Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta14325.06.20202

6079-2019 (11 02 00)

Elintarvikelain mukainen hallintopakkoasia Beno Oy:n elintarvikehuoneisto Beno Turku / uhkasakon asettaminen

Tiivistelmä: -

Rlupalk § 143

Ympäristöterveys, terveystarkastaja Päivi Nurmi ja ympäristölakimies Nina Mattila 4.5.2020:

Toimija

Beno Oy, y-tunnus 2723244-2

Kastelholmantie 2

00900 Helsinki

Toimipaikan nimi ja osoite

Beno

Littoistentie 81

20610 Turku

Asian aiemmat vaiheet:

Beno Oy elintarvikehuoneistossa osoitteessa Littoistentie 81, 20610 on tehty tarkastus 6.5.2019, 8.10.2019, 29.10.2019, 29.1.2020, 25.2.2020 ja 17.3.2020.

Tarkastuksella 6.5.2019 todettiin, ettei elintarvikehuoneistolla ole erillistä siivouskomeroa lihankäsittelytilan ja muun hygienia-alueen puhdistamiseen. Toiminnasta vastaavaa kehotettiin viimeistään 9.6.2019 mennessä järjestää hygieniatilojen puhtaanpitoa varten (lihankäsittely, palvelumyynti ja ruhojenvarastointi) erillinen siivouskomero vesipisteellä, viemärillä, kaatoaltaalla, ilmanvaihdolla, riittävällä hyllytilalla ja säilytystilalla varustettuna.

Tarkastuksella 8.10.2019 todettiin, että elintarvikehuoneistossa oli astiahuollossa käytettävissä henkilökunnan keittiö ja kotikäyttöön tarkoitettu astianpesukone eikä näissä tiloissa voitu huoltaa lihankäsittelyssä käytössä olevia isoja laatikoita tai kärryjä. Lisäksi tarkastuksella todettiin, että pakattujen elintarvikkeiden merkinnät olivat puutteelliset tai täysin puutteelliset. Vain osassa elintarvikkeissa oli sekä suomen- että ruotsinkieliset merkinnät (arviolta 30 % tuotteista). Toimija määrättiin järjestämään riittävän suuret ja asianmukaisesti varustetut astiahuoltotilat sekä lisäämään elintarvikkeiden pakkauksiin pakolliset merkinnät suomeksi ja ruotsiksi 6.1.2020 mennessä. Ennen tilojen rakenteellisiin muutoksiin ryhtymistä, toimijan tuli varmistaa rakennusvalvonnasta, edellyttävätkö muutokset rakennusluvan hakemista.

Toimijan pyytämällä tarkastuksella 29.10.2019 todettiin, että erillistä astiahuoltotilaa eikä pesukonetta ole käytettävissä. Toimija pesee lihankäsittelyssä syntyvät laitteet ja tiskit käsin samassa tilassa lihankäsittelytilan kanssa. Pesu tapahtuu eriaikaisesti lihankäsittelytoiminnasta ja on hyväksyttävissä vain väliaikaisratkaisuna. Erillinen astiahuoltotilan vaatimus on ehdoton. Tarkastuksella todettiin, että suomen- ja ruotsinkieliset merkinnät puuttuivat suurelta osin elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä.

Ympäristöterveyspäällikkö on antanut toimijalle määräyksen (21.11.2019 § 162) suorittaa seuraavat toimenpiteet

Määräystä edelsi kuuleminen, johon toimija vastasi 12.11.2019. Toimija kertoi vastineessaan muiden asioiden olevan korjattu, mutta pakkausmerkintävaatimuksen kokee kohtuuttomaksi.

Korjausten toteuttamiselle annettiin määräyksessä korjausaikatauluksi 6.1.2020.

Tarkastuksella 29.1.2020 todettiin, että elintarvikehuoneiston tiloissa ei ollut erillistä astiahuoltotilaa ja että annettua määräystä ei ole noudatettu. Lihankäsittelyhuoneessa todettiin pestävän samanaikaisesti lihankäsittelytoiminnan kanssa välineitä, mikä kehotettiin keskeyttämään. Tarkastuksella kerrottiin, että elintarvikkeiden puuttuvat merkinnät on tehty 70%:iin tuotteista, mutta etikettejä ei ole vielä liimattu lainkaan tuotteisiin. Tältä osinkaan määräystä ei ole siis noudatettu.

Tarkastuksella 25.2.2020 todettiin, ettei lihankäsittelytilassa tapahtunut samanaikaisesti tiskausta ja elintarvikkeiden käsittelyä tai säilytystä. Lisäksi tarkastuksella tuli esiin, että erillinen siivouskomero puuttuu lihankäsittelytilojen huoltoa ja siivousvälineiden ja -aineiden säilytystä varten. Siivouskomeron rakentaminen sovittiin tehtäväksi samaan aikaan muiden tilojen remonttien kanssa. Tilojen kunnostamisen suunnitelmista pyydettiin tiedottamaan ympäristöterveyttä sekä ilmoittamaan aikatauluista kuluvan vuoden 2020 viikon 10 aikana. Suunnitelmia ei esitetty ympäristöterveydelle tässä aikataulussa.

Tarkastuksella 17.3.2020 todettiin, ettei kaikkia ympäristöterveyden vaatimia korjauksia ollut tehty annettuun määräaikaan mennessä. Käynnillä ympäristöterveys sopi toimijan kanssa, että toimija toimittaa selvityksen ympäristöterveyteen tulevista korjaustoimenpiteistä ja aikatauluista 31.3.2020 mennessä. Selvitystä ei toimitettu sovitusti.

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole toistuvista huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetuissa määräajoissa.

Elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiologiselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle eivätkä johda kuluttajaa harhaan (Elintarvikelaki 23/2006 7 § 1 mom.).

Elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä elintarvikkeesta on annettava totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot (Elintarvikelaki 23/2006 § 9 mom. 1).

Elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka on suunniteltava, sijoitettava, rakennettava ja varustettava, kunnossapidettävä, hoidettava sekä toiminta siellä järjestettävä siten, ettei elintarvikehuoneistossa tai alkutuotantopaikassa tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien taikka käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus vaarannu ja että elintarvikkeet, elintarvikehuoneistot ja alku-tuotantopaikat myös muutoin täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. Elintarvikehuoneistoa ja alkutuotantopaikkaa ei saa käyttää asumiseen tai muuhun tarkoitukseen niin, että siitä saattaa aiheutua terveysvaaraa. Elintarvikehuoneistossa ja alkutuotantopaikassa on oltava sen toimintaan nähden riittävät työtilat (Elintarvikelaki 23/2006 10 § 1 mom.).

Elintarvikkeita on käsiteltävä, säilytettävä ja kuljetettava niin, ettei elintarvikkeiden hyvä hygieeninen laatu vaarannu (Elintarvikelaki 23/2006 11 § 1 mom.).

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset (Elintarvikelaki 23/2006 § 16).

Elintarvikealan toimijan on tunnettava elintarvikkeeseen ja sen käsittelyyn liittyvät terveysvaarat sekä elintarviketurvallisuuden ja muiden tämän lain 2 luvun mukaisten vaatimusten kannalta kriittiset kohdat toiminnassaan (Elintarvikelaki 23/2006 § 19).

Pakollisten elintarviketietojen ilmoittaminen elintarvikepakkauksissa tulee tapahtua kuten elintarviketietoasetuksessa mainitaan. Pakollisia tietoja ovat mm. elintarvikkeen nimi ja ainesosaluettelo (EPNAs N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 9 artikla 1 kohta).

Pakolliset elintarviketiedot on annettava kielellä, jota kuluttajat niissä jäsenvaltioissa, joissa elintarviketta pidetään kaupan, ymmärtävät helposti (EPNAs N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 15 artikla kohta 1).

Valmiiksi pakatun elintarvikkeen pakolliset pakkausmerkinnät on kaksikielisessä kunnassa myytäviin tai muuten luovutettaviin elintarvikkeisiin tehtävä ainakin suomen ja ruotsin kielellä (Mmm asetus 834/2014 § 4 kohta 1).

Elintarvikehuoneistojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että:

a) ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite I luku 1 kohta 2).

Tiloissa on oltava riittävä määrä asianmukaisesti sijoitettuja ja käsienpesuun tarkoitettuja pesualtaita. Käsienpesualtaissa on oltava kylmä ja kuuma juokseva vesi sekä käsienpesuun ja hygieeniseen kuivaamiseen tarvittavat aineet. Elintarvikkeiden pesutilat on tarvittaessa erotettava käsienpesutiloista (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite 1 luku 1 kohta 4).

Puhdistus- ja desinfiointiaineita ei saa varastoida alueilla, joilla käsitellään elintarvikkeita (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite 1 luku 1 kohta 10).

Työvälineiden ja laitteiden puhdistamiseen, desinfiointiin ja säilyttämiseen on oltava tarvittaessa asianmukaiset tilat. Nämä tilat on rakennettava ruostumattomasta materiaalista, ne on voitava puhdistaa helposti ja niissä on oltava riittävä kuuman ja kylmän veden saanti (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite 1 luku II kohta 2).

Kaikki elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat esineet, välineet ja laitteet on:

a) puhdistettava tehokkaasti ja tarvittaessa desinfioitava. Puhdistus ja desinfiointi on suoritettava riittävän usein saastumisriskin välttämiseksi;

b) ne on rakennettava siten, valmistettava sellaisista materiaaleista, pidettävä sellaisessa järjestyksessä ja huollettava siten, että saastumisriski jää mahdollisimman pieneksi (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite 1 luku V kohta 1 a,b).

Elintarvikealan yrityksessä varastoidut raaka-aineet ja kaikki valmistusaineet on säilytettävä sellaisissa olosuhteissa, että niiden haitallinen huonontuminen estyy ja ne ovat suojassa saastumiselta (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite 1 luku IX kohta 2).

Elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite 1 luku IX kohta 3).

Elintarvikehuoneiston tilojen ja toimintojen tulee olla sijoitettu siten, ettei elintarviketurvallisuus vaarannu. Tarvittaessa toiminnot on erotettava toisistaan rakenteellisesti tai ajallisesti (Mmm asetus 1367/2011 2 luku 3 § 1 mom.).

Elintarvikehuoneiston siivousvälineet on puhdistettava, huollettava ja säilytettävä hygieenisesti (Mmm asetus 1367/2011 2 luku 3 § 2 mom.).

Ruoanvalmistuksen ja pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden muuhun käsittelyyn varatun paikan välittömässä läheisyydessä tulee olla erillinen käsienpesupiste, jäteastia syntyvää jätettä varten sekä tarvittaessa erillinen vesipiste elintarvikkeiden pesua varten. Elintarvikehuoneistossa, jossa käsitellään pakkaamattomia elintarvikkeita, tulee olla toiminnan luonne ja laajuus huomioon ottaen tarkoituksenmukainen erillinen paikka astioiden ja välineiden pesua varten (Mmm asetus 1367/2011 4 luku 15 § 3 mom.).

Valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muutoin elintarvikemääräysten vastaisia. Valvontaviranomainen voi myös määrätä elintarvikkeiden kansallisen laatujärjestelmän hakijan poistamaan kansallista laatujärjestelmää koskevan epäkohdan. Määräysten vastaisuus on määrättävä poistettavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa (Elintarvikelaki 55 §).

Valvontaviranomainen voi elintarvikelain 68 §:n mukaan tehostaa määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakko asetetaan määrältään kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko). Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Koska ympäristöterveyspäällikön määräystä ei ole noudatettu, määräystä on syytä tehostaa asettamalla juokseva uhkasakko. Elintarvikehuoneistossa puutteellisesti järjestetty asiahuolto ja siivousjärjestelyt voivat aiheuttaa terveysvaaraa. Elintarvikkeiden pakkausmerkinnät eivät ole riittäviä ja elintarvikeasetuksen mukaisia.

Kuuleminen

Hallintolain ja uhkasakkolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalle on varattu mahdollisuus antaa kirjallinen vastine alla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Kirjallista vastinetta ei ole annettu, mutta toimijan kanssa on valmisteluprosessin aikana käyty sähköpostikirjeenvaihtoa, joka on lautakunnan käytettävissä kokouksessa.

Valvontajohtajan varahenkilönä vt. rakennusvalvontapäällikkö Andreas Salonen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta määrää Beno Oy:n juoksevan uhkasakon uhalla suorittamaan seuraavat toimenpiteet välittömästi ja viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:

  1. Toimijan tulee järjestää riittävän suuret ja asianmukaisesti varustetut astiahuoltotilat, jossa voidaan huoltaa ja pestä myös isompia astioita tai kärryjä. Lihankäsittelytilan työvälineet tulee pestä koneellisesti.
  2. Toimijan tulee järjestää hygieniatilojen puhtaanpitoa varten (lihankäsittely, palvelumyynti ja ruhojen varastointi) erillinen siivouskomero vesipisteellä, viemärillä, kaatoaltaalla, ilmanvaihdolla, riittävällä hyllytilalla ja säilytystilalla varustettuna.
  3. Kaikkiin pakattuihin elintarvikkeisiin tulee laittaa elintarviketietoasetuksen edellyttämät pakolliset pakkausmerkinnät suomeksi ja ruotsiksi.

Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 1. osalta: kiinteänä peruseränä kolmetuhatta (3 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kolmen kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä kolmesataa (300) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 2. osalta: kiinteänä peruseränä kolmetuhatta (3 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kolmen kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä kolmesataa (300) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Juoksevan uhkasakon määrä velvoitteen 3. osalta: kiinteänä peruseränä kaksituhatta (2 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kolmen kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, sekä lisäeränä kaksisataa (200) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Toimijan tulee lisäksi huomioida, että tilojen käyttötarkoituksen muutokset edellyttävät aina rakennuslupaa. Toimijaa pyydetään olemaan yhteydessä ympäristöterveyteen suunnitteluvaiheessa ennen rakenteellisten korjausten toteuttamista.

Samalla päätetään elintarvikelain 78 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, mikäli valitusviranomainen toisin määrää.

Sovellettavat säännökset

EPNAs 852/2004 liite II luku I kohta 1, 2, 8, 10 luku II kohta 1a, b, c

EPNAs N:o 1169/2011 IV luku 1 jakso 9 artikla 1 kohta, IV luku 1 jakso 15 artikla kohta 1

Elintarvikelaki 7 §, 9 §, 10 §, 11 §, 16 §, 55 §, 68 §, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 § ja 22 §

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoBeno Oy
tiedKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys