Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta9622.04.202110

9176-2013 (244)

Turun hallinto-oikeuden päätös valvonta-asiassa / Nuppulantie 44 (2012-55)

Tiivistelmä:

Lautakunta on päätöksellään 12.12.2019 § 350 uhkasakon uhalla velvoit-tanut kiinteistön 853-75-17-4 omistajat (TR ja HR) yhteisvastuullisesti huolehtimaan, että rakennuksen ympäristö on sellaisessa kunnossa, että siitä ei aiheudu ympäristöhaittaa eikä se rumenna ympäristöä ja lopettamaan ympäristöä rumentavan ulkovarastoinnin. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen mutta kumosi lautakunnan päätöksen siltä osin kuin päätös on määrätty täytäntöönpantavaksi lainvoimaa vailla olevana.

Rlupalk § 96

Ympäristölakimies Ville Erkkola 14.4.2021:

Turun hallinto-oikeuden ratkaisu

Hallinto-oikeus siirtää rakennusvalvontamaksuja koskevat vaatimukset lautakunnalle kuntalain mukaisina oikaisuvaatimuksina käsiteltäviksi.

Hallinto-oikeus hylkää vaatimuksen katselmuksen järjestämisestä.

Hallinto-oikeus hylkää valitukset. Asian käsittelyyn kuluneen ajan vuoksi hallinto-oikeus pidentää velvoitteiden suorittamiseksi asetettua määräaikaa niin, että se päättyy 30.6.2021.

Hallinto-oikeus kumoaa lautakunnan päätöksen siltä osin kuin päätös on määrätty täytäntöönpantavaksi lainvoimaa vailla.

Valitus

TR: Lautakunnan päätös on kumottava. Päätöksen täytäntöönpano on kiellettävä. Päätöksessä mainitut tavarat eivät ole TR:n omistuksessa. TR ei voi kieltää toisen yhteisomistajan tavaroiden säilyttämistä. Lautakunta ei ole voinut kieltää kaikkien tavaroiden säilyttämistä asuin- ja liiketontilla. Tontilla olevat tavarat ovat tarpeellisia eikä tontilla myöskään ole jätteitä. Polkupyörät ovat tarpeellisia ja niitä on kaikkien talojen pihoilla. Tontti ei poikkea muista kadun kiinteistöistä. TR on vaatinut HR:sta toimimaan kaupungin kehotusten mukaan. Uhkasakko on kohtuuton. Lautakunnan on korvattava TR:lle yhteensä 1415 euroa.

HR: Lautakunnan päätös on kumottava. Päätöksen täytäntöönpano on kiellettävä. Päätös loukkaa hallinnon yhdenvertaisuusperiaatetta. Sakon asettamisesta vähäiselle ympäristöhaitalle ja sakon aiheuttamat menetykset ovat suhteellisuusperiaatteen vastaista. Pysäköintipaikan ja pihan käyttö ei rumenna ympäristöä eikä kenellekään aiheudu kohtuutonta haittaa. Rakennusteltta, aidat ja pakettiautot peittävät näkymät niin, että häiriötä ei synny. Asetettu velvoite on mahdotonta toteuttaa koska kaikki säästöt ovat kiinni ajoneuvoissa ja tavaroissa. Tontin vanhaa rakennusta remontoidaan takaisin asuinkäyttöön, mihin pysäköidyt pakettiautot liittyvät työkaluineen, tavaroineen ja materiaaleineen. Päätös täytäntöönpanosta ennen lainvoimaisuutta on lainvastainen, koska asiassa ei ole hallintolainkäyttölaissa tarkoitettua yleistä etua välittömälle täytäntöönpanolle. Lautakunnan on korvattava HR:lle yhteensä 2015 euroa.

Hallinto-oikeuden oikeudellinen arviointi

Saadun selvityksen perusteella valittajien tonttia käytetään muun ohella ajoneuvojen ja erilaisten tavaroiden pitkäaikaiseen ulkovarastointiin. Ulkovarastoinnin ei voida osinkaan katsoa liittyvän vanhan rakennuksen remontointiin takaisin asuinkäyttöön, koska rakennuslupa rakennuksen käyttötarkoituksen muutokselle neuvolarakennuksesta asuinkäyttöön on rauennut.

Aineistosta käy ilmi, että ulkovarastointi aiheuttaa ympäristöhaittaa, rumentaa ympäristöä ja turmelee kadulta ja ympäröiviltä asuinkiinteistöiltä näkyvää maisemaa ja siten häiritsee ympäröivää asutusta. Näillä seikoilla on kuitenkin vaikutusta ainoastaan tontin lähiympäristöön, joten asiassa ei ole sellaista hallintolainkäyttölaissa tarkoitettua yleistä etua, joka olisi edellyttänyt päätöksen määräämistä täytäntöönpantavaksi lainvoimaa vailla olevana.

Kiinteistön omistajat ovat vastuussa siitä, että rakennuspaikka on maankäyttö- ja rakennuslaissa edellytetyllä tavalla sellaisessa kunnossa, ettei se aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Tätä koskevat velvoitteet on kohdistettu molempiin valittajiin ja heillä on tontin osaomistajina katsottava olevan tosiasiallinen mahdollisuus ryhtyä toimiin rakennuksen ympäristön kunnosta huolehtimiseksi ja päätöksessä yksilöityjen tavaroiden poistamiseksi. HR:lle yksin asetetun ajoneuvojen varastoinnin lopettamista koskevan velvoitteen muuttamiseen ei ole syytä.

Uhkasakkoja ei voida pitää asetettujen peruserien eikä lisäerien osalta määriltään liian suurina tai kohtuuttomina. Asian käsittelyyn kuluneen ajan vuoksi määräaikaa velvoitteiden täyttämiselle on kuitenkin pidennettävä. Uusi asetettu määräaika on 30.6.2021.

Valitukset on enemmiltä osin hylätty. Tähän nähden ei ole kohtuutonta, että valittajat joutuvat pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Lautakunnalle valmistellaan erillinen päätös perusteettomien rakennusvalvontamaksujen palauttamiseksi.

Oheismateriaali 1Turun hallinto-oikeuden ratkaisu 4.3.2021

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää merkitä asian tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.