Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta7225.03.20212

947-2016 (350, 010)

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman 2020 toteutuminen

Tiivistelmä:

Kuntien tulee arvioida vuosittain ympäristöterveyden valvonnan toteutuminen. Valvontasuunnitelmassa on mukana elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta sekä eläinlääkintähuolto. Toteuma oli vuonna 2020 keskimäärin 35 %. Tarkastusmääriin vaikutti merkittävästi COVID-19 epidemia, minkä vuoksi 2020 oli poikkeuksellinen eikä ole verrattavissa aiempiin vuosiin. Valvontaa vaikeutti myös Ruokaviraston valtakunnallisessa kohdetietojärjestelmässä esiintyvät käyttöongelmat. Valvontahenkilöstöä on yksikössä liian vähän suhteessa valvontavelvoitteeseen. Tarkastusten määrä väheni - 26 % ja ympäristöterveyden nettotappio kasvoi 2 % vuodesta 2019. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 44 % toimintamenoista. Rakennus- ja lupalautakunnalle esitetään ympäristöterveyden 2020 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin hyväksymistä.

Rlupalk § 72

Ympäristöterveys, ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 24.3.2021:

Ympäristöterveyden laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty rakennus- ja lupalautakunnassa 27.12.2018 § 484. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Ruokavirasto (elintarvikevalvonta ja eläinten hyvinvoinnin valvonta) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta). Valvontatiedot kirjataan suoraan valtakunnalliseen Ruokaviraston ylläpitämän VATI-kohdetietojärjestelmään, jossa tiedot ovat keskusviranomaisten ja aluehallintovirastojen käytössä. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydestä vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveys

 

 201820192020
Tulot €658 888544 116508 773
Toimintamenot €1 136 6871 165 145 1 143 752
Netto €-  477 799-  621 029 - 634 980

 

1.    Terveysvalvonnan perusyksikkö (14 henkilöä):

         2018      2019           2021
Tulot €  425 442  325 223      288 738
Toimintamenot €  829 928  891 802      868 872
Netto €- 404 486- 566 579    - 580 134    

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2019 päätoimisesti seitsemän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Terveydensuojelu- ja tupakkavalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveyspäällikkö.

COVID-19 epidemian vuoksi siirryttiin maaliskuussa 2020 etätöihin ja kohdekäyntitarkastuksia rajattiin. Koronavirus epidemian leviämisen estämiseksi tehdyt toimenpiteet tekivät vuodesta 2020 poikkeuksellisen eikä ole verrattavissa aiempiin vuosiin. Kesäsijaisia ei palkattu edellisten vuosien tapaan koronatilanteen vuoksi.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on edelleen paljon käyttöongelmia ja se hidastaa käytännön valvontatyötä arviolta - 20-30 %. Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa ylimääräistä työtä.

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (4 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kaksi eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja kaupungin eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

       2018       2019          2020
Tulot €  77 460   86 000     288 738
Toimintamenot €163 601 114 906     121 197
Netto €- 86 140 - 28 906    - 30 063

2.2. Eläinhoitola:

       2018      2019          2020
Tulot €155 985132 893     128 900
Toimintamenot €143 157158 437     153 683
Netto €-12 828  25 544     - 24 783

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli valvontasuunnitelmassa Turun kaupungin alueella noin 1 769 kpl, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 1 238 kpl. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 432 kpl, joista suunnitelman mukaisia oli 237 (55 %) ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 195 (45 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 19 %. Vastaava luku 2018 oli 49 % ja 2019 oli 40 %.  

OIVA-tarkastukset tehdään Ruokavirasto mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. Arvio siitä, että nykyisillä tarkastajaresursseilla kohteiden kertaalleen läpikäyntiin kuluisi vähintään 3,5-4 vuotta, näyttää vielä yhä pitävän paikkansa vuoden 2019 resursseilla. Elintarvikevalvonnan kohteista osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Ruokavirasto on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa 2015 alkaen. Vuonna 2020 elintarvikevalvonnan kohteisiin kohdistui koronaepidemian vuoksi niiden toiminnan rajoittamista, toiminnan muuttamista ja kohteiden kiinnioloja valtiohallinnon taholta. Elintarvikevalvonta teki tarkastuksia asiakirjatarkastuksina kohdekäyntien sijasta Ruokaviraston ohjeistuksen mukaisesti. Elintarvikevalvonnassa valvonnan lisäksi panostettiin toimijoiden ohjaukseen ja neuvontaan poikkeuksellisessa epidemiatilanteessa.

Elintarvikevalvonnan näytteitä otettiin 50 kpl. Suunniteltuja omia näytteenottoprojekteja toteutettiin vain osittain (sienten ja marjojen radioaktiivisuusseuranta toteutui). Ruokamyrkytysepidemiaselvityksiä tehtiin 2 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat omista selvityksiin liittyvistä näytteistä ja Ruokaviraston projektinäytteistä

Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla n. 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä. Vastaavasti kohteisiin tehtävien tarkastusten lukumäärän perusteella tarkastajia olisi tarvittu 12 henkilöä ottaen huomioon Ruokaviraston antama tarkastajakohtainen tarkastustavoitemäärän. Kokonaisarvio vajauksesta oli n. 5 htv. Elintarvikevalvontaa teki seitsemän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Lounais-Suomen aluehallintovirasto teki arviointi- ja ohjauskäynnin valvontayksikössä syksyllä 2018. Loppuraportissa aluehallintovirasto katsoo, että elintarvikevalvonnan henkilöstöresurssien vaje on vakava. Elintarvikevalvonnan kohteiden käyntitiheydet jäävät usein huomattavastikin alhaisemmiksi kuin Ruokaviraston suosituksissa riskiperusteiselle säännölliselle tarkastustoiminnalle on annettu. EU:n valvonta-asetus (EPNAs 882/2004) asettaa viralliselle valvonnalle vaatimuksen säännöllisyydestä. Säännöllisenä valvontana voidaan pitää enintään kolmen vuoden välein tapahtuvaa kohdekäyntiä elintarvikealan kohteessa. Nykyisillä henkilöstöresursseilla tämän lainsäädännön vaatimuksen toteutumisessa on puutteita. Vuonna 2019 saatiin johtavan terveystarkastajan virka ja virka täytettiin lokakuussa 2020.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit ja liikuntatilat. Valvontakohteita oli 1 097 kpl.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa valvonnan piiristä on poistettu 2015 alkaen sellaiset kohteet, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä poistetut kohteet kuuluvat kuitenkin edelleen ilmoitusvelvollisuuden piiriin ja ilmoituksista tehdään tarvittaessa päätös (TsL 13 §). Näiden kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily.

Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia tehtiin 2020 484 kpl (2019 561 kpl).

Valvontasuunnitelman mukaan suunnitelmallisten tarkastuksia määrä vuodelle oli 463 kpl, josta toteutui 144 kpl eli 30 %. Vuonna 2019 vastaavat luvut olivat 202 kpl ja 44 %. Suurista kohderyhmistä koulut ja päiväkodit tarkastetaan kolmen vuoden välein. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. lastenkoteja, tehostetun palveluasumisen yksiköitä ja oppilaitoksia.

Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen.  Asunnontarkastuksia tai muita ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli yhteensä n. 340 kpl, joka on 70 % kaikista tarkastuksista (2019 359 kpl / 64 %).

Näytteenottosuunnitelma toteutui suunnitelman mukaisesti. Viranomaisnäytteitä otettiin yhteensä 940 kpl (2019: 1 139 kpl). Osa näytteenotosta toteutettiin ulkoistettuna. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi- ja allasvesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimavesien kohdalla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Suunnitelmallisiin valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet. Omana projektina tutkittiin Turun alueen päiväkotien pintapuhtautta 2020.

Terveydensuojelussa rajoitettiin osaksi tarkastuksia kohdekäyntejä koronan leviämisen estämiseen liittyvinä toimenpiteinä. Välttämättömiä tarkastuksia suoritettiin. Tarkastuksia tehtiin myös asiakirjatarkastuksina. Terveydensuojelussa valvonnan lisäksi panostettiin toimijoiden ohjaukseen ja neuvontaan poikkeuksellisessa epidemiatilanteessa.

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Lisähenkilöstötarve on arviolta 4 htv:ta.

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin loppuraportissa, mm. että asunnontarkastuksiin käytettävissä olevat henkilövoimavarat eivät ole riittävät. Asunnontarkastusjono on jatkuvasti pitkä ja mahdollisesti terveyshaittaa kärsivät asiakkaat joutuvat odottamaan tarkastusta terveyshaittaa aiheuttavissa olosuhteissa pitkään.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita oli 282 kpl.

Tupakkalain suunnitelmallista valvontaa on yksinkertaistettu 2015 alusta. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Tämä on vähentänyt huomattavasti suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta. Vastaavasti tupakkavalvonta käsitteli uutena asiana tupakkalain 79 §:n mukaisia hakemuksia tupakoinnin kieltämiseksi asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja muihin tiloihin. Näitä hakemuksia käsiteltiin vuonna 2020 8 kpl ja (2019 18 kpl).

Valvontasuunnitelman mukaan tupakkavalvontatarkastusten tavoitemäärä oli 139 kpl, josta toteutui 4 % (2019 7 %). Laskennallinen tarvittava resurssi oli 0,2 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,3 - 0,4 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn sekä tupakointikieltopäätösten käsittelyyn. Tupakka- ja nikotiinilupia myönnettiin 2020 31 kpl (2019 37 kpl).

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin raportissa, että resurssivaje on vakava. Valvonnan resurssia on syytä lisätä.

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 102 kpl, joista eläinsuojelulain mukaisia tarkastuksia 90 kpl ja eläintautilain mukaisia 12 kpl. Näytteitä otettiin seuraavasti: kalaviljelyn virusnäytteet 150 kpl, vierasainenäytteet 4 kpl, salmonella viranomaisnäytteet 15 kpl, laiton maahantuonti, lähetykset patologialle ja verinäytteet 14 kpl sekä muut näytteet 5 kpl.

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 6 332 (2019 7 330). Hoidettavia eläimiä oli yhteensä 752 kpl. Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 16 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 107 kpl ja päivystysaikana 95 kpl.

Turun kaupungin kilpailuttamassa maakunnallisessa pieneläinpäivystyksessä, Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy, kävi turkulaisia asiakkaita 4 7651 kpl. Vuonna 2019 pieneläinpäivystyksessä kävi 4 331 ja 2018 3 115.

Johtopäätökset

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelma toteutui keskimäärin 35 %. Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnan sekä eläinlääkintähuollon kaikkia tarkastuksia tehtiin yhteensä 1 018 kpl, jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (12 terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on n. 73 tarkastusta vuodessa (vuonna 2019 tarkastusmäärä oli 100 kpl/valvontaa tekevä viranhaltija. Ympäristöterveydenhuollon tavoite on, että jokainen tarkastaja tekee 130 tarkastusta. Tarkastusten kokonaismäärä pieneni - 26 % edellisvuoteen verrattuna.  

Koronavirusepidemia ja sen leviämisen estämiseksi tehdyt valtakunnalliset toimenpiteet tekivät vuodesta 2020 poikkeuksellisen eikä vuosi ole verrattavissa aiempiin vuosiin.

Suunnitelmallisesta valvonnasta toteutui elintarvikevalvonnassa 19 %, terveydensuojelussa 30 % ja tupakkavalvonnassa 4 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään ja lisäksi terveydensuojelussa valvonnasta perustui 70 % äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Kesälomasijaisia ei palkattu 2020 koronatilanteen vuoksi. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio kasvoi 2 % vuodesta 2019. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 44 % toimintamenoista. Lupia ja todistuksia myönnettiin yhteensä 383 kpl, mikä vie resursseja suunnitelmalliselta tarkastustoiminnalta.

Elintarvikevalvonnassa uusintatarkastusten sekä uusien kohteiden tarkastusmäärät ovat kasvaneet. Myös terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja muiden asumisterveysongelmien myötä. Myös näiden suunnittelemattomien äkillisten terveydensuojelutarkastusten suuri määrä heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen valvontaan.

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Henkilöstövaje aiheuttaa mm. asumisterveystarkastuksiin huomattavaa viivettä.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on edelleen huomattavan paljon käyttöongelmia ja se on hidastanut käytännön valvontatyötä - 20-30 %. Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa ylimääräistä työtä.

Ympäristöterveyden nykyiset resurssit ovat riittämättömät ja niitä tulee vahvistaa valtakunnallisten valvontatavoitteiden saavuttamiseksi. Elintarvikevalvonnan osalta vajaus resursseissa oli vuonna 2020 arviolta 5, terveydensuojelussa 4 ja eläinhoitolassa 1 henkilötyövuotta. Arviota tukee vuoden 2019 ja 2018 valvontasuunnitelman toteutuminen, jossa valvonnan toteutumisaste oli keskimäärin 57 - 60 %. Nykyisillä henkilöresursseilla ei saavuteta valvonnan valtakunnallisia tavoitteita. Elintarvikevalvontaan saatiin yksi uusi virka, joka on täytetty. Kokonaisresurssivaje on silti edelleen n. 9 htv:ta.

Ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää hyväksyä oheisen ympäristöterveyden 2020 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Päätös toimitetaan tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin. Päätös tehtiin esittelijän kokouksessa täydentämästä esityksestä.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto