Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö1912.08.2021 

6721-2021 (11 02 00)

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä ja 59§:n mukaisesta elintarvikkeiden hävittämisestä sekä sivutuotelain (517/2015) mukaisesta määräyksestä hävittää elintarvikkeet asianmukaisella tavalla toimijalle Malan Market koskien elintarvikehuoneistoa Malan Lihakauppa osoitteessa Eerikinkatu 5 LH 17, 20100 Turku

Toimija

Malan Market, y-tunnus 3092308-4

Eerikinkatu 5 as 15

20100 Turku

Toimipaikan nimi ja osoite

Malan Lihakauppa

Eerikinkatu 5 LH 17

20100 Turku

Päätöksen kohde

Naudanlihan merkintäjärjestelmä, pakolliset tiedot pakkaamattomien lihojen myynnin yhteydessä, lihojen jäljitettävyys, sivutuotteiden säilytys, merkinnät ja käsittely sekä hävitys

Asian selostus

Malan Market´n elintarvikehuoneistossa Malan Lihakauppa osoitteessa Eerikinkatu 5 LH 17, 20100 on tehty tarkastukset 15.2.2021, 21.4.2021 ja 17.5.2021.

Tarkastuksella 15.2.2021 todettiin, että Malan Lihakaupan käytössä on pakastimia ja näissä säilytettiin pakkaamattomia ja merkitsemättömiä karitsan kylkiä sekä lihojen leikkuusta syntynyttä leikkuujätettä ja rasvaa pusseissa ilman mitään merkintöjä. Toimija kertoi myyvänsä tuotteet elintarvikkeena asiakkailleen. Tarkastuksella todettiin, että toimija ei ole ilmoittanut asiakkailleen palvelutiskissä olevien lihojen alkuperämaata eikä muitakaan lainsäädännön vaatimia tietoja. Naudanlihan pakolliset merkinnät puuttuivat myynnin yhteydestä. Tämän lisäksi elintarvikehuoneistolla ei ole käytössään naudanlihan pakollista merkintäjärjestelmää eikä kirjanpitoa ole pidetty lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Myynnissä todettiin vanhentuneita, raakoja broilerituotteita.

Tarkastuksella 21.4.2021 todettiin, ettei karitsan ja naudan lihoista ole ilmoitettu mitään vaadittavia tietoja palvelumyynnin yhteydessä. Naudanlihan myynnistä ei ole pidetty myöskään lainsäädännön edellyttämää kirjanpitoa. Naudanlihanmerkintäjärjestelmää ei ole. Tarkastuksella todettiin, että sivutuotteet, joita syntyy elintarvikehuoneistossa lihan käsittelyssä, viedään taloyhtiön jätepuristimeen. Elintarvikkeena säilytettävät tuotteet, kuten liha ja rasva, joita säilytetään pakastimissa ja näissä tuotteissa ole merkintöjä eikä jäljitettävyyttä pystytä siten osoittamaan. Entiset elintarvikkeet ja lihan käsittelyssä syntyvät sivutuotteet hävitetään taloyhtiön jätepuristimeen pilkottuina. Toiminnassa syntyvien sivutuotteiden määristä ei ole tietoa eikä niistä ole pidetty kirjaa. Myynnissä todettiin vanhentuneita, vanhoja broilerin rintafileitä.

Tarkastuksella 17.5.2021 todettiin, että palvelumyynnissä ilmoitettiin lihojen alkuperätiedot, ei muita tietoja. Naudanlihan merkintäjärjestelmää ei ole käytössä. Naudanlihan merkintäjärjestelmän edellyttämä kirjanpito puuttuu. Elintarvikkeiden säilytys ja sivutuotteiden hävitys ovat ennallaan; pakastimissa säilytetään merkitsemättömiä ja pakkaamattomiakin lihoja ja rasvaa sekä kalloja. Elintarvikehuoneistossa on myynnissä mm. karitsan mahalaukkuja, naudan sydäntä jne. Näiden tuotteiden osalta lähetteessä on maininta ”sisäelimet ja eläinlaji”. Toisissa pakkauksissa on päivämäärämerkintä. Sivutuotteiden keräysastioita ei ole merkitty eikä kirjanpitoa syntyvistä sivutuotteiden määristä ole pidetty. Koska pienet määrät sivutuotteita tuottava toimija on kirjanpitovelvollinen pienistä määristä eikä kirjanpitoa ole pidetty, voidaan tulkita, että toiminnassa syntyvien sivutuotteiden määrät ovat suuret. Lisäksi elintarvikehuoneistossa käsiteltävien ruhojen määrän osalta voidaan arvioida elintarvikkeiden käsittelyssä syntyvän suuria määriä sivutuotteita. Sivutuotteet hävitetään taloyhtiön jätepuristimeen, joka ei ole sallittu tapa hävittää suuria määriä. Myynnissä todettiin lisäksi vanhentuneita broilerituotteita. Elintarvikkeet, joita ei ole merkitty asianmukaisesti tai, jotka ovat vanhoja, on hävitettävä kuten 3 luokan sivutuotteet.

Tarkastuksissa havaitut puutteet Malan Market´n elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.

Toimija ei ole ryhtynyt riittävän nopeasti ja riittäviin toimenpiteisiin Malan Market´n elintarvikehuoneistossa yllä mainittujen epäkohtien korjaamiseksi.

Toimijalle on annettu hallintolain mukaisesti mahdollisuus antaa kirjallinen vas-tine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija pyysi lisäaikaa vastineen antamiseen 26.7.2021. Toimija ei ole toimittanut vastinetta annetussa määräajassa.

PäätösMäärään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että toimija Malan Market tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 1 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

1.  Irtomyynnissä olevan naudanlihan ja siitä valmistetun jauhelihan välittömässä läheisyydessä, näkyvällä tavalla merkittynä on oltava seuraavat merkinnät

2.  Irtomyynnissä olevan karitsa ja broilerin lihan sekä kyseisen eläimen lihasta valmistetun jauhelihan välittömässä läheisyydessä on näkyvällä tavalla oltava merkittynä seuraavat tiedot

Nämä tiedot voidaan antaa myös suullisesti edellyttäen, että elintarvikkeen luovutuspaikassa kuluttajalle selvästi ja helposti havaittavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta. Tietojen on oltava kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisen saatavissa.

3.  Naudanlihan merkintäjärjestelmä tulee laatia ja siinä tulee olla

Toimijan tulee aloittaa edellä kuvatun mukainen naudanlihanmerkintäjärjestelmän kirjanpito myymästään naudanlihasta.

4.  Toimija ei saa säilyttää merkitsemättömiä elintarvikkeita huoneistossaan. Elintarvikkeet tulee olla riittävästi merkittyjä ja jäljitettävissä riittävällä tarkkuudella. Elintarvikkeet tulee merkitä niin, että ovat jäljitettävissä elintarvikehuoneistoon tuotuihin lähetyksiin/lähetysten asiakirjoihin.

Määrään toimija Malan Market´n elintarvikehuoneistossa Malan Lihakauppassa säilytettävät elintarvikkeet, joilla ei ole osoittaa jäljitettävyyttä tai ovat vanhentuneita hävitettäväksi elintarvikelain 59 §:n nojalla välittömästi tai viimeistään 1 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

5.  Toimijan tulee hävittää kaikki elintarvikehuoneistossa säilytetyt elintarvikkeet, jotka ovat merkitsemättömiä ja täten näiden elintarvikkeiden jäljitys ei onnistu. Tällaisia ovat merkitsemättömät elintarvikkeet esim. jäädytetyt ja sulatetut tuotteet kuten rasvat, lihat ja luut sekä kallot. Samoin vanhentuneet, viimeisen käyttöpäivän ylittäneet tuotteet tulee hävittää. Näiden elintarvikkeiden hävityksestä tulee esittää Turun ympäristöterveydelle asiakirja, jossa käy ilmi hävityspaikka, -tapa ja aika sekä hävitysmäärät. Toimija vastaa itse hävityksestä syntyvistä kustannuksista.

Määrään lisäksi sivutuotelain 63 §:n nojalla, että toimija Malan Market tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 1 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

6.  Sivutuotekirjanpito tulee aloittaa pienistä määristä. Kun syntyvät sivutuotemäärät ovat isot (yli 20 kg/vk tai yli 80 kg/kk) sivutuotteet tulee hävittää hyväksyttävällä tavalla. Sivutuotteiden keräysastiat tulee merkitä ”3 lk sivutuote, ei ihmisravinnoksi” -merkinnöin. Taloyhtiön jätepuristimeen, sekajätteeseen isoja määriä ei saa laittaa. Jätekeräyksen ja kuljetuksen ja vastaanottajan tulee olla erillinen ja siihen toimintaan hyväksytty toimija, kun elintarvikehuoneistossa syntyy isoja määriä sivutuotteita.

7.  Entiset eläinperäiset elintarvikkeet ja eläinperäiset elintarvikkeet, joilla ei ole riittävää jäljitettävyyttä tulee hävittää kuten sivutuotteet. Kun näitä tuotteita syntyy suuria määriä, tulee keräyksen, kuljetuksen ja hävityksen olla hyväksytty sivutuotteille ja erillinen.

8.  Toimijan tulee varmistaa, että sivutuotteina hävitettyjen elintarvikkeiden hävityspaikka on hyväksytty 3 lk:n sivutuotteiden hävityspaikkana.

Luokkaan 3 kuuluva aines on

a) hävitettävä jätteenä polttamalla esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä;

b) hävitettävä tai hyödynnettävä rinnakkaispolttolaitoksessa esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä, jos luokkaan 3 kuuluva aines on jätettä;

c) toimitettava hyväksytylle kaatopaikalle sen jälkeen, kun se on käsitelty

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole toistuvista huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetuissa määräajoissa.

Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 297/2021 § 6 mom 1, 3)

Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II artikla 3)

Elintarvikealan toimijoiden on:

a) osoitettava noudattavansa 1 kohtaa toimivaltaiselle viranomaiselle tavalla, jota kyseinen viranomainen edellyttää ottaen huomioon elintarvikeyrityksen luonne ja koko;

b) varmistettava, että kaikki asiakirjat, joissa kuvataan tämän artiklan mukaisesti kehitettyjä menettelyjä, ovat aina ajan tasalla;

c) säilytettävä muita asiakirjoja ja merkintöjä tarkoituksenmukainen aika.

(EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 5 artikla kohta 4)

Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

4. Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. (EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18)

Kaikilla asetuksen (EY) N:o 1760/2000 12 artiklan kolmannessa luetelmakohdassa tarkoitetuilla toimijoilla ja järjestöillä on oltava kussakin tuotanto- ja myyntivaiheessa käytössään tunnistusjärjestelmä ja kattava rekisteröintijärjestelmä.

Tällaista järjestelmää on sovellettava siten, että varmistaakseen lihan tunnisteen ja kyseisen eläimen tai kyseisten eläinten välinen yhteys kyseisen asetuksen 13 artiklan 1 kohdan ja 16 artiklan 2 kohdan mukaisesti.

Rekisteröintijärjestelmän on erityisesti sisällettävä tiedot karjan, ruhojen ja/tai lihapalojen saapumisesta ja lähdöstä, jotta taataan saapumisia ja lähtöjä koskevien tietojen yhtäpitävyys. KAs (EY) N:o 1825/2000 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 artikla 1)

2. Poiketen siitä, mitä asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 artiklan 2 kohdan b ja c alakohdassa säädetään, toimijoiden ja järjestöjen on merkittävä myyntipaikassa lopulliselle kuluttajalle myyntiä varten esillä pidetyt esipakkaamattomat lihapalat ilmoittamalla niiden maiden nimet, joissa lihan alkuperänä olevat eläimet ovat syntyneet ja joissa ne on kasvatettu ja teurastettu, sekä niiden maiden nimet, joissa ruhot on leikattu.

Sellaisista eläimistä peräisin oleva liha, jotka ovat syntyneet ja/tai jotka on kasvatettu ja/tai teurastettu eri maissa, on eroteltava toisistaan selkeästi myyntiin tarjottaessa. Myyntipaikassa ilmoitettavat tiedot on sijoitettava kyseisten lihapalojen läheisyyteen siten, että lopullinen kuluttaja voi erottaa toisistaan eri alkuperää olevat lihat.

Toimijan, joka tarjoaa päivittäin yhdessä myytäväksi muita kuin esipakattuja lihapaloja, on merkittävä luetteloon teurastamojen tai leikkaamojen hyväksymisnumerot sekä viittaus kyseiseen päivämäärään. Nämä tiedot on ilmoitettava pyynnöstä asiakkaalle. (Kas (EY) N:o 1825/2000 artikla 5c)

1. Toimijoiden ja järjestöjen, jotka pitävät naudanlihaa kaupan yhteisössä, on merkittävä se tämän artiklan säännösten mukaisesti.

Pakollisella merkintäjärjestelmällä on varmistettava yhteys toisaalta tunnistetun ruhon, sen neljänneksen tai tunnistettujen lihapalojen sekä toisaalta yksittäisen eläimen välillä tai, jos sitä merkinnässä olevien tietojen paikkansa pitävyyden tarkistamiseksi voidaan pitää riittävänä, kyseisen eläinryhmän välillä.

2. Merkinnässä on oltava seuraavat tiedot:

a) viitenumero tai -koodi, joka osoittaa lihan ja eläimen/eläinten välisen yhteyden. Tämä numero voi olla sen yksittäisen eläimen tunnistusnumero, josta liha on peräisin, tai eläinryhmän tunnistusnumero;

b) sen teurastamon hyväksymisnumero, jossa eläin tai eläinryhmä on teurastettu, sekä jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa teurastamo sijaitsee. Tieto on esitettävä seuraavasti: "Teurastettu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi) (hyväksymisnumero)";

c) sen leikkaamon, jossa ruhot tai ruhoryhmät on leikattu, hyväksymisnumero sekä jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa kyseinen leikkaamo sijaitsee. Tieto on esitettävä seuraavasti: "Leikattu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi) (hyväksymisnumero)".

5. a) Toimijoiden ja järjestöjen on sisällytettävä merkintöihin myös seuraavat tiedot: (653/2014)

i) jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa eläin on syntynyt;

ii) jäsenvaltiot tai kolmannet maat, joissa eläin on kasvatettu teuraaksi;

iii) jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa eläin on teurastettu.

b) Jos liha on peräisin eläimistä, jotka ovat syntyneet ja jotka on kasvatettu ja teurastettu

i) samassa jäsenvaltiossa, tieto voidaan esittää muodossa "Alkuperä: (jäsenvaltion nimi)";

ii) samassa kolmannessa maassa, tieto voidaan esittää muodossa "Alkuperä:(kolmannen maan nimi)".

(EPNAs (EY) N:o 1760/2000 jako 1 artikla 13)

Pakollisen naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus on liitettävä toimijan elintarvikelain 20 §:n mukaiseen omavalvontasuunnitelmaan. Järjestelmä on pidettävä ajan tasalla. Järjestelmää koskeva kirjanpito on säilytettävä vähintään kaksi vuotta lukuun ottamatta vähittäismyymälöitä, joiden osalta kirjanpidon säilytysaika on vähintään yksi vuosi.

2. mom.

Merkintäjärjestelmän tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:

1. kuvaus naudanlihan kulusta ja siitä, miten eri naudanlihaerät pidetään erillään sekä tähän liittyvistä työvaiheista;

2. kuvaus naudanlihan jäljittämisestä ja merkitsemisestä;

3. selostus erätunnuksen määrittelystä ja naudanlihan merkitsemiseen käytetyistä merkinnöistä;

4. kirjanpito vastaanotetusta sekä lähetetystä ja/tai myydystä naudanlihasta sisältäen sen määrän ja merkinnät;

5. teurastamon ja pienteurastamon osalta kirjanpito teurastettavaksi tuoduista naudoista;

6. suunnitelma virheellisesti merkittyjen tuotteiden vetämisestä pois markkinoilta sekä siihen liittyvä tiedotussuunnitelma;

7. suunnitelma henkilökunnan perehdyttämisestä merkintäjärjestelmään; sekä

8. merkintäjärjestelmästä vastaavan henkilön nimi.

(Maa- ja metsätalousministeriön asetus 434/2008 3 §)

Seuraavien tietojen ilmoittaminen on pakollista 10–35 artiklan mukaisesti, jollei tähän lukuun sisältyvistä poikkeuksista muuta johdu:

a) elintarvikkeen nimi;

b) ainesosaluettelo;

c) elintarvikkeen tuotannossa tai valmistuksessa käytetyt ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka on lueteltu liitteessä II, tai liitteessä II luetelluista allergioita tai intoleransseja aiheuttavista aineista tai tuotteista johdetut ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka ovat mukana valmiissa tuotteessa sellaisenaan tai jossakin muussa muodossa;

d) tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät;

e) elintarvikkeen sisällön määrä;

f) vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta;

g) erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet;

h) 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu elintarvikealan toimijan nimi tai toiminimi ja osoite;

i) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin siitä on säädetty 26 artiklassa;

(EPNAs 1169/2011 IV luku 1 jakso 4 artikla)

2. Alkuperämaan tai lähtöpaikan ilmoittaminen on pakollista:

a) jos sen ilmoittamatta jättäminen voisi johtaa kuluttajaa harhaan elintarvikkeen todellisesta alkuperämaasta tai lähtöpaikasta, erityisesti siinä tapauksessa, että elintarvikkeen mukana seuraavista tiedoista tai etiketistä sellaisenaan voisi muuten saada sen käsityksen, että elintarvikkeella on eri alkuperämaa tai lähtöpaikka;

b) liitteessä XI lueteltuihin yhdistetyn nimikkeistön (CN) koodeihin kuuluvan lihan osalta. Tämän alakohdan soveltaminen edellyttää 8 kohdassa tarkoitettujen täytäntöönpanosäädösten antamista.

(EPNAs 1169/2011 artikla 26)

Liite XI Liha, jonka alkuperämaan tai lähtöpaikan merkintä on pakollinen

CN-koodit (yhdistetty nimikkeistö 2010) Kuvaus

0203 Sianliha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

0204  Lampaan- tai vuohenliha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

Ex 0207 Nimikkeen 0105 siipikarjan liha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

(EPNAs 1169/2011 liite XI)

Elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle.

Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.

Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. (Mmm asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 § 22 mom 1)

Entiset eläinperäiset elintarvikkeet, jotka on käsitelty elintarvikehygieniasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 2 artiklan 1 kohdan m alakohdan mukaisesti, käytöstä poistetut käsitellyt rehut sekä luokkaan 1 ja 3 kuuluvan muista kuin jäsenmaista tuodun tai tuodusta aineksesta valmistetun käsitellyn lemmikkieläinten ruuan saa hävittää toimittamalla hyväksytylle kaatopaikalle täytäntöönpanoasetuksen 7 artiklan mukaisesti. (Sivutuotelaki 25§)

Täytäntöönpanoasetuksen liitteessä VI olevan IV luvun ensimmäisen kohdan mukaisesti elintarvikealan laitoksesta tai vähittäismyymälästä saa toimittaa mainitussa kohdassa säädetyn viikoittaisen enimmäismäärän entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita hyväksytylle kaatopaikalle hävitettäväksi. (Sivutuotelaki 26§)

Valvontaviranomainen voi määrätä sen, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, välittömästi tai asian laatuun nähden riittävässä määräajassa täyttämään velvollisuutensa. (Sivutuotelaki 63§)

Valvontaviranomainen voi kieltää sivutuotteen ja siitä johdetun tuotteen keräämisen, kuljetuksen, käsittelyn, jatkokäsittelyn, muuntamisen, jalostamisen, varastoimisen, markkinoille saattamisen, jakelun ja käytön, jos sivutuote tai siitä johdettu tuote ei täytä tässä laissa tai sen nojalla taikka sivutuoteasetuksessa tai täytäntöönpanoasetuksessa säädettyjä vaatimuksia.

Valvontaviranomainen voi myös kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia, sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka sivutuoteasetusta tai täytäntöönpanoasetusta, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai toimintaa.

Valvontaviranomainen voi asettaa 1 momentissa tarkoitetun kiellon väliaikaisena asian selvittämisen ajaksi, jos se on eläinten tai ihmisten terveyden tai ympäristön kannalta välttämätöntä. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa (Sivutuotelaki 64§)

Jos valvontaviranomainen on 64 §:n nojalla määrännyt kiellon, se voi määrätä tuotteet hyväksymällään tavalla toimijan kustannuksella käsiteltäväksi uudelleen, käytettäväksi muuhun tarkoitukseen, hävitettäväksi, poistettavaksi markkinoilta tai palautettavaksi lähettäjämaahan. Päätökseen voidaan liittää määräyksiä sen täytäntöönpanossa noudatettavasta menettelystä. (Sivutuotelaki 67§)

1.  Toimijoiden on varmistettava, että kaikki eläimistä saatavat sivutuotteet ovat seuraavien edellytysten mukaisia:

a) ne täyttävät liitteessä VIII olevassa I ja II luvussa esitetyt keräämistä, kuljetusta ja tunnistusmerkintöjä koskevat vaatimukset;

b) niiden kuljetuksessa on mukana kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa III luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

2.  Eläimistä saatavia sivutuotteita ja niistä johdettuja tuotteita lähettävien, kuljettavien tai vastaanottavien toimijoiden on pidettävä kirjaa lähetyksistä ja säilytettävä niihin liittyvät kaupalliset asiakirjat tai terveystodistukset liitteessä VIII olevassa IV luvussa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

3. Toimijoiden on noudatettava liitteessä VIII olevassa V luvussa esitettyjä eräiden johdettujen tuotteiden merkitsemistä koskevia vaatimuksia. (Komission asetus (EU) N:o 142/2011 art 17, kohdat 1-3)

Kuljetuksen ja varastoinnin aikana pakkaukseen, säiliöön tai ajoneuvoon kiinnitetyssä etiketissä on

a) mainittava selkeästi eläimistä saatavien sivutuotteiden tai niistä johdettujen tuotteiden luokka; ja

b) oltava selkeästi ja helppolukuisesti pakkauksessa, säiliössä tai ajoneuvossa ilmaisu tapauksen mukaan seuraavasti:

i) luokkaan 3 kuuluvan aineksen osalta ilmaisu ”Ei ihmisravinnoksi”

(Komission asetus (EU) N:o 142/2011 luku II kohta 2)

Luokkaan 3 kuuluva aines sisältää seuraavat eläimistä saatavat sivutuotteet:

e) eläimistä saatavat sivutuotteet, jotka ovat peräisin ihmisravinnoksi tarkoitettujen tuotteiden tuotannosta, mukaan luettuina luut, joista on poistettu rasva, ja rasvan sulatuksessa syntyvä proteiinijäännös ja maidon jalostuksessa linkoihin tai separaattoreihin jäänyt aine;

f) eläinperäiset elintarvikkeet tai eläinperäisiä tuotteita sisältävät elintarvikkeet, joita ei enää ole tarkoitettu ihmisravinnoksi kaupallisista syistä tai sellaisten valmistuksessa tai pakkauksessa esiintyneiden ongelmien tai muiden vikojen vuoksi, jotka eivät aiheuta riskiä ihmisten tai eläinten terveydelle;

(EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 10)

Luokkaan 3 kuuluva aines on

a)hävitettävä jätteenä polttamalla esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä;
b) hävitettävä tai hyödynnettävä rinnakkaispolttolaitoksessa esikäsiteltynä tai käsittelemättömänä, jos luokkaan 3 kuuluva aines on jätettä;
c)

toimitettava hyväksytylle kaatopaikalle sen jälkeen, kun se on käsitelty

(EPNAs (EY) N:o 1069/2009 art 14)

Toimijoiden on kerättävä, tunnistemerkittävä ja kuljetettava eläimistä saatavat sivutuotteet ilman turhia viivytyksiä olosuhteissa, joilla ehkäistään ihmisten ja eläinten terveydelle aiheutuvat riskit. (EPNAs(EY) N:o 1069/2009 art 21 kohta 1)

Eräät jäsenvaltiot sallivat entisten elintarvikkeiden pienten määrien, enintään 20 kilogrammaa viikossa, keräämisen, kuljetuksen ja hävittämisen asetuksen (EU) N:o 142/2011 liitteessä VI olevassa IV luvussa vahvistetuilla muilla tavoilla. (Komission asetus 2015/9 (EU) kohta 3)

Elintarvikejätteet, syötäväksi kelpaamattomat sivutuotteet ja muut jätteet on poistettava mahdollisimman pian tiloista, joissa on elintarvikkeita, jotta vältetään niiden kerääntyminen.

Elintarvikejätteiden, syötäväksi kelpaamattomien sivutuotteiden ja muiden jätteiden säilyttämisestä ja hävittämisestä on huolehdittava asianmukaisesti. Jätteiden säilytysalueet on suunniteltava ja hoidettava siten, että ne voidaan pitää jatkuvasti puhtaina ja tarvittaessa suojata ne eläimiltä ja tuhoeläimiltä. (EPNAs 852/2004 luku VI liite II kohta 1, 3)

Sovellettavat säännökset

Elintarvikelaki 297/2006 6§, 55 §, 59§, 78 §

Mmm asetus 318/2021 § 22

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Komission asetus (EU) N:o 931/2011 artikla 3

EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18

EPNAs (EY) N:o 1760/2000 jako 1 artikla 13

EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 3 artikla, 5 artikla kohta 4, luku VI kohta 1, 3

EPNAs (EY) N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 4, 9 ja 15 artikla, 26 artikla, liite XI

Komission asetus (EY) N:o 1825/2000 artikla 1, artikla 5c

Sivutuotelaki 517/2015 § 25, §26, §63, §67

Komission asetus (EU) 142/2011

EPNAs (EY) N:o 1069/2009

Komission asetus (EU) 2015/9 kohta 3

Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat

Tarkastuspöytäkirja 15.2.2021

Tarkastuspöytäkirja 21.4.2021

Tarkastuspöytäkirja 17.5.2021

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.

Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.

Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa johtava terveystarkastaja Päivi Nurmi puh. 050 552 9239, e-mail. paivi.nurmi@turku.fi 

Allekirjoitukset

 

Olli Sjövall

Ympäristöterveyspäällikkö

Jakelu

aoMalan Market
tiedKaupunkiympäristö, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta