Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta28112.11.202014

11891-2019 (11 02 00)

Elintarvikelain mukainen hallintopakkoasia koskien Hempaattinen Oy:n valmistamaa, markkinoille saattamaa ja hallussa olevaa hyväksymätöntä uuselintarviketta, kannabinoideja sisältävä hamppuöljy

Tiivistelmä:

Hempaattinen Oy on ympäristöterveyden antamista kehotuksista ja määräyksestä huolimatta toteuttanut hyväksymättömän uuselintarvikkeen takaisinvedon puutteellisesti. Lautakunta on uhkasakon uhalla velvoittanut Hempaattinen Oy:n suorittamaan tuotteen asianmukaisen takaisinvedon. Hempaattinen Oy:ltä on saatu tietoja siitä, mihin kaikkialle tuotetta on toimitettu ja tietoja määristä. Tiedot eivät ole kattavia eikä ympäristöterveydellä ole tarkkaa tietoa määristä, joita yhä on kuluttajien hallussa. Lautakunnalle ehdotetaan, että ympäristöterveys tiedottaa takaisinvedosta kattavasti kuluttajille toimijan kustannuksella. Ympäristöterveys on tehnyt asiassa tutkintapyynnön poliisille sen selvittämiseksi, onko asiassa syytä epäillä rikosta. Uhkasakon tuomitsemista ei pidetä tapauksessa tarkoituksenmukaisena.

Rlupalk § 281

Ympäristölakimies Nina Mattila, terveystarkastaja Sanna Stark ja ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 4.11.2020:

Toimija

Hempaattinen Oy

Hutinkuja 80

21340 Tortinmäki

info@hempaattinen.fi

Toimipaikan nimi ja osoite

Hempaattinen Oy

Hutinkuja 80

21340 Tortinmäki

Y-tunnus: 2969979-1

Asian aiemmat vaiheet

Rakennus- ja lupalautakunta 11.6.2020 § 123 on velvoittanut Hempaattinen Oy:n juoksevan uhkasakon uhalla poistamaan hyväksymättömän uuselintarvikkeen Hempaattinen hamppuöljyn markkinoilta, suorittamaan takaisinvedettyjen tuotteiden, hyväksymättömän uuselintarvikkeen Hempaattinen hamppuöljyn, hävityksen ja toimittamaan Turun ympäristöterveydelle asiassa pyydetyt tiedot. Hempaattinen Oy:n on tehtävä seuraavat toimenpiteet kolmen (3) viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Toimijan on tullut tehdä seuraavat toimenpiteet:

1. Toimijan tulee ilmoittaa Turun ympäristöterveydelle, missä hyväksymätöntä uuselintarviketta, Hempaattinen hamppuöljyä on valmistettu ja paljonko tuotteita on toimitettu ja minne ja milloin.

2. Toimijan tulee vetää hyväksymätön uuselintarvike Hempaattinen hamppuöljy markkinoilta.

3. Toimijan tulee laatia hyväksymättömän uuselintarvikkeen, Hempaattinen hamppuöljyn, takaisinvedosta ja sen syystä takaisinvetotiedote, joka tulee olla asiakkaiden nähtävillä kaikissa Hempaattisen omissa myyntipaikoissa ja tiedote tulee toimittaa kaikille niille myyntipaikoille, joissa tuotetta on ollut myynnissä. Takaisinvetotiedotteen tulee olla Hempaattinen Oy:n verkkosivuilla ja muilla yrityksen verkkoalustoilla esillä, kunnes takaisinvedon onnistuminen on Turun ympäristöterveyden viranomaisten toimesta varmistettu. Lisäksi tieto takaisinvetotiedotteen levikistä tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen. Hampusta valmistetun hyväksymättömän uuselintarvike Hempaattinen hamppuöljyn takaisinvedosta ja sen syistä tulee laatia tiedote myös kuluttajille, joka tulee julkaista valtakunnallisesti lehdissä Turun ympäristöterveyden kanssa sopimalla levikillä. Tiedottamisen laajuus voidaan arvioida vasta, kun tiedot hyväksymättömän uuselintarvikkeen levikistä on saatu Turun ympäristöterveyteen. 

4. Toimijan tulee ilmoittaa Turun ympäristöterveyteen takaisinvedettyjen tuotteiden kokonaislukumäärä ja määrät, jotka ovat toimijan hallussa. Toimijan tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen tiedot mistä tuotteet on takaisinvedetty ja paljonko tuotteita on palautettu Hempaattinen Oy:lle. Määrät tulee ilmoittaa jälleenmyyntipaikkakohtaisesti. Toimijan hallussa olevat takaisinvedetyt tuotteet määrätään hävitettäväksi. Hävitystavasta tulee sopia erikseen Turun ympäristöterveyden kanssa ennen tuotteiden hävittämistä. Tuotteita ei saa hävittää sopimatta.

Juoksevan uhkasakon määräksi on asetettu kiinteänä peruseränä kymmenentuhatta (10 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kolmen viikon kuluttua päätöksen tiedoksiannosta, sekä lisäeränä tuhat (1 000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Ympäristöterveys on saanut 27.7, 29.7 ja 21.8 toimijalta tietoa kuluttajille päätyneiden ja takaisinvedettyjen tuotteiden määristä, reiteistä mitä pitkin tuotteet ovat levinneet ja miten tuotetta on toimijan mukaan hävitetty. Tiedot eivät ole kattavia ja kuluttajien hallussa saattaa yhä olla kyseistä tuotetta. Toimija on postittanut ympäristöterveyteen 16.7.2020 61 pulloa, jotka se on saanut takaisinvedettyä. Tuotteeseen ei ole merkitty viimeistä käyttöpäivää tai tietoa sen säilyvyydestä. Tuotteessa on ainoastaan teksti, että säilytettävä viileässä.

Toimijan antamien selvitysten mukaan Hempaattinen hamppuöljyä ei ole enää myynnissä elintarvikkeena eikä tule elintarvikkeena enää myyntiin. Toimijan selvityksen mukaan he ovat ilmoittaneet sosiaalisen median kanavissaan, verkkosivuillaan ja STT:lle, että öljy on vedetty markkinoilta. He ovat lisänneet verkkosivuilleen takaisinvetoilmoituksen. Toimijan selvitysten mukaan he ovat käyttäneet heille palautettua öljyä muun muassa vedenpuhdistamon ketjun rasvaamiseen, biodieselkokeisiin ynnä muuhun käyttöön, mistä ei ole koitunut terveydellisiä haittoja. Toimijan tekemiä tiedotteita yrityksen verkkosivuille ja facebook-sivulle ei voida pitää riittävänä kuluttajien tiedottamisena. Toimijan antamaa tietoa koskien STT:lle tehtyä ilmoitusta takaisinvedosta ei kyetty varmistamaan.   

Toimijan selvitysten perusteella ei voida täysin varmistua, että tuotetta ei olisi enää kuluttajien hallussa. Tuotetta on levitetty koko maan alueelle ja tuotteeseen ei ole merkitty viimeistä käyttöpäivää. Näin ollen ympäristöterveys katsoo, että kuluttajille on syytä yhä tiedottaa tuotteen takaisinvedosta ja sen syistä.

Ympäristöterveys on tehnyt tutkintapyynnön poliisille sen selvittämiseksi, onko asiassa syytä epäillä rikosta.

Päätöksen perustelut

Elintarvikelain 57 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä elintarvikealan toimijan poistamaan elintarvikkeen markkinoilta, jos elintarvikealan toimija ei noudata yleisen elintarvikeasetuksen 19 artiklassa säädettyä velvollisuutta poistaa elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten vastainen elintarvike markkinoilta. Valvontaviranomainen voi määrätä elintarvikkeen poistettavaksi markkinoilta myös silloin, kun elintarvikkeesta annettavat tiedot ovat oleellisesti elintarvikemääräysten vastaisia. Valvontaviranomainen voi elintarvikealan toimijan kustannuksella yleisesti tiedottaa elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten vastaisista elintarvikkeista, jos elintarvikealan toimija ei noudata yleisen elintarvikeasetuksen 19 artiklassa säädettyä velvoitetta ilmoittaa asiasta kuluttajille.

Elintarvikelain 69 §:n mukaan elintarvikealan toimija vastaa kustannuksista, joita sille aiheutuu, kun se noudattaa viranomaisten elintarvikelain 7 luvun perusteella tekemiä hallintopakkopäätöksiä.

Elintarvikelain 79 §:n mukaan rangaistus vastoin tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tehdystä terveysrikoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 44 luvun 1 §:ssä.

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta

1) valmistaa, tuo maahan, vie maasta, pitää kaupan, tarjoilee tai muutoin luovuttaa elintarvikkeen, joka ei täytä tämän lain 7 §:ssä säädettyjä vaatimuksia,

2) harjoittaa tämän lain mukaista toimintaa sellaisessa elintarvikehuoneistossa tai alkutuotantopaikalla, jota ei ole tämän lain mukaisesti hyväksytty, josta ei ole tehty tämän lain mukaista ilmoitusta tai jonka toiminta on väliaikaisesti, osittain tai kokonaan kielletty,

3) rikkoo tämän lain 19 §:ssä säädetyn omavalvontavelvoitteen,

4) rikkoo valvontaviranomaisen tämän lain 55, 57, 59 tai 66 §:n nojalla antamaa määräystä, 56 tai 65 §:n nojalla antamaa kieltoa, 58 §:n nojalla antamaa haltuunottopäätöstä, 60 §:n nojalla antamaa hylkäyspäätöstä taikka 61 tai 62 §:n nojalla antamaa hyväksymisen peruuttamista koskevaa päätöstä,

5) laiminlyö 24 tai 25 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tekemisen,

6) valvontaviranomaisen huomautuksesta tai kiellosta huolimatta toimittaa alkutuotantopaikalta sellaista elintarviketta, joka ei täytä tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vaatimuksia, tai

7) antaa tämän lain 9 §:n vastaisesti tai muuten harhaanjohtavia tietoja elintarvikkeesta tai sen ominaisuuksista,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, elintarvikerikkomuksesta sakkoon. Rangaistus elintarvikkeen säännösten ja määräysten vastaisesta salakuljetuksesta ja sen yrityksestä sekä laittomasta tuontitavaraan ryhtymisestä säädetään rikoslain 46 luvun 4–6 §:ssä. Valvontaviranomainen voi jättää esitutkintaviranomaiselle ilmoittamatta rikkomuksen, jos teko tai laiminlyönti on vähäinen eikä kyseessä ole niskoittelu viranomaisen kieltoja ja määräyksiä vastaan. Se, joka rikkoo elintarvikelain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, voidaan jättää tuomitsematta rangaistukseen samasta teosta.

Ruokaviraston ohjeiden mukaan toimijan tulee tiedottaa kuluttajia takaisinvedosta heihin kohdistuvan riskin minimoimiseksi. Perinteisesti tiedottamisella on tarkoitettu tiedotetta STT:lle (toimitus(at)stt.fi) sekä maksullista lehti-ilmoitusta. STT-tiedotteen ohella voidaan tilannekohtaisesti katsoa riittäväksi muutkin tiedottamiskanavat, joilla kuluttajat on kattavasti mahdollista tavoittaa. Tiedotteessa ja lehti-ilmoituksessa kuluttajalle kerrotaan selkeästi, mistä tuotteesta on kyse ja miksi takaisinvetoon on ryhdytty eli kerrotaan tuotteessa olevasta virheestä. Jotta ilmoitus erottuisi selkeästi muusta tekstistä, sen tulee olla kooltaan vähintään 90 mm x 100 mm. Ruokavirasto suosittaa, että ilmoituksessa on merkintä ”takaisinveto”. Lehti-ilmoitus julkaistaan virheen vakavuudesta ja tuotteen levikistä riippuen eri lehdissä ja viestintävälineissä suomeksi ja ruotsiksi. Jos tuote on markkinoilla vain tietyillä alueilla, käytetään näiden alueiden lehtiä. Ympäristöterveys katsoo, että tiedottaminen takaisinvedosta on syytä tehdä ympäristöterveyden toimesta, jotta se saadaan suoritettua oikein ja riittävän laajalti. Toimijan aiemmin tekemät tiedostustoimet eivät ole olleet riittäviä. Ympäristöterveys laatii lehtitiedotteet, jotka julkaistaan elintarvikelain 57.2 §:n perusteella toimijan kustannuksella Helsingin sanomissa, Huvfudstadsbladetissa, Aamulehdessä, Turun sanomissa, Kalevassa, Karjalaisessa ja Keski-Suomalaisessa.

Ympäristöterveys katsoo, ettei hallintopakkoasiaa ole tarkoituksenmukaista viedä enää eteenpäin. Oikeuskäytännössä (KHO:2016:96) on todettu, että uhkasakkolaissa säädetyillä välillisillä hallintopakkokeinoilla pyritään siihen, että asianosainen itse täyttäisi laiminlyömänsä velvoitteen. Uhkasakkomenettelyä, johon kuuluvat uhkasakon asettaminen ja velvoitteen jäätyä noudattamatta uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi, ei ole tarkoitettu rangaistusluonteiseksi seuraamukseksi, vaan sen tavoitteena on varmistaa päävelvoitteen noudattaminen. KHO on tapauksessa todennut, että uhkasakon asettaminen ja tuomitseminen ei ole vastoin niin sanottua kaksoisrangaistavuuden kieltoa eli uhkasakko voidaan asettaa ja tuomita mahdollisesta annetusta rikosasiassa annetusta tuomiosta huolimatta. Koska velvoitteen tehosteeksi asetettu uhkasakko ei ole rangaistusluonteinen seuraamus, toimija on lopettanut hyväksymättömän uuselintarvikkeen valmistamisen ja jakelun, ympäristöterveys tiedottaa asiasta riittävällä laajuudella kuluttajille ja ympäristöterveys on tehnyt tutkintapyynnön poliisille, uhkasakkoa ei ehdoteta tuomittavaksi. Esitutkintaviranomainen tutkii, onko asiassa syytä epäillä rikosta ja mahdollinen rangaistus perustuu rikoslakiin.

Kuuleminen

Hallintolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on mahdollisuus antaa kirjallinen vastineensa valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista.

Toimija toimitti vastineen kuulemisajan päätyttyä. Vastineen mukaan toimija pitää omia toimenpiteitään riittävinä ja pitää päätösehdotuksen mukaisia toimia kohtuuttomina. Toimija on tehnyt selvityksensä mukaan myös teksti-tv tiedotteen. Tuotetta saattaa tästä huolimatta olla yhä kuluttajien käytössä eikä ympäristöterveys pidä toimijan suorittamia tiedottamistoimenpiteitä riittävinä.

Oheismateriaali 1Tutkintapyyntö (salassa pidettävä julkisuuslain 24.1 § 3 kohta)

Oheismateriaali 2Hempaattisen vastine 4.11.2020

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää, että hyväksymättömän uuselintarvikkeen Hempaattinen hamppuöljyn takaisivedosta tiedotetaan kuluttajille julkaisemalla lehtitiedote elintarvikelain 57.2 §:n perusteella toimijan kustannuksella Helsingin sanomissa, Huvfudstadsbladetissa, Aamulehdessä, Turun sanomissa, Kalevassa, Karjalaisessa ja Keski-Suomalaisessa.

Samalla rakennus- ja lupalautakunta merkitsee asiassa tehdyn tutkintapyynnön tiedokseen.

Samalla päätetään, että tämä tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §)

Sovellettavat säännökset

Yleisen elintarvikehygienia-asetus (EY) N:o 852/2004 1 art.,

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002 11 art. 12 art. 14 art. 16 art. 17 art. 18 art. 19 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1169/2011 9 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 2015/2283 3 art. 4 art. 6. art.

Elintarvikkeita koskevista ravitsemus- ja terveysväitteistä annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1924/2006 2 art. 3 art. ja 13 art.

Elintarvikelaki (23/2006) 7 §, 9 §, 16 §, 17 §, 19 §, 26 §, 49 §, 51 §, 55 §, 56 §, 57 §, 59 §, 69 §, 71 §, 74 §, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoHempaattinen Oy
tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedLääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, Fimea
tiedRuokavirasto
tiedTurvallisuus- ja kemikaalivirasto
tpvKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys