Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö4418.03.2021 

1395-2021 (11 02 00)

Elintarvikelain (23/2006) 55 §:n mukainen määräys toimijalle Bazaar 4 all Oy koskien elintarvikehuoneistoa Bazaar 4 all osoitteessa Viilarinkatu 3, 20320 Turku

Toimija

Bazaar 4 all Oy, y-tunnus 3112365-2

Viilarinkatu 3

20320 Turku

Toimipaikan nimi ja osoite

Bazaar 4 all

Viilarinkatu 3

20320 Turku

Päätöksen kohde

Naudanlihan merkintäjärjestelmä, muiden kuin naudanlihojen jäljitettävyysjärjestelmä, pakolliset tiedot pakkaamattomien lihojen myynnin yhteydessä, lihojen jäljitettävyys ja jäljitettävyyden dokumentointi

Asian selostus

Bazaar 4 all Oy elintarvikehuoneistossa osoitteessa Viilarinkatu 3, 20320 on tehty tarkastukset 6.10.2020 ja 25.1.2021.

Tarkastuksella 6.10.2020 todettiin, että lihan käsittelytilat oli rakennettu, mutta toimintaa ei oltu vielä aloitettu. Tilat olivat osittain vielä keskeneräiset. Toimijaa ohjeistettiin tarkastuksella rakenteellisista puutteista sekä laatimaan riittävä omavalvontasuunnitelma, jossa huomioidaan mm. naudanlihan merkintäjärjestelmä, lampaan ja broilerin lihan jäljitettävyysjärjestelmä, elintarvikkeiden ja pintojen näytteenotto sekä lämpötilavalvonta.

Tarkastuksella 25.1.2021 todettiin, ettei naudan ja karitsan lihoista ole ilmoitettu mitään vaadittavia tietoja myynnin yhteydessä. Palvelumyynnin yhteydessä olevissa lapuissa luki ainoastaan mistä tuotteesta on kyse. Naudanlihan myynnistä ei ole pidetty myöskään lainsäädännön edellyttämää kirjanpitoa eikä lihoista ylipäänsä ole esittää asiakirjaa, jolla voidaan osoittaa myynnissä olevien lihojen jäljitettävyys. Naudanlihanmerkintäjärjestelmää ei ole eikä karitsan jäljitettävyysjärjestelmää. Tarkastuksella todettiin karitsan lavassa olevan terveysmerkki. Toimijaa kehotettiin lopettamaan naudan ja karitsan lihojen myynti, kunnes riittävä asiakirja lihojen alkuperästä saadaan.

Tarkastuksen jälkeen toimija toimitti Suomen Laatuliha Oy:n lähetteen, jonka eränumerot ja niiden vastaavuus lähettävässä laitoksessa on tarkastettu laitosta valvovalta viranomaiselta.

Tarkastuksissa havaitut puutteet Bazaar 4 all Oy:n elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.

Toimija ei ole ryhtynyt riittävän nopeasti ja riittäviin toimenpiteisiin Bazaar 4 all Oy:n elintarvikehuoneistossa yllä mainittujen epäkohtien korjaamiseksi.

Toimijalle on annettu hallintolain mukaisesti mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija ei ole toimittanut vastinetta annetussa määräajassa.

PäätösMäärään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että Bazaar 4 all Oy:n tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 1 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

1. Irtomyynnissä olevan naudanlihan ja siitä valmistetun jauhelihan välittömässä läheisyydessä, näkyvällä tavalla merkittynä on oltava seuraavat merkinnät

2. Irtomyynnissä karitsa lihan sekä kyseisen eläimen lihasta valmistetun jauhelihan välittömässä läheisyydessä on näkyvällä tavalla oltava merkittynä seuraavat tiedot

Nämä karitsasta annettavat tiedot voidaan antaa myös suullisesti edellyttäen, että elintarvikkeen luovutuspaikassa kuluttajalle selvästi ja helposti havaittavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot on saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta. Tietojen on oltava kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisen saatavissa. Tämä määräys koskee myös muuta lihaa, kuten siipikarjan lihaa.

3. Naudanlihan merkintäjärjestelmä tulee laatia ja siinä tulee olla

Toimijan tulee aloittaa edellä kuvatun mukainen naudanlihanmerkintäjärjestelmän kirjanpito myymästään naudanlihasta.

4. Muun lihan kuin naudanlihan riittävä jäljitettävyysjärjestelmä tulee kuvata omavalvonnassa.

5.  Jokaisen vastaanotettavan naudan tai muun lihan mukana tulee olla lähete tai muu asiakirja, jolla voidaan todentaa elintarvikkeen toimituspäivä, lähetyspaikka osoitteineen, lähettävän laitoksen tunnistusmerkki tai merkin tiedot, vastaanottajan tiedot osoitteineen, elintarvikkeen kuvaus, alkuperämaatiedot, eränumero ja toimitettu määrä. Puutteellisesti toimitettuja lähetyksiä ei tule ottaa vastaan.

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole toistuvista huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetuissa määräajoissa.

Elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiologiselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle eivätkä johda kuluttajaa harhaan. (Elintarvikelaki 23/2006 7 § 1 mom)

Elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä elintarvikkeesta on annettava totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot. (Elintarvikelaki 23/2006 § 9 mom 1)

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 23/2006 § 16)

Elintarvikealan toimijalla tulee olla yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot elintarvikkeista ja elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä. Elintarvikealan toimijalla tulee myös olla järjestelmä, jonka avulla voidaan tämän lain tarkoituksen mukaisella riittävällä tarkkuudella yhdistää tiedot saapuneista ja lähteneistä eristä toisiinsa. Jäljitettävyyden varmistamiseksi tarvittavista pakkausmerkinnöistä ja tunnistetiedoista säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 4 kohdassa. (Elintarvikelaki 23/2006 17 § 1 mom)

Elintarvikealan toimijan on pidettävä kirjaa eläimistä saatavista elintarvikkeista sekä niiden käsittelystä ja kuljetuksesta elintarvikkeiden turvallisuuden varmistamiseksi, eläinten alkuperän varmentamiseksi ja eläintautien leviämisen ehkäisemiseksi. Eläimistä saatavien elintarvikkeiden mukana on oltava EY:n elintarvikelainsäädännössä, tässä laissa taikka sen nojalla annetuissa säädöksissä edellytetyt asiakirjat. Eläimistä saatavien elintarvikkeiden ja niitä seuraavien asiakirjojen on vastattava toisiaan.

Eläimistä saatavissa elintarvikkeissa, niiden kääreissä, pakkauksissa ja niitä seuraavissa asiakirjoissa on oltava eläimistä saatavien elintarvikkeiden hygienia-asetuksen 5 ja 6 artiklan edellyttämät merkinnät. (Elintarvikelaki 23/2006 18 § 1 ja 2 mom)

Elintarvikealan toimijalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot tuottamastaan, jalostamastaan ja jakelemastaan elintarvikkeesta. Elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että elintarvike ja sen käsittely täyttävät elintarvikemääräyksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 23/2006 § 19 mom 1)

Pakollisten elintarviketietojen ilmoittaminen elintarvikepakkauksissa tulee ta-pahtua kuten elintarviketietoasetuksessa mainitaan. Pakollisia tietoja ovat mm. elintarvikkeen nimi ja ainesosaluettelo. (EPNAs N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 9 artikla 1 kohta)

Pakolliset elintarviketiedot on annettava kielellä, jota kuluttajat niissä jäsenvaltioissa, joissa elintarviketta pidetään kaupan, ymmärtävät helposti. (EPNAs N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 15 artikla kohta 1)

Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II artikla 3)

Elintarvikealan toimijoiden on:

a) osoitettava noudattavansa 1 kohtaa toimivaltaiselle viranomaiselle tavalla, jota kyseinen viranomainen edellyttää ottaen huomioon elintarvikeyrityksen luonne ja koko;

b) varmistettava, että kaikki asiakirjat, joissa kuvataan tämän artiklan mukaisesti kehitettyjä menettelyjä, ovat aina ajan tasalla;

c) säilytettävä muita asiakirjoja ja merkintöjä tarkoituksenmukainen aika.

(EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 5 artikla kohta 4)

Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että seuraavat eläinperäisten elintarvikkeiden lähetyksiä koskevat tiedot saatetaan sen elintarvikealan toimijan käyttöön, jolle elintarvike toimitetaan, sekä pyynnöstä toimivaltaiselle viranomaiselle:

a) tarkka kuvaus elintarvikkeesta,

b) elintarvikkeen määrä,

c) sen elintarvikealan toimijan nimi ja osoite, joka on lähettänyt elintarvikkeen,

d) lähettäjän (omistajan), jos se on eri kuin elintarvikkeen lähettänyt elintarvikealan toimija, nimi ja osoite,

e) sen elintarvikealan toimijan nimi ja osoite, jolle elintarvike on lähetetty,

f) vastaanottajan (omistajan), jos se on eri kuin se elintarvikealan toimija, jolle elintarvike on lähetetty, nimi ja osoite,

g) erän tai lähetyksen (tapauksen mukaan) yksilöivä viite, sekä

h) lähetyspäivä.

2. Edellä 1 kohdassa tarkoitetut tiedot on asetettava saataville niiden tietojen lisäksi, joita mahdollisesti edellytetään eläinperäisten elintarvikkeiden jäljitettävyyttä koskevan unionin lainsäädännön asiaan liittyvien säännösten nojalla.

3. Edellä 1 kohdassa tarkoitetut tiedot on saatettava päivittäin ajan tasalle ja pidettävä saatavilla ainakin siihen asti, kunnes voidaan kohtuudella olettaa, että elintarvike on nautittu.

(KAs (EU) N:o 931/2011 artikla 3)

Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

2. Elintarvike- ja rehualan toimijoiden on voitava tunnistaa luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on toimittanut niille elintarvikkeen, rehun, elintarviketuotantoon käytettävän eläimen tai sellaisen aineen, joka on tarkoitettu tai jonka voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

Tätä varten toimijoilla on oltava käytössä tähän tarkoitetut järjestelmät ja menettelyt, joiden avulla toimivaltaiset viranomaiset saavat nämä tiedot pyynnöstä käyttöönsä.

3. Elintarvike- ja rehualan toimijoilla on oltava käytössä sellaiset järjestelmät ja menettelyt, joiden avulla ne voivat tunnistaa muut yritykset, joille niiden tuotteita on toimitettu. Nämä tiedot on annettava pyynnöstä toimivaltaisille viranomaisille.

4. Markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. (EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18)

Kaikilla asetuksen (EY) N:o 1760/2000 12 artiklan kolmannessa luetelmakohdassa tarkoitetuilla toimijoilla ja järjestöillä on oltava kussakin tuotanto- ja myyntivaiheessa käytössään tunnistusjärjestelmä ja kattava rekisteröintijärjestelmä.

Tällaista järjestelmää on sovellettava siten, että varmistaakseen lihan tunnisteen ja kyseisen eläimen tai kyseisten eläinten välinen yhteys kyseisen asetuksen 13 artiklan 1 kohdan ja 16 artiklan 2 kohdan mukaisesti.

Rekisteröintijärjestelmän on erityisesti sisällettävä tiedot karjan, ruhojen ja/tai lihapalojen saapumisesta ja lähdöstä, jotta taataan saapumisia ja lähtöjä koskevien tietojen yhtäpitävyys. KAs (EY) N:o 1825/2000 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 artikla 1)

2. Poiketen siitä, mitä asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 artiklan 2 kohdan b ja c alakohdassa säädetään, toimijoiden ja järjestöjen on merkittävä myyntipaikassa lopulliselle kuluttajalle myyntiä varten esillä pidetyt esipakkaamattomat lihapalat ilmoittamalla niiden maiden nimet, joissa lihan alkuperänä olevat eläimet ovat syntyneet ja joissa ne on kasvatettu ja teurastettu, sekä niiden maiden nimet, joissa ruhot on leikattu.

Sellaisista eläimistä peräisin oleva liha, jotka ovat syntyneet ja/tai jotka on kasvatettu ja/tai teurastettu eri maissa, on eroteltava toisistaan selkeästi myyntiin tarjottaessa. Myyntipaikassa ilmoitettavat tiedot on sijoitettava kyseisten lihapalojen läheisyyteen siten, että lopullinen kuluttaja voi erottaa toisistaan eri alkuperää olevat lihat.

Toimijan, joka tarjoaa päivittäin yhdessä myytäväksi muita kuin esipakattuja lihapaloja, on merkittävä luetteloon teurastamojen tai leikkaamojen hyväksymisnumerot sekä viittaus kyseiseen päivämäärään. Nämä tiedot on ilmoitettava pyynnöstä asiakkaalle. (Kas (EY) N:o 1825/2000 artikla 5c)

1. Toimijoiden ja järjestöjen, jotka pitävät naudanlihaa kaupan yhteisössä, on merkittävä se tämän artiklan säännösten mukaisesti.

Pakollisella merkintäjärjestelmällä on varmistettava yhteys toisaalta tunnistetun ruhon, sen neljänneksen tai tunnistettujen lihapalojen sekä toisaalta yksittäisen eläimen välillä tai, jos sitä merkinnässä olevien tietojen paikkansa pitävyyden tarkistamiseksi voidaan pitää riittävänä, kyseisen eläinryhmän välillä.

2. Merkinnässä on oltava seuraavat tiedot:

a) viitenumero tai -koodi, joka osoittaa lihan ja eläimen/eläinten välisen yhteyden. Tämä numero voi olla sen yksittäisen eläimen tunnistusnumero, josta liha on peräisin, tai eläinryhmän tunnistusnumero;

b) sen teurastamon hyväksymisnumero, jossa eläin tai eläinryhmä on teurastettu, sekä jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa teurastamo sijaitsee. Tieto on esitettävä seuraavasti: "Teurastettu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi) (hyväksymisnumero)";

c) sen leikkaamon, jossa ruhot tai ruhoryhmät on leikattu, hyväksymisnumero sekä jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa kyseinen leikkaamo sijaitsee. Tieto on esitettävä seuraavasti: "Leikattu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi) (hyväksymisnumero)".

5. a) Toimijoiden ja järjestöjen on sisällytettävä merkintöihin myös seuraavat tiedot: (653/2014)

i) jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa eläin on syntynyt;

ii) jäsenvaltiot tai kolmannet maat, joissa eläin on kasvatettu teuraaksi;

iii) jäsenvaltio tai kolmas maa, jossa eläin on teurastettu.

b) Jos liha on peräisin eläimistä, jotka ovat syntyneet ja jotka on kasvatettu ja teurastettu

i) samassa jäsenvaltiossa, tieto voidaan esittää muodossa "Alkuperä: (jäsenvaltion nimi)";

ii) samassa kolmannessa maassa, tieto voidaan esittää muodossa "Alkuperä:(kolmannen maan nimi)".

(EPNAs (EY) N:o 1760/2000 jako 1 artikla 13)

Pakollisen naudanlihan merkintäjärjestelmän kuvaus on liitettävä toimijan elintarvikelain 20 §:n mukaiseen omavalvontasuunnitelmaan. Järjestelmä on pidettävä ajan tasalla. Järjestelmää koskeva kirjanpito on säilytettävä vähintään kaksi vuotta lukuun ottamatta vähittäismyymälöitä, joiden osalta kirjanpidon säilytysaika on vähintään yksi vuosi.

2. mom.

Merkintäjärjestelmän tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:

1. kuvaus naudanlihan kulusta ja siitä, miten eri naudanlihaerät pidetään erillään sekä tähän liittyvistä työvaiheista;

2. kuvaus naudanlihan jäljittämisestä ja merkitsemisestä;

3. selostus erätunnuksen määrittelystä ja naudanlihan merkitsemiseen käytetyistä merkinnöistä;

4. kirjanpito vastaanotetusta sekä lähetetystä ja/tai myydystä naudanlihasta sisältäen sen määrän ja merkinnät;

5. teurastamon ja pienteurastamon osalta kirjanpito teurastettavaksi tuoduista naudoista;

6. suunnitelma virheellisesti merkittyjen tuotteiden vetämisestä pois markkinoilta sekä siihen liittyvä tiedotussuunnitelma;

7. suunnitelma henkilökunnan perehdyttämisestä merkintäjärjestelmään; sekä

8. merkintäjärjestelmästä vastaavan henkilön nimi.

(Maa- ja metsätalousministeriön asetus 434/2008 3 §)

Seuraavien tietojen ilmoittaminen on pakollista 10–35 artiklan mukaisesti, jollei tähän lukuun sisältyvistä poikkeuksista muuta johdu:

a) elintarvikkeen nimi;

b) ainesosaluettelo;

c) elintarvikkeen tuotannossa tai valmistuksessa käytetyt ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka on lueteltu liitteessä II, tai liitteessä II luetelluista allergioita tai intoleransseja aiheuttavista aineista tai tuotteista johdetut ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka ovat mukana valmiissa tuotteessa sellaisenaan tai jossakin muussa muodossa;

d) tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät;

e) elintarvikkeen sisällön määrä;

f) vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta;

g) erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet;

h) 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu elintarvikealan toimijan nimi tai toiminimi ja osoite;

i) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin siitä on säädetty 26 artiklassa;

(EPNAs 1169/2011 IV luku 1 jakso 4 artikla)

2. Alkuperämaan tai lähtöpaikan ilmoittaminen on pakollista:

a) jos sen ilmoittamatta jättäminen voisi johtaa kuluttajaa harhaan elintarvikkeen todellisesta alkuperämaasta tai lähtöpaikasta, erityisesti siinä tapauksessa, että elintarvikkeen mukana seuraavista tiedoista tai etiketistä sellaisenaan voisi muuten saada sen käsityksen, että elintarvikkeella on eri alkuperämaa tai lähtöpaikka;

b) liitteessä XI lueteltuihin yhdistetyn nimikkeistön (CN) koodeihin kuuluvan lihan osalta. Tämän alakohdan soveltaminen edellyttää 8 kohdassa tarkoitettujen täytäntöönpanosäädösten antamista.

(EPNAs 1169/2011 artikla 26)

Liite XI Liha, jonka alkuperämaan tai lähtöpaikan merkintä on pakollinen

CN-koodit (yhdistetty nimikkeistö 2010)                       Kuvaus

0203              Sianliha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

0204              Lampaan- tai vuohenliha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

Ex 0207        Nimikkeen 0105 siipikarjan liha, tuore, jäähdytetty tai jäädytetty

(EPNAs 1169/2011 liite XI)

Sovellettavat säännökset

Elintarvikelaki 23/2006 7§, 9§, 16 §, 17§, 18§, 19§, 55 §, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Komission asetus (EU) N:o 931/2011 artikla 3

EPNAs (EY) N:o 178/2002 artikla 18

EPNAs (EY) N:o 1760/2000 jako 1 artikla 13

EPNAs (EY) N:o 852/2004 luku II 3 artikla, 5 artikla kohta 4

EPNAs (EY) N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 4, 9 ja 15 artikla,26 artikla, liite XI

Komission asetus (EY) N:o 1825/2000 artikla 1, artikla 5c

Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat

Tarkastuskertomus 6.10.2020

OIVA-tarkastuspöytäkirja 25.1.2021

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle. Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.

Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall puh. 050 407 1524, e-mail. olli.sjovall@turku.fi

Allekirjoitukset

 

Olli Sjövall

Ympäristöterveyspäällikkö

 

Jakelu

aoBazaar 4 all Oy
tiedKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta