Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta10128.04.20223

6721-2021 (11 02 00)

Elintarvikelain mukainen hallintopakkoasia Malan Market:n elintarvikehuoneisto Malan lihakauppa/uhkasakon asettaminen

Tiivistelmä:

Elintarvikehuoneistossa on havaittu puutteita koskien elintarvikkeista annettavia tietoja ja naudanlihan merkitsemiseen ja jäljitettävyyteen liittyen. Lautakunnalle ehdotetaan määräyksen tehostamista uhkasakolla.

Rlupalk § 101

Ympäristöterveys, johtava terveystarkastaja Päivi Nurmi ja ympäristölakimies Nina Mattila 7.3.2022:

Toimija

Malan Market, y-tunnus 3092308-4

Eerikinkatu 5 as 15

20100 Turku

Toimipaikan nimi ja osoite

Malan Lihakauppa

Eerikinkatu 5 LH 17

20100 Turku

Asian aiemmat vaiheet

Malan Market´n elintarvikehuoneistossa Malan lihakauppa osoitteessa Eerikinkatu 5 LH 17, 20100 on tehty tarkastukset 15.2.2021, 21.4.2021, 17.5.2021, 31.8.2021 sekä 7.9.2021. Toiminnassa on todettu puutteita elintarvikkeiden merkinnöissä, jäljitettävyydessä, naudanlihan merkintäjärjestelmässä, sivutuotteiden käsittelyssä sekä elintarvikkeiden käyttöiän valvonnassa.

Ympäristöterveyspäällikkö on antanut toimijalle määräyksen (12.8.2021 § 19), jonka mukaan toimijan tuli suorittaa muun muassa seuraavat toimenpiteet.

”Irtomyynnissä olevan naudanlihan ja siitä valmistetun jauhelihan välittömässä läheisyydessä, näkyvällä tavalla merkittynä on oltava seuraavat merkinnät alkuperä, erätunnus, teurastettu -merkintä ja teurastamon hyväksymisnumero sekä leikattu -merkintä ja merkitä valmistuslaitoksen hyväksymisnumero.”

ja

”Naudanlihan merkintäjärjestelmä tulee laatia ja siinä tulee olla

Toimijan tulee aloittaa edellä kuvatun mukainen naudanlihanmerkintäjärjestelmän kirjanpito myymästään naudanlihasta.”

Elintarvikehuoneistossa 31.8.21 ja 7.9.21 suorituissa tarkastuksissa todettiin yhä puutteita.

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole toistuvista huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia, jotka koskevat elintarvikkeista annettavia tietoja.

Tarkastuksella 11.2.2022 todettiin, että tiskiin oli virheellisesti merkitty ”naudanliha” tuotteiden yhteyteen, vaikka kaikki lihat olivat peräisin vasikasta. Vasikan lihan tiedoista puuttui lisäksi teurastettu ja

leikattumerkinnät. Palvelumyynnissä olevia sisäelimiä ja naudan häntää ei oltu merkitty elintarvikkeen nimillä myynnin yhteydessä. Lisäksi todettiin, että toiminnalla ei ole kirjallista naudanlihan merkintäjärjestelmää. Työntekijä esitti, että toiminnassa hän merkitsee sinisellä värillä (viivalla) lähetteisiin mikä erä on juuri käytössä. Edellisessä lähetteessä ei ollut mitään merkintää, joten järjestelmä oli otettu käyttöön tätä tarkastusta varten. Tällä merkintätavalla ei pystytä todentamaan jäljitettävyyttä eikä erottelemaan erien käyttöä.

Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan. Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 297/2021 § 6 mom 1, 3)

Elintarvikkeista, elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä ja elintarvikekontaktimateriaaleista on ilmoitettava vastaanottajalle elintarvikesäännöksissä edellytetyt jäljitettävyystiedot. (Elintarvikelaki 14.1 §) Elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 15.1 §)

Valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai 2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa. (Elintarvikelaki 55 § 1 mom ja 4 mom).

Valvontaviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakosta sekä teettämis- ja keskeyttämisuhasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990). Se, joka rikkoo tämän lain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, voidaan jättää tuomitsematta rangaistukseen samasta teosta, jos uhkasakko on tuomittu maksettavaksi. (Elintarvikelaki 68 §)

Uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakko asetetaan määrältään kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko). Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat. (Uhkasakkolaki 6 §) Juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa (uhkasakkojakso) varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu. (Uhkasakkolaki 9 §)

Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II artikla 3)

Elintarvikealan toimijoiden on:

a) osoitettava noudattavansa 1 kohtaa toimivaltaiselle viranomaiselle tavalla, jota kyseinen viranomainen edellyttää ottaen huomioon elintarvikeyrityksen luonne ja koko;

b) varmistettava, että kaikki asiakirjat, joissa kuvataan tämän artiklan mukaisesti kehitettyjä menettelyjä, ovat aina ajan tasalla;

c) säilytettävä muita asiakirjoja ja merkintöjä tarkoituksenmukainen aika.

(EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 5 artikla kohta 4)

Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

4. Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. (EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18)

Kaikilla asetuksen (EY) N:o 1760/2000 12 artiklan kolmannessa luetelmakohdassa tarkoitetuilla toimijoilla ja järjestöillä on oltava kussakin tuotanto- ja myyntivaiheessa käytössään tunnistusjärjestelmä ja kattava rekisteröintijärjestelmä.

Tällaista järjestelmää on sovellettava siten, että varmistaakseen lihan tunnisteen ja kyseisen eläimen tai kyseisten eläinten välinen yhteys kyseisen asetuksen 13 artiklan 1 kohdan ja 16 artiklan 2 kohdan mukaisesti.

Rekisteröintijärjestelmän on erityisesti sisällettävä tiedot karjan, ruhojen ja/tai lihapalojen saapumisesta ja lähdöstä, jotta taataan saapumisia ja lähtöjä koskevien tietojen yhtäpitävyys. KAs (EY) N:o 1825/2000 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 artikla 1)

2. Poiketen siitä, mitä asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 artiklan 2 kohdan b ja c alakohdassa säädetään, toimijoiden ja järjestöjen on merkittävä myyntipaikassa lopulliselle kuluttajalle myyntiä varten esillä pidetyt esipakkaamattomat lihapalat ilmoittamalla niiden maiden nimet, joissa lihan alkuperänä olevat eläimet ovat syntyneet ja joissa ne on kasvatettu ja teurastettu, sekä niiden maiden nimet, joissa ruhot on leikattu.

Sellaisista eläimistä peräisin oleva liha, jotka ovat syntyneet ja/tai jotka on kasvatettu ja/tai teurastettu eri maissa, on eroteltava toisistaan selkeästi myyntiin tarjottaessa. Myyntipaikassa ilmoitettavat tiedot on sijoitettava kyseisten lihapalojen läheisyyteen siten, että lopullinen kuluttaja voi erottaa toisistaan eri alkuperää olevat lihat.

Toimijan, joka tarjoaa päivittäin yhdessä myytäväksi muita kuin esipakattuja lihapaloja, on merkittävä luetteloon teurastamojen tai leikkaamojen hyväksymisnumerot sekä viittaus kyseiseen päivämäärään. Nämä tiedot on ilmoitettava pyynnöstä asiakkaalle. (Kas (EY) N:o 1825/2000 artikla 5c)

1. Toimijoiden ja järjestöjen, jotka pitävät naudanlihaa kaupan yhteisössä, on merkittävä se tämän artiklan säännösten mukaisesti.

Pakollisella merkintäjärjestelmällä on varmistettava yhteys toisaalta tunnistetun ruhon, sen neljänneksen tai tunnistettujen lihapalojen sekä toisaalta yksittäisen eläimen välillä tai, jos sitä merkinnässä olevien tietojen paikkansa pitävyyden tarkistamiseksi voidaan pitää riittävänä, kyseisen eläinryhmän välillä.

2. Merkinnässä on oltava seuraavat tiedot:

a) viitenumero tai -koodi, joka osoittaa lihan ja eläimen/eläinten välisen yhteyden. Tämä numero voi olla sen yksittäisen eläimen tunnistusnumero, josta liha on peräisin, tai eläinryhmän tunnistusnumero;

b) sen teurastamon hyväksymisnumero, jossa eläin tai eläinryhmä on teurastettu, sekä jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa teurastamo sijaitsee. Tieto on esitettävä seuraavasti: "Teurastettu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi) (hyväksymisnumero)";

c) sen leikkaamon, jossa ruhot tai ruhoryhmät on leikattu, hyväksymisnumero sekä jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa kyseinen leikkaamo sijaitsee. Tieto on esitettävä seuraavasti: "Leikattu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi) (hyväksymisnumero)".

5. a) Toimijoiden ja järjestöjen on sisällytettävä merkintöihin myös seuraavat tiedot: (653/2014)

i) jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa eläin on syntynyt;

ii) jäsenvaltiot tai kolmannet maat, joissa eläin on kasvatettu teuraaksi;

iii) jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa eläin on teurastettu.

b) Jos liha on peräisin eläimistä, jotka ovat syntyneet ja jotka on kasvatettu ja teurastettu

i) samassa jäsenvaltiossa, tieto voidaan esittää muodossa "Alkuperä: (jäsenvaltion nimi)";

ii) samassa kolmannessa maassa, tieto voidaan esittää muodossa "Alkuperä:(kolmannen maan nimi)".

(EPNAs (EY) N:o 1760/2000 jako 1 artikla 13)

Pakollisen naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus on liitettävä toimijan elintarvikelain 20 §:n mukaiseen omavalvontasuunnitelmaan. Järjestelmä on pidettävä ajan tasalla. Järjestelmää koskeva kirjanpito on säilytettävä vähintään kaksi vuotta lukuun ottamatta vähittäismyymälöitä, joiden osalta kirjanpidon säilytysaika on vähintään yksi vuosi.

2. mom.

Merkintäjärjestelmän tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:

1. kuvaus naudanlihan kulusta ja siitä, miten eri naudanlihaerät pidetään erillään sekä tähän liittyvistä työvaiheista;

2. kuvaus naudanlihan jäljittämisestä ja merkitsemisestä;

3. selostus erätunnuksen määrittelystä ja naudanlihan merkitsemiseen käytetyistä merkinnöistä;

4. kirjanpito vastaanotetusta sekä lähetetystä ja/tai myydystä naudanlihasta sisältäen sen määrän ja merkinnät;

5. teurastamon ja pienteurastamon osalta kirjanpito teurastettavaksi tuoduista naudoista;

6. suunnitelma virheellisesti merkittyjen tuotteiden vetämisestä pois markkinoilta sekä siihen liittyvä tiedotussuunnitelma;

7. suunnitelma henkilökunnan perehdyttämisestä merkintäjärjestelmään; sekä

8. merkintäjärjestelmästä vastaavan henkilön nimi.

(Maa- ja metsätalousministeriön asetus 434/2008 3 §)

Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.

Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.

Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Mmm asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 § 22 mom 1)

Kuuleminen

Hallintolain ja uhkasakkolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista.

Toimiajan edustaja oli yhteydessä ympäristöterveyteen ja pyysi että seuraavalle tarkastukselle otettaisiin mukaan tulkki. Elintarvikehuoneistossa suoritettiin tulkin kanssa tarkastus 11.2.2022. Ympäristöterveys totesi tarkastuksella, että osa aiemmin havaituista puutteista oli korjattu, mutta elintarvikkeista annettavissa tiedoissa ja naudanlihan jäljitettävyyttä koskevissa tiedoissa oli puutteita, joiden korjaamiseksi on annettava määräys. Ottaen huomioon, että toimijalle on toistuvasti huomautettu näistä puutteista, määräystä on syytä tehostaa uhkasakolla. Muiden tarkastuksella havaittujen puuteiden osalta katsotaan riittäväksi toimenpiteeksi tarkastuspöytäkirjalla annettu kehotus korjata puutteet määräaikaan mennessä.

Oheismateriaali 1Tarkastuspöytäkirja 25.2.2022

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta määrää Malan Market´n juoksevan uhkasakon uhalla suorittamaan seuraavat toimenpiteet välittömästi ja viimeistään yhden kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:

1. Irtomyynnissä olevan naudanlihan ja siitä valmistetun jauhelihan välittömässä läheisyydessä on oltava näkyvällä tavalla merkittynä seuraavat merkinnät: alkuperä, erätunnus, teurastettu -merkintä ja teurastamon hyväksymisnumero sekä leikattu -merkintä ja merkitä valmistuslaitoksen hyväksymisnumero

2. Naudanlihasta tulee laatia merkintäjärjestelmä ja siinä tulee olla

Toimijan tulee aloittaa edellä kuvatun mukainen naudanlihanmerkintäjärjestelmän kirjanpito myymästään naudanlihasta.

Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 1. osalta: kiinteänä peruseränä tuhat (1 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä kaksisataa (200) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 2. osalta: kiinteänä peruseränä tuhat (1 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä kaksisataa (200) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Samalla lautakunta päättää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Sovellettavat säännökset

Elintarvikelaki 297/2021 6 §, 14 §, 15 §, 55 §, 68§, 78 §

Mmm asetus 318/2021 § 22

Komission asetus (EU) N:o 931/2011 artikla 3

EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18

EPNAs (EY) N:o 1760/2000 jako 1 artikla 13

EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 3 artikla, 5 artikla kohta 4

Komission asetus (EY) N:o 1825/2000 artikla 1, artikla 5c

Komission asetus (EU) 142/2011

EPNAs (EY) N:o 1069/2009

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 § ja 22 §

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoMalan Market
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys