Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu | |||
Ympäristönsuojelupäällikkö | 6 | 01.02.2022 |
10224-2020 (11 03 08)
Päätös ulkoilulain (606/1973) 20 §:n mukaisesta leirintäaluetta koskevasta ilmoituksesta, Vepsän leirintäalue, Vepsä, Airisto
Vs. ympäristötarkastaja Hans-Peter Huhtala 31.1.2022:
Asia
Ulkoilulain (606/1973) 20 § mukainen ilmoitus leirintäalueesta, Vepsän leirintäalue, Vepsä, Airisto
Leirintäalueilmoitus
Leirintäalueen nimi
Vepsä
Leirintäalueen pitäjä
Turun kaupunki
Kaupunkiympäristö (0204819-8)
Ilmoituksen vireille tulo
Turun kaupungin Kaupunkiympäristö on 11.9.2020 jättänyt Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle ulkoilulain (606/1973) 20 §:n mukaisen leirintäalueilmoituksen Vepsän saarella sijaitsevasta leirintäalueesta. Ilmoitusta täydennetiin 30.11.2020.
Vepsän leirintäalue on ollut toiminnassa jo useita vuosia, ja ilmoituksen tullessa vireille leirintäalue oli aktiivisessa toiminnassa. Leirintäalueen operatiivinen hoitaminen kilpailutetaan ajoittain. Toiminnalle on leirintäalueilmoituksen johdosta aiemmin 19.6.1996 annettu määräaikainen 31.12.2001 asti voimassa oleva päätös
Ilmoitusvelvollisuus ja toimivaltainen viranomainen
Ulkoilulain § 20:n mukaan leirintäalueen perustamisesta ja alueen toiminnan olennaisesta muuttamisesta on viimeistään kolme kuukautta ennen toiminnan aloittamista tai muuttamista tehtävä kirjallinen ilmoitus alueen sijaintikunnan määräämälle viranomaiselle. Ilmoituksen tulee sisältää tarpeelliset tiedot leirintäalueen pitäjästä ja alueen sijainnista sekä toiminnan luonteesta ja laajuudesta.
Päätös ulkoilulain mukaisissa asioissa on delegoitu ympäristönsuojelupäällikölle.
Toiminta ja sijainti
Leirintäalue sijaitsee Vepsän saarella, Turun kaupungin omistamilla kiinteistöillä 853–427-3-1 ja 853-427-3-2. Leirintäalueen pinta-ala on noin 17 ha. Toiminta koostu majoitustoiminnasta 90 hengelle 15 leirintämökissä, sekä 10–30 telttapaikasta. Leirintäalueen toimintakausi on 1.6–31.8.
Alueella on kolme luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeää aluetta (luo-alue):
Alueella on lisäksi erityisesti suojeltaviin lajeihin kuuluvan tupsukivisammalen säilymiselle tärkeän esiintymispaikan luonnonsuojelualue (Rajoitusalue 853-6, dnro VARELY/5207/2015). Varsinais-Suomen ELY-keskus katsoi suojelupäätöksessään, ettei kulku alueen olevaan kalliorinteen päälle johtavalla köysipolulla heikennä tupsukivisammalen esiintymispaikkaa.
Vesi- ja jätevesihuolto
Leirintäalueella on kunnan vesiliitäntä ja jätevedet johdetaan kunnan viemäriin. Paineviemäri otettiin käyttöön syksyllä 2021. Leirintäalueen vieraille on noin 7 vesi- ja 6 kuivakäymälää.
Jätehuolto
Saaressa on kaksi syvätäyttöastiaa polttokelpoiselle jätteelle, sekä astiat lasille, metallille ja kartongille. Ruokaöljyjäte kerätään erikseen. Vaarallisen jätteen vastaanottoa ei ole. Pidä Saaristo Siistinä Ry hoitaa jätekuljetuksen.
Turvallisuus ja vartiointi
Palveluntuottaja vastaa siitä, että alueella on valvontaa ja vartiointia. Alkusammutusvälineet ovat mökeissä saatavilla. Leirintäalueen kahvilassa on ensiapuvälineitä.
Kaavoitus
Yleiskaavamerkinnät
Alueella ei ole yleiskaavamerkintää
Asemakaavamerkinnät
V-1
Virkistysalue, joka on säilytettävä rakentamattomana ja metsäisenä.
V-2
Virkistysalue, joka on säilytettävä rakentamattomana.
V-3
Virkistysalue, joka on säilytettävä rakentamattomana niittämällä tai laiduntamalla. Alueen on sovelluttava peli- yms. käyttöön.
V-4
Virkistysalue, jolle voi pystyttää teltan.
RM-1
Matkailua palvelevien rakennusten korttelialue. Alueelle saa rakentaa erillisiä lomamajoja, joiden kerrosala saa olla enintään 30 k-m2. Lomamajojen etäisyys toisistaan on oltava vähintään 8 metriä. Alueelle voidaan rakentaa myös sen toimintaa palvelevia huolto- ja varastotiloja, joiden enimmäiskoko on 30 k-m2. Puiden kaatoa ei sallita kuin erityisistä syistä.
RM-2
Matkailua palvelevien rakennusten korttelialue. Alue on tarkoitettu kahvila-, pesu- ja niihin liittyviä palvelutiloja varten. Alueella saa olla vähäisessä määrin myös majoitustiloja, alueen huoltohenkilökunnan asuntoja sekä alueen huolto- ja varastotiloja. Yksittäisten rakennusten enimmäiskoko saa olla enintään 150 k-m2.
RM-3
Matkailua palvelevien rakennusten korttelialue. Alue on tarkoitettu saunoja ja niihin liittyviä palvelurakennuksia varten.
W
Uimaranta-alue.
S
Suojelualue, jolla sijaitsee metsälain 10 §:ssä tarkoitettu erityisen tärkeä elinympäristö.
LV
Venesatama. Alueelle saa sijoittaa laitureita ja muita alueen kannalta tarpeellisia rakennelmia.
Tiedottaminen
Ilmoituksesta ei ole kuultu, koska kuuleminen katsottiin tarpeettomaksi toiminnan jatkuttua pitkään ilman valituksia.
Tarkastukset
Kohteessa ei käyty tarkastuksella ilmoituksen johdosta.
Lausunnot
Leirintäalueilmoituksesta ja sen täydennyksestä pyydettiin lausunto Lounais-Suomen Poliisilta, Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta, sekä Turun Kaupungin ympäristöterveydeltä.
Lounais-Suomen Poliisi totesi lausunnossaan 3.3.2021 että alue soveltuu leirintäalueeksi, eikä sillä
ollut huomautettavaa ilmoituksen suhteen.
Varsinais-Suomen pelastuslaitos totesi lausunnossaan 25.2.2021 että leirintäalueella ja leirintäalueen käyttäjillä on pelastuslain (379/2011;4§) mukainen yleinen huolellisuusvelvollisuus tulipalon tai muun onnettomuudenvaaran ja vahingon välttämiseksi. Toiminnanharjoittajalla ja omistajalla on huolehtimisvelvollisuus (379/2011;9§) sekä leirintäalueen rakennusten, rakennelmien ja ympäristön osalta, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen ja leviämisen vaaran vähentämiseksi siten, että:
Lausunnossa todetaan myös, että leirintäalueelle on velvoite (407/2011; 1§ ja 5mom. ja 379/2011; 1 5§) laatia pelastussuunnitelma. Pelastuslaitos suosittelee myös että toiminnanharjoittaja/omistaja perehtyy leirintäalueista laadittuihin turvallisuusoppaisiin
Turun Kaupungin ympäristöterveys totesi 7.4.2021 lausunnossaan että kun toiminta järjestetään esitetyllä tavalla ja varmistutaan talousveden laadusta mahdollisten käyttökatkojen jälkeen, leirintäalueesta ei ole odotettavissa haittaa tai vaaraa terveydelle.
PäätösPäätin hyväksyä Turun Kaupungin tekemän Vepsän leirintäaluetta koskevan ulkoilulain mukaisen leirintäalueilmoituksen. Leirintäalueen pitäminen on toteutettava oheisten määräysten mukaisesti:
Ratkaisun perustelut
Ulkoilulain (606/1973) § 18 mukaan leirintäalue, on alue, jolla majoitutaan tilapäisesti ja yleensä vapaa-aikana leirintämökkiin, telttaan, matkailuperävaunuun tai matkailuajoneuvoon ja jolla on yhteensä vähintään 25 leirintämökkiä taikka teltalle, matkailuperävaunulle tai matkailuajoneuvolle varattua paikkaa. Alue, jolla on vähintään 10 leirintämökkiä, on kuitenkin aina leirintäalue. Säännökset leirintäalueista koskevat muutakin vastaavanlaiseen majoittumiseen tarkoitettua aluetta, jolla olevissa, enintään yhdelle ruokakunnalle tai pienryhmälle tarkoitetuissa rakennuksissa on yhteensä yli 40 vuodepaikkaa.
Ulkoilulain (606/1973) 19 §:n mukaan leirintäalue on sijoitettava ja rakennettava ja sitä on hoidettava niin, ettei sen käyttö aiheuta haittaa tai vaaraa terveydelle, vahingoita luontoa, aiheuta ympäristön pilaantumista tai roskaantumista, vähennä merkittävästi ympäristön viihtyisyyttä, vaaranna liikenneturvallisuutta eikä loukkaa muulla näihin rinnastettavalla tavalla yleistä etua. Leirintäalue on sijoitettava siten, ettei se vaikeuta rakennuslaissa tarkoitettujen kaavojen toteuttamista. Leirintäalueella on lisäksi noudatettava, mitä palo- ja henkilöturvallisuudesta sekä terveydellisten haittojen ehkäisemisestä erikseen säädetään ja määrätään.
Ulkoilulain (606/1973) § 20:n mukaan leirintäalueen perustamisesta ja alueen toiminnan olennaisesta muuttamisesta on viimeistään kolme kuukautta ennen toiminnan aloittamista tai muuttamista tehtävä kirjallinen ilmoitus alueen sijaintikunnan määräämälle viranomaiselle. Ilmoituksen tulee sisältää tarpeelliset tiedot leirintäalueen pitäjästä ja alueen sijainnista sekä toiminnan luonteesta ja laajuudesta.
Ulkoilulain (606/1973) 21 §:n mukaan kunnan leirintäalueviranomainen voi antaa ilmoituksen johdosta leirintäalueen pitäjää kuultuaan määräyksiä, jotka ovat tarpeen tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamiseksi.
Mikäli toiminta toteutetaan ilmoituksen sekä annettujen määräysten mukaisesti leirintäalueen voidaan katsoa täyttävän ulkoilulain vaatimukset.
Määräysten perustelut
Määräykset turvaetäisyyksistä, sekä vartioinnista ja valvonnasta ovat tarpeen taatakseen leirintäalueen henkilöturvallisuutta. (Määräykset 2,3)
Jätteisiin liittyvät määräykset on annettu roskaantumisen, sekä yleisen viihtyvyyden kärsimisen estämiseksi. (Määräys 4)
Jätevesiin liittyvä määräys on tarpeen ehkäistäkseen pohja- ja pintavesien sekä ympäristön yleisen pilaantumisten estämiseksi. (Määräys 5)
Saniteettitiloihin liittyvä määräys on tarpeen varmistaakseen, ettei toiminnasta synny vaaraa terveydelle taikka ympäristön viihtyvyydelle. (Määräys 6)
Palo- sekä henkilöturvallisuuteen liittyvillä määräyksillä edistetään alueen turvallisuutta. (Määräykset 7,8,9)
Määräykset ovat tarpeen on tarpeen luontoarvojen säilyttämiseksi. (Määräykset 10,11,12)
Määräys toiminnan loppumisesta tai olennaisesta muuttumisesta on annettu varmistaakseen, että Turun kaupungin ympäristönsuojelu voi reagoida asianomaisella tavalla ja tarvittaessa antaa määräyksiä näiden tapahtuessa. (Määräys 13)
Sovelletut oikeusohjeet
Ulkoilulaki (606/1973) luku 3: 18–21, 26 ja 30a §
Lounais-Suomen jätehuoltomääräykset
Voimassaolo
Päätös on voimassa toistaiseksi. Toiminnan olennainen muuttaminen edellyttää uutta ilmoitusta.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Turun hallinto-oikeuteen (ulkoilulaki 26 ja 30a §).
Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Liite 1Aluekartta
Olli-Pekka Mäki
ympäristönsuojelupäällikkö
Jakelu
tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedXXXXX
Liitteet:
Kypays § 6
Liite 1:Aluekartta