Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö4930.03.2021 

882-2021 (11 02 00)

Elintarvikelain (23/2006) 55 §:n mukainen määräys toimijalle Orhan Gürkan koskien elintarvikehuoneistoa Chitir Chicken Skanssi osoitteessa Skanssinkatu 10, 20730 Turku

Toimija

Orhan Gürkan, y-tunnus 2930398-8

c/o Chitir Chicken Skanssi

Skanssinkatu 10

20730 TURKU

Toimipaikan nimi ja osoite

Chitir Chicken Skanssi

Skanssinkatu 10

20730 TURKU

Päätöksen kohde

Elintarvikkeiden ristikontaminaatio, käsihygienia, elintarvikenäytteet, pintahygienianäytteet

Asian selostus

Elintarvikehuoneistossa Chitir Chiken Skanssiin on tehty tarkastus 11.3.2020. Tarkastuksella todettiin, että astianpesukone oli rikki. Käsin pestävät astiat ja työvälineet todettiin likaisiksi tarkastuksella. Tarkastuksella todettiin, että keittiön käsienpesupisteestä puuttuu käsipaperit. Tarkastuksella todettiin myös, ettei riskityötä tekeviltä ollut esittää terveydentilan seurannan todistuksia. Edellä kuvatut epäkohdat kehotettiin korjattavaksi 11.6.2020 mennessä.

Tarkastuksella 18.8.2020 havaittiin, että riskityötä tekevillä ei ole terveydentilan seurannan todistuksia. Epäkohta kehotettiin korjattavaksi 18.11.2020 mennessä.

Ympäristöterveys otti näytteitä ravintolan elintarvikkeista 17.11.2020. Broilerin koipinäytteestä on Laboratorio Eurofinssin tutkimuksen perusteella todettu

Kampylobakteeri spp.. Näytteet otettiin, koska ympäristöterveyteen on tullut epäilyilmoituksia ruokamyrkytyksistä Chitir Chickenissä ruokailusta yhteensä 7.

Chitir Chicken Skanssista on otettu 11.12.2020 elintarvikenäyte kanafileistä ja kanan koivista asiakasvalituksen johdosta. Näytteeksi otetuissa kanan fileistä löytyi Bacillus Cereusta > 10000 pmy/g. Ruokavirasto vahvisti tutkimuksissaan, että elintarvikkeesta löytyi ko bakteerin toksiinia, joka aiheuttaa ripulia.

Ravintolan tarkastuksella 17.12.2020 todettiin, että käsihygieniassa on puutteita, jolloin ristikontaminaation vaara siirryttäessä työvaiheesta toiseen on ilmeinen. Tarkastuksella todettiin, ettei käsiä ei pesty siirryttäessä työvaiheesta toiseen. Samoin todettiin, ettei riskityötä tekevien terveydentilan seurannan todistuksia ollut esittää. Tarkastuksella todettiin myös, ettei "first in - first out (FIFO eli vanhimmat ensin – periaate) toteudu, koska asiaa ei voi valvoa elintarvikkeiden puuttuvien merkintöjen takia. Terveystarkastaja epäili myös tarkastuksella, toimijan olevan sairaana, koska oli vaikuttanut huonovointiselta ja asioinut useasti wc-tiloissa.

Toimija toimitti tarkastuksen jälkeen vapaamuotoisen terveydenhuollon haastatteluun perustuvan lausunnon terveydentilan seurannan todistuksista, joissa todetaan, etteivät riksityötä tekevät ole salmonellan kantajia. Henkilöiltä ei ole tutkittu näytteitä tässä yhteydessä. Ympäristöterveys sai tiedon tehdyistä PCR tutkimuksista jälkeenpäin, jotka elintarvikehuoneiston kahdelta henkilöiltä on otettu. Yhdessä näytteestä oli EPEC löydös. Toimijan ilmoituksen mukaan elintarvikehuoneissa ei työskentele tällä hetkellä kuin kaksi ihmistä.

Toimija ei ole ottanut omavalvonnallaan elintarvikenäytteitä. Toimija ei ole ottanut myöskään pintapuhtausnäytteitä Chitir Chicken Skanssin pinnoilta, joihin elintarvikkeet ovat olleet kosketuksissa. Pintahygienianäytteillä voidaan todeta mm. työvälineiden puhtaanapidon riittävyys sekä varmistaa ristikontaminaation vaaran poistaminen. Elintarvikehuoneistossa käytetään ulkolaista lihaa, joka ei kuulu salmonellavalvontaohjelman piiriin.

Tarkastuksissa havaitut puutteet Chitir Chicken Skanssin toiminnassa ovat olleet sellaisia, että ne ovat aiheuttaneet merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.

Toimija ei ole ryhtynyt riittävän nopeasti ja riittäviin toimenpiteisiin Chitir Chicken Skanssissa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi. Tämän lisäksi elintarvikehuoneistosta on tullut useita ruokamyrkytysilmoituksia asiakkailta vuoden 2020 aikana ja tutkituissa elintarvikenäytteissä on havaittu poikkeamaa, mikä voi vaarantaa elintarviketurvallisuuden.

Toimijalle on annettu hallintolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija on antanut vastineen, että vastuuhenkilö vaihdetaan sekä, että elintarvikehuoneiston työtapoja parannetaan ja tavarantoimittaja vaihdetaan.

Lisäksi elintarvikehuoneistossa suoritettiin tarkastus 18.2.2021. Tarkastuksella todettiin, että työvälineiden ja laitteiden puhdistusta on parannettu, käsihygienia on nyt riittävää ja käsienpesupisteet on varustettu asianmukaisesti käsipaperein sekä työntekijöiden terveyden seurannasta huolehditaan nyt riittävällä tarkkuudella.

PäätösMäärään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että Chitir Chicken Skanssissa tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 2 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

1.   Pintahygienianäytteiden otto ja tuloksien kirjanpito puhtaista pinnoista ja työvälineistä tulee aloittaa. Pintahygienianäytteet tulee ottaa pinnoilta, jotka ovat kosketuksissa suoraan elintarvikkeisiin.

Riskiluokan sekä kokoluokan mukaisesti toimijan tulee ottaa pintahygienianäytteitä seuraavasti:

-Pintahygienianäytteitä tulee ottaa 6-12 krt/a ja näytteenottokertaa kohden 5 osanäytettä.

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole varmistanut Chitir Chicken Skanssissa valmistettujen ja käsiteltyjen elintarvikkeiden turvallisuutta. Toiminnasta on saattanut aiheutua terveysvaaraa kuluttajalle.

Edellä mainitut epäkohdat osoittavat, että toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön keskeisiä vaatimuksia, eikä ole toistuvista huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetuissa määräajoissa.

Elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiologiselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle eivätkä johda kuluttajaa harhaan. (Elintarvikelaki 23/2006 7§)

Elintarvikkeita on käsiteltävä, säilytettävä ja kuljetettava niin, ettei elintarvikkeiden hyvä hygieeninen laatu vaarannu. (Elintarvikelaki 23/2006 11 § 1 mom)

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 23/2006 § 16)

Elintarvikealan toimijalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot tuottamastaan, jalostamastaan ja jakelemastaan elintarvikkeesta. Elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että elintarvike ja sen käsittely täyttävät elintarvikemääräyksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 23/2006 19§)

Elintarvikealan toimijan on estettävä zoonoosien aiheuttajien leviäminen elintarvikkeiden välityksellä ihmisiin mahdollisimman tehokkaasti kaikissa olosuhteissa. (Elintarvikelaki 23/2006 25§)

Omavalvontaan liittyvän kirjanpidon tulee sisältää omavalvontasuunnitelman todentamiseksi tarpeelliset tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä suoritetuista korjaa-vista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. (MMM asetus 1367/2011 5 § 3 mom)

Ruoanvalmistus ja pakkaamattomien elintarvikkeiden muu käsittely tulee myyntipaikassa järjestää siten, ettei se vaaranna myytävien elintarvikkeiden tai valmistettavan ruoan hygieenistä laatua.

Ruokaa saa valmistaa vain paikassa, joka on sitä varten asianmukaisesti varustettu ja erillään muista myytävistä elintarvikkeista. (MMM asetus 1367/2011 15 §)

Henkilö, jonka tiedetään tai epäillään kantavan elintarvikkeiden välityksellä tarttuvaa tautia, ei saa käsitellä elintarvikkeita elintarvikehuoneistossa. Pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita ei saa käsitellä henkilö, jolla on tulehtunut haava, rakennekynsi, lävistyskoru tai muita koruja, jos niitä ei voi suojavaatetuksella peittää. Sama koskee myös henkilöitä, jotka käsittelevät muita pakkaamattomia elintarvikkeita, jos mainitut seikat voivat vaarantaa elintarviketurvallisuuden. (MMM asetus 1367/2011 17§)

Jokaisen, joka työskentelee elintarvikkeiden käsittelyalueella, on noudatettava korkeaa henkilökohtaista puhtautta ja käytettävä työhön soveltuvia puhtaita vaatteita ja tarvittaessa suojavaatteita. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku VIII mom 1)

Henkilön, jolla on elintarvikkeiden välityksellä mahdollisesti tarttuva tauti tai joka on tällaisen taudin kantaja tai jolla on esimerkiksi tulehtuneita haavoja, ihotulehduksia, ihovammoja tai ripulia, ei saa sallia käsitellä elintarvikkeita tai oleskella mistään syystä elintarvikkeiden käsittelyalueella, jos olemassa on suoran tai epäsuoran saastumisen vaara. Elintarvikealan yrityksen työntekijän, jolla on tällainen sairaustila ja joka saattaa joutua kosketukseen elintarvikkeiden kanssa, on välittömästi ilmoitettava sairaudesta tai oireista ja mikäli mahdollista niiden aiheuttajista elintarvikealan toimijalle. EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku XIII kohta 1-2

Elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite II luku IX kohta 3

Riskityötä tekevien henkilöiden terveydentilan selvitys salmonellatartunnasta. (Tartuntatautilaki 1227/2016. tartuntatautiasetus 146/2017ja elintarvikelaki 23/2006).

Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että elintarvikkeet täyttää tässä liitteessä 1 asetettavat mikrobiologiset vaatimukset. Tätä varten elintarvikealan toimijoiden on toteutettava kaikissa elintarvikkeiden tuotanto-, käsittely- ja jakeluvaiheessa, myös vähittäismyyntivaiheessa, toimenpiteitä osana HACCP periaatteisiin perustuvia menettelyjä ja hyvien hygieniakäytäntöjen täytäntöönpanoa seuraavien seikkojen varmistamiseksi

-raaka-aineiden, elintarvikkeiden hankinta, käsittely ja jalostus toteutetaan heidän valvonnassaan siten, että prosessien hygieniavaatimukset täyttyvät

b) elintarvikkeiden turvallisuutta koskevat vaatimukset, joita sovelletaan tuotteiden koko myyntiajan, täyttyvät kohtuullisesti ennakoitavissa jakelu-, varastointi- ja käyttöolosuhteissa

Tuotteesta vastaavien elintarvikealan toimijoiden on tarvittaessa tutkittava liitteen II mukaisesti, noudatetaanko vaatimuksia koko myyntiajan

Elintarvikealan toimijat voivat toteuttaa näitä tutkimuksia yhteistyössä (komission asetus (EY) 2073/2005 artikla 3)

Näytteitä on otettava käsittelyalueilta ja tuotantoon käytettävistä laitteista, kun näytteenotto on tarpeen sen varmistamiseksi, että vaatimukset täytetään (komission asetus (EY) 2073/2005 artikla 5 kohta 2)

Sovellettavat säännökset

EPNAs 852/2004 liite II luku I mom1, VIII mom 5, IX mom 6

Elintarvikelaki 23/2006 11 §, 16 §, 19§, 55 §, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Mmm asetus 1367/2011 5§, 8§, 9§, 15§

Komission asetus (EY) 2073/2005

Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat

Tarkastuskertomus 17.12.2020

Tutkimustodistus 17.12.2020

Tutkimustodistus 25.11.2020

OIVA-tarkastuspöytäkirja 18.08.2020

OIVA-tarkastuspöytäkirja 11.03.2020

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle. Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.

Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall puh. 050 407 1524, e-mail. olli.sjovall@turku.fi

Allekirjoitukset

 

Olli Sjövall

Ympäristöterveyspäällikkö

Jakelu

aoOrhan Gürkan Yksityinen elinkeinonharjoittaja
tiedKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta