Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta2528.01.20213

5431-2020 (11 02 00)

Elintarvikelain 55 §:n mukainen määräys ja uhkasakon asettaminen, Mika's Sports and Powertraining Service Oy

Tiivistelmä:

Ympäristöterveyspäällikkö on antanut toimijalle määräyksen toimittaa ympäristöterveydelle tietoja koskien yrityksen maahantuomia ja markkinoille saattamia elintarvikkeita ja niiden pakkausmerkintöjä. Toimija ei ole noudattanut määräystä eikä toisaalta ilmoittanut ympäristöterveydelle lopettaneensa kyseisten elintarvikkeiden maahantuomisen tai myynnin. Lautakunnalle ehdotetaan määräyksen tehostamista uhkasakolla.

Rlupalk § 25

Ympäristöterveys, terveystarkastaja Sanna Stark, ympäristölakimies Nina Mattila ja ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 10.12.2020:

Toimija

Mika's Sports and Powertraining Service Oy

Artturinkatu 2

20200 Turku

Y-tunnus: 1643581-8

Yhteyshenkilö Minna Sukkinen

Päätöksen kohde

Päätös koskee Mika's Sports and Powertraining Service Oy:n maahantuomia ja välittämiä erilaisia elintarvikkeita kuten ravintolisiä, lisäravinteita, täydennettyjä elintarvikkeita, urheiluvalmisteita ja erilaisia juomia.

Asian tausta

Mika's Sports and Powertraining Service Oy tuo maahan ja markkinoi erilaisia täydennettyjä elintarvikkeita, ravintolisiä ja urheiluvalmisteita. Toimijalla on ollut myös verkkokauppa, jonka markkinointi on arvioitu Oiva-tarkastuksissa. Verkkokaupan toiminta on sittemmin loppunut. Toimintaan on tehty Oiva-tarkastus ja seurantatarkastuksia vuosina 2016-2018. Turun ympäristöterveyden terveystarkastaja on useasti ohjeistanut sähköpostitse toimijaa ja pyytänyt toimittamaan puuttuvia asiakirjoja. Toimija ei ole ollut yhteydessä Turun ympäristöterveyteen 20.3.2019 jälkeen millään tavalla eikä ole toimittanut pyydettyjä asiakirjoja. Turun ympäristöterveydellä näin ollen ole ollut mahdollisuutta tarkastaa toimintaa eikä tuotteiden vaatimuksenmukaisuutta.

Osa aikaisemmin erityisruokavaliovalmisteiksi katsotuista elintarvikkeista siirtyi 20.7.2016 lähtien säädeltäviksi muulla lainsäädännöllä, tähän kuuluvat myös urheiluvalmisteet. Ko. elintarvikkeiden tulee 20.7.2016 lähtien täyttää elintarviketietoasetuksen (EU N:o 1169/2011), väiteasetuksen (EY N:o 1924/2006) ja elintarvikkeesta riippuen täydentämisasetuksen (EY N:o 1925/2006) tai ravintolisäasetuksen vaatimukset. Ennen 20.7.2016 markkinoille saatettujen tai merkinnöin varustettujen tuotteiden varastot on saanut myydä loppuun.

20.7.2016 lähtien urheilijoille markkinoidut elintarvikkeet ovat sisältönsä, valmistemuotonsa ja käyttötarkoituksensa mukaisesti joko täydennettyjä elintarvikkeita (esimerkiksi vitamiineilla ja kivennäisaineilla täydennetyt urheilujauheet, -patukat, -juomat), ravintolisiä (esimerkiksi pillerit, kapselit, pieninä mitta-annoksina käytettävät jauheet) tai tavanomaisia elintarvikkeita.

Elintarvikkeen valmistajan tai maahantuojan tulee varmistaa, että oma tuote täyttää lainsäädännön vaatimukset. Pakkausmerkinnät tulee tehdä elintarviketietoasetuksen mukaisesti ja markkinoinnissa saa käyttää vain väitelainsäädännön mukaisia sallittuja ravitsemus- ja terveysväitteitä. Jos tuotteeseen on lisätty vitamiineja tai kivennäisaineita, se tulee tehdä täydentämisasetuksen mukaisesti.

Joissakin tapauksissa tuotteet voivat kuulua ravintolisäasetuksen piiriin.

Elintarvikkeiden täydentämisellä tarkoitetaan ravintoaineiden eli tavallisimmin yhden tai useamman vitamiinin ja/tai kivennäisaineen lisäämistä elintarvikkeeseen valmistuksen yhteydessä. Vitaminoinnista puhutaan, kun elintarviketta täydennetään vitamiineilla. Ravintoaineilla täydennettyjä elintarvikkeita säätelee Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1925/2006 vitamiinien, kivennäisaineiden ja eräiden muiden aineiden lisäämisestä elintarvikkeisiin.

Mika's Sports and Powertraining Service Oy:n maahantuomat elintarvikkeet ovat sekä ravintolisiä, että täydennettyjä elintarvikkeita.

Ravintolisät luokitellaan elintarvikkeiksi. Koska elintarvikkeiden myyntiin ei tarvita myyntilupaa, elinkeinonharjoittajan on etukäteen huolellisesti selvitettävä tuotteen myyntiin saattamisen edellytykset, varmistuttava tuotteen ja käytettyjen valmistusaineiden turvallisuudesta ja sopivuudesta käytettäväksi elintarvikkeena. Tuotteen voi tuoda markkinoille, jos tuote on elintarvikkeeksi sopiva ja terveydelle vaaraton ja jos se täyttää edellä kuvatut elintarvikelainsäädännön muut vaatimukset.

Ravintoaineilla täydennettyjä elintarvikkeita säätelee Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1925/2006 vitamiinien, kivennäisaineiden ja eräiden muiden aineiden lisäämisestä elintarvikkeisiin. Elintarvikealan toimijan on ilmoitettava Ruokavirastolle vitamiineilla ja/tai kivennäisaineilla täydennetyn elintarvikkeen markkinoille saattamisesta, koostumuksen muuttumisesta tai tuotteen poistumisesta markkinoilta. Turun ympäristöterveys ei ole voinut varmistua siitä, että toimija olisi tehnyt vaadittavat ilmoitukset Ruokavirastoon kaikista maahantuomistaan täydennetyistä elintarvikkeista ja ravintolisistä.

Elintarvikkeiden täydentämisen periaate on, että elintarvikkeisiin saa lisätä vain sellaisia vitamiineja ja kivennäisaineita, joita normaalistikin saa ruoasta ja jotka ovat ihmiselle välttämättömiä. Täydentämisasetus määrittelee nämä vitamiinit ja kivennäisaineet sekä sallitut yhdistemuodot, jotka ovat ihmiselimistön hyödynnettävissä olevassa muodossa ja joiden turvallisuus on varmistettu. Sallittujen yhdistemuotojen lista on sitova, eikä muita vitamiini- tai kivennäisaineyhdisteitä saa käyttää elintarvikkeiden täydentämiseen. Erityisesti maahantuotaessa täydennettyjä elintarvikkeita EU:n ulkopuolelta tulee tarkistaa ja varmistaa, että käytetyt vitamiini- ja kivennäisaineyhdisteet ovat EU:ssa sallittuja.

Elintarvikealan toimija vastaa tuotteidensa määräystenmukaisuudesta. Toimijan tulee tunnistaa ja hallita elintarvikelainsäädännössä näille aineille ja niiden käytölle säädetyt vaatimukset. Määräystenmukaisuuden varmistamisen tulee olla osa toimijan omavalvontaa.

Täydennettyjen elintarvikkeiden maahantuojan ja muulla tavalla markkinoille saattavan tulee omavalvonnallaan varmistaa täydennetyn elintarvikkeen turvallisuus ja tuotteesta annetun informaation todenperäisyys. Mika's Sports and Powertraining Service Oy ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut Turun ympäristöterveyteen tietoja, joiden perusteella voitaisiin varmistua, että Mika's Sports and Powertraining Service Oy olisi varmistunut siitä, että yrityksen maahantuomat täydennetyt elintarvikkeet olisivat turvallisia ja niistä kuluttajille annettu informaatio olisi todenmukaista.

Yleisen elintarviketurvallisuusasetuksen (EY) N:o 178/2002 mukaan markkinoille saatettavien elintarvikkeiden tulee olla turvallisia. Samaisen asetuksen mukaan elintarvikealan toimijan on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava siitä, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava, että kyseiset vaatimukset täyttyvät. Lainsäädännön mukaan siis elintarvikealan toimijan on varmistuttava, ennen kuin saattaa elintarvikkeen markkinoille, että elintarvike on turvallinen ja muilta osin vaatimusten mukainen.  Mika's Sports and Powertraining Service Oy ei ole osoittanut Turun ympäristöterveydelle varmistaneensa maahantuomiensa elintarvikkeiden turvallisuutta eikä ole osoittanut Turun ympäristöterveydelle ottavansa vastuuta maahantuomiensa elintarvikkeiden turvallisuudesta, pakkausmerkintöjen oikeellisuuden varmistamisesta tai muutakaan tuotteiden vaatimuksenmukaisuuden varmistamisesta. 

Turun ympäristöterveys ei ole voinut valvoa toimijan maahantuomien elintarvikkein vaatimuksenmukaisuutta. Toimija ei pyynnöistä huolimatta ole toimittanut pyydettyjä tietoja toiminnan arvioimiseksi.  Ravintolisien ja täydennettyjen elintarvikkeiden maahantuonti ja myynti kuluttajille ilman, että tuotteiden turvallisuudesta on varmistettu voi aiheuttaa vaaraa kuluttajille. Elintarvikkeiden tulee olla turvallisia ja niistä tulee antaa kuluttajille lainsäädännön edellyttämät riittävät ja oikeat tiedot.

Toimija käyttää tuotteidensa markkinoinnissa terveysväitteitä, joiden käytön edellytyksiä ei ole pystytty varmistamaan. CLA 90tab/126 g tuotteen etiketin ainesosaluettelossa ilmoitetaan: "antioksidantti: luonnollinen tokoferoli (E306)”.

Sana "antioksidantti" katsotaan terveysväitteeksi. Jotta voidaan käyttää terveysväitettä, tulee väitteen sisältämää ravintoainetta, tässä tapauksessa E-vitamiinia, olla merkityksellinen määrä. Toimija ei ole toimittanut pyydettyä analyysitodistusta, joka osoittaisi väitteen käytön ehdot toteutetuiksi tai korjattua pakkausetikettiä, josta väite olisi poistettu.

Toimijan yrityksen verkkosivuilla sali82.fi on poistettu sivuilla aiemmin ollut tieto, jonka: ”Meiltä saat myös Performancen lisäravinteet, joita maahantuomme. Autamme mielellämme sinua valitsemaan tavoitteitasi tukevat lisäravinteet. Tarkemmin pääset tutustumaan lisäravinteisiin paikan päällä tai tästä. Mikäli haluat tilata kauttamme Performancen tuotteita, otathan yhteyttä sähköpostitse.” Linkki vei House of nutritionin hollantilaiseen verkkokauppaan (os. https://www.houseofnutrition.be/merk/performance-vl/ ). Jos toimija myy tuotteita suomalaisille kuluttajille kuntosalilla olevassa myyntipisteessä ja/tai verkkosivujensa kautta, tulee tuotteissa olla suomen- ja ruotsinkielisen pakkausmerkinnät. Toimijan tulee antaa kuluttajalle pakolliset tiedot tuotteista ennen tilausta sähköpostitse ennen kuin kuluttaja tekee ostopäätöksen.

Huolimatta siitä, että toimija on poistanut sivuiltaan tiedon, että sen kautta saa kyseisiä lisäravinteita ympäristöterveys ei ole voinut varmistua, että toimija olisi lopettanut kyseisten elintarvikkeiden maahantuonnin ja markkinoille saattamisen. Toimija ei ole ollut yhteydessä ympäristöterveyteen maaliskuun 2019 jälkeen. Mikäli toimija ei enää maahantuo eikä saata markkinoille kyseisiä elintarvikkeita, toimijan on syytä ilmoittaa maahantuontitoiminnan lopettamisesta kirjallisesti ympäristöterveyteen. Toimijan tulee huomioida, että myös muiden toimijoiden maahantuomien ravintolisien myynti on ilmoituksenvaraista toimintaa ja kuuluu Turun ympäristöterveyden valvonnan piiriin. Pelkästään oman maahantuonnin lopettaminen ei siis poista toimijaa elintarvikevalvonnan piiristä.

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole kehotuksesta huolimatta toimittanut pyydettyjä asiakirjoja eikä toiminnan turvallisuudesta ja vaatimuksenmukaisuudesta täten ole pystytty valvonnassa varmistumaan.

Ravintolisien ja täydennettyjen elintarvikkeiden maahantuonti ja myynti kuluttajille ilman, että tuotteiden turvallisuudesta on varmistettu voi aiheuttaa vaaraa kuluttajille.

Elintarvikelain 23/2006 7 §:n mukaan elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiologiselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle eivätkä johda kuluttajaa harhaan.

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. Elintarvikealan toimijoiden vastuusta elintarvikkeiden turvallisuudesta ja elintarvikemääräysten vastaisten elintarvikkeiden markkinoilta poistamisesta ja kuluttajille toimitettujen elintarvikkeiden palauttamisen varmistamisesta säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 17 artiklan 1 kohdassa ja 19 artiklassa. (Elintarvikelaki 23/2006 16 § 1 mom.)

Yleisen elintarvikeasetuksen (EY) N:o 178/2002 14 artiklan mukaan markkinoille ei saa saattaa elintarvikkeita, jotka eivät ole turvallisia, eli ovat terveydelle haitallisia tai ihmisravinnoksi soveltumattomia.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (EY) N:o 852/2004 1 artiklan mukaan ensisijainen vastuu elintarvikkeiden turvallisuudesta on elintarvikealan toimijalla.

Elintarvikelain 17 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla tulee olla yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot elintarvikkeista ja elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä. Elintarvikealan toimijalla tulee myös olla järjestelmä, jonka avulla voidaan tämän lain tarkoituksen mukaisella riittävällä tarkkuudella yhdistää tiedot saapuneista ja lähteneistä eristä toisiinsa. Jäljitettävyyden varmistamiseksi tarvittavista pakkausmerkinnöistä ja tunnistetiedoista säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 4 kohdassa. 

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 18 mukaan kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun. Lisäksi markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 16 mukaan elintarvikkeiden merkinnät, mainonta ja esillepano, myös niiden muoto, ulkonäkö ja pakkaukset, käytetyt pakkausmateriaalit, tapa, jolla ne on aseteltu, ja olosuhteet, joissa ne esitellään, sekä tiedot, joita niistä annetaan millä tahansa tavalla, eivät saa johtaa kuluttajia harhaan.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 11 mukaan Yhteisöön sen markkinoille saatettaviksi tuotujen elintarvikkeiden ja rehujen on oltava elintarvikelainsäädännön asiaa koskevien vaatimusten tai yhteisön vähintään vastaaviksi tunnustamien edellytysten mukaisia.

Hyvät tiedotuskäytänteet

1. Elintarviketiedot eivät saa johtaa harhaan, erityisesti a) elintarvikkeen erityispiirteiden ja erityisesti sen luonteen, yksilöllisyyden, ominaisuuksien, koostumuksen, määrän, säilyvyyden, alkuperämaan tai lähtöpaikan, valmistus- tai tuotantomenetelmän osalta;

b) liittämällä elintarvikkeeseen vaikutuksia tai ominaisuuksia, joita sillä ei ole;

c) antamalla kuva, että elintarvikkeella on erityisiä erityispiirteitä korostamalla erityisesti tiettyjen ainesosien ja/tai ravintoaineiden esiintymistä tai puuttumista, kun tosiasiassa kaikilla samanlaisilla elintarvikkeilla on sellaisia erityispiirteitä;

d) antamalla ulkoasulla, nimityksellä tai kuvallisilla esityksillä kuva tietystä elintarvikkeesta tai ainesosasta, vaikka tosiasiassa kyseessä olevassa elintarvikkeessa luontaisesti oleva tai normaalisti käytetty ainesosa on korvattu jollakin muulla ainesosalla.

2. Elintarviketietojen on oltava oikeellisia, selviä ja kuluttajalle helposti ymmärrettäviä.

3. Jollei luontaisia kivennäisvesiä ja erityisravinnoksi tarkoitettuja elintarvikkeita koskevista unionin lainsäädännössä säädetyistä poikkeuksista muuta johdu, elintarviketiedoissa ei saa antaa sellaista kuvaa, että elintarvikkeeseen liittyy ihmisen sairauksia ennalta ehkäiseviä, hoitavia tai parantavia ominaisuuksia, eikä viitata sellaisiin ominaisuuksiin.

4. Edellä olevia 1, 2 ja 3 kohtaa sovelletaan myös

a) mainontaan;

b) elintarvikkeiden esillepanoon, erityisesti niiden muotoon, ulkonäköön tai pakkaukseen, käytettyihin pakkausmateriaaleihin, tapaan, jolla ne on aseteltu, sekä olosuhteisiin, joissa ne ovat esillä. (EU N:o 1169/2011 7 art.)

Elintarvikealan toimijan on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava että kyseiset vaatimukset täyttyvät. (EY N:o 178/2002 17 art.)

Elintarvikealan toimijalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot tuottamastaan, jalostamastaan ja jakelemastaan elintarvikkeesta. Elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että elintarvike ja sen käsittely täyttävät elintarvikemääräyksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 23/2006 19 §)

Elinkeinoharjoittajan, joka valmistaa, valmistuttaa tai tuo maahan ravintolisää, on tehtävä siitä ilmoitus Ruokavirastolle. Ilmoitus vaaditaan myös, kun valmisteen koostumus sille ominaisten aineiden osalta muuttuu tai kun valmiste poistuu markkinoilta. Ilmoitukseen liitetään malli valmisteessa käytettävistä pakkausmerkinnöistä. (MMM asetus 78/2010 7 §)

Terveysväitteet ovat kiellettyjä, jolleivät ne sisälly asetuksen (EY) 1924/2006 13 ja 14 artiklassa tarkoitettuihin hyväksyttyjen terveysväitteiden luetteloihin.(EY N:o 1924/2006 artikla 10 kohta 1)

Ravitsemus- ja terveysväitteitä voidaan esittää, mikäli

Ravitsemus- ja terveysväitteitä voidaan käyttää yhteisön markkinoille saatettujen elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä, esillepanossa ja mainonnassa vain, jos ne ovat tämän asetuksen säännösten mukaisia. Ravitsemus- ja terveysväitteet eivät saa olla totuudenvastaisia, moniselitteisiä tai harhaanjohtavia (EY N:o 1924/2006 artikla 3 1 momentti ja kohta a)

Ravitsemus- ja terveysväitteiden käyttö on sallittua ainoastaan, mikäli:

a) ravintoaineen tai muun aineen sisältymisellä, puuttumisella tai sen määränvähentämisellä elintarvikkeessa tai elintarvikeryhmässä on osoitettu olevan väitteessä esitetyllä tavalla hyödyllinen ravitsemuksellinen tai fysiologinen vaikutus, joka on todettu yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön perusteella;

b) ravintoainetta tai muuta ainetta, jota väite koskee,

i) sisältyy lopulliseen tuotteeseen merkityksellinen määrä (säädökset tai yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetyn ravitsemuksellisen tai fysiologisen vaikutuksen aiheuttava määrä)

ii) jos ei sisälly lainkaan tai sisältyy vähennetty määrä, mistä aiheutuu yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetty ravitsemuksellinen tai fysiologinen vaikutus;

c) ravintoaineen tai muu aineen, jota väite koskee, on oltava sellainen, että elimistö voi sitä hyödyntää;

d) tuotteen määrä, joka voidaan kohtuudella olettaa nautittavan, sisältää yhteisön lainsäädännön mukaisesti merkityksellisen määrän ravintoainetta tai muuta ainetta, jota väite koskee, tai mikäli tällaisia säännöksiä ei ole, yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetyn ravitsemuksellisen tai fysiologisen vaikutuksen aiheuttavan määrän (EY N:o 1924/2006 5 art.)

1. Ravitsemus- ja terveysväitteiden on perustuttava yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen näyttöön, jolla ne on osoitettu oikeiksi. 2. Elintarvikealan toimijan, joka esittää ravitsemus- tai terveysväitteen, on perusteltava väitteen käyttö. 3. Jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset voivat pyytää elintarvikealan toimijaa tai henkilöä, joka saattaa tuotteen markkinoille, esittämään kaikki asiaankuuluvat seikat ja tiedot, jotka osoittavat, että tätä asetusta noudatetaan. (EY N:o 1924/2006 6 art.)

1. Ravitsemusväitteet ovat sallittuja vain, jos ne on lueteltu liitteessä ja ne ovat tässä asetuksessa esitettyjen edellytysten mukaisia. 2. Liitteeseen tehtävät muutokset on hyväksyttävä 25 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua valvonnan käsittävää sääntelymenettelyä noudattaen ja tarvittaessa viranomaisen kuulemisen jälkeen. Komissio kuulee tarvittaessa sidosryhmiä ja erityisesti elintarvikealan toimijoita ja kuluttajajärjestöjä arvioidakseen, miten kyseiset väittämät havainnoidaan ja ymmärretään. (EY N:o 1924/2006 8 art.)

1. Terveysväitteet ovat kiellettyjä, jolleivät ne täytä II luvun yleisiä edellytyksiä ja tämän luvun erityisiä edellytyksiä, jolleivät ne ole saaneet tämän asetuksen mukaista hyväksyntää ja jolleivät ne sisälly 13 ja 14 artiklassa tarkoitettuihin hyväksyttyjen väitteiden luetteloihin. 2. Terveysväitteet ovat sallittuja vain, mikäli pakkausmerkintöihin tai niiden puuttuessa esillepanoon tai mainostamiseen sisältyy seuraavat tiedot: a) maininta tasapainoisen ja monipuolisen ruokavalion ja terveiden elämäntapojen tärkeydestä; b) kuinka paljon ja kuinka usein elintarviketta on nautittava väitetyn hyödyn saamiseksi; c) tarvittaessa huomautus henkilöille, joiden olisi vältettävä elintarvikkeen nauttimista; ja d) asianmukainen varoitus niissä tuotteissa, joiden liiallisesta nauttimisesta todennäköisesti aiheutuu terveysriski. 3. Viittaus ravintoaineesta tai elintarvikkeesta saatavaan yleisluontoiseen, täsmentämättömään hyötyyn yleisen terveyden tai terveyteen liittyvän hyvinvoinnin kannalta on sallittu ainoastaan, jos siihen liittyy 13 tai 14 artiklassa tarkoitettuihin luetteloihin sisältyvä yksittäinen terveysväite. (EY N:o 1924/2006 10 art.)

Elintarvikealan toimijoiden on tehtävä yhteistyötä toimivaltaisten viranomaisten kanssa toteutettaessa toimia niiden toimittaman elintarvikkeen aiheuttamien riskien välttämiseksi tai vähentämiseksi. (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 178/2002 19 art, kohta 4)

1. Seuraavien tietojen ilmoittaminen on pakollista 10–35 artiklan mukaisesti, jollei tähän lukuun sisältyvistä poikkeuksista muuta johdu: a) elintarvikkeen nimi; b) ainesosaluettelo; c) elintarvikkeen tuotannossa tai valmistuksessa käytetyt ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka on lueteltu liitteessä II, tai liitteessä II luetelluista allergioita tai intoleransseja aiheuttavista aineista tai tuotteista johdetut ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka ovat mukana valmiissa tuotteessa sellaisenaan tai jossakin muussa muodossa; d) tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät; e) elintarvikkeen sisällön määrä; f) vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta; g) erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet; h) 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu elintarvikealan toimijan nimi tai toiminimi ja osoite; i) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin siitä on säädetty 26 artiklassa; j) käyttöohje, jos elintarvikkeen tarkoituksenmukainen käyttö ilman sitä on vaikeaa; k) juomien todellinen alkoholipitoisuus tilavuusprosentteina, jos alkoholipitoisuus on suurempi kuin 1,2 tilavuusprosenttia; l) ravintoarvoilmoitus (EU N:o 1169/2011 9 art.)

Etämyynti

1. Rajoittamatta 9 artiklassa säädettyjä tietovaatimuksia, silloin kun on kyse valmiiksi pakatuista elintarvikkeista, joita tarjotaan myytäväksi etäviestintävälineellä: a) pakollisten elintarviketietojen, 9 artiklan 1 kohdan f alakohdassa tarkoitettuja tietoja lukuun ottamatta, on oltava saatavilla ennen kuin osto tehdään, ja ne on esitettävä etämyyntiin liittyvässä aineistossa tai toimitettava muilla soveltuvilla keinoilla, jotka elintarvikealan toimijan on ilmoitettava selvästi. Kun käytetään muita soveltuvia keinoja, pakolliset elintarviketiedot on toimitettava ilman elintarvikealan toimijan kuluttajalta perimää lisämaksua; b) kaikkien pakollisten tietojen on oltava saatavilla toimitushetkellä. (EU N:o 1169/2011 14 art.)

1. Elintarvikkeisiin saa lisätä vain liitteessä I lueteltuja vitamiineja ja/tai kivennäisaineita liitteessä II luetelluissa muodoissa tämän asetuksen sääntöjä noudattaen. 2. Vitamiineja ja kivennäisaineita saa ihmiselimistön hyödynnettävissä olevassa muodossa lisätä elintarvikkeisiin riippumatta siitä, sisältävätkö ne niitä yleensä, kun kyseessä on erityisesti: a) väestössä tai tietyssä väestöryhmässä esiintyvä yhden tai useamman vitamiinin ja/tai kivennäisaineen puutos, joka voidaan osoittaa kliinisesti tai subkliinisesti taikka ravintoaineiden alhaista saantia osoittavien arvioiden avulla, tai b) mahdollisuus parantaa väestön tai tiettyjen väestöryhmien ravitsemustilannetta ja/tai korjata ruokailutottumusten muuttumisesta johtuvaa vitamiinien tai kivennäisaineiden saannin puutteita, tai c) vitamiinien ja kivennäisaineiden merkitystä ravitsemuksessa ja tästä johtuvia terveysvaikutuksia koskevassa yleisesti hyväksyttävässä tieteellisessä tiedossa tapahtuva kehitys. (EY N:o 1925/2006 3 art.)

1. Toimenpiteistä, joilla määritetään liitteessä II lueteltujen vitamiini ja kivennäisvalmisteiden puhtausvaatimukset ja joiden tarkoituksena on muuttaa tämän asetuksen muita kuin keskeisiä osia sitä täydentämällä, päätetään tämän asetuksen 14 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua valvonnan käsittävää sääntelymenettelyä noudattaen lukuun ottamatta vaatimuksia, joita sovelletaan tämän artiklan 2 kohdan nojalla.  2. Liitteessä II lueteltuihin vitamiini- ja kivennäisainevalmisteisiin sovelletaan puhtausvaatimuksia, jotka on määritelty yhteisön lainsäädännössä, joka koskee niiden käyttöä muiden kuin tämän asetuksen soveltamisalaan kuuluviin tarkoituksiin tuotettujen elintarvikkeiden tuotannossa. 3. Niiden liitteessä II lueteltujen vitamiini- ja kivennäisainevalmisteiden osalta, joiden puhtausvaatimuksia ei ole määritelty yhteisön lainsäädännössä, sovelletaan kansainvälisten elinten suosittamia yleisesti hyväksyttäviä puhtausvaatimuksia ja voidaan pitää voimassa kansalliset säännöt, joissa määrätään tiukemmista puhtausvaatimuksista, siihen saakka kunnes yhteisön lainsäädännössä on annettu tällaiset vaatimukset. (EY N:o 1925/2006 5 art.)

1. Lisättyjä vitamiineja ja kivennäisaineita sisältävien elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin, esillepanoon tai mainontaan ei saa sisältyä sellaista mainintaa tai viittausta, jonka mukaan tasapainoisesta ja monipuolisesta ruokavaliosta ei saisi riittävästi ravintoaineita. Tarvittaessa tiettyä ravintoainetta koskevasta poikkeuksesta, jonka tarkoituksena on muuttaa tämän asetuksen muita kuin keskeisiä osia sitä täydentämällä, voidaan päättää 14 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua valvonnan käsittävää sääntelymenettelyä noudattaen. 2. Lisättyjä vitamiineja ja kivennäisaineita sisältävien elintarvikkeiden pakkausmerkinnät, esillepano tai mainonta eivät saa olla harhaanjohtavia tai antaa kuluttajalle väärää käsitystä elintarvikkeen ravitsemuksellisista ominaisuuksista, joita saattaa seurata asianomaisten ravintoaineiden lisäämisestä.  3. Ravintoarvoja koskevat merkinnät ovat pakollisia tuotteissa, joihin on lisätty vitamiineja ja kivennäisaineita ja jotka kuuluvat tämän asetuksen soveltamisalaan. Annettavat tiedot ovat ne, joita tarkoitetaan elintarviketietojen antamisesta kuluttajille 25 päivänä lokakuuta 2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1169/2011 (1) 30 artiklan 1 kohdassa sekä elintarvikkeen sisältämien, siihen lisättyjen vitamiinien ja kivennäisaineiden kokonaismäärät. 4. Niiden tuotteiden pakkausmerkinnöissä, joihin on lisätty vitamiineja ja kivennäisaineita, voi olla ravintoaineiden lisäämistä koskeva ilmoitus asetuksessa (EY) N:o 1924/2006 säädettyjen edellytysten mukaisesti. 5. Tämän artiklan soveltaminen ei rajoita muiden tiettyihin elintarvikeryhmiin sovellettavien elintarvikelainsäädännön säännösten soveltamista. (EY N:o 1925/2006 7 art.)

Elinkeinonharjoittajan, joka valmistaa, valmistuttaa tai tuo maahan asetuksen (EY) N:o 1925/2006 soveltamisalaan kuuluvaa elintarviketta, on tehtävä siitä ilmoitus Ruokavirastolle. Ilmoitus on tehtävä myös, kun elintarvike poistuu markkinoilta. Ilmoitukseen liitetään malli elintarvikkeessa käytettävistä pakkausmerkinnöistä. (Kauppa- ja teollisuusministeriön asetus 726/2007 2 §)

Elintarvikealan toimijan on kustannuksellaan annettava tämän lain mukaista valvontaa, tarkastusta ja näytteenottoa varten tarpeellinen apu. (Elintarvikelaki 23/2006 § 26)

Valvontaviranomaisella ja 36 §:ssä tarkoitetulla ulkopuolisella asiantuntijalla on oikeus tehdä valvonnan edellyttämiä tarkastuksia, tutustua asiakirjoihin sekä päästä paikkoihin, joissa harjoitetaan tässä laissa tarkoitettua toimintaa tai jossa säilytetään tämän lain noudattamisen kannalta merkityksellisiä tietoja. Valvontaviranomaisella ja ulkopuolisella asiantuntijalla on oikeus tarkastaa toiminnassa käytetyt laitteet, välineet ja tilat. (Elintarvikelaki 23/2006 § 49 1 mom)

Valvontaviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitavalta tietoja elintarvikealan toimijan veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- tai työttömyysvakuutusmaksuihin tai Tullin perimiin maksuihin liittyvien rekisteröitymis-, ilmoitus- ja maksuvelvollisuuksien hoitamisesta, toiminnasta, taloudesta sekä kytkennöistä, jotka ovat välttämättömiä 16 a §:ssä tarkoitetun luotettavuuden selvittämiseksi, 61 §:ssä tarkoitettua alkutuotantopaikan tai elintarvikehuoneiston hyväksymisen peruuttamista taikka 61 a §:ssä tarkoitettua ilmoitetussa alkutuotantopaikassa tai elintarvikehuoneistossa harjoitetun toiminnan keskeyttämistä tai lopettamista varten.

Tiedonsaantioikeus koskee myös sellaisia elintarvikemääräyksissä säädettyjen tehtävien toimeenpanemiseksi välttämättömiä tietoja, jotka yksityistä liike- tai ammattitoimintaa taikka yksityisen taloudellista asemaa tai terveydentilaa koskevina muutoin olisivat salassa pidettäviä.

Valvontaviranomaisella on oikeus saada tässä pykälässä tarkoitetut tiedot maksutta ja myös teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin sähköisesti. (Elintarvikelaki 23/2006 § 51)

Elintarvikealan toimijan on kustannuksellaan annettava tämän lain mukaista valvontaa, tarkastusta ja näytteenottoa varten tarpeellinen apu. (Elintarvikelaki 23/2006 26 §)

Kunnan on perittävä elintarvikealan toimijalta hyväksymänsä taksan mukainen maksu:

elintarvikemääräysten noudattamatta jättämiseen perustuvien 7 luvussa tarkoitettujen toimenpiteiden valvomiseksi tapahtuvasta tarkastuksesta. (Elintarvikelaki 23/2006 § 71 mom 1 kohta 4)

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muutoin elintarvikemääräysten vastaisia.

Elintarvikelain 68 §:n mukaan valvontaviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakko asetetaan määrältään kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko). Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Jos uhkasakko kohdistetaan useisiin asianosaisiin, kullekin on asetettava eri uhkasakko.  Jos päävelvoite koskee yhteisöä tai säätiötä, uhkasakko kohdistetaan joko yhteisöön tai säätiöön taikka sen päätösvaltaa käyttävän toimielimen jäseniin tai toimitusjohtajaan tai vastaavassa asemassa olevaan muuhun henkilöön.

Kuuleminen

Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon asettamista ja tuomitsemista taikka teettämis- tai keskeyttämisuhan asettamista ja täytäntöön pantavaksi määräämistä koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain 34 §:ssä säädetään.

Ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on ollut mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimijalle on lähetetty kuulemiskirje postin välityksellä sekä s-postilla osoitteeseen info@sali82.fi ja mindirau@gmail.com. Vastinetta ei ole annettu.

Päätösehdotuksen perustana olevat asiakirjat

Oheismateriaali 1Tarkastuspöytäkirja 23.1.2018 tapahtumatunnus 592561

Oheismateriaali 2 Tarkastuspöytäkirja 18.3.2016 tapahtumatunnus 345105

Oheismateriaali 3Tarkastuspöytäkirja 26.1.2016 tapahtumatunnus 324463

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää uhkasakon uhalla velvoittaa Mika's Sports and Powertraining Service Oy:n tekemään seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 2 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista:

1)  Tiedot kaikista sen maahantuomista elintarvikkeista sekä niiden tuontimäärät vuositasolla tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen.

2)  Ajantasainen omavalvonnan kuvaus koko elintarvikealan toiminnasta mukaan lukien maahantuonti, markkinointi ja välitys tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen.

3)  Asiakirjat, joista ilmenee toimijan tehneen maahantuomistaan täydennetyistä elintarvikkeista ja ravintolisistä ilmoitukset Ruokavirastoon tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen.

4)  Toimijan maahantuomista CLA Performance nutrition, Burner juomista sekä Kre-alkalyn-extreme tuotteesta tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen seuraavat asiakirjat tuotteiden vaatimuksenmukaisuuden tarkastamiseksi: 

•analyysitulos Kre-alkalyn-extreme tuotteen sisältämästä kreatiinin määrästä, analysointi tulee tehdä akreditoidussa laboratoriossa. Kretiinin määrää tulee pystyä vertaamaan pakkauksessa ilmoitettuun kreatiinin määrään kapselissa.

•CLA Performance nutrition, CLA 90tab/126 g tuotteesta analyysitodistus tuotteen sisältämien vaikuttavien ainesosien osalta sekä puhtaustodistukset tuotteeseen lisätyistä vitamiini- tai kivennäisaineyhdisteistä. Analysointi tulee tehdä akreditoidussa laboratoriossa ja analyysitulos tulee olla yhdistettävissä tarkastelun kohteena olevaan tuotteeseen.

•Burner juoma, maku vihreä tee, tulee toimittaa analyysitodistus tuotteen sisältämien vaikuttavien vitamiini- tai kivennäisaineyhdisteiden osalta sekä puhtaustodistukset tuotteeseen lisätyistä vitamiini- tai kivennäisaineyhdisteistä. Analysointi tulee tehdä akreditoidussa laboratoriossa ja analyysitulos tulee olla yhdistettävissä tarkastelun kohteena olevaan tuotteeseen.

•kaikkien tarkastelun kohteena olevien tuotteiden Kre-alkalyn-extreme, CLA Performance nutrition, CLA 90tab/126 g ja Burmer juoma, vihreä tee maku, ajantasaiset pakkausetiketit

5)  Pakkausetiketin merkintä ”antioksidantti” tulee poistaa kaikissa muodoissaan CLA 90tab/126 g tuotteen markkinoinnista ja pakkausetiketistä tai toimittaa analyysitulokset, joilla voidaan osoittaa tuotteen sisältävän merkityksellisen määrän E-vitamiinia, jotta väitteen käytön ehdot toteutuvat. Virheellisillä pakkausetiketeillä varustetut tuotteet tulee olla poistuneina markkinoilta 28.2.2021 mennessä.

6)  Toimijan tulee lisätä Kre-Alkalyn-Xtreme-tuotteen pakkausetikettiin merkinnän: "Suunnattu aikuisille, jotka suorittavat korkeatehoisia harjoituksia!”

Uhkasakon määrä:

Kiinteänä peruseränä tuhat (1000) euroa, mikäli edellä asetettua velvoitetta 1. ei ole noudatettu määräajassa.

Kiinteänä peruseränä tuhat (1000) euroa, mikäli edellä asetettua velvoitetta 2. ei ole noudatettu määräajassa.

Kiinteänä peruseränä viisisataa (500) euroa, mikäli edellä asetettua velvoitetta 3. ei ole noudatettu määräajassa.

Kiinteänä peruseränä viisisataa (500) euroa, mikäli edellä asetettua velvoitetta 4. ei ole noudatettu määräajassa.

Kiinteänä peruseränä viisisataa (500) euroa, mikäli edellä asetettua velvoitetta 5. ei ole noudatettu määräajassa

Kiinteänä peruseränä viisisataa (500) euroa, mikäli edellä asetettua velvoitetta 6. ei ole noudatettu määräajassa.

Toimija vastaa kaikista tässä päätöksessä vaadituista toimenpiteistä ja kustannuksista, joita sille aiheutuu, kun se noudattaa tätä päätöstä (Elintarvikelaki 69 §).

Samalla päätetään, että tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §)

Sovellettavat säännökset

Yleisen elintarvikehygienia-asetus (EY) N:o 852/2004 1 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002 11 art. 14 art. 16 art. 17 art. 18 art. 19 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1924/2006 3 art. 5 art. 6 art. 8 art. 10 art. 13. art

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1169/2011 7 art. 9 art. 10 art 14 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1925/2006 3 art. 5 art. 7.art

Elintarvikelaki 23/2006 7 §, 9 §, 16 §, 17 §, 19 §, 26 §, 49 §, 51 §, 55 §, 68 §, 69 §, 71 §, 74 §, 78 §

Maa ja metsätalousministeriön asetus 78/2010 7 §

Kauppa- ja teollisuusministeriön asetus 726/2007 2 §

Hallintolaki 434/2003 34 §, 36 §

Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 22 §

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi. Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall puh. 050 4071 524,

s-posti olli.sjovall@turku.fi

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoMika's Sports and Powertraining Service Oy
tiedKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys