Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö14106.11.2020 

2990-2017 (350, 357)

Elintarvikelain (23/2006) 55 §:n mukainen määräys koskien Kavli Oy:n tuotteiden pakkausmerkintöjä

Ympäristöterveys, terveystarkastaja Sanna Stark 2.11.2020:

Toimija

Kavli Oy

Keilaranta 1

02150 Espoo

Y-tunnus: 1610788-1

Toimipaikan nimi ja osoite                                                              

Kavli Oy

Non-Dairy-tehdas

Rieskalähteentie 68

20300 TURKU

Päätöksen kohde

Kavli Oy:n kasviperäisissä-tuotteissa käytettävät pakkausmerkinnät.

Asian liittyvät taustatiedot

Turun Ympäristöterveyspäällikkö on antanut Planti-tuotteiden pakkausmerkintöjen puutteiden ja virheellisten ilmaisujen korjaamiseksi määräyksen 6.11.2017 § 168. Kavli Oy on toimittanut Turun Ympäristölautakunnalle oikaisuvaatimuksen asiassa 22.11.2017. Turun Rakennus- ja lupalautakunta on 5.4.2018 § 158 hyväksynyt oikaisuvaatimuksen siltä osin kuin se koskee termien ”soygurt” ja ”yogoat" -ilmaisujen käyttöä ja muilta osin pidentämään pakkausmerkintämuutosten määräaikaa. Rakennus- ja lupalautakunta muutti päätöstä seuraavalla tavalla: ”muihin päätöksessä toteutettavaksi määrättyihin pakkausmerkintämuutoksiin tulee ryhtyä viipymättä ja ne on toteutettava yhdeksän kuukauden kuluessa lainvoimaisen päätöksen saamisesta siten, että uudet pakkaukset ovat tällöin käytössä ja vanhoilla pakkausmerkinnöillä varustetut pakkaukset ovat poissa markkinoilta.”

Kavli Oy on toimittanut 20.6.2018 Turun Ympäristöterveyspäällikölle vastineen pakkausmerkintöihin tehtäviin korjauksiin. Turun Ympäristöterveyspäällikkö on lähettänyt Kavli Oy:lle kehotuksen toimittaa tarkastusta varten korjatut pakkausmerkinnät, jotta toimijan korjaavat toimenpiteet voidaan arvioida. Toimijaa on huomautettu siitä, että toimijan ilmoittamissa toteutettavissa toimenpiteissä ei ollut mainintaa, että pakolliset tiedot tuotteesta tulee olemaan ilmoitettuna suomeksi ja ruotsiksi. Englanninkielinen tuotenimi ei korvaa suomen- ja ruotsinkielisiä nimiä.  Toimijaa on muistutettu siitä, että tuotteella täytyy olla sitä kuvaava elintarvikkeen nimi. Toimijan esittämät ilmaisut eivät yksinään riitä elintarvikkeen nimeksi, kuvaamaan tuotetta ja erottamaan tuotetta muista markkinoilla olevista vastaavista tuotteista. Elintarvikkeen nimi kuuluu pakollisiin elintarviketietoihin, jotka Euroopan unionin säännösten mukaan on annettava loppukuluttajalle. Nimi tulee muodostaa siten, että se kuvaa hyvin kyseessä olevaa elintarviketta. Toimijalle kerrottiin, että heidän esittämiä muutosehdotuksia tuotepakkauksiin ym. ei vielä tässä vaiheessa erikseen hyväksytä.

Ympäristöterveyspäällikkö on ohjeistanut toimijaa puhelimitse 4.9.2018, toimijan edustajina ovat toimineet Åsa Krook ja Hanna Pohjola.

Turun ympäristöterveys on vastaanottanut 7.9.2018 toimijan vastineen ja pakkausetiketin Planti Soygurt tuotteesta. Toimijan mukaan ”Oat based alternative to yoghurt” (tai vastaavat ilmaisut kuten ”Plant based alternative to yoghurt”) on pelkästään kaupallinen ilmaisu/nimi, eikä tuotteen laissa tai asetuksissa määritelty pakollinen tieto, joka tulisi ilmaista suomeksi ja ruotsiksi. Toimija ilmoittaa tuotteille seuraavat nimet: Yogoat-tuotteen nimi tulee olemaan ”kaura hapatettu jogurttihapatteella/havre syrad med yoghurtkultur”.  Soygurt-tuotteen nimi on ”soija hapatettu jogurttihapatteella/ soja syrad med yoghurtkultur”. Toimija kertoo tulevansa ilmoittamaan kaikki Planti-tuotteiden pakolliset tiedot sekä suomeksi että ruotsiksi. 

Turun Ympäristöterveys on arvioinut toimijan toimittamia materiaaleja ja ehdotuksia pakkausmerkintöjen korjauksista ja toimittanut 28.9.2019 toimijalle kirjallisen kehotuksen edelleen tehtävistä korjauksista, toimitun materiaalin pohjalta. Toimijaa on ohjeistettu seuraavasti:

Toimijalle annettiin myös seuraava tarkempi ohjeistus tuotteen nimeämisestä:

”Tuotteilla täytyy olla sitä kuvaava elintarvikkeen nimi. Elintarvikkeen nimi kuuluu pakollisiin elintarviketietoihin, jotka Euroopan unionin säännösten mukaan on annettava loppukuluttajalle. Nimi tulee muodostaa siten, että se kuvaa hyvin kyseessä olevaa elintarviketta.  Katsomme, että ehdotus esim. ” soija hapatettu jogurttihapatteella” ei ole elintarviketta kuvaava nimi. Esimerkki kuvaavasta nimestä: ”soijapohjainen vaniljanmakuinen välipalajuoma”.

Toimijaa pyydettiin lisäksi huomioimaan, että kehotettuja ja määrättyjä toimenpiteitä ei ole tehty ja nämä ovat olleet esillä jo useasti aiemmin. Toimijaa on pyydetty toteuttamaan ja tarkistamaan lainsäädännössä esitetyt vaatimukset pakkausmerkintöjen osalta ja esim. ravitsemusväitteiden käytön edellytykset.

Kavli Oy on toimittanut 22.10.2018 vastineensa pakkausmerkintöjä koskeviin määräyksiin. Tässä vastineessa toimija ilmoittaa että tulee muuttamaan Soygurt-tuotteiden nimen muotoon ”jogurttihapatteella hapatettu soijatuote / sojaprodukt syrad med yoghurtkultur” ja Yogoat-tuotteiden nimen muotoon ”jogurttihapatteella hapatettu kauratuote / havreprodukt syrad med yoghurtkultur”. Muilta osin Kavli edellä esitetysti katsoo, että Turun ympäristöterveydenhuollolle 6.9. ja 20.9.2018 toimitetut tuotepakkaukset ovat lainmukaisia eikä asiassa ole perusteita enemmälti muuttaa tuotteiden pakkausmerkintöjä. Kavli toivoi, että viranomaiset hyväksyvät tässä kirjeessä esitetyn ja tämän myötä tämän asian käsittely uusien suoritettavaksi pyydettyjen pakkausmerkintämuutosten osalta voidaan päättää, kun kaikki tuotepakkaukset on muutettu Kavlin aikaisemmin sekä yllä esittämällä tavalla.

Ruokaviraston ylitarkastaja on Turun ympäristöterveyden pyynnöstä kommentoinut t uotteen Mansikka/Metsämansikka soijahapatettu  - merkintöjä 14.1.2019.

Turun Ympäristöterveyspäällikkö on ohjeistanut toimijaa pakkausmerkintöjen korjauksista puhelimitse 15.3.2019. Kavlin edustajana on toiminut Åsa Krook.

Turun Ympäristöterveyden kaupungineläinlääkäri on lähettänyt Kavli Oy:lle kirjallisen kehotuksen pakkausmerkinnöissä esiintyvistä puutteista 20.9.2019. Kavli Oy:lle on ilmoitettu, että heidän ehdottamat korjaustoimenpiteet eivät ole vielä riittäviä.  Kavli Oy:tä on kehotettu tekemään ehdotetut muutokset ja lähettämään niistä uudet etiketit, jotta viranomainen voi varmistaa ehdotettujen muutosten säädöstenmukaisuuden etiketeissä. Toimijaa on erikseen vielä ohjeistettu seuraavista puutteista:

Toimijaa on lisäksi kehotettu toimittamaan 20.10.2019 mennessä etiketit tuotteista Oat Latte, Creamy cooking ja Yogoat Turun ympäristöterveyteen. Toimijaa on lisäksi huomautettu, että kehotetut ja määrätyt toimenpiteet ovat olleet esillä jo useasti aiemmin. Toimijaa on pyydetty toteuttamaan ja tarkistamaan lainsäädännössä esitetyt vaatimukset pakkausmerkintöjen osalta ja esim. ravitsemusväitteiden käytön edellytykset.

Kavli Oy on toimittanut vastineen toimenpidepyyntöön 21.10.2019. Vastineessaan toimija ilmoittaa

tekevänsä Planti Soygurt mansikka & metsämansikka -tuotteen tuotepakkaukseen seuraavat muutokset:

Kavlin toimittamien etikettien ja ehdottamien toimenpiteiden arviointi

Oat latte

Oat latte-tuote on juoma, jota toimija markkinoi kaurapohjaisena jääkahvina. Tuotteen pakkauksessa tuote on nimetty kaurapohjaiseksi kahvijuomaksi. Tuotteen ainesosat ovat kaurapohja (vesi, kaurahiutale, 8,8%), kahvijauhe 0,6%, rypsiöljy, kaurakuitu, luontainen aromi, stabilointiaine (ksantaanikumi, karrageeni), suola. Tuote ei sisällä maitoa. Tuotteen markkinointinimessä, Oat latte, esiintyvä sana ”latte”, on italiaa ja tarkoittaa maitoa. Tuotteen annettaan siis ymmärtää olevan maitotuote. Kasvipohjaisissa juomissa ”latte” sanaa ei voida käyttää, vaikka näitä termejä selvennettäisiin tai kuvailtaisiin termeillä, jotka osoittavat tuotteiden kasviperäisen alkuperän. Tuotteen nimi on siis täten markkinajärjestelyasetuksen vastainen ja kuluttajaa harhaanjohtava. Tuotteelle annettu nimi, ”kaurapohjainen kahvijuoma” on kuvaava elintarvikkeen nimi.

Pakkausmerkinnöissä esiintyvä väite ”Laktoositon” ja ”maidoton” sekä ”vegan”

Oat latte, yogoat, planticooking ja soygurt tuotteiden pakkausmerkinnöissä esitetään väite “laktoositon, maidoton ja vegan”. Kyseiset väitteet eivät ole ravitsemusväitteitä. Ruokavirasto on todennut merkinnöistä ”maidoton” ja ”laktoositon” seuraavaa: ”Jos tuotteita mainostetaan vegaaneille, ei väitteitä ”maidoton” ja ”laktoositon” tule käyttää, koska kaikki vegaanituotteet ovat laktoosittomia ja maidottomia.” Suomessa asia tulkitaan siten, että vegaanituotteet katsotaan markkinoilla omaksi elintarvikeryhmäkseen, kun ovat ne samassa kategoriassa. Ruokavirasto on pyytänyt Kavlilta selvitystä siitä, mihin tämä väite perustuu, sillä viraston näkemyksen mukaan markkinoilla tulisi olla vastaavia tuotteita, joissa ko. ainesosia on.  Elintarviketietoasetuksen 7 artiklan mukaan Elintarvikkeista annettavat tiedot eivät saa johtaa kuluttajaa harhaan antamalla kuvaa, että elintarvikkeella on erityisiä erityispiirteitä korostamalla erityisesti tiettyjen ainesosien ja/tai ravintoaineiden esiintymistä tai puuttumista, kun tosiasiassa kaikilla samanlaisilla elintarvikkeilla on sellaisia erityispiirteitä. Toimija ei ole antanut asiassa perusteluita, joiden pohjalta merkintöjä laktoositon ja maidoton voisi ko tuotteissa käyttää. Merkintä on täten Elintarviketietoasetuksen 7 artiklan vastainen ja tulee poistaa.

Soygurt-tuotteissa esiintyvä väite: ”kaikki ainesosat ovat GMO-vapaita”

Elintarvikkeisiin, jotka voivat sisältää EU:ssa hyväksyttyjä muuntogeenisiä ainesosia (esimerkiksi soijaa, maissia tai rapsia), ”gmo-vapaa” tai vastaavaa markkinointiväittämää voidaan käyttää vain, jos tuote ei sisällä yhtään muuntogeenistä ainesta (gm-aineksen pitoisuus on 0 % = toteamisraja). Pienikin gm-aineksen esiintyminen tuotteessa katsotaan harhaanjohtavaksi. Elintarvikkeesta saa ilmoittaa vain sellaisia ominaisuuksia, joiden suhteen se poikkeaa muista vastaavista tuotteista.

Nykyinen merkintäsäädös sallii muuntogeenisten ainesosien esiintymisen sellaisessa suhteessa, joka on enintään 0,9 % kustakin ainesosasta, edellyttäen että ainesten esiintyminen on satunnaista tai teknisesti mahdoton välttää. Pienikin gm-aineksen esiintyminen tuotteessa katsotaan harhaanjohtavaksi elintarvikelain 23/2006 9 §:n tarkoittamassa mielessä. Elintarvikkeesta saa ilmoittaa vain sellaisia ominaisuuksia, joiden suhteen se poikkeaa muista vastaavista tuotteista. Toimijan, joka käyttää elintarvikkeessa ”gmo-vapaa”- tai vastaavaa markkinointiväittämää, on eräkohtaisesti analyysituloksin osoitettava, ettei tuotteessa ole muuntogeenisiä aineksia. Edustava näyte tulee analysoida validoiduilla menetelmillä akkreditoidussa laboratoriossa.

Käytännössä soijassa esiintyy aina määritysrajan ylittävä määrä gm-ainesta. Mikäli käytetään merkintää gmo-vapaa, on toimijan esitettävä eräkohtaiset analyysit, ettei tuotteessa ole muuntogeenisiä aineksia.

Yogoat

Maustamaton yogoat-tuote on nimetty seuraavasti: ”Maustamaton, kauratuote hapatettu jugurttihapatteella” Tuotteen nimi ei ole kuvaava eikä yksilöi tuotetta selvästi ja ymmärrettävästi. Nimi ei ole hyvää suomenkieltä. Tuote tulee nimetä ymmärrettävästi, lyhyesti ja täsmällisesti, kuluttajalle tulee nimestä käydä ilmi mistä elintarvikkeesta on kyse.

Soygurt-tuotteet

Tuotteiden nimeämisen osalta Kavlin ehdotus kuten ”mansikka & metsämansikka, soija hapatettu jogurttihapatteella” ja ”mustikka, soija hapatettu jugurttihapatteella” eivät ole kuvaavia eivätkä yksilöi tuotetta selvästi. Nimi ei myöskään ole selkeää ja ymmärrettävää suomenkieltä. Tuotteen nimi viittaa nimen alkuosassa olevaan marjaan, kuten mustikkaan, jota olisi hapatettu soijajugurttihapatteella.  Hapatteita on useita erilaisia, erityistä jugurttihapatetta ei ole olemassa. Tuotteen nimi ei näin ollen yksilöi tuotetta kuluttajalle ymmärrettävästi ja on harhaanjohtava. Tuote tulee nimetä ymmärrettävästi, lyhyesti ja täsmällisesti, kuluttajalle tulee nimestä käydä ilmi mistä elintarvikkeesta on kyse.

Planti Cooking

Korjatusta etikettimallista on poistettu kermaan viittaavat merkinnät kuten ”creamy”. Pakkauksessa käytetään ilmaisua ”great alternative to cooking cream” ja ”oiva vaihtoehto ruokakermalle” Tuotteen nimi on ”kaurapohjainen ruoanlaittovalmiste”. Tuotteen nimi on tuotetta kuvaava ja maitotuotteisiin viittaavat kuvaukset kuten ”creamy” on poistettu etikettimallista.

Alkuperämaan ilmoittaminen

Luomuraaka-aineen osalta noudatetaan mitä luomun osalta on säädetty. Muutoin toimijan tulee noudattaa elintarviketietoasetuksen (EY) N:o 1169/2011 vaatimuksia alkuperän ilmoittamisesta. Alkuperä ei voi olla vaihtoehtoinen eli ilmoitettuna / -merkillä.

Yogoat tuotteen etiketissä on merkintä ”oats from Finland”, merkintää ei ole suomeksi.  Tuotteessa olevan kauran on tällöin oltava suomalaita. Raaka-aineen alkuperää ei ole varmennettu.  Mikäli kaura ei joka erässä ole aina suomalaista, ei merkintää voi käyttää.

Kaikissa tuotteissa, mukaan lukien yogoat ja oat latte, on ilmoitettu tuotteen valmistusmaaksi Suomi. Pääraaka-aineen alkuperämaata ei ole ilmoitettu, lukuun ottamatta yoagoat tuotteen ”oats from Finland”-merkintää.

Elintarvikkeen alkuperämaan (tai lähtöpaikan) ilmoittamisesta säädetään yleisesti pakatuista elintarvikkeista elintarviketietoasetuksessa 1169/2011 (26 art.).

Alkuperämaa tai lähtöpaikka tulee ilmoittaa seuraavissa tapauksissa:

Jos elintarvikkeen alkuperämaa (tai lähtöpaikka) ilmoitetaan eikä se ole sama kuin pääainesosan, silloin

a) on ilmoitettava kyseisen pääainesosan alkuperämaa (tai lähtöpaikka); tai

b) on ilmoitettava, että pääainesosan alkuperämaa (tai lähtöpaikka) ei ole sama.

”Elintarvikkeen pääainesosalla” tarkoitetaan sellaista elintarvikkeen ainesosaa tai ainesosien yhdistelmää, jonka osuus kyseisestä elintarvikkeesta on yli 50 prosenttia tai jonka kuluttaja yleensä liittää elintarvikkeen nimeen ja josta vaaditaan useimmissa tapauksissa määrän ilmoittamista (elintarviketietoasetus 1169/2011 art.2.2 q).

Komission täytäntöönpanoasetusta (EU) 2018/775 pääraaka-aineen alkuperämaan ilmoittamisesta sovelletaan 1 päivästä huhtikuuta 2020. Ennen tämän asetuksen soveltamisen alkamispäivää markkinoille saatettuja tai merkittyjä elintarvikkeita saa pitää kaupan varastojen loppumiseen asti.

”Shake it”

Kavli on vastineessaan ilmaissut, että ei tule muuttamaan ilmaisua. Ilmaisu Shake it on joko käyttöohje, jolloin tuotteen käyttötapa tulee ilmoittaa käyttöohjeessa ja tällöin se katsotaan pakolliseksi tiedoksi, joka tulee antaa suomeksi ja ruotsiksi. Jos tuotetta ei tarvitse ravistaa, eikä ravistus muuta tuotteen rakenneta, tulee merkintä poistaa. Pelkkää englanninkielistä käyttöohjetta ei pakkauksessa tule olla. Vapaaehtoiset ilmaisut eivät saa johtaa kuluttajaa harhaan.

Ravitsemus- ja terveysväitteet

Kavli on toimittamassaan vastineessaan todennut, että käytetyt ravitsemus- ja terveysväitteet täyttävät väitteiden käytölle asetettavat ehdot. Kavli ei kuitenkaan ole esittänyt asiakirjoja tai perusteita asialle.

Tuotteiden pakkauksissa on käytössä esim. seuraavia ravitsemus- ja terveysväitteitä:

Väite ”Alhainen määrä tyydyttyneitä rasvahappoja auttaa ylläpitämään veren normaalia kolesterolitasoa”- voidaan väitteen käytön ehtojen mukaan esittää vain elintarvikkeesta, jossa on vähän tyydyttyneitä rasvahappoja vähintään asetuksen (EY) N:o 1924/2006 liitteessä olevassa luettelossa mainitun väitteen VÄHÄN TYYDYTTYNEITÄ RASVOJA mukaisesti tai jonka tyydyttyneitä rasvahappoja on vähennetty vähintään asetuksen (EY) N:o 1924/2006 liitteessä olevassa luettelossa mainitun väitteen [RAVINTOAINEEN NIMI] VÄHENNETTY mukaisesti.  Väite, jonka mukaan elintarvike sisältää vähän tyydyttyneitä rasvoja, ja mikä tahansa muu väite, jolla on kuluttajalle oletettavasti sama merkitys, voidaan esittää vain, mikäli tuotteen sisältämien tyydyttyneiden rasvahappojen ja transrasvahappojen yhteismäärä on enintään 1,5 g/100 g kiinteiden ja 0,75 g/100 ml nestemäisten elintarvikkeiden osalta niin, että kummassakin tapauksessa tyydyttyneiden rasvahappojen ja transrasvahappojen yhteismäärän osuus energiasisällöstä on enintään 10 prosenttia.

Yogaoat maustamaton ravintosisältö/ 100 g sisältää rasvaa 2,5 g, joista tyydyttynyttä 0,2 g ja energiaa 70 kcal. Laskennallisesti tyydyttyneiden rasvahappojen osuus energiasisällöstä jää alle 10 prosenttiin, tällöin väitteen käytön ehto tältä osin toteutuu.

Pakkausmerkintöihin tulee pakollisia lisämerkintöjä kun käytetään ravitsemus- tai terveysväitteitä. Seuraavat pakolliset lisämerkinnät on tehty: Ravintosisältö on ilmoitettu. Väitteiden kohteena olevien vitamiinien/kivennäisaineiden pitoisuudet ja % -osuus päivittäisen saannin vertailuarvosta on ilmoitettu. Kun on käytetty terveysväitettä (Yogoat Naturell) on pakkauksessa maininta tasapainoisen ja monipuolisen ruokavalion ja terveiden elämäntapojen merkityksestä. Muutoin väitteiden käytön ehtojen täyttymistä ei ole arvioitu.

Oiva-raportin esilläpito

Oiva-raporttia ei ole asetettu esille Kavli Oy:n Planti-sivuille planti.fi. Kun yritys markkinoi tuotteitaan yrityksen verkkosivuilla, tulee Oiva-raportit linkittää nähtäväksi omille sivuilleen. Linkki tehdään näkyvälle ja helposti havaittavalle paikalle etusivulle. Linkin tulee johtaa www.oivahymy.fi/hae yrityksiä -sivulle (Eviran määräys 2/2016), jolla yritystä koskevat Oiva-raportit julkistetaan.

Kavli Oy on toimittanut asiassa vastineen 30.4.2020

Tuotteiden nimeäminen

Vastineessaan Kavli Oy ilmoittaa antavansa tuotteille seuraavat nimet: Planti SoyGurt -tuotteen nimeksi ”hapatettu soijavalmiste” sekä Planti Yogoat -tuotteen nimeksi ”hapatettu kauravalmiste”. Esimerkkinä Kavli Oy antaa seuraavat tuotenimet:

Nimeämistä ei ole tehty Turun ympäristöterveyden edellyttämällä tavalla eikä Kavli Oy:n esittämät nimet ole elintarvikkeita hyvin kuvaavia ja lainsäädännön mukaisia.

Ilmaisu "shake it"

Kavli Oy ilmoittaa lisäävänsä käyttöohjeiden yhteyteen ruotsin- ja suomenkieliset merkinnät

”omskakas / ravistettava” niiden tuotteiden tuotepakkauksissa, joissa kyseistä ilmaisua ”shake it” käytetään.  Kavli Oy ei ole ilmoittanut aikataulua, milloin muutos tulee voimaan.

Creamy

Vastineessaan Kavli Oy toteaa käyttävänsä ilmaisua viranomaisten määräysten mukaisesti.

Maidoton ja laktoositon

Kavli Oy katsoo vastineessaan, että merkinnät ”maidoton” ja ”laktoositon”, jotka ovat käytössä Kavlin tuotteille, täyttävät merkinnän käytön edellytykset.

Kavli Oy ilmaisee vastineessaan, että yrityksen tuotteet täyttävät laktoosittomille tuotteille asetetut yhteispohjoismaisten raja-arvojen mukaiset vaatimukset. Kavli Oy ei vastineessaan ilmaissut korjaavansa merkintöjä. Kavli Oy ei ole tuonut vastineessaan ilmi uusia seikkoja, joiden pohjalta merkinnät ”maidoton” ja ”laktoositon” olisivat tuotteissa sallittuja.

Oat latte

Vastineessaan Kavli Oy katsoo, että markkinointinimen "oat latte" muuttamiselle ei ole tarvetta Suomessa eikä markkinointinimen käyttö ole markkinajärjestelyasetuksen vastainen.  Kavli Oy ei vastineessaan ilmaissut korjaavansa merkintöjä. Kavli Oy ei ole tuonut vastineessaan ilmi uusia seikkoja, joiden pohjalta harhaanjohtava ja markkinajärjestelyasetuksen vastainen merkintä olisi sallittu.  

Alkuperämaa

Kavli Oy ilmoittaa, että jatkossa Soygurt-tuotteiden pakkauksiin lisätään seuraava merkintä: soijapavut ulkomaista alkuperää.

Kavli Oy:n ehdottama merkintä on epätarkka, eikä sitä tule käyttää ilmoittamaan pääraaka-aineen alkuperämaata. Kavli Oy:n tulee käyttää alkuperämaan ilmaisussa selkeää maantieteellistä aluetta. Lisäksi pakkausmerkinnässä tulee ilmoittaa pääraaka-aineen alkuperämaa, ei pelkkä alkuperä. Myöskään epämääräistä ”osin ulkomaista alkuperää”-ilmaisua ei tule käyttää.   

Kavli Oy on ilmoittanut, että Planti-kauratuotteissa käytettävän kauran alkuperämaa on Suomi. Toimija on toimittanut tuotespesifikaation kaurahiutaleista, jonka alkuperämaa on spesifikaation mukaan Suomi. Koska tuote on sekä valmistettu Suomessa, että pääraaka-aineen alkuperämaa on Suomi, ei pääraaka-aineen alkuperämaata ole tarpeen erikseen ilmoittaa.

Soygurt-tuotteissa esiintyvä väite: ”kaikki ainesosat ovat GMO-vapaita”

Kavli Oy ilmoittaa vastineessaan, että merkintä ”GMO-vapaa” on poistunut pakkauksista eikä ko merkinnällä varustettuja pakkauksia ole enää Suomen markkinoilla. Vähittäiskaupassa myynnissä olevien tuotteiden pistokoeluontoisessa pakkausmerkintöjen tarkastuksessa ei GMO-vapaa-merkintää myynnissä olleissa tuotteissa enää havaittu.

Oiva-raportti

Oiva-raportin julkaisu on tarkastettu 5.10.2020. Osoitteessa planti.fi löytyy oiva-banneri, joka johtaa oivahymy.fi sivuille, joille Kavlin raportit on haettu.

Aikataulu

Kavli Oy ehdottaa valmistelevansa muutokset pakkausmerkintöihin siten, että nykyisillä tuote-pakkauksilla varustetut gurtti-tuotteet ovat pois Suomen markkinoilta seitsemän (7) kuukauden kuluessa, kun taas nykyisillä tuotepakkauksilla varustetut muut tuotteet voidaan Kavlin puolesta myydä markkinoille viimeistään kahdentoista (12) kuukauden kuluessa Ympäristö terveydenhuollon määräyksen antopäivästä.

Korjattuja pakkausmerkintävedoksia ei ole toimitettu Turun ympäristöterveyden arvioitavaksi.

PäätösMäärään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että Kavli Oy:n tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 2 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

1)      Kaikkiin Kavlin kasviperäisiin tuotteisiin tulee lisätä pakkausmerkintöihin tuotteelle lainsäädännön vaatimusten mukainen nimi. Määräys koskee kaikkia Planti-tuoteperheen tuotteita ml soygurt- ja yogoat-tuoteperheen tuotteet ja muita toimijan markkinoille tuottamia kasviperäisiä tuotteita, joille ei ole lainsäädännön mukaista nimeä. Tuotteen nimen tulee olla tuotetta hyvin kuvaava ja nimen tulee olla hyvää ja ymmärrettävää suomen kieltä. Tuotteen nimi ei saa johtaa kuluttajaa harhaan. Tuote tulee nimetä ymmärrettävästi ja täsmällisesti.

2)      Kaurapohjaisen kahvijuoman, Oat latten, markkinointinimi ”Oat-latte”, tulee muuttaa. Sanaa latte, joka tarkoittaa maitoa, ei saa käyttää tuotteen nimessä tai markkinoinnissa. Latte-sana tulee poistaa pakkausmerkinnöistä ja kaikesta markkinointimateriaalista.

3)      Tuotteen pääraaka-aineen alkuperä tulee ilmoittaa Komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2018/775 mukaisesti 1.4.2020 alkaen kaikkien tuotteiden osalta. Alkuperämaan ilmaisussa tulee käyttää selkeää maantieteellistä aluetta.

4)      Tuotteiden pakkausmerkinnöissä oleva kehotus ”shake it” tulee joko poistaa tai lisätä merkintä suomeksi ja ruotsiksi.

5)      Käytettäessä sanaa ”Creamy” markkinoinnissa, tulee toimijan varmistaa myös jatkossa, että ilmaisua ei käytetä harhaanjohtavasti.

6)      Kaikissa Kavli Oy:n kasviperäisissä tuotteissa, joissa pakkausmerkinnöissä ilmoitetaan tuotteen olevan laktoositon ja maidoton, tulee nämä merkinnät poistaa.  

7)      Mikäli jatkossa soijaa sisältävistä tuotteista käytetään merkintää ”gmo-vapaa” tai vastaavaa markkinointiväittämää, on Kavli Oy:n eräkohtaisesti analyysituloksin osoitettava, ettei tuotteessa ole muuntogeenisiä aineksia. Edustava näyte tulee analysoida validoiduilla menetelmillä akkreditoidussa laboratoriossa. Analyysitulokset tulee tällöin toimittaa Turun ympäristöterveyteen arvioitavaksi. 

8)      Viimeisin Oiva-raportti tulee aina julkaista toimijan internetsivuilla. Oiva-sinettilogoa voi käyttää linkityksessä niin sanottuna bannerina eli kuva voi toimia linkkinä raportteihin ohjaten kuluttajan www.oivahymy.fi/hae yrityksiä-sivustolle, jolle on valmiiksi haettu yrityksen Oiva-raportit. Kuva on ladattavissa vain linkitystarkoitukseen. Oivan logoa ei saa käyttää markkinointitarkoituksessa

9)      Kavli Oy:n tulee toimittaa kirjallisesti tässä päätöksessä vaaditut asiakirjat sekä korjatut pakkausmerkinnät Turun kaupunkiympäristötoimialan ympäristöterveyteen viimeistään kaksi viikkoa päätöksen tiedoksiannosta. Virheellisin merkinnöin olevia tuotteita voi olla markkinoilla korkeintaan 30.5.2021 asti.

10)   Toimija vastaa kaikista tässä päätöksessä vaadituista toimenpiteistä ja mahdollisesti aiheutuvista kustannuksista.

Samalla Turun kaupungin ympäristöterveyspäällikkö päättää, että tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §)

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole kehotuksesta huolimatta noudattanut Turun ympäristöterveyden määräystä 6.11.2017 § 168 eikä useita annettuja kehotuksia pakkausmerkintöjen korjaamiseksi.

Puutteet Kavli Oy:n kasviperäisten elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä ovat sellaisia, että ne ovat oleellisesti puutteellisia, totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia.  (Elintarvikelaki 23/2006 55 §).

Elintarvikelain 23/2006 7 §:n mukaan elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiologiselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle eivätkä johda kuluttajaa harhaan.

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. Elintarvikealan toimijoiden vastuusta elintarvikkeiden turvallisuudesta ja elintarvikemääräysten vastaisten elintarvikkeiden markkinoilta poistamisesta ja kuluttajille toimitettujen elintarvikkeiden palauttamisen varmistamisesta säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 17 artiklan 1 kohdassa ja 19 artiklassa. (Elintarvikelaki 23/2006 16 § 1 mom.)

1. Seuraavien tietojen ilmoittaminen on pakollista 10–35 artiklan mukaisesti, jollei tähän lukuun sisältyvistä poikkeuksista muuta johdu:

a) elintarvikkeen nimi;

b) ainesosaluettelo;

c) elintarvikkeen tuotannossa tai valmistuksessa käytetyt ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka on lueteltu liitteessä II, tai liitteessä II luetelluista allergioita tai intoleransseja aiheuttavista aineista tai tuotteista johdetut ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka ovat mukana valmiissa tuotteessa sellaisenaan tai jossakin muussa muodossa;

d) tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät;

e) elintarvikkeen sisällön määrä;

f) vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta;

g) erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet;

h) 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu elintarvikealan toimijan nimi tai toiminimi ja osoite;

i) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin siitä on säädetty 26 artiklassa;

j) käyttöohje, jos elintarvikkeen tarkoituksenmukainen käyttö ilman sitä on vaikeaa;

k) juomien todellinen alkoholipitoisuus tilavuusprosentteina, jos alkoholipitoisuus on suurempi kuin 1,2 tilavuusprosenttia;

l) ravintoarvoilmoitus. (EPNAs 1169/2011 9 art kohta 1)

Elintarvikkeen nimen on sisällettävä tai siihen on oltava liitettyinä tarkat tiedot elintarvikkeen ominaisuuksista, kuten fysikaalisesta olomuodosta tai suorite-tuista erityiskäsittelyistä (esimerkiksi jauhettu, uudelleen pakastettu, kylmä-kuivattu, pakastettu, säilötty, savustettu), jos tällaisen tiedon poisjättäminen saattaisi johtaa ostajaa harhaan. (EPNAs 1169/2011 liite VI)

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (EY) N:o 852/2004 1 artiklan mukaan ensisijainen vastuu elintarvikkeiden turvallisuudesta on elintarvikealan toimijalla.

Elintarvikelain 17 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla tulee olla yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot elintarvikkeista ja elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä. Elintarvikealan toimijalla tulee myös olla järjestelmä, jonka avulla voidaan tämän lain tarkoituksen mukaisella riittävällä tarkkuudella yhdistää tiedot saapuneista ja lähteneistä eristä toisiinsa. Jäljitettävyyden varmistamiseksi tarvittavista pakkausmerkinnöistä ja tunnistetiedoista säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 4 kohdassa. 

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 16 mukaan elintarvikkeiden merkinnät, mainonta ja esillepano, myös niiden muoto, ulkonäkö ja pakkaukset, käytetyt pakkausmateriaalit, tapa, jolla ne on aseteltu, ja olosuhteet, joissa ne esitellään, sekä tiedot, joita niistä annetaan millä tahansa tavalla, eivät saa johtaa kuluttajia harhaan.

Elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla

markkinoinnin yhteydessä:

1) elintarvikkeesta on annettava totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta

huomioon ottaen riittävät tiedot;

2) elintarvikkeesta ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja;

3) elintarvikkeella ei saa esittää olevan ihmisen sairauksien ennalta

ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyviä ominaisuuksia eikä

viitata sellaisiin tietoihin, ellei muualla lainsäädännössä toisin säädetä. (Elintarvikelaki 23/2006 9 §)

1. Elintarvikkeen nimen on oltava sen virallinen nimi. Jos tällaista nimeä ei ole, elintarvikkeen nimen on oltava sen tavanomainen nimi, tai, jos tavanomaista nimeä ei ole tai tavanomaista nimeä ei käytetä, on annettava elintarviketta kuvaava nimi.

2. Siinä jäsenvaltiossa, jossa tuotetta pidetään kaupan, on sallittua käyttää sitä elintarvikkeen nimeä, jolla tuotetta laillisesti valmistetaan ja pidetään kaupan tuottajajäsenvaltiossa. Elintarvikkeen nimeä on kuitenkin täydennettävä nimen yhteydessä olevilla muilla kuvailevilla tiedoilla, jos se on tämän asetuksen muiden säännösten ja erityisesti sen 9 artiklan säännösten soveltamisen vuoksi tarpeen elintarvikkeen todellisen luonteen tunnistamisen mahdollistamiseksi sen jäsenvaltion kuluttajalle, jossa tuotetta pidetään kaupan, ja jotta kyseinen elintarvike voidaan erottaa muista elintarvikkeista, joihin se voitaisiin sekoittaa.

4. Elintarvikkeen nimeä ei saa korvata teollis- ja tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti suojatulla nimellä, kaupallisella merkillä tai kuvitteellisella nimellä.  (EPNAs 1169/2011 17 artikla)

Tässä asetuksessa vahvistetaan yksityiskohtaiset säännöt asetuksen (EU) N:o 1169/2011 26 artiklan 3 kohdan soveltamiseksi, kun elintarvikkeen alkuperämaa tai lähtöpaikka ilmoitetaan millä tahansa keinoin kuten paikkoihin tai maantieteellisiin alueisiin viittaavan maininnan, kuvan, symbolin tai sanan avulla, lukuun ottamatta tavanomaisiin ja yleisnimiin sisältyviä maantieteellisiä nimityksiä, jotka kirjaimellisesti ilmoittavat alkuperän mutta joiden ei yleisesti ymmärretä ilmaisevan alkuperämaata tai lähtöpaikkaa (Komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2018/775 1 art.)

2. Alkuperämaan tai lähtöpaikan ilmoittaminen on pakollista:

a) jos sen ilmoittamatta jättäminen voisi johtaa kuluttajaa harhaan elintarvikkeen todellisesta alkuperämaasta tai lähtöpaikasta, erityisesti siinä tapauksessa, että elintarvikkeen mukana seuraavista tiedoista tai etiketistä sellaisenaan voisi muuten saada sen käsityksen, että elintarvikkeella on eri alkuperämaa tai lähtöpaikka;

3. Kun elintarvikkeen alkuperämaa tai lähtöpaikka ilmoitetaan eikä se ole sama kuin pääainesosan:

a) kyseisen pääainesosan alkuperämaa tai lähtöpaikka on myös ilmoitettava; tai

b) on mainittava, että pääainesosan alkuperämaa ja lähtöpaikka on eri kuin elintarvikkeen alkuperämaa tai lähtöpaikka.

Tämän kohdan soveltaminen edellyttää 8 kohdassa tarkoitettujen täytäntöönpanosäädösten antamista (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1169/2011 26 art.)

Pääainesosan alkuperämaan tai lähtöpaikan ilmoittaminen

Pääainesosan alkuperämaa tai lähtöpaikka, joka ei ole sama kuin elintarvikkeen alkuperämaaksi tai lähtöpaikaksi ilmoitettu, on esitettävä

a) viittaamalla johonkin seuraavista maantieteellisistä alueista:

i) ”EU”, ”muu kuin EU” tai ”EU ja muu kuin EU”; tai

ii) alue tai mikä tahansa muu maantieteellinen alue, joka sijaitsee joko useissa jäsenvaltioissa tai kolmansissa maissa, jos se määritellään sellaiseksi kansainvälisessä julkisoikeudessa tai jos kohtuullisen valistunut keskivertokuluttaja sen hyvin ymmärtää; tai

iii) FAO-kalastusalue, tai meri tai makean veden alue, jos se määritellään sellaiseksi kansainvälisessä oikeudessa tai jos kohtuullisen valistunut keskivertokuluttaja sen hyvin ymmärtää; tai

iv) jäsenvaltio(t) tai kolmas maa (kolmannet maat); tai

v) alue tai mikä tahansa muu maantieteellinen alue, joka sijaitsee jäsenvaltiossa tai kolmannessa maassa ja jonka kohtuullisen valistunut keskivertokuluttaja hyvin ymmärtää; tai

vi) alkuperämaa tai lähtöpaikka pääainesosaan sellaisenaan sovellettavien erityisten unionin säännösten mukaisesti.

b) tai lisäämällä seuraavanlainen maininta:

”(pääainesosan nimi) ei ole peräisin (elintarvikkeen alkuperämaa tai lähtöpaikka)” tai samantapainen muotoilu, jolla todennäköisesti on sama merkitys kuluttajalle. (Komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2018/775 2 art.)

Tietojen esittäminen

1. Edellä olevan 2 artiklan nojalla annetut tiedot on esitettävä kirjasinkoolla, joka ei ole pienempi kuin asetuksen (EU) N:o 1169/2011 13 artiklan 2 kohdan mukaisesti edellytetty vähimmäiskirjasinkoko.

2. Jos elintarvikkeen alkuperämaa tai lähtöpaikka esitetään sanallisesti, 2 artiklan mukaisesti esitettävien tietojen on oltava samassa nähtävissä olevassa kentässä kuin elintarvikkeen alkuperämaata tai lähtöpaikkaa koskeva merkintä ja on käytettävä kirjasinkokoa, jonka x-korkeus on vähintään 75 prosenttia elintarvikkeen alkuperämaata tai lähtöpaikkaa koskevan merkinnän x-korkeudesta, sanotun kuitenkaan rajoittamatta 1 kohdan soveltamista.

3. Jos elintarvikkeen alkuperämaa tai lähtöpaikka esitetään muuten kuin sanallisesti, 2 artiklan mukaisesti esitettävien tietojen on oltava samassa nähtävissä olevassa kentässä kuin elintarvikkeen alkuperämaata tai lähtöpaikkaa koskeva merkintä, sanotun kuitenkaan rajoittamatta 1 kohdan soveltamista. (EU) 2018/775 3 art.)

Tämä asetus tulee voimaan kolmantena päivänä sen jälkeen, kun se on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Sitä sovelletaan 1 päivästä huhtikuuta 2020.

Ennen tämän asetuksen soveltamisen alkamispäivää markkinoille saatettuja tai merkittyjä elintarvikkeita saa pitää kaupan varastojen loppumiseen asti. Tämä asetus on kaikilta osiltaan velvoittava, ja sitä sovelletaan sellaisenaan kaikissa jäsenvaltioissa. (EU) 2018/775 4 art.)

Hyvät tiedotuskäytänteet

1. Elintarviketiedot eivät saa johtaa harhaan, erityisesti a) elintarvikkeen erityispiirteiden ja erityisesti sen luonteen, yksilöllisyyden, ominaisuuksien, koostumuksen, määrän, säilyvyyden, alkuperämaan tai lähtöpaikan, valmistus- tai tuotantomenetelmän osalta;

b) liittämällä elintarvikkeeseen vaikutuksia tai ominaisuuksia, joita sillä ei ole;

c) antamalla kuva, että elintarvikkeella on erityisiä erityispiirteitä korostamalla erityisesti tiettyjen ainesosien ja/tai ravintoaineiden esiintymistä tai puuttumista, kun tosiasiassa kaikilla samanlaisilla elintarvikkeilla on sellaisia erityispiirteitä;

d) antamalla ulkoasulla, nimityksellä tai kuvallisilla esityksillä kuva tietystä elintarvikkeesta tai ainesosasta, vaikka tosiasiassa kyseessä olevassa elintarvikkeessa luontaisesti oleva tai normaalisti käytetty ainesosa on korvattu jollakin muulla ainesosalla.

2. Elintarviketietojen on oltava oikeellisia, selviä ja kuluttajalle helposti ymmärrettäviä.

3. Jollei luontaisia kivennäisvesiä ja erityisravinnoksi tarkoitettuja elintarvikkeita koskevista unionin lainsäädännössä säädetyistä poikkeuksista muuta johdu, elintarviketiedoissa ei saa antaa sellaista kuvaa, että elintarvikkeeseen liittyy ihmisen sairauksia ennalta ehkäiseviä, hoitavia tai parantavia ominaisuuksia, eikä viitata sellaisiin ominaisuuksiin.

4. Edellä olevia 1, 2 ja 3 kohtaa sovelletaan myös

a) mainontaan;

b) elintarvikkeiden esillepanoon, erityisesti niiden muotoon, ulkonäköön tai pakkaukseen, käytettyihin pakkausmateriaaleihin, tapaan, jolla ne on aseteltu, sekä olosuhteisiin, joissa ne

ovat esillä. (EU N:o 1169/2011 7 art.)

1. ”Maidolla” tarkoitetaan yksinomaan tavanomaista yhdellä tai useammalla lypsämisellä utareista erittynyttä tuotetta, johon ei ole lisätty mitään ja josta ei ole poistettu mitään.

Ilmaisua ”maito” saa kuitenkin käyttää

a) maidosta, jota on käsitelty sen koostumusta muuttamatta, tai maidosta, jonka rasvapitoisuus on vakioitu IV osan mukaisesti;

b) maidon perusmuotoa, laatuluokkaa, alkuperää ja/tai suunniteltua käyttöä määrittävän sanan tai määrittävien sanojen yhteydessä tai kuvaamaan maidon läpikäymää fyysistä käsittelyä tai maidon koostumukselle tehtyjä muutoksia sillä edellytyksellä, että nämä muutokset rajoittuvat maidon luontaisten ainesosien lisäämiseen ja/tai poistamiseen.

2. Tässä osassa ”maitotuotteilla” tarkoitetaan yksinomaan maidosta saatuja tuotteita ottaen huomioon, että niihin voidaan lisätä niiden valmistuksen kannalta tarpeellisia aineita sillä edellytyksellä, ettei näitä aineita käytetä maidon minkään ainesosan osittaiseen tai täydelliseen korvaamiseen. Ainoastaan maitotuotteista saa käyttää

a) seuraavia kaupan pitämisen kaikissa vaiheissa käytettyjä nimityksiä:

i) hera,

ii) kerma,

iii) voi,

iv) piimä,

v) voiöljy,

vi) kaseiinit,

vii) vedetön maitorasva,

viii) juusto,

ix) jogurtti,

x) kefiiri,

xi) kumissi,

xii) viili,

xiii) smetana,

xiv) viili (fil),

xv) rjaženka (latvialainen tuotenimi),

xvi) rūgušpiens (latvialainen tuotenimi);

b) direktiivin 2000/13/EY 5 artiklassa tai asetuksen (EU) N:o 1169/2011 17 artiklassa tarkoitettuja nimityksiä, joita tosiasiallisesti käytetään maitotuotteista.

3. Ilmaisua ”maito” tai maitotuotteesta käytettäviä nimityksiä voidaan käyttää myös jonkin sanan tai sanojen yhteydessä, kun tarkoitetaan yhdistettyjä tuotteita, joissa mikään osa ei korvaa tai joissa mitään osaa ei ole tarkoitettu korvaamaan mitään maidon ainesosaa ja joissa maito tai maitotuote on olennainen osa määränsä tai tuotetta kuvaavan vaikutuksensa puolesta.

4. Maidon osalta eläinlaji, josta maito on peräisin, on mainittava, jos maito on peräisin muusta kuin nautaeläimestä.

5. Edellä 1, 2 ja 3 kohdassa tarkoitettuja nimityksiä saa käyttää ainoastaan mainitussa kohdassa tarkoitetuista tuotteista. Tätä säännöstä ei sovelleta kuitenkaan sellaisten tuotteiden kuvaukseen, joiden tarkka luonne tunnetaan pe-rinteisen käytön vuoksi ja/tai jos nimityksiä käytetään selvästi kuvaamaan tuotteen jotain ominaispiirrettä.

6. Muiden kuin tämän osan 1, 2 ja 3 kohdassa tarkoitettujen tuotteiden etiketeissä, kaupallisissa asiakirjoissa, julkisessa aineistossa tai minkäänlaisessa neuvoston direktiivin 2006/114/EY (1) 2 artiklassa määritellyssä mainonnassa tai minkäänlaisessa esillepanossa ei saa käyttää väitteitä, ilmaisuja tai vihjeitä siitä, että kyseessä olisi maitotuote.

Tuotteesta, joka sisältää maitoa tai maitotuotteita, saa kuitenkin käyttää nimitystä ”maito” tai tämän osan 2 kohdan toisessa alakohdassa tarkoitettuja nimityksiä kuvaamaan vain perusraaka-aineita ja luettelemaan tuotteen ainesosat direktiivin 2000/13/EY tai asetuksen (EU) N:o 1169/2011 mukaisesti. (EPNAs EU N:o 1308/2013, art. 78, liite VII, III osa, kohdat 1 – 6)

Elintarvikealan toimijan on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava että kyseiset vaatimukset täyttyvät. (EY N:o 178/2002 17 art.)

Terveysväitteet ovat kiellettyjä, jolleivät ne sisälly asetuksen (EY) 1924/2006 13 ja 14 artiklassa tarkoitettuihin hyväksyttyjen terveysväitteiden luetteloihin.(EY N:o 1924/2006 artikla 10 kohta 1)

Elintarvikkeen pakkausmerkinnöissä, esillepanossa tai mainonnassa esiintyvää tavaramerkkiä, tuotenimeä tai kuvitteellista nimeä, jota voidaan pitää ravitsemus- ja terveysväitteenä, voidaan käyttää ilman tämän asetuksen mukaista hyväksymismenettelyjä edellyttäen, että kyseiseen tavaramerkkiin tai nimeen on liitetty näissä pakkausmerkinnöissä tai tässä esillepanossa tai mainonnassa käytetty tämän asetuksen säännöksiä vastaava ravitsemus- tai terveysväite.” (EY N:o 1924/2006 artiklan 1 kohta 3)

Ravitsemus- ja terveysväitteitä voidaan esittää, mikäli

Ravitsemus- ja terveysväitteitä voidaan käyttää yhteisön markkinoille saatettujen elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä, esillepanossa ja mainonnassa vain, jos ne ovat tämän asetuksen säännösten mukaisia. Ravitsemus- ja terveysväitteet eivät saa olla totuudenvastaisia, moniselitteisiä tai harhaanjohtavia (EY N:o 1924/2006 artikla 3 1 momentti ja kohta a)

Ravitsemus- ja terveysväitteiden käyttö on sallittua ainoastaan, mikäli:

a) ravintoaineen tai muun aineen sisältymisellä, puuttumisella tai sen määrän

vähentämisellä elintarvikkeessa tai elintarvikeryhmässä on osoitettu olevan väitteessä esitetyllä tavalla hyödyllinen ravitsemuksellinen tai fysiologinen vaikutus, joka on todettu yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön perusteella;

b) ravintoainetta tai muuta ainetta, jota väite koskee,

i) sisältyy lopulliseen tuotteeseen merkityksellinen määrä (säädökset tai yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetyn ravitsemuksellisen tai fysiologisen vaikutuksen aiheuttava määrä)

ii) jos ei sisälly lainkaan tai sisältyy vähennetty määrä, mistä aiheutuu

yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetty ravitsemuksellinen tai fysiologinen vaikutus;

c) ravintoaineen tai muu aineen, jota väite koskee, on oltava sellainen, että

elimistö voi sitä hyödyntää;

d) tuotteen määrä, joka voidaan kohtuudella olettaa nautittavan, sisältää yhteisön lainsäädännön mukaisesti merkityksellisen määrän ravintoainetta

tai muuta ainetta, jota väite koskee, tai mikäli tällaisia säännöksiä ei ole,

yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetyn ravitsemuksellisen tai fysiologisen vaikutuksen aiheuttavan määrän (EY N:o 1924/2006 5 art.)

Väitteitä koskeva tieteellinen näyttö

1. Ravitsemus- ja terveysväitteiden on perustuttava yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen näyttöön, jolla ne on osoitettu oikeiksi. 2. Elintarvikealan toimijan, joka esittää ravitsemus- tai terveysväitteen, on perusteltava väitteen käyttö. 3. Jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset voivat pyytää elintarvikealan toimijaa tai henkilöä, joka saattaa tuotteen markkinoille, esittämään kaikki asiaankuuluvat seikat ja tiedot, jotka osoittavat, että tätä asetusta noudatetaan. (EY N:o 1924/2006 6 art.)

1. Ravitsemusväitteet ovat sallittuja vain, jos ne on lueteltu liitteessä ja ne ovat tässä asetuksessa esitettyjen edellytysten mukaisia. 2. Liitteeseen tehtävät muutokset on hyväksyttävä 25 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua valvonnan käsittävää sääntelymenettelyä noudattaen ja tarvittaessa viranomaisen kuulemisen jälkeen. Komissio kuulee tarvittaessa sidosryhmiä ja erityisesti elintarvikealan toimijoita ja kuluttajajärjestöjä arvioidakseen, miten kyseiset väittämät havainnoidaan ja ymmärretään. (EY N:o 1924/2006 8 art.)

Toimijan on annettava elintarvikkeesta totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot. (Elintarvikelaki 23/2006 9 §)

1.Tätä jaksoa sovelletaan elintarvikkeisiin, jotka on määrä toimittaa sellaisinaan lopulliselle kuluttajalle tai suurkeittiöille yhteisön alueella ja jotka a) sisältävät muuntogeenisiä organismeja tai koostuvat niistä; tai b) on valmistettu muuntogeenisistä organismeista valmistetuista ainesosista tai sisältävät tällaisia ainesosia. 2. Tätä jaksoa ei sovelleta elintarvikkeisiin, jotka sisältävät muuntogeenisiä organismeja sisältäviä tai niistä koostuvia tai niistä valmistettuja aineksia sellaisessa suhteessa, joka on enintään 0,9 prosenttia elintarvikkeen kustakin ainesosasta tai elintarvikkeesta, jos se koostuu vain yhdestä ainesosasta, edellyttäen, että ainesten esiintyminen on satunnaista tai teknisesti mahdotonta välttää. 3. Osoittaakseen, että kyseisten ainesten esiintyminen on satunnaista tai teknisesti mahdotonta välttää, toimijoiden on pystyttävä toimittamaan toimivaltaisia viranomaisia tyydyttävät todisteet siitä, että ne ovat toteuttaneet asianmukaiset toimenpiteet tällaisten ainesten esiintymisen välttämiseksi. (EY N:o 1829/2003 12 art.)

Elintarvikealan toimijan on kustannuksellaan annettava tämän lain mukaista valvontaa, tarkastusta ja näytteenottoa varten tarpeellinen apu. (Elintarvikelaki 23/2006 § 26)

Valvontaviranomaisella ja 36 §:ssä tarkoitetulla ulkopuolisella asiantuntijalla on oikeus tehdä valvonnan edellyttämiä tarkastuksia, tutustua asiakirjoihin sekä päästä paikkoihin, joissa harjoitetaan tässä laissa tarkoitettua toimintaa tai jossa säilytetään tämän lain noudattamisen kannalta merkityksellisiä tietoja. Valvontaviranomaisella ja ulkopuolisella asiantuntijalla on oikeus tarkastaa toiminnassa käytetyt laitteet, välineet ja tilat. (Elintarvikelaki 23/2006 § 49 1 mom)

Valvontaviranomaisella on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä valvonnan suorittamiseksi välttämättömät tiedot valtion ja kunnan viranomaisilta sekä elintarvikealan toimijoilta ja muilta, joita tämän lain velvoitteet koskevat. Tiedonsaantioikeus koskee myös sellaisia elintarvikemääräyksissä säädettyjen tehtävien toimeenpanemiseksi välttämättömiä tietoja, jotka yksityistä liike- tai ammattitoimintaa tai yksityisen taloudellista asemaa taikka terveydentilaa koskevina muutoin olisivat salassa pidettäviä. (Elintarvikelaki 23/2006 § 51 mom 1-2)

Suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piirissä olevan elintarvikealan toimijan on julkistettava valvontaviranomaisen antama elintarvikehuoneiston tarkastuksesta kertova raportti. Ennen elintarviketoiminnan ensimmäistä tarkastusta toimija voi julkaista ilmoituksen siitä, että elintarviketoiminta kuuluu suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piiriin. Ruokavirasto antaa tarkempia määräyksiä valvontatietojen julkistamisesta.

Elintarviketoiminnan tarkastuksesta annetun viimeisimmän raportin on oltava helposti saatavilla elintarvikealan toimijan internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla. Lisäksi elintarvikehuoneistossa, jossa kuluttajat asioivat, raportin on oltava esillä sisäänkäynnin yhteydessä tai muussa kuluttajalle helposti havaittavassa paikassa. (Elintarvikelaki 23/2006 § 21 mom 1-2)

Kunnan on perittävä elintarvikealan toimijalta hyväksymänsä taksan mukainen maksu:

elintarvikemääräysten noudattamatta jättämiseen perustuvien 7 luvussa tarkoitettujen toimenpiteiden valvomiseksi tapahtuvasta tarkastuksesta. (Elintarvikelaki 23/2006 § 71 mom 1 kohta 4)

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muutoin elintarvikemääräysten vastaisia.

Valvontaviranomainen voi määrätä elintarvikealan toimijan poistamaan elintarvikkeen markkinoilta, jos elintarvikealan toimija ei noudata yleisen elintarvikeasetuksen 19 artiklassa säädettyä velvollisuutta poistaa elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten vastainen elintarvike markkinoilta. Valvontaviranomainen voi määrätä elintarvikkeen poistettavaksi markkinoilta myös silloin, kun elintarvikkeesta annettavat tiedot ovat oleellisesti elintarvikemääräysten vastaisia.

Valvontaviranomainen voi elintarvikealan toimijan kustannuksella yleisesti tiedottaa elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten vastaisista elintarvikkeista, jos elintarvikealan toimija ei noudata yleisen elintarvikeasetuksen 19 artiklassa säädettyä velvoitetta ilmoittaa asiasta kuluttajille.

(Elintarvikelaki 23/2006 § 57 mom 1-2)

Elintarvikealan toimija vastaa kustannuksista, joita sille aiheutuu, kun se noudattaa viranomaisten tämän luvun säännösten nojalla tekemiä päätöksiä. (Elintarvikelaki 23/2006  69 §)

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa 

Mikäli määräyksiä ei noudateta, valvontaviranomainen voi elintarvikelain 68 §:n mukaan tehostaa määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Kuuleminen

Hallintolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on ollut mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija on toimittanut kirjallisen vastineensa asiassa Turun ympäristöterveyteen 30.4.2020.

Sovellettavat säännökset

Elintarvikelaki (23/2006) 7 §, 9 §, 16 §, 17 §, 21 §, 26 §, 49 §, 51 §, 55 §, 57 §, 69 §, 71 §, 74 §, 78 §

Yleisen elintarvikehygienia-asetus (EY) N:o 852/2004 1 art.,

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002  16 art. 17 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1924/2006 1 art. 3 art. 5 art. 6 art. 8 art. 10 art. 13 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1169/2011 2.art 7 art. 9 art.  17 art. 26 art. liite VI

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1308/2013, art. 78, liite VII, III osa, kohdat 1 – 6

Komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2018/775, 1 art. 2 art. 3 art. 4 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1829/2003 12 art.

Eviran määräys 2/2016

Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §

Päätösehdotuksen perustana olevat asiakirjat

Ympäristöterveyspäällikön määräys 6.11.2017 § 168

Rakennus- ja lupalautakunta 5.4.2018 § 158 Oikaisuvaatimus/ Elintarvikelain (26/2006) mukainen määräys

Kavli Oy:n selvityskirje pyydettyihin toimenpiteisiin 21.10.2019

Turun ympäristöterveyden selvityspyyntö Kavli Oy:n pakkausmerkintöjä koskevista korjauksista 20.9.2019

Kavli Oy:n vastine 22.10.2018 pakkausmerkintöjä koskeviin määräyksiin

Turun Ympäristöterveyden kehotus Kavli Oy:lle 28.9.2019 tehtävistä korjauksista

Ruokaviraston ylitarkastajan arvio pakkausmerkinnöistä 14.1.2019

Kavli Oy:n vastine 7.9.2018 Turun Ympäristöterveydelle

Kavli Oy:n vastine 20.6.2018 Turun Ympäristöterveydelle

Kavli Oy:n vastine 30.4.2020 Turun Ympäristöterveydelle

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle. Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi. Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall puh. 050 4071 524,

s-posti olli.sjovall@turku.fi

 

 

Olli Sjövall

Ympäristöterveyspäällikkö

 

 

 

Jakelu

aoKavli Oy
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX