Vuonna 2020 tehtyihin kuntalaisaloitteisiin annetut vastaukset

 

 

Aloite meluvallin/meluaidan rakentamiseksi Turun kehätielle (Kantatie 40) Liljalaakson kohdalla (Ikean liittymä-Vahdontien liittymä)

(1501-2020)

 

Turun kehätien liikennemäärät ovat kasvaneet viime vuosina huomattavasti, ja kasvun odotetaan edelleen jatkuvan. Raskaan liikenteen osuus on huomattava. Liljalaakson asuinalueelle on viime vuosien aikana rakennettu runsaasti lisää asuntoja, ja mm. ympärivuorokautista hoitoa tarjoava asumispalveluyksikkö aivan kehätien tuntumaan. Lisäksi puustoa ja muuta kasvillisuutta kehätien ja Liljalaakson väliltä on karsittu viime vuoden aikana.

Uusia asuntoja on viime vuosien aikana rakennettu alueelle, jolla jo Turun kaupungin vuonna 2017 tekemissä mittauksissa päivän keskiäänitaso oli 55-60 dB, ja yöllä 50-55 dB, oletettavasti taso ei ole viime vuosina ainakaan laskenut. Tällaista aletta on esim.
Skillakujan ja Kuninkojankaaren välinen alue ja Tulppaanipolun ja virkistysalueen välinen alue.

Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee, että tieliikennemelun ilta- ja
yöpainotetun vuorokauden keskiäänitason (Lden) tulisi alittaa 53 dB ja yöajan keskiäänitason (Ln) 45 dB. Nämä arvot perustuvat vakavaa häiritsevyyttä ja vakavia unihäiriöitä kokevien osuuksiin.
EU:n ympäristömeludirektiivi (2002/49/EY) puolestaan määrittelee ympäristömelun raportointirajoiksi
Lden 55 dB ja Ln 50 dB.

Turun kaupungin tuleekin yhteistyössä Raision kaupungin kanssa aloittaa välittömästi selvitykset ja tarvittavat toimenpiteet, että melutaso alueella saadaan matalammaksi ja vähemmän haitalliseksi terveydelle. Huomioiden liikennemäärien ja alueen asukasmäärän jatkuva kasvu, toimenpiteet eivät voi odottaa seuraavaa meluselvitystä vuonna 2022.

 

 

Vastaus aloitteeseen

 

Ympäristönsuojelupäällikkö Olli-Pekka Mäki 18.1.2020:

 

Turun kehätie eli Kantatie 40 on valtion hallinnassa olevaa tiealuetta, jonka kunnossapidosta ja meluntorjuntatoimenpiteistä vastaa ensisijaisesti Väylävirasto eivätkä Turun ja Raision kaupungit.

 

Turun puolella Kehätien ja Kuninkojankaaren/Skillakujan asuinalueen väliin on lainvoimaisessa asemakaavassa osoitettu KTY-kortteli, joka rakentuessaan ehkäisee melun leviämistä aloitteessa mainitulle asuinalueelle. Asemakaavaan on tältä pohjalta kirjattu rakennusten julkisivujen melun eristävyydelle määräykset myös asuinrakennuksille.

 

Turun kaupungin alueelta on teetetty konsulttityönä kaupungin, Liikenneviraston ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhteistyönä EU-meludirektiivin mukainen ympäristömeluselvitys mallintamalla vuonna 2017. Sen pohjalta on tehty meluntorjuntasuunnitelma, jossa määritettiin yli 70 mahdollista meluntorjuntakohdetta, niistä 10 ensisijaista meluntorjuntakohdetta ja näille suunniteltu meluntorjunta alustavine kustannusarvioineen.

 

Aloitteessa esitetty alue ei valitettavasti lukeudu tehdyssä suunnitelmassa kiireellisimpiin suojattaviin kohteisiin, kun otetaan huomioon liikenteen aiheuttama melutaso ja meluvalli/meluesteestä hyötyvien asukkaiden määrä suhteutettuna koituviin kustannuksiin.

 

 

Olli-Pekka Mäki

ympäristönsuojelupäällikkö

 

 

 

 

 

Aloite pysäköintimaksujen poistamiseksi poikkeustilanteen ajaksi ydinkeskustassa

(4116-2020)

 

Elämme koronan vuoksi poikkeuksellista aikaa. Turun Ydinkeskustayhdistys on erittäin huolissaan ydinkeskustan yritysten selviytymisen puolesta tässä kaupallisesti katastrofaalisessa tilanteessa. Viranomaismääräykset ovat kuihduttaneet monen yrityksen liiketoiminnan minimiin, jopa nollaan. Monet pienet kivijalkaliikkeet taistelevat nyt eloonjäämisensä puolesta.

 

Yritykset ovat kuitenkin auki ja tarvitsevat kaiken tuen myynnin turvaamiseksi. Tästä syystä esitämme, että pysäköintimaksut Turun ydinkeskustan alueella (vyöhyke I) poistuisivat tunnin ajaksi pysäköintikiekon avulla 30.5.2020 saakka. Tämä toimenpide helpottaisi suuresti keskustan yritysten toimintaedellytyksiä.

 

Turun ydinkeskusta on ollut myllerrysten keskellä jo useita vuosia ja liiketoiminta on monella kärsinyt. Koronaviruksen aiheuttama katastrofi on ollut kuolinisku jo monelle pienelle yrittäjälle. Muun muassa ravintoloille ja kahviloille tilanne on hälyttävä. Mikäli pysäköinti olisi tunnin ajan maksutonta, asiointi ydinkeskustassa - esimerkiksi ruuan nouto - olisi kaupunkilaiselle etu ja vetovoimatekijä käyttää keskustan palveluja.

 

Tässä tilanteessa maan hallitus on kehottanut ihmisiä pysymään kotona ja välttämään julkisilla paikoilla liikkumista, mutta pakollista asiointia on edelleen. Ydinkeskustassa on mm. terveyspalveluja tuottavia yrityksiä, joiden potilas-lääkärisuhteet jatkuvat koronasta huolimatta. Poikkeustilanteen vuoksi julkisten liikennevälineiden vuoroja on supistettu, joten tunnin maksuton pysäköinti keskustassa olisi siksikin perusteltua.

 

Toivomme, että aloitteemme saa lautakunnassa kannatusta ja että voimme tarjota tämän pienen oljenkorren ydinkeskustan yrityksille.

 

 

Vastaus aloitteeseen

 

Valvontapäällikkö Roy Sjöblom 5.2.2021:

 

Ydinkeskustan pysäköintiongelmat, lähinnä paikkojen rajallisuus, ovat tiedossa, sekä liikennesuunnittelussa että pysäköinninvalvonnassa. On hyvä tuoda pohdittavaksi uudenlaisia ideoita pysäköintiin ja liike-elämän piristämiseen. Olemme hyvän aikaa eläneet koronakurimuksessa, eikä tilanne näytä ennen kesää 2021 helpottavan. Tärkeä keino pysäköintipaikkojen riittävyyteen on vaihtuvuuden ja nopeatempoisen kierron aikaansaaminen, mikä myös ilmeisesti parantaa liikkeiden asiakasvirtaa ja näin kannattavuutta.

 

Kaupunginvaltuuston vahvistaman vuoden 2020 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2020-2023 taloussuunnitelmaehdotuksen (11.11.2019 § 161) sisältämän sopeuttamisohjelman mukaisesti maksullista pysäköintiä tullaan laajentamaan vähentämällä ”kiekkopaikkoja” ja korvaamaan niitä maksullisuudella. Sopeuttamisohjelman toimenpiteenä myös aikarajoitteisia pysäköintipaikkoja tullaan muuttamaan maksullisiksi, jotta paikat tulevat tehokkaampaan kiertoon. Pysäköinnintarkastuksessa on huomattu, että lähiliikkeiden henkilökunta ja muut työpaikkapysäköijät pitävät näitä aikarajoitteisia paikkoja varattuna siirtämällä ”kiekkoa” niin että pysäköinti jatkuu monen aikarajoitteisen jakson verran. Kiertoa parantaa tutkitusti parhaiten maksullisuus yhdistettynä aikarajoitteisuuteen.

 

Kaupunginvaltuuston hyväksymän sopeuttamisohjelman mukaisesti maksutonta mutta aikarajoitteista pysäköintiä tullaan siis valitettavasti vähentämään, toisin kuin aloitteessa toivotaan.

 

Ystävällisin terveisin

 

Leena Salmelainen

valvontajohtaja