Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu 
Ympäristönsuojelupäällikkö501.02.2022 

10228-2020 (11 03 08)

Päätös ulkoilulain (606/1973) 20 §:n mukaisesta leirintäaluetta koskevasta ilmoituksesta, Ruissalo Camping, Saaronniemen leirintäalue, Saarontie 25, 20100 Turku

Vs. ympäristötarkastaja Hans-Peter Huhtala 31.1.2022:

Asia

Ulkoilulain (606/1973) 20 § mukainen ilmoitus leirintäalueesta, Ruissalo Camping, Saaronniemen leirintäalue

Leirintäalueilmoitus

Leirintäalueen nimi

Ruissalo Camping, Saaronniemi

Leirintäalueen pitäjä

Turun kaupunki

Kaupunkiympäristö (0204819-8)

Ilmoituksen vireille tulo

Turun kaupungin Kaupunkiympäristö on 15.9.2020 jättänyt Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle Ulkoilulain (606/1973) 20 §:n mukaisen leirintäalueilmoituksen Ruissalo Campingin Saaronniemen leirintäalueesta. Ilmoitusta täydennettiin 19.10.2020 ja 30.11.2020. Ruissalo Camping toimii Turun kaupungin matkailun palvelukeskuksen alaisuudessa, ja sen operatiivinen hoitaminen kilpailutetaan ajoittain.

Saaronniemellä on toiminut leirintäalue jo useita vuosia, ja ilmoituksen tullessa vireille Ruissalo Campingin leirintäalue oli aktiivisessa toiminnassa. Toiminnalle on leirintäalueilmoituksen johdosta aiemmin 19.6.1996 annettu määräaikainen 31.12.2001 asti voimassa oleva päätös. Umpeutumisen jälkeen Ruissalo Camping teki leirintäalueilmoituksen 25.7.2005. Vuonna 2005 tehdystä leirintäalueilmoituksesta ei ole annettu erillistä päätöstä.

Ilmoitusvelvollisuus ja toimivaltainen viranomainen

Ulkoilulain (606/1973) § 20:n mukaan leirintäalueen perustamisesta ja alueen toiminnan olennaisesta muuttamisesta on viimeistään kolme kuukautta ennen toiminnan aloittamista tai muuttamista tehtävä kirjallinen ilmoitus alueen sijaintikunnan määräämälle viranomaiselle. Ilmoituksen tulee sisältää tarpeelliset tiedot leirintäalueen pitäjästä ja alueen sijainnista sekä toiminnan luonteesta ja laajuudesta.

Päätösoikeus ulkoilulain mukaisissa asioissa on delegoitu ympäristönsuojelupäällikölle.

Toiminta ja sijainti

Leirintäalue sijaitsee Ruissalon Saaronniemellä Turun kaupungin omistamalla kiinteistöllä 853-503-1-3. Leirintäalueen pinta-ala on noin 18 ha. Alueella on kolme nurmikkoaluetta 800 telttapaikalle sekä majoitustoimintaa 67 hengelle neljässä rakennuksessa. Leirintäalueella on lisäksi 125 paikkaa matkailuajoneuvoille, joista 75 ovat sähköllisiä ja 50 ilman sähköä. Leirintäalueen toimintakausi on 1.6–31.8.

Saaronniemellä on seitsemän luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeää aluetta (luo-alue):

Saaronniemen läheisyydessä sijaitsee lisäksi Ruissalon lintuluodot luonnonsuojelualueeseen (Rajoitusalue 853-15, dnro LOS-2006-L-837-251) kuuluvia saaria sekä Ruissalon lehdot (Rajoitusalue 853-3, FI0200057) Natura 2000 alue. Ruissalon lintuluotoon kuuluvat saaret kuuluvat myös Ruissalon lehdot Natura 2000 alueeseen.

Vesi- ja jätevesihuolto

Leirintäalueella on kunnan vesiliitäntä ja jätevedet johdetaan kunnan viemäriin. Majoitusrakennuksissa on kaikkiaan 14 vesikäymälää. Lisäksi leirintäalueella on 31 vesikäymälää (josta 4 esteettömiä) ja 4 urinaalia. Asuntovaunuille on septiasema josta tyhjennettävät jätteet johdetaan kunnan viemäriin.

Ruisrockin tai muun isomman tapahtuman aikana alueen käymäläkapasiteettia täydennetään tarpeen mukaan liikuteltavilla käymälöillä.

Jätehuolto

Alueella on seitsemän syväkeräyspistettä. Kaikissa pisteissä on astiat polttokelpoiselle jätteelle ja neljässä on astiat metallille, lasille ja paperille. Yhdessä keräyspisteessä on astia kartongille.

Alku- ja loppukaudella tyhjennys tapahtuu kerran viikossa ja pääsesongin aikana kaksi kertaa viikossa. Muina aikoina jätekuljetus tapahtuu tarvittaessa. Leirintäalueella ei ole vaarallisen jätteen vastaanottoa.

Turvallisuus ja vartiointi

Palveluntuottaja vastaa siitä, että alueella on valvontaa ja vartiointia. Alkusammutusvälineet ovat saatavilla alueella. Leirintäalueen kahvilassa on ensiapuvälineitä.

Kaavoitus

Yleiskaavamerkinnät

Alueella on voimassa yleiskaavamerkintä ”Loma- ja matkailualue”:

"Alue on tarkoitettu pääasiassa loma- ja matkailupalvelujen, loma-asutuksen sekä ryhmäpuutarhojen ja palstaviljelyn käyttöön.”

Asemakaavamerkinnät

Alueella on voimassa asemakaavamerkinnät:

VR-1

Retkeily- ja ulkoilualue. Aluetta tulee hoitaa avoimena niitty-, nurmi- tai peltoalueena erillisen hoitosuunnitelman mukaisesti, yleisissä kaavamääräyksissä todetulla tavalla. Liikkuminen tulee ohjata erillisille kevyen liikenteen väylille ja poluille. Aluetta saa käyttää leirintäalueen telttailutoimintaan ja kulutusta kestäviä osia saa käyttää pelikenttänä tai muuhun virkistystoimintaan.

VR-2

Retkeily- ja ulkoilualue. Aluetta tulee hoitaa avoimena niitty-, nurmi- tai peltoalueena erillisen hoitosuunnitelman mukaisesti yleisissä kaavamääräyksissä todetulla tavalla. Liikkuminen tulee ohjata erillisille kevyen liikenteen väylille ja poluille. Alueelle saa sijoittaa koirapuiston, pienoisgolfkenttiä ym. leirintäalue- ja virkistystoimintaa.

RV-1

Asuntovaunualue. Alueelle saadaan sijoittaa enintään 120 matkailuajoneuvopaikkaa erillisen suunnitelman mukaisesti. Alue on maisemoitava ympäristöön sopivaksi. Alueelle saa rakentaa alueen toimintaa palvelevan huolto- ja varastorakennuksen.

RM-1

Matkailua ja virkistystä palvelevien rakennusten alue. Alueella olemassa olevia rakennuksia saa käyttää virkistys- ja matkailutoimintaan. Alueelle saa rakentaa alueen toimintaa palvelevan huolto- ja varastorakennuksen. Alueelle saa sijoittaa sulkapallo-, lentopallo- yms. kenttiä. Lisärakennus tulee rakentaa niin, että se sopeutuu ympäristöön hyvin eikä heikennä alueen kulttuurihistoriallista ja maisemallista arvoa. Luo-merkinnällä varustetut alueen osat tulee jättää rakentamatta.

RM-4

Matkailua ja virkistystä palvelevien rakennusten alue. Alueelle saa rakentaa erillisiä lomamajoja. Yksittäisen rakennuksen kerrosala saa olla enintään 60 k-m2. Mahdolliset katetut tai kattamattomat terassit tulee sijaita rakennusalalla. Uudisrakennukset tulee rakentaa niin, että ne sopeutuvat ympäristöön hyvin, eivätkä heikennä alueen kulttuurihistoriallista ja maisemallista arvoa. Rakennusluvasta tulee saada kaupunkikuvaneuvottelukunnan hyväksyntä. Alueella mahdollisesti olemassa olevia rakennuksia saa käyttää virkistys-, matkailu- ja majoitustoimintaan sekä loma-asumiseen.

RM/s

Matkailua ja virkistystä palvelevien rakennusten alue, jolla ympäristö säilytetään. Alueella olemassa olevia rakennuksia saa käyttää virkistys-, matkailu- ja majoitustoimintaan. "Villa Saaro" ympäristöineen tulee hoitaa puistomaisena puutarhaistutuksineen.

ASIAN KÄSITTELY

Tiedottaminen

Ilmoituksesta ei ole kuultu, koska kuuleminen katsottiin tarpeettomaksi toiminnan jatkuttua pitkään ilman valituksia.

Tarkastukset

Kohteessa ei käyty tarkastuksella ilmoituksen johdosta.

Lausunnot

Leirintäalueilmoituksesta ja sen täydennyksestä pyydettiin lausunto Lounais-Suomen Poliisilta, Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta, Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta sekä Turun Kaupungin ympäristöterveydeltä.

Lounais-Suomen Poliisi totesi lausunnossaan 3.3.2021 että alue soveltuu leirintäalueeksi, eikä sillä ollut huomautettavaa ilmoituksen suhteen.

Varsinais-Suomen pelastuslaitos totesi lausunnossaan 25.2.2021 että leirintäalueella ja leirintäalueen käyttäjillä on pelastuslain (379/2011;4§) mukainen yleinen huolellisuusvelvollisuus tulipalon tai muun onnettomuuden vaaran ja vahingon välttämiseksi. Toiminnanharjoittajalla ja omistajalla on lisäksi huolehtimisvelvollisuus (379/2011;9§) sekä leirintäalueen rakennusten, rakennelmien ja ympäristön osalta, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen ja leviämisen vaaran vähentämiseksi siten, että:

Lausunnossa todetaan myös, että leirintäalueelle on velvoite (407/2011; 1§ ja 5mom. ja 379/2011; 15§) laatia pelastussuunnitelma. Pelastuslaitos suosittelee myös että toiminnanharjoittaja/omistaja perehtyy leirintäalueista laadittuihin turvallisuusoppaisiin

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus totesi lausunnossaan 4.3.2021 että leirintäalue ei sijaitse Ruissalon lehdot FI0200057 Natura-alueella, mutta että sen käytöstä aiheutuu liikkumista myös Ruissalon saaren muissa osissa.

Lausunnon mukaan leirintäalueen käyttäjiä tulisi informoida Ruissalon Natura-alueesta ja saaren muista luontoarvojen suojelemiseksi perustetuista luonnonsuojelualueista sekä niihin sisältyvistä suojelumääräyksistä. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää Saaronniemen pohjoispuolen Kukkarokiven ympäristön luonnonsuojelualueeseen ja siihen liittyviin suojelumääräyksiin.

Lausunnon mukaan olisi suositeltavaa, että leirintäalueella saatavilla oleva tietomateriaali arvioitaisiin ja työstettäisiin yhdessä Turun kaupungin ympäristönsuojelutoimen kanssa, joka on jo tuottanut opastus- ja ohjemateriaalia Ruissaloon.

Turun Kaupungin ympäristöterveys totesi lausunnossaan 7.4.2021 että kun toiminta järjestetään esitetyllä tavalla ja varmistutaan talousveden laadusta mahdollisten käyttökatkojen jälkeen, leirintäalueesta ei ole odotettavissa haittaa tai vaaraa terveydelle.

PäätösPäätin hyväksyä Turun Kaupungin tekemän Ruissalo Camping leirintäaluetta koskevan ulkoilulain mukaisen leirintäalueilmoituksen. Leirintäalueen pitäminen on toteutettava oheisten määräysten mukaisesti:

  1. Toimintaa tulee harjoittaa leirintäalueilmoituksen ja sen täydennysten sekä ulkoilulain säännösten mukaisesti.
  2. Teltoille ja matkailuajoneuvoille on varmistettava riittävä turvaetäisyys.
  3. Alueen turvallissuutta ja järjestystä tulee ylläpitää riittävällä valvonnalla ja vartioinnilla.
  4. Jätehuoltoa varten alueella on oltava riittävä määrä jätesäiliötä eri jätejakeita varten sekä astiat lasi-, metalli, kartonki ja paperijätettä varten. Jäteastioita on tyhjennettävä jätehuoltomääräysten mukaisesti. Mikäli alueelle jätetään vaarallisia jätteitä, niitä tulee toimittaa asianmukaiselle vastaanottajalle.
  5. WC- ja pesutilojen jätevedet tulee johtaa ilmoituksen mukaisesti kunnan viemäriverkkoon.
  6. Saniteettitilat on siivottava riittävän usein. Erityisesti tulee ottaa huomioon päivät, jolloin leirintäalueella on runsaasti vierailijoita.
  7. Avotulen käsittelystä tulee antaa ohjeet esimerkiksi järjestyssäännöissä ja leirintäalueen henkilökunnan tulee valvoa ohjeiden noudattamista.
  8. Vaaratilanteessa henkilöiden on pystyttävä poistumaan rakennuksista tai heidät on voitava pelastaa muilla keinoin.
  9. Leirintäalueella on varmistettava, että pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista. Pelastushenkilöstön turvallisuus on otettava huomioon tätä suunnitellessa.
  10. Leirintäaluetoiminnasta ei saa aiheutua haittaa alueen luonnolle. Esimerkiksi alueen eläimistöä ei saa häiritä, eikä kasvillisuutta vahingoittaa.
  11. Puiden kaadoista tulee olla yhteydessä Turun kaupungin rakennusvalvontaan. Kookkaiden lehtipuiden kaato- ja karsimistarpeissa tulee selvittää toimenpiteen vaikutus erakkokuoriaiseen ja muuhun huomionarvoiseen lajistoon.
  12. Toiminnassa otetaan huomioon ja vierailijoita ohjeistetaan esimerkiksi järjestyssäännöissä alueella tai sen läheisyydessä sijaitseviin, luonnonsuojelullisesti arvokkaisiin luo-, luonnonsuojelu-, sekä Natura-2000-alueisiin liittyvistä rajoituksista. Leirintäalueen henkilökunnan tulee valvoa ohjeiden noudattamista.
  13. Vierailijoita tulee ohjeistaa esimerkiksi järjestyssäännöissä roskaamiskiellosta, koirakurista sekä yleisesti luonnon huomioimisesta ja sen suojelusta kaikessa toiminnassa. Ohjeistus tulee olla esitettynä tai vähintään jaettavissa kaikilla toiminnan kannalta merkittävillä kielillä. Suomen, ruotsin ja englannin lisäksi on huomioitava mahdollisen opastusmateriaalin tarve myös muilla kielillä etenkin, jos voidaan olettaa, että säännöllisessä asiakaskunnassa on merkittävästi määrin muiden kieliryhmien edustajia. Leirintäalueen henkilökunnan tulee valvoa ohjeiden noudattamista.
  14. Toiminnan loppumisesta tai olennaisesta muuttumisesta tulee ilmoittaa Turun ympäristönsuojelulle.

Ratkaisun perustelut

Ulkoilulain (606/1973) § 18 mukaan leirintäalue, on alue, jolla majoitutaan tilapäisesti ja yleensä vapaa-aikana leirintämökkiin, telttaan, matkailuperävaunuun tai matkailuajoneuvoon ja jolla on yhteensä vähintään 25 leirintämökkiä taikka teltalle, matkailuperävaunulle tai matkailuajoneuvolle varattua paikkaa. Alue, jolla on vähintään 10 leirintämökkiä, on kuitenkin aina leirintäalue. Säännökset leirintäalueista koskevat muutakin vastaavanlaiseen majoittumiseen tarkoitettua aluetta, jolla olevissa, enintään yhdelle ruokakunnalle tai pienryhmälle tarkoitetuissa rakennuksissa on yhteensä yli 40 vuodepaikkaa.

Ulkoilulain (606/1973) 19 §:n mukaan leirintäalue on sijoitettava ja rakennettava ja sitä on hoidettava niin, ettei sen käyttö aiheuta haittaa tai vaaraa terveydelle, vahingoita luontoa, aiheuta ympäristön pilaantumista tai roskaantumista, vähennä merkittävästi ympäristön viihtyisyyttä, vaaranna liikenneturvallisuutta eikä loukkaa muulla näihin rinnastettavalla tavalla yleistä etua. Leirintäalue on sijoitettava siten, ettei se vaikeuta rakennuslaissa tarkoitettujen kaavojen toteuttamista. Leirintäalueella on lisäksi noudatettava, mitä palo- ja henkilöturvallisuudesta sekä terveydellisten haittojen ehkäisemisestä erikseen säädetään ja määrätään.

Ulkoilulain § 20:n mukaan leirintäalueen perustamisesta ja alueen toiminnan olennaisesta muuttamisesta on viimeistään kolme kuukautta ennen toiminnan aloittamista tai muuttamista tehtävä kirjallinen ilmoitus alueen sijaintikunnan määräämälle viranomaiselle. Ilmoituksen tulee sisältää tarpeelliset tiedot leirintäalueen pitäjästä ja alueen sijainnista sekä toiminnan luonteesta ja laajuudesta.

Ulkoilulain (606/1973) 21 §:n mukaan kunnan leirintäalueviranomainen voi antaa ilmoituksen johdosta leirintäalueen pitäjää kuultuaan määräyksiä, jotka ovat tarpeen tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamiseksi.

Mikäli toiminta toteutetaan ilmoituksen sekä annettujen määräysten mukaisesti leirintäalueen voidaan katsoa täyttävän ulkoilulain vaatimukset.

Määräysten perustelut

Määräykset turvaetäisyyksistä, sekä vartioinnista ja valvonnasta ovat tarpeen taatakseen leirintäalueen henkilöturvallisuutta. (Määräykset 2,3)

Jätteisiin liittyvät määräykset on annettu roskaantumisen, sekä yleisen viihtyvyyden kärsimisen estämiseksi. (Määräys 4)

Jätevesiin liittyvä määräys on tarpeen ehkäistäkseen pohja- ja pintavesien sekä ympäristön yleisen pilaantumisten estämiseksi. (Määräys 5)

Saniteettitiloihin liittyvä määräys on tarpeen varmistaakseen, ettei toiminnasta synny vaaraa terveydelle taikka ympäristön viihtyvyydelle. (Määräys 6)

Palo- sekä henkilöturvallisuuteen liittyvillä määräyksillä edistetään alueen turvallisuutta. (Määräykset 7,8,9)

Määräykset ovat tarpeen luontoarvojen säilyttämiseksi. (Määräykset 10,11,12,13)

Määräys toiminnan loppumisesta tai olennaisesta muuttumisesta on annettu varmistaakseen, että Turun kaupungin ympäristönsuojelu voi reagoida asianomaisella tavalla ja tarvittaessa antaa määräyksiä näiden tapahtuessa. (Määräys 14)

Sovelletut oikeusohjeet

Ulkoilulaki (606/1973) luku 3: 18–21, 26 ja 30a §

Lounais-Suomen jätehuoltomääräykset

Voimassaolo

Päätös on voimassa toistaiseksi. Toiminnan olennainen muuttaminen edellyttää uutta ilmoitusta.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Turun hallinto-oikeuteen (ulkoilulaki 26 ja 30a §).

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Liite 1Aluekartta

 

Olli-Pekka Mäki

ympäristönsuojelupäällikkö

Jakelu

tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedXXXXX


Liitteet:

Kypays § 5
Liite 1:Aluekartta