistettu mitä siinä poltetaan. Puiden poltto Seikkailupuistossa tapahtuu ainoastaan aikoina, jolloin puistossa on valvottua toimintaa eikä polttoa suoriteta koko toiminta-aikaa. Etäisyys lähirakennuksiin on yli 20 m.

Vapaa-ajan palvelukokonaisuuden nuorisopalveluiden selvityksen mukaan asiakasnäkökulmasta Seikkailupuiston grillausmahdollisuus saa paljon positiivista palautetta. Grilli on Seikkailupuiston asiakkaiden käytössä kesäkautena määriteltyinä toiminta-aikoina touko-heinäkuun aukiolopäivinä klo 11-17 välisenä aikana. Seikkailupuiston työntekijät valvovat grillin käyttöä ja ohjeistavat asiakkaita sen käytössä. Grillin vuotuiset käyttötunnit ovat melko pienet ja poltetun puun määrä vähäinen. Muina kuin määriteltynä toiminta-aikoina grilli on lukittu eikä sitä voi käyttää. Muita mahdollisia korvaavia paikkoja valvotulle grillille ei ole osoittaa Seikkailupuiston alueelta. Grillin sijainti keskustan tuntumassa, viihtyisällä puistoalueella on saanut paljon kiitosta, sillä kaikilla ei ole mahdollisuutta matkustaa retkeilyalueille.

Päätösehdotus ja annetut vastineet on toimitettu toimenpidepyyntöön merkitylle yhteyshenkilölle ja varattu mahdollisuus antaa asiaan kirjallinen vastineensa. Asianosaisen antaman vastineen mukaan asiaan tulisi puuttua, koska pienhiukkaset aiheuttavat terveyshaittaa ja grillin siirtäminen on mahdollista.

Perustelut

Terveydensuojelulain 46.1 §:n mukaan tarkastus tai siihen liittyvä muu valvontatoimi voidaan tehdä pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyissä tiloissa muutoin kuin tilan haltijan tai omistajan omasta aloitteesta vain, jos se on välttämätön sen selvittämiseksi, aiheutuuko haltijalle tai muulle tilassa oleskelevalle taikka naapurille terveyshaittaa. Nyt kyseessä olevassa asiassa asunnontarkastus on mahdollinen vain asuntojen haltijoiden omasta aloitteesta. Kun asiaa on käsitelty kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa vuonna 2017 on todettu, että savusta haittaa kokevien yksittäisten asukkaiden aloitteesta tehtävillä asunnontarkastuksilla savunhajun haitta-astetta voisi arvioida ympäristöterveyden toimesta lähinnä aistinvaraisesti. Tarkastuksen perusteella terveyshaitan toteaminen olisi kuitenkin vaikeaa, koska mm. tuulen suunta, ilmanpaineet ja palon vaihe vaikuttavat asiaan.

Terveydensuojelulain 27.1 §:n mukaan, jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä. Terveydensuojelulain 27.4 §:n mukaan määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin. Terveyshaitan selvittämiseksi voidaan lisäksi antaa määräys rakenteen kuntotutkimuksen suorittamisesta.

Asumisterveysasetuksen 3.1 §:n mukaan terveyshaitta on arvioitava kokonaisuutena siten, että altisteen toimenpiderajaa sovellettaessa otetaan huomioon altistumisen todennäköisyys, toistuvuus ja kesto, mahdollisuudet välttyä altistumiselta tai poistaa haitta sekä poistamisesta aiheutuvat olosuhteet ja muut vastaavat tekijät.

Kokonaisuutena arvioiden ympäristöterveys on pitänyt arvioidessaan tilannetta vuonna 2017 ja pitää edelleen epätodennäköisenä, että tässä tapauksessa grillin savusta voisi aiheutua terveyshaittaa. Asunto-osakeyhtiöt voivat kuitenkin tilata asian lisäselvittämiseksi pätevältä ulkopuoliselta asiantuntijalta pienhiukkasten pitoisuutta sisäilmassa selvittävän mittauksen. Ympäristöterveys ei suorita lainkaan tällaisia mittauksia, vaan ne tulee kiinteistöjen haltijoiden aina tilata ulkopuoliselta asiantuntijalta. Mikäli asunto-osakeyhtiöt päätyvät tilaamaan mittauksen, sen suorittavalla asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin. Ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista ja toimenpiderajoista säädetään tarkemmin asumisterveysasetuksessa (545/2015). Ympäristöterveys voi arvioida terveyshaittaa ulkopuolisen asiantuntijan lisäselvityksestä.

Hallintolain 6 §:n mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia. Ympäristöterveys ei voi määrätä siirtämään grilliä tai sen käyttökiellosta tilanteessa, jossa terveydensuojelulain mukaiset edellytykset määräyksen antamiseen eivät täyty.

Lainkohdat:

Terveydensuojelulaki 27 §, 46 §, 49 §

Asumisterveysasetus 3 §, 21 §

Hallintolaki 6 §, 34 §

Oheismateriaali 1Toimenpidepyyntö 3.11.2021

Oheismateriaali 2Tarkastuspöytäkirja 6.6.2014

Oheismateriaali 3Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa 16.5.2017 § 167 dnro 4254-2017

Oheismateriaali 4Tilapalveluiden vastine 25.2.2022

Oheismateriaali 5Vapaa-ajan palvelukokonaisuuden nuorisopalveluiden vastine 2.3.2022

Oheismateriaali 6Asianosaisen vastine 22.3.2022

Ympäristöterveyspäällikön varahenkilönä johtava terveystarkastaja Jaana Annunen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää, että toimenpidepyyntö ei anna tässä vaiheessa esitettyjen selvitysten perusteella aihetta terveydensuojeluviranomaisen toimenpiteisiin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAsunto Oy Kupittaan Haikara, Turku
tiedAsunto Oy Kupittaan Joutsen, Turku
aoAsunto Oy Kupittaan Kurki, Turku
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
aoKonsernihallinto, tilapalvelut, kohdejohtaminen
aoVapaa-aika, nuorisopalvelut