Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu 
Ympäristönsuojelupäällikkö5910.12.2021 

9466-2021 (11 01 00)

Ympäristölupapäätös Lounais-Suomen Hakelämpö Oy

Ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Helena Pakkala 10.12.2021:

ASIA

Lounais-Suomen Hakelämpö Oy on 17.8.2021 jättänyt ympäristönsuojelulain 39 ja 199 §:ssä tarkoitetun ympäristölupahakemuksen Turun kaupungin ympäristönsuojeluun koskien yhtiön toimintaa osoitteessa Patinakatu 5, Turku, kiinteistöllä 853-475-1-38. Lupaa haetaan määräaikaisen ympäristöluvan jatkamiselle. Nykyisen lupapäätöksen voimassaoloaika päättyy 31.12.2021. Ympäristölupaan ei haeta muutoksia.

Lupahakemus koskee Lounais-Suomen Hakelämpö Oy:n bioenergiaterminaalin toimintaa eli metsäenergiapuun ja käytöstä poistetun puun vastaanottoa, käsittelyä ja välivarastointia. Lisäksi haetaan lupaa välivarastoida muualla tuotettua haketta.

Toiminnalle haetaan aloituslupaa muutoksen hausta huolimatta.

LUVAN HAKIJA 

Lounais-Suomen Hakelämpö Oy

PL 1

23801 Laitila

y-tunnus 9209552-8

TOIMINNAN SIJAINTI

Osoite

Patinakatu 5

20380 Turku

kiinteistö 853-475-1-38

LUVAN HAKEMISEN PERUSTE

Toiminta on jätteen ammattimaista- ja laitosmaista hyödyntämistä tai käsittelyä, joka on ympäristöluvanvaraista toimintaa ympäristönsuojelulain (527/2014) liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f mukaan ja ympäristönsuojelulain 27 §:n 2 momentin kohdan 3 perusteella.

Käytöstä poistettu puu luokitellaan valtioneuvoston asetuksen 179/2012 liitteen 4 mukaiseksi jätteeksi.

Lupaa haetaan toiminnan aloittamiselle muutoksenhausta huolimatta ympäristönsuojelulain 199 § mukaisesti.

LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA

Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on asiassa toimivaltainen ympäristönsuojelusta annetun asetuksen 2 §:n 2 momentin kohdan 12 f) mukaisesti (muu kuin a–e alakohdassa taikka 1 §:n 13 kohdan a ja d–g alakohdassa tarkoitettu jätelain soveltamisalaan kuuluvan jätteen käsittely, joka on ammattimaista tai laitosmaista ja jossa käsitellään jätettä alle 20 000 tonnia vuodessa.

Turun kaupungin rakennus- ja lupalautakunta on delegoinut ympäristönsuojelulain 27 § mukaisten ympäristölupien ratkaisemisen ympäristönsuojelupäällikölle.

ASIAN VIREILLE TULO                

Lupahakemus on jätetty Turun kaupungin ympäristönsuojeluun 17.8.2021, jolloin se on tullut vireille. Hakemusta on täydennetty 7.9.2021.

TOIMINTA-ALUE JA SEN YMPÄRISTÖ

Sijaintipaikka ja sen naapurit

Toiminta sijoittuu Saramäen teollisuusalueelle noin 6,5 kilometrin päähän Turun keskustasta koilliseen. Kiinteistön välittömässä läheisyydessä on laajamittaista jätteen käsittelytoimintaa, kasvihuoneviljelyä ja muuta pienimuotoista teollista toimintaa. Alle 300 metrin päässä on useita puutarhoja, joista lännessä sijaitsevaan on suora näköyhteys peltoalueen yli. Kaakossa sijaitsevan puutarhan ja toiminta-alueen välissä on metsää.

Lähimmät yksittäiset vakituisessa asuinkäytössä olevat rakennukset sijaitsevat kiinteistön lounaispuolella noin 25 metrin, länsipuolella noin 80 metrin ja luoteispuolella noin 130 metrin päässä lähimmästä tontin reunasta mitattuna. Lähimmät tiheämmin asutut alueet sijaitsevat luoteis- ja eteläpuolella runsaan 400 metrin etäisyydellä. Lähin koulu ja päiväkoti on Liedossa, noin 2,6 kilometrin päässä.

Vedet ja maaperä

Kiinteistö ei sijaitse tärkeäksi luokitetulla pohjavesialueella. Lähin pohjavesialue (Lentokentän pohjavesialue tunnus 0285304) sijaitsee noin 2,3 kilometrin päässä lännessä. Huhtamäen pohjavesialue (tunnus 0285304) on noin 2,5 kilometrin etäisyydellä lounaassa.

Itäpuolella sijaitsee Maarian allas lyhimmillään noin 600 metrin päässä. Toiminta-alueen pohjoispuolitse virtaa Patinakadun suuntainen oja, joka virtaa noin kilometrin matkan ja laskee lopulta Maarian altaaseen.

Geologian tutkimuskeskuksen maaperäkartan mukaan toiminta-alue on savi- ja silttikerrostumaa. Kallioperäkartan mukaan alueen kallioperä on monzodioriittiä ja biotiitti-paragneissiä.

Luonnonsuojelualueet ja muinaismuistot

Lähin luonnonsuojelualue (Munttismäen pähkinäpensaslehto LTA204184) sijaitsee 2,3 kilometrin etäisyydellä.

Toiminta-alueen eri puolilla sijaitsee muinaismuistokohteita. Kivikautiset asuinpaikat sijaitsevat noin 200 metrin etäisyydellä eteläpuolella (Huilu) ja noin 460 metrin päässä pohjoispuolella (Kuusela). Hankkismäen rautakautiset kuppikivet sijoittuvat kiinteistön itäpuolelle noin 680 metrin etäisyydelle.

Kaavoitus

Turun kaupunkiseudun maakuntakaavassa toiminta-alue sijaitsee teollisuustoimintojen alueella (T). Kaava on osa Varsinais-Suomen kokonaismaakuntakaavaa. Teollisuustoimintojen alue on valtakunnallisesti, maakunnallisesti ja seudullisesti merkittävä teollisuus-, varasto- ja vastaavaan käyttöön osoitettu alue niihin kuuluvine suojaviheralueineen sekä liikenne- ja yhdyskuntateknisen huollon alueineen. Suunnittelumääräyksenä on, ettei alueelle saa sijoittaa uutta asumista ilman erityisperusteita.

Vuonna 2004 hyväksytyssä voimassa olevassa yleiskaavassa alue sijaitsee tuotanto- ja varastotoiminnalle (T) varatulla alueella. Vireillä olevassa yleiskaavassa (Yleiskaava 2029) alueella ei ole aluevarausta.

Asemakaavassa (Saramäki-43 ja nimeämätöntä katualuetta, hyväksytty 5.9.1995) alue on merkitty varastorakennusten korttelialueeksi (TVK), jolla voidaan varastoida, käsitellä sekä ostaa ja myydä romua. Alueella ei sallita toimintoja, jotka voivat aiheuttaa päästöjä Maarian altaaseen. Alue on aidattava vähintään kaksi metriä korkealla, läpinäkymättömällä aidalla. Aidan ja kadun väliin on istutettava puurivistö.

Toiminta-alueen länsi- ja lounaispuolella olevat lähialueet on asemakaavoitettu pääasiassa teollisuus-, liike- tai varastorakennuksille. Erillispientalojen alue on kaavoitettu luoteispuolelle runsaan 400 metrin päähän.

Toimintaa koskevat luvat

Toiminnalla on 31.12.2021 asti voimassa oleva määräaikainen ympäristönsuojelulain mukainen, Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoituslautakunnan (1.11.2011 § 446) myöntämä ympäristölupa.

HAKEMUKSEN MUKAINEN TOIMINTA

Yleiskuvaus

Toiminta-alue sijaitsee Turun kaupungin Saramäen kaupunginosassa sijaitsevalla kiinteistöllä 853-475-1-38. Kiinteistö koostuu kolmesta palstasta, joiden kokonaispinta-ala on 63,12 hehtaaria. Varsinais-Suomen Hakelämpö Oy:n toiminta-alue sijaitsee palstalla 853-475-1-38/2 ja sen pinta-ala on noin neljä (4) hehtaaria. Kiinteistön omistaa Turun kaupunki ja vuokrasopimus oikeuttaa ympäristöluvan hakemiseen.

Toimintaan kuuluu puuaineksen vastaanotto, välivarastointi ja käsittely.

Toiminta-alueella vastaanotetaan metsäenergiapuuta ja vaarallisia aineita sisältämätöntä käytöstä poistettua jätepuuta. Vastaanotettavat ainekset ovat pääosin peräisin yrityksiltä ja muilta toiminnanharjoittajilta. Käytöstä poistettua puuta ja risuja voidaan vastaanottaa myös pientuojilta.

Metsäenergiapuuta vastaanotetaan vuoden jokaisen päivänä vuorokauden ympäri. Käytöstä poistettua puuta vastaanotetaan tuojien kanssa etukäteen sovittuina ajankohtina päiväaikana. Alueella ei ole vastaanottohenkilökuntaa koko ajan paikalla, joten puuta voidaan tuoda alueelle myös aikoina, jolloin henkilökuntaa ei ole paikalla.

Myös muualla tuotettua haketta otetaan vastaan pienimuotoiseen välivarastointiin ja haketta voidaan toimittaa tarpeen mukaan voimalaitoksille polttoaineeksi. Valmiin hakkeen välivarastoinnin tarkoituksena on palvella voimalaitosten nopeaa polttoaineen tarvetta.

Vastaanotettua runkopuuta varastoidaan pinoissa sekä kantoja, risuja, kokopuuta ja jätepuuta varastoidaan aumoissa odottamassa jalostusta. Eri puumateriaalit varastoidaan omissa aumoissaan ja eri materiaalien paikat on merkitty alueelle. Runkopuu varastoidaan murskepinnalla, muut materiaalit asfaltoidulla pinnalla.

Puuaineksen jalostamiseen eli hakettamiseen käytetään mobiilihaketinta. Menetelmällä materiaaleista saadaan jatkokäyttöön sopivan kokoista tuotetta voimalaitosten polttoaineeksi. Valmista haketta varastoidaan kasoissa odottamassa kuormaamista ja kuljetusta käyttökohteisiin. Haketta voidaan kuljettaa voimalaitoksille tarvittaessa ympäri vuorokauden.

Haketuspäivien määrä riippuu vastaanotettavien puuainesten saatavuudesta ja hakkeen käyttötarpeesta. Toimintapäivien määrä vaihtelee vuosittain eikä määrää voi etukäteen arvioida.

Käytettävät työkoneet ja -laitteet ovat siirrettäviä ja ne alueella vain kunkin toimintajakson aikana. Sen sijaan ainesten siirtelyssä, lajittelussa ja kuormaamisessa tarvittavat koneet voivat olla alueella koko ajan.

Puuaineksen varastointi- ja käsittelymäärät

Alueella varastoidaan ja käsitellään metsäenergiapuuta ja käytöstä poistettua puuta.

Vuodessa haketetaan ja murskataan enintään 10 000 tonnia puuainesta.

Alueelle varastoidaan vuoden aikana enimmillään yhteensä 10 000 tonnia käsittelyä odottavaa metsäenergiapuuta seuraavasti:

Alueen rakennukset, rakenteet ja laitteistot

Toiminta-alue on tasattu noin +30 m korkeuteen ja noin puolet alueesta on asfaltoitu. Kentän reunoilla on maa-ainesvallit, jotka toimivat pääasiassa näkösuojina ympäristöön päin.

Alueella on sähköliittymä. Vastaanottoalueelle rakennetaan tulevaisuudessa toimisto- ja sosiaalitilat, jotka liitetään kaupungin viemäriverkostoon. Alueen laidalla on myös autovaaka kuormien punnitsemista varten. Materiaalin käsittelyyn käytettävät koneet ja laitteet on varustettu normaalilla polttomoottorilla.

Haketusjaksoa varten alueelle tuotava haketin sijoitetaan normaalisti toiminta-alueen pohjoisosaan, jossa myös varastoidaan haketta. Runkopuupinoja varastoidaan pääasiassa alueen länsi- ja lounaisosissa.

Metsäenergiapuun ja käytöstä poistetun puun käsittely ja varastointi

Vastaanotettavaa metsäenergiapuuta ovat runkopuu, kokopuu, risut ja kannot, joita vastaanotetaan ympäri vuorokauden. Vastaanotettava käytöstä poistettu puu on puhdasta, esimerkiksi rakennusjätepuuta, puupakkauksia, teollisuuden puutähdettä, puuteollisuuden sivutuotteita tai kemiallisesti käsiteltyä kierrätyspuuta. Puuaines on syntypaikkalajiteltua. Alueella ei vastaanoteta tai käsitellä kyllästettyä puuta.

Käsiteltävä puhdas puu on jaoteltu A- ja B-luokkaan. A-luokkaan kuuluu mm. luonnonpuu ja muu biomassa sekä kemiallisesti käsittelemätön käytöstä poistettu puu. B-luokan puu voi olla kemiallisesti käsiteltyä käytöstä poistettu puuta tai puutuotetta. C- ja D-luokkaan lukeutuvia orgaanisia halogeeniyhdisteitä sisältävää tai puunkyllästysainekäsiteltyä puuta ei vastaanoteta tai käsitellä.

Kierrätyspuukuormat tarkistetaan silmämääräisesti säännöllisesti ja saapuvia kuormia myös tarkistetaan pistokoeluontoisesti. Kuormien mukana mahdollisesti tuleva vähäinen määrä kyllästettyä puuta erotellaan haketettavasta puusta ja varastoidaan lavoilla, josta se toimitetaan kyseisen jätteen käsittelyyn luvan saaneeseen laitokseen. Kierrätyspuuta vastaanotetaan vain ennalta sovittuna aikana, jolloin paikalla on henkilökuntaa.

Vastaanotettava puu tuodaan alueelle kuorma-autoilla tai täysperävaunuautoilla. Vastaanotetut kuormat puretaan alueella ja esilajitellaan. Metsäenergiapuu, runkopuita lukuun ottamatta, sekä käytöstä poistettu puu varastoidaan asfaltoidulla alueella. Runkopuu varastoidaan murskepinnalla. Metsäenergiapuun varastointiaika ennen haketusta on noin 4 – 12 kuukautta puun kuivumisen takia.

Puuaines syötetään hakettimelle kahmarikaivinkoneella tai pyöräkuormaajalla. Hakettimelta valmis hake siirretään pyöräkuormaajalla tai kasakuljettimella varastokasaan tai lastataan suoraan täysperävaunuautoihin tai kuorma-autoihin voimalaitokselle kuljettamista varten. Kuljetuksia alueelta on tarvittaessa ympärivuorokauden.

Valmista haketta varastoidaan alueella enintään kuuden kuukauden ajan. Hakkeen varastokasat sijoitetaan asfaltoidulle alueelle. Haketusta odottavan puumateriaalin määrä vaihtelee. Kesäaikana, jolloin polttoaineen tarve on pienempi, varastot ovat suurempia. Lämmityskaudella raaka-aineen varastot ovat pienimillään.

Käytettävät polttoaineet

Alueella varastoidaan työkoneiden käyttämää kevyttä polttoöljyä alle 10 m3:n vetoisessa kaksoisvaippasäiliössä. Polttoaineen vuosikulutus on noin 27 700 litraa. Työkoneet tankataan asfaltoidulla alueella valvotusti. Alueelle on varattu öljynimeytysainetta (esim. matto, purua tai turvetta) öljyvuodon varalle. Kuljetusajoneuvoja ei tankata alueella.

Alueella on kontti, jossa varastoidaan tarvikkeita koneiden ja laitteiden kunnossapitoa varten. Vain toiminnan jatkumiseksi välttämättömät huoltotyöt tehdään paikan päällä.

Vedenhankinta

Vettä käytetään tarvittaessa puumateriaalin käsittelyn ja alueen pölyntorjuntaan. Haketuksen yhteydessä pölyämistä torjutaan vesisumutuksella tai korkeapainesuuttimella. Kastelun tarve määrää tarvittavan veden kulutuksen.

Kasteluun käytettävä vesi varastoidaan säiliöissä ja tarvittaessa vettä voidaan ottaa alueen maaston painanteista tai ojista. Kasteluvesi imeytyy materiaaliin eikä siitä muodostu jäte- tai hulevesiä.

Liikenne ja liikennejärjestelyt

Toiminta-alueelle kuljetaan Vaistentien ja Patinakadun kautta.

Metsäenergiakuormat tuodaan alueelle täysperävaunuautoilla. Käytöstä poistettu puuaines ja hake tuodaan pääasiassa kuorma-autoilla. Risuja ja kierrätyspuuta voidaan tuoda myös henkilöautoilla.

Raskaiden ajoneuvojen liikenne alueelle on enimmillään 10 – 20 kuljetusta vuorokaudessa. Hakkeen kuljetukset alueelta keskittyvät lämmityskauteen ja puuaineksen tuonnit alueelle kesäaikaan.

Jonkin verran liikennettä voi olla vuoden ympäri jokaisena vuorokauden aikana liittyen metsäenergiakuormien tuontiin ja hakkeen kuljetuksiin käyttökohteisiin. Pääsääntöisesti liikennettä on arkisin päiväaikana. Haketuspäivinä on työntekijöiden henkilöautoliikennettä 5 – 10 käyntiä päivässä.

Ympäristöriskit, niiden ehkäisy ja toiminta poikkeustilanteissa

Merkittävin toiminnan ympäristöriski on öljyvahinko, esimerkiksi työkoneiden letkurikkojen tai tulipalon yhteydessä. Sen varalle alueelta löytyy välineet vahingon rajaamiseen ja torjuntaan ja henkilöstö on tietoinen toimintatavoista. Käytössä olevaa konekalustoa voidaan käyttää jälkisiivoukseen.

Riskien ehkäisemiseksi alueelle nimetään terminaalin päällikkö, joka valvoo lupa- ja turvallisuusmääräysten noudattamista.

Toiminnassa noudatetaan mm. seuraavia varotoimenpiteitä:

Poikkeustilanteissa koneet ja laitteet pysäytetään ja vika korjataan. Onnettomuuksista tehdään välittömästi ilmoitus Turun kaupungin pelastus- ja ympäristöviranomaisille ja Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Tarvittaviin toimenpiteisiin ryhdytään välittömästi vahingon aiheuttamien haittojen leviämisen estämiseksi.

PÄÄSTÖT, KUORMITUS JA JÄTTEET

Päästöt vesistöön ja viemäriin

Alueen toiminta järjestetään siten, ettei päästöjä vesistöön muodostu.

Kiintoaineen kulkeutuminen pintavesiin estetään pitämällä toiminta-alueen kenttä puhtaana. Alueen hulevesien (sade- ja sulamisvedet) johtamista varten kenttä on ojitettu ja osittain asfaltoitu. Vedet johdetaan välppäkaivon kautta ojaan. Välppäkaivo kerää kelluvan puuaineksen pois ojaan johdettavasta vedestä eikä ojiin kulkeudu puuainesta tai muuta materiaalia virtausta estämään.

Alueella ei käsitellä vaarallisia jätteitä tai pilaantuneita aineksia, joista voisi syntyä haitallisia päästöjä pintavesiin.

Rakennettavien toimisto- ja sosiaalitilojen vedet johdetaan viemäriverkostoon.

Päästöt ilmaan

Ilmanlaatuvaikutuksia ovat pölypäästöt ja polttoprosessiperäiset päästöt. Pölyä syntyy lähinnä käytöstä poistetun puun haketuksesta sekä jonkin verran kuormauksesta ja työmaaliikenteestä. Muodostunut pöly laskeutuu pääasiassa toiminta-alueelle.

Polttoprosessiperäisiä päästöjä, kuten typpi-, rikki-, hiilidioksidi- ja hiukkaspäästöjä aiheutuu haketukseen tarvittavan energian tuotannosta sekä työkoneiden ja kuljetuskaluston pakokaasuista.

Haketuksessa muodostuvan pölyämisen määrään vaikuttaa haketettavan materiaalin kosteus. Pääasiassa pölyä aiheutuu rakennusten purkutyömailta tulevan kuivan käytöstä poistetun puun haketuksesta kesäaikana. Pölyämistä ehkäistään säätämällä hakettimen kuljettimelta putoavan puuaineksen pudotuskorkeus mahdollisimman matalaksi. Kuljettimien päissä käytetään lisäksi pölyämistä estävää suojausta. Tarvittaessa hakettimen yhteyteen järjestetään kastelujärjestelmä sitomaan pölyä. Varastokasojen pölyämistä vähennetään kasojen korkeutta rajoittamalla ja sijoittamalla ne alueella olevien käsittelemättömien materiaalien varastokasojen suojaan, jos mahdollista. Talviaikana pölyäminen on vähäisempää. Toiminnasta aiheutuva pöly saattaa ajoittain aiheuttaa viihtyvyyshaittaa lähiympäristöön, vaikka noudatettavat ilmanlaadulle asetetut raja-arvot (Vna ilmanlaadusta 79/2017) eivät ylittyisikään.

Metsäenergiapuu on kosteampaa eikä sen käsittely aiheuta juurikaan pölyämistä.

Liikenteen aiheuttamaa pölyämistä torjutaan kastelemalla alueen ajoreitit tarvittaessa.

Päästöt maaperään ja pohjaveteen

Toiminnassa noudatetaan erityistä varovaisuutta, jotta maaperään ja pohjaveteen ei pääse epäpuhtauksia. Keinot on käsitelty riskien hallinnan yhteydessä.

Melupäästöt

Melua aiheutuu vastaanotettavien materiaalien kuormien purkamisesta, puuaineksen käsittelystä ja kuljetuksista. Eniten melua aiheutuu hakettimen käytöstä.

Toiminta-alueella olevien työkoneiden ja -laitteiden tyypilliset äänitehotasot (LWA) ovat seuraavat:

Runkopuu käsitellään hakettimen leikkaavilla terillä ja käytöstä poistettu puu, kannot ja hakkuutähde murskaavilla terillä. Murskaavien terien käytöstä aiheutuu vähemmän melua kuin leikkaavien terien käytöstä.

Lupahakemukseen on liitetty 4.9.2021 valmistunut melumittausraportti (PR3348-YO2), jossa on mittauksin selvitetty haketuksen aikainen melutaso lähimpien asuinrakennusten kohdalla. Mittausten aikana alueella toimi siirrettävä haketin (CBI Magnum Force 6400) ja haketettiin jätepuuta, jota syötettiin hakettimeen kahmarikaivinkoneella. Valmis hake siirrettiin varastokasoihin pyöräkuormaajalla. Käytössä oli asianmukainen mittauskalusto ja sääolosuhteet olivat mittausohjeen suositusten mukaiset. Mittauksia tehtiin kolmen lähimmän asuinkäytössä olevan kiinteistön kohdalla.

Mittausten yhteydessä tehtyjen havaintojen mukaan haketusmelu kuului jokaisen kolmen kiinteistön kohdalle selvästi. Mittauksia tehtiin 10 minuutin ajan ja mittaustulokset tältä ajalta vaihtelivat kohteissa 51 – 55 dB(A) välillä. Mittaustulosten ja havaintojen perusteella haketuksesta aiheutuva melutaso alittaa voimassa olevassa ympäristöluvassa toiminnan aiheuttamalle työnaikaiselle klo 7 – 20 keskiäänitasolle LAeq 7-20 annetun raja-arvon 55 dB(A) kaikilla mittauspisteillä. Melu ei mittausjakson aikana ollut luonteeltaan kapeakaistaista tai iskumaista.

Haketuksen aiheuttama melutaso voi lähimpien asuinrakennusten kohdalla vaihdella eri mittauskerroilla jonkin verran. Melun leviämiseen vaikuttavat sääolosuhteet, kuten tuulen suunta, sekä toimintojen sijoittelu alueella. Hakettimen ja tarkastelupisteen välissä olevat varastokasat ja reunavallit estävät melun leviämistä.

Mittausten perusteella haketustoiminta on alueella mahdollista järjestää siten, että keskiäänitaso 55 dB(A) ei ylity lähimpien asuntojen kohdalla, vaikka toimintaa olisi nykyisen ympäristöluvan mukaisesti koko ajan klo 7 – 20 välillä. Alueen toiminnot voidaan suunnitella ja järjestää siten, että melun kulkeutuminen alueen ulkopuolelle estetään mahdollisimman tehokkaasti.

Toiminnasta ei aiheudu tärinää lukuun ottamatta kuljetuskaluston vähäistä vaikutusta ajoreitin varrella olevissa rakennuksissa.

Jätteet

Muodostuvat jätteet ovat vastaanotettavan käytöstä poistetun puuaineksen mukana mahdollisesti tulevia jätteitä, joita ei ole tarkoitus vastaanottaa tai käsitellä alueella. Näitä ovat sekajäte (kipsipohjaisia rakennusaineita, PVC-muovi, eristysaineet ja tekstiilit) (19 12 12), kyllästetty puu (19 12 06) sekä rauta- ja teräsjäte (19 10 01).

Sekajätettä ja kyllästettyä puuta muodostuu vuodessa noin 2 000 kg sekä rauta- ja teräsjätettä noin 500 kg.

Kaikki jätteet lajitellaan ja kerätään eri jätejakeita varten varattuihin keräysastioihin. Kaikki hyötykäyttöön soveltuvat jätejakeet kierrätetään. Muut jätteet toimitetaan paikkaan, jolla on lupa ko. jätteen jatkokäsittelyyn. Jätteet toimitetaan alueelta pois säännöllisin väliajoin.

PARAS KÄYTTÖKELPOINEN TEKNIIKKA

Biopolttoaineen haketukselle eikä käytöstä poistetun puuaineksen käsittelylle ei ole laadittu yleiseurooppalaisia BAT-vertailuasiakirjoja. Yleisesti alan parhaana käyttökelpoisena tekniikkana ja ympäristön kannalta parhaiden käytäntöjen soveltamisena voidaan pitää raaka-aineiden kulutuksen ja ympäristövaikutusten minimointiin tähtääviä toimia ja laitteita. Näitä ovat raaka-aineiden mahdollisimman lyhyet kuljetusmatkat, kierrätys- ja tuotantoprosessien optimointi, pöly- ja melusuojaukset, säännölliset huollot ja henkilökunnan ammattitaito.

VAIKUTUKSET YMPÄRISTÖÖN

Lähimmät yksittäiset asuinrakennukset sijaitsevat hyvin lähellä toiminta-aluetta. Hakemuksen mukainen toiminta vastaa nykyistä, eikä muutoksia ole suunnitteilla. Toiminta järjestetään siten, ettei melutaso ylitä voimassa olevan ympäristöluvan keskiäänitasolle annettua raja-arvoa lähimpienkään asuntojen kohdalla. Haketuksen aiheuttama meluhaitta rajoittuu korkeintaan ajoittaiseen viihtyvyyshaittaan eikä siitä ole terveyshaittaa.

Toiminnasta saattaa ajoittain aiheutua pölyhaittaa myös alueen ulkopuolelle. Toiminta järjestetään kuitenkin siten, etteivät valtioneuvoston asetuksen 79/2017 ilmanlaadun raja-arvot ylity.

Toiminnalla ei ole vaikutusta pohja- tai kaivovesiin.

Ei ole tiedossa, että toiminnan vaikutusalueella olisi arvokkaita luonnon- tai maisemansuojelullisia kohteita eikä Natura-2000 -verkostoon kuuluvia alueita tai kulttuurihistoriallisesti merkittäviä kohteita.  

Toiminta järjestetään siten, ettei sillä ole vaikutuksia maaperään eikä vesistöön tai sen käyttöön. Pintavesiin kulkeutuvat kiintoainepäästöt estetään pitämällä toiminta-alueen kenttä puhtaana. Asfaltoidulta alueelta hulevedet ohjataan välppäkaivoon kiintoaineksen erottamiseksi.

KÄYTTÖTARKKAILU

Ympäristöluvan mukaista toimintaa, käyttötarkkailua ja päästötarkkailua varten nimetään vastuuhenkilö, joka raportoi valvontaviranomaisen suuntaan.

Toiminnasta pidetään käyttöpäiväkirjaa, johon kirjataan

Mikäli tarkkailun yhteydessä havaitaan merkittäviä häiriötilanteita tai ympäristöhaittoja, ilmoitetaan niistä valvontaviranomaiselle viipymättä.

Epäpuhtauksia ja vaarallisia aineita sisältävät ainekset toimitetaan vastaanottopaikkaan, jossa on lupa ko. aineen käsittelyyn. Vaarallisten aineiden luovutuksesta laaditaan siirtoasiakirja.

Toiminnasta aiheutuvaa melua ja pölyämistä seurataan aistinvaraisesti toiminnan aikana. Jos asetettujen raja-arvojen epäillään ylittyvän, tehdään mittauksia.

Toiminta-alueelta poisjohdettavia hulevesiä ja välppäkaivon täyttymistä seurataan säännöllisesti.

Käyttöpäiväkirjan, vaikutustarkkailujen ja jätekirjanpidon tiedoista kootaan raportti, joka toimitetaan vuosittain Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.

ESITYS VAKUUDEKSI

Hakija sitoutuu ympäristönsuojelulain 199 § mukaisesti asettamaan hyväksyttävän vakuuden mahdollisten vahinkojen korvaamiseksi lupapäätöksen kumoamisen tai muuttamisen varalta. Vakuutta tarvitaan lähinnä vastaanotettujen puumateriaalien poisviennistä mahdollisesti aiheutuviin kuljetus- ja käsittelykustannuksiin. Vakuudeksi esitetään 5 000 euroa.

HAKEMUKSEN KÄSITTELY

Hakemuksesta tiedottaminen

Asian vireille tulosta on tiedotettu kuuluttamalla lupahakemuksesta Turun kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla 10.9. - 18.10.2021 välisen ajan, jolloin hakemusasiakirjat ovat myös olleet nähtävillä. Hakemuksen vireillä olosta annettiin kirjeitse tieto alle 300 metrin päässä toiminta-alueesta oleville naapurikiinteistöjen omistajille. Asian vähäisen merkityksen takia, ja koska kyseessä on olemassa olevan toiminnan jatkuminen, asiasta ei ilmoitettu lehdessä.

Tarkastukset

Kaupungin ympäristönsuojelu on tehnyt alueella valvontasuunnitelman mukaisen määräaikaistarkastuksen 2.6.2020. Toiminnassa ei ole sen jälkeen tapahtunut muutoksia.

Lausunnot, muistutukset, mielipiteet ja vastineet

Lupahakemuksesta ei jätetty kuulutusaikana muistutuksia tai mielipiteitä.

Hakemuksesta pyydettiin lausunto Turun kaupungin kaavoituksesta ja ympäristöterveydeltä, Varsinais-Suomen Pelastuslaitokselta sekä Turun Vesihuolto Oy:ltä.

Lausunto saatiin kaupunkiympäristön kaavoitukselta ja Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta. Luvan hakija antoi 9.11.2021 vastineensa lausuntoihin.

Kaupunkiympäristö, kaavoitus,on 15.9.2021 antanut seuraavan lausunnon:

Alueella on voimassa 5.9.1995 hyväksytty asemakaava. Alue on kyseisessä kaavassa osoitettu varastorakennusten korttelialueeksi, jolla voidaan varastoida, käsitellä, ostaa ja myydä romua (TVK). Alueella ei sallita toimintoja, jotka voivat aiheuttaa päästöjä Maarian altaaseen. Vaikka asemakaavassa käytetään sanaa romu, käy toiminta kuitenkin hyvin tämän päivän ajatuksiin ja tavoitteisiin jätteiden tai näihin rinnastettavien aineiden kierrättämiseksi ja saamiseksi hyötykäyttöön. Toiminta ei myöskään ole ristiriidassa korttelialuetta ympäröivän alueen tämänhetkisen tilanteen kanssa. Toisaalta alue, jolla toiminta on, on pieni irrallinen asemakaava-alue Vaistentien koillispuolella. Asemakaava-alue kuuluu laajaan vireillä olevaan Lentoaseman ja sen ympäristön osayleiskaava-alueeseen. Osayleiskaavassa kohdealueeseen ja sen ympäristöön kohdistuu muutospaineita. Koska alueen kaavoitus on keskeneräinen ja kohdealueen tarkka kaavallinen ja maankäytöllinen tulevaisuus on epävarma, ei ympäristölupaa tulisi kuitenkaan myöntää kuin korkeintaan 10 vuodeksi.

Toiminnanharjoittajan vastine: Ympäristölupaa on haettu toistaiseksi voimassa olevaksi. Hakija esittääkin, että lupa myönnettäisiin joka tapauksessa vähintään 10 – 20 vuodeksi. Kun lupa voimassa mahdollisimman pitkään, toiminnan pitkäjänteinen suunnittelu on mahdollista. Maankäyttösuunnitelman laadinta ja maankäytön muuttuminen kestävät tavanomaisesti pitkään. Hakija uskookin, että lupa-ajan pidentäminen kymmenestä vuodesta ei olennaisesti vaikuta kaavoittamiseen eikä alueen mahdollisen käyttötarkoituksen muutoksen toteuttamisaikatauluun.

Varsinais-Suomen pelastuslaitos on 12.10.2021 antanut seuraavan lausunnon:

Pelastuslaitoksen kokemuksen perusteella energiapuuta tai kierrätysmateriaalia käsittelevissä laitoksissa tapahtuvien tulipalojen sammuttaminen ja vahinkojen rajaaminen on haasteellista ja pelastuslaitoksen resursseja pitkäkestoisesti sitovaa. Pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan toiminnanharjoittajan tulisi selvittää kohteen sammutusveden saatavuuteen ja sammutusjätevesien hallintaan tarvittavat toimenpiteet ja ratkaisut. Pelastuslaitoksen operatiivisen toiminnan mahdollistamiseksi ja tulipalon leviämisen rajaamiseksi energiapuu- ja hakekasasta tai varastoalueesta toiseen tulisi toiminnanharjoittajalle asettaa velvoite suunnitella ja ylläpitää riittävät suojaetäisyydet tai vastaavat suojaustoimenpiteet palavien materiaalien välillä.

oiminnanharjoittajan vastine: Kohteeseen laaditaan pelastussuunnitelma, joka tarvittaessa hyväksytetään Varsinais-Suomen pelastuslaitoksella. Suunnitelmassa huomioidaan tulipaloriski sekä sammutukseen liittyvät asiat, kuten sammutusveden ja -kaluston saatavuus sekä sammutusvesien hallinta. Tulipaloriskin arvioinnissa huomioidaan myös varastokasojen sijoittelu suojaetäisyyksineen ja sammutus kaluston liikkuminen alueella.

Liite 1Toimenpidealueen sijainti kartalla

PäätösPäätin myöntää Lounais-Suomen Hakelämpö Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvankoskien metsäenergiapuun ja käytöstä poistetun puun vastaanottoa, käsittelyä ja välivarastointia sekä lupaa välivarastoida muualla tuotettua haketta kiinteistöllä 853-475-1-38, osoitteessa Patinakatu 5, Turku.

Lisäksi myönnän ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen luvan toiminnan aloittamiselle muutoksenhausta huolimatta.

Toimintaa on harjoitettava hakemuksessa esitetyllä tavalla, ellei lupamääräyksissä toisin määrätä.

Toiminta

1.  Kiinteistöllä 853-475-1-38 sijaitsevalla toiminta-alueella, joka on esitetty liitekartassa 1, saa vuosittain vastaanottaa ja välivarastoida esitettyjä puuaineksia ja puujätettä yhteensä enintään 20 000 tonnia. Vastaanotettavasta ja välivarastoitavasta aineksesta saa olla käytöstä poistettua puuta enintään 9 000 tonnia.

Alueella saa hakettaa tai murskata puuainesta ja puujätettä yhteensä enintään 10 000 tonnia vuodessa.

2.  Puuainesten haketusta ja murskausta saa suorittaa lämmityskaudella 1.9. – 31.5. enintään kahdentoista päivän ajan kalenterikuukaudessa sekä kesä- ja elokuussa enintään viitenä päivänä kalenterikuukaudessa. Haketus tulee tehdä arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 07.00 – 20.00 välisenä aikana. Heinäkuussa haketusta ei saa suorittaa.

3. Toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä vastaanotettujen puuainesten ja puujätteen alkuperästä ja laadusta. Sekalaisen rakennusjätteen vastaanotto on kielletty. Kyllästetty puujäte tulee toimittaa käsittelypaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kyllästettyä puuta, eikä sitä saa hakettaa alueella. Puujätekuormien joukossa olevat mahdolliset epäpuhtaudet, kuten esim. lasi, metalli ja muovi, tulee lajitella erikseen, varastoida asianmukaisesti ja toimittaa käsittelyyn tai vastaanottoon paikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kyseisiä jätteitä.

Lupamääräykset ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi

4. Toiminnasta ei saa aiheutua roskaantumista laitosalueen ympäristöön. Mikäli laitoksen toiminnasta poikkeustilanteessa aiheutuu ympäristön roskaantumista, tulee yrityksen siivota roskaantunut alue välittömästi.

5.  Toiminta on järjestettävä siten, että haketin voidaan sijoittaa alueella sellaiseen paikkaan, jossa varastokasat ja reunavallit mahdollisimman tehokkaasti estävät haketuksen aiheuttamien melu- ja pölyhaittojen kulkeutumisen lähimpien asuinrakennusten suuntaan.

6.  Mikään alueella tapahtuva toiminta ei saa aiheuttaa alueen ulkopuolelle kulkeutuvaa pölyhaittaa.

Varastokasoja sekä toiminta-aluetta, jolla työkoneet liikkuvat, on hoidettava siten, että pölyäminen jää mahdollisimman vähäiseksi. Toiminnasta ilmaan aiheutuvien hengitettävien hiukkasten pitoisuus (PM10) ei saa ylittää voimassa olevia valtioneuvoston asettamia raja-arvoja toiminta-alueen ulkopuolisilla alueilla, joilla asuu tai oleskelee ihmisiä.

7.  Haketuksesta aiheutuva pölyäminen on estettävä riittävän tehokkaalla kastelulla, jonka tulee olla koko ajan käytössä haketuksen aikana. Tarvittaessa kastelua tulee tehostaa erillisellä lisäkastelulaitteella.

8.  Mikäli toiminnasta todetaan aiheutuvan häiritsevää pölyämistä, toiminnanharjoittajan tulee ryhtyä viivytyksettä tarpeellisiin toimiin pölyn leviämisen estämiseksi. Päästöjä olennaisesti lisäävän häiriön tai poikkeuksellisen kovan tuulen ja kuivan sään sattuessa haketus on keskeytettävä, kunnes vika on saatu korjattua tai sääolot muuttuneet.

9.  Murskaus ja muut erityisen meluavat toiminnat tulee sijoittaa ja suorittaa siten, että toiminnoista aiheutuvan melun työnaikainen (klo 7 – 20) ekvivalenttitaso LAeq ei ylitä 55 dB(A):n tasoa lähimmän asuinkiinteistön kohdalla. Jos melu on luonteeltaan kapeakaistaista tai iskumaista, mittaustulokseen lisätään 5 dB ennen sen vertaamista annettuun arvoon.

Puuaineksen tuonti, kuormien purkaminen ja lastaus sekä kuljetuskaluston liikkuminen alueella ja puuaineksen poiskuljetus ei saa ylittää lähimmän asuinkiinteistön kohdalla melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa (klo 7-22) 55 dB eikä yöohjearvoa (klo 22-7) 50 dB.

10. Toiminta-alueen hulevesistä on huolehdittava siten, ettei puu- tai muuta kiintoainesta kulkeudu alueen ulkopuolisiin avo-ojiin. Alueen avo-ojat ja purkuputkien päässä olevat sihdit ja saostuskaivot tulee puhdistaa säännöllisesti tukkeutumisen estämiseksi.

11. Laitosalueelle sijoitettava alle 10m3 kaksoisvaippasäiliö polttoaineen varastoimiseen on varustettava vuodonilmaisimella ja ylitäytönestimellä. Säiliön tulee olla lukittu työaikojen ulkopuolella. Öljysäiliö on tarkastettava annetun kuntoluokan mukaan ja ensimmäisen kerran 10 vuoden kuluttua säiliön käyttöönotosta. Tarkastuspöytäkirja on säilytettävä ja pyydettäessä esitettävä valvovalle viranomaiselle.

12. Polttoainesäiliön täyttö- ja purkupaikan on oltava nesteitä läpäisemätön ja reunoiltaan korotettu tai kauttaaltaan kallistettu siten, että alueen hulevedet ohjautuvat hallitusti öljysäiliön käyttöönoton yhteydessä asennettavaan l-luokan, hälytyksellä varustettuun, öljynerottimeen. Viemärissä on oltava välittömästi öljynerottimen jälkeen näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivo, josta vesien pääsy ympäristöön voidaan viivytyksettä estää.

Säiliöstä saa tankata ainoastaan tällä alueella käytettäviä työkoneita.

Alueella on myös oltava varattuna imeytysmateriaalia.

13. Hyödyntämiskelpoiset jätteet on kerättävä ja toimitettava hyödynnettäväksi asianmukaiseen paikkaan. Vaaralliset jätteet on säilytettävä erillään, varastoitava tiivispohjaisessa kuivassa ja lukittavassa tilassa sekä toimitettava vähintään kerran vuodessa laitokseen, jolla on lupa niiden käsittelyyn.

14. Toiminnanharjoittajan on kolmen kuukauden kuluessa päätöksen lainvoimaisuudesta laadittava tulipalojen varalle suunnitelma, josta on ilmettävä myös sammutusvesien johtaminen ja käsittely. Suunnitelma on toimitettava Varsinais-Suomen pelastuslaitokselle ja tieto asiasta on toimitettava ympäristönsuojeluun.

Tarkkailu- ja valvontamääräykset

15. Haketusajankohdista tulee pitää kirjaa, johon on merkitty haketusajankohdat kellonaikoineen. Tiedot on pyydettäessä toimitettava viranomaiselle.

16. Toiminnasta aiheutuvat melutasot on tarkistettava aina, kun alueella tapahtuu sellaisia muutoksia, jotka vaikuttavat merkittävästi asuinkiinteistöjen suuntaan kulkeutuvan haketus- tai muun toiminnan aiheuttamaan melutasoon. Mittausten suorittamisesta on ilmoitettava etukäteen ympäristönsuojeluun.

17. Tarvittaessa toiminnasta ympäristöön aiheutuvat pölytasot on tarkistettava tekemällä pölymittauksia laitoksen ympäristössä. Mittausten tekemisestä on sovittava etukäteen valvontaviranomaisen kanssa.

18. Luvanhaltijan on pidettävä kirjaa toiminnasta. Kirjanpidosta on käytävä ilmi ainakin seuraavat asiat:

19. Luvanhaltijan on viivytyksettä pelastuslaitoksen lisäksi ilmoitettava Turun kaupungin ympäristönsuojeluun ja terveydensuojeluun onnettomuuksista ja muista merkittävistä poikkeuksellisista tilanteista, joista saattaa aiheutua ympäristön pilaantumisen vaaraa taikka vaaraa tai haittaa terveydelle. Samalla on ilmoitettava toimenpiteistä, joihin on ryhdytty tai suunnitellaan ryhdyttävän tilanteen korjaamiseksi.

20. Toiminnanharjoittajan tulee olla riittävästi selvillä toimialansa erityisesti ympäristön kannalta parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisestä ja varauduttava soveltuvan tekniikan käyttöönottoon.

Toiminnan lopettaminen

21. Luvanhaltijan tulee ennen toiminnan loppumista huolehtia toiminta-alueen puhdistamisesta sekä siellä mahdollisesti olevien jätteiden ja hyödyntämättä jääneiden puuainesten toimittamisesta asianmukaiseen käsittelyyn. Lisäksi alue on siivottava toiminnassa käytetyistä laitteista ja materiaaleista. Puhdistamisesta tulee ilmoittaa valvontaviranomaiselle, joka voi tarkastaa laitosalueen siisteyden ja tarvittaessa antaa määräyksiä alueen puhdistamiseksi ja ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Toiminnan loppuessa on kiinteistön maaperän mahdollinen pilaantuneisuus- ja puhdistustarve arvioitava ja mikäli maaperä todetaan pilaantuneeksi ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin.

Vakuus

22. Toiminnanharjoittajan tulee ennen jätteenkäsittelytoiminnan aloittamista asettaa Turun kaupungin rakennus- ja lupalautakunnalle 10 000 euron suuruinen jätteenkäsittelytoiminnan vakuus. Vakuus on asetettava ympäristönsuojelulain 61 §:n edellyttämällä tavalla.

Asetusten ja muiden säännösten noudattaminen

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla jo myönnetyn luvan määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä, asetusta luvan estämättä noudatettava.

RATKAISUN PERUSTELUT

Lupaharkinnan perustelut ja luvan myöntämisen edellytykset

Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti täyttää toiminta ympäristönsuojelu- ja jätelaissa sekä niiden nojalla annetuissa säädöksissä asetetut ympäristöluvan myöntämisen edellytykset eikä toiminnasta katsota aiheutuvan terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Määräyksiä annettaessa on otettu huomioon toiminnan aiheuttama pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski. Toiminta ei ole ristiriidassa kaavan kanssa.

Muutoksenhakutuomioistuin voi päätöksellään kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lausunto on huomioitu lupamääräyksessä 14. Turun kaupungin kaavoituksen esittämä lausunto on huomioitu rajaamalla luvan voimassaolo 10 vuodeksi.

Perustelut toiminnan aloittamiselle muutoksen hausta huolimatta

Toiminnalle myönnetään toiminnan aloittamislupa muutoksenhausta huolimatta. Kyseessä on olemassa oleva toiminta, ja päätöksellä jatketaan määräaikaisena myönnetyn ympäristöluvan voimassa oloa. Toimintaan ei ole tulossa muutoksia. Koska toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, voidaan toiminta aloittaa lupapäätöstä noudattaen ennen sen voimaan tuloa. Vakuuden määrääminen perustuu jätteenkäsittelytoimintaan ja sen avulla varmistetaan asianmukainen jätehuolto, seuranta, tarkkailu sekä lopettamistoimet.

Lupamääräysten yksilöidyt perusteet

Määräys 1

Määräämällä suurimmat sallitut vastaanotto- ja varastointimäärät varmistetaan, että alueelle ei muodostu liian suuria varastomääriä eikä toiminnasta aiheudu ympäristöön kohtuutonta rasitusta. Kokonaismäärässä on mukana alueelle valmiiksi haketettuna tuodun puuaineksen varastointi. Vuodessa haketettavan puuaineksen määrä on rajattu hakemuksen mukaiseen 10 000 tonniin. Määräyksellä varmistetaan, että eniten melu- ja pölyhaittoja aiheuttavan haketuksen ympäristöhaitat eivät lisäänny nykyisestä. Toimintaa on harjoitettu alueella 10 vuoden ajan, eikä valvontaviranomaisen tietoon ole tullut merkittäviä ympäristöhaittoja.

Ympäristönsuojelulain 58 §:n mukaan jätteen käsittelyä koskeva ympäristölupa voidaan rajoittaa vain tietynlaisen jätteen hyödyntämiseen ja käsittelyyn.

Määräys 2

Haketukselle annetuilla päivittäisillä toiminta-ajoilla ja rajoituksilla vähennetään lähiasutukselle koituvaa melusta ja pölystä aiheutuvaa ylimääräistä rasitusta. Kesäkuukausina, jolloin asukkaat oleskelevat enemmän ulkona ja viihtyvyyshaitat korostuvat, ei haketusta tule tehdä. Haketukselle annetut aikarajat koskevat hakettimen käyttöä sekä leikkaavilla että murskaavilla terillä.

Määräys 3

Puuainesten ja -jätteiden asianmukaisen käsittelyn, varastoinnin ja edelleen toimittamisen varmistamiseksi on annettu määräyksiä, jotta kyseisistä toiminnoista ei aiheudu vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristön pilaantumista.

Määräys 4

Määräys on annettu toimipisteen ja sitä ympäröivän lähialueen roskaantumisen ehkäisemiseksi. Visuaalista haittaa voidaan vähentää myös esimerkiksi rakentamalla riittävän korkea aita alueen lähinaapureiden puoleiselle sivulle estämään näkymistä. Aidalla voidaan myös jonkin verran estää risujen yms. kulkeutumista alueen ulkopuolelle.

Määräykset 5 - 8

Melun- ja pölyntorjuntaa koskevat määräykset on annettu puun haketuksesta ja sen oheistoiminnoista ympäristölle aiheutuvien haittojen vähentämiseksi. Haketuksen yhteydessä käytettävällä lisäkastelulla voidaan tehostaa pölyntorjuntaa, mikäli käytettävä normaali kastelu ei riitä pölyn sitomiseen. Poikkeukselliset sääolot sekä pölyntorjuntaan vaikuttavan laitteiston rikkoutuminen voi tilapäisesti edellyttää toiminnan keskeyttämistä. Pölypitoisuutta koskeva määräys on annettu sen varmistamiseksi, että toiminnasta ei aiheudu terveydellistä haittaa lähialueella asuville tai oleskeleville.

Määräys 9

Melutasoja koskeva määräys on annettu naapureille aiheutuvan haitan vähentämiseksi. Haketuksen työnaikaisella ekvivalenttitasolla tarkoitetaan haketuksen työaikaa klo 7 – 20, jona aikana melutason LAeq ei saa ylittää 55 dB(A). Taso on määritelty lähimpien asuinkiinteistöjen kohdalle, jolloin murskauslaitoksen ja varastokasojen sijoittamisella alueelle voidaan vaikuttaa melun kulkeutumiseen asuntojen suuntaan. Meluselvityksen mukaan haketus voidaan suorittaa siten, että kyseinen melutaso ei ylity asuntojen kohdalla, vaikka haketuksen ääni on kuultavissa. Toiminnasta ei kuitenkaan katsota aiheutuvan terveyshaittaa, vaan lähinnä tilapäistä viihtyvyyshaittaa lähimpien asuntojen ulkotiloihin.  Lisäksii on huomioitava, että haketus ei ole jatkuvaa, vaan sitä tehdään vain osan ajasta ja päiväaikaan.

Puuaineksen tuontia alueelle, kuormien purkamista ja lastausta sekä kuljetuskaluston liikkumista alueella ja puuaineksen poiskuljetusta ei ole rajoitettu määräämällä toiminta-aikoja. Toiminta palvelee lämpölaitosten polttoainehuoltoa ja voi edellyttää kuljetuksia myös yöaikana. Määräys yö- ja päiväaikaisten aiheuttamille melutasoille on annettu melutason ohjearvoista annetun asetuksen soveltamiseksi ja terveyshaittojen estämiseksi.

Määräys 10

Määräys on annettu toiminnasta aiheutuvan mahdollisen vesistökuormituksen hallitsemiseksi. Alueelle kertyvät sadevedet valuvat pääasiassa kunkin kolmen lohkon reunoilla kulkeviin avo-ojiin, koska lohkon keskiosa on hieman korkeammalla. Kiintoaineet jäävät ensisijaisesti alueella oleviin avo-ojiin ja purkuputkien päässä on lisäksi sihdit. Avo-ojien riittävän usein tehtävällä puhdistuksella kiintoaineista varmistetaan veden kulkeutuminen.  

Määräys 11

Polttoaineiden varastointia koskevalla määräyksellä varmistetaan, että varastointi hoidetaan siten, ettei siitä aiheudu maaperän, pinta- tai pohjaveden pilaantumisen vaaraa. Lupahakemuksen mukaan alueelle sijoitetaan polttoainesäiliö, joka on kaksivaippainen ja kooltaan alle 10 m3.

Määräys 12

Määräys on annettu maaperän ja edelleen pohja- ja pintavesien suojelemiseksi sekä kemikaaleja koskevan lainsäädännön toteuttamiseksi.Koska öljynerottimesta poistuvat jätevedet johdetaan ojaan, ne on käsiteltävä standardin SFS-EN-858-1 mukaisessa l-luokan öljynerottimessa, jonka poistuvan veden hiilivetypitoisuus on alle 5 mg/l. Tämän jälkeen vedet voidaan johtaa sadevesiviemäriin tai ojaan. Öljynerottimen hälytys on johdettava paikkaan, jossa on ympärivuorokautinen valvonta. Määräyksessä on huomioitu toiminnan sijoittuminen lähelle Maarian allasta.

Määräys 13

Jätehuoltoa koskeva määräys perustuu jätelakiin, jonka mukaan ensisijaisesti on vähennettävä syntyvän jätteen määrää ja haitallisuutta. Vaarallisten jätteiden käsittelystä ja varastoinnista ei saa aiheutua vaaraa tai sen uhkaa ympäristölle.

Määräys 14

Määräys suunnitelman laatimisesta tulipalojen ja sammutusvesien johtamisen varalle perustuu Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lausuntoon.

Määräys 15

Määräys haketuspäivien kirjapidosta on annettu valvonnan tehostamiseksi, koska haketuspäivien kuukausittaista määrää on rajoitettu ympäristön asukkaille koituvan viihtyvyyshaitan vähentämiseksi.

Määräys 16

Tarkkailu- ja valvontamääräykset on annettu toiminnan vaikutusten seuraamiseksi ja lupapäätöksen valvonnan kannalta tarpeellisten tietojen saamiseksi. Melun tarkistusmittauksilla varmistetaan lupamääräyksen noudattaminen. Lisämittauksia voidaan pyytää tekemään esimerkiksi tilanteissa, joissa melusta on valitettu viranomaisille tai on muu syy epäillä määräyksen mukaisen tason ylittyneen.

Määräys 17

Mikäli toiminnasta aiheutuu ympäristöön toistuvaa tai pitkäaikaista pysyvää pölyhaittaa ja on syytä epäillä Valtioneuvoston määrittelemien pienhiukkasten raja-arvotasojen ylittyvän, on tarpeen tarkistaa pölytasot mittauksin. Mittaukset on teetettävä ulkopuolisella asiantuntijalla sopivassa paikassa ja niiden tekemisestä on sovittava etukäteen kaupungin ympäristönsuojelun kanssa.

Määräys 18

Kirjanpitoa ja raportointia koskeva määräys on annettu ympäristövaikutusten selvittämiseksi ja valvonnan toteuttamiseksi. Tietojen avulla valvontaviranomainen voi seurata laitoksen toiminnan lainmukaisuutta ja luvassa annettujen määräysten noudattamista.

Määräys 19

Määräys on annettu valvonnan tehostamiseksi. Ympäristönsuojelulain 123 § mukaan toiminnanharjoittajan on ilmoitettava välittömästi toimivaltaiselle viranomaiselle tavanomaisesta toiminnasta poikkeavista tapahtumista ja onnettomuuksista, joilla voi olla vaikutusta ympäristöön tai luvan noudattamiseen.

Määräys 20

Lupamääräys on annettu ympäristönsuojelulainsäädännön soveltamiseksi.

Määräys 21

Ympäristösuojelulain 52 §:n mukaisesti luvassa on annettava tarpeelliset määräykset toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista, kuten alueen kunnostamisesta ja päästöjen ehkäisemisestä sekä maaperän pilaantuneisuuden arvioimisesta. Määräyksellä varmistetaan viranomaisen tiedonsaanti sekä ehkäistään ympäristön pilaantumista ja terveyshaittojen syntymistä toiminnan loputtua.

Määräys 22

Ympäristöluvassa toiminnalta on edellytetty jätteen käsittelytoiminnan vakuus, jonka avulla tarvittaessa varmistetaan asianmukainen jätehuolto, seuranta, tarkkailu sekä lopettamistoimet. Vakuudessa on huomioitu sekä kuljetus- että vastaanottokustannukset suhteutettuna alueella olevaan jätepuumäärän/jätemäärään. Toiminnan aloittamisluvan mukainen vakuus on sisällytetty jätteenkäsittelytoiminnan vakuuteen.

Toimintaa varten asetettu vakuus voidaan palauttaa, kun toiminnan lopettamisen jälkeiset toimet on Turun kaupungin ympäristönsuojelutoimiston puolesta hyväksytty alueelle tehdyssä lopputarkastuksessa.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014)

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014)

Jätelaki (646/2011)

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)

Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920)

Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (1992/993)

Valtioneuvoston asetus ilmanlaadusta (79/2017)

Luvan voimassaolo

Tämä lupapäätös on voimassa 31.12.2031 asti.

Ympäristölupamaksu

Ympäristöluvasta peritään Turun kaupunginvaltuuston vahvistaman taksan mukainen 3 000 euron maksu.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Valitusoikeus on ympäristönsuojelulain 97 §:ssä mainituilla tahoilla.

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

 

Olli-Pekka Mäki

ympäristönsuojelupäällikkö

Jakelu

aoLounais-Suomen Hakelämpö Oy
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos


Liitteet:

Kypays § 59
Liite 1:Toimenpidealueen sijainti kartalla