Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, ympäristöterveys 
Johtava terveystarkastaja (vakanssi 958)117.02.2022 

1395-2021 (11 02 00)

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukainen määräys toimijalle Bazaar 4 all Oy koskien elintarvikehuoneistoa Bazaar 4 all osoitteessa Viilarinkatu 3, 20320 Turku

Toimija

Bazaar 4 all Oy, y-tunnus 3112365-2

Viilarinkatu 3

20320 Turku

Toimipaikan nimi ja osoite

Bazaar 4 all

Viilarinkatu 3

20320 Turku

Päätöksen kohde

Elintarvikehuoneiston tilojen soveltuvuus, henkilökunnan terveydentilan seuranta, lämpötilavalvonta, näytteenotto, pakolliset elintarviketiedot, pakolliset tiedot pakkaamattomien lihojen myynnin yhteydessä, lihojen jäljitettävyys, sivutuotteiden kirjanpito, merkinnät ja käsittely sekä hävitystapa.

Asian selostus

Bazaar4all Oy:n elintarvikehuoneistossa Bazaar4all osoitteessa Viilarinkatu 3, 20320 on tehty tarkastukset 10.5.2021 ja 6.10.2021. Aiemmin toimijalle Bazaar4all on annettu määräys lihojen jäljitettävyysjärjestelmästä ja lihan palvelumyynnin yhteydessä kuluttajille annettavista tiedoista (ympäristöterveyspäällikkö 18.3.2021 § 44).

Tarkastuksella 10.5.2021 todettiin, että Bazaar4all tilojen siivoushuollon järjestelyissä todetaan hygieniariski elintarviketurvallisuudelle, lihajäähdyttämöiden rakenteelliset ratkaisut ovat riski elintarviketurvallisuudelle, sivutuotteiden käsittelyssä on puutetta ja riskityötä tekevien terveydentilan seurannan todistuksista ei ole huolehdittu. Lämpötilavalvonnan kirjaukset on tehty ainoastaan palvelumyynnin kylmälaitteista, muista kylmä- ja pakastelaitteista ei ole tehty omavalvontakirjauksia. Elintarvikepakkauksissa annettavat tiedot todetaan riittämättömiksi, samoin on pakkaamattomien lihojen myynnin yhteydessä annettavat tiedot sekä lihojen jäljitettävyys. Näytteenottosuunnitelman mukaisia tutkimuksia ei ole tehty.

Tarkastuksella 6.10.2021 todettiin, että astiahuolto ja kaikkien elintarvikehuoneiston toimitilojen (kuten lihan käsittely, myymälä) siivoustilat olivat nyt samassa tilassa. Esihuuhtelua ei ollut astiahuollossa, vaan tilan allas toimi siivousvälineiden huoltoa varten. Puhtaille astioille ei ollut hygieenistä kuivaus- eikä säilytysmahdollisuutta. Siivousvälineitä ja aineita säilytettiin lattialla. Siivousvälineiden kuivaus ei tapahdu hygieenisesti. Lihan käsittelyhuoneessa kondenssivesi valuu edelleen avoimesti astiaan. Lisäksi sivutuotteiden kirjanpito ei ole riittävä osoittamaan, että toiminnassa syntyy pieniä määriä sivutuotteita, riskityötä tekevän henkilön terveydentilan seurannan todistus puuttuu, myymälän omavalvonnassa myymälän säilytyslämpötilojen valvonnassa on puutetta, koska poikkeamiin ei ole reagoitu, suomen- ja ruotsinkielisiä merkintöjä ei ole elintarvikepakkauksissa kuin vähäisessä määrin ja naudanlihan jäljitettävyystiedot ovat täysin puutteelliset tai riittämättömät. Pakollisia elintarviketietoja lihojen myynnin yhteydessä ei voitu arvioida, koska palvelumyynti ei ollut vielä alkanut ja infotaulu oli siis tyhjä. Käytettävissä olevien tietojen pohjalta voidaan kuitenkin todeta, että tietojen antaminen on mahdotonta, koska lihoista ei ollut lähetteitä ja täten myynnin yhteydessä vaadittavia tietoja ei ollut elintarvikehuoneiston käytettävissä. Nämä puuttuvat tiedot saatiin tietoon vasta jälkikäteen pyytämällä lähetteet lihojen toimittajalta. Näytteenottosuunnitelman mukaisia tutkimuksia ei ole tehty eikä näytteenoton riittävyyttä voida arvioida.

Tarkastuksissa havaitut puutteet Bazaar4all Oy:n elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.

Toimija ei ole ryhtynyt riittävän nopeasti ja riittäviin toimenpiteisiin Bazaar4all elintarvikehuoneistossa yllä mainittujen epäkohtien korjaamiseksi.

Ennen tilojen rakenteellisiin muutoksiin ryhtymistä, toimijan tuli varmistaa rakennusvalvonnasta, edellyttävätkö muutokset rakennusluvan hakemista.

Toimijalle on annettu hallintolain mukaisesti mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija ei ole toimittanut vastinetta annetussa määräajassa.

PäätösMäärään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että toimija Bazaar 4 all Oy:n tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 1 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

1.  Irtomyynnissä olevan naudanlihan ja siitä valmistetun jauhelihan välittömässä läheisyydessä, näkyvällä tavalla merkittynä on oltava seuraavat merkinnät

2.  Irtomyynnissä olevan karitsa ja broilerin lihan sekä kyseisen eläimen lihasta valmistetun jauhelihan välittömässä läheisyydessä on näkyvällä tavalla oltava merkittynä seuraavat tiedot

Nämä tiedot voidaan antaa myös suullisesti edellyttäen, että elintarvikkeen luovutuspaikassa kuluttajalle selvästi ja helposti havaittavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot on saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta. Tietojen on oltava kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisen saatavissa.

3.  Kirjanpito vastaanotetusta naudanlihasta sekä lähetetystä ja/tai myydystä naudanlihasta tulee aloittaa sisältäen määrän ja muut riittävät merkinnät jäljitettävyyden säilyttämiseksi esitetyn naudanlihamerkintäjärjestelmän mukaisesti. Elintarvikkeet tulee merkitä niin, että ovat jäljitettävissä elintarvikehuoneistoon tuotuihin lähetyksiin/lähetysten asiakirjoihin.

4.  Jäljitettävyyden dokumentit (eli kaupalliset asiakirjat kuten lähetteet) tulee olla aina lähetyksen mukana ja ne tulee tallentaa. Ilman riittäviä lähetteitä lihoja ei saa vastaanottaa.

5.  Kylmähuoneen kylmäkoneesta tippuvat kondenssivesi tulee kerätä ja johtaa suljetusti ja hygieenisesti.

6.  Työnantajan tulee vaatia työntekijältä ennen palvelusuhteen alkamista luotettava selvitys siitä, ettei tällä ole salmonellatartuntaa, kun työntekijä toimii riskityössä (lihan palvelumyynti). Selvitys on vaadittava myös harjoittelijoilta ja muilta vastaavilta henkilöiltä, jotka toimivat työpaikalla ilman palvelussuhdetta.

7.  Kaikkien kylmä- ja pakastelaitteiden säännöllinen lämpötilavalvonta tulee aloittaa sekä tulosten kirjaukset. Lämpötilavalvonnan raja-arvot tulee määritellä. Mikäli omavalvonnassa havaitaan, että lämpötilaraja-arvot ylitetään, tulee viipymättä ryhtyä riittäviin toimenpiteisiin epäkohdan korjaamiseksi. Toimenpiteet tulee kirjata.

8.  Mikrobikriteeriasetuksen mukainen elintarvike- ja pintahygienia- näytteenotto tulee aloittaa. Tuloksista tulee pitää kirjaa.

Määrään lisäksi elintarvikelain 55 §:n nojalla, että toimija Bazaar 4 all Oy:n tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 30.4.2022 mennessä:

9.  Elintarvikehuoneistoon tulee rakentaa astiahuoltotilat, jotka ovat täysin erillään siivoustiloista. Astiahuoltotila tulee varustaa esihuuhtelua varten altaalla ja riittävällä laskutilalla. Puhtaiden astioiden kuivaamiseen tulee varata riittävät tilat. Tilan ilmanvaihdon tarve tulee olla mitoitettu oikein toimintaan nähden.

10. Elintarvikehuoneistoon tulee rakentaa erilliset siivoushuoltotilat, hygieniatiloille eli lihan käsittelytiloille sekä myymälätiloille omansa. Siivoustilat tulee varustaa kaatoaltaalla ja vedellä sekä viemärillä. Siivousvälineiden säilytystä varten tulee olla riittävät hylly ym. säilytysratkaisut. Märkien siivousvälineiden kuivaamiseen tulee asentaa lämpökuivauspatteri. Tilojen ilmanvaihdon tulee olla riittävä.

11. Kaikkiin pakattuihin elintarvikkeisiin tulee laittaa elintarviketietoasetuksen edellyttämät pakolliset pakkausmerkinnät suomeksi ja ruotsiksi.

Määrään sivutuotelain perusteella toimija Bazaar 4 all Oy:n elintarvikehuoneistossa Bazaar 4 all välittömästi:

12. Aloittamaan sivutuotekirjanpidon pienistä määristä. Kun syntyvät määrät ovat isot (yli 20 kg/vk tai yli 80 kg/kk) sivutuotteet tulee hävittää hyväksyttävällä tavalla. Sivutuotteiden keräysastiat tulee merkitä ”3 lk sivutuote, ei ihmisravinnoksi” -merkinnöin. Mikäli kirjanpitoa sivutuotteiden määristä ei pidetä, tulee sivutuotteet hävittää aina kuten 3 lk:n sivutuotteet, vaikka syntyvät määrät olisivat vähäisiä (alle 20 kg/vk).

13. Toimijan tulee varmistaa, että sivutuotteina hävitettyjen elintarvikkeiden hävityspaikka suurien määrien osalta on hyväksytty 3 lk:n sivutuotteiden hävityspaikkana.

Luokkaan 3 kuuluva aines on

a) hävitettävä jätteenä polttamalla esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä;

b) hävitettävä tai hyödynnettävä rinnakkaispolttolaitoksessa esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä, jos luokkaan 3 kuuluva aines on jätettä;

c) toimitettava hyväksytylle kaatopaikalle sen jälkeen, kun se on käsitelty

Päätösehdotuksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole toistuvista huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetuissa määräajoissa.

Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 297/2021 § 6 mom 1, 3)

Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II artikla 3)

Elintarvikealan toimijoiden on:

a) osoitettava noudattavansa 1 kohtaa toimivaltaiselle viranomaiselle tavalla, jota kyseinen viranomainen edellyttää ottaen huomioon elintarvikeyrityksen luonne ja koko;

b) varmistettava, että kaikki asiakirjat, joissa kuvataan tämän artiklan mukaisesti kehitettyjä menettelyjä, ovat aina ajan tasalla;

c) säilytettävä muita asiakirjoja ja merkintöjä tarkoituksenmukainen aika.

(EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 5 artikla kohta 4)

3.    Elintarvikealan toimijoiden on tarvittaessa toteutettava seuraavat erityiset hygieniatoimenpiteet:

a) elintarvikkeita koskevien mikrobiologisten vaatimusten noudattaminen;

b) tarvittavien menettelyjen käyttöön ottaminen niiden tavoitteiden saavuttamiseksi, jotka on asetettu tämän asetuksen tavoitteisiin pääsemiseksi;

c) elintarvikkeiden lämpötilan valvontaa koskevien vaatimusten noudattaminen;

d) kylmäketjun jatkuminen;

e) näytteiden ottaminen ja analysointi. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II artikla 4 kohta 3)

Elintarvikehuoneistojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että:

a) ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti;

b) voidaan torjua

likaantuminen, joutuminen kosketuksiin myrkyllisten materiaalien kanssa, hiukkasten variseminen elintarvikkeisiin ja kosteuden tiivistyminen ja haitallisen homeen muodostuminen pinnoille;

c) ne mahdollistavat hyvän elintarvikehygieniakäytännön noudattamisen, myös saastumiselta suojaamisen ja erityisesti tuhoeläinten torjunnan (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku I kohta 2)

Puhdistus- ja desinfiointiaineita ei saa varastoida alueilla, joilla käsitellään elintarvikkeita. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku I kohta10)

Työvälineiden ja laitteiden puhdistamiseen, desinfiointiin ja säilyttämiseen on oltava tarvittaessa asianmukaiset tilat. Nämä tilat on rakennettava ruostumattomasta materiaalista, ne on voitava puhdistaa helposti ja niissä on oltava riittävä kuuman ja kylmän veden saanti. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku II kohta 2)

Kaikki jätteet on poistettava hygieenisellä ja ympäristöä säästävällä tavalla asiaa koskevan yhteisön lainsäädännön mukaisesti, eivätkä ne saa saastuttaa suoraan tai epäsuorasti. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku VI kohta 4)

Henkilön, jolla on elintarvikkeiden välityksellä mahdollisesti tarttuva tauti tai joka on tällaisen taudin kantaja tai jolla on esimerkiksi tulehtuneita haavoja, ihotulehduksia, ihovammoja tai ripulia, ei saa sallia käsitellä elintarvikkeita tai oleskella mistään syystä elintarvikkeiden käsittelyalueella, jos olemassa on suoran tai epäsuoran saastumisen vaara. Elintarvikealan yrityksen työntekijän, jolla on tällainen sairaustila ja joka saattaa joutua kosketukseen elintarvikkeiden kanssa, on välittömästi ilmoitettava sairaudesta tai oireista ja mikäli mahdollista niiden aiheuttajista elintarvikealan toimijalle. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku VIII kohta II)

Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.

Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.

Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Elintarvikehuoneistoasetus 318/2021 22§)

Toimijan on noudatettava seuraavia elintarvikkeiden säilytys-, tarjolla olon ja jäähdytyslämpötilavaatimuksia:

1) helposti pilaantuvat maidot ja kermat on säilytettävä korkeintaan 6 °C:ssa. Helposti pilaantuvat maitopohjaiset tuotteet, joiden valmistukseen sisältyy vähintään pastörointi tai sitä vastaava käsittely, on säilytettävä korkeintaan 8 °C:ssa. Muut helposti pilaantuvat maitopohjaiset tuotteet on säilytettävä korkeintaan 6 °C:ssa;

4) jauheliha sekä jauhettu maksa on säilytettävä korkeintaan 4 °C:ssa;

5) pastöroidut marja-, hedelmä- ja vihannesmehut on säilytettävä korkeintaan 8°C:ssa. Tämän kohdan vaatimus ei koske huoneenlämmössä säilyviä pastöroituja marja-, hedelmä- ja vihannesmehuja;

6) muut helposti pilaantuvat elintarvikkeet, mukaan lukien idut, paloitellut kasvikset ja hyönteiset, on säilytettävä korkeintaan 6 °C:ssa; (Elintarvikehuoneistoasetus 318/2021 23§)

Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

4. Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. (EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18)

Kaikilla asetuksen (EY) N:o 1760/2000 12 artiklan kolmannessa luetelmakohdassa tarkoitetuilla toimijoilla ja järjestöillä on oltava kussakin tuotanto- ja myyntivaiheessa käytössään tunnistusjärjestelmä ja kattava rekisteröintijärjestelmä.

Tällaista järjestelmää on sovellettava siten, että varmistaakseen lihan tunnisteen ja kyseisen eläimen tai kyseisten eläinten välinen yhteys kyseisen asetuksen 13 artiklan 1 kohdan ja 16 artiklan 2 kohdan mukaisesti.

Rekisteröintijärjestelmän on erityisesti sisällettävä tiedot karjan, ruhojen ja/tai lihapalojen saapumisesta ja lähdöstä, jotta taataan saapumisia ja lähtöjä koskevien tietojen yhtäpitävyys. KAs (EY) N:o 1825/2000 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 artikla 1)

2. Poiketen siitä, mitä asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 artiklan 2 kohdan b ja c alakohdassa säädetään, toimijoiden ja järjestöjen on merkittävä myyntipaikassa lopulliselle kuluttajalle myyntiä varten esillä pidetyt esipakkaamattomat lihapalat ilmoittamalla niiden maiden nimet, joissa lihan alkuperänä olevat eläimet ovat syntyneet ja joissa ne on kasvatettu ja teurastettu, sekä niiden maiden nimet, joissa ruhot on leikattu.

Sellaisista eläimistä peräisin oleva liha, jotka ovat syntyneet ja/tai jotka on kasvatettu ja/tai teurastettu eri maissa, on eroteltava toisistaan selkeästi myyntiin tarjottaessa. Myyntipaikassa ilmoitettavat tiedot on sijoitettava kyseisten lihapalojen läheisyyteen siten, että lopullinen kuluttaja voi erottaa toisistaan eri alkuperää olevat lihat.

Toimijan, joka tarjoaa päivittäin yhdessä myytäväksi muita kuin esipakattuja lihapaloja, on merkittävä luetteloon teurastamojen tai leikkaamojen hyväksymisnumerot sekä viittaus kyseiseen päivämäärään. Nämä tiedot on ilmoitettava pyynnöstä asiakkaalle. (Kas (EY) N:o 1825/2000 artikla 5c)

1. Toimijoiden ja järjestöjen, jotka pitävät naudanlihaa kaupan yhteisössä, on merkittävä se tämän artiklan säännösten mukaisesti.

Pakollisella merkintäjärjestelmällä on varmistettava yhteys toisaalta tunnistetun ruhon, sen neljänneksen tai tunnistettujen lihapalojen sekä toisaalta yksittäisen eläimen välillä tai, jos sitä merkinnässä olevien tietojen paikkansa pitävyyden tarkistamiseksi voidaan pitää riittävänä, kyseisen eläinryhmän välillä.

2. Merkinnässä on oltava seuraavat tiedot:

a) viitenumero tai -koodi, joka osoittaa lihan ja eläimen/eläinten välisen yhteyden. Tämä numero voi olla sen yksittäisen eläimen tunnistusnumero, josta liha on peräisin, tai eläinryhmän tunnistusnumero;

b) sen teurastamon hyväksymisnumero, jossa eläin tai eläinryhmä on teurastettu, sekä jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa teurastamo sijaitsee. Tieto on esitettävä seuraavasti: "Teurastettu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi) (hyväksymisnumero)";

c) sen leikkaamon, jossa ruhot tai ruhoryhmät on leikattu, hyväksymisnumero sekä jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa kyseinen leikkaamo sijaitsee. Tieto on esitettävä seuraavasti: "Leikattu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi) (hyväksymisnumero)".

5. a) Toimijoiden ja järjestöjen on sisällytettävä merkintöihin myös seuraavat tiedot: (653/2014)

i) jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa eläin on syntynyt;

ii) jäsenvaltiot tai kolmannet maat, joissa eläin on kasvatettu teuraaksi;

iii) jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa eläin on teurastettu.

b) Jos liha on peräisin eläimistä, jotka ovat syntyneet ja jotka on kasvatettu ja teurastettu

i) samassa jäsenvaltiossa, tieto voidaan esittää muodossa "Alkuperä: (jäsenvaltion nimi)";

ii) samassa kolmannessa maassa, tieto voidaan esittää muodossa "Alkuperä:(kolmannen maan nimi)".

(EPNAs (EY) N:o 1760/2000 jako 1 artikla 13)

Pakollisen naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus on liitettävä toimijan elintarvikelain 20 §:n mukaiseen omavalvontasuunnitelmaan. Järjestelmä on pidettävä ajan tasalla. Järjestelmää koskeva kirjanpito on säilytettävä vähintään kaksi vuotta lukuun ottamatta vähittäismyymälöitä, joiden osalta kirjanpidon säilytysaika on vähintään yksi vuosi.

2. mom.

Merkintäjärjestelmän tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:

  1. kuvaus naudanlihan kulusta ja siitä, miten eri naudanlihaerät pidetään erillään sekä tähän liittyvistä työvaiheista;
  2. kuvaus naudanlihan jäljittämisestä ja merkitsemisestä;
  3. selostus erätunnuksen määrittelystä ja naudanlihan merkitsemiseen käytetyistä merkinnöistä;
  4. kirjanpito vastaanotetusta sekä lähetetystä ja/tai myydystä naudanlihasta sisältäen sen määrän ja merkinnät;
  5. teurastamon ja pienteurastamon osalta kirjanpito teurastettavaksi tuoduista naudoista;
  6. suunnitelma virheellisesti merkittyjen tuotteiden vetämisestä pois markkinoilta sekä siihen liittyvä tiedotussuunnitelma;
  7. suunnitelma henkilökunnan perehdyttämisestä merkintäjärjestelmään; sekä
  8. merkintäjärjestelmästä vastaavan henkilön nimi. (Maa- ja metsätalousministeriön asetus 434/2008 3 §)

Seuraavien tietojen ilmoittaminen on pakollista 10–35 artiklan mukaisesti, jollei tähän lukuun sisältyvistä poikkeuksista muuta johdu:

a) elintarvikkeen nimi;

b) ainesosaluettelo;

c) elintarvikkeen tuotannossa tai valmistuksessa käytetyt ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka on lueteltu liitteessä II, tai liitteessä II luetelluista allergioita tai intoleransseja aiheuttavista aineista tai tuotteista johdetut ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka ovat mukana valmiissa tuotteessa sellaisenaan tai jossakin muussa muodossa;

d) tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät;

e) elintarvikkeen sisällön määrä;

f) vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta;

g) erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet;

h) 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu elintarvikealan toimijan nimi tai toiminimi ja osoite;

i) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin siitä on säädetty 26 artiklassa;

(EPNAs 1169/2011 IV luku 1 jakso 4 artikla)

Pakollisten elintarviketietojen ilmoittaminen elintarvikepakkauksissa tulee ta-pahtua kuten elintarviketietoasetuksessa mainitaan. Pakollisia tietoja ovat mm. elintarvikkeen nimi ja ainesosaluettelo. (EPNAs N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 9 artikla 1 kohta)

Pakolliset elintarviketiedot on annettava kielellä, jota kuluttajat niissä jäsenvaltioissa, joissa elintarviketta pidetään kaupan, ymmärtävät helposti. (EP-NAs N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 15 artikla kohta 1)

Valmiiksi pakatun elintarvikkeen pakolliset pakkausmerkinnät on kaksikieli-sessä kunnassa myytäviin tai muuten luovutettaviin elintarvikkeisiin tehtävä ainakin suomen ja ruotsin kielellä. (Mmm asetus 834/2014 § 4 kohta 1)

2. Alkuperämaan tai lähtöpaikan ilmoittaminen on pakollista:

a) jos sen ilmoittamatta jättäminen voisi johtaa kuluttajaa harhaan elintarvikkeen todellisesta alkuperämaasta tai lähtöpaikasta, erityisesti siinä tapauksessa, että elintarvikkeen mukana seuraavista tiedoista tai etiketistä sellaisenaan voisi muuten saada sen käsityksen, että elintarvikkeella on eri alkuperämaa tai lähtöpaikka;

b) liitteessä XI lueteltuihin yhdistetyn nimikkeistön (CN) koodeihin kuuluvan lihan osalta. Tämän alakohdan soveltaminen edellyttää 8 kohdassa tarkoitettujen täytäntöönpanosäädösten antamista.

(EPNAs 1169/2011 artikla 26)

Liite XI Liha, jonka alkuperämaan tai lähtöpaikan merkintä on pakollinen

CN-koodit (yhdistetty nimikkeistö 2010) Kuvaus

0203              Sianliha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

0204              Lampaan- tai vuohenliha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

Ex 0207        Nimikkeen 0105 siipikarjan liha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

(EPNAs 1169/2011 liite XI)

Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.

Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.

Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Mmm asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 § 22 mom 1)

Entiset eläinperäiset elintarvikkeet, jotka on käsitelty elintarvikehygieniasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 2 artiklan 1 kohdan m alakohdan mukaisesti, käytöstä poistetut käsitellyt rehut sekä luokkaan 1 ja 3 kuuluvan muista kuin jäsenmaista tuodun tai tuodusta aineksesta valmistetun käsitellyn lemmikkieläinten ruuan saa hävittää toimittamalla hyväksytylle kaatopaikalle täytäntöönpanoasetuksen 7 artiklan mukaisesti. (Sivutuotelaki 25§)

Täytäntöönpanoasetuksen liitteessä VI olevan IV luvun ensimmäisen kohdan mukaisesti elintarvikealan laitoksesta tai vähittäismyymälästä saa toimittaa mainitussa kohdassa säädetyn viikoittaisen enimmäismäärän entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita hyväksytylle kaatopaikalle hävitettäväksi. (Sivutuotelaki 26§)

Siltä osin kuin sivutuoteasetus ja täytäntöönpanoasetus koskevat elintarvikehuoneistoja ja niissä harjoitettavaa toimintaa, toimivaltaisia viranomaisia ovat elintarvikelain mukaiset valvontaviranomaiset. (Sivutuotelaki 46§).

Valvontaviranomainen voi määrätä sen, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, välittömästi tai asian laatuun nähden riittävässä määräajassa täyttämään velvollisuutensa. (Sivutuotelaki 63§)

Valvontaviranomainen voi kieltää sivutuotteen ja siitä johdetun tuotteen keräämisen, kuljetuksen, käsittelyn, jatkokäsittelyn, muuntamisen, jalostamisen, varastoimisen, markkinoille saattamisen, jakelun ja käytön, jos sivutuote tai siitä johdettu tuote ei täytä tässä laissa tai sen nojalla taikka sivutuoteasetuksessa tai täytäntöönpanoasetuksessa säädettyjä vaatimuksia.

Valvontaviranomainen voi myös kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai toimintaa.

Valvontaviranomainen voi asettaa 1 momentissa tarkoitetun kiellon väliaikaisena asian selvittämisen ajaksi, jos se on eläinten tai ihmisten terveyden tai ympäristön kannalta välttämätöntä. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa (Sivutuotelaki 64§)

Jos valvontaviranomainen on 64 §:n nojalla määrännyt kiellon, se voi määrätä tuotteet hyväksymällään tavalla toimijan kustannuksella käsiteltäväksi uudelleen, käytettäväksi muuhun tarkoitukseen, hävitettäväksi, poistettavaksi markkinoilta tai palautettavaksi lähettäjämaahan. Päätökseen voidaan liittää määräyksiä sen täytäntöönpanossa noudatettavasta menettelystä. (Sivutuotelaki 67§)

1.  Toimijoiden on varmistettava, että kaikki eläimistä saatavat sivutuotteet ovat seuraavien edellytysten mukaisia:

a) ne täyttävät liitteessä VIII olevassa I ja II luvussa esitetyt keräämistä, kuljetusta ja tunnistusmerkintöjä koskevat vaatimukset;

b) niiden kuljetuksessa on mukana kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa III luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

2.  Eläimistä saatavia sivutuotteita ja niistä johdettuja tuotteita lähettävien, kuljettavien tai vastaanottavien toimijoiden on pidettävä kirjaa lähetyksistä ja säilytettävä niihin liittyvät kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa IV luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

3.  Toimijoiden on noudatettava liitteessä VIII olevassa V luvussa esitettyjä eräiden johdettujen tuotteiden merkitsemistä koskevia vaatimuksia. (Komission asetus (EU) N:o 142/2011 art 17, kohdat 1-3)

Kuljetuksen ja varastoinnin aikana pakkaukseen, säiliöön tai ajoneuvoon kiinnitetyssä etiketissä on

a) mainittava selkeästi eläimistä saatavien sivutuotteiden tai niistä johdettujen tuotteiden luokka; ja

b) oltava selkeästi ja helppolukuisesti pakkauksessa, säiliössä tai ajoneuvossa ilmaisu tapauksen mukaan seuraavasti:

i) luokkaan 3 kuuluvan aineksen osalta ilmaisu ”Ei ihmisravinnoksi”

(Komission asetus (EU) N:o 142/2011 luku II kohta 2)

Luokkaan 3 kuuluva aines sisältää seuraavat eläimistä saatavat sivutuotteet:

e) eläimistä saatavat sivutuotteet, jotka ovat peräisin ihmisravinnoksi tarkoitettujen tuotteiden tuotannosta, mukaan luettuina luut, joista on poistettu rasva, ja rasvan sulatuksessa syntyvä proteiinijäännös ja maidon jalostuksessa linkoihin tai separaattoreihin jäänyt aine;

f) eläinperäiset elintarvikkeet tai eläinperäisiä tuotteita sisältävät elintarvikkeet, joita ei enää ole tarkoitettu ihmisravinnoksi kaupallisista syistä tai sellaisten valmistuksessa tai pakkauksessa esiintyneiden ongelmien tai muiden vikojen vuoksi, jotka eivät aiheuta riskiä ihmisten tai eläinten terveydelle;

(EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 10)

Luokkaan 3 kuuluva aines on

a)hävitettävä jätteenä polttamalla esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä;
b) hävitettävä tai hyödynnettävä rinnakkaispolttolaitoksessa esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä, jos luokkaan 3 kuuluva aines on jätettä;
c)

toimitettava hyväksytylle kaatopaikalle sen jälkeen, kun se on käsitelty

(EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 14)

Toimijoiden on kerättävä, tunnistemerkittävä ja kuljetettava eläimistä saatavat sivutuotteet ilman turhia viivytyksiä olosuhteissa, joilla ehkäistään ihmisten ja eläinten terveydelle aiheutuvat riskit. (EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 21 kohta

1)

Eräät jäsenvaltiot sallivat entisten elintarvikkeiden pienten määrien, enintään 20 kilogrammaa viikossa, keräämisen, kuljetuksen ja hävittämisen asetuksen (EU) N:o 142/2011 liitteessä VI olevassa IV luvussa vahvistetuilla muilla tavoilla. (Komission asetus 2015/9 (EU) kohta 3)

Elintarvikejätteet, syötäväksi kelpaamattomat sivutuotteet ja muut jätteet on poistettava mahdollisimman pian tiloista, joissa on elintarvikkeita, jotta vältetään niiden kerääntyminen.

Elintarvikejätteiden, syötäväksi kelpaamattomien sivutuotteiden ja muiden jätteiden säilyttämisestä ja hävittämisestä on huolehdittava asianmukaisesti. Jätteiden säilytysalueet on suunniteltava ja hoidettava siten, että ne voidaan pitää jatkuvasti puhtaina ja tarvittaessa suojata ne eläimiltä ja tuhoeläimiltä. (EPNAs 852/2004 luku VI liite II kohta 1, 3)

Työnantajan on vaadittava työntekijältä luotettava selvitys siitä, ettei tällä ole salmonellatartuntaa, jos työntekijä on sellaisissa tehtävissä, joihin liittyy salmonellatartunnan tavallista suurempi leviämisvaara. Selvitys on vaadittava myös harjoittelijoilta ja muilta vastaavilta henkilöiltä, jotka toimivat työpaikalla ilman palvelussuhdetta.

Ennen kuin työntekijä on esittänyt 1 momentissa tarkoitetun salmonellatartuntaa koskevan selvityksen, hän ei saa toimia:

1) elintarvikelaissa (23/2006) tarkoitetussa elintarvikehuoneistossa tehtävässä, jossa hän käsittelee pakkaamattomia kuumentamattomina tarjoiltavia elintarvikkeita;

2) maidon tuotantotilalla muissa maidonkäsittelytehtävissä kuin lypsytyössä, jos tila toimittaa maitoa meijeriin, jossa maitoa ei pastöroida.

Työnantajan on vaadittava työntekijältä 1 momentissa tarkoitettu selvitys ennen palvelussuhteen alkamista tai silloin, kun työssä olon aikana on perusteltu syy epäillä, että tämä on salmonellabakteerin kantaja.

Työnantajalla on oikeus käsitellä 1 momentissa tarkoitetun henkilön terveydentilaa koskevia tietoja tämän suostumuksella yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain, työterveyshuoltolain ja henkilötietolain mukaisesti. (Tartuntatautilaki 1227/2016 56§)

1.  Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että elintarvikkeet täyttävät liitteessä I vahvistetut asiaa koskevat mikrobiologiset vaatimukset. Tätä varten elintarvikealan toimijoiden on toteutettava kaikissa elintarvikkeiden tuotanto-, käsittely- ja jakeluvaiheissa, myös vähittäismyyntivaiheessa, toimenpiteitä osana HACCP-periaatteisiin perustuvia menettelyitä ja hyvien hygieniakäytäntöjen täytäntöönpanoa seuraavien seikkojen varmistamiseksi:

a) raaka-aineiden ja elintarvikkeiden hankinta, käsittely ja jalostus toteutetaan heidän valvonnassaan siten, että prosessin hygieniavaatimukset täyttyvät;

b) elintarvikkeiden turvallisuutta koskevat vaatimukset, joita sovelletaan tuotteiden koko myyntiajan, täyttyvät kohtuullisesti ennakoitavissa jakelu-, varastointi- ja käyttöolosuhteissa. (Komission asetus (EY) N:o 2073/2005 artikla 3)

1. Elintarvikealan toimijoiden on tarvittaessa käytettävä liitteessä I esitettyjen vaatimusten mukaista mikrobiologista testausta validoidessaan ja tarkastaessaan HACCP-periaatteisiin perustuvien menettelyidensä tai muiden hyvien hygieniakäytäntöjensä moitteetonta toimintaa.

2.  Elintarvikealan toimijoiden on päätettävä asianmukaisesta näytteenottotiheydestä, paitsi jos liitteessä I säädetään erityisestä näytteenottotiheydestä, jolloin näytteet on otettava vähintään liitteessä I säädetyllä tiheydellä. Elintarvikealan toimijoiden on tehtävä tämä päätös HACCP-periaatteisiin perustuvien menettelyiden ja hyvien hygieniakäytäntöjen puitteissa ottaen huomioon elintarvikkeiden käyttöohjeet. (Komission asetus (EY) N:o 2073/2005 artikla 4)

1.  Liitteessä I esitettyjä määritysmenetelmiä sekä näytteenottosuunnitelmia ja menetelmiäon käytettä vävertailumenetelminä.

2.  Näytteitä on otettava käsittelyalueilta ja elintarviketuotantoon käytetyistä laitteista, kun näytteenotto on tarpeen sen varmistamiseksi, että vaatimukset täytetään. Näytteenotossa on käytettävä vertailumenetelmänä ISO-standardia 18593. (Komission asetus (EY) N:o 2073/2005 artikla 5)

Elintarvikelain 55.1 §:n mukaan Valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai 2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikelain 55.4 §:n mukaan elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Sovellettavat säännökset

Elintarvikelaki 297/2006 6§, 55 §, 59§, 78 §

Mmm asetus 318/2021 § 22, §23

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Komission asetus (EU) N:o 931/2011 artikla 3

EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18

EPNAs (EY) N:o 1760/2000 jako 1 artikla 13

EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II, luku IV, liite II

EPNAs (EY) N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 4, 9 ja 15 artikla, 26 artikla, liite XI

Komission asetus (EY) N:o 1825/2000 artikla 1, artikla 5c

Sivutuotelaki 517/2015 § 25, §26, §63, §67

Komission asetus (EU) 142/2011

EPNAs (EY) N:o 1069/2009

Komission asetus (EU) 2015/9 kohta 3

Tartuntatautilaki 1227/2016 56§

Mmm asetus 834/2014 § 4 kohta 1

Komission asetus (EY) N:o 2073/2005 artikla 3, 4, 5

Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat

Tarkastuspöytäkirja 10.5.2021

Tarkastuspöytäkirja 6.10.2021

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.

Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.

Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa johtava terveystarkastaja Päivi Nurmi puh. 050 552 9239, e-mail. paivi.nurmi@turku.fi

Allekirjoitukset

 

Päivi Nurmi

johtava terveystarkastaja

Jakelu

aoBazaar 4 all Oy
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta