Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta9213.04.20225

8947-2021 (10 03 00)

Lausunnon antaminen Turun hallinto-oikeudelle / purkamislupapäätös (Pikisaari) 53-12-4, Valaanpyytäjänkatu 16 (2021-711)

Tiivistelmä:

Turun hallinto-oikeudelle esitetään annettavaksi lausunto, että purkamislupapäätöksestä tehty valitus tulee hylätä.

Rlupalk § 92

Järjestämisen tuki, valvontalakimies Esa Mettälä 5.4.2022:

Rakennus- ja lupalautakunta on 22.12.2021 § 376 myöntänyt purkamisluvan vapaa-ajan asunnon purkamiseen kiinteistöllä 53-12-4, osoitteessa Valaanpyytäjänkatu 16.

Valaanpyytäjänkadun asukas on valittanut päätöksestä Turun hallinto-oikeudelle, joka on pyytänyt lautakunnalta lausuntoa asiassa 14.3.2022 mennessä. Lausunnon antamiselle on saatu lisäaikaa 22.4.2022 saakka.

Rakennusvalvonta esittää, että Turun hallinto-oikeudelle annettaisiin asiassa seuraava lausunto.

Lausuntoehdotus

Turun rakennus- ja lupalautakunta palauttaa viitelähetteet asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa lausuntonaan asiaan kunnioittavasti seuraavaa:

Valituksessa on muutoksenhaun perusteeksi esitetty, että päätös perustuu puutteellisiin selvityksiin. Valituksen mukaan selvitystä purkamisluvan kohteena olevan rakennuksen merkityksestä lepakoiden lisääntymis- ja lepopaikkana ei ole riittävällä asiantuntemuksella laadittu. Lepakoiden suojelua ei ole valittajan mukaan riittävästi huomioitu ja siksi purkamislupa pitäisi kumota.

Valituksessa viitataan myös osayleiskaavan suojelumerkintään sekä siihen, että rakennuksen kuntokartoitusraportti antaa virheellisen kuvan rakennuksen kunnosta, rakennus on valittajan mielestä todellisuudessa kunnostettavissa. Näilläkin perusteilla purkamislupa tulee valittajan näkemyksen mukaan kumota.

Purkamisluvan edellytykset

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 139 §:n mukaan purkamisluvan myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista. Mikäli nämä MRL:n mukaiset purkamisluvan edellytykset täyttyvät, purkamislupa on myönnettävä. Kielteistä päätöstä purkamislupahakemukseen voidaan perustella vain sillä, etteivät MRL:n mukaiset luvan myöntämisen edellytykset täyty. Kyse on MRL:n nojalla tehtävästä purkamisluvan edellytysten arvioinnista.

MRL 197 §:n mukaan lupa-asiaa ratkaistaessa ja muuta viranomaispäätöstä tehtäessä on lisäksi noudatettava, mitä luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla säädetään.

Lepakot

Lepakoiden suojelua koskeva kysymys on luonnonsuojelulain säännösten perusteella ratkaistava asia. Purkamisluvan kohteena olevassa rakennuksessa on tehty havaintoja lepakoista, minkä vuoksi Varsinais-Suomen ELY-keskus on lausunnossaan 9.9.2021 todennut, että on perusteltua arvioida rakennuksen olevan lepokoiden lisääntymis-/ levähdyspaikka, jonka hävittäminen edellyttää luonnonsuojelulain 49 § mukaisen poikkeusluvan. Rakennuksen omistaja on hakenut kyseistä poikkeuslupaa. Varsinais-Suomen ELY-keskus on päätöksellään 14.12.2021 myöntänyt hakijalle luonnonsuojelulain 49 § mukaisesti poikkeuksen lepakoiden lisääntymis- ja levähdyspaikan hävittämis- ja heikentämiskiellosta. Päätöksessä on lukuisia ehtoja mm. purkutöiden ajankohtaan sekä lepakoille soveltuvien pönttöjen asentamisesta alueelle. Nämä ELY-keskuksen poikkeuspäätöksen ehdot on huomioitu myös purkamislupapäätöksen ehdoissa. Luonnonsuojelulain mukainen lepakoiden suojelua koskeva kysymys on ratkaistu ELY-keskuksen lainvoimaisella poikkeuspäätöksellä ja luonnonsuojelulain määräykset on näin ollen purkamislupapäätöksessä huomioitu MRL 197 §:n edellyttämällä tavalla.

Kaavamerkinnät

Voimassa olevassa asemakaavassa rakennusta ei ole suojeltu, mutta sen sijaan aikaisemmassa, vuoden 2002 osayleiskaavassa sekä 11.12.2021 voimaan tulleessa uudessa osayleiskaavassa rakennuksella on suojelumerkintä. Purkamislupahakemuksesta on pyydetty lausunto kaupungin kaavoitukselta, museokeskukselta sekä Varsinais-Suomen ELY-keskukselta. Kaikki lausunnot ovat olleet puoltavia. Kaavoitus ei ole ryhtymässä suojelemaan rakennusta asemakaavalla. ELY-keskus on puolestaan lausunnossaan 26.5.2021 todennut, että yleiskaavan merkinnät tulee ottaa lupakäsittelyssä huomioon, mutta tässä tapauksessa yksittäisen rakennuksen säilyttäminen ei ole välttämätöntä, koska rakennuksen korjaaminen saattaisi edellyttää niin mittavia korjaustoimenpiteitä, että se merkitsisi rakennuksen suojeluarvojen menettämistä.

Rakennuksen kunto

Rakennuksen kunnolla ei ole purkamisluvan myöntämisen edellytysten täyttymisen kannalta suoraan merkitystä. MRL 139 § ei edellytä, että rakennuksen tulee olla huonokuntoinen, jotta purkamislupa voidaan myöntää. Myös hyväkuntoisen rakennuksen saa purkaa, mikäli rakennuksen omistaja niin haluaa eikä purkamiselle on MRL 139 §:n mukaista estettä. Kuten edellä on todettu, kaavoituksen, museokeskuksen sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunnot purkamislupahakemuksesta ovat olleet puoltavia. Purkamisluvan myöntämiselle ei ole estettä.

Edellä esitetyn perusteella MRL:n mukaiset purkamisluvan myöntämisen edellytykset ovat täyttyneet ja purkamislupa on myönnettävä.

Rakennus- ja lupalautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä.

Oheismateriaali 1Purkamislupapäätös 22.12.2021

Oheismateriaali 2Lausuntopyyntö ja valituskirjelmä

Oheismateriaali 3Varsinais-Suomen ELY-keskuksen poikkeuspäätös 14.12.2021

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asian esitteli valvontajohtajan varahenkilönä rakennusvalvontapäällikkö Annika Alppi.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus