Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta7231.03.20226

3780-2022 (00 01 02)

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman 2021 toteutuminen

Tiivistelmä:

Kuntien tulee arvioida vuosittain ympäristöterveyden valvonnan toteutuminen. Valvontasuunnitelmassa on mukana elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta sekä eläinlääkintähuolto. Toteuma oli vuonna 2021 keskimäärin 31 %. Tarkastusmääriin vaikutti edelleen COVID-19 epidemia, minkä vuoksi myös vuosi 2021 oli poikkeava eikä ole verrattavissa epidemiaa edeltävään aikaan. Valvonnan suunta on kuitenkin muutostilassa normaaliin. Valvontahenkilöstöä on yksikössä liian vähän suhteessa valvontavelvoitteeseen. Tarkastusten määrä nousi noin 23 % vuonna 2021. Ympäristöterveyden nettotappio kasvoi 4 % vuodesta 2020. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 45 % toimintamenoista. Rakennus- ja lupalautakunnalle esitetään ympäristöterveyden 2021 valvontasuunnitelman raportti toteutumisesta.

Rlupalk § 72

Ympäristöterveys, ympäristöterveyspäällikön varahenkilö Päivi Nurmi, johtava terveystarkastaja Jaana Annunen:

Ympäristöterveyden laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty rakennus- ja lupalautakunnassa 27.12.2018 § 484. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Ruokavirasto (elintarvikevalvonta ja eläinten hyvinvoinnin valvonta) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta). Valvontatiedot kirjataan suoraan valtakunnalliseen Ruokaviraston ylläpitämän VATI-kohdetietojärjestelmään, jossa tiedot ovat keskusviranomaisten ja aluehallintovirastojen käytössä. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydestä vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveys

 201920202021
Tulot €544 166508 773560 278
Toimintamenot €1 165 1451 143 7521 222 570
Netto €-  621 029-  634 980 - 662 292

 

 1.    Terveysvalvonnan perusyksikkö (14 henkilöä):

 201920202021
Tulot €325 223288 738 321 012
Toimintamenot €891 802 868 872946 888
Netto €- 566 579- 580 134- 625 876  

 

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2021 päätoimisesti seitsemän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri sekä johtava terveystarkastaja. Terveydensuojelu- ja tupakkavalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa. Yksi terveystarkastaja virka muutettiin johtavan terveystarkastajan viraksi ja virka täytettiin elokuussa 2021. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveyspäällikkö.

COVID-19 epidemian vuoksi kohdekäyntitarkastuksia tehtiin edelleen vähemmän kuin normaalisti. Etätöitä suosittiin ja asiakirjatarkastuksia suoritettiin, mikäli se oli mahdollista. Koronavirus epidemian leviämisen estämiseksi tehdyt toimenpiteet ja neuvontatarve kentällä jatkuivat vielä vuonna 2021.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on edelleen käyttöongelmia ja se hidastaa käytännön valvontatyötä arviolta – 15 -20 %. Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa ylimääräistä työtä.

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (5 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kolme eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja kaupungin eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

 201920202021
Tulot €86 00091 134 98 952
Toimintamenot €114 906121 197114 020
Netto €- 28 906 - 30 063 - 15 068

2.2. Eläinhoitola:

 201920202021
Tulot €132 893128 900  140 313
Toimintamenot €158 437153 683   161 661
Netto €-25 544- 24 783   -21 348

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli valvontasuunnitelmassa Turun kaupungin alueella noin 2 377 kpl, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 1 664 kpl. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 657 kpl, joista suunnitelman mukaisia oli 402 (61 %) ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 255 (39 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 24 %. Vastaava luku 2019 oli 40 % ja 2020 oli 19 %.  

OIVA-tarkastukset tehdään Ruokavirasto mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. Aiempi arvio siitä, että nykyisillä tarkastajaresursseilla kohteiden kertaalleen läpikäyntiin kuluisi vähintään 3,5-4 vuotta ei enää pidä paikkansa. Pandemiasta johtuva lisäkuorma valvonnalle pitkittää ennustetta käydä läpi kaikki valvontakohteet kertaalleen ja arvio on nyt 4-6 vuotta vuoden 2021 resursseilla. Elintarvikevalvonnan kohteista osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Ruokavirasto on määrittänyt tarkastajille aiemmin tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa 2015 alkaen. Nykyisellään numeerista tavoitetasoa ei ole enää määritelty.  Vuonna 2021 elintarvikevalvonnan kohteisiin kohdistui edelleen koronaepidemian vuoksi niiden toiminnan rajoittamista, toiminnan muuttamista ja kohteiden kiinnioloja valtiohallinnon taholta. Elintarvikevalvonta teki paljon tarkastuksia asiakirjatarkastuksina kohdekäyntien sijasta Ruokaviraston ohjeistuksen mukaisesti. Elintarvikevalvonnassa valvonnan lisäksi panostettiin toimijoiden ohjaukseen ja neuvontaan poikkeuksellisessa epidemiatilanteessa.

Elintarvikevalvonnan näytteitä otettiin 10 kpl. Suunniteltuja omia näytteenottoprojekteja toteutettiin vain osittain (sienten ja marjojen radioaktiivisuusseuranta toteutui). Ruokamyrkytysepidemiaselvityksiä tehtiin 9 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat omista selvityksiin liittyvistä näytteistä ja Ruokaviraston projektinäytteistä

Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla n. 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä. Vastaavasti kohteisiin tehtävien tarkastusten lukumäärän perusteella tarkastajia olisi tarvittu henkilöä ottaen huomioon aiempi Ruokaviraston antama tarkastajakohtainen tarkastustavoitemäärän. Kokonaisarvio vajauksesta oli n. 9 htv. Elintarvikevalvontaa teki seitsemän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri sekä johtava terveystarkastaja. Lounais-Suomen aluehallintovirasto teki arviointi- ja ohjauskäynnin valvontayksikössä syksyllä 2018. Loppuraportissa aluehallintovirasto katsoo, että elintarvikevalvonnan henkilöstöresurssien vaje on vakava. Elintarvikevalvonnan kohteiden käyntitiheydet jäävät usein huomattavastikin alhaisemmiksi kuin Ruokaviraston suosituksissa riskiperusteiselle säännölliselle tarkastustoiminnalle on annettu. EU:n valvonta-asetus (EPNAs 882/2004) asettaa viralliselle valvonnalle vaatimuksen säännöllisyydestä. Säännöllisenä valvontana voidaan pitää enintään kolmen vuoden välein tapahtuvaa kohdekäyntiä elintarvikealan kohteessa. Nykyisillä henkilöstöresursseilla tämän lainsäädännön vaatimuksen toteutumisessa on puutteita.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, majoitustoimintaan tarkoitetut tilat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, lastenkodit, tehostetun palveluasumisen yksiköt ja liikuntatilat. Valvontakohteita oli 932 kpl. On huomioitava, että riskinarviointiin perustuvaa suunnitelman mukaista säännöllistä valvontaa ei voida korvata tai lopettaa terveyshaittaepäilyn käsittelyn ajaksi, joka joissain kohdetyypeissä (kuten oppilaitoksissa ja päiväkodeissa) voi olla pitkäkestoinen ja ketjuuntuva. Sen sijaan epäillyn terveyshaitan johdosta valvontakohteen valvonnan riskinarviointia tulee uudelleen arvioida ja tarkastustiheyttä mahdollisesti lisätä. Terveydensuojelun resurssitarve on kasvanut huomattavasti oppilaitosten, lastensuojeluyksiköiden ja päiväkotien sisäilmatyöryhmien työmäärän lisääntymisen vuoksi.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa valvonnan piiristä on poistettu 2015 alkaen sellaiset kohteet, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä poistetut kohteet kuuluvat kuitenkin edelleen ilmoitusvelvollisuuden piiriin ja ilmoituksista tehdään tarvittaessa päätös (TsL 13 §). Näiden sekä asumisterveyteen liittyvien kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily.

Puolustusvoimat, STM ja Valvira ovat yhteistyössä linjanneet, että varuskuntien majoitustilat kuuluvat terveydensuojelulain suunnitelmallisen valvonnan piiriin ja ovat ilmoitusvelvollisia 13 §:n 1 mom. 6 kohdan perusteella. Mikäli varuskuntien majoitustiloista ei ole aikaisemmin tehty terveydensuojelulain mukaista ilmoitusta, pyydetään ilmoitus tehtäväksi. Puolustusvoimien kasarmien kuntosaleja, saunoja ja vastaavia oheistiloja käsitellään valvonnassa samoin kuin muidenkin valvontakohteiden oheistiloja. Uudet valvontatoimet lisäävät terveydensuojelun resurssitarvetta.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen valvoo talousveden radioaktiivisuuden sekä asuntojen ja muiden oleskelutilojen sisäilman radonpitoisuuden viitearvojen noudattamista. Säteilylaki (156 §) velvoittaa selvittämään eräiden muiden oleskelutilojen radonpitoisuudet. Muussa oleskelutilassa henkilömäärä on yleensä tilojen kokoon nähden asuntoja suurempi ja niissä oleskelee muitakin kuin työntekijöitä. Erityisesti lasten osalta altistumisen rajoittaminen on tärkeää, koska säteilyannos kertyy elimistöön koko eliniän ajan. Terveydensuojelulain mukaisia suunnitelmallisen valvonnan piirissä olevia muita oleskelutiloja ovat mm. koulut, päiväkodit, tehostetun palveluasumisen yksiköt ja vastaanottokeskukset. Säteilyvalvonta lisää henkilöstöresurssi tarvetta.

Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia tehtiin 2021 414 kpl (2020 484 kpl).

Valvontasuunnitelman mukaan suunnitelmallisten tarkastuksia määrä vuodelle 2021 oli 433 kpl, josta toteutui 130 kpl eli 30 %. Vuonna 2020 vastaavat luvut olivat 463 kpl ja 30 %. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. päiväkoteja, liikuntatiloja, allastiloja ja majoitustiloja.

Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen.  Asunnontarkastuksia tai muita ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli yhteensä n. 284 kpl, joka on 67 % kaikista tarkastuksista (2020 340 kpl / 70 %).

Näytteenottosuunnitelma toteutui suunnitelman mukaisesti. Viranomaisnäytteitä otettiin yhteensä 758 kpl (2020: 940 kpl). Osa näytteenotosta toteutettiin ulkoistettuna. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi- ja allasvesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimavesien kohdalla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Suunnitelmallisiin valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet. Omana projektina tutkittiin Turun alueen päiväkotien pintapuhtautta 2021.

Terveydensuojelussa tarkastuksia rajoitettiin ja osa tarkastuksista tehtiin asiakirjatarkastuksina. Tarkastuskäyntejä kohdennettiin koronan leviämisen estämiseen liittyvinä toimenpiteinä. Välttämättömiä tarkastuksia suoritettiin sekä tartuntatautilain mukaisia hygieniakäyntejä lisättiin. Nämä kohdennetut käynnit olivat pois suunnitelmanmukaisesta valvonnasta. Terveydensuojelussa valvonnan lisäksi panostettiin toimijoiden ohjaukseen ja neuvontaan poikkeuksellisessa epidemiatilanteessa. Pandemiasta johtuva lisäkuorma valvonnalle pitkittää ennustetta valvontasuunnitelman toteuttamista Valviran valvontaohjelman mukaisen tarkastustiheyden mukaisesti vuoden 2021 resursseilla.

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Lisähenkilöstötarve on arviolta 4 htv:ta.

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin loppuraportissa, mm. että asunnontarkastuksiin käytettävissä olevat henkilövoimavarat eivät ole riittävät. Asunnontarkastukset jonoutuvat, sisäilma-asiat työllistävät enenemissä määrin ja valvontakohteiden tarkastustiheydet venyvät. Mahdollisesti terveyshaittaa kärsivät asiakkaat joutuvat odottamaan tarkastusta terveyshaittaa aiheuttavissa olosuhteissa pitkään.  

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita oli 255 kpl.

Tupakkalain suunnitelmallista valvontaa on yksinkertaistettu 2015 alusta. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Tämä on vähentänyt huomattavasti suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta. Vastaavasti tupakkavalvonta käsitteli uutena asiana tupakkalain 79 §:n mukaisia hakemuksia tupakoinnin kieltämiseksi asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja muihin tiloihin. Näitä hakemuksia käsiteltiin vuonna 2021 14 kpl ja (2020 8 kpl).

Valvontasuunnitelman mukaan tupakkavalvontatarkastusten tavoitemäärä oli 139 kpl, josta toteutui 3 % (2020 4 %). Laskennallinen tarvittava resurssi oli 0,2 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,3 - 0,4 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn sekä tupakointikieltopäätösten käsittelyyn. Tupakka- ja nikotiinilupia myönnettiin 2021 27 kpl (2020 37 kpl).

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin raportissa, että resurssivaje on vakava. Valvonnan resurssia on syytä lisätä.

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 153 kpl, joista eläinsuojelulain mukaisia tarkastuksia 124 kpl ja eläintautilain mukaisia 29 kpl. Näytteitä otettiin seuraavasti: vierasainenäytteet 2 kpl, muut näytteet 40 kpl, elävän eläimen vientitodistukset 3 kpl, terveystodistus vientiin 2 kpl, eläintautitodistus 8 kpl sekä muut todistukset, lausunnot 11 kpl.

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 5 886 (2020 6 332). Hoidettavia eläimiä oli yhteensä 742 kpl. Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 17 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 51 kpl ja päivystysaikana 64 kpl.

Turun kaupungin kilpailuttamassa maakunnallisessa pieneläinpäivystyksessä, Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy, kävi turkulaisia asiakkaita 5180 kpl. Vuonna 2020 pieneläinpäivystyksessä kävi 4765 ja 2019 4 331.

Johtopäätökset

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelma toteutui keskimäärin 31 %. Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnan sekä eläinlääkintähuollon kaikkia tarkastuksia tehtiin yhteensä 1 252 kpl, jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (11 terveystarkastajaa, kaksi johtavaa terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on n. 83 tarkastusta vuodessa (vuonna 2020 tarkastusmäärä oli 77 kpl/valvontaa tekevä viranhaltija. Ympäristöterveydenhuollon tavoite on, että jokainen tarkastaja tekee 100 tarkastusta. Tarkastusten kokonaismäärä nousi 23 % edellisvuoteen verrattuna.  

Koronavirusepidemia ja sen leviämisen estämiseksi tehdyt valtakunnalliset toimenpiteet tekivät vuodesta 2021 edelleen poikkeuksellisen eikä vuosi ole verrattavissa pandemiaa edeltäviin.

Suunnitelmallisesta valvonnasta toteutui elintarvikevalvonnassa 24 %, terveydensuojelussa 30 % ja tupakkavalvonnassa 3 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään ja lisäksi terveydensuojelussa valvonnasta perustui 67 % äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio kasvoi 4 % vuodesta 2021. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 45 % toimintamenoista. Lupia ja todistuksia myönnettiin yhteensä 321 kpl, mikä vie resursseja suunnitelmalliselta tarkastustoiminnalta.

Elintarvikevalvonnassa uusintatarkastusten sekä uusien kohteiden tarkastusmäärät ovat kasvaneet. Elintarvikevalvonnassa suunnittelemattomien tarkastusten osuus on kasvanut mm. lisääntyneiden valitusten myötä. Myös terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja muiden asumisterveysongelmien myötä. Myös näiden suunnittelemattomien äkillisten terveydensuojelutarkastusten suuri määrä heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen valvontaan.

Sekä elintarvikevalvonnassa että terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Henkilöstövaje aiheuttaa esim. asumisterveystarkastuksiin huomattavaa viivettä.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on edelleen paljon käyttöongelmia ja se on hidastanut käytännön valvontatyötä arviolta -15-25 %. Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa ylimääräistä työtä. Lisäksi kohdetietojen päivitystarve vuonna 2021 vei enemmän resursseja vastuualueella kuin normaalisti. Tarve tulee lainsäädäntömuutoksista ja perusmaksujen käyttöönotosta terveysvalvonnassa vuoden 2022 alusta lähtien.

Ympäristöterveyden nykyiset resurssit ovat riittämättömät ja niitä tulee vahvistaa valtakunnallisten valvontatavoitteiden saavuttamiseksi. Elintarvikevalvonnan osalta vajaus resursseissa oli vuonna 2021 arviolta 9 ja terveydensuojelussa 4. Arviota tukee vuoden 2020 valvontasuunnitelman toteutuminen, jossa valvonnan toteutumisaste oli keskimäärin 35 %. Nykyisillä henkilöresursseilla ei saavuteta valvonnan valtakunnallisia tavoitteita. Kokonaisresurssivaje on silti edelleen n. 13 htv:ta.

Johtava terveystarkastaja Päivi Nurmi:

EhdotusRakennus- ja lupalautakuntalautakunta päättää merkitä tiedoksi valvontasuunnitelman toteutumista koskevan ympäristöterveyden 2021 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Päätös toimitetaan tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto