Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta18301.07.20216

11388-2020 (10 03 00)

Sijoittamispäätöshakemus, Turku Energia Sähköverkot Oy

Tiivistelmä:

Turku Energia Sähköverkot Oy hakee maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n perusteella sähköverkon sijoittamispäätöstä ensisijaisesti yksityisen omistaman kiinteistön alueelle. Lautakunnalle esitetään, että sijoittamispäätös vahvistetaan

Rlupalk § 183

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, lakimiesharjoittelija Jenna Härkönen 22.6.2021:

Hakemus

Turku Energia Sähköverkot Oy (myöhemmin Turku Energia) on saattanut sähköverkon sijoittamista koskevan asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Hakemus koskee ensisijaisesti liittymiskaapeloinnin tekemistä osittain Turun kaupungin Pansiossa, osoitteessa Pansiontie 56 sijaitsevan kiinteistön 853-66-38-6 sekä osittain Turun kaupungin omistaman kiinteistön 853-66-38-7, alueilla.

Hakemuksen perustelut

Turku Energian mukaan kiinteistön 853-66-38-6 omistajan kanssa ei ole päästy sopimukseen koskien sähköverkon sijoittamista kiinteistölle, eikä kiinteistön omistaja ole kuulemisella lausunut muuta. Turku Energia toteaa, että se on velvollinen toimittamaan sähköä. Turku Energian mukaan yksityiselle kiinteistölle suunnitellussa reitissä on jo ennestään Turku Energian omistamia kaapeleita sekä tulevaisuuden tarpeita ajatellen asennettuja tyhjiä kaapelinsuojaputkia, joita pystyttäisiin nyt kyseessä olevassa tapauksessa hyödyntämään.

Turku Energia on toimittanut hakemuksen liitteenä kolme vaihtoehtoista reittisuunnitelmaa, joista ensisijainen on yksityisen kiinteistön alueelle sijoitettava sähköverkko. Turku Energian näkemyksen mukaan vaihtoehtoiset reitit, jotka sijoittuisivat kokonaan Turun kaupungin omistamille alueille, ovat teknisesti toteutettavissa, kuitenkin siten, että rakentamiskustannukset nousevat niissä kohtuuttoman suuriksi. Vaihtoehtoisten reittien sähköteknisissä arvoissa ei ole liittyjän kannalta merkittäviä eroja.

Hakemuksen mukaan ensisijainen reitti on nopein, edullisin ja sähköteknisesti paras vaihtoehto. Reitin rakennuskustannukset ovat noin 3 000 euroa. Kaivuumatka on yhteensä noin 59 metriä, joista 12 metriä on kiinteistön 853-66-38-6 alueella. Toisen vaihtoehdon kaivuumatka on noin 351 metriä ja rakennuskustannukset noin 37 000 euroa, joihin vaikuttaa noin 201 metrin asfalttikaivuu. Kolmannen vaihtoehdon mukainen kaivuumatka on noin 403 metriä ja rakennuskustannukset noin 22 000 euroa. Kaivuu on osittain nurmi- ja asfalttikaivuuta, mikä tuo kyseiseen vaihtoehtoon lisää hintaa.

Sovellettava lainsäädäntö

Kiinteistön omistaja ja haltija on velvollinen sallimaan yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon sijoittamisen omistamalleen tai hallitsemalleen alueelle, jollei sijoittamista muutoin voida järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sama koskee johtoihin liittyviä vähäisiä laitteita, rakennelmia ja laitoksia. Johtoa tai muuta laitetta ei saa rakentaa niin, että vaikeutetaan alueen kaavoitusta tai kaavan toteuttamista. Jollei sijoittamisesta ole sovittu kiinteistön omistajan ja haltijan kanssa, sijoittamisesta päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle aiheuteta tarpeetonta haittaa. (Maankäyttö- ja rakennuslaki 161.1 §)

Kiinteistön omistajalla ja haltijalla on oikeus saada korvaus 1 momentissa tarkoitetun johdon tai muun laitteen sijoittamisesta aiheutuvasta haitasta ja vahingosta. Jollei korvauksesta sovita, asia ratkaistaan lunastuslain mukaisessa järjestyksessä. (Maankäyttö- ja rakennuslaki 161.3 §)

Mitä tässä pykälässä säädetään kiinteistön omistajasta ja haltijasta, koskee myös yleisen alueen omistajaa ja haltijaa. (Maankäyttö- ja rakennuslaki 161.5 §)

Energiamarkkinavirasto määrää jakeluverkonhaltijan sähköverkkoluvassa jakeluverkonhaltijan maantieteellisen vastuualueen jakeluverkon osalta. (Sähkömarkkinalaki 9.1 §)

Verkonhaltijan tulee riittävän hyvälaatuisen sähkön saannin turvaamiseksi verkkonsa käyttäjille ylläpitää, käyttää ja kehittää sähköverkkoaan sekä yhteyksiä toisiin verkkoihin sähköverkkojen toiminnalle säädettyjen vaatimusten ja verkon käyttäjien kohtuullisten tarpeiden mukaisesti. (Sähkömarkkinalaki 19.1 §)

Verkonhaltijan tulee pyynnöstä ja kohtuullista korvausta vastaan liittää sähköverkkoonsa tekniset vaatimukset täyttävät sähkönkäyttöpaikat ja voimalaitokset toiminta-alueellaan. (Sähkömarkkinalaki 20.1 §)

Asianosaisen kuuleminen

Asianosaisille on varattu tilaisuus antaa vastineensa asiassa. Asianosainen on antanut vastineensa päiväyksellä 9.11.2020. Asianosaiset ovat lausuneet, että ne hyväksyvät kyseessä olevan liittymiskaapeloinnin edellytyksellä, että siitä ei tule kiinteistön omistajalle eikä maanvuokraoikeuden haltijalle mitään kustannuksia eikä kyseessä olevalle kiinteistölle rasitteita.

Päätöksen perustelut

Päätöksen tarve

Rakennusvalvontaviranomaisen tehtävä on päättää sijoittamisoikeudesta maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n edellytysten mukaisesti. Koska osapuolet eivät Turku Energian hakemuksen perusteella ole päässeet asiassa sopimukseen, eikä vastineessa lausuta muuta, sähköverkon sijoittamisesta päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen (MRL 161 § 1 mom). Rakennusvalvontaviranomaisen tekemä sijoittamispäätös ei tarkoita sitä, että sijoittamisesta ei tulisi suorittaa korvausta.  MRL 161 §:n mukaan kiinteistön omistajalla ja haltijalla on oikeus saada korvaus 1 momentissa tarkoitetusta johdon tai muun laitteen sijoittamisesta aiheutuvasta haitasta ja vahingosta. Osapuolet voivat sopia korvauksesta myös sen jälkeen, kun rakennusvalvontaviranomainen on tehnyt päätöksen sähköverkon sijoittamisesta. Rakennusvalvontaviranomainen ei tee päätöstä korvauksesta, vaan jollei korvauksesta sovita, asia on ratkaistava lunastuslain mukaisessa järjestyksessä. Korvauksesta päättää valtion viranomainen.

Turku Energialla on sähkömarkkinalain 20 §:n mukaan uuden sähkönkäyttöpaikan liittämisvelvollisuus sähköverkkoon toiminta-alueellaan. Asiassa hakijalta on tilattu uusi sähköliittymä palvelemaan paikallisbussien kuljettajille rakennettua vessaa Pansiontien varressa. Hakija on velvollinen toimittamaan sähköä kyseiseen kohteeseen. Hakijalla on jakeluverkonhaltijan maantieteellinen vastuualue jakeluverkon osalta (sähkömarkkinalaki 9 §), jota tulee ylläpitää, käyttää ja kehittää (sähkömarkkinalaki 19 §).

Sijoittamisen edellytykset

Sähköverkon sijoittamisen edellytyksenä on, että kaikki maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n mukaiset sijoittamisen edellytykset täyttyvät. Sijoittaminen saadaan MRL 161 §:n mukaan tehdä ensinnäkin, kun kyseeseen tulee yhdyskuntaa tai kiinteistöä palveleva johto. Mitä pykälän mukaisena yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevalla johdolla tarkoitetaan, on ratkaistu oikeuskäytännössä. Oikeuskäytännössä jakeluverkkoon kuuluvia nimellisjännitteeltään alle 110 kV:n sähköjohtoja on johdonmukaisesti pidetty yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevina johtoina. Asiassa on kyse paikallisbussien kuljettajille rakennetusta vessasta, joten sähköjohdon sijoittaminen voidaan katsoa säännöksessä tarkoitetuksi yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevaksi johdoksi. Kyseessä ei ole useamman kunnan alueelle sijoittuva johto, joka ei kuulu säännöksen soveltamisalaan.

Sijoittamisen edellytyksenä on, että sijoittamista ei muutoin voida järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Turku Energia on hakemuksessaan selvittänyt eri vaihtoehtoisista sijoittamisratkaisuista aiheutuvat kustannukset. Hakijan mukaan sähköverkon sijoittaminen osittain kiinteistön 853-66-38-6 alueelle on vaihtoehdoista edullisin. Sijoittamisen kustannukset ensisijaisen vaihtoehdon mukaisesti ovat hakijan mukaan noin 3 000 euroa, kun kustannukset seuraavassa vaihtoehdossa ovat 22 000 euroa.

Oikeuskirjallisuudessa on todettu (Jääskeläinen ym.), että jos kustannusero eri vaihtoehtojen välillä on pieni, sijoittamisen edellytykset eivät täyty. Asiassa ei kustannuseroa voi pitää pienenä. Lisäksi asian harkintaan vaikuttaa oikeuskirjallisuuden mukaan se, miten hyvin sijoittaminen voidaan teknisesti toteuttaa. Kaivuumatka ensisijaisessa reitissä on noin 59 metriä, kun toiseksi lyhyemmässä vaihtoehdossa se on 351 metriä. Ottaen huomioon kaivuumatkan ja sen, että ensisijaisen vaihtoehdon mukaisessa reitissä voidaan hyödyntää olemassa olevaa kaapelia, voidaan todeta, että sijoittaminen muiden vaihtoehtojen mukaisesti ei ole ensisijaiseen vaihtoehtoon verrattuna mahdollista tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin.

Edelleen sijoittamisen edellytyksenä on, että johtoa tai muuta laitetta ei saa rakentaa niin, että vaikeutetaan alueen kaavoitusta tai kaavan toteuttamista. Alueen kaavan mukainen käyttötarkoitus on yhdistettyjen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue. Kiinteistölle ja korttelialueelle on myös jo aiemmin sijoitettu sähkökaapelia. Kaapeloinnin tekeminen ja sähköverkon sijoittaminen ei vaikeuta alueen kaavoitusta tai kaavan toteuttamista.

Sijoittamisessa on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Kaivuumatka kiinteistöllä on ensisijaisessa reitissä 12 metriä, jota voidaan pitää lyhyenä, jolloin tarpeetonta haittaa kiinteistölle ei aiheudu.

Turku Energia Sähköverkot Oy:n hakemuksen mukainen sähköverkon sijoittaminen täyttää maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon sijoittamisen edellytykset. Näillä perusteilla edellytykset sähköverkon sijoittamiselle kiinteistön 853-66-38-6 alueelle ovat olemassa.

Liite 1-2Turku Energia Sähköverkot Oy:n sijoittamispäätöshakemus ja sijoittamissuunnitelma

Oheismateriaali 1               Asianosaisen vastine 9.11.2020

Rakennusvalvontapäällikkö Annika Alppi:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää edellä esitetyin perustein maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n mukaisten edellytysten täyttyessä, että Turku Energia Sähköverkot Oy:n hakemuksen mukainen lupa sähköverkon sijoittamiselle kiinteistölle 853-66-38-6 hyväksytään ensisijaisen reittivaihtoehdon 1 mukaisesti.

Tästä päätöksestä tehdään maankäyttö- ja rakennusasetuksen 81 §:n 3 momentin mukaisesti merkintä kiinteistörekisteriin asianomaisen kiinteistön kohdalle sen jälkeen, kun tämä päätös on saanut lainvoiman.

Tästä päätöksestä peritään Turku Energia Sähköverkot Oy:ltä rakennusvalvontataksan 16.1 §:n mukainen maksu 580 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoPansion Lämpö Avoin yhtiö
aoTurku Energia Sähköverkot Oy
aoXXXXX
tpvKaupunkiympäristö, paikkatieto ja kaupunkimittaus


Liitteet:

Rlupalk § 183
Liite 1:Turku Energia Sähköverkot Oy:n sijoittamispäätöshakemus
Liite 2:Turku Energia Sähköverkot Oy:n sijoittamissuunnitelma